Kopterit.net
Tekniikka => Asetukset, säädöt ja vinkit => Aiheen aloitti: Jerkku - 23 Huhtikuu, 2010, 19:42:58
-
Onkos kukaan kokeillut miten tavallinen auton pintaan tarkoitettu spraylakka toimii nitrokopterin kopassa, olen täältä kyllä lukenut 2-komponenttilakan käyttämisestä, mutta kiinnostais tietää miten tavallinen reagoi fuiliin. Pikaisesti kokeilin tuossa optifuelia roiskia torpatun sähkökopun canopyn päälle, joka on lakattu motipin lakalla ja ainakaan heti ei vahinkoja tullut. Nuo 2k lakat on melko hintavia, ja kynäruiskuun turhan hankalia sekoitella, varmaan saattavat myös keittää jos alemmat kerrokset ei ole ihan yhteensopivia.
-
Itse ostin nitrokopterin canopyn lakkaamiseen 2-komponentti lakkaa spray purkissa paikalliselta automaalaamoliikkeeltä, missä oli pohjassa "nalli". Siitä kun vetäs ni oli 24h aikaa käyttää purkin sisältö. On kestänyt erittäin hyvin nitroa, öljyä, kolhuja.
Pitemmällä aikajaksolla uskoisin tavallisen lakan kärsivän nitrosta / metanolista / öljystä. Ei ne turhaan sitä suosittele, varsinkaan jos tulee yhtään hienompaa maalattua kuviota niskaan.
Hetkellinen kontakti ei varmaan heti tapa, mutta jos jää tippa pitemmäksi aikaa, niin kyllä lähtee... :(
Omasta kokemuksesta, tavallinen lakka lähtee sulamaan ihan pelkästään jo bensaroiskeella...
Itse maksoin spary purkista laatu 2-komponentti lakkaa 10€, joten en usko sen olevan mikään kipukynnys hyville yöunille.
Kunnon kamaa niskaan vaan, ja kauniita unia. Lähetys Imatralta loppuu tähän.
-
Jaa, enpä ole tuollaisista nallipurkeista kuullutkaan, täytyypä kysellä... ???
-
Jaa, enpä ole tuollaisista nallipurkeista kuullutkaan, täytyypä kysellä... ???
Maalausalan erikoisliikkeestä kantsii kysellä, esim automaalaamoista... Kuiteski haetaan tässä tapauksessa 2-komponentti lakkaa spray purkissa.
-
Nuo 2k lakat on melko hintavia
Hintavia? Oletkos automaalaamosta kysynyt? Lakka on aina kyllä halvinta ollut kun olen autoja tai motskareita maalannut.
-
Nuo 2k lakat on melko hintavia
Hintavia? Oletkos automaalaamosta kysynyt? Lakka on aina kyllä halvinta ollut kun olen autoja tai motskareita maalannut.
Nyt menee meikältä floodaamisen piikkiin, mutta yhdyn edelliseen.. Maalit jollain gemini hileellä silleen sopivasti sekoitettuna johoki kameleonttiin maksaa ihan mukavasti .. lakkaa päälle ja varmistetaan hyvä lopputulos. Ja lakka on se halvin :P
-
Hintavia? Oletkos automaalaamosta kysynyt? Lakka on aina kyllä halvinta ollut kun olen autoja tai motskareita maalannut.
Tarkoitin lähinnä noihin tavallisiin tarvikeliike lakkoihin verratuna. Jos noi kemistin kertomat hinnat pitää paikkansa, niin eipä ole kummoisen hintaista. Mites noi reagoi tavallisiin pienoismallimaaleihin, onko tietoa?
-
Mites noi reagoi tavallisiin pienoismallimaaleihin, onko tietoa?
Ööh, kaikki maalit mitä olen käyttänyt ovat olleet lähinnä näitä 2k kamaa spray purkeissa, vesiohenteisia.
Ovat toimineet varsin hyvin, täysin kuivuttuaan uskaltaa laittaa lakkaa päälle ja hyvin menee, jos laittaa märkänä että pinta ei ole mennyt maalista "mataksi", tulee ongelmia. Kun kuivunut täysin, ei mitään ongelmaa. Tietty nyt ei pysty selittämään mitenkään männänvälyksiä, mutta koittakaa jotain saada irti. Ei nämä kyllä hinnalla ole pilattuja, ei ollenkaan. Kuitenkin 10€ jostain lakkapurkista ei ole paljoa.
Hinnat voivat vaihdella paikkakunnittain, mutta uskallan väittää ettei noissa pikku 2 komponentti lakkapurkeissa hinta nouse missään säädyllisessä paikassa yli 20€. Ja silti vielä kohtuu hintainen. Itse olen hommannut kamani Joutsenosta. Pieni kaupunki keskellä ei mitään, ja paikallisesta pikku automaalaamon kaupasta löytyy yllättävän hyvää kamaa, yllättävän halvalla.
-
Jep, löytyyhän niitä täältä pääkaupunkiseudultakin kun vähän ettii esim. täältä (http://www.nettimaalikauppa.fi/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/02012008-30135/Categories/Spraytuotteet/%22Pintamaalit%20ja%20lakat%22)
-
Helvetin kalliita ovat aina nuo sprayt. 20€ purkki, kertakäyttöinen ja jälki ei ikinä vastaa ruiskua.
Jos kerran kynäruisku löytyy, osta ihan automaalaamosta lakka, kovetin ja ohenne. Sekoittaminen nyt ei ole sen kummempaa kuin mikään muukaan kolmen nesteen sekoittaminen. Kympillä lakkaat koptereita loppuikäsi. Kovetin ei säily purkissa pitkään, mutta lakka ja ohennin käytännössä ikuisesti, eli 10v ainakin.
