Kopterit.net
Helikopterit => Hirobo => Kopterivalmistajat => Hirobo Nitro => Aiheen aloitti: artta - 01 Kesäkuu, 2010, 20:49:18
-
Todettiin, että jo 12 vuotta katossa roikkunut Haribo Z saa uuden elämän.
Kopteri on alun perin jo synkältä 90-luvulta ja sen alusta.
Varusteina mm. Futaban hyrrägyro, joka siirretään sivuun (varmaan talteen) uuden 520:sen tieltä. Kokoero on huomattava. Tätä laitetta on säätäneet tosimiehet, sitä ei radiosta piippailla. Kokovertailuna nykyistä huippua, Spartan Quark.
Moottorina toimii aina niin luotettava ENYA. Tankki tarvis kai putsata ja letkut vaihtaa ihan varmuudeksi.
Lapoina lasikuituiset haitek-lavat, sieltä samalta vuosikymmeneltä. Puiset ei kuulemma pysyneet trackingissä koko tankillista.
Lähettimenä on toiminut Futaban FC-18 pulpetti, jossa miksaukset ovat olleet omaa luokkaansa.
Nyt laitamme ihan gigatavaraa koneen sisuksiin Futaban 10:n muodossa.
Servoina luotettavat ja luottamusta herättävät Futaban vakioservot. Lapakulmaservo vaihdetaan sentään metallirattaiseen, muuten ajateltiin mennä vakioilla.
Vempeleen olisi tarkoitus lentää Jämillä ensi viikolla. Siis jos Enya suostuu starttaamaan.
Tällä hetkellä paino on pudonnut ainakin puoli kiloa, josta puolet pölyä ja puolet gyrosta.
PS. Toivottavasti alkuperäinen perähihna kestää... (On se uusi hihnakin tilattu)
-
Kiva nähdä et noitakin on vielä olemassa.
Tais olla 90 luvun alkua kun kävin noita ihailemassa ja äijät
tosiaan sääti.
-
Tosi miehet olis lentäneet niillä orkkis sähköillä ;D
-
Tosi miehet olis lentäneet niillä orkkis sähköillä ;D
Senkin aika tulee vielä. Joku näppärä mekaniikka tarvis löytää.
Futaban "kultalaatikko"-mankka + tuo gyro. Tiettyjä juttuja täytyy kuitenkin hoitaa ns. nykypäivän vehkeillä.
Menee ihan museotouhuksi.
-
Hieno projekti. Itseäkin kiinnostaa retroilu, Futten kultakuorinen löytyy kaapista mutta ei harmikseni ole heliversio. Uuden hihnan saa varmaan Sabesta muutamalla eurolla ylihuomiseksi postilaatikkoon, kannattanee vaihtaa? Norjassa ja Ruotsissa ajetaan popularia myös vähän vanhemmilla laitteilla , vanhat lastenrattaat on päässeet hyötykäyttöön myös;D kuski on legendaarinen "moskiittomies".
-Jukka
-
Tänään jatkettiin Sabesta tulleen paketin avaamisella. Paketissa oli kuin olikin aikaiset joululahjat.
Viisivuotiaan innolla pakkausmuovit repien esille saatiin:
Futaba GY520 gyro
Futaba 9254 servo perälle, ei toimi 6v --> pari diodia väliin, jotta jännite putoaa siedettävälle tasolle
Futaba metalli/voimaservo lapakulmia ajamaan
Upouusi perähihna hyvin riippuneen hihnan tilalle
Akkumonitori
6V/2100mAh vastariakku
Loppuilta menikin pällistellessä ja ihmetellessä, joten aikaan ei saatu juuri muuta.
Tosin huomattiin, että perälavat oli paikallan jättöreuna edellä. Käännettin ne sitten oikein päin.
Saaga jatkuu ensi viikolla...
-
Ja kas valtavan innostuksen aikaansaannoksena saatiin vaihdettua pari servoa, vastari sekä gyro uusiin. Loppumetreillä 6V setupin takia Futaban S9254 vaihtui Alignin DS650:seen.
Myös perähihna vaihdettiin uuteen. Perän toiminta herkisteltiin. Nuppikin on avattava lepatusakselin tienoilta, jotta outo naksunta saadaan poistettua. Liekö lepatuskumit kuivuneet?
Alla kuvia situatsioonesta.
