Kopterit.net
Tekniikka => Polttomoottorit, turbiinit, äänenvaimentimet ja polttoaineet => Aiheen aloitti: JJA - 02 Kesäkuu, 2007, 09:16:58
-
Olin eilen lennättelemässä rapukkaa ja pari ekaa tankillista oli vähän rauhallisempaa leijuttelua ja motin kierrokset pysyi siinä 1550-1600 välillä. Seuraavalla tankilla kokeilin vähän mitä koneesta lähtee ja tein NORM-lentotilassa kaikenlaista kiihdyttelyä eteen ja ylöspäin ym kovempaa ajoa.
No siinä jossain vaiheessa kone alkoi ulvoa kuin tapettava sika ja otin alas. Otin neulaa pari naksua auki, muttei sekään tuntunut auttavan. En ehtinyt oikein enempää ihmettelemään kun kello tuli 21.00, joten piti lyödä koneet seis.
Nupin kierrokset oli noussut jonnekin 1850 tienoille.
Mikähän tossa vois olla, vuotaako se jostain kaasarin liitoksesta tai mistä?
-
Tuohan jo selittyy jo sillä, että jos motissa oli alussa 1550-1600 kierrosta ja sitten vähän ajan päästä nupissa oli 1850 kierrosta, tuon eron kyllä jo näkee/kuulee jo ei harrastajakin ;)
No niin vitsailut sikseen. Änkkärin liitos kannattaa tarkistaa. Voi olla että on päässyt löystymään. Letkussa mahdollisesti reikää? Kaasari löysällä niinkuin mainitsit. Epäilen kuitenkin tuota änkkäriä.....
-
Kiitos nopeasta vastauksesta.
Toi änkkärihomma vois olla aika lailla mahdollinen, mulla kun ei ole siinä mitään tiivistettä. Jos se lohko ja änkkäri kuitenkin lämpee hieman enemmän tollasessa kovemmassa ajossa, niin materiaalien lämpölaajeneminen ja eläminen voi aiheuttaa kaikenlaista.
Joo kyllä toi korva aika hyvin on harjaantunut kuuntelemaan mottia. Kuulen kyllä pienemmätkin erot kuin 200rpm. ;D
-
Panin änkkärin ja lohkon väliin ohutta tiivistettä ja molemmille puolille vielä loctiten tiivistettä ja kyllä se toden totta tuntui auttavan. Pari tankillista ajoin ja kone kävi kuin sveitsiläinen kello. Joten suurkiitokset J-P vinkistä. :)
-
Terve!
Hyvä että sait toimimaan! Loctite ei välttämättä ole paras aine tuohon väliin, se kun tuppaa häviämään sieltä lämmön myötä. Jotkut on liottanut tiivistettä esim. öljyssä niin että se vettyy. Sitten kiinnitys ja avot! Kannattaa kokeilla.
Ilman tiivistettäkin tuo kyllä toimii, mutta vaatii melkein "lasipinnat" molemmin puolin.
-
Toi on Loctiten 5920, joka kestää öljyjä ja jatkuvaa lämpöä 315c ja tilapäisesti 350c. Mutta laitoin sitä tosiaan vain todella ohkaisesti, joten en usko sen aiheuttavan ongelmia.
-
No sitten ei hätiä mitiä 8)
Tuo tiivisteen uittaminen on toinen keino sitten. Mutta eiköhän tuo tuolla kestä.
-
Oma konsti on liimata 30 min epoksilla toi liitos.
Ensin tikulla tekee toiseen pintaan sellaisen tiivisterinkulan ja sitten ku epoksi menee vähän nahkeeks niin kamat kasaan.
Kestää niin kauan kun ei aja laihalla eikä purkaminen ole ongelma.
Epoksi on helppo rapsutella pois vaikka muovilastalla.
Aikanaan kokeilin noita kaikenmaailman tiivisteitä mitä kaupasta sai mutta aina jossain vaiheessa ne rupes vuotamaan ???
-
Tänään tuli taas testailtua ja vaikuttaa vahvasti siltä että seokset muuttuu tankin tyhjentyessä. Tankin tyhjetessä pääneulaa saa avata pari naksua, mutta eihän siitä käytännössä mitään tulisi.
Tankki on 50 rapukan orkkis tankki header-tankilla ja fuililetkun sisähalkaisija 2.5mm. Letkut on aika tuoreet joten ne on kyllä kunnossa, mutta voisiko esimerkiksi tuo pieni sisäreikä vaikuttaa "tuottoon"? Kyllähän se aina hiukan enemmän ahdistaa kuin isompi fuililetku, mutta voisiko se vaikuttaa noinkin paljon?
Kyllä mä sen haluaisin ilman mitään pumppuja saada toimimaan, joten lisää vinkkejä.
-
Eipä ole omaa kokemusta, mutta tällainen jippo on tullut vastaan nettiä selaillessa..
http://www.fraserker.com/heli/uniflow/how_uniflow_works.htm
http://graphics.tudelft.nl/~wouter/helipage/tips/uniflow/uniflow.html
-
Mielenkiintoinen idea. Sitä mä en vain ymmärtänyt, että miksi siinä uniflow-systeemissä pitää olla kaksi klunkkia, siis änkkärin paineelle oma.
Kyllähän tankkiin nyt pystyy lisäämään yhden "vent"-nipan ilman ylimääräisiä klunkkeja, tai itseasiassa paine tasaantuu tankatessa tuon paineletkun kautta.
No, pitää jatkaa ihmettelyä vielä uniflown parissa.
-
Niin no koska tuossa uniflowssa paineletkunkin päässä on klunkki, niin silloinhan paine ei pääse änkkärin kautta pihalle, eli kai siinä joku pointti on.
Tilasin joka tapauksessa Perryn pumpun, kunnen jaksa alkaa värkkäämään.
-
Nyt tuntuu toimivan taas. Tosin modifikaatiot orkkikseen verrattuna on aika rajuja. Änkkäri on nyt läpipulteilla kiinni ja varmasti tiukassa, joka varmasti auttoi pahimpaan ongelmaan. No kun mä kuitenkin tilasin aiemmin sen perryn pumpun, niin pitihän sille hommata kaveriksi kolmineulainen kaasari, eli O.S. 60B. 60B siitä syystä koska alkuperäinen ei kuulemma oikein toimi tuon pumpun kanssa.
Parin säätökeikan jälkeen kone tuntuu pitävän kierrokset paremmin hallinnassa.
Eiköhän nyt vois olla hyvä alkaa taas harjoitella lennätystä kun toi O.S. alkoi viimeinkin laulaa hieman paremmin. ;D
-
Olis pitänyt ostaa joo. Nää Ossit on iiihan ..skoja. Tänään ihmettelin kun tulppa jäi hassusti roikkumaan kannesta. Tarkempi tutkimus osoitti pahimmat pelot todeksi-tulpan kierre oli lähtenyt purkautumaan kannesta. :( Pitää toi tulppakin varmaan laittaa läpipultilla kiinni. ;)
-
Kumma juttu oma ossi on pelannut todella hyvin paattisten leiriltä asti. Tosin ei ole mikään hyper ja voi noi 91 olla eri laatusia laakerit oon kyllä vaihtanu ja männän renkaan ku tuhosin kasatessa.
-
Eiköhän se suurin vika löydy käyttäjästä. :) Tulpan kierteet johtuu ylikiristyksestä jossain vaiheessa, nyt ne sitten lopulta antoi periksi. Ja noi käyntiongelmat todennäköisimmin änkkärin ja lohkon heikosta tiivistyksestä, mutta se on nyt korjattu noilla läpipulteilla. Nyt vain kovaa ajoa. :)
-
Olis pitänyt ostaa joo. Nää Ossit on iiihan ..skoja. Tänään ihmettelin kun tulppa jäi hassusti roikkumaan kannesta. Tarkempi tutkimus osoitti pahimmat pelot todeksi-tulpan kierre oli lähtenyt purkautumaan kannesta. :( Pitää toi tulppakin varmaan laittaa läpipultilla kiinni. ;)
Onko se kannen syy kun vedit yli ton tulpan ?
Ihan mielenkiinnosta, mihin momentiin sen kiristit ?
-
Olis pitänyt ostaa joo. Nää Ossit on iiihan ..skoja. Tänään ihmettelin kun tulppa jäi hassusti roikkumaan kannesta. Tarkempi tutkimus osoitti pahimmat pelot todeksi-tulpan kierre oli lähtenyt purkautumaan kannesta. :( Pitää toi tulppakin varmaan laittaa läpipultilla kiinni. ;)
Onko se kannen syy kun vedit yli ton tulpan ?
Ihan mielenkiinnosta, mihin momentiin sen kiristit ?
Ei kai se käyttäjänkään vika voi olla. ;)
Olen kiristänyt ihan tavallisella varttituuman räikällä, taitaa olla vähän liikaa vartta. Mutta kyllä se kansi monet kiristykset on kestänyt, joskus on saattanut tulla pikku virhe ja mennyt vähän liikaa ja nyt se sitten antoi periksi. Ei ole noin pientä momenttiavainta, mutta saattaisi olla ihan harkinnan arvoinen tällaselle tumpelolle.
-
minkälaiseen momenttiin näitten moottoreitten tulpat (ja pultit) pitäisi kiristää?????
-
Löytyhän se momentti kun vähän kaiveli.
1/4-32 Standard Glow Plug: 20-24 in-lb (with gasket)
More torque may be needed for glow plugs in high performance / high RPM applications (18,000+)
2,259696-2,7116352 Nm ;)
http://torkit.com Ja sieltä FAQ.
-
minkälaiseen momenttiin näitten moottoreitten tulpat (ja pultit) pitäisi kiristää?????
Mä oon kirrannu tulpan 2 nm.Ei ole tipahtanut..
Muoks.En mäkään sitä momenttiavainta mukana kuskaa.
Toi on noin 2 minuuttia kiinni siitä kun se tulppa nappaa kiinni mitä sitä joskus momenttiavaimella kokeilin.