Kopterit.net

Kuvagalleria => MyFleet => Aiheen aloitti: Falconi - 29 Huhtikuu, 2010, 21:25:02

Otsikko: Falconin Gaui X5(t)
Kirjoitti: Falconi - 29 Huhtikuu, 2010, 21:25:02
Elikkäs nykyinen kalusto:

Gaui X5
3xDS610
DS650
Beast X


Ja tätä ohjaa:
Futaba 8FG








Noniin,

Ajattelin että tämä on varsin fiksu alue jonne voin postailla kuvia, videoita ja ongelmia kopteriini liittyen. Ei tarvitse sitten joka alueelle postailla erikseen.

Elikkäs ostin käytettynä model expo viikonloppuna trex 500 esp:n jossa on mm:
 - 3 x DS510 nupin servot
 - GY520 gyro
 - S9257 peräservo
 - CC BEC
 - BL500L motti

Kiitoksia Timolle hienosti sujuneista kaupoista  :)

Ja heti samana iltana Turkuun palattua kiinnittelin ar6200 vastarin ja arpoin säädöt kohdilleen, että tikuista liikuttamalla kaikki liikkui oikeaan suuntaan. Sitten soitto erittäin ystävälliselle kopteristille, että voisiko hän vilkaista nopeeta paria juttua jota en ymmärtänyt. Noh, niinhän siinä kävi, että kyseinen hemmo opasti koko nupin ja lähettimen säädöt ja lisäksi vieläpä säädettiin suurinpiirtein koko kopteri. Samalla tuli todettua, että oli aika monta juttua mitä en ymmärtänyt. Hän myös lenteli sillä säädön päätteeksi muutaman minuutin. Itse en silloin vielä uskaltanut lentää, sillä olin onnesta soikeana kun kopteri ylipäätään oli ilmassa. Joten todella iso kiitos Sammylle!! Ilman häntä olisi varmaan vieläkin sormi suussa ja toinen....

(http://harrikah.1g.fi/kuvat/Sekalaista/Kopterit/500esp/DSC_0618.jpg/_smaller.jpg)

Oli aika ensimmäiselle leijutukselle maskussa, joka ei sitten päättynyt kovin hyvin kun taidot on mitä on ja luulot olivat toisia. Eli aika kovassa tuulessa otin leijuttelut joka menikin muutaman minuutin ihan mukavasti, kunnes kopteri alkoi tulla kohti ja vaistomaisesti otin kaasun pois. Aika rajussa laskussa perälavat otti maahan ja tt:n etummaiset rattaat menivät sileäksi. Videossa näkee juurikin ensimmäisen leijutuksen lopun:
http://www.youtube.com/watch?v=xcVD14fTETE#ws (http://www.youtube.com/watch?v=xcVD14fTETE#ws)
Juutuupi osas näköjään synkata äänet kohdilleen.

Pistin rekkukaupasta heti 3 ratasta tulemaan ja onneksi täältä Turusta löytyi yhdeltä harrastajalta heti uudet rattaat ja pääsin laittamaan ne paikoilleen seuraavana päivänä. Eli iso kiitos vaan Trnquill:lle :) Samalla tein peräevään oman ruman värkkäyksen tt:n hajoamisen ehkäisemiseksi:
(http://harrikah.1g.fi/kuvat/Sekalaista/Kopterit/500esp/DSC_0602.jpg/_smaller.jpg)

Sitten kävin leijuttelemassa pari akkua hyvin tuloksin (tarkoittaa sitä, ettei mikään hajonnut)

Tänään 29.4.2010 leijuttelin 3 akullista, ja minun viimenen akullinen eli 6. leijutus päätyi videolle. Luulin että olisi suht tyyntä, mutta kyllähän siellä pellon reunassa tuuli mukavasti ja tihkutti kokoajan vettä. Videosta kyllä huomaa miksi HTC Heron kameraa on haukuttu, aivan surkeaa äänen ja videon laatua sillä saa aikaiseksi. Lupaan, että jatkossa en postaa näin surkeaa videota. Täytynee seuraavan kerran ottaa muijan ixus mukaan niin saa edes siedettävää videota.

http://www.youtube.com/watch?v=yK8xPaWyYA8# (http://www.youtube.com/watch?v=yK8xPaWyYA8#)

Kuten fiksuimmat jo huomasi, videoiden on nimetty väärin sillä ei nuo nyt mitään lentoa ole. Ehkä kanan lento voisi olla kuvaavampi. Kun leijuttelut oli loppu ja kotiin lähdön aika niin huomasin, että päälavat olivat todella löysällä. Oon käyttänyt niitä kyllä irti tässä viikolla ja laitoin ne kyllä kireämmälle. Täytynee huomenissa kiristellä ne takaisin.

Kopteriin on tulossa:
 - GT A-6-10 200W Balance charger & discharger
 - 3 x ZIPPY Flightmax 2650mAh 6S1P 40C akkuja
 - Alumiininen peräevä
 - nipullinen muita varaosa nippeleitä

Tälläistä täällä. Foorumi on ollut todella tarpeellinen, sekä paikalliset kopteristit kiitos Teille :)
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Timo - 29 Huhtikuu, 2010, 22:10:16
Kun leijuttelut oli loppu ja kotiin lähdön aika niin huomasin, että päälavat olivat todella löysällä. Oon käyttänyt niitä kyllä irti tässä viikolla ja laitoin ne kyllä kireämmälle. Täytynee huomenissa kiristellä ne takaisin.

Tuo on ihan normaalia, että varsinkin viileämmässä kelissä ne lapojen kiinnityspultit löystyy lentojen aikana.

Hienoa, että olet päässyt hyvin alkuun kopterin kanssa!

--
Timo
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: 1m4s0_ - 29 Huhtikuu, 2010, 22:31:34
hienostihan se leijuu, tosiaan lavat löystyy viileässä/kylmässä... kiristät vaan ennen lentoa sopivaksi, muistat vaan sitten löysätä ne ennkuin kannat lämpimään ettei käy hassusti.
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Falconi - 05 Toukokuu, 2010, 12:25:14
Noniin hommasin ton swash levelerin ja nyt oon sen kans säädelly keskitikun hyvin ja samoten tikku alhaalla travel adjustmentilla. Mutta tikku ylhäällä elevaattori servo jää aivan liian alas, ja travel adjustment ei vaikuta tikku yläasennossa muuhun kuin pitch -servoon, eli vaikka aileronia tai elevaattoria rullaa 0-125% niin servoissa ei tapahdu yhtään mitään. Mikähän voisi olla syynä moiseen? Lähetin rikki? vastari?

Eli niitähän tikkuja pitää liikutella niin saa oikein nuo. Eli oma moka :S
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Falconi - 05 Toukokuu, 2010, 16:50:13
Tämä päivä on tosiaan kulutettu säädellessä. Nyt irtoaa +-14 astetta kulmia ääripäissä, mutta enpä mä varmaan sellasia vielä pitkään aikaan tarvitse. Tuli vaihdettua stabbarin lavat valkoisiin ja huomasin, että toiseen lapaan ei ollu porattu niin syvää reikää kuin tarvis niin porasin itse ja kun kiersin ne paikoilleen laitoin tipan pikaliimaa kierteeseen. Tuossa kuva niistä lavoista:

(http://harrikah.1g.fi/kuvat/Sekalaista/Kopterit/500esp/DSC_0628.jpg/_smaller.jpg)

Sit laitoin uuden alumiinisen peräevän kiinni (kiitos Mikaelni) niin huomasin, että peräkasetti? ei ollut siinä peräpuomin reiässä. Liekkö siinä pikku torpissa vähän liikahtanu. Kuva peräevästä:
(http://harrikah.1g.fi/kuvat/Sekalaista/Kopterit/500esp/DSC_0627.jpg/_smaller.jpg)

Muuten oli kyllä mielenkiintoinen kokemus säädellä, apuna käytin tätä foorumia, wikiä, sammyn kertomia tietoja sekä helifreakin videoita. Samalla kasasin exceliin akkujen latauskerrat ja niihin menneet mAh:t sekä lentoajat. Se sitten teoreettisesti muka laskee kuinka pitkään olisin voinut lentää vai lensinkö liikaa (minuutteina). Samaan taulukkoon kasasin omistamani varaosat ja mitä pitää vielä tilata.