Saaga jatkuu huomenna Gain ja rudder piuhojen tekemisellä, kun ei jaksa lyhentää. Sitten sorvataan setup mankkaan.
Enya tulille, pari tankillista ja romut tonttiin.
-
Loctite on ja CRC kuten kuuluukin, mutta missä asennusjuoma? ;D
-
Näytäis että kopteria kasataan kerholla ni se asennusjuoma juodaan ilmeisesti myöhemmin.
-
Ei saatu ilmaan tällä viikolla. Nupin säätö swashista ylöspäin on vielä tehtävä. Muuten olis homma kondiksessa. Siis jos Enya käynnistyy. Asennusjuomat otettiin viestin kirjoittaöisen aikaan. Ei parane leirillä ottaa kesken päivää.
-
Pyöriikö maapallo enää huomenna ja starttaako Enya useiden vuosien seisomisen jälkeen? Kylläpä jännittää, tosin saattais olla parempi, jos ei starttais. Tarvii varmaan ilman lapoja kokeilla ensin.
Nuppikin tuli säädettyä, ei tosin ohjeen mukaan, vaan symmetriseksi kulmien suhteen. Kai se 8 asteella puolelleen lentää?
Käyrätkin tuli hierottua (arvottua). Säädetään uusiksi, jos ja kun menee savolaisen supersankarin hommiksi.
GY520:sen konffaus nyt olikin kovin suoraviivaista.
Tokkopa pystyy edes nukkumaan ensi yönä. Kynnet on jo syöty ensimmäiseen niveleen asti.
-
Joko nyt sunnuntaina olis koetusta? Missäs meinaat, ootko pellolle menossa? Mulla olis vitejokamera ;)
-
jos pellolle menette ja osuu aikatauluhin niin voisin tulla myös ihmettelemään jos osuu aikatauluihin
-
Ei uskalla kerhon pihaa pidemmälle lähteä, tulee kuitenkin turha reissu. Parolassa kajahtaa. Koitetaan napsia videota edes jonkunverran.
-
Ihmeiden aika ei ole ohi, läjä lensi.
Enya suostui parkaisemaan lähes saman tien, tosin tulppa piti vaihtaa. Paikalla olikin venäläinen palkkitulppa, ihan soirona. Tilalle eksyi perusluotettava OS#8. Polttoaineena itse sotkettu 10% nitro (synteettistä ja rissaa, jne.). Huomaa ylenpalttisen kätevä remmistartti ja etähekupatentti. Remmi jumittaa aina tuulettimen kopan väliin. Kyllä japanilainen on aikanaan ollut fiksu. Tankostartin sais vaihtamalla osat kytkimestä ylöspäin. Sitten malli oliskin jo ZXX.
Ekalla keikalla koitettiin ihan vaan koneen käyntiä, joten lavat oli ruuvattu irti. Toisella tankillisella laitettiin sitten lavat paikalleen. Kolmannella tankillisella rohkaistuimme jo laittamaan kopankin. Tankillisten aikana sitten hierottiin kaasu- ja lapakulmakäyriä kohdalleen. Neulaa haettin parempiin asemiin, alussa oli melkoisen rikkaalla, jotta saadaan kone puhtaammaksi seisonnan jälkeen. Kaasuasennotkin saatiin sopiviksi arpomisen jäljiltä.
Leijutustuntuma on ylivakaa, tosin aileron- ja elevatorservo on Futaban 148 joka on melkoisen hidas.
Tiimaa tuli noin 30 min eli 10 min per tankki. Oli muuten meikäläisen ekat ja varmaan vikat nitrokopterikeikat.
Se siitä projektista, se on laitettu taas lentämään. Seuraavaksi jotain haastavampaa. Siis kohti uusia pettymyksiä.
Tässä video: (pakkaus on mitä on, ei jaksanut hifistellä, youtube ei näköjään huoli ogg vorbista)
http://www.youtube.com/watch?v=Ax2jzOTb4ZQ (http://www.youtube.com/watch?v=Ax2jzOTb4ZQ)
-
hienoa, et saitte toimiin ja sit ei ku kovaa ajoa ;D. mitä sä höpiset, et olis muka viimene nitro kokeilu ja PAH sanon minä ;D.
-
Alkoholi ei sovi kuin juomiseen. Jos vaikka bensiinillä käyvää kopteria, jos on pakko olla polttomoottorilla. Ostaisko joku ajamattoman Shuttle Plussan ilman sähköjä?