Kopterit.net

Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: skigge - 18 Tammikuu, 2008, 11:32:24

Otsikko: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: skigge - 18 Tammikuu, 2008, 11:32:24
Ostin ensimmäisen kopterini JR-HOBBYltä.Ohjeet kehoittivat purkamaan akun ja niin tein.Akku epäkuntoon ja palautus kauppaan,josta sanottiin,ettei lipo-akkua saa ikinä purkaa.Lähetin kopion ohjeesta.Kauppa ei ikinä kertonut minulle,mitä heidän mielestään ohjeessa sanottiin,mutta ilmoittivat,ettei laitteilla takuuta.En saanut uutta akkua tilalle.Käsittely kesti kai yli kolme viikkoa.Jos vastuu kannetaan näin,on kai järkevä ostaa vermeet ulkomailta paljon halvemmalla????
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: gy-401 - 18 Tammikuu, 2008, 14:24:23
Tuskinpa lipoakun ohjeessa käsketään purkamaan akku ???
Laitappa se ohje tänne näkyville.
Jos ohjeessa lukee että puraa akku niin hommahan on simppeli.
Akku takasin ja uusi tilalle.
Ja sitten vielä juristin avustuksella 100000 eeroa kipurahoja ;D
Kaikilla tuotteilla on 30 päivänpalautusoikeus.
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: skigge - 18 Tammikuu, 2008, 14:44:28
Ohje sanoo...Charging battery should be part of your prosedure for flight.It is recommended that you completely discharge the battery during the initial test flight before following the charging guidelines outlined below....Mun englannilla tää kehottaa purkaa,enkä jaksa tapella parista kympistä kauppiaan kanssa???
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: Vispilä - 18 Tammikuu, 2008, 16:28:49
Juuri näin, kyllä ohje sanoo purkamaan akun täysin ekoilla testilennoilla, toisin sanoen on jonkun muun kuin lipoakun ohje mukana.

-op-
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: skigge - 18 Tammikuu, 2008, 17:01:43
Mitäs mieltä oot "vispilä 1",kumman vastuu;kaupan vai asiakkaan,jolla ei oo kokemusta laitteista?????
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: Vispilä - 18 Tammikuu, 2008, 17:16:18
No siis järjen mukaan se on kaupan vastuu jos myyvät aloittelijalle pakettia, jonka mukana tuleva käyttöohje neuvoo toimintaan joka tuhoaa tuotteen, lipoakkuahan ei saa purkaa alle tietyn rajan, ja lennättäessäkin pitää lopettaa ajoissa, mieluusti jo vähän ennen kuin tehot alkaa vähetä. Joten menet sinne JR:n puljuun ja sanot että ainut asia millä ei ole takuuta on se huono maine mitä kylvävät harrastajien keskuudessa  ;). Totta kai heidän pitää antaa uus akku sulle, jos kerran paketin ohjeistus on viallinen, eihän he voi olettaa että jokainen aloittelija tietää suoraan miten eri akkukemioiden lataus eroaa toisistaan.

-op-

Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: JJA - 18 Tammikuu, 2008, 17:19:32
Ohje sanoo...Charging battery should be part of your prosedure for flight.It is recommended that you completely discharge the battery during the initial test flight before following the charging guidelines outlined below....Mun englannilla tää kehottaa purkaa,enkä jaksa tapella parista kympistä kauppiaan kanssa???
Eipä ne kauppiaat muuten korjaa tapojaan-jos sittenkään- jos asiakkaat luovuttaa jonkun kympin takia. Nyt ihan vaan vaikka periaatteesta hoidat homman kotiin. :)
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: gy-401 - 18 Tammikuu, 2008, 17:26:46
Vaadit kylmän viileesti uuden akun.
Sinulla on oikeus saada uusi akku.
Pistäppä tarinaa sitten miten asia etenee.
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: jarpiili - 18 Tammikuu, 2008, 17:36:29
Ilmeisesti Eskyn lama kopterin ohjeesta on kyse? itsekin ihmettelin ohjetta lukiessani että taitaa olla vanhaa tietoa.

Suosittelen myös että "tappelet parista kympistä" kaupan kanssa. Heillä kun näyttää olevan sellainen asenne että kaikki on asiakkaan vastuulla. Itse sain omasta mielestäni (ja kuluttaja-asiamiehen vahvistamana) väärin perityn pari kymppiä takaisin, ei tarvinnut kuin lähettää kuluttajariitalautakunna lle asia käsiteltäväksi niin muuttui kauppiaan näkemys... :)

edit: niin että soittele kuluttaja-asiamiehelle ja kysäise mitä mieltä hän on, todennäköisesti samaa kuin sinä.

