Kopterit.net

Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: mika - 15 Huhtikuu, 2010, 18:04:43

Otsikko: kahden 4s1p akun rinnankytkentä
Kirjoitti: mika - 15 Huhtikuu, 2010, 18:04:43
Eli tarve olis käyttää kahta 4s1p akkua rinnankytkettynä jotta sais enemmän ah.ja jännite pysyisi samana,toimiiko setti jos kytkee balanserijohdot rinnan ja myös virtajohdot ja lataa sitten 4s ohjelmalla?akut olisi tarkoitus juottaa pysyvästi rinnankytketyksi(ZIPPY Flightmax 5000mAh 4S1P 15C)

-mika
Otsikko: Vs: kahden 4s1p akun rinnankytkentä
Kirjoitti: Vatkain - 15 Huhtikuu, 2010, 21:59:52
Ei se toimi, koska kaikki kennot pitää balansoida erikseen. Siitä voi kyllä tehdä 8s akun jos vaihtaa 8s balansointiliittimen. Ite käytän y-johtoa, mutta lataan akut erikseen.
Eikun väärin meni. Halusit siis saman jännitteen, eikä 8s akkua. Ei se toimi kuitenkaan. Siihen tarttee rinnan kytketyn y-johdon ja erikseen täytyy lataa.
Otsikko: Vs: kahden 4s1p akun rinnankytkentä
Kirjoitti: J.4.R.K.K.0 - 15 Huhtikuu, 2010, 22:24:54
Kylläpäs pitäisi toimia. Jos kaksi kennoa on kytketty rinnan niin niitä ei tarvitse erikseen balansoida, se tapahtuu jo pelkällä rinnankytkennällä. MUTTA kaikissa kennoissa pitää olla rinnankytkentä hetkellä sama jännite, muuten täydempi kenno alkaa ladata tyhjempää kennoa ja latausvirta saattaa olla moninkertaisempi kuin suurin sallittu. Tuloksena on todennäköisesti kaksi palanutta kennoa ja talo. Eli lataat ja balansoit akut ennen kuin rinnankytket ne.
Otsikko: Vs: kahden 4s1p akun rinnankytkentä
Kirjoitti: 1m4s0_ - 16 Huhtikuu, 2010, 00:10:26
Akkut voit laittaa rinnan Y-Johdolla ja lentää, itse lataisin akut erikseen ja liittäisin taas lennettäessä.
Otsikko: Vs: kahden 4s1p akun rinnankytkentä
Kirjoitti: mika - 16 Huhtikuu, 2010, 08:29:29
Semmoinen mutu tuntuma minullakin oli että rinnankytkennässä kennot balansoituu itsekseen.
Otsikko: Vs: kahden 4s1p akun rinnankytkentä
Kirjoitti: Tohtori R - 16 Huhtikuu, 2010, 08:31:46
äkkiseltään mietittynä kyllähän ne balansoituu keskenään (kytkettäessä tosiaan pitää olla sama jännite)
mutta jos niissä on tai niihin kehittyy kapasiteettieroa niin toinen voi kuormittua paljon toista enemmän
(= ei hyvä asia)...
Otsikko: Vs: kahden 4s1p akun rinnankytkentä
Kirjoitti: Sammy - 16 Huhtikuu, 2010, 12:08:39
Itse olen laitaillut akkuja muutaman kymmentä kertaa näin ja aikaa on säästynyt sen verran että sisälennätyksessäkin sai kaksi- tai kolme kertaa enemmän lennätettyä kuin muuten olisi ehtinyt akkuja välillä lataillessa.
http://www.youtube.com/watch?v=b5p-xUtWM1w (http://www.youtube.com/watch?v=b5p-xUtWM1w)
Otsikko: Vs: kahden 4s1p akun rinnankytkentä
Kirjoitti: Mikka - 18 Huhtikuu, 2010, 00:05:27
Jännä juttu, kaipaisi vähän lisätietoa. Onkohan jollain tietoa samasta hommasta virtamittarin kanssa (siis mitä tapahtuu tuossa tasoittumishetkellä, eli kun akkupakat kytketään rinnan)? Riippuu tietysti paljonko niