Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Eetu73 - 18 Toukokuu, 2010, 12:06:03
-
Olen nyt käyttänyt bantamin BC6-10 laturia parikymmentäkertaa. Latasin akut aina sillä Lipo Charge asetuksella. Onko nyt niin ettei se tasaakaan noita kennoja?
Nyt lataan Lipo Balance ohjelmalla ja siinä viimeinen vaihe kestää tosi pitkää. Oletan että se nyt tasaa niitä kennoja.
Kysymys:
Mulla on aligin 6 kenno akku 2600 mah josta nyt yksi kenno on 4.20 muut 4.10 ja bantam yrittää tasoittaa ne. Välillä toi yksi nousee 4.21 asti.
Luin jostain ettei kennojen jännitteet sais nousta yli 4.20. Aiheuttaako tämä ongelman? uskallanko jatkaa?
Kiitos.
-
ei noin pieni vaikuta mihinkään! anna mennä vaan!
-
Kiitos vastauksesta mutta, nyt se yksi on jo 4.24 ja muut 4.12. Kuinka korkealle tuo saa mennä.
-
niin ja ite vetelen aina lipo balance ohjelmalla vaikkakin kestää vähä pidempään... akut on kuitenki kalliita ja vaikka ero oliskin marginaalinen ni mulla ei oo 15min kiinni tää homma... tuleepahan kennojännitteet niin tasan ku laturin kompopnenttien erot vaan antaa periksi!
-
mitä akkua ja millä virralla ja millä ohjelmalla sä latailet? mä en kyllä oo omista latureista nähny että menis paljoa yli 4.20v
onhan kennomäärä asetettu varmasti oikein? onko lipo balance ohjelma käytössä?
-
Yhden kennon jännite ei saisi nousta yli 4.25V,muutoin on tietääkseni se vaara että kenno poksahtaa. Se miten se poksahtaa varmaan riippuu tuurista. Itse kun ostin ekan älylaturin, tarkkailin kanssa kennojännitteitä mutta eikinä ei ne tuonne 4.25 asti noussut joten kyllä se laturi sen turvallisella alueella pitää,tai ainakin pitäisi pitää. Lipopussi kannattaa olla tässä hommassa :)
:EDIT:
Lainaus seppomikaelin tekstistä: Pääosa kaikista akkuvahingoista on varmasti sattunut siksi että akkua on ladattu liian suurella jännitteellä. Akku on vaarassa räjähtää jos sen kennojännite nousee yli 4,2V:n. Ja varamarginaali on erittäin pieni. Joku voisi sen meille kertoa. Itse muistelen lukeneeni 4,25V.
Kannattaa lukea: http://www.kopterit.net/index.php?topic=1275.0
-Nuutti
-
jos tosiaan latailet sillä lipo charge ohjelmalla ni keskeytä se ja vaihda lipo balance ja käyntiin vaan... pitäis aika nopeasti tasottua tilanne...
-
Onneksi on lipo pussi.
Mie kuvittelin kokoajan että se lipo charge ohjelma lataa ja tasoittaa mutta eipä ollutkaan niin. Heti kun yksi kenno saavuttaa 4.2 se lopettaa lataamisen.
Nyt latasin suoraan Lipo balance ohjelmalla
Bantam ilmoittaa kaiken oikein eli 6 kennoa löytynyt. Eli akkuhan on Align 25C 2600mah. Lopetin lataamisen. Kennot : 4.24 ja loput 4.15.
tarkennus: Eli tuolla lipo balancella toi yksi kenno nousee noin korkealla. perus lipo charge lopetti aina ku yksi kenno saavutti 4.2 tasoa.
-
Kylläkait tollanen 4.12 -> 4.21 alkaa olemaan vähän turhan iso ero!
