Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: kopterifriikki - 23 Huhtikuu, 2010, 07:24:34
-
Morjes
Huomasin tuossa Gauin sivuilla oheisen laitteen. Näyttää ainakin videolla lentävän hienosti. Mutta eikös tuollaisen voi itsekin tehdä vakio-osista. Muutama vastaanotin joka ohjaa neljää noparia, vähä niinkuin co-axialin ohjain mutta neljälle moottorille.
Onko ideoita miten tuollaisen rakentaisi ?
Ohessa linkki Gauin sivuille:
http://www.flying-hobby.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=406_407_408&products_id=6158 (http://www.flying-hobby.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=406_407_408&products_id=6158)
-
Huomasin tuossa Gauin sivuilla oheisen laitteen. Näyttää ainakin videolla lentävän hienosti. Mutta eikös tuollaisen voi itsekin tehdä vakio-osista. Muutama vastaanotin joka ohjaa neljää noparia, vähä niinkuin co-axialin ohjain mutta neljälle moottorille.
Onko ideoita miten tuollaisen rakentaisi ?
Periaatteessa helppo nakki, mutta "vakio-osilla" ei onnistu. Kopteria käännetään roottoriparien kierrosnopeuksien suhdetta muuttamalla, joka vaatii hieman järkeä nopareita ohjaavalta yksiköltä. Tämän lisäksi noissa on gyrovakautus kaikkien kolmen akselin suuntaan. Maailmalla on paljon tarinaa näiden (ja useampiroottoristen vehkeiden) rakentamisesta ja rakennussarjojakin saa kaupasta.
Tricopterin rakentaminen on useampaa kertaluokkaa yksinkertaisempaa ja onnistuu halvoista vakio-osista: http://www.kopterit.net/index.php?topic=7779.0
-
No jopas nyt jotakin. On sitä näköjään ennenkin rakenneltu. "Luulin"olevani ensimmäinen, heh heh. Nyt olen töissä, pitääpä tsekata kotona paremmin. Kiitos ostoslistasta !
-
Moro !!
Vinkkasit rakennussarjasta. Anna vielä tulokkaalle vinkki mistä voisi kysellä. Voin järjestää palkkioksi hyvän palan 1,6 mm puristemalla tehtyä hiilikuitulevyä,,,
-
Tuolla on tarjolla erilaisia settejä
https://www.mikrocontroller.com/ (https://www.mikrocontroller.com/)
KO lafkan kotisut osoitteessa
http://www.mikrokopter.de/ (http://www.mikrokopter.de/)
http://www.youtube.com/watch?v=fyYujjP5J-k (http://www.youtube.com/watch?v=fyYujjP5J-k)
-
Vinkkasit rakennussarjasta. Anna vielä tulokkaalle vinkki mistä voisi kysellä.
Tuossa se paras paikka jo tulikin Sammyn linkissä. Tällä foorumilla on rakennussäije moisesta härpättimestä: http://www.kopterit.net/index.php?topic=8107.0
-
Kyllä tästä hieno projekti saadaan aikaan. Noviisi kysyy vielä seuraavat jutskat:
"Perää pitämään vanhasta kopterista 401 ja servoksi hyllystä ylimääräinen 3010. Vastariksi AR7000. Selvennätkö hieman:
Mikä on 401 =
mikä on 3010=
mistä Ar7000
Uskallan laittaa osat tilaukseen heti kun kaikki kamat selvillä. Laittelen sitten videota saitille kun lentää. Iso jos, heh.
Tämä on siksi kiinnostava, kun olen entisiä lennokkimiehiä, lennättelin armeijassa mm. maalilennokkeja ja jos vain siipi on v-kulmalla, niin kone lentää parhaiten kun lentäjä ei sitä häiritse. Mutta kopteri, sehän ei oikaise edes piruuttaan vaan jatkaa samassa asennossa maahan saakka ! Olisi hienoa jos tämä trikopteri olisi vähän enempi perusvakaa vaikka ei olisikaan 3D kelpoinen. Meikäläisen hitaille hermoradoille riittää vähempikin ketteryys ilmassa. Mutta taas co-axialin balancer-tangon pressioliikekin on rasittava. Kaasua vähentäessä se syöksee kopterin ihmeellisen sivuliukuun jota ei tahdo saada aina oikaistua (Big Lama).
Aikanaan koptereista vain unelmoitiin, ne maksoivat ihan maltaita, 14 v pojalle silloin 7000-8000 tuhatta markkaa oli saavuttamaton. Mutta nyt saa kunnon pelivehkeen jo 300-450 eurolla
Nyt jätkät saunaan, on lauantai-ilta !!