Meinasin laittaa hiilikuituisen peräpuomin paikoilleen, mutta en uskaltanut ennen kuin on muutaman kerran leijutellut näillä säädöillä :D

(http://harrikah.1g.fi/kuvat/Sekalaista/Kopterit/500esp/DSC_0631.jpg/_smaller.jpg)

Saa nähä, jos sitä illalla viittis maskussa käydä jos keli sallii.
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Falconi - 05 Toukokuu, 2010, 21:08:03
Nyt tuli leijuteltua ja pari asiaa jäi mietityttämään/harmittamaan:

1. Vaikka sähköihin ei ole sen kummemmin koskettu, niin normimodessa kaasun ollessa 0% lähtee kopteri pyörittämään moottoria. Idlessä kun on -1% niin sammuu. Säädettiin travel adjustmentisa kaasun end-pointtia suuremmaksi niin nyt tikku alhaalla ei pyöri jos holdin ottaa pois päältä, mutta jää pyörimään kun kopterin ottaa ilmasta alas ja laittaa tikun nollille. Kokeiltiin bindata uudelleen koko vehje ja se ei auttanut. Noparin johdot olivat kyllä irti kun tänään muuten säätelin kopteria, se on varmaan jossain vaiheessa täytyny resetoida ja ottaa "nolla-asennoksi" ton mun holdin -1% kun se oli säädöissä melkein kokoajan käytössä. Täytynee alkaa tutkailemaan manuaalia, josko sieltä löytyisi ohje noparin uudelleen ohjelmoimiseksi.

2. Kopteri ravistaa ilmassa vähän väliä, tuntuu että ei pelkästään perä sivusuunnassa heilu vaan myös pystysuunnassa. Jotkut on varmaan nähny kun olen maskussa leijutellut, kun perä pomppii vähän. Nyt tuntuu että tilanne olisi pahentunut. Gyro ohjelmoitiin uudelleen ja kokeiltiin monilla eri gaineilla, mutta tuloksetta. Aion huomenna kokeilla bilteeman gyroteippiä. Ja ehkä vaihtaa torque tuben, jos se olisi vaikka siinä pikku torpissa menny mutkalle. Onko jollain jotain ideoita? Voikohan noi stabbarin lavat tehdä tota, kun käytännössä ei mikään muu ole muuttunut. Lavatkin ovat yhtä pitkällä juuresta lapaan mitattuna.
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: 1m4s0_ - 05 Toukokuu, 2010, 21:50:27
Nosta kaasukäyrää... perän ylös/alas liike johtuu monesti liian pienistä kierroksista nupissa.
Ja noparille kannattaa kokeilla opettaa kaasun ylä ja alas pisteet uusiksi, muutamilla nopareilla näin
Kaasu täysin ylös -> kopteriin virta päälle, piippauksia -> kaasu ihan alas, piippauksia... lentämään.
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Falconi - 06 Toukokuu, 2010, 20:19:16
Jes, suurimmat nykimiset loppuivat! Tasapainotin lavat, ohjelmoin noparin ja nostin kaasukäyrää taas. Nyt ihan pientä nykimistä, mikä ei kyllä mua haittaa.

Kun kaasua lisää niin ihan pientä nykimistä perä tekee, mutta pitää suunnan. Tosin idlellä en vielä ole kokeillut.
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Falconi - 10 Toukokuu, 2010, 19:33:11
Tulipa tänään sitten pöristeltyä ensimmäistä kertaa idlellä ja ensimmäinen "taivaslento" eli pari käännöstä ja äkkiä perä edellä leijuntaan :D Kerran kävi sydän kurkussa kun käännöksessä menetti pirusti korkeutta, mutta ei silti ollut lähelläkään maata. Tuuli taas aivan perkeleesti, joten se varmaan osaltansa vaikutti asiaan.

Samalla vääntelin lapakulmakäyriä ja gyron asetuksia idlelle ja leijuntamoodiin. Nyt varmaan aikalailla alkaa olemaan ne kunnossa. Huomasin, että perä ei tykkää kierrosten vaihteluista vaan aina vähän väpättää kun kierrokset muuttuu, mutta tasaisella kaasukäyrällä ei väpätystä juurikaan ilmene. Tosin se väpästyskin on minun mielestäni niin pientä, että ei haittaa :) Sitten tosiaan ensimmäinen akku meni varmaan aika tyhjäksi kun lopussa rupesi vähän pätkimään juuri kun olin laskeutumassa. En muistanut timeria lyhentää kun idlellä "ajelin", mutta seuraavissa akuissa testimielessä pienensin 1 minuutilla toisen ja 2 minuutilla kolmannen akun ajoaikaa.


Kopteria on tullut tuunailtua sen verran, että vaihdoin noparin keulaan niin saa koppa kiinni laitettua akunliittimen kiinni. Muutenkin hienomman näköinen kun ei ole siinä kyljessä. Sekä yhden servoliittimen uusin kun yhden piuhan puolet karvoista olivat irronneet.

Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Falconi - 15 Toukokuu, 2010, 10:10:46
Laitetaas muutama kuva viime viikolta.

Eli laitoin tohon peräevään vahaa suojaksi ettei se lähtisi mitenkään hapettumaan / tummumaan. Todennäköisesti se kuitenkin maalataan joskus aikanaan.

(http://harrikah.1g.fi/kuvat/Sekalaista/Kopterit/500esp/DSC_0646.jpg/_smaller.jpg)

Kiinasta tuli turnigyn 2650 mAh akkuja ja eihän ne sitten kopan alle mahtuneet hyvin. Piti sitten rueta modailemaan tuota runkoa ja aluksi laskin vain sitä akun alla olevaa levyä noin sentillä. Silloin mahtui hyvin akut paitsi minun yksi hyperionin akku. Se on lyhempi mutta sen verran leveämpi, että ei mahtunut runkolevyjen väliin ja kyljellään ei mahtunut koppa kiinni. Tuli sitten dremelillä otettua pienet palaset pois runkolevyistä niin nyt mahtuu kaikki akut.

(http://harrikah.1g.fi/kuvat/Sekalaista/Kopterit/500esp/DSC_0653.jpg/_smaller.jpg)

Pitää varmaan kesälomilla ottaa tuolta ylempääkin pienet palat pois niin voi sitten tilailla 3000 mAh:n akkuja.

(http://harrikah.1g.fi/kuvat/Sekalaista/Kopterit/500esp/DSC_0651.jpg/_smaller.jpg)


Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Tohtori R - 15 Toukokuu, 2010, 10:18:48
onkos tämä nyt niitä ESP kittien pieniä evoluutio versioita ku mulla noi turnipsin 6S2650 40C akut menee heittämällä sisään ja tilaa jää vaikka kuinka (2010 vuosimallia toi mun)... tosin mulla on niin päin että toi sun akku pitäis kääntää toi warranty tarra alaspäin...

taisin tonne omaan "Tohtorin torppivälineet" säikeeseen laittaa vähän huomioita akkujen koosta ja lentoajoista ja huomasin että suurentamalla akkua sen painokin tietty kasvaa joka syö saavutettua etua sen verran rankasti (en tiedä voihan toi olla ihan sattumaa että ne lennot on menny jotenkin erilailla) ettei lentoajallista etua nyt loppupeleissä hirveästi tule! mä melkein jättäisin 3000mAh pakat kauppaan ;)

mutta kukin taplaa tyylillään! onhan toi kieltämättä vähän lyhyttä huvia ku timeri on 4min ja lento yleensä kestää sen 4:20 tai jotain sinne päin noilla 2650 pakoilla...
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Tohtori R - 15 Toukokuu, 2010, 10:25:34
nyt vasta hokasin tossa yllä olevasta kuvasta missä kopu on ilmeisesti olohuoneessa lasipöydällä että lavat pyörii :o :o :o

ei tulis kyllä ihan äkkiä laitettua tota sisällä tulille sen verran ottaa rundia :o
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Falconi - 15 Toukokuu, 2010, 11:45:08
onkos tämä nyt niitä ESP kittien pieniä evoluutio versioita ku mulla noi turnipsin 6S2650 40C akut menee heittämällä sisään ja tilaa jää vaikka kuinka (2010 vuosimallia toi mun)... tosin mulla on niin päin että toi sun akku pitäis kääntää toi warranty tarra alaspäin...

taisin tonne omaan "Tohtorin torppivälineet" säikeeseen laittaa vähän huomioita akkujen koosta ja lentoajoista ja huomasin että suurentamalla akkua sen painokin tietty kasvaa joka syö saavutettua etua sen verran rankasti (en tiedä voihan toi olla ihan sattumaa että ne lennot on menny jotenkin erilailla) ettei lentoajallista etua nyt loppupeleissä hirveästi tule! mä melkein jättäisin 3000mAh pakat kauppaan ;)

mutta kukin taplaa tyylillään! onhan toi kieltämättä vähän lyhyttä huvia ku timeri on 4min ja lento yleensä kestää sen 4:20 tai jotain sinne päin noilla 2650 pakoilla...

