Kopterit.net
Tekniikka => Asetukset, säädöt ja vinkit => Aiheen aloitti: JHypp - 13 Tammikuu, 2008, 19:45:01
-
Haaveita ja toiveita osastolla joku kaipaili.. ;)
YS50ST moottorissa (aivan kuten kaikissa YS:seissä) polttoainejärjestelmän paine tuotetaan kampikammiopaineesta yksisuuntaventtiilin avulla. Tällöin pakoputken painenippa jää turhaksi ja se pitää tulpata.
Hopperitankissa en ole käyttänyt 'klunssia', vaan suoraa letkunpätkää, joka ylettää tankin tankin keskipisteeseen - yksi vikakohta vähemmän.
Otan kopun alas, kun päätankki on tyhjä.
Tarvitaan kaksi T-kappaletta ja kaksi letkunsulkijaa. Jos T-kappaleissa on suodatin, niin se tulee olla aina lähtöpuolella. Jotkut eivät käytä T-kappaleita vaan irrottavat letkut liittimistään, jolloin ne pitää säännöllisin väliajoin vaihtaa, muuten polttoainejärjestelmän paine saattaa irrottaa ne lennon aikana!
Käytännön toimenpiteet:
1. Kytke yksisuuntaventtiili moottorin kampikammiosta tulevaan letkuun oikeinpäin.
HUOM. Kampikammiosta lähtevä letku saa olla max. 35mm pitkä!
2. Vedä letku yksisuuntaventtiilistä ensimmäisen T-kappaleen sisäänmenoon, vedä T-kappaleen ulostulosta letku päätankin ylänippaan. Laita letkunpätka T-kappaleen vapaaseen haaraan ja pujota siihen letkunsulkija/tulppaaja.
Tätä T-kappaletta tarvitaan polttoainejärjestelmän paineen poistoon, se on myös auki tankkauksen aikana.
3. Vedä letku päätankin ”klunkkinipasta” hopperitankin ylänippaan
4. Vedä letku hopperitankin ”klunkkinipasta” toisen T-kappaleen sisäänmenoon.
5. Vedä letku toisen T-kappaleen ulostulosta moottorin kaasuttimen nippaan, mutta pujota ensin tähän haaraan letkunsulkija. Jos käytät yhtenäistä sulkija/tulppaajaa, niin katso, että tulppa ylettää vapaaseen haaraan asennettavaan letkunpätkään. Letkunsulkija estää polttoaineen virtaamisen moottoriin tankkauksen aikana.
6. Laita letkunpätkä toisen T-kappaleen vapaaseen haaraan. Tästä koko järjestelmä siis tankataan, kunhan ensin on aukaistu toisen T-kappaleen tulppa ja suljettu moottorin kaasarille menevä letku. Hopperitankki siis täyttyy tankkauksessa ensiksi.
THAT’S IT! (Kuvat kertovat varmaan enemmän kuin koko sepustus :P)
VAROITUS: lennon tai moottorin käytön jälkeen polttoainejärjestelmä on paineinen, pura paine avaamalla ensimmäisen T-kappaleen sulkija ja tulppa. Jos avaat ensin väärän T-kappalleen, niin tankkiin jäänyt polttoaine "tulee silmille".
-
Vanha viesti mutta hyvin selkeä.
Nyt sitten tyhmä kysymys...
Mitä hyötyä hopperista on?
Mahtuu enempi gasoa?
-
Varmaksi en osaa sanoa....
Mutta eiköhän tuon header tankin funktio ole tasata koneen polttoaineen saanti.
Paineen tasaus, vaahtoutunut aine pysyy päätankissa, estää polttoaineen syöttökatkokset nopeissa asentojen muutoksissa...
Nuo vaan mutulla... ::)
-
Varmaksi en osaa sanoa....
Mutta eiköhän tuon header tankin funktio ole tasata koneen polttoaineen saanti.
Paineen tasaus, vaahtoutunut aine pysyy päätankissa, estää polttoaineen syöttökatkokset nopeissa asentojen muutoksissa...
Nuo vaan mutulla... ::)
Just näin, ilma on aina jossain muualla kuin polttoaineletkussa ;) Lisäksi ei tule useinkaan tahattomia autorotaatiolaskuja, kun ottaa kopun alas, päätankin tyhjennyttyä headerin (=hopperi) ollessa vielä täynnä.
-Jari
-
Katohan... onneksi tekasin loton. ;D
-Jari
-
Kannattiko ???
-Jari
-
Enpähän ole tarkastanu...
-Jari