Kopterit.net

Helikopterit => Kopterivalmistajat => Kloonit => Aiheen aloitti: J-m-s - 15 Kesäkuu, 2010, 09:08:39

Otsikko: HK500GT Pinionin mitoitus (Otsikko muokattu "Kaasu- ja lapakulmakäyrät")
Kirjoitti: J-m-s - 15 Kesäkuu, 2010, 09:08:39
Erilaisista käppyröistä löytyy niin paljon juttua ettei nuista ota pirukaan selvää. Eli Minkälaiset kaasu- ja lapakulmakäyrät tuolle häkkyrälle olisivat toimivat.

Mitenkäs taivaslentotilaan siirtyminen tapahtuu?
1. Roottoripyörimään nollakulmilla -> idleup päälle -> ilmaan?
2. Kopteri ilmaan -> idleup päälle -> lähimpään pusikkoon? :)
Tähän asti kaarrellu leijuntamodella, jokohan tuo ois aika kokeilla myös tuota mystistä kytkintä :)
Otsikko: Vs: HK500GT kaasu- ja lapakulmakäyrät
Kirjoitti: illi - 15 Kesäkuu, 2010, 10:58:51
Jos olet kasannut kopterisi Alignin manuaalin mukaan niin siellähän on myös ehdotukset idle-käyrille.

Itse olen tehnyt pääsääntöisesti nuo käyrät siten että lapakulmat on normi ja idlemoodissa samat plussapuolella (lineaarisesti nollasta plus kymmeneen/kahteentoista tms) ja kaasukäyrä nousee ylemmäs jolloin moodin vaihtoa ei muuten oikeastaan edes huomaan kuin että kierrokset nousee eli ääni muuttuu. Tietenkin jos tekee erillisen leijuntamoodin jossa leijuntakulmat on tikun keskiasennossa niin se onkin eri asia, tai oikeastaan makuasia.

Mutta kun taisit asua Oulussa niin noita voidaan katsella vaikka yhdessäkin jossain välissä? Pistä yv:llä yhteystietoja niin palataan asiaan.
Otsikko: Vs: HK500GT kaasu- ja lapakulmakäyrät
Kirjoitti: J-m-s - 15 Kesäkuu, 2010, 11:18:14
Siellähän ne tosiaan oliki :) Eikös tuo alignin moottori ole kv1600, tuossa hk:ssa moottori on kv1700. Lasketaanko tuota kaasukäyrää 6%(jos nyt oikein laskin) per kohta päästäkseen samoihin nupin kierroksiin mitä aliginin ohje antaa?
Otsikko: Vs: HK500GT kaasu- ja lapakulmakäyrät
Kirjoitti: Hermis - 15 Kesäkuu, 2010, 11:51:45
Siellähän ne tosiaan oliki :) Eikös tuo alignin moottori ole kv1600, tuossa hk:ssa moottori on kv1700. Lasketaanko tuota kaasukäyrää 6%(jos nyt oikein laskin) per kohta päästäkseen samoihin nupin kierroksiin mitä aliginin ohje antaa?
Ei vaan nostetaan 2% siltä varalta että HK:n moottori on tarraviritetty ::) Ei sillä oikeasti ole mitään väliä! :D Riippuu niin paljon säätimestä ja akustakin, ja ohjearvot on aina ohjeellisia. Niillä liikkeelle ja sitten kun saat lentokokemusta niin, että tiedät itse mitä voisi parantaa, niin sitten lähdet sorvaamaan niitä parin prosentin viilauksia.

Oma metodi on se, että leijuntatila on optimoitu leijuntaan, taivaslentotila temppuiluun. Siksi teen itse niin että leijunnassa keskitikulla leijutaan, kun taas taivaslennossa keskellä nolla ja käyrä molempiin suuntiin symmetrinen. Aiheuttaa pienen pomppauksen vaihdettaessa, mutta sen oppii nopeaan korjaamaan. Samalla kun kääntää kytkintä niin hieman lisää kaasua. 500:sta kuitenkin lennätetään jossain urheilukentällä, jossa pienet yllätykset ei haittaa. Jos lennätät taas autotallissa, niin sitten tuo hyppäys voi olla ongelma... ;D
Otsikko: Vs: HK500GT kaasu- ja lapakulmakäyrät
Kirjoitti: J-m-s - 16 Kesäkuu, 2010, 18:43:34
Nyt ois viissatku koekäytetty.

Moottori pätkii välillä matalilla kierroksilla(alle puolikaasua), kun kierrokset nostaa ylipuolenkaasun niin pätkimistä ei ainakaan vielä 2akullisella tullut eteen. Mistäs tuo pätkiminen voisi johtua. Noparin asetuksina on softstart päällä ja ajoitus 20astetta(medium). Muut noparin ajoitukset ovat 10astetta ja 30astetta. Voisko ajoitusten nostaminen auttaa asiaan? Moottorina hobbymate hb3650 kv1700 moottori ei kyykkää pitchpumpissa vaan ihan vakiokierroksilla pätkäsee. Johdot kattelin läpi ja en niistä löytänyt mitään mikä vois tuon aiheuttaa.

Liitteenä vielä noparin manuaali jos sieltä löytyisi jotain selitystä ongelmaan.  ???
Otsikko: Vs: HK500GT kaasu- ja lapakulmakäyrät
Kirjoitti: J-m-s - 16 Kesäkuu, 2010, 19:53:39
http://mikjun.pic.fi/kuvat/Sekalaista/MOV03601.AVI (http://mikjun.pic.fi/kuvat/Sekalaista/MOV03601.AVI) Moottori, nopari vaiko kummatki sökönä?

Otsikko: Vs: HK500GT kaasu- ja lapakulmakäyrät
Kirjoitti: Hermis - 17 Kesäkuu, 2010, 23:24:44
Tutki johdot, liittimet, noparin juotokset. Joku vaihe voi pätkiä, ja tulee "takapotkuja". Myös löysempi ajoitus voi auttaa, liian jyrkällä ennakolla nopari kytkee seuraavaan käämiin virrat liian aikaisin, jolloin moottori ei vetäisekkään eteen vaan taakse.
Otsikko: Vs: HK500GT kaasu- ja lapakulmakäyrät
Kirjoitti: J-m-s - 18 Kesäkuu, 2010, 08:21:36
Tutki johdot, liittimet, noparin juotokset. Joku vaihe voi pätkiä, ja tulee "takapotkuja". Myös löysempi ajoitus voi auttaa, liian jyrkällä ennakolla nopari kytkee seuraavaan käämiin virrat liian aikaisin, jolloin moottori ei vetäisekkään eteen vaan taakse.

Näyttäisi että tuosta ajoituksen säädöstä olisi apua. Aiemmin olin kokeillu 20asteella ja 30asteella ja niillä ei toiminut. Nyt kokeilin vielä "Low lead angle 10 degree setting (applicable to helicopter multi-stage high speed motor)" nyt ei tullut pätkimistä enään kierroksilla. Moottori haukkaa täydet kiekat ongelmitta. Iltasella moottori kiinni ja kokeilemaan kuorman kanssa mitä se sanoo.
Otsikko: Vs: HK500GT kaasu- ja lapakulmakäyrät
Kirjoitti: B12 - 18 Kesäkuu, 2010, 08:58:24
Nyt kokeilin vielä "Low lead angle 10 degree setting (applicable to helicopter multi-stage high speed motor)" nyt ei tullut pätkimistä enään kierroksilla.

Siinähän tuo oli ohjeissakin selvästi sanottu  ;D

Ajoitus toki riippuu moottorin tyypistä ja etenkin napaluvusta. Tietoa oikeisiin asetuksiin on todella vaikea löytää mistään nettifoorumeilta. Omaan pienempään Hobbymateen kysyin ohjeita ihan pääkallopaikalta, eli Hobbymatelta. Mid tai High on kuulemma sopiva Towerpro H40A säätimellä ja HB2835 motilla. Low ajoituksella periaatteessa pyörii särkymättä moottori kuin moottori, mutta maksimaalisen suorituskyvyn kustannuksella, jos asetus ei ole optimi.
Otsikko: Vs: HK500GT kaasu- ja lapakulmakäyrät
Kirjoitti: J-m-s - 18 Kesäkuu, 2010, 09:28:26
No ku kö :) Ajattelin että tuo ei ole "high speed motor". Aikasemmin ollu vaan nuita kv3600-3900 moottoreita ja nyt tuossa kv1700 :) Mutta moottorin testaus jatkuu kun saa akut taas iskuun.

e. Toisaalta onhan tuossa 37400rpm 6s pakalla :D
Otsikko: Vs: HK500GT kaasu- ja lapakulmakäyrät
Kirjoitti: J-m-s - 18 Kesäkuu, 2010, 14:34:45
Nopari puski savut :D Ostetaan palstalla on ilmoitus noparin tarpeesta :)
Otsikko: Vs: HK500GT kaasu- ja lapakulmakäyrät
Kirjoitti: 1m4s0_ - 18 Kesäkuu, 2010, 15:00:01
:D

Muuten tuota timing asetusta ei oikeastaan voi testata moottori irrallaan, kun nappaat motin kyytiin ja pytäisi nuppia pyörittää niin se nykyttelee taas...
Otsikko: Vs: HK500GT kaasu- ja lapakulmakäyrät
Kirjoitti: J-m-s - 18 Kesäkuu, 2010, 16:26:10
:D

Muuten tuota timing asetusta ei oikeastaan voi testata moottori irrallaan, kun nappaat motin kyytiin ja pytäisi nuppia pyörittää niin se nykyttelee taas...

Näinhän se juuri teki :D Sit kokeilin moottori irrallaan niin nopari päästi komeat savut :D Mut jos jotain iloa tästä etsii niin kyllä oli halvat savut :)

e.Noparia vaille valmis :)
Otsikko: Vs: HK500GT kaasu- ja lapakulmakäyrät
Kirjoitti: Mikka - 18 Kesäkuu, 2010, 19:07:52
Mitäs mä sanoin. :D Kannattaa tilata sieltä eepaystä pussillinen samoja "nopareita", kun ovat niin halpoja.  ;D
Otsikko: Vs: HK500GT kaasu- ja lapakulmakäyrät
Kirjoitti: J-m-s - 18 Kesäkuu, 2010, 19:29:15
Mitäs mä sanoin. :D Kannattaa tilata sieltä eepaystä pussillinen samoja "nopareita", kun ovat niin halpoja.  ;D

No joo :) Myyjä kyllä lähetti uuden tilalle kun asiasta informoin sitä. Mut nyt on tulossa myös turnigyn laatukamaa hobbycitystä :D

Ps. Mut olihan se halpa ;)
Otsikko: Vs: HK500GT Pinionin mitoitus (Otsikko muokattu "Kaasu- ja lapakulmakäyrät")
Kirjoitti: J-m-s - 07 Heinäkuu, 2010, 21:56:11
Viissatku lentää vihdoin ja viimein pienten hankaluuksien jälkeen. :)

Sit seuraavaa kysymystä.

Akkuina on tällä hetkellä 2x 3s 2200mAh pakat joilla lentoaika jää melko lyhyeksi. Saako pinionia muuttamalla lentoaikaa pidennettyä?
Mukana tuli 13hampainen, jos tuohon 12hampaisen laittais muuttuisiko lentoaika mihinkään suuntaan?

Lueskelin tuossa yhtä ketjua läpi ja törmäsin seuraavaan "Pinionin voi toki vaihtaa suuremmaksi ja nostaa kierroksia tätä kautta, mutta samalla moottorin vetämä virta kipuaa jyrkästi ja voi törmätä omiin, noparin tai akun rajoihin hyvin nopeasti." Eikös sit kaiken järjen mukaan pinionia pienentämällä saada moottorin ottamaa virtaa pienemmäksi? 20c akut ovat kohtuullisen lujilla tuolla setupilla niin tällä tavalla ilmeisesti onnistuisi vähän säästämään akkuja?

Tässäpä taas iltapähkinä :)

E. Sit jos jättää muutaman pähkinän syömättä voisi tuosta kirjoituksesta olettaa että, jos moottori ottaa vähemmän virtaa myös lentoaika pitenee  ??? ;D