Mulla noi vanhat 6S:ssät, tai toinen niistä on hiukkasen huonona. 4min lennon jälkeen siellä on jännitteet yleensä luokkaa viisi kennoa 3.70V ja yksi kenno 3.45V, laturi tasaa sen yhden kyllä samantien. Mullakin laturi lataa tuonne 4.21V asti, parhaimmillaan käyny vissiin 4.22V, siitä ei kannata huolestua, mutta tuollanen ero noilla kennoilla alkaa oleen jo vähän huono. Huomaa sitten kovemmassa lennätyksessä kun akut kyykkää :D
Mulla alko loppuvaiheessa 500 trexillä ja tolla damagoituneella akulla olee sellasta ongelmaa, että säädin rupee pätkii moottorin virtaa kun akun jännite on muka liian alhanen, todellisuudessa siellä oli vaan se yks kenno huonona, muut oli vielä voimissaan..
En mää näistä varma ole, mutta kyllä kuulostais tollanen 4.12 -> 4.21 aika isolta. Ite lataan aina balansserin kanssa/balansoi aina kun lataan. Meneehän siinä vähän pidempää, mut kestää ne akutkin sitten hyvin :)
4.25V on jo tosi vaarallinen! Se oli jossain kirjotettukkin että tuo 4.25V alkaa oleen siinä räjähdyspisteen maissa.. Aika älyttömän tarkkoja noi lipot vissiin. Ei toki tarvii menettää yöunia niiden takia, kun vaan asiallisesti lataa ja käyttää ja pitää huolen ettei jännitteet ylittäisi tuota 4.21V :)
-
Luettavaa: http://www.kopterit.net/index.php?topic=1275.0
-
Aika erikoiselta kuulostaa. Itse meinasin huolestua jo, kun hetken käyttämättömänä ollut yksi akku oli puolityhjänä 0.10v alempana kuin muut. Balanssilataus otti lähemmäs 1,5h, mutta latausta kun seurailin niin suurin osa menikin tuon yhden kennon "herättelemiseen", jännitteet pyöri 4.19 - 4.20v muissa kennoissa sillä välin. Kun tuon balansointi oli valmis, niin seuraava lataus ajon jälkeen menikin paljon nopeammin.
Bantamista en tiedä, mutta tuo oma Hyperion ei vissiin edes anna ladata ilman balansointia..?
-
Joo miten nyt, uskallanko vielä kerran lennättää tolla akulla? Tuo yksi olikin vanha akku. Hieman pullistunutkin (ei kennot vaan kennojen ja akunkuoren välillä ilmaa)
Pitäis varmaan tuhota.
-
Akkussa taitaa olla vika. Mulla on vielä pari ihan uutta Align akkuja ja latailin nekin pari kolme kertaa ihan tolla charge valikolla. Niilläkin oli ero 4.20 ja lopu 4.15. Nyt lataan ne uudestaan balance valikolla ja se lähti nätisti tasaamaan ne loputkin niin ettei se yksi ylitä lainkaan 4.2 rajaa.
Kiitos kaikille vastauksista ja linkeistä.
-
Noista eroista sen verran että hyvässä akussa kennojännitteet ei eroa toisistaan kuin muutamia millivoltteja, esim 10-20 on vielä hyväksyttävää latauksen päätyttyä. Tollasia 100Mv eroja ei saisi olla, siellä on jokin ongelma ja kohta alkaa tapahtua eli turvota tms.
-
On tää kyllä kumma juttu:
Mainos Bantamin ominaisuuksista sanoo näin:
BC6-10 has an individual-cell-voltage balancer inside. So it does not need any balancer separately when charging Lithium batteries (LiIo/LiPo/LiFe) for cell voltage balancing.
Tuohan on ihan huuhaata?
-
Niin siis Bantamissa on Lipoille kaksi eri latausmoodia. Lipo Balance ja Lipo Fast Charge. Molemmat kyllä (ainakin minulla) balansoivat. Tuo Lipo Balance moodi vain paljon tarkemmin, 0.01V tarkkuudella. Bantamin softa on tosin hieman kehno. Välillä se hieroo viimeistä 5 ampeeri tuntia toivottoman kauan ja en viitsi odottaa.
Lipo fast charge ei hiero loppua niin tarkasti ja kennoihin jää hieman epätasapainoa.