Lakka ei taida nykyisinkään olla vesiohenteista, värimassa kylläkin.
-
Taidan ensin kokeilla ihan purkilla, loppuu meikäläisen badgerista suutinkoot ja värisäiliö kesken kun alkaa kuussatkun canopya lakkaamaan, on hieman helpompaa kuin sotkea 10 säiliöllistä peräkkäin. HK:n canopyynkin meni muistaakseni neljä säiliöllistä ja kerros jäi suhteelisen ohueksi, eikä noita koppia ole tarkoitus alkaa jonossa tehtailemaan :)
Kiitos vinkeistä.
-
Helvetin kalliita ovat aina nuo sprayt. 20€ purkki.
Sitte on pakko olla väärä harrastus jos on kallista, eikö kopterointiin mene aina muutenkin kaikki rahat :D
Lisään vielä että ruiskulla ja sprayllä tulee tasapaksua jälkeä kyllä. En näe kovin kummoista eroa näissä kahdessa.
Se että omistaisi ruiskulla maalaamiseen tarvittavat vermeet jo valmiiksi, silloin ymmärrän irtomaalien ostamisen.
Mutta jos ei ole tarvetta kuin tehdä yksi canopy silloin tällöin, tulee homma tavattoman tyyriiksi ostella kompura, kosteudenerotin/paineensäädin, letku, kynäruisku ja ruiskumaali ja ohenteet.
Kummallakin tullut koitettua, ihan yhtä hyvää jälkeä tullut, en näe eroa jos katsoo valoa vasten maalipintaa valmiina, jos maalipinnassa ei näy valoa vasten mitään ruttuja, valumia, sumua, vaan maali on tasainen ja esim kiiltävällä lakalla.
Missä on ero ruiskussa ja sprayssä.
Justiisa tein Quarkin canopyn sprayllä alusta loppuun, eikä näy virhettä missään, vaikka mite kyylää valoa vasten. Mikä meni tällöin pieleen sprayllä tehdessä kun tuli hyvää jälkeä? En ala haastaa riitaa, vaan pidän omista kokemuksista kiinni.
Tottakai jos ruiskulla aletaa vetää hehtaaritolkulla pintaa niin eikö ole sillee että sprayt jätetään silloin hyllyyn. Mut ideana oliki satunnainen maalaus, enkä puhunut vielä tyyliin; Sammyn "erikoisista" kaikkine sapluunoineen, joihin kynäruisku ja vehkeet taas on onnen omiaan...
Ennen kuin kukaan polarisoituu, sanon että ruiskulla on helpompi maalata, mielestäni.
MUTTA sama onnistuu myös sprayllä, ja se EI ole mahdotonta.
-
Helvetin kalliita ovat aina nuo sprayt. 20€ purkki.
Sitte on pakko olla väärä harrastus jos on kallista, eikö kopterointiin mene aina muutenkin kaikki rahat :D
Ei mene. Ei ainakaan ole tarkoitus, että menisi...Pihassa on pari moottoripyörää, mopo ja mönkijä auton lisäksi. Niiden pelkillä vakuutusmaksuilla jo harrastaisi kopterointia jonkin verran. ;D
No juu suhteessa ajattelin, että spray on litrahinnaltaan todella kallista irtolakkaan verrattuna. Ketjun aloittaja kun vielä mainitsi, että kynäruisku löytyy, jolloin oletin paineilmaakin olevan saatavilla. Itselläni on mm. pieni n. 1 desin säiliöllä oleva yläsäiliöruisku, jolla olen autoa pienempiä ja paikkamaalauksia tehnyt. Maksoi muistaakseni pari kymppiä halpahallissa. Ihan riittävän laadukas on ollut harrastelukäyttöön. Kaverilla on samankokoinen SataJet ja en huomannut kyllä mitään eroa tatsissa tai jäljessä. Polttisvehkeeseen kyllä vetäisin ihan autolakan, vaikka saattaa joku muukin kestää. Tai sitten harrastekaupoissa myydään autolakkaa kovaan (harraste)hintaan. Luultavasti näin.
Satunnaiseen käyttöön spray on ihan ok ja tuollaiselle pienelle kappaleelle kuten kopterin koppa.
-
Yksinkertainen vastaus:paukkupullot ei toimi.
Nitro tuppaa olemaan vaan sen verran rajua "hapetinta" että muhjuksi menee,tietusti metukka tekee oman osansa prosessissa.
-
Yksinkertainen vastaus:paukkupullot ei toimi.
Ei varmaan 1k kamat. 2k lakkaa ei varmaan kiinnosta, tuleeko työpaine ponneaineista vai kompurasta :P
Vaikka en nitrovehkeitä harrasta, niin luulisin että kopan vahauksella saadaan myös pintaa suojattua. Melkein jokaiselta autoilevalta varmaan joku vahapurnukka löytyy tallin/varaston/ruokakomeron perältä, josta sipaista suojaa ja kiiltoa päälle. Onko kukaan käytännössä kokeillut, kuinka toimii fuilisuojana?
e: tuli vain tuo ajatus, kun oman auton vahaamisesta olen kehittänyt jo lähes oman uskonnon... ;D
-
Vaha tuskin kestää polttoainetta sekuntia pidempään. Nitrometaania sitäpaitsi voi käyttää maalinpoistoaineena, joten ihan hellävaraista se ei maalipinnalle todellakaan ole. Metanoli nyt ei ole muitakaan alkoholeja kummempaa.