Joo on juurikin se, että uudemmissä on toi batterytray jo valmiiks matalemmalla. Tosin mulla on toi vanha mottikin kopussa ja lentoaikaa 6 min noilla 2650 akuilla joku ~75-77 % menee tolla lentoajalla. Joo tosiaan mulla ei mahdu ne akut warranty tarra alaspäin, pitänee kesälomilla tosiaan ottaa tuolta ylhäältäkin palaset pois niin sais menemään niinkin päin sit tulevat akut. Ei kait sillä niin väliä ole, kuhan on akut kyydissä :)

Ulkomailla ovat vaan kehuneet 500 rexään hyviksi noita 3000 ja 3300 mAh:n akkuja. Onhan ne painavampia joo, mutta en mä mitään 3d:tä vielä pitkään aikaan vedä niin ei sen väliä :D Ja ne vois ostaa ihan 30C:kin niin olisivat vähän pienempiä.

nyt vasta hokasin tossa yllä olevasta kuvasta missä kopu on ilmeisesti olohuoneessa lasipöydällä että lavat pyörii :o :o :o

ei tulis kyllä ihan äkkiä laitettua tota sisällä tulille sen verran ottaa rundia :o

Jep! Ei mullakaan tulisi mieleen moottorilla pyöritellä, siksi pyöräytin kädellä vauhtia ennen kuvan ottoa ;)
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Falconi - 15 Toukokuu, 2010, 20:57:10
Kävin tänään maskussa leijuttamassa 2 akullista. Enempää ei viittinyt kun tuuli niin perkeleesti. Oli jo leijuttelussa hankalaa. Ohessa huonolaatuinen video siitä, kuin pelkästään tuuli pyöritti kopun lapoja aika hyvää vauhtia.

http://www.youtube.com/watch?v=BhkUtcObLns (http://www.youtube.com/watch?v=BhkUtcObLns)
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Sammy - 15 Toukokuu, 2010, 21:16:40
Mittasitko paljonko 500 rekku tuottaa tuulivoimaa sääasemaan...  ;)
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Falconi - 15 Toukokuu, 2010, 23:00:32
Mittasitko paljonko 500 rekku tuottaa tuulivoimaa sääasemaan...  ;)

Kävi kyllä kieltämättä mielessä, että ei varmaan tuulivoimalaa suunnitellessa tule lavoista tai ideoista pulaa. Tarpeeks monta kopteria vaan ladon katolle hyrräämään :D
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: JiriK - 15 Toukokuu, 2010, 23:53:31
Lapoja varmasti löytyy vähän joka torpasta, mullaki ois yhdet SAB:n 710 pitkät joita en enää uskalla kopteriin laittaa.. hmm, joku vaihtovirtamoottorikin saattais löytyä generaattoriksi. ehkä. :)
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Falconi - 24 Toukokuu, 2010, 18:57:43
On tullut viikko sitten tuunailtua kopteria sen verran, että vaihdoin hiilikuituisen peräputken ja muuta pikku alumiini sälää tuli peräputkeen.

Sitten jo viikko sitten mietittiin, että kuinka perän mekaaninen säätö on tärkeä? Eli laitoin nyt jonkin verran kulmia siihen keskiasentoon ja nostin kopun ilmaan normaalisti HH-modessa ja tuntuu perä pitävän pirun hyvin.

Mutta tosiaan rasittaako se servoa jotenkin enemmän kun en ratemoodissa sitä säätänyt tarkasti kohdilleen tai onko muuta syytä säätää se perä mekaanisesti paikoilleen myös ratemoodissa?
Gyro oli se GY520 ja peräservo S9257

(http://harrikah.1g.fi/kuvat/Sekalaista/Kopterit/500esp/Salama/DSC_1227.jpg/_smaller.jpg)



Näin sateisena päivänä ajattelin testailla irtosalamaa kamerassa ja kopteri sattui kohteeksi :D

Muutama kuva, alla olevaa kuvaa klikkaamalla:

(http://harrikah.1g.fi/kuvat/Sekalaista/Kopterit/500esp/Salama/DSC_1208.jpg/_smaller.jpg) (http://harrikah.1g.fi/kuvat/Sekalaista/Kopterit/500esp/Salama/)
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Falconi - 03 Kesäkuu, 2010, 21:14:33
Minullekkin sitten saapui ne kiinan pikkukamerat :D

Tässä hieman leikelty sieltä täältä kun muuten niin tylsän näköistä lentoa oli:

http://www.youtube.com/watch?v=t2su2Slvu7A (http://www.youtube.com/watch?v=t2su2Slvu7A)

Reilu 50 lentoa takana ja nyt alkaa taivaslento sujua jännittämättä eli aika varmaan olisi opetella jotain uutta.

Kopteri on toiminut hyvin, mutta perä tekee bounce backkiä jonkin verran. Menoa tämä ei haittaa, enempi kosmeettinen juttu. Ajattelin kuitenkin seuraavaksi kokeilla säätää perän ratemoodissa paikoilleen ja kokeilla eri gyron asetuksia. Mielenkiintoista nähdä mikä mihinkin vaikuttaa.

Kopteri sai uuden kopan yllensä vanhan mennessä jo aika huonoon kuntoon:
(http://harrikah.1g.fi/kuvat/Sekalaista/Kopterit/500esp/uus.jpg/_smaller.jpg)
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Tohtori R - 03 Kesäkuu, 2010, 22:41:05
Minullekkin sitten saapui ne kiinan pikkukamerat :D

Tässä hieman leikelty sieltä täältä kun muuten niin tylsän näköistä lentoa oli:

http://www.youtube.com/watch?v=t2su2Slvu7A (http://www.youtube.com/watch?v=t2su2Slvu7A)

Reilu 50 lentoa takana ja nyt alkaa taivaslento sujua jännittämättä eli aika varmaan olisi opetella jotain uutta.

Kopteri on toiminut hyvin, mutta perä tekee bounce backkiä jonkin verran. Menoa tämä ei haittaa, enempi kosmeettinen juttu. Ajattelin kuitenkin seuraavaksi kokeilla säätää perän ratemoodissa paikoilleen ja kokeilla eri gyron asetuksia. Mielenkiintoista nähdä mikä mihinkin vaikuttaa.

Kopteri sai uuden kopan yllensä vanhan mennessä jo aika huonoon kuntoon:
(http://harrikah.1g.fi/kuvat/Sekalaista/Kopterit/500esp/uus.jpg/_smaller.jpg)

mielenkiintosta nähdä miten toi perän slideri liikkuu tossa akselilla! enpä oo keksiny omaa kameraani noin laittaakkaan :)
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Falconi - 05 Kesäkuu, 2010, 00:18:13
Tuli harjoiteltua lisää videon editointia:

http://www.youtube.com/watch?v=Iy2DfHkeNZQ (http://www.youtube.com/watch?v=Iy2DfHkeNZQ)

Jospa se tästä pikku hiljaa alkais parantua..
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Falconi - 12 Kesäkuu, 2010, 21:22:45
Jaha päivitellääs tännekkin jotain.

Ensinnäkin laitetaan sama video mikä oli tuolla masku -ketjussakin kun tuli Tuukan kanssa lenneltyä kamerat päällä:

http://www.youtube.com/watch?v=BXdEiDFi5z8 (http://www.youtube.com/watch?v=BXdEiDFi5z8)

Nytton kyllä hyvä fiilis kun on tullut opeteltua pystärit ja tehtyä muutama silmukkakin. Lentoja on takana 69 ja kahdella viimesimmällä kerralla olen ne silmukat ajellut. Kauan siinä menikin, että uskalsi. Ekalla kerralla kyllä sydän tuli kurkkuun kun kopteri oli väärin päin, mutta kaikki meni hyvin. Seuraavaksi suunnitelmissa lisää treeniä ja vaakakierre.

(http://plagve.kuvat.fi/kuvat/Masku%209.6.2010/_DSC7996.jpg/_smaller.jpg)



Tähän asti olen niillä avaimenperäkameroilla kuvaillu kaasukäyrän ollessa tasan 100% ja päätin testailla miten se vaikuttaa tärinöihin, eli testasin 90, 95 ja 100:lla prosentilla. Ja vaikuttaa siltä, että 90 oli paras. Kyllä se 90 prosentin tehokin vielä mulle riittää ja taidankin jatkossa aina ajella sillä. Alla on vielä video siitä testistä ja videolle vielä sattui ihan eka silmukka ja pari seuraavaa :)

http://www.youtube.com/watch?v=G6YwzxtKBXU (http://www.youtube.com/watch?v=G6YwzxtKBXU)


Kaiken kaikkiaan tosiaan mahtava fiilis, ei kyllä yhtään kaduta tämä harrastuksen aloitus. :)

(http://plagve.kuvat.fi/kuvat/Masku%209.6.2010/_DSC7621.jpg/_smaller.jpg)
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Falconi - 20 Kesäkuu, 2010, 11:14:06
Joo eli tulihan se viikko sitten torpattua tuo kopteri. Tein ensimmäisiä vaakakierteitä joista viimeisimmällä oli onglemia suoriutua ja sitten sisäinen kompassini antoi korjausliike käskyn väärään suuntaan. En tiedä mistä moinen magneettikentän heilahtelu aiheutui, että sekaisin meni suunnissa. Kopteri tuli aika kovaa kyljelleen hiekkakasaan.

Kopterista meni suurimpiirtein kaikki laakerit, rattaat, akselit, ym. Ehjiksi jäi sähköt, runko, linkit ja lavanpitimet.

Nyt on kopteri kasassa taas ja kävin vähän leijuttamassakin sitä. Lapaura oli alkuun aika hurja, mutta sain sen kentällä säädettyä kohdilleen. Kotona katsoin kulmat niin oli -1 keskitikulla, joten nyt korjasin ne molemmat nollaan ja täytyisi päästä muilta kiireiltä leijuttamaan. Myös testilennon lopussa perä alkoi vaeltaa vaikka säädin perän mekaanisesti kohdilleen. Toivottavasti se oli joku gyrohärö. Pääakselin laakerit ovat vielä postissa ja vaihdan heti kun ne tulee. Tosin noikin ihan hyvin pyörii, mutta pikku pykälä siellä on.

Ajattelin tilailla varaosia nyt oikein kunnolla, että kun seuraavan kerran torppaa niin olisi suurinpiirtein koko nuppi jo valmis ja samotein perä. Tympeää odotella jotain osia.
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Falconi - 21 Kesäkuu, 2010, 19:52:25
Huoh, sain nyt taas säädettyä lapauran kohdilleen, joka oli vain yhden linkin pyöräytyksen päässä. Mutta kun meinasin lentoon lähteä ja lisäsin jengoja vehkeeseen niin yksisuuntalaakeri pyörii tyhjää päärattaan siinä holkissa :( Vaihdoin silloin torpatessa sen pelkän laakerin, mutta ilmeisesti tuo holkki/sovite on ottanut itseensä kun siinä näkyy sellanen pieni lommokin. Noh uusi tilattu juhannuksen vietto paikkaan suoraan, joten jospa siellä pääsis lentelee.
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Falconi - 22 Kesäkuu, 2010, 22:29:15
Huoh, olipas melkoista säätöä että sai perän pitämään. Eli siis perä veti kokoajan oikealle, mekaaninen säätö oli ok. Leijunta moodissa tätä ei ilmennyt mutta aina kun pisti idlen päälle ja kiekat nousi niin alkoi perä vetämään. Sitten muistin lukeneeni jostain ohjeesta, että kääntää gyroa 90 astetta niin saattaa auttaa ja Auttoihan se :) Ihme juttu kyllä. Mutta siinä testaillessa oli perälapaset osunut sepeliin ja pahasti koloilla sun muuta niin perä täristi miten sattuu. Tuukalta hiilarilavat lainaan ja piti kuin tauti, eikä täristänyt.

Vihdoin on kopu lentokunnossa ja kiitos Trnquillille kun pystyin sinulta lunastamaan hiilarilavat itselleni!
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Falconi - 03 Heinäkuu, 2010, 01:22:08
No niin päivityksiä taas. Jotain kyllä tapahtu siinä torpissa kun en saa millään vehjettä luotettavaksi. Aloitetaan kuitenkin vähän positiivisemmilla jutuilla. Eli tuli hommattua taas uusi koppa ja lapoja ja landarit. Kuvia niistä:
(http://harrikah.1g.fi/kuvat/Sekalaista/Kopterit/500esp/DSC_1505.jpg/_small.jpg)

(http://harrikah.1g.fi/kuvat/Sekalaista/Kopterit/500esp/DSC_1507.jpg/_small.jpg)

Samalla tuli hommattua perälapojen pitimet uudet:
(http://harrikah.1g.fi/kuvat/Sekalaista/Kopterit/500esp/DSC_1510.jpg/_small.jpg)

Sitten juhannuksen aikoihin testailin kameratelinettä vanhalla pokkarilla joka osasikin talleentaan vain 10fps vauhdilla videota, joten aika tökkivää meno oli. Hakusessa nyt kesällä olisi 720p videota tallentava pokkari ja muutama malli onkin jo katsottu, enää odotellaan vain alennuksia :D Kuitenkin tökkivä video tässä:
http://www.youtube.com/watch?v=c3mdHz7hPXQ (http://www.youtube.com/watch?v=c3mdHz7hPXQ)


Noniin tänään maskussa lentäessäni huomasin taas perän ryömivän oikealle. No sitä sitten innokkaana miehenä korjailemaan ja vaihdoin gyron paikkaa perän päältä siihen puoliväliin runkoa sijaitsevalle vastaritelineelle. Sen jälkeen testileijutus suht ok, mutta ihan pikkasen ryömi vasemmalle. Korjailin vähän gyron kiinnityksiä ja taas kopu ilmaan. No sehän rupes pirottaa ihan sika vauhtia ja äkkiä holdi päälle ja sit tuli maahan aika vauhdilla. Perä särkyi kyseisessä touhussa eli lavat, putki, tt ja laakereita. Peräkasetti oli tosi löysällä ja heilui servon mukana, joten toivottavasti olisi ollut siitä kyse kun on täristänyt.

Yksi kanssa mitä mietittiin oli, kun mulla on ihan pirusti sitä pehmustetta gyron alla ja gainit korkealla ja response slow. Ajattelin nyt resetoida koko gyron ja kokeilla vähemmillä pehmusteilla ja pienemmillä gaineilla ja silloin voisi varmaan responsea nostaa normaaliksi, ettei hanaa lyödessä perä potkaise sivulle.

Onneksi tällä kertaa löytyi osat kotoa valmiina niin ei tarvinnut tilailla. Tosin pikaisen inventaarion jälkeen tarvitsee taas varastoa täytellä.
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Falconi - 05 Heinäkuu, 2010, 20:52:52
Dodiih,

Elikkäs kopun perä on vaivannut jopa niin, että aloin jo epäillä gyron syyllisyyttä. Tänään asetuksia räplätessä huomasin kiinnostavan jutun. Perä ei vastaa tuossa pöydällä ollenkaan rudder -tikun liikkeisiin. Aloin tietenkin heilutella johtoja ja välilä perä tekikin nopeita liikkeitä sinne tänne. Aikani heiluteltuani paikallistin vian peräservoon eli johtoa kun servon läheltä heilutti niin sai toimimaan ja myöskin epäkuntoon. Ei muuta kuin servon kansi auki ja valkoinen johto oli mennyt poikki!

Luulisin että viimesimpään torppiin löytyi syy tästä. Juotin johdon takaisin paikoilleen ja nyt pelaa koko kopteri niin kuin pitää! Nyt voi taas keskittyä lentämiseen eikä säätöön. Jos sitä kesälomalla sais jo ilmasta siedettävää kuvaakin :)

kuha se loma edes alkais..
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Falconi - 14 Heinäkuu, 2010, 21:40:10
Jatketaan yksin puhelua :)

Mitä uutta? No uusi gyro ja uudet kujeet. Tuli sitten tilattua spatanin quark ja sen kanssa olen nyt viime päivät sähläillyt. Sainkin sen aika hyväksi muuttamalla stop gaineja ja laittamalla linkin servoarmissa niin kauas kuin vain meni. Oikeestaan erona oli 520:n vain että pitch pumpissa perä ei juurikaan potkaise sivulle. Muuten piti sillä softalla säätää bouncebackit pois.

Tuli tänään sitten leikittyä kameran kanssa ja tehtyä pieni fotoshuutti, galleriaan kuvaa klikkaamalla.

(http://harrikah.1g.fi/kuvat/Sekalaista/Kopterit/500esp/Photoshoot/DSC_1597.jpg/_small.jpg) (http://harrikah.1g.fi/kuvat/Sekalaista/Kopterit/500esp/Photoshoot/)

Jospa sitä ensi viikolla saisi jo kuvattua ilmastakin jotain, tosin vieläkin kunnon kamera ostamatta.
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Falconi - 05 Syyskuu, 2010, 20:13:15
Tänään maskussa harjoittelin nopeita pirolaskeutumisia pyrstö maata kohti. Tosin harjoituksia kesti vain yhden kerran, koska vain lahjattomat reenaa. Mutta kopteriin tuli sen jälkeen joku vika. Ei se enää lennä:
(http://harrikah.1g.fi/kuvat/Sekalaista/Kopterit/500esp/2010-09-05%2015.49.03.jpg/_smaller.jpg)

(http://harrikah.1g.fi/kuvat/Sekalaista/Kopterit/500esp/2010-09-05+15.49.22.jpg)
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: rane78 - 06 Syyskuu, 2010, 01:49:08
Tänään maskussa harjoittelin nopeita pirolaskeutumisia pyrstö maata kohti. Tosin harjoituksia kesti vain yhden kerran, koska vain lahjattomat reenaa. Mutta kopteriin tuli sen jälkeen joku vika. Ei se enää lennä:
(http://harrikah.1g.fi/kuvat/Sekalaista/Kopterit/500esp/2010-09-05%2015.49.03.jpg/_smaller.jpg)

(http://harrikah.1g.fi/kuvat/Sekalaista/Kopterit/500esp/2010-09-05+15.49.22.jpg)

Kah, no niinpä näyttää, mutta eihän tuo nyt niin paha vika ole, että lento-ominaisuuksiin vaikuttaisi :D.

Osanottoni kuitennii!

-Rane
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Miika - 06 Syyskuu, 2010, 15:25:06
Näähän on näitä tunnettuja torguetuubin vikoja, rattaat hajoaa pienestä maakosketuksesta... ;D
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Falconi - 20 Syyskuu, 2010, 12:30:17
Moikka!

Tässä yks päivä kävin kameratelinettä taas koittamassa ja täriseehän se pirusti ja välillä tuntui satunnaisesti kopteri "hypyttävän / vatkaavan". No ajattelin testata tärinöitä olohuoneen lattialla ilman lapoja ja tärinä oli voimakas. Sitten otin koko nupin ja pääakselin irti ja kokeilin tärinät, hyvin vaimeaa moottorin tärinää oli. Eli vika on jossain muualla.

Seuraavaksi katsoin pääakselin laakerit ja ne olivat taas ihan kivillä! Vaihdoin ne sekä pääakselin ja kokeilin tärinät ilman nuppia. Tärinä oli miltei sama kuin pelkkä moottori kiinni paitsi autorotaatiorattaassa näytti olevan heittoa joten se varmaan pikkasen voimisti tärinää.

Sitten nuppi kiinni ilman lapoja ja taas kauhia tärinä! Stabbarin tanko ja itse stabbarit ovat uudet ja tönärillä mittailtu kohdilleen (0,02mm heitto saattaa olla). Lepatusakselia ei ole vaihdettu sitten viime torpin, tämä menee seuraavaksi vaihtoon jos se voi ilman lapojakin aiheuttaa tärinöitä.

JA samalla huomasin kun toinen aileron servo "nypyttää" kun on kulmia suuntaan tai toiseen. Eli se tekee silmin havaittavasti sellasta pientä alas/ylös liikettä. Sitten katoin niin elevaattori servo teki samaa, mutta ei niin huomattavaa liikettä.

Mulla on AR6200 vastari ja jännite tulee erillisen becin (castlen becci) kautta vastarille. Täytyy huomenna yrittää keretä kuvata video tuosta liikkeestä.

Ja sitten vielä se kysymyslista:
Voiko tärinä aiheutua kierosta leparista vaikka lapoja ei ole kiinni?
Musta tuntuu että mun hubi on pikkasen kiero, joten jos muuta ei löydy niin ostan talvella fbl nupin sit.
Onko muita ehdotuksia tärinän poistamiseksi?

Mistä tuo servojen nykiminen johtuu?
Itsellä tuli mieleen et, vois olla jos jännite heittelee. Voin tarvittaessa kokeilla sitäkin et mittailen yleismittarilla, otan vaikka rudderista sen jännitteen. Tossa vaan on enempi hommaa ku pitää purkaa noi johtoviritykset.

Tolla kyllä muuten lentelee ihan kivasti, eikä tärinää niin huomaa eikä sitä pikku "vatkaamista". Sen "vatkaamisen / nypytyksen" huomas kun kamera oli kyydissä ja se telinekkin "nypytti".

Kiitoksia jo etukäteen :)
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Trnquill - 20 Syyskuu, 2010, 13:10:18
Hubi voi olla käyrä, lepari "off center" eli vähän sivussa tai sitten lavanpitimissä taikka stabbareissa on painoeroa. Voihan sitä toki koittaa purkamalla nuppia osa kerrallaan, aloittamalla vaikka lavanpitimistä & leparista.

Jos leparin kumit ovat vähän huonosti paikallaan tai kuluneet, voi lepari ja tätä myötä lavanpitimet painua hiukan sivuun. Tämä aiheuttaa tietysti epätasapainoa ja tärinää.

Minulla oli kamerakopterissa aika selkeästi havaittavaa vaappumista hubin keskiössä. Hetken pähkäiltyäni ja nitkuteltuani tulin siihen johtopäätökseen, että hubi on löysässä akselin päässä. Käytännössä siis koko hubi pääsi heilumaan puolelta toiselle. Aluksi suunnittelin tunkevani akselin ja hubin väliin vähän fylliä (teippiä tms. ohut kierros), mutta ongelma ratkesikin jeesuspultin kiristämisellä. Tämä litisti hubia riittävästi yhteen, jotta se istuu jälleen tiiviisti ja suorassa akselin päässä.
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Falconi - 20 Syyskuu, 2010, 18:35:10
Joo löysän hbin ongelma mulla oli aikaisemmin ja tosiaan nykyään laitan ton jeesuspultin kireemmälle. Täytyykin huomenna kokeilla ilman lavanpitimiä ja leparia. Samalla jos sais videolle tota servohommaa. Pitänee varmaan virittää tolle avaimen peräkameralle joku riggi et vois lennossa kuvata tota servoo.

Huoh... sais jo gauiin tulla se servo. Jos viikonlopun jälkeen ei mitään kuulu niin taidan ostaa uuden, pääsis joskus ees lentelee.
Otsikko: Vs: Falconin trex 500
Kirjoitti: Falconi - 22 Syyskuu, 2010, 09:16:40
Moro,

Tärinät selvisi eilen kun vaihdoin stabbarin lavat. En keksi muuta selitystä kuin se, että olivat hiukan eri painoiset. Ei ole tässä talossa kun gramman tarkkuudella toimiva vaaka niin ei voi sanoa.

Sevon nypytyksestä yritin kuvata videoo, mutta huonoin tuloksin kun oli niin pimiää täällä, että tuo kännykkä ei oikein siihen kyennyt. Mutta tuntuisi siis siltä, että servossa olisi ihan pikkasen väljää sen sijaan että se "tietoisesti" nypyttäisi.
Otsikko: Vs: Falconin trex 500 and Gaui X5
Kirjoitti: Falconi - 01 Lokakuu, 2010, 23:33:14
No niin on aika kertoa uudesta tulokkaasta Gaui X5:sta. Elikkäs aluksi tietoja:

Gaui X5 kit
gaui scorpion 910kv moottori
gauin oma nopari (hobbywing 100A platium)
3xDS610 servot nupissa
gyrona GP780
Ja DS650 peräservo


Kopteri oli helppo kasata ja ohjeet oli toimivat. Ilmoitetut linkkien pituudet pitivät paikkansa just eikä melkein. Kun sain kopteripaketin niin yksi nuppiservoista oli rikki ja kyllästyin odottamaan takuuta ja ostin uuden rekkukaupasta pari päivää sitten. Ainut, että pinjonin välyksen asettaminen sopivaksi oli turhan vaikeaa. Piti koko moottori pukki irroittaa ja koittaa liikuttaa moottoria ja sitten takaisin runkoon kiinni ja toivoa, että välys olisi sopiva.

Ensimmäisen lentoni kyseisellä vehjaksella suoritin tänään ja hyvin meni. Mitä nyt aluksi kaasukäyrä oli aivan liian alhainen ja kopu vatkasi aikalailla. Kaasukäyrän nosto auttoi tähän heti. Perä wägäsi aika rauhallisesti ja koitin gainiakin pudottaa. Nyt gaini on 58%. Wägäys ei juurikaan haittaa lentelyä vain omaa silmää.

Gyrona tosin tuo alikilin tekele GP780, joka on ilmeisen herkkä kaikille mahdolliselle. Ajattelin kokeilla vielä paria halpaa kikkaa: eri paksuudella teippiä ja jos jostain saan sellaisen metallilätkän tohon väliin (auttoi ainakin GY520 ja quarkin kanssa). Muuten kopteri oli kyllä todella vakaa. Tehot eivät vastannut täysin odotuksia, tosin vasta 90% kaasut oli käytössä.

500 rekkuun saapui FBL nuppi ja tässä talven aikana on tarkoitus tilata beast x myös siihen. Sen jälkeen ainakin saan tuon rekussa kiinni olevan spartanin quarkin lykättyä gauiin, joten eiköhän sitten viimeistään perä "ongelmat" ole korjattu :)

Räppäsin muutaman kuvan joutessani, kuvia pääsee selamaan sisäänheittokuvaa klikkaamalla:

(http://harrikah.1g.fi/kuvat/RC/Kopterit/GAUI%20X5/DSC_3362.jpg/_small.jpg) (http://harrikah.1g.fi/kuvat/RC/Kopterit/GAUI%20X5/DSC_3362.jpg)

Akkuja ei ole kuin yksi ja sitten nuo rekkulan akut. Eli siis seuraavaksi akkukaupoille ->
Otsikko: Vs: Falconin trex 500 and Gaui X5
Kirjoitti: Falconi - 17 Lokakuu, 2010, 19:17:17
No niin viikonloppu on taas lennelty ja alkaa kyllä aika viimoset kelit näppien puolesta olevan käsillä jos meinaa lentää. Kait se minunkin on tilattava "lähetinkinnas" ja zippo handwarmeri :)

Pitkän tutkimuksen jälkeen uskalsin nostaa noitten turnigyn 2650 pakkojen lentoajan 6 minuuttiin. Kun lentää 6 minuuttia niin akkuun valuu aika tarkkaan 80% virtaa takas (78-82). Noitten 3000 ja 3300 pystyisi tutkimuksien mukaan laittaa yli 7 minuuttia, mutta ne ovat tällä hetkellä X5:n käytössä ja niillä lennetään abaut 4 minuuttia per pakka.