-Jari
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: skigge - 18 Tammikuu, 2008, 17:50:03
KIITOS KANNUSTUKSESTA!Laitoin JR-HOBBYYN Ouluun taas mailin ja kyselin akkua...ootellaan.Kopter i on E-sky Honey Bee King 2.Nyt alkas olla jotenkin säädöissä kai.Toisen isomman akun kuiteskin ostin Hobby Peoplelta ja siellä palvelu tuntuis paremmalta....
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: Vispilä - 18 Tammikuu, 2008, 17:51:00
Ja jos eivät anna akkua niin lähetän niille s-postia. (jos yleensäkkään vastaavat postiin  :))


-op-
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: skigge - 18 Tammikuu, 2008, 17:54:42
KIITTI "vispilä 1"!!!Täähän tuntuu hyvältä "palstalta".En oo paljo pystyny vielä lennättelee,mut on jo nälkä alkanu kasvaa ja mietin onkohan 3DX-500 tai T-REX 600 koptereissa mitään järkee...Tuo Honey Bee on kyllä vähän lelun olonen????????????
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: Vispilä - 18 Tammikuu, 2008, 18:03:39
Lueppas tätä foorumia alusta loppuun niin löytyy luultavasti paras kopteri sullekkin. Ja tottakai tuut kevätleirille mukaan katselemaan menoa  ;).

-op-
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: EskyPe - 18 Tammikuu, 2008, 19:45:24
Kyseiseen kauppaan liittyen. Pojalta levisi rc-autosta Robbe Rookie -nopari, ostettu JR:stä joku neljä viisi kuukautta sitten. Kossi marssi kuitin kanssa liikkeeseen, josta todettiin että:"ei näillä mitään takuita ole". En vielä ole ehtinyt firmaan mesoamaan, mutta kai noissa nyt pitää jonkin sorttinen takuu olla?
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: JJA - 18 Tammikuu, 2008, 20:02:43
"ei näillä mitään takuita ole".
Ei ..ttu mitä paskaa.  >:(

Pitäisköhän jopa tuolta Robbelta kysellä että mitä tämä tämmöinen on, siis jota JR-hobby harrastaa.

http://www.robbe.com/at/en_garantie.cfm?lang=en&ISID=4790e9cc00309008271b3e0dc1460641
Lainaus
# robbe provides a 24-month guarantee.
# robbe will exchange your faulty controller immediately* for a brand-new unit within the first 12 months of the guarantee period. Kontronik and Futaba speed controllers are not included in this exchange guarantee.
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: EskyPe - 18 Tammikuu, 2008, 20:14:40
Kiitti, tuo linkki valaisee asiaa paljon. Otan tuosta kopsun aseeksi mukaan ja sittenpä nähdään.
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: Ege - 19 Tammikuu, 2008, 00:15:11
Moi elkeepä vielä ottako mitään hirveitä pultteja kyseisestä liikkeestä. Mulla tilattu tavara on toiminu mutta ei noissa RC- vehkeissä taida hirveitä takuita olla ellei sitte valmistajalla. Mutta tuossa lipon purkamisessa näyttäs olevan selkeä inhimillinen virhe joka olisi kyllä syytä korjata ja ilmoittaa kauppiaalle. Ei munkaan maileihin olla vastattu kun joskus laitoin, puh sai yhteyden ja homma pelas, tarjouksia kyllä tulee omaan sähköpostiin, amutta kun ei ole ollu käyttöä tarjouksille.
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: skigge - 19 Tammikuu, 2008, 17:16:46
Sain tänään sähköpostia JR-HOBBYltä...Edelleen ovat sitä mieltä,ettei takuuta ole ja kiertävät täysin ydinkohdan eli ohjeen virheellisyyden ja vastuun siitä.Akkua ei tule!!!!!
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: ropellihattu - 19 Tammikuu, 2008, 17:24:13
Ei muuta ku JRH pannaan. Tää on suomessa sen verran marginaaliharrastus, että ei luulis olevan varaa olla ylimielinen. Itse olen hoitanut huonekalualan reklamaatioita vuoden ja voin sanoa että näin vaikeaa se ei ole. Jos tuote on viallinen, saa myyjä siitä kuitenkin omansa pois. Ellei sitten ole joku aivoton tehnyt diiliä valmistajan kanssa...
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: skigge - 19 Tammikuu, 2008, 18:00:13
Kiitti tuesta.Mua ihmetyttää nyt eniten tuo,ettei ne ota siihen virheelliseen ohjeeseen kantaa.Se on jotenkin niin ylimielistä,absurdia hommaa.Kaiken syy on kuitenkin se ohje purkaa,mutta he ei siitä mainitse mitään,aivan kuin sitä ei olisi olemassa.Kysymys on kuitenkin heille varmaaan alle 20 eurosta,mitä akku tukkuhinnalla mahtas maksaa.Aikuiset ja kai kuitenkin täysin järjissään olevat ihmiset tätä harrastaa,joten kummastuttaa,että tyypillä joka ottaa heistä elantonsa on asennepuoli tämänmoinen????
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: ropellihattu - 19 Tammikuu, 2008, 18:07:32
Kysymys on kuitenkin heille varmaaan alle 20 eurosta,mitä akku tukkuhinnalla mahtas maksaa.