-
BC6-10 has an individual-cell-voltage balancer inside. So it does not need any balancer separately when charging Lithium batteries (LiIo/LiPo/LiFe) for cell voltage balancing.
Tuohan on ihan huuhaata?
Mikä on huuhaata? Sanotaan ettei tartte erillistä balanseria ostaa kun se on laturissa sisäänrakennettuna.
-op-
-
huuhaa kohta on tuo: "when charging Lithium batteries"
Tuosta ymmärrän että lataa miten vaan se tasaa aina.
Mutta vikahan oli taas käyttäjällä niinkuin yleensä.
-
Eihän sekään ole huuhaata.
Et sinä tarvi lithium-akuillekkaan erillistä tasuria kun se on laturin sisällä valmiina ;)
So it does not need any balancer separately when charging Lithium batteries
Vapaasti suomennettu "Joten se ei tarvitse erillistä tasuria kun lataa lithium akkuja"
-
joo olette oikeassa. Mie vielä oletin ettei tarvita sitä tasauslevyäkään.
-
Heitänkö nuo akut roskiin? Kaikissa on kenno1 4.20 muut 4.15 tai 4.15, eikä muutu miksikään vaikka tasoittaa miten kauan. Viimeistään tunnin kuluttua tuo ykköskennokin alkaa taas kohoamaan 4.23 jne..
4 akkua ja kaikki sama. Eikö tuon bantamin pitäis ite lopettaa kun kenno saavuttaa 4.20 jännitteen?
Sillä Fast chargella, voiko sillä lataa samalla amppeerimäärällä kuin nomi charge? Normi charge tilassa olen käyttänyt 2A tä.
Kiitos.
-
Ei tasaudu vaikka purat akut?
Kokeileppa purkaa johonki 11 voltin kieppeille ja sitten lipo balance joku 0.5A vaikka virtaa ja latautuun, pitäs tasottua...
-
ettei nyt vaan olis laturin tasurissa "vikaa" eli komponenteissa vähän liikaa toleranssia...
ÄLÄ HEITÄ AKKUJA VIELÄ MIHINKÄÄN vaan koita nyt eka jollain toisella laturilla...
toi äskeinen kuullosti kyllä sellaselta että vika vois olla tossa!
-
Ahaa, en ole purkanut noita akkuja koskaan. Pitääpi kokeilla. Ihan uusi juttu sekin. Pitääpi kokeilla kaverin laturilla kans.
Purku tapahtuu vissiin bantamin discharge valikolla niin että Purku pitää suorittaa 2Alla?
-
noissa latureissa on toi purkupuoli yleensä melko vaatimaton... tuntematta just tota sun mallia uskoisin että 2A purku ei onnistu mutta laturi purkaa sen minkä pystyy (rajoittaa itse omien limittiensä sisällä)...
joku voi korjata jos meni metsään...
-
Juu, sama homma... vaikka laittaisit latausvirraksi 10A ja poweri voi antaa 4A niin laturi lataa sillä virralla millä voi.
Tietenkin akku pitää purkaa että sitä voi taas ladata ja tasata, itse purkaisin vaikka kopterilla pyörittää vehkeittä maassa, onnistuu toki laturin discharge toiminnollakin. Sitten vaan lataat kuten aikaisemmin sanoin niin varmaan tasautuu kennot. ei pienet 0.02V tms ero haittaa, ihanteellinen tietenkin että kaikki olisi samat.
-
Sillä Fast chargella, voiko sillä lataa samalla amppeerimäärällä kuin nomi charge? Normi charge tilassa olen käyttänyt 2A tä.
Fast Charge ei tasaa niin hyvin kuin Balance ohjelma.
-
Sillä Fast chargella, voiko sillä lataa samalla amppeerimäärällä kuin nomi charge? Normi charge tilassa olen käyttänyt 2A tä.
Fast Charge ei tasaa niin hyvin kuin Balance ohjelma.
Ok, kiitos tiedosta, mutta voihan silläkin lataa kahdella amppeerilla niinkuin normi charge?