-
Vielä semmoinen tuli mieleeni, että gyrot tulee ilmeisesti asentaa niin, että ne kompensoivat oman asennusvartensa kallistumista ylös-alas suunnassa eli kaksipuoleisella teipillä jokaisen moottorin gyro Gyro kantilleen. Entä varsi, joka on ns. perä, tuleeko siihen kaksi gyroa ?
-
Eli olipa tarpeeton kysymys. Noparilta tuleva kierrosnopeussignaali vakautetaan omalla gyrollaan ja jos perää ohjataan vaikka potkurivirrassa siivekkeellä, niin siihen on tietenkin oma servo ja gyro.
-
Oikein itseäsi opastit noissa muutamassa muussa kysymyksessä, joten ei niistä sen enempää.
Mikä on 401 =
mikä on 3010=
mistä Ar7000
401 on Futaba 401 eli gyro. Sen voi (ja ehkä jopa kannattaa) korvata jollain muulla gyrolla, vaikka samanmoisella kiina-gyrolla joka tuossa minulla oli nopareiden ja vastaanottimen välissä.
3010 on Futaba 3010 eli servo. Vahva mutta melko hidas servo, joka kannattaa korvata joillain hieman nopeammalla. Vääntöä kuitenkin pitää löytyä, jos moottoria & potkuria meinaa käännellä. Siivekeohjaukselle kelpaa toki joku hieman vähemmänkin vääntävä servo. Nopeus saattaa auttaa.
AR7000 on Spektrumin vastari, joita saa esimerkiksi Sabesta. Mutta toki vastari oman maun eli lähettimen merkin mukaan. :) Lähettimestä pitää löytyä CCPM-miksaus, mutta muuten melkeinpä mikä tahansa merkki ja malli kelpaa.
-
Tulipa sitten saunan jälkeen mieleen sellainenkin, että mitäs jos asentaa gyron ihan normikopteriin vakauttamaan sivukallistusta. Olisiko silloin tikun keskiasento vaakasuorassa ja kopteri oikenee vaakalentoon kaarteen jälkeen tikkua keskittämällä ??? Eli helpottaisi entisen lennokkimiehen kopterinlennätystä kun olisi tavallaan v-kulmaa siivessä ?
-
eli gyro aikaansaisi tilanteen, jossa vasemman tikun keskiasento olisi absoluuttinen eikä suhteellinen suhteessa merenpintaan.
-
Tarkoittanet oikeaa tikkua, gyrohan ottaa tavoiteasennokseen sen mitä tikulla käsket eli tuo korjaisi korkeintaan tuulenpuuskien aiheuttamat kallistumiset ja tällöinkin gyron täytyisi ohjata kahta servoa. Onhan tuota varten olemassa jo helicommandit, gyrobotit yms.
-
Siis juuri näin tarkoitin, sorry, oikea tikku. Tavoitteena on tilanne, että kaarteen jälkeen kopteri oikenee sivusuunnassa vaakatasoon kuten v-kulmainen lennokin siipikin tekee. Lennokin nokka "elevator" sitten ohjaajan mukaan. No toki maalilennokin siipi oli melko suora mutta jonkinverran oikenevuutta oli silti. Tuulenpuuskien vaikutuksen vähentäminen/poistaminen olisi kyllä hyvä.
Kerro hieman lisää noviisille helicommandista ja gyribotista :o
-
Tarinaa aiheesta löytyy esim. täältä (http://www.kopterit.net/index.php?topic=7423.0)
Mähän en noista mitään ymmärrä ;)
-
Ei kannata koptereihin lähteä, jos tavoite on saada sellainen lentämään kuten V-siipinen lennokki. :) Mitä gyroihoin tulee, ei maksa vaivaa säätää itse hyllystä repäistyjen gyrojen kanssa vaan ostaa suoraan Helicommand. Näin lyhykäisyydessään. Kaikkea voi, saa ja pitää toki harrastuksen vuoksi tutkia ja kokeilla, mutta tässä(kin) asiassa itse rakentaen polttaa vain päreensä ja saa toimimattoman laitteen, kun kaupasta saisi järkevään hintaan rokkaavan pelin.