Tästä juuri on kysymys. Pienestä summasta ovat valmiita myymään maineensa...
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: EskyPe - 19 Tammikuu, 2008, 18:11:17
Kävinpä sitten tänään takuuasioissa JR-Hobbyssä. Mukana oli ajossa levinnyt Robben autonopari, jota poikani oli jo tuloksetta käyttänyt näytillä liikkeessä. Mukanani oli ostoksen kuitti (vajaa 5kk vanha) ja Robben sivuilta printattu doku, jossa valmistaja lupaa nopareilleen 24kk:n takuun ja vikatapauksessa 12kk:n aikana vaihdon samoin tein uuteen.
(http://www.robbe.com/at/en_garantie.cfm?lang=en&ISID=4790e9cc00309008271b3e0dc1460641)
Myyjä totesi heti kättelyssä, heidän takuupolitiikkansa on että laite toimii liikkeestä ulos kannettaessa ja sen pituinen se. Kehoitti kääntymään suoraan valmistajan puoleen mikäli haluaisin asiassa jotain tapahtuvan. Sinänsä avuliaasti etsi yhteystiedot jollekin Robben huoltomiehelle, johon voisin olla suoraan sähköpostitse yhteydessä. Näin aionkin tehdä, sillä olen kohtuullisen varma, että maineestaan huoltapitävän valmistajan kanssa kommunikoimalla asiat selviävät. Asiat selvisivät myös muutoin; satavarmasti ei niin suurta tarvetta ja hätää minkään rc-tarvikkeen kanssa ei tule että JR:n oven vielä aukaisisin. Eikä aukaise poikanikaan.

Pekka
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: JJA - 19 Tammikuu, 2008, 18:39:19
Ei muuta ku JRH pannaan. Tää on suomessa sen verran marginaaliharrastus, että ei luulis olevan varaa olla ylimielinen. Itse olen hoitanut huonekalualan reklamaatioita vuoden ja voin sanoa että näin vaikeaa se ei ole. Jos tuote on viallinen, saa myyjä siitä kuitenkin omansa pois. Ellei sitten ole joku aivoton tehnyt diiliä valmistajan kanssa...
Pannaan pannaan. Niin totta. Yrittäjä sahaa vain omaa oksaansa tuolla tavalla. Jos ne viitsisi hoitaa asiat hyvien kauppatapojen mukaisesti, niin varmasti kauppa kävisi paremmin kuin nyt, kun huono maine vaan leviää. No kukin taaplaa tavallaan ja se on varmaa että multa eivät saa latin latia.
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: Vispilä - 19 Tammikuu, 2008, 18:55:32
Taidanpa lähettää vähän postia.. Ihan oikeessa oot skigge, näin ei liikkeen pidä toimia.

-op-
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: skigge - 19 Tammikuu, 2008, 19:01:08
Joo!Sain tältä palstalta lisää virtaa hoitaa asiaa ja panin tossa ajankuluks vielä sinne valmistajalle,jos se nyt itte valmistaa näitä,sähköpostin.Katotaan ottaako ne kantaa omiin virheellisiin ohjeisiinsa.
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: Vispilä - 19 Tammikuu, 2008, 19:36:32
Pistin pitkän kirjeen katsotaan tuleeko vastausta ja sulle uutta akkua  ;D


-op-
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: skigge - 19 Tammikuu, 2008, 19:46:01
KIITOS "Vispilä 1"!!!!
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: JariN - 19 Tammikuu, 2008, 20:18:25
Jonkin aikaa alaa seuranneena mielipiteeni on, että osalla suomen liikkeistä on vain "rahat pois" -periaate.

