Kopterit.net
Tekniikka => Protopaja => Aiheen aloitti: JiriK - 15 Toukokuu, 2010, 15:06:25
-
Irrotan kopterin kabiinin aina ennen päivän ensimmäistä lentoa ihan tarkastaakseni että linkit on paikoillaan ja laittaakseni vastariakun liittimen kiinni.
Kun tuossa Turbulencessä kabiini on kiinni neljällä M3 ruuvilla, muovisten tukitolppien kierteet kuluu aikaa myöden. Nytkin piti vaihtaa yksi.
Sadepäivän puhdetöinä sorvailin akkuporalla ja dremelillä M3 korotusruuveista tuommoiset adapteritatit.
Rosteri olis ollu hienompi, mutta kaikki miljoonalooran korotusruuvit oli sinkittyä tai kromattua messinkiä.
Siis otetaan pitkä korotusruuvi ja porataan sen kylkeen 1.6mm reikä.
Sitten rautasahalla poikki ja akkuporaan pyörimään. Dremelin laikoilla kuusioakselin kulmat ja vähän halkaisijastakin pois, päähän pyöristys ja lopuksi kiillotus.
Meinasin ensin laittaa teräksiset prikat tuon klipsun ja kabiinin kumiholkin väliin mutta sitten tuli mieleen että jos klipsu irtoaa -> prikka irtoaa kans ja sen osuminen lapaan @1850rpm on huono juttu.
Siispä tein prikat sopivan paksuisesta muovista.
SDX:ssä taitaa joku tällainen systeemi olla kans, ainakin taaemmissa kabiinin kiinnitystolpissa. Muissa kopuissa en muista nähneeni.
-
Irrotan kopterin kabiinin aina ennen päivän ensimmäistä lentoa ihan tarkastaakseni että linkit on paikoillaan ja laittaakseni vastariakun liittimen kiinni.
Kun tuossa Turbulencessä kabiini on kiinni neljällä M3 ruuvilla, muovisten tukitolppien kierteet kuluu aikaa myöden. Nytkin piti vaihtaa yksi.
Sadepäivän puhdetöinä sorvailin akkuporalla ja dremelillä M3 korotusruuveista tuommoiset adapteritatit.
Rosteri olis ollu hienompi, mutta kaikki miljoonalooran korotusruuvit oli sinkittyä tai kromattua messinkiä.
Siis otetaan pitkä korotusruuvi ja porataan sen kylkeen 1.6mm reikä.
Sitten rautasahalla poikki ja akkuporaan pyörimään. Dremelin laikoilla kuusioakselin kulmat ja vähän halkaisijastakin pois, päähän pyöristys ja lopuksi kiillotus.
Meinasin ensin laittaa teräksiset prikat tuon klipsun ja kabiinin kumiholkin väliin mutta sitten tuli mieleen että jos klipsu irtoaa -> prikka irtoaa kans ja sen osuminen lapaan @1850rpm on huono juttu.
Siispä tein prikat sopivan paksuisesta muovista.
SDX:ssä taitaa joku tällainen systeemi olla kans, ainakin taaemmissa kabiinin kiinnitystolpissa. Muissa kopuissa en muista nähneeni.
Sceadussa on myös takimmaisissa.
-
Tuohan on se vakiokiinnitys 700:sessa reksissä, joka sitten korvataan niillä peukaloruuveilla ;D.
-
Tuohan on se vakiokiinnitys 700:sessa reksissä, joka sitten korvataan niillä peukaloruuveilla ;D.
Millä tavalla ne on tuon onnistuneet sössimään jos sekin pitää upgreidata?
Koitin eilen kolme lentoa paattisilla. Ei ongelmaa klipsujen kiinnipysymisen kanssa.
-
Tuohan on se vakiokiinnitys 700:sessa reksissä, joka sitten korvataan niillä peukaloruuveilla ;D.
