Kopterit.net

Tekniikka => Asetukset, säädöt ja vinkit => Aiheen aloitti: JHypp - 13 Tammikuu, 2008, 19:45:01

Otsikko: OPAS: YS:n (50ST) pa-letkujen kytkentä päätankki+hopperi
Kirjoitti: JHypp - 13 Tammikuu, 2008, 19:45:01
Haaveita ja toiveita osastolla joku kaipaili.. ;)

YS50ST moottorissa (aivan kuten kaikissa YS:seissä) polttoainejärjestelmän paine tuotetaan kampikammiopaineesta yksisuuntaventtiilin avulla. Tällöin pakoputken painenippa jää turhaksi ja se pitää tulpata.

Hopperitankissa en ole käyttänyt 'klunssia', vaan suoraa letkunpätkää, joka ylettää tankin tankin keskipisteeseen - yksi vikakohta vähemmän.
Otan kopun alas, kun päätankki on tyhjä.

Tarvitaan kaksi T-kappaletta ja kaksi letkunsulkijaa. Jos T-kappaleissa on suodatin, niin se tulee olla aina lähtöpuolella. Jotkut eivät käytä T-kappaleita vaan irrottavat letkut liittimistään, jolloin ne pitää säännöllisin väliajoin vaihtaa, muuten polttoainejärjestelmän paine saattaa irrottaa ne lennon aikana!

Käytännön toimenpiteet:

1. Kytke yksisuuntaventtiili moottorin kampikammiosta tulevaan letkuun oikeinpäin.
HUOM. Kampikammiosta lähtevä letku saa olla max. 35mm pitkä!

2. Vedä letku yksisuuntaventtiilistä ensimmäisen T-kappaleen sisäänmenoon, vedä T-kappaleen ulostulosta letku päätankin ylänippaan. Laita letkunpätka T-kappaleen vapaaseen haaraan ja pujota siihen letkunsulkija/tulppaaja. 
Tätä T-kappaletta tarvitaan polttoainejärjestelmän paineen poistoon, se on myös auki tankkauksen aikana.

3. Vedä letku päätankin ”klunkkinipasta” hopperitankin ylänippaan

4. Vedä letku hopperitankin ”klunkkinipasta” toisen T-kappaleen sisäänmenoon.

5. Vedä letku toisen T-kappaleen ulostulosta moottorin kaasuttimen nippaan, mutta pujota ensin tähän haaraan letkunsulkija. Jos käytät yhtenäistä sulkija/tulppaajaa, niin katso, että tulppa ylettää vapaaseen haaraan asennettavaan letkunpätkään. Letkunsulkija estää polttoaineen virtaamisen moottoriin tankkauksen aikana.

6. Laita letkunpätkä toisen T-kappaleen vapaaseen haaraan. Tästä koko järjestelmä siis tankataan, kunhan ensin on aukaistu toisen T-kappaleen tulppa ja suljettu moottorin kaasarille menevä letku. Hopperitankki siis täyttyy tankkauksessa ensiksi.

THAT’S IT! (Kuvat kertovat varmaan enemmän kuin koko sepustus :P)

VAROITUS: lennon tai moottorin käytön jälkeen polttoainejärjestelmä on paineinen, pura paine avaamalla ensimmäisen T-kappaleen sulkija ja tulppa. Jos avaat ensin väärän T-kappalleen, niin tankkiin jäänyt polttoaine "tulee silmille".

Otsikko: Vs: OPAS: YS:n (50ST) pa-letkujen kytkentä päätankki+hopperi
Kirjoitti: El_magico - 02 Elokuu, 2008, 01:52:36
Vanha viesti mutta hyvin selkeä.
Nyt sitten tyhmä kysymys...

Mitä hyötyä hopperista on?
Mahtuu enempi gasoa?
Otsikko: Vs: OPAS: YS:n (50ST) pa-letkujen kytkentä päätankki+hopperi
Kirjoitti: Arctikdiver - 02 Elokuu, 2008, 10:59:20
Varmaksi en osaa sanoa....
Mutta eiköhän tuon header tankin funktio ole tasata koneen polttoaineen saanti.
Paineen tasaus, vaahtoutunut aine pysyy päätankissa, estää polttoaineen syöttökatkokset nopeissa asentojen muutoksissa...

Nuo vaan mutulla...  ::)
Otsikko: Vs: OPAS: YS:n (50ST) pa-letkujen kytkentä päätankki+hopperi
Kirjoitti: JHypp - 02 Elokuu, 2008, 13:34:47
Varmaksi en osaa sanoa....
Mutta eiköhän tuon header tankin funktio ole tasata koneen polttoaineen saanti.
Paineen tasaus, vaahtoutunut aine pysyy päätankissa, estää polttoaineen syöttökatkokset nopeissa asentojen muutoksissa...

Nuo vaan mutulla...  ::)

Just näin, ilma on aina jossain muualla kuin polttoaineletkussa  ;) Lisäksi ei tule useinkaan tahattomia autorotaatiolaskuja, kun ottaa kopun alas, päätankin tyhjennyttyä headerin (=hopperi) ollessa vielä täynnä.

-Jari
Otsikko: Vs: OPAS: YS:n (50ST) pa-letkujen kytkentä päätankki+hopperi
Kirjoitti: Arctikdiver - 02 Elokuu, 2008, 19:09:44
Katohan... onneksi tekasin loton.  ;D

-Jari
Otsikko: Vs: OPAS: YS:n (50ST) pa-letkujen kytkentä päätankki+hopperi
Kirjoitti: JHypp - 03 Elokuu, 2008, 22:04:07
Kannattiko ???

-Jari
Otsikko: Vs: OPAS: YS:n (50ST) pa-letkujen kytkentä päätankki+hopperi
Kirjoitti: Arctikdiver - 03 Elokuu, 2008, 22:56:43
Enpähän ole tarkastanu...

-Jari