Hommalle ei haetakaan jatkuvuutta saman asiakkaan kanssa vaan homma perustuu mistään mitään tietämättömille aloittelijoille myytäviin kelvottomiin tuotteisiin joissa on taatusti myyjän kate kohdallaan.

Alaa kauemmin harrastaneet kiertävät nämä liikkeet muutenkin kaukaa, niissä kun ei yleensä myydä paljonkaan kelvollista tavaraa ainakaan järjelliseen hintaan. Hyvissä tuotteissa kun tahtoo katteet olla pieniä.

Siinä on vaan se ikävä puoli että nämä "rahat pois" -liikkeet menestyy paremmin bisnesmielessä,
kas kun "rehellisyys maan perii", mutta epärehellisyys rahat.......

Uusia höynäytettäviä tämänkin kokoisessa maassa riittää.

-Jari
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: skigge - 19 Tammikuu, 2008, 21:14:24
Näin on ja kyllä ittelläkin sellanen olo,että oppirahoja tässä maksellaan....
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: koikkis69 - 19 Tammikuu, 2008, 21:25:47
On tässä maassa vielä kuluttajansuojalaki voimassa?? Ei lienee yrittäjä oikealla alalla jos ei sitä tiedä??
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: gy-401 - 20 Tammikuu, 2008, 19:26:34
Kuluttajasuojalaki suojaa kyllä myyjääkin, eli ei niille tavaroille myyjän ole pakko antaa takuuta.



Kyllähän homma lähtee siitä että,myyjä on vastuussa myymästään virheellisetä/puutteellisesta tuotteesta asiakkaalle.
Ja se on fakta.
Tehdas taasen on vastuussa myyjälle piste.
Ei se sen vaikeampaa ole.
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: gy-401 - 20 Tammikuu, 2008, 19:48:09
Kannattaa tutustua tähän linkkiin,eritoten sivu 6. kuudenkuukauden vastuu:

http://www.kuluttajavirasto.fi/File/ba60a858-8ab4-461e-baf6-315b8810fb5b/Yritt%C3%83%C2%A4j%C3%83%C2%A4%20ja%20kuluttajansuoja.pdf
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: Vispilä - 20 Tammikuu, 2008, 19:56:49
Eipähän ole vielä ainakaan tullut vastausta kirjeeseeni, itseasiassa epäilen etten mitään vastausta koskaan tule saamaankaan..


-op-
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: gy-401 - 20 Tammikuu, 2008, 20:12:21
No asiakashan voi aina vaikuttaa jaloillaan.
Kyllä vilunkia pelaavat kauppiaat tulevat asiat edestään löytämään.
Onneksi suomessa homma pelaa suht hienosti.
Neuvottelemalla yleensä pääsee kohtuulliseen sopimukseen,yleensä.
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: skigge - 21 Tammikuu, 2008, 15:12:08
Jooo...Tuli taas JR-HOBBY ltä vastine sähköpostiin.Eli ei takuuta ja sillä selvä,mutta ei sanaakaan väärästä ohjeesta.Siis kauppa ei ole kertaakaan kommentoinut tätä ohjetta,josta akun vioittuminen johtui.Kun sinne ensi kerran asiasta olin yhteydessä,sanoivat,ettei tälläinen ohje ole mahdollinen ja kun sen heille lähetin,he ovat vaienneet siitä täysin,aivan kuin asiaa,kysymystä,ongelmaa ei olisikaan ja aivan kuin akku olisi itsestään sammunut.Pyysin taas kerran heidän "suomennostaan" ohjeesta.Absurdi tilanne...Tulee mieleen jotkut kommunististen maiden "totuudet" tai niiden olemassa olon kyseenalaistaminen vaikenemalla............ .....
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: riku - 21 Tammikuu, 2008, 16:01:13
Jooo...Tuli taas JR-HOBBY ltä vastine sähköpostiin.Eli ei takuuta ja sillä selvä,mutta ei sanaakaan väärästä ohjeesta.Siis kauppa ei ole kertaakaan kommentoinut tätä ohjetta,josta akun vioittuminen johtui.Kun sinne ensi kerran asiasta olin yhteydessä,sanoivat,ettei tälläinen ohje ole mahdollinen ja kun sen heille lähetin,he ovat vaienneet siitä täysin,aivan kuin asiaa,kysymystä,ongelmaa ei olisikaan ja aivan kuin akku olisi itsestään sammunut.Pyysin taas kerran heidän "suomennostaan" ohjeesta.Absurdi tilanne...Tulee mieleen jotkut kommunististen maiden "totuudet" tai niiden olemassa olon kyseenalaistaminen vaikenemalla............ .....