Viikonloppuna lentoja rekkulalla kertyi 7 kpl ja gauilla 6. Gaui on aika paljon takapainoinen noilla 3000 ja 3300 akuilla, taas 4400 aplussan akku tuo painopisteen jokseekin kohdilleen, hieman takapainoa tässäkin. No turnigyn 4500 40C:n akut näytti olevan hieman painavempia vielä, joten talven aikana niitä tilailen ja luulen, että asia korjaantuu niillä.

hmmm, saa nähä pitääkö vielä pikkurekku tilata talvea varten, jos jossain sisällä pääsisi lentelee....
Otsikko: Vs: Falconin trex 500 and Gaui X5
Kirjoitti: Falconi - 02 Tammikuu, 2011, 16:56:27
Noniin laitetaas tännekkin kun sai tuohon rekkulaan tuon beast x:n kiinni. Eli muutama kuva:

Eli tuli hommattua RJX:n halpis nuppi, joka vaikutti suht laadukkaalta ja osa osistahan käytettiin alkuperäisestä nupista:
(http://harrikah.1g.fi/kuvat/RC/Kopterit/500esp/FBL/DSC_3693.jpg/_small.jpg)

Kyllä mun mielestä näyttää hienommalta kun ei ole stabbaria pyörimässä mukana:
(http://harrikah.1g.fi/kuvat/RC/Kopterit/500esp/FBL/DSC_3628.jpg/_small.jpg)

Beast x:n laitoin gyron paikalle tuonne hyllylle kiinni. Tuossa on huonoa se, että kun noita gaineja säätelee joutuu 2 ruuvia irroittaa et mahtuu tuo mukana tullut työkalu sinne.
(http://harrikah.1g.fi/kuvat/RC/Kopterit/500esp/FBL/DSC_3680.jpg/_small.jpg)

Perus asetukset on käyty läpi ja keväällä kun tarkenee taas lentää on tarkoitus ottaa ilmaan toi ekan kerran.

Kuvaa klikkaamalla pääsee katsomaan muutamaa lisäkuvaa FBL rekusta:
(http://harrikah.1g.fi/kuvat/RC/Kopterit/500esp/FBL/DSC_3689.jpg/_smaller.jpg) (http://harrikah.1g.fi/kuvat/RC/Kopterit/500esp/FBL/)



Gauiin laitoin rekusta ylijääneen Spartanin tänään kiinni:

(http://harrikah.1g.fi/kuvat/Sekalaista/Kopterit/GAUI%20X5/Quark/DSC_3713.jpg/_small.jpg)

Ja nykyään kopteritkin roikkuvat seinällä koukuissa:
(http://harrikah.1g.fi/kuvat/Sekalaista/Kopterit/GAUI%20X5/DSC_3692.jpg/_small.jpg)

Eikun kevättä odottelemaan :)
Otsikko: Vs: Falconin Gaui X5(t)
Kirjoitti: Falconi - 10 Toukokuu, 2011, 19:05:32
Noniin, aika nostaa tämäkin ylös.

Talven aikana on fleettiin tapahtunut sen verran muutoksia, että rekkula sai lähteä ja tilalle tuli toinen X5, tosin pelkkä kitti vain. Tässä kesän aikana se saa mm. beast x:n kylkeen.

Myöskin X5:sta (siitä lentävästä) sai lähteä alikilin kyro pois ja tilalle laitoin spartanin quarkin.

Eli eilen otettu tämän vuoden ensilennot ja lentelin noin 3 minuuttia kunnes piron stopissa alkoi kuulua ihmeellistä ääntä, no otin kopterin alas ja annoin pyöriä kun kuuntelin sitä ääntä niin ei aikaakaan kun perä lakkasi pyörimästä kokonaan. Lentelyt jäivät siihen ja kopteri sai kelvata tuulimyllyksi:

http://www.youtube.com/watch?v=kvnpj_nIfcQ#ws (http://www.youtube.com/watch?v=kvnpj_nIfcQ#ws)

Tänään sitten lentelin yhteensä 6 akullista ja säätelin gyroa. Otin heti pirostop gaineja reilusti alas ennen kun otin ilmaan, sillä se liian raju gaini varmaan rikko rattaat perästä. Noin 4:llä akulla sain suht hyviin säätöihin ja aioin koskea niihin vasta kun on tyynipäivä ja jaksaa paneutua asiaan kunnolla. Tosin lentelin akuilla vain 3 minuuttia kun ovat ihan uudet, kait niihin jonkinnäköinen sisäänajo täytyy suorittaa. Nyt on vain hyvä fiilis pelkästä lentämisestä.
Otsikko: Vs: Falconin Gaui X5(t)
Kirjoitti: zxiicci - 10 Toukokuu, 2011, 20:03:09
Aika jännä jos kovassa "perä stopissa" meni rattaat  ??? oliko sulla sitten liikaa välyksiä siellä?

Mulla on ainakin beasti säädetty niin että perä pysähtyy kuin seinään ja pitää sellaisen kivan äänen kun pysähtyy.
13H lennetty samoilla rattailla ja rääkätty ihan kunnolla. Ei ainakaan vielä ole menneet eikä pahoja kulumisen jälkiä näy :)
Otsikko: Vs: Falconin Gaui X5(t)
Kirjoitti: Falconi - 10 Toukokuu, 2011, 20:16:15
Aika jännä jos kovassa "perä stopissa" meni rattaat  ??? oliko sulla sitten liikaa välyksiä siellä?

Mulla on ainakin beasti säädetty niin että perä pysähtyy kuin seinään ja pitää sellaisen kivan äänen kun pysähtyy.
13H lennetty samoilla rattailla ja rääkätty ihan kunnolla. Ei ainakaan vielä ole menneet eikä pahoja kulumisen jälkiä näy :)

Joo sitä itsekkin ihmettelin, ei siellä mitään välyksiä ollut :/ Kyllä se nytkin pysähtyy äkäseen, vaikka siellä on 30 pinnaa vähemmän gaineja. Se jäi silloin wägämään stopissa.
Otsikko: Vs: Falconin Gaui X5(t)
Kirjoitti: Falconi - 05 Kesäkuu, 2011, 18:51:24
Noniin tänään tuli 7 akullista lennettyä kopterilla ja ihmetys oli taas suuri kun loopit karkaavat aina toiseen suuntaan. Eli kopterin suunta muuttuu hieman aina kun looppi on tehty.

Tämä vaivasi rekkulaakin viime kesänä, muttta miksailin sen pois. Jännä juttu, et gaui ei tehnyt tätä viime kesänä. Mutta asioita kun laskee yhteen niin siirsin spartanin gyron rekkulasta tähän talven aikana. Ja se nyt varmaan suurin murhe onkin, nimittäin kun kopterin flippaa niin kopteri kääntyy 20-45 astetta kellon suuntaan! Aika omituinen juttu, muuten tuntuu toimivan hyvin pitchpumpissa ym. Mutta ainakun kopteri käy katollaan niin jotain tapahtuu, epäiltiin jo tikku virhettä kunnes se eliminoitiin sillä, että toinen kaveri tuijotti mankan monitoreita kun mä tein looppeja.

Ehkäpä mä voisin sotkea vähän perän mekaanista setuppia, sillä lavat näyttäs olevan aika lähellä nolla kulmia. Jos ei auta niin tilaan / teen beast xään tarvittavan kaapelin, jotta voin käyttää sitä perä gyrona niin kauan kunnes saan hommattuu fbl nupin osat.
Otsikko: Vs: Falconin Gaui X5(t)
Kirjoitti: Falconi - 24 Huhtikuu, 2012, 21:00:16
Pitkästä aikaa tännekkin jotain;

Jäätiin siihen, että perä aina käänty hieman flipatessa ja vaihdoin beast x:n toimittamaan perän virkaa ja homma parani sillä huomattavasti ja lentelin kauden loppuun.

Nyt sitten on tapahtunut sellaista muutosta, että lähetin kalusto muuttui spektrumista futabaksi. Tuli siis hommattua 8FG, tätä ei tullut suinkaan hankittua kopterin takia vaan tuon F35 puhallin koneen. DX6:sta loppui yksinkertaisesti tarvittavat miksaus ominaisuudet.

Sitten ajattelin vaihtaa futteen kun tuo rattiradioki on futte sekä mielestäni on todella hyvä hinta-/ominaisuus-/laatusuhde.

Tänään sitten ajattelin gauiin koota jo valmiiksi FBL nupin, mutta enpäs kasannutkaan :/ Nimittäin ne nupin painelaakerit oli rikki, ne reiät missä kuulat lepäilee oli hieman murtunut vai pitäisikö sanoa "revennyt". Suht hyvin ne kuitenkin pyöri, mutta laitoin uudet rekkulakaupasta tilaukseen.

Tavoitteena kevätleirillä aloittaa lennätyskausi. Veikkaan, että tänä kesänä tulee lennätettyä paljon vähemmän kuin aikaisemmin kun on todella paljon muuta suunniteltua menoa :( no otan sitten kiinni seuraavana kesänä.