-
Noiden tilojen ainoa ero on se kuinka tarkasti se hieroo sitä lopputasausta.
-
Ratkaisu tollasiin tasapainottomiin akkuihin: Eskyn pieni laturi, jollei sillä tasotu niin ei sitten millään :D
-
Terve,
Tuo Samin keino on hyvä. Purat akkua ja lataat pikkuteholla uudestaan. Toi että yhden kennon jännite siinä lopputasauksessa nousee yli 4,20V johtuu siitä että laturi koittaa ladata niitä 5 muuta kennoa ja purkaa sitä yhtä. Ja kun vain yksi kenno on täynnä niin sen jännite nousee niin herkästi ettei laturi pysy täysin perässä.
Itse tekisin akkujen kanssa sillei että ensin yrittäisin tasailla niitä pikkuteholla niin pitkään kun laturi suostuu lataamaan. Tietty jos se vie koko päivän aikaa niin luovuttaisin jossain vaiheessa. Ja jos kennojen erot eivät tasoittuisi niin sitten ei. Jos akut antavat silti virtaa hyvin ja eivät lämpene lennon aikana älyttömän kuumiksi (leijuttelussa voivat nousta jonnekin 40°C tuntumaan) ja jos kennojännitteiden erot eivät ole lennon jälkeen ihan älyttömät niin eikun käyttöä vain!
Seuraat kennojännitteitä ennen latausta ja latauksen jälkeen ja niin kauan kun erot pysyvät kohtuullisina käyttäisin akkuja. Toki lipoakkuja ei koskaan saa jättää yksin ja niitä pitää aina ladata suljetussa liposacissa tai ainakin jossain palamattomassa paikassa.
Lisäksi hyvä varmuuskeino on se, että hankkii laturiin lämpötila-anturin. Sen pistää akun kylkeen kiinni ja säätää lämpötilakatkaisun jonnekin 30°C tuntumiin niin voi latailla aika turvallisin mielin. Ja ei montaa euroa maksa. Itse en koskaan lataa akkua ilman anturia!
http://www.verticalhobby.com/kauppa/lampotila-anturi-p-61.html (http://www.verticalhobby.com/kauppa/lampotila-anturi-p-61.html)
t.Seppo
-
Kiitos kaikille, opin taas mielettömasti uutta asiaa. Viikonlopuksi ajon purkaa kaikki akut. Kerron sitten miten kävi.
En voi olla vielä kysymättä. Voiko tuota bantamin BC6-10 firmwarea päivittää? Onko kokemusta?
-
Pakan kennoja voi ladata myös yksitellen balansointiliittimen kautta tekemällä kaapelin jossa toisessa päässä on kaksi piikkirimapiikkiä ja toisessa laturiin sopivat liittimet esim. banaanipistokkeet. Tämä onnistuu ainakin Align-tyyppisillä balansointiliittimillä.
Minulla on yksi 3S pakka jossa yhden kennon itsepurkautuminen on aika suuri - jännite tippuu muutamassa viikossa selvästi toisiin kennoihin nähden muuten pakka on kunnossa. Laturin balansointiohjelma hieroo tätä maailman tappiin jos akku on ollut jonkin aikaa käyttämättä. Latauksesta selviää tässä tapauksessa nopeiten kun ensin lataa koko pakkaa balansointiohjelmalla kunnes laturi alkaa rajoittaa latausvirtaa (ts. yksi tai useampi kenno saavuttaa 4.2V jännitteen) ja lataa tämän jälkeen tyhjemmän kennon samaan varaustilaan (4.2V, virta rajoittuu) ja jatkaa tämän jälkeen balansointilatauksella loppuun asti.
Balansointilatauksessa laturi puskee päävirtaliittimien kautta akkuun virtaa ja mittaa balansointiliittimen kautta yksittäisten kennojen jännitettä. Jos yksittäisen kennon jännite meinaa nousta yli 4.2V alkaa balanseri "imeä" latausvirtaa balansointiliittimen kautta joka yleensä poltetaan lämmöksi balanserissa. Balanserin virransyöntikyky on rajallinen ja jos kennojännite vieläkin nousee yli 4.2V:n vaikka balanseri syö maksimivirrallaan (yleensä muutama sata mA) rajoittaa laturi latausvirtaa.