Olen samaa mieltä että toi vaikeneminen on todella syvältä ja pahinta mitä voivat tehdä. >:(
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: Hermis - 21 Tammikuu, 2008, 16:29:00
Hirveä Deja vu... Ihan kuin tälläinen keskustelu olisi ollut Lennokit.netissäkin ko. puljun liikeideasta ja takuupolitiikasta.

Esim. eräs nelikirjaiminen nettikauppa hoiti minun akkupulmani varsin mallikkaasti. Kun yksi pakka lopetti antamasta virtaa, laitoin asiasta s-postia kaupalle, kun pakka oli kuitenkin vain 20 latauksen ikäinen. Vastaukseksi kysyivät olenko ottanut kovia virtoja ulos. Vastasin että en, ja kohta postiin tuli kirjekuori, jossa oli valmiiksi maksettu palautussäkki osoitteineen. Akku sisään, ja kuori postiin, ja parin päivän päästä laatikossa oli uusi akku.
Samankaltaisia kokemuksia on eräästä "sähkölennokkien erikoisliikkeestä" joka on nykyään osa tätä nelikirjaimista kauppaa. Pullahtaneen kennon tilalle sai uuden kun vaan laittoi s-postiin kuvan miltä kenno näytti normaalin käytön jälkeen.

Kyllä näillä siis on "takuu". Jotkut vaan hoitavat hommansa paremmin kuin toiset, ja jotkut ei hoida ollenkaan.
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: jarpiili - 21 Tammikuu, 2008, 16:44:57
Vähän toistaen itseäni ja muitakin jotka ovat asiasta sanoneet.

Ota yhteyttä kuluttaja-asiamieheen ja selvitä tilanne hänen kanssaan. Jos (ja tod. näk. kun) kuluttaja-asiamies on samaa mieltä kanssasi, voit ottaa yhteyttä kauppaan uudestaan. Kun tämä ei toimi (kokeiltu on, kolmesti soitin kuluttaja-asiamiehelle kahdesti sen jälkeen olin liikkeeseen yhteydessä kertoen että kuluttajansuojalaki sanoo muuta kuin teidän toimintatapanne on.) voit tehdä kuluttajariitalautakunna lle valituksen. Kun itse tein valituksen ja riitalautakunta lähetti kopiot kauppaan, muuttui mielipide. Pomokin oli vihdoin saapuvilla ja selittelyä löytyi tuutin täydeltä. Lopputulos oli kumminkin että sain rahani takaisin ja pienen korvauksen (bensa, kännykulut yms.).

Tämä lienee ainoa keino joka kyseiseen kauppaan puree. Melkein teki mieli jättää valitus vetämään eikä sopia asiaa mutta en jaksanut viitsiä. :)

Jos siis haluat saada oikeutta, joudut näkemään vähän vaivaa asian eteen mutta sille ei voi mitään.

Kaikki tarvittava tieto löytyy ylempää ketjusta löytyvistä linkeistä ja kuluttaja-asiamies kyllä neuvoo.

Eli ei muuta kuin onnea yritykseen :D
-Jari
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: skigge - 21 Tammikuu, 2008, 16:54:34
Kiitti taas kannustuksesta!!!Pitää miettiä kuinka pitkälle ton vaivasen asian takia kannattaa mennä.Jos en saa asiaan korjausta,aion pitää sitä esillä ainakin sellaisten vuoksi,jotka eivät ole vielä vastaavaa joutuneet kokemaan ja toivottavasti ainakin JR-HOBBYn kohdalta sen välttävät ja hankkivat vempaimensa vastuullisemmilta kauppiailta.
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: mikape - 21 Tammikuu, 2008, 17:14:13
Tosiaankin toi tyyppi joka siellä on yleensä myymässä ja jonka oletan olevan tässä kyseessä, ei taida olla kuin ihan palkattu myyja, joten tosi omituista hommaa.
Ehkä tosiaankin kannattaisi olla suoraan omistajaan yhteydessä, hommat voisivat alkaa rullaamaan, tai sitten ei.
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: jarpiili - 21 Tammikuu, 2008, 17:58:04
heheh,
Valitettavasti mikape asia ei minusta mene niin, vaan että pomo-mies antaa käskyn sille myyjälle että ole paskiainen ja sitten myyjä voi sanoa että pomo käski, ja pomoa ei kyllä sitten saa kiinni ainakaan kaupasta.