Mietin tässä vakavasti jonkun 450 pron ostamista kesällä niin sitä saisi sitten helpommin roudattua mukana kun liikkuu missä sattuu niin saisi lennätettyäkin enemmän plus että uusien temppujen harjoittelukynnys "livenä" helpottuisi.
Otsikko: Vs: Falconin Gaui X5(t)
Kirjoitti: Falconi - 17 Toukokuu, 2012, 11:57:06
Tänään säätelin biistin kuntoon ja teippasin kiinni, ainut mikä vähän ihmetytti niin sain kyllä siinä 6 asteessa sinisen valon, mutta sitten kun piti ne cyclicin rajat laittaa niin tuli vain punainen vai violetti valo, jos meni siniselle niin sitten bindasi ylä ja ala-asennossa.

Kuitenkin kulmat ovat jotakuinkin collectivea +- 12 ja cyclicciä tuli -+10 tienoille. No kaitpa se noinkin pelaa. (asteet ei kyllä kovin luotettavia ole kun lumian vatupassilla niitä lavanpitimistä mittailin, mutta varmasti sinne päin)

Seuraavaksi kun kopu on muuten valmis niin spinbladet olivatkin juuresta liian kapeat lapapitimeen ja jäi 2 milliä tilaa. Eikä tietysti ole mitään sovittimia.. Harmittaa kun ei tullut tilatessa mieleen tämä.

No jospa sitä leirille perjantaina ja siellä ekat lennot, pyörittelin jo ilman lapoja ja tärinöitä ei käsissä tuntunut ja mun mielestä se korjailikin ihan oikeisiin suuntiin. Teen ekat leijutukset biisti ihan vakioasetuksilla sit vasta hieromaan, vaikka mielessä oli jo heti muutella niitä "mieleisekseen".

Otsikko: Vs: Falconin Gaui X5(t)
Kirjoitti: Tohtori R - 21 Toukokuu, 2012, 14:35:51
Tänään säätelin biistin kuntoon ja teippasin kiinni, ainut mikä vähän ihmetytti niin sain kyllä siinä 6 asteessa sinisen valon, mutta sitten kun piti ne cyclicin rajat laittaa niin tuli vain punainen vai violetti valo, jos meni siniselle niin sitten bindasi ylä ja ala-asennossa.

Kuitenkin kulmat ovat jotakuinkin collectivea +- 12 ja cyclicciä tuli -+10 tienoille. No kaitpa se noinkin pelaa. (asteet ei kyllä kovin luotettavia ole kun lumian vatupassilla niitä lavanpitimistä mittailin, mutta varmasti sinne päin)

Seuraavaksi kun kopu on muuten valmis niin spinbladet olivatkin juuresta liian kapeat lapapitimeen ja jäi 2 milliä tilaa. Eikä tietysti ole mitään sovittimia.. Harmittaa kun ei tullut tilatessa mieleen tämä.

No jospa sitä leirille perjantaina ja siellä ekat lennot, pyörittelin jo ilman lapoja ja tärinöitä ei käsissä tuntunut ja mun mielestä se korjailikin ihan oikeisiin suuntiin. Teen ekat leijutukset biisti ihan vakioasetuksilla sit vasta hieromaan, vaikka mielessä oli jo heti muutella niitä "mieleisekseen".

spinbladejen paketissa on siellä yläpään läpän sisällä sellaset muovisovitteet mukana ;)
Otsikko: Vs: Falconin Gaui X5(t)
Kirjoitti: Falconi - 21 Toukokuu, 2012, 19:34:43
FUUK, en huomannut mutta jkk:lta sain onneksi sovitteet.

Tänään kävin säätelemässä biistiä Maskussa muutaman akullisen ja muutenhan se on hyvä mutta perä heittää vieläkin 5-10 astetta sivulle. Nyt kotona laitoin linkkipalloo peräservolla kauemmaksi ja varmaan huomenna taas kokeilemaan. Kulmia nyt nupissa +-12, kun lyö tikun ylös niin perä heittää sivulle jos nostan gainia niin silloin pysyy kyllä kuin naulattu mutta alkaa wägäilemään aika ajoin joissain tilanteissa. Täytyy yrittää löytää sen parametrimenun gainin ja lähettimen kesken joku sopiva gaini. Nyt siellä parametrivalikossa oleva oli niin pienellä kun pystyi ja lähettimessä 40-45%


Mulla taitaa olla vielä se v1:n kun sitä revomix valikkoo ei tuossa biistissä ole. Täytyy käydä päivittämässä tuo jossain vaiheessa v3:n niin jospa se paranis.
Otsikko: Vs: Falconin Gaui X5(t)
Kirjoitti: njs - 21 Toukokuu, 2012, 20:14:39
Täytyy yrittää löytää sen parametrimenun gainin ja lähettimen kesken joku sopiva gaini. Nyt siellä parametrivalikossa oleva oli niin pienellä kun pystyi ja lähettimessä 40-45%

Jos tuota Tail HeadingLock gainia tarkoitat niin mulla on se X5:ssa vakiona eli medium. Linkkipallo 16mm päässä ja gaini taitaa olla 30%, en ole edes kokeillut nostaa enempää kun se pitää tuollakin kaikissa tilanteissa.

Oliko sulla on noi vakioservot kanssa?
Otsikko: Vs: Falconin Gaui X5(t)
Kirjoitti: Falconi - 21 Toukokuu, 2012, 20:18:55
Jos tuota Tail HeadingLock gainia tarkoitat niin mulla on se X5:ssa vakiona eli medium. Linkkipallo 16mm päässä ja gaini taitaa olla 30%, en ole edes kokeillut nostaa enempää kun se pitää tuollakin kaikissa tilanteissa.

Oliko sulla on noi vakioservot kanssa?

Joo juuri se. Mulla on alignin ds650 perällä, tulivat kitin mukana. Joo nyt se pallo on mullakin noin 15-17mm kun tarkkaa mittaa en saanut sen kiinni ollessa.

Täytyy tosiaan kokeilla nostaa tuolta biististä sitä ja laskee sitten lähettimestä, uskon kyllä et jollain kombinaatiolla se toimii.
Otsikko: Vs: Falconin Gaui X5(t)
Kirjoitti: Falconi - 22 Toukokuu, 2012, 21:02:18
Tänään huomasin kotona, että perässä oli klappia ja en saanut perälavanpitimiä irti ollenkaan. No onneksi oli tulihana kasattu peräpää kuitenkin minkä laitoin kiinni. Tarkastelin myös muutenkin kaikki perään liittyvät vielä kerran ja myös nuppiin.

Sitten lentelin 6 akullista ja joka akun välissä säädin jotain kaikki kokeilut oli 100% flatti kaasukäyrällä;

 - 1 Akullinen meni testatessa kun se linkkipallo oli kauempana kuin aikaisemmin. Tämähän johti siihen, että gainit sai tosiaan tiputtaa aika alas, ettei vägäile nopeissa kaarteissa. Ja myöskin perä potki, mutta vähemmän.

 - 2 Akulliseen sitten vaihdoin gyroteippiä sellaiseen ohueen kun maailmalla aina kyselevät ensin sitä jos jollain on ongelmia, tällä kuitenkaan tässä tapauksessa ei ollut vaikutusta.

 - 3 Akulliseen sitten siirsin linkkipalloa takaisin siihen missä oli ennenkin ja sain gainit säädettyä aika hyväksi ja myös peräpotku sivulle ei ollut pahempi kuin edellisellä akulla.

 - 4 Akullisella olin säätänyt biistin gainia mediumiin eli vakioasetukseen ja sitten joutui vähän pudottamaan ohjaimesta gainia. Tämä oli siinä mielessä huono, että kopteri ei pyörinyt enää kunnolla kun nopeasti lensi eteenpäin ja pirotti suuntaa vaihtaen niin se piro pysähtyi melkein heti suunnan vaihdoksen jälkeen. Tämä ilmeisesti kertoo juurikin liian suuresta headlocking gainista.

- 5 Akulliseen headlocking gain takaisin välkkyväksi punaiseksi ja lähettimen gainit samalla kuntoon. Näin kopteri tuntuu käyttäytyvän parhaiten.

- 6 Akulliseen käänsin sitten 1 ja 2 potikasta vähän lisää, mutta käänsin ilmeisesti liian vähän kun juurikaan eroa en huomannut, mutta lentelin sitten perus taivaslentoja ja kokeilin myös inverted leijutusta.


Yhteenvetona sanoisin, että nyt tuli hyvä, muttei täydellinen. Perä karkaa vieläkin hieman antaessa positiivisia (arvioisin 3-5  astetta pahimmillaan). Samalla huomasin, että aina akkujen alussa käytös oli parempaa. Johtopäätöksinä sellaisia, että perästä vaan loppuu höökä kun ei jaksa ja akutkin varmaan parhaat päivänsä nähneet.

Seuraavaksi voisin kokeilla jotain hiilariperälapoja kun noi vakiot muoviset ei vakuuta. Myöskin biistin päivitys uusimpaan versioon niin saisi sitä precomppia säädettyä. Harmiksi vain ei taas tietoo milloin pääsee seuraavan kerran lennättämään ehkäpä ensi viikolla.