-
Joudun vielä vaivaamaan teitä lisää kysymyksilläni. Bantamin discharge asetus:
Akut ovat 25 C 2600 mAh Tarkoittaako tämä sitä että voin purkaa 50-60A ja 22.2V (6S) asetuksilla?
Fast chargia piti vielä kokeillä ja lopputulos.
30 min latausaika c1 4.20 ja muut 4.13 ja se lopetti ohjelman vaikka ei tullut mitään safety raja vastaan.
-
Teoriassa akut kestävät tuon purkuvirran, MUTTA laturi ei voi purkaa noin suurella nopeudella... vaan joitain ampeereita maximissaan...
-
Aivan huomasin tuon ... Bantam suostuu ainostaan 1.1 amp purkuun 6s akuissa.
MUTTA, vika taitaa olla tuossa bantamissa. Onneksi takuu vielä voimassa.
Purin akun
C1: 3,84
C2: 3,81
C3: 3,79
C4: 3,79
C5: 3,79
C6: 3,79
Nyt meni hermot :( . Pakkaan tuon romun ja lähetän takaisin ja ostan kenties hyperionin laturin.
-
purun jälkeen ne ovatkin epätasapainossa koska purun aikana ei tasta, kokeile nyt libo balance, 0.5A ja anna latautua... jos monet akut käyttäytyy on samalla tavalla kyseisellä laturilla niin sitten voisi jo epäillä lauturia...
-
Joo pitää kokeilla. Mullahan 4 akkua ja jokaisessa tähänasti sama tarina. Yksi kenno on aina muita suurempi ja joka latauksessa ero kasvaa. Epäilen kovasti ettei tuo sisäänrakennettu balanceri oikein toimi. Mutta kokeilen vielä sen 0,5 latauksen ja sitten luovutan ennen kuin alan vasaroimaan koko laitetta.
Pitääpi saurata tuota toista topikkia jossa puhutaan latureista.
-
Tota tota.
Mulla on Robben Power Peak laturi, jossa on sisäänrakennettu balansseri 14 kennoon asti. Ja akut joita sillä lataan on 12s.
Eihän se ihan perässä pysy. Jotain tollasia eroja mullakin on, akku täynnä 4.18-4.14V per kenno.
Ja vaikka jättää pienellä virralla lataantumaan niin eivät ne kennot tasoitu. Mutta ei se haittaa ainakaan mua? Ja lennon jälkeen jänniteet heittävät about saman verran, 3.6-3.7V.
Ja akutkin pitäis olla ihan laadukkaita. Mut loppupeleis, jos haluat tasurin, joka oikeesti tasaa ne kennot, sun pitää saada Pulsarin tasuri. Se tasuri vaan on aika suolasen hintanen, mutta oikeesti hyvä. http://www.elprog.com.pl/english/?strona=1_firma&pstrona=02/02
-
Kiinalatureissa on ollut reilusti heittoja tasureissa ja niitä on fiksailtu vastuksia vaihtamalla yms., mutta oikeasti tarkka on Turnigy Accucel-8, ainakin minun yksilö...
Mielenkiintoista tuo, että "merkki"latureissakin on noinkin suuria heittoja.
Kiinalatureissa on kerran toimiva kalibrointitoimintokin monessa. Balanceriin tasainen 4.20 joka kennon liittimeen ja napit(- ja start tai + ja stop tjsp) pohjaan, niin kalibroi itsensä..
-
Tuon Pulsar - EQUAL balancerin hinta on vissiin 200€ + muutama kymmentä lisää jos ymmärsin oikein.
Oliskohan tuossa Bantamissa tuota kalibrointia,, pitää sitäkin kokeilla.
Ottaa päähän, ihan sama mitä ostan... oioittautuu Maanantai kappaleeksi.
Oikeastaan ei se minuakaan haittais tuo jännite ero,mutta ku erot kasvavat joka latauksessa.