-Jari
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: Vispilä - 21 Tammikuu, 2008, 18:03:21
lainaus sähköpostista. Omaa viestiäni en viitsi täällä julkistaa   ;)

Lainaus
Hei Op

Tämä kohta on aina hyvä havaita tilausta tehdessään:
 
http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/conditions.php?osCsid=brbe19uif1ee7akglv1t1mla91
 
Varsinkin sieltä tämä:
"Mahdolliset takuut ovat laiteiden valmistajien antamia, me emme anna erillisiä takuita myymillemme tuotteille.
Huomaa että mm. Akuilla EI OLE takuuta, koska jo ensimmäinen virheellinen lataus/purkaus voi rikkoa ne."

 ::)

ei ole takuuta.. SO what? sekö määrää että on kiellettyä antaa uusi akku tilalle?


-op-
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: jarpiili - 21 Tammikuu, 2008, 18:14:25
Hei,
Tuonne linkkiin ei pääse ilman että rekisteröityy ja en kyllä varmaan rekisteröidy. Eli viitsisikö joku laittaa koko tekstin (tai se oleellisen osan) tänne tai voipi laittaa yn:nä jos on pitkäjuttu tms.

Kiitos,
-Jari
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: Julle - 21 Tammikuu, 2008, 19:16:13
Kyllä se linkki aukeaa. Se menee vasemman alareuna info laatikon ohjeet palstalle.
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: skigge - 21 Tammikuu, 2008, 20:07:14
Ajattelin vielä selventää tai sekoittaa.Kun JR-HOBBY sanoo,että akku voi mennä pilalle jo ensimmäisestä väärästä latauksesta ja sen takia eivät anna takuuta ja tässä on se ydin:ohjeissa kehoitetaan toimimaan väärin;purkamaan akku täysin ja ohjeet ovat lähettäneet he!!!!????
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: hoppis - 21 Tammikuu, 2008, 21:17:18
Kieltämättä aika uskomatonta toimintaa.
Tuossahan asia aika selkeästi lukee: "Virheenä pidetään myös sitä, että tuotteelle ei anneta tarpeellisia käyttöohjeita tai kokoamis- ja asentamisohjeita."
Itse kävin kerran lomareissulla ko. liikkeessä pyörähtämässä etsimässä osia autooni, kun silloin ainakin tuota miragea siellä myytiin.
Nihkeän oloinen myyjä ei oikeastaan tiennyt asiasta mitään, vaan rupesi myymään ihan muuta.
Joten omat kokemukset ko. liikkeestä, eikä myyjästä eivät myöskään hirveän positiiviset ole.

Tätä vain ihmettelen että miksi ongelmatilanteessa pitää turvautua s-postiin, kun soittamalla asiaa pystyy selvittämään paljon paremmin.
s-posti on kauppiaan niin helppo jättää huomiotta, mutta puheluun vastaamatta oleminen alkaa pitemmän päälle viemään asiakkaita.
Olisiko aihetta linkittään tämä viestiketju tuonne lennokit.netiinkin, siellähän on vähän samantyylistä juttua ollut katala rc:n palvelusta, kuitenkin siellä on suurempi lukijakunta kuin tällä puolen.
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: jarpiili - 21 Tammikuu, 2008, 21:32:59
Lennu.netissä taitaa olla ihan omat säikeensä myös JRstä, itsekin joskus pari vuotta takaperin lueskelin kaikki valitukset läpi ja ajattelin että "noh, huonoa tuuria ihmisillä, empä välitä". Puolisen vuotta myöhemmin kuluttajariitalautakunna n lappuja täyttäessäni päätin että en ikinä sinne enää mene. Välillä on tehnyt tiukkaa kun ovat myyneet jotain kamaa käsittämättömän halvalla :) Ja kun on ainoa RC-kauppa täällä niin voisi mennä heräteostelemaan jotain aina ohimennessään. Menee nekin rahat sitten kiinan kansallissosialistisen markkinatalouden tukemiseen.

Niin ja JRssähän on puhelinvalinta, "jos teet tilausta paina 1, muut asiat paina 2" Kerrankin soitin päivän aikana varmaan 7 kertaa muut asia -puolelle eikä vastattu. Kun menin itse paikalle niin oli kuulemma ollut niin kiirettä että ei ollut ehtinyt vastata "huoltopuhelimeen". Eli ei vaikuta myyntiin soittoon vastaamattomuus. :)

-Jari
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: hoppis - 21 Tammikuu, 2008, 22:48:34
Niin ja JRssähän on puhelinvalinta, "jos teet tilausta paina 1, muut asiat paina 2" Kerrankin soitin päivän aikana varmaan 7 kertaa muut asia -puolelle eikä vastattu. Kun menin itse paikalle niin oli kuulemma ollut niin kiirettä että ei ollut ehtinyt vastata "huoltopuhelimeen". Eli ei vaikuta myyntiin soittoon vastaamattomuus. :)