Otsikko: Vs: Falconin Gaui X5(t)
Kirjoitti: Tohtori R - 22 Toukokuu, 2012, 21:11:01
kun nyt olet ilmeisesti uusi ton biistin kanssa niin muistutukseksi vaan että muista sitte version vaihdoksessa ottaa käyttöön myös uusi ohje :) ne kun on versiokohtasia.

hyvä että sait pelaamaan. miltäs se muuten tuntui? tuliko sellanen "tätähän tän olis aina pitäny olla" efekti mieleen? :D
Otsikko: Vs: Falconin Gaui X5(t)
Kirjoitti: Falconi - 22 Toukokuu, 2012, 21:17:25
kun nyt olet ilmeisesti uusi ton biistin kanssa niin muistutukseksi vaan että muista sitte version vaihdoksessa ottaa käyttöön myös uusi ohje :) ne kun on versiokohtasia.

hyvä että sait pelaamaan. miltäs se muuten tuntui? tuliko sellanen "tätähän tän olis aina pitäny olla" efekti mieleen? :D

Joo noista uusista ohjeista oonki bongannut uusia ominaisuuksia :)

Kyllä mä tykkään, tänäänkin tuuli suht reippaasti niin tosi hyvin paikallaan pysyy ja muutenkin liikkeessä ei tartte paljon tuulesta välittää. Vielä pitäisi nupin liikkeita saada äkäisemmäksi, täytyy varmaan niihin keskittyä seuraavaksi ainakin jossei mitään uutta oo perärintamalle tulossa. Eli hyvä fiilis, ei ehkä noin jyrkkä efekti tullut mieleen, mutta kuitenkin :)

btw. haluisiko kukaan lähettää lainaan tuota ohjelmointi mokkulaa ensi viikolla? Kirjeessa jos laittaa tulee niin laitan tilille / kirjeessä takaisin pari euroa rahaa?
Otsikko: Vs: Falconin Gaui X5(t)
Kirjoitti: Tohtori R - 22 Toukokuu, 2012, 21:26:05
Joo noista uusista ohjeista oonki bongannut uusia ominaisuuksia :)

Kyllä mä tykkään, tänäänkin tuuli suht reippaasti niin tosi hyvin paikallaan pysyy ja muutenkin liikkeessä ei tartte paljon tuulesta välittää. Vielä pitäisi nupin liikkeita saada äkäisemmäksi, täytyy varmaan niihin keskittyä seuraavaksi ainakin jossei mitään uutta oo perärintamalle tulossa. Eli hyvä fiilis, ei ehkä noin jyrkkä efekti tullut mieleen, mutta kuitenkin :)

btw. haluisiko kukaan lähettää lainaan tuota ohjelmointi mokkulaa ensi viikolla? Kirjeessa jos laittaa tulee niin laitan tilille / kirjeessä takaisin pari euroa rahaa?

saat lisää liikettä laittamalla parameters valikon control behaviour kohtaan rankemman asetuksen. esim extreme jota käytän ite laiska kun olen ollut ja siihen joskus tottunut. transmitter asennossa biisti ei lisää mitään omia expojaan/puolittajiaan vaan voit säätää mankasta kaiken normaalisti. sitä melkein suosittelisin käyttämään. mutta alottaa kannattaa maltilla koska jos kaikki liikkeet on käytössä voi lavoista riippuen meno olla jopa 3D miehelle aika hurjaa ;)
Otsikko: Vs: Falconin Gaui X5(t)
Kirjoitti: Falconi - 22 Toukokuu, 2012, 21:32:20
saat lisää liikettä laittamalla parameters valikon control behaviour kohtaan rankemman asetuksen. esim extreme jota käytän ite laiska kun olen ollut ja siihen joskus tottunut. transmitter asennossa biisti ei lisää mitään omia expojaan/puolittajiaan vaan voit säätää mankasta kaiken normaalisti. sitä melkein suosittelisin käyttämään. mutta alottaa kannattaa maltilla koska jos kaikki liikkeet on käytössä voi lavoista riippuen meno olla jopa 3D miehelle aika hurjaa ;)

Joo mulla on nyt se transmitter moodissa. Silti tuntuu että saisi olla enemmän, se on jotenki lagisen / purkkamaisen tuntuinen. Veivaan niitä 1&2 potikkaa seuraavilla lennoilla ja katson vaikuttaako se.
Otsikko: Vs: Falconin Gaui X5(t)
Kirjoitti: jkkmobile - 22 Toukokuu, 2012, 21:53:32
Joo mulla on nyt se transmitter moodissa. Silti tuntuu että saisi olla enemmän, se on jotenki lagisen / purkkamaisen tuntuinen. Veivaan niitä 1&2 potikkaa seuraavilla lennoilla ja katson vaikuttaako se.

Laita liikettä lisää.. testaa esim 110% aeleronia ja elevattoria.. mulla parani pirusti. ( 120 muistaakseni nyt, Markus suostui lentämään vasta kun oli 140 ;)  )
Otsikko: Vs: Falconin Gaui X5(t)
Kirjoitti: Falconi - 22 Toukokuu, 2012, 21:55:55
Laita liikettä lisää.. testaa esim 110% aeleronia ja elevattoria.. mulla parani pirusti. ( 120 muistaakseni nyt, Markus suostui lentämään vasta kun oli 140 ;)  )

Aivan se siis toimii samalla tyylillä kuin piroraten muutos normi gyrossa ja tossa?
Otsikko: Vs: Falconin Gaui X5(t)
Kirjoitti: Sandu - 22 Toukokuu, 2012, 22:07:24
juuri näin, pitch "servon" muuttaminen taas lisää/vähentää lapakulmia. aika simppeliä :)
Otsikko: Vs: Falconin Gaui X5(t)
Kirjoitti: jkkmobile - 22 Toukokuu, 2012, 22:44:42
jebu.. ja piroratee tietty rudder travelilla..
Otsikko: Vs: Falconin Gaui X5(t)
Kirjoitti: Falconi - 25 Toukokuu, 2012, 22:01:25
Noniin kävin kuin kävinkin tänään taas pörräämässä 6 akullista ja laistoin yhdestä toisesta hommasta. (no ei kerrota bändin pojille siitä..) Tuuli oli siinä 7-9 m/s mutta lämmintä oli.

Laitoin tosiaan niitä 1 ja 2 potikan nuppeja 45 astetta "tiukemmalle" ja het rupesi tuntuu paremmalle. Eka akku meni oikeastaan siihen kokeiluun.

Sittenpä päätin vaan lennellä ilman huolia säädöistä ja onnistuinkin ensimmäiset kasit peräedellä pyöräyttämään. Ei kyllä fb-koneella tuossa tuulessa olisi uskaltanut. Mutta hieno fiilis jäi :)

Tosin vikalla akulla pumppailin kopteria ja sehän teki sitä delfiini efektiä, no akku loppuun ja huomasin että toisessa lapapitimessä on klappia :/ Ihan ulommainen laakeri ei ole ulkokehältään kunnolla kiinni lapapitimessä vaan laakerin kehä jossain tilanteessa pääsi pyörähtämään ja myös aiheuttaa sen klapin. Laitoin tässä illalla sen lukitteella kiinni ja huomenna aamulla pikaiseen katsoa auttoiko.

Tilasin sit kovemmat leparikumit kun niitä suositteleevat mualimalla ja myös noi lapapitimien laakereita varmuudeksi. Myös biistin mokkulan laitoin samaan tilaukseen sekä ne hiilariset edgen perälavat.

Otsikko: Vs: Falconin Gaui X5(t)
Kirjoitti: Falconi - 01 Heinäkuu, 2012, 14:35:20
Tännekkin päivitystä:

Kävin tänään 4 akullista nopeesti lennättämässä ja ottamassa tuntumaa uuteen biistiversioon ja uusiin perälapoihin.

Gainia sai pienentää aika paljon lähettimestä että vägäysloppui, tosin sitten pystyi biistin perägainia nostamaan, mitä vanhemmalla versiolla ei pystynyt ilman että lähettimestä olisi laskenut taas vastaavan verran gainia. Noanyway nyt on hyvä! Perän toiminta parantui taas ja voikin keskittyä sitten muihin säätöihin.

Jotenki tuo uusi versio biistissä tuntuisi toimivan loogisemmin ja isompi ero noissa säädöissä, mikä on hyvä asia. Vielä täytyy potikat 1 ja 2 säätää vähän lisää niin sittenpä se on lentoa vain :)

Ei tosiaan oo kerenny paljon lennättelemään, koko kesäkuu meni välistä :( Jospa nyt ens viikolla kerkeisi joku päivä maskuun vähän lisää akkuja kuluttamaan.

Akuista puheenollen alkaa ryytymään nämä turnipsit ja pullistelemaan. Onhan näillä jo pari kesää pörrätty, ja tämän kesän menee varmasti kun ei tuu niin paljon lennäteltyä. Ensi kesäksi sitten uutta turnigyä tai jotain muuta, sen näkee sitten keväällä 2013.