-
Noniin nyt on ollut jo latauksessa melkein 2 tuntia. C1 3.92 ja muut 8.84 Ei tästä tuu mitään , olen melko vakuuttunut että tuo BC6-10 on rikki. EI laskenut kertaakaan tuon ekan kennon arvoja. Ero senkun kasvaa.
Tietääkö muuten kukaan voiko tuota Bantamia kalibroida tai onko sillä jotain salaisia näppäinyhdistelmia jolla voi tarkistaa asetuksia hieman tarkemmin?
-
Noniin nyt on ollut jo latauksessa melkein 2 tuntia. C1 3.92 ja muut 8.84 Ei tästä tuu mitään , olen melko vakuuttunut että tuo BC6-10 on rikki. EI laskenut kertaakaan tuon ekan kennon arvoja. Ero senkun kasvaa.
Tietääkö muuten kukaan voiko tuota Bantamia kalibroida tai onko sillä jotain salaisia näppäinyhdistelmia jolla voi tarkistaa asetuksia hieman tarkemmin?
Mitä tätä säiettä luin, niin sinulla kuitenkin toisilla akuilla laturi tasasi akut ok. Nyt ilmeisesti tässä akussa on ensimmäisen kennon kapasiteetti pahasti romahtanut ja se täyttyy siksi huomattavasti nopeammin kuin muut kennot (jännite nousee nopeammin). Balansseri ei pysy perässä ja siksi ero kasvaa, kunnes ensimmäinen kenno saavuttaa jännitteen 4,2 V. Tällöin laturi tiputtaa latausvirtaa niin, että tasuri pystyy samaa vauhtia purkamaan tuota kennoa, kuin lataa kaikkia kennoja ja pitämään ylimmän kennojännitteen n. 4.2 voltissa. Sitä laturi haarukoi jatkuvasti ja hetkellisesti jännite voi nousta yli tuon 4,20 V. Laturin tasaa kennoja 300mA virralla per kenno.
Tälläisen viallisen akun lataus kestää pitkään, jotta akku saadaan tasapainoon. Akku tuhoutuu myös nopeasti käytössä, sillä sama kenno menee herkästi alijännitteeseen. Kerroit myös, että jotkut akkusi ovat pullistuneita. Oliko tämä akku myös pullistunut ? Jos on, niin suosittelen, että lopetat sen käyttämisen ja hankit uuden akun.
En ole vielä tullut vastaan Bantam:in laturia, jossa olisi väärät kalibroinnit tai jota pitäisi kalibroida. Bantam:in latureiden tarkkuus on 0,005V ja sitä ei pysty kotikonstein kalibroimaan riittävällä tarkkudella. Kiinan kopiot on sitten asia ihan erikseen. Näillä latureilla ei ole mitään muuta tekemistä keskenään, paitsi Bantam:lta kopiodut softat, mallimerkinnät ja manuaalit. Bantam on korealainen alkuperäisvalmistaja.
Anna laturin nyt ladata akkua pitkään "Lipo Balance"-ohjelmalla ja kerro mihin loppujännitteisin pääset. Jos ensimmäisen kennon kapasiteetti on esim. vain murto-osa muiden kennojen kapasiteetista, niin tässä voi mennä tuntikausia. Akku on tällöin kyllä käytännössä käyttökelvoton. Jos kuitenkin edelleen jää erijännitteisiin, niin otetaan laturi meille testiin.
Akkuja kannattaa tavallisesti purkaa vain "Lipo storage" ohjelmalla, se tasapainottaa kennot ja purkaa ne säilytysjännitteesee. LiPo akkuja ei ole tavallisesti tarvetta purkaa sen tyhjemmiksi. Discharge toiminto on akkujen kunnon testaukseen. Sillä voi selvittää kuinka paljon akussa on kapasiteettia ja kuinka tasaiset ovat kennojen kapasiteetit. Se ei siis tasaa akkuja.