-Jari

Tuohan on sitten kuin isommassakin firmassa, voihan sitten valita tuon 1, ja esittää asiansa... ellei tuo 1 valinta ole joku tilausautomaatti...
Erehdyin muuten tuosta liikkeestä, eli se olikin prohobby jossa oli ynseä palvelu ja tietämätön myyjä, JR:ssä en ole käynyt, tarkoitus oli, mutta liike kerkesi mennä jo kiinni, ja nykyään muuttanutkin näköjään keskustasta jo pois.
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: skigge - 22 Tammikuu, 2008, 09:14:20
Olen sinne muutaman kerran soittanutkin.Kun akku ja laturi oli siellä ihmeteltävänä ja sitten eivät lähettäneetkään takaisin niin kuin oli sovittu.Tälle prosessille tulee vaan hintaa,jos rupee paljo soittelemaan.Alunperin ne tosiaan sano,että päättävät kantansa,kunhan näkevät kehottaako se ohje purkamaan.Nyt eivät ole sitten ottaneet siihen kantaa,koska näihän se kehottaa.Että tällasta......
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: skigge - 22 Tammikuu, 2008, 12:09:33
Laitoin tänään sähköpostin kuluttaja-asiamiehelle,puhelinajat rajoitetut.
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: skigge - 22 Tammikuu, 2008, 18:43:55
Sain kuluttajaneuvojalta sähköpostia,jossa sanotaan...Jos olet saanut ohjeet,jotka voidaan näyttää toteen,että niiden ohjeiden mukaan toimimalla,akku menee pilalle,niin liike on korvausvastuussa....Lähe tin viestin edelleen JR-HOBBYyn.
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: Emty - 22 Tammikuu, 2008, 20:31:44
Hyvä, siitä se lähtee!
Odotan mielenkiinnolla jr-hobbun vastausta  ;D
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: SMy - 23 Tammikuu, 2008, 07:29:23
Itse olen kerran käynyt tuolla JR-hobbyssä. Myyjä juuri tappeli jonkin vanhemman naisihmisen kanssa hinnoista tms. aika töykeään sävyyn ;) Itse en oikein saanut kysymyksiin vastauksia. Myivät silloin tuota hbk2:sta aika erikoisin tiedoin. Edelleen heillä näyttää olevan hbk2:n tiedoissa (http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=29_113&products_id=2017) mm. erillinen head lock gyro, vaikka lukkoa ei gyrosta löydykään. Olikohan alkuun muka myös harjaton moottori. Joku oli lennu.net:ssä muistaakseni noiden vuoksi ostanutkin JR:ltä, kun oli paremmin varusteltu :P

Olis varmaan kysyntää uudelle RC- liikkeelle Ouluun, tai sen lähiympäristöön.
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: ija - 23 Tammikuu, 2008, 14:13:43
lainaus sähköpostista. Omaa viestiäni en viitsi täällä julkistaa   ;)

Lainaus
Hei Op

Tämä kohta on aina hyvä havaita tilausta tehdessään:
 
http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/conditions.php?osCsid=brbe19uif1ee7akglv1t1mla91
 
Varsinkin sieltä tämä:
"Mahdolliset takuut ovat laiteiden valmistajien antamia, me emme anna erillisiä takuita myymillemme tuotteille.
Huomaa että mm. Akuilla EI OLE takuuta, koska jo ensimmäinen virheellinen lataus/purkaus voi rikkoa ne."

 ::)

ei ole takuuta.. SO what? sekö määrää että on kiellettyä antaa uusi akku tilalle?


-op-

Suomen lain mukaan vaan myyjä on se joka on vastuussa myymästään tavarasta ei valmistaja. Jos myyvät skeidaa niin vaihtavat tai hyvittävät sen, myyjä voi sitten väitellä valmistajan kanssa jos huvittaa, piste. Jos jollakin tavaralla olisikin vaikka 6kk takuu ja se hajoaa ilmiselvän valmistevian takia 8kk päästä tulee se korvata myös riippumatta siitä miten pitkä takuuaika oli. Eikun yhteyttä kuluttajaviranomaisiin - omistajan kanssa ei kannata tuhlata energiaa tappelemiseen... Ja jos ohje on harhaanjohtava ja aiheuttaa vahingon niin siinä tilanteessa voisi jo ihan huvikseen käydä vaikka jättämässä haastehakemuksen oikeuteen - sen jutunhan voittaa ilman lakimiehiäkin ja kyllä tulee Rautioonkin yhteystyökykyä lisää kun hoksaa maksavansa ylettömiä oikeudenkäyntikuluja!