Millä tavalla ne on tuon onnistuneet sössimään jos sekin pitää upgreidata?
Koitin eilen kolme lentoa paattisilla. Ei ongelmaa klipsujen kiinnipysymisen kanssa.
Mä en ole edes kokeillu tuota 700:sessa kun ne oli jo korvattu ku ostin sen, mutta tulee mieleen jotenkin, että ne sokat on aika pieniä, jos tippuu maahan tjsp... en tiiä miksi ne peukaloruuvit koetaan kätevämmiksi...? Pitäsköhän downgreidata :).
-
Jiri: Missä on sokkien keltapassivointi ? ;D
-
ite just groundasin oman 500 rekkulan kunnes saan jonkun paremman patentin niille tapeille ja kumeille ku pari kertaa on ollu koppa enää toisella kiinni ku oon laskeutunu... :o
joku tollanen virityskin vois olla ihan hyvä mutta tuli nyt laitettua rekkulakaupasta sormiruuveja tulemaan... kattoo sitte onko ne yhtään sen parempia...
-
Eikai mulla ollu ikinä mitään ongelmaa 500 rexin canopyn kiinnityksessä :)
Viimelento sillä nyt oli poikkeus kun canopy irtosi laskussa, tosin laskun kovuudella ja vauhdilla saatto olla jotain tekemistä asian suhteen :D
-
Itselle osui kohdalle tilanne, jossa kabiini tipahti ilmassa ihan itsekseen, tämän jälkeen halusi hieman omaa aikaa ja pysytteli piilossa pari kuukautta ennen paljastumistaan...
(http://www.kopterit.net/index.php?action=dlattach;topic=7009.0;attach=22885;image) (http://www.kopterit.net/index.php?action=dlattach;topic=7009.0;attach=22884;image)
-
Itselle osui kohdalle tilanne, jossa kabiini tipahti ilmassa ihan itsekseen, tämän jälkeen halusi hieman omaa aikaa ja pysytteli piilossa pari kuukautta ennen paljastumistaan...
(http://www.kopterit.net/index.php?action=dlattach;topic=7009.0;attach=22885;image) (http://www.kopterit.net/index.php?action=dlattach;topic=7009.0;attach=22884;image)
tossa ei käyny loppukopullekkaan hyvin?
-
tossa ei käyny loppukopullekkaan hyvin?
Itseasiassa kopterille ei käynyt kabiinin irtomisen (http://www.kopterit.net/index.php?topic=3149.msg48750#msg48750) vuoksi mitään muuta.
Kabiini tippui peltoon ja löytyi kadonneen kabiinin hakulaitteella, josta nuo 'naarmut' syntyi. Hakulaitteena toimi leikkuupuimuri.
-
On muuten sitten käsittämättömän vaikea etsiä tuollaista vyötärön korkuisesta viljapellosta. Meitäkin oli kolme joista minä näin kohtuu hyvin mihin kohtaan koppa putosi.
Silti sen löysi vasta Sammyn mainitsema "hakulaite"... :D
-
just! tuuria oli vissiin että kopu oli oikein päin eikä ropellipuoli alaspäin ;D
mä tein nyt sellasen patentin omaani että laitoin sellaset olisko ollu 30mm M3 korokepalat joita yleensä käytetään tietokoneen emolevyn kiinnittämiseen jne niiden muovitappien tilalle... noi on tismalleen saman pituset ku ne muovitapitkin ennen sitä kapeeta tappiosiota joka tulee kumista läpi ja noissa on sitte sisä kierre M3 johon on hyvä ruuvata sormiruuvi kiinni. se kumi siinä välissä vielä lukitsee sormiruuvin ettei pääse pyörimään (näin ainakin toivon kuhan ruuvit tulee) laitan sitte kuvan... :)
-
Sammy, ei kai nyt keltapassivoituja sentään.. Kullattuja niiden olla pitää! - semmosia saattaa jopa jostain löytyäkin.