Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu polttiskoptereista => Aiheen aloitti: jimbo82 - 02 Toukokuu, 2010, 17:46:54
-
Morjesta vaan kaikille.
Pitkästä aikaa päätin mennä läheiselle kentälle päristelemään.
Sain caliperin käymään, ja aikomus oli ensileijuttelu.
Huomasin, että kun kopperi halusi nousta, niin kaasutikku radiossa, oli ainaski yli puolenvälin ::)
Onkohan mulla lapakulmat tai kaasukäyrä päin veetä ::)
Radionahan mulla tuo flysky 9ch.
Tarttisin jälleen hieman apuja viisaammilta ;D
Suurkiitos näin etukäteen vastanneille.
-Jimmy-
-
Niin se taitaa mullakin olla tikku yli puolenvälin ennenkö päästään ilmaan asti. Ihan oikein se on :)
Wikistä löytyy kans noista juttua, tässä esmerkiks nuo lapakulmat: http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=LapakulmatJaSaato
-
Ok no tuntui aika oudolta ::)
-
Jos meinaat 3D tyylistä lentoa väännellä sillä, niin silloin yleensä säädetään nollakulmat keskitikulle, tällöin leijuu vasta reilusti keskitikun yläpuolella. Kohta F3C- jäbät kertoo miksi sen pitää leijua keskitikulla ;)
-
No en todella halua mennä inverted puolelle :o
Ainakaan vielä, vasta aloittelen polttiksella :)
Siksi ihmettelen asiaa ::)
-
On oikeastaan aika sama, että mihin tikun kohtaan haluat kopterin leijuvan, niin säätöprosessi on sama.
Katso ensin, että kopterisi on mekaanisesti perussäädetty. Minusta tämä tarkoittaa lyhyesti sitä, että sinulla on käytössäsi lapakulmakäyrän arvossa 0% täydet negatiiviset kulmat, 50% tuottaa 0 astetta, 100% täydet positiiviset (neg ja pos samat). Cyclicin liikealueet myös maksimissa kuitenkin niin ettei nuppi bindaa. Tästä taitaa olla lisää tuolla jo mainitussa linkissä.
Tästä lähtötilanteesta sitten mietit, että missä kohdassa sitä tikkua haluat kopterin leijuvan ja piipittelet sieltä lapakulmakäyrästä siihen kohtaan sopivan prosenttiarvon, joka tuottaa noin 4,5 astetta positiivista lapakulmaa. Koska kyseessä on leijutteluharjoitukset, niin suosittelen muotoilemaan käyrää siten, että se on leijuntakohdan ala- ja yläpuolella vähän hitaammin muuttuva.
Nyt jääkin sitten enää jäljelle enää piipitellä kaasukäyrä tuottamaan tarpeeksi kierroksia tuohon samaan pisteeseen, johon kopterin haluat leijuvan. Jos kopu nousee ilmaan reilusti ennen tuota haluamaasi kohtaa tai kone huutaa tarpeettomasti on kierroksia mahdollisesti liikaa. Jos taas joudut työntämään tikkua paljon pidemmälle, kone tuntuu laiskalta tai kopteri vaappuu leijunnasta, on kiekkoja luultavasti liian vähän. Noin pääsee ainakin lähelle ja sitten voi hienosäätää vähän lapakulmaa ja kierroksia, tuosta haluamaansa suuntaan.
Muista myös rajata noita cyclic liikkeitä reilusti DR:llä ja käyttää alussa noin 15%-20% expoa tuntuman hakemiseksi. Näitä on helppo säädellä.
-
Kiitokset vastauksista, taas olen hieman viisampi ;D
-
No nyt perhana >:(
Käväsin äsken koittaa, niin en saa nousemaan. Onkohan mulla idle up kytkin päällä? Koska kun laitan kaasua niin kopperi painuu alaspäin, eikö tämä ole idle upin juttu?
Sit taasen kun höllään kierroksia ja vedän tikun nopiasti alas niin silloin se nousee, mitä ihmettä en ymmärrä?
Kokeilin pit reverseä, mutta ei vaikuttanu. Mitä mä teen ??? ??? :'(
-
kokeileppa pyörättää lapakulma käyrä toisinpäin, jos nyt varmistat ensin että käytät normal modea.
Eli vaikuttaisi että sulla voi olla käyrä 100-x-x-x-0, kun pitäisi olla 0-x-x-x-100 (luvut vain esimerkkinä, todelliset lapakulmien mukaan)
Ota moottori irti, tarkista lapakulma mittarilla että ne toimivat oikein, eli kaasu alhaalla esim -4, keskellä +4, ylhäällä +9
Kaasukäyrä lähtee 0-45-55-60-100
Tätä ei tarvi noteerata, luin ylempää että et ole vielä tänne menossa ;D
Idlellä -10 alhaalla, keskellä 0, ylhäällä +10
kaasukäyrä 100-100-100-100-100
Luvut viitteellisiä mutta ainakin pitäisi toimia.