"LiPo charge" ohjelma on tarkoitettu akuille, joissa ei ole tasausliitintä (esim. hyperionin pikkuakut). Normaalisti latauksessa pitäisi siis käyttää "lipo balance"-ohjelmaa. "LiPo Fast" ohjelma on epätarkempi ja ei lataa akkuja ihan täyteen. Sitä voi käyttää kentällä, kun haluat akut nopeammin täyteen.
-
kannattais vaikka yleismittarilla tutkia se akku latausyrityksen jälkeen että onko siinä yhessä kennossa oikeasti enemmän jänistystä ku muissa... sillä se selviää ku ei tuijota jännitteitä vaan vaan niiden eroa!
kyllä toi edelleen vaikuttaa että laturin tasuri ei olis ihan rookeri!
-
Tarkennus vielä : Tekee saman tempun kaikille akuille. Mulla on 1 vanha( vuosi) 1 melko tuore(alle 3 kk) ja 2 upouutta ( alle kk) akkuja. Tekee kaikissa saman niin etten enää edes uskalla lataa noita ihan uusimpia sillä niihinkin tuli se kennojen ero.
Vertical Hobby, laitoin teille jo viestin ja myös bantamin supporttiin.
Bantamissa sanoivat vian ehkä johtuvan sisäisen tasauksen piirissä olevasta viasta. Kirjoittavat että lähetän sen heille ja he korjaavat vian ja lähettävät sen mulle takaisin.
-
Tarkennus vielä : Tekee saman tempun kaikille akuille. Mulla on 1 vanha( vuosi) 1 melko tuore(alle 3 kk) ja 2 upouutta ( alle kk) akkuja. Tekee kaikissa saman niin etten enää edes uskalla lataa noita ihan uusimpia sillä niihinkin tuli se kennojen ero.
Annoitko laturin ladata loppuun asti LiPo balance ohjelmalla vai keskeytitkö itse latauksen ? Oliko latausvirta yhden kennon täyttyttyä n. 0,4 A ? Se kertoo siitä, että laturi on tiputtanut latausvirran sille tasolle, jolla se voi tasoittaa kennoja samaa vauhtia. Ymmärsin, että tuo ero jännitteissä tuli LiPo charge ohjelmalla, joka ei tasoita kennoja. Ilmeisesti jatkoit sitten latausta LiPo balance ohjelmalla, mutta saitko sillä sitten kennot lopulta tasapainoon ? (viestistäsi ymmärsin, että lähti sitten tasoittamaan kennoja).
Jos yksi kenno on pahasti viallinen, niin latausvirta voi olla alimmillaan 0,3 A lähes koko latauksen ajan. Silloin tasaus voi kestää jopa 8 tuntia (2600mAh akun kanssa).
-
Juu annoin laturin hoitaa homman loppuun asti sillä balance ohjelmalla ja se yhden kerran lopetti itse ja väitti sen olevan valmis ( ero oli silti 4.21 ja muut 4.13, sillä upouudella akulla) . Yhden kerran olen joutunut itse lopettamaan silloin kun se nosti yhden kennon siihen vaarallisen korkealle 4.24 tasolle.
-
Juu annoin laturin hoitaa homman loppuun asti sillä balance ohjelmalla ja se yhden kerran lopetti itse ja väitti sen olevan valmis ( ero oli silti 4.21 ja muut 4.13, sillä upouudella akulla) . Yhden kerran olen joutunut itse lopettamaan silloin kun se nosti yhden kennon siihen vaarallisen korkealle 4.24 tasolle.
Tuliko tuolla yhdellä kerralla normaali latauksen katkaisu, vai aikakatkaisu ? Eli oletko asettanut "user settings" valikosta lataukselle maksimiajan ? Silloin voi olla, että ei ennättänyt tasata akkua ennen aikakatkaisua.
-
Aikarajana oli 200 minuuttia ja 2100mah. Silloin ei kumpaakaan rajaa tullut vastaan kun se lopetti itse. Amppeerit tippuivat normaalisti ensin siihen 0.5 tasolle ja sitten viimeksi vilkkui 0.2 ja 0.3 ennen kuin lopetti.