Helicommand vakautusmoodissa yrittää pitää kopterin sekä elevatorin että aileronin suhteen vaaterissa. Eli kun oikea tikku on keskellä, kopteri on (periaatteessa) vaakatasossa. Kopteri kallistuu sitä enemmän käskytettyyn suuntaan, mitä kauemmas tikun keskikohdasta työntää. Tavallisen kopterin tapauksessahan tikun poikkeamalla määrätään kallistumisnopeus (eli kopteri tekee kuperkeikan, vaikka tikkua pidettäisiin vain hieman sivussa keskiasennosta - jos korkeus riittää), Helicommandin vakautusmoodissa suoraan kopterin "kulma" eli kallistus vaakatasosta.
Pienenä vinkkinä sanoisin kuitenkin sen, että jos opettelet lennättämään Helicommandilla, pitää sinun jokatapauksessa opetella lennättämään myös ilman sitä. Eli käytännössä kaksi juttua opeteltavana. Jos puolestaan opettelet ensin ilman HC:tä ja otat sellaisen käyttöön vasta myöhemmin, pätee ilman vakautusta saatu oppi suoraan vakautettuun lentoon, eikä pientä totuttelua lukuunottamatta lisäopettelua tarvita.
-
Kappas kappas, aika vehje. Pitääpä ladata manuaali. Kiitoksia vinkistä !! ;D
-
Helicommandia käyttöönotettaessa kannattaa lähteä siitä, että säätää kopterin ohjaustuntuman haluamakseen ensin vakautuksen ollessa pois päältä. Vasta, kun kopteri pysyy paikallaan ja ohjausliikkeisiin reagointi tuntuu mukavalta, niin voi aloittaa kokeilut hiljalleen eritasoisen vakautusavun kanssa (gain-slideria ja autotrim-nappia pitää käyttää kopteria normaalisti leijuteltaessa). Jos vakautusta alkaa heti virittelemään (ilman, että lentotuntuma on säädetty kohdalleen helicommandin kanssa ilman vakautusta), ei saa kuin säleitä aikaseksi (jostain syystä tuntui, että aiemmin saavutettu hyvä tuntuma ilman helicommandia olevalla radion ohjelmalla oli vain haitaksi, eli siitä ei voinut hyödyntää mitään muuta, kuin mun tapauksessa erillisen perägyron asetukset).
-
Helicommandia käyttöönotettaessa kannattaa lähteä siitä, että säätää kopterin ohjaustuntuman haluamakseen ensin vakautuksen ollessa pois päältä. Vasta, kun kopteri pysyy paikallaan ja ohjausliikkeisiin reagointi tuntuu mukavalta, niin voi aloittaa kokeilut hiljalleen eritasoisen vakautusavun kanssa (gain-slideria ja autotrim-nappia pitää käyttää kopteria normaalisti leijuteltaessa).
Samaa mieltä.
Ei tämä nyt aiheeseen suoraan liity, mutta kummastellaanpa nyt tässäkin säikeessä: Minulla kopteri (tai itseasiassa molemmat kopterit, joissa HC on ollut kiinni) leijuu autotrimmin jälkeen oikein kivasti vaaterissa, mutta heti kun nappaa attitude holdin päälle, kallistuu kopukka taaksepäin. Näin käy siis aina ja jopa kahdella eri kopterilla. Ensin leijutusta paikallaan oikeaan tikkuun koskematta -> napsautus attitude holdiin (gain mitä tahansa, ei vaikutusta) -> kopteri värähtää taaksepäin ja lähtee valumaan perä edellä asentonsa säilyttäen kohti auringonlaskua. Kopterin saa pidettyä vaaterissa ja täten paikallaan vain pitämällä tikkua puolisen senttiä etuviistossa. Ja kun attitude holdin napsauttaa tikku tässä asennossa pois päältä, kallistuu kopteri tietysti pois vaaterista eteenpäin ja lähtee kiihtyvällä vauhdilla sinne, minne nokka osoittaa. Missä mahtaa olla syy?
-
Kopterit ovat mielestäni Rc lentolaitteiden harrastuksen kuninkuuslaji. Yksikään lennokki ei vedä vertaa pienenkin kopterin haastavuudelle. Tämän vuoksi tähän lähdinkin. Lennokit ovat liian helppoja (no ei ihan kaikki) Oppii tekniikasta ihan toisella tavalla ja kun homma toimii, niin voi lennätellä aika rajoitetuissa tiloissa mikä on yksi tavoite. No täällä Pinsiössä kyllä peltoja riittää mutta että voisi vaikka takaterassilta lennätellä niin se on tavoitteeni.