En ole varma mutta vaikuttaiskohan myös jos joka servon kääntäis reverselle, en ole ihan perillä tuon flyskyn valikoista, lennu puolta selaillut.. Mutta tuo pit reverse kuulostaisi siltä että pitäisi auttaa. Paha sanoa kun ei nää asetuksia :p
Toimiiko kopterin servot yms muuten oikein, jos otat moottorin irti.
Eli kaasua lisätessä swash nousee ja kallistukset oikein?
-
Kyllä toimii kaikki servot, myös kun kaasua lisää niin swashplate nousee.
Olen nähnyt tämän kopterin lentävän nuilla asetuksilla, mutta eri radiolla.
Onko siis asia näin että jos käynnistää idle up tilassa niin silloin ei nouse?
-
Vielä varmistus puhutaanhan me pitch curvesta?
-
Nämä riippu aivan idle up asetuksista.
Nyt vaikuttaa siltä että sulla pitäisi swashin laskea että lapakulmat menevät oikein päin (näin esim eskyn vanhemmissa honey bee cp2). Tai sitten nuppi on mekaanisesti väärin kasattu ja lapakulmat pienenee kun swashnousee.
Nyt on puhe tuosta caliberista?.. sen nupista en teidä millainen on.
Jos ennen on juuri samallailla toiminut ja toiminut todennäköisesti tuo lapakulma käyrän pyöräyttäminen auttaa joilloin kaasua lisätessä tulee + kulmaa eikä miinusta, tekee "saman" kuin pit rev.
ps. kyllä pitch curvesta puhun kun puhun lapakulmista, kaasukäyrä=throttle curve :p
Eli mikäli sulla on nyt lapakulma käyrä 0-x-x-x-100 niin käännä se 100-x-x-x-0 niin pitäisi ainakin päästä lenteleen.
-
Ok eli vedän pitcurven reverse asentoon ja säädän radiosta, koitan tämän heti kun keli sallii seuraavan kerran, jonka jälkeen itken taas tänne, kun en osaa :'( ::)
-
kannattaiskohan tässä nyt tuhojen välttämiseksi kuitenkin ihan kattoa niitä lapoja tikkua liikutellessa (se mosa irti) että mihin suuntaan ne sitä kopua nyt oikein vie... eli kun tiedät kumpaan suuntaan ropelli pyörii niin kun siirrät vasenta tikkua mankasta ylös tulee ropellin edellä kulkevan reunan nousta ja päin vastoin...
-
Ok eli vedän pitcurven reverse asentoon ja säädän radiosta, koitan tämän heti kun keli sallii seuraavan kerran, jonka jälkeen itken taas tänne, kun en osaa :'( ::)
Kai sä oot lukenu tämän ;) http://www.f3c.fi/Tervetuloa_files/kopteriopas.pdf
-
Tottakai kannattaa tarkastaa ne lavat, omistatko jimbo lapakulma mittaria.. oletin että olet sillä alunperin säätänyt kulmia vai?
Jos et niin teet kuten tohtori kehotti eli tikkua ylös niin lavan johtoreuna nousee, ja päin vastoin.
Ja jos nyt käy niinkuin kuvittelen kuvauksesta, eli lavan jättöreuna nousee niin tuo pitch curven kääntö voi auttaa... veikkaan että radiossa on oikeakin toimiva säätö tuolle, mutta ajaa saman asian.. muistaa vain säädellessä.
Tilanteesi on tod näk tämä tällähetkellä:
Kun lasket nopeaa tikun alas niin kierroksia on nupissa paljon ja kulmat siirtyy + puolelle, mutta moottori ei enään vedä niin kopteri vain pomppaa kun ei ole nuppiin vetoa.
Nyt kun käännät niin lapakulma-käyrän, + kulmat tulevat vasta tikun yläpäällä ja moottorikin vetää niin lentoyritys voi olla onnistuneenpi
-
Eihän tässä ole nyt vain riskiä käydä sillai, että jos saa säädöt pelittää normi modessa, ja lähtee leijuttelee taivaalle, nakkaa idlen päälle, ja kulmat menee sekasi uudestaa ja kone tulee turpeesee ku kivi tai pikemminki ohjus ::) ?
-
No eihän mulla ole lapakulmamittaria ;D
Niin kuten jo aikaisemmin mainitsin olen nähnyt tuon kopperin lentävän oikein nätisti nuilla asetuksilla, mutta eri radiolla.
Joten se on kai ny mulla radiosta kiinni, pitäisi vaan tietää, että mitä siitä säätää ::)
-
Eli tarkennan vielä, jos tämä jeesaa ???
