Kopterit.net
Tekniikka => Asetukset, säädöt ja vinkit => Aiheen aloitti: dreamtrip - 19 Kesäkuu, 2010, 21:34:00
-
Tässä alkaa olla leijuttelu hanskassa ;D joten nyt pitäisi pistää idlet kohalleen. Radio on Futen 7c. Mulla oli yhdet set upit 1. ja kun kokeilin leijunnasta vaihtaa niin kopukka karkas taivaalle saman tien ja hätäpäissäni vaihdoin norm tilaan niin kopu kopsahti talon katolle ;D
Eli norm. tilassa kaasu 0-37,5-60-71,5-90, lapakulmat 25-42-54,5-65-80,5 Toimii näillä leijutus.
Idle 1. kaasu90,5-65-55-74,5-90,5, lapakulmat 77,5-65-55-65,5-77 Jokin oli pielessä. Näytää liikaa 3D jutulta ???
Idle 2. Ei ole vielä mitään
Etsin semmoisia vaakalento setupeja tohon ykkös tilaan.
Heittäkää jotain niin ei taas tartis kahta iltaa osia vaihdella ;D
-
Moi, idlellä kannattaa (lue: itse käytän) lineaarista lapakulmakäyrää ja kaasukäyränä on täyttä 100% koko tikun liikealueella. Riippuu vähän kopteristakin mutta en juuri näe syytä tikun keskialueella laskea kaasua, lapakulmia siinä kuitenkin pumpataan :)
-
Nythän sulla on postiivinen lapakulmakäyrä, ei negatiivisia ollenkaan :)
kokeilepa esim. 0-25-50-75-100
-
Mä en muista miten 7C:ssä noi lentotilat vaihdetaan mut tais olla norm - idle1 - idle2 samassa vivussa. Siihen idle2:seen kannattaa virittää vaikka samat käyrät ku 1:sessä, ettei käy niin et hujautat kytkimen ykkösen yli kakkoselle ja sit onkin jotain ihan ihmeellistä vaihdetta silmässä :). Tosin toi sun lapakulmakäyrä oli kyllä jo sitä ;D. Sori, oli pakko...
Mut onko sulla mekaaninen säätö kunnossa? Sillon kun ruetaan ajamaan idlellä ja haluaa, että on tietyt kulmat tikun tietyssä asennossa, niin pitäisi olla nuppi mekaanisesti kunnossa. Onko lapakulmakäyrän asetuksessa 50% lapojen kulma 0? Tuleeko neg (0%) ja pos (100%) max kulma samat? Kun tämä on kunnossa, niin käyrällä saat helposti haluamasi kulman mihin tikun asentoon vaan.
Lue vielä kertauksena, jos jaksat:
http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=LapakulmatJaSaato (http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=LapakulmatJaSaato)
Edit: Vielä tuosta kaasukäyrästä... toiset käyttää sähköissä noita suoria käyriä, toiset sanoo säästävänsä akkua lievällä V mallisella käyrällä. Sulla kuitenkin laskee tuo keskikohta liian alas pienelle sähkökopterille (olettaen et puhutaan tosta sun avatarin kopusta). Tommonen sopis paremmin isoon polttikseen. Mä kokeilisin kaasulle vaikka jotain 85 - 75 -85 ykköseen ja 100 - 90 - 100 kakkoseen. Mä kyl ajan pikkusähkö sillä suoralla käyrällä.
-
joo 50 on kulmat 0 ja nuppista löytynee - sekä +. Siis kaasu täysille ja vain kulmilla säädetään...jos ymmärsin oikein.
-
ja tota X:sää lennätän.
-
joo 50 on kulmat 0 ja nuppista löytynee - sekä +. Siis kaasu täysille ja vain kulmilla säädetään...jos ymmärsin oikein.
Jep. Pyrkimys olisi siis pitää vakiokiekat roottorissa ja säätää vain lapakulmia. Se on sitten makuasia, että paljonko nupista lähtee negatiivista ja paljonko positiivista kulmaa. Nämä luvut voi tietysti olla eri. Lapakulman lähestyessä nollaa vastus pienenee ja kierrokset nousee vakiokaasulla. Siksi tuo V mallinen kaasukäyrä ainakin polttiksissa. Sähkökoneissa tosin se moottori itsessään jo ilman mitään govia pyrkii pitämään ne vakiokierrokset kuorman kasvaessa ja tekee sen imemällä kylmästi lisää virtaa akuista. Siksi myös suora käyrä toimii eikä kierrokset nouse mahdottomasti nollakulmillakaan.
-
Siihen idle2:seen kannattaa virittää vaikka samat käyrät ku 1:sessä, ettei käy niin et hujautat kytkimen ykkösen yli kakkoselle ja sit onkin jotain ihan ihmeellistä vaihdetta silmässä :).
Tuo kannattaa ehdottomasti tehdä, sillä juuri noin kävi kerran itsellekin.
Katkaisija lipsahti suoraan idle2:lle ja kopteri sinkoutui woimallisesti kohti männyn oksistoa, ja hätäpäissäni tempaisin vasemman tikun alas tuloksena oli että kopu tuli maahan yhtä nopeasti kuin oli ylöskin mennyt. ;D