Muutaman co-axialin jälkeen halusin jotain hieman liikkuvaampaa. Coaxiali vakautuu kun tikun keskittää mutta laite ei taas toimi kunnolla kireissä käännöksissä. Big Lamaa on pihassa pyöritelty varmasti 30 akullista ja tikun kun keskittää niin lentää vaaterissa. Tämä on tavoite mutta ymmärrän kyllä jos jotain haluaa niin jostain on pakko luopua. Eli kun liikunnallisuutta ja ketteryyttä haluaa niin sitä varmasti saa yeah.
-
Tämä mainitsemasi toiminta kuulostaa hyvältä:
Helicommand vakautusmoodissa yrittää pitää kopterin sekä elevatorin että aileronin suhteen vaaterissa. Eli kun oikea tikku on keskellä, kopteri on (periaatteessa) vaakatasossa. Kopteri kallistuu sitä enemmän käskytettyyn suuntaan, mitä kauemmas tikun keskikohdasta työntää. Tavallisen kopterin tapauksessahan tikun poikkeamalla määrätään kallistumisnopeus (eli kopteri tekee kuperkeikan, vaikka tikkua pidettäisiin vain hieman sivussa keskiasennosta - jos korkeus riittää), Helicommandin vakautusmoodissa suoraan kopterin "kulma" eli kallistus vaakatasosta.
Juuri tästä on kysymys, oikean tikun asento on absoluuttinen eikä suhteellinen, tikun asento = kopterin asento~ ainakin noin suunnilleen.
Kyllä tuota uskaltaisi kokeilla mutta kyllä toki pitää muutenkin osata lentää. Mutta tuo auttaisi varmasti.
No sitten peruskysymys, mistä niitä saa ja miten kytketään ja pitääkö olla tietyntyyppiset vastari ja lähetin ?
-
No sitten peruskysymys, mistä niitä saa ja miten kytketään ja pitääkö olla tietyntyyppiset vastari ja lähetin ?
Ostamalla, ohjeidenmukaan, ei tarvitse ^^
-
No sitten peruskysymys, mistä niitä saa ja miten kytketään ja pitääkö olla tietyntyyppiset vastari ja lähetin ?
Google auttaa löytämään jälleenmyyjiä, mutta ainakin HeliGuy UK:ssa myy: http://www.heliguy.com/Extras/Helicopter-Stabilization-Systems/Helicommand-3D/ Täällä foorumillakin näyttää olevan yksi hyvään hintaan kaupan: http://www.kopterit.net/index.php?topic=8356.0 Tosin kuulostaa siltä että sinulle riittäisi Helicomman 3A:kin (ei selkälentomahdollisuutta).
Tuohon edelliseen viestiin ja takaterassilla lennättelyyn sanoisin vielä sen, että muista turvallisuus! Esimerkiksi 450-koon kopteri leikkaa iloisesti luuhun asti, jos pääsee iholle asti. 250-kokoinenkin kirpaisee varmasti, jos huonosti käy. Monien koaksiaalien lavat ovat pehmeää muovia, joten niillä saa aikaan vain pieniä haavoja ja naarmuja - "oikeissa koptereissa" lavat ovat usein hiilikuitua tai ainakin astetta jytympää tavaraa verrattuna koaksiaaliin. Vahinkoja sattuu aina, se on syytä muistaa.
-
No sitten peruskysymys, mistä niitä saa ja miten kytketään ja pitääkö olla tietyntyyppiset vastari ja lähetin ?
Täällä foorumillakin näyttää olevan yksi hyvään hintaan kaupan: http://www.kopterit.net/index.php?topic=8356.0 Tosin kuulostaa siltä että sinulle riittäisi Helicomman 3A:kin (ei selkälentomahdollisuutta).
Itse maksoin 360 euroa pelkästä 3D:stä (yhdestä toimintaansa lopettavasta verkkokaupasta UK:sta), siihen tarvitsi vielä päälle tuon useamman kymmenen euron piuhan, eli ei ole hinnalla pilattu tuo käytetty.
-
Olisi kyllä makea vehje tuo Helicommand. Jotain maksaa mutta saa sitten jotain. Tämä nyt vähän siinä ja siinä, että kumman teen, tricopterin vai ostanko Hc:n. Tricopteri olisi erikoisempi ja ei olisi herkästi rikkoutuvaa nuppia. Halpoja potkureita voisi jokunen mennä silloin tällöin. Ja voisi skaalata sitten isommaksi kun homman oppii.
