Kopterit.net
Tekniikka => Asetukset, säädöt ja vinkit => Aiheen aloitti: Miika - 24 Kesäkuu, 2010, 14:49:04
-
Moi,
Mitään ongelmaa ei siis ole, mutta kiinnostaa:
Miten saa aikaan mahdollisimman pitkän lentoajan kopterilla?
Akkukokoa suurentamalla toki helpoiten, mutta jos akku pidetään samana millä lentoaikaa saa pidemmäksi?
Nyt Sportissa kiinni 14T Pinjoni, 450M moottori ja RCE-BL35X nopari.
Leijuttelin äsken todella rauhallisesti Sporttia 6 min ja sain tulokseksi 1086mAh eli 181mAh/min.
Näillä luvuilla päästään 9.7 min maksimi aikaan, kun akkusta käytetään se 80%.
Auttaisiko pinjonin vaihto lentoajan lisäämiseen? Onko taloudellisempaa ajaa esim. flat 50% kaasukäyrällä vai normimodella joka mulla on 0-100% lineaarisesti?
Päästäänkö löysemmällä hihnalla pidempään lentoaikaan?
Muita ideoita?
-
Itse jouduin tiputtamaan ajastimen 7 minuutista 5:30 minuuttiin vaihdettuani pinionin yhden hampaan isompaan.
Lennättämällä normimodella tai idlellä miten tahansa, ei tuota 7 minuutin ajastinta voi käyttää, vaan aina kului milliamppeereita huomattavasti enemmän kuin pienemmällä pinionilla. Kaasukäyrää normimodella en tosin tiputtanut saadakseni samat kierrokset nuppiin, kuin aiemmin oli normimoodissa.
Saimpa jopa kopterin sammumaan ilmassa heikoimmalla akulla, kun drag race testin tein. Kopterin kerättyä täyden vauhdin ja alkaessa vajota muutin suuntaa jyrkästi ylöspäin. Parin sekunnin nousun jälkeen nopari totesi vissiin akun jännitteiden tipahtaneen suht rankasti ja puhalsi pelin poikki sammuttamalla koko laitteen. Onneksi virrat palasivat ennen kuin maapallo törmäsi kopteriin ja laitteet säilyivät ehjänä sillä kertaa :)
Toki tuo lennätystapa vaikuttaa paljon. Rauhallisesti ajellen pienillä kierroksilla ja pienillä kulmilla pääsee ihan eri tulokseen kuin ajamalla täysillä apinarallia taivaalla.
-
Kiitos Sammy!
Eli jos vaihdan pinjonin 14T -> 13T tai jopa 12T saan huomattavasti pidemmän lentoajan?
Eikö pinjonia vaihtamalla nuppikierroksetkin pienene, joilloin tehoa on vähemmän kuin 14T:llä, mutta lentoaika pidempi?
Taitaa mennä muutama pinjoni tilaukseen... :D
-
Nuppikierroksia laskemalla kasvaa lentoaika, mutta tässä taitaa näytellä osaansa nopeudensäätimen hyötysuhde eri kierroksilla. Ns. paremmissa nopareissa, (esim YGE ja Kontronik) on joku "active free wheeling" -piiri, jolloin osakaasulla ajamisessa ei ole isoa eroa hyötysuhteessa verrattuna täyskaasuun. Halvemmissa nopareissa hyötysuhde voi olla osakaasulla paljon heikompi kuin täyskaasulla (joku voisi heittää teknisen perustelun miksi) jolloin nimenomaan pinjonin pienentäminen pidentää lentoaikaa kun kaasua voidaan pitää enemmän auki saman nuppikierrosluvun saavuttamiseksi.
tjsp
-
Mites nuo fbl systeemit vaikuttavat sähkön kulutukseen? Luulisi ainakin, että nupin aiheuttama vastus pienenne kun stabilointilavat ja stabilointitanko poistuu nupista.
--
Timo
-
Mites nuo fbl systeemit vaikuttavat sähkön kulutukseen? Luulisi ainakin, että nupin aiheuttama vastus pienenne kun stabilointilavat ja stabilointitanko poistuu nupista.
Mulla meni FB systeemissä 3:30 lennon jälkeen 1700mAh akkuihin. Kun vaihdoin FBL systeemiin menee sinne 1300-1400mAh sisään. Tosin on hyvä ottaa huomioon että tipautin nupin kierroksia samalla 2500rpm --> 2400rpm, sillä FBL nopeus riittää matalammillakin kierroksilla. Eli hyvinkin voi saada 20% pidemmän lentoajan, leijutettassa varmaan vieläkin enemmän sillä F3N kisoissa meni vain 1100mAh.
-
-
Jos haluu mahdollisimman pitkän lento ajan ja tavallinen lentely ei 3D idle up meininki tietenkään. Niin Kokeilee tehda kaasu käyrän tyyliin 0-30-50-70-85 tms. ja kokeilun jälkeen sitten huomaa kun kokeilee leijumista paikallaan että missä kohtaa kaasu on. Ja kun nouset ylös päin onko liian laiska jos on niin muuttaa alkua 0-40-50-.... Ja jos taas kokee että oli keskikohdan kaasu about hyvä vaikka niin muuttaa siitä 50-jälkeen vaikka 60-70. Ja Joskun tein itelleni ekan flight moden joka oli se taloudellisin mihin voi tyytyä ja sitten seuraava sellanen että potkua on varman päälle mutta ei turhaa mitään urku auki jne... ja sitten jos ensin laskeutuu völillä ja vaihtaa flight moden. Niin hakee ne kaikki niin että kaasu keskellä kopteri ei mee ylös eikä alas päin vaan se on about paikallaan. Niin sitten on kätevä ilmassa pysähtyä leijuntaan ja vaihtaa flight mode niin ei tapahdu mitään levotonta. Tää oli hatusta heitetty mutta tällä idiksellä saa haettua sen pisimmän lento ajan. ja sitten tietty eri pinjoni. Kun huomaa kumpaa tarvii hyödyksi. Isompiko pinjoni? enemmän jengaa vähemmällä kaasulla. Mutta kun tulee raskaammat välitykset ei voi tai kannata kaasu käyrän muutokset minimistä maksimiin olla niin jyrkät erot. Voi käydä raskaaksi nopea nousu jos samalla joutuu nostaa kierroksia. Mutta näin kun lähtee liikkeelle niin tietää itse kohta parhaiten oman laitteensa