Kaasykäyrä radiossa:L 15% 1 25% 2 50% 3 75% H 100%
Lapakulmat radiossa: L 0% 1 25% 2 50% 3 75% H 100%
-Jimmy-
-
se lapakulmamittari on edullinen investointi jos sillä vaan voi välttää ettei tarvi keräillä kopteria lakaisemalla pihasta :)
-
Niin ja tietenkin se radio vaikuttaa myös.. mekaanisesti kone siis todnäk ok kun kerran on lentänyt mutta radiohan voi olla "vakiona" aivan päin helvataa koneelle, nimimerkillä "0-100 vakikäyrillä osia solmuun".. eli kyllä nyt kannattaisi vaikka lainata lapakulmamittaria, katsoa missä ne kulmat menee ja siihen sitten kaasukäyrät sopiviksi..
itse painoin sähkövehkeellä aivan liikaa jengaa ja liian vähän lapaa kun kaikki asetukset oli 0-100 "perus"..
-
Huh! ;D
Taitaa olla paras että otat laitteet kainaloon ja käyt tuon Henttaan/Röylän porukan juttusilla...
Kun asutkin ihan vieressä.
-
.
.
Eli mikäli sulla on nyt lapakulma käyrä 0-x-x-x-100 niin käännä se 100-x-x-x-0 niin pitäisi ainakin päästä lenteleen.
Yleinen EI. Kannattaa ottaa vähän malttia ja tutustua ilman moottorin käynnistämistä (jos on sähkö niin johdot irti moottorista) että miten nuppi käyttäytyy.
Kannattaa myös tutustua noihin ohjeisiin mihin tässä on viitattu. Tutustu radion manuaaliin, ja jos se manuaali on huono, sitä ei ole, tai et ymmärrä sitä, niin kuten seppomikael sanoi mene kysymään kokeneemmilta apua livenä.
Olettaisin että radiossasi on kaikki muuten kohdallaan, mutta jossain swash-valikossa pitää pyöräyttää +60 arvo -60 arvoksi. Tämäkin asia selviää ohjeista.
Lainaus täältä: http://www.kopterit.net/index.php?topic=1396.msg11937#msg11937
Esimerkki 2: Swash liikkuu alaspäin, kun lapakulmatikkua liikuttaa ylöspäin.
Korjaus 1: Koneen suunnittelusta riippuu mihin suuntaan swash liikkuu lapakulmia lisätessä. Joissain tapauksissa swash liikkuu alas lapakulmia lisätessä. Tällöin ei tarvitse tehdä muutoksia pitch arvoon.
Korjaus 2: Pitch arvon vaihto vastaluvuksi (esim. +60 -> -60)
-
Niin,
En ole kehottanut käyttämään suoraan arvoja "100<->0" jos joku on niin ymmärtänyt, mainitsin että ovat vain esimerkkinä.
Mutta tuo lapakulma käyrän "kääntö" tekee saman kuin tuo swash-valikon kääntö, mutta tästäkin mainitsin että radiossa on varmasti oikeakin säätö ettei ole pakko lapakulmakäyriä pyöritellä..
Itse nurinkurisilla käyrillä joskus lensin, en muista miksi.. olisiko ollut että en vielä sisäistänyt tuota swashmix valikkoa(spektrum)... mutta toimii se niinkin.
Idlellehän tässä ei oltu vielä menossa joten se jäi nyt sikseen. Mutta etsi se oikea tapa kokeneemman kanssa, kun läheltä löytyy.
-
Joo pittää kai sitte tulla röylään, tai henttaalle ::) millokohan porukkaa menossa ???
Tuskin näillä keleillä kuiteskaa :-\
-Jimmy-
-
No niin vielä hieman tarkennusta.
Radiosta löytyy valikko eri swash tyypeille löytyy 90 astetta ja 120 astetta ja ihan perus millä ei saa swash mixausta aikaiseksi, minulla on juuri siinä asennossa ;D
-
Tuo swashasetus tulee swashin mukaan, eli tuossa kyöstissä taitaa olla 120 astetta... tämän mukaan ainakin.
http://www.rocousa.com/Kyosho/kyosho_21135c.htm (http://www.rocousa.com/Kyosho/kyosho_21135c.htm)
eli 3 servoa 120 astetta, sama kuin align koptereissa.
Tämän jälkeen rakentamaan servojen liikkeet oikein ja säätämään.
-
No pitää pyytää asiantuntijat kattoo ;D
-
Jee ;D
Sain kopperin leijumaan ihan suht nätisti ;DRadiostahan tämä oli kii. ;D
Pitch käyrää säätämällä seuraaviin arvoihin; L 25%, 1= 42%, 2= 58%, 3= 75% ja H 90%. Kaasukäyrä: L 15%, 1= 35%, 2= 45%, 3= 60% ja H 70%.
Ja tähän ei tarvittu ees ammattilaisen apua, olen niiiiiiin iloinen! ;D