Kerrotko hieman vielä sähköisestä kytkennästä. Gyro vaan vastarin pinneihin kiinni, siitä johto noparille josta piuha moottorille. Mihin väliin tuo Turnigy. Oletuksena tuo sama kamasetti kuin sinullakin
Trnquill, varmuudeksi ilmoitan sinulle, että ihan omalla vastuulla tässä mennään joten älä huolestu. Ja en vielä tilaa mitään, nyt on muutenkin kaikkea hommaa maalla mutta otan kaikki kysyttävät kohteet selville jotta asia lähtee sitten rullaamaan kun on aika. Kiinnostaa ihan älyttömästi !!¨
E: Tätä viestiä on editoitu.
Terkuin: Johny
- Yhdistetty kolme perättäistä viestiä yhdeksi. Koitetaan käyttää "muokkaa" nappulaa eikä kirjailla aina uutta) :)
Ei muuten, mutta on aina vähän siistimpi..
-
Kerrotko hieman vielä sähköisestä kytkennästä. Gyro vaan vastarin pinneihin kiinni, siitä johto noparille josta piuha moottorille. Mihin väliin tuo Turnigy. Oletuksena tuo sama kamasetti kuin sinullakin
Gyro vastarin pinneihin, nopari gyroon, moottori nopariin. Kaikkien kolmen "vaakagyron" gain-piuha tulee kytkeä samaan vastarin kanavaan (vaikka throttle). Perän gyrolle normaali kytkentä: gyron kolminapainen piuha rudder-kanavaan, gain-piuha gear-kanavaan ja peräservo gyroon.
-
No niin Trnquill, kiitoksia älyttömän paljon neuvoista !! ;D Latailen jossain vaiheessa AR7000 ohjeen jostain ja alan katsella asiaa tarkemmin. Sen verran miehekkään kokoinen ja näköinen on tuo sinun tekemäsi laite, että samankaltaista, mutta hiilikuitu-alumiini yhdistelmää ajattelin rakentaa. Jos joskus tarvitset alumiinihitsausta, niin soittelehan !!
-
No niin Trnquill, kiitoksia älyttömän paljon neuvoista !! ;D
Eip mitään! Kannattaa sitten suunnitellessa muistaa, ettei kopterista tule tehdä liian suurta. Tuollaiset 500-koon kopterin peräputket ovat "raajoiksi" aika passelit. Kun vetää reilusti lyhyemmäksi, alkaa laitteesta tulla kiikkerä (gyrot + moottorit eivät ehdi reagoida) ja kun pidemmiksi, kärsii ohjaustuntuma ja ylipäätään ohjattavuus. Moottoreita ja potkureita ei myöskään voi kasvattaa rajatta, koska roottorin kierrosnopeuden tulisi säätyä mahdollisimman pienellä viiveellä gyron käskyjen mukaisesti. Jos oikein suureksi meinaat vetää, pitää alkaa jo puuhaamaan säätyväkulmaisten potkureiden kanssa jne.
-
Niin hei tuon Turnigyn paikka ? Häiriönpoistaja, mutta vain yksi kappale ?
-
Niin hei tuon Turnigyn paikka ? Häiriönpoistaja, mutta vain yksi kappale ?
Aa, tosiaan! Kyseessä on BEC, josta siis jyystetään vastaanottimen ja sitä kautta gyrojen tarvitsema 5V jännite. Toki laitteessa on jo tämän lisäksi kolme muutakin BEC:iä (joka noparissa yksi sisäänrakennettu), mutta koin erillisen BECin käyttämisen helpommaksi. Tämä siistä syystä, että ulkoisella BECillä saan lyötyä ensin virrat vastaanottimeen (ja sitä kautta gyroille), vasta tämän jälkeen nopareille. Noparit eivät oikein aina tykkää initialisoitua, mikäli eivät saa hetimiten validia signaalia sisäänsä. Ja myös gyroilla tunnetusti kestää oma tovinsa initialisoitua, joka siis on monille nopareille liikaa.
Mode voisi siirtää tämän tricopter-jutustelun muuten vaikka tuonne Tricopter-säikeeseen http://www.kopterit.net/index.php?topic=7779.0 Ei tässä ole enää toviin Gauin häkkyrästä puhuttu. :)
-
Morjes !!
Olisiko ok homma, minulla on varastossa yksi Beltin 1800 mAh akku Deans liittimillä, niin teen sille muutaman liittimen sisältävän Deans "jakotukin" jolla jaan sähköt nopareille ja vastaanottimelle. Otan nopareille Deansit päihin vai onko niissä jo omansa? Juotetut liitokset, ei viitsi sokerinpaloilla viedä muutamaa kymmentä amppeeria.