- Ilkka
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: skigge - 24 Tammikuu, 2008, 12:00:44
No niin...tänään soittivat JR-HOBBYlta...laittavat uuden akun tulemaan.Kuulemma myyjät olivat olleet kanssani samaa mieltä ja pomo taipunut heidän kannalleen,että tällainen päätös tälle episodille,kunhan se akku nyt vielä putkahtaa laatikkoon.
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: jarpiili - 24 Tammikuu, 2008, 12:06:12
Loistavaa!
On se vaan kumma että tarvitaan vähintään kuluttaja-asiamies että vastuu/takuu löytyy.
Milloinkahan JR ottaa tästä opikseen?

-Jari
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: Miksuka - 02 Maaliskuu, 2008, 22:31:52
Lainaus
Tätä vain ihmettelen että miksi ongelmatilanteessa pitää turvautua s-postiin, kun soittamalla asiaa pystyy selvittämään paljon paremmin.
s-posti on kauppiaan niin helppo jättää huomiotta, mutta puheluun vastaamatta oleminen alkaa pitemmän päälle viemään asiakkaita.

Osasyy tähän s-postin huomiotta jättämiseen lienee, että muistaakseni s-posti kuten tekstiviesti on nykyisten tietoliikenne aikojen aikana oikeudessa todisteiksi kelpaavia dokumentteja, saatanpa olla väärässäkin. Eli tarkkana s-postien ja tekstiviestien kanssa kannattaa olla 8)
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: hepe - 25 Maaliskuu, 2008, 06:17:57
mulla kävi samanlailla JR-Hobbyn kans. Ilmoittivat kylmän viileesti että akuissa ei ole takuuta. Mielestäni kaikissa tavaroissa joita suomessa myydään on oltava takuu!?!?! Saatan toki olla vääräsä. Annoin asian olla mutta eipä ainakaan ne tule saamaan enään minun eurojani. Pitäköön tunkkinsa p....kele!
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: Julle - 25 Maaliskuu, 2008, 06:30:59
Takuu on myyjän antama vapaahtoinen lisä tuotteelle. Tuotteen pitää kestää käytössä niin kauan kuin voidaan yleisesti olettaa.esim. kännykkä taisi olla pari vuotta...
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: Julle - 25 Maaliskuu, 2008, 11:42:31
Myyjien kannalta jossain tapauksissa ns. paskajuttu koska he ovat vastuussa asiakkaille. Kauppiaan hanuria taas ei suojaa ketään jos maahantuoja tai valmistaja vetäytyy...
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: Belt pilot - 26 Maaliskuu, 2008, 19:41:55
Joku puhui että Esky,n ohjeissa kehoitetaan tyhjentämään akku kokonaan,en tiedä kun lontooni on niin huono,mutta eritän liitteenä laittaa alkuperäisen Esky,n ohjeen akusta.
Mitä lie käskevät tekemään ?
Otsikko: Vs: Nettikauppojen vastuunkanto???
Kirjoitti: 3J - 27 Maaliskuu, 2008, 11:14:04
Kuvan perusteella kyseessä on "TWF Helicopter Fly Guide" joka tuli myöskin Lama V3 mukana vaikka ohjeen kuvat onkin ihan eri kopterista.

Tuossa postatussa kuvassa olevasta tekstistä ei nyt ole kyse. Siinä kerrotaan LiPo akkujen ominaisuuksista ja lataamisesta ja mukana tulevasta laturista. Se on ihan asiallista tekstiä.

Koko "Precautions" kappaleen rakenne on siis seuraava: Ensin tulee pre-flight checkkilista, sitten akun lataamisesta "charging the battery pack" ja sen jälkeen on eroteltu "1. NiMH" ja "2. "LiPo" akuille omat kappaleet, ja tämä LiPo kappale on kuvassa.

Ja homman ongelma on se, että ennen kuin sanallakaan mainitaan akkutyyppien eroista tai kerrotaan että edes on erilaisia akkuja, suositellaan akun täydellistä purkamista ennen ensilentoa. Koska se on kappaleessa ennen NiMH/LiPo erittelyä, se selkeästi koskee molempia akkutyyppejä. Ja tämä on selkeästi väärin. Akkuahan ei saa missään nimessä päästää täysin tyhjäksi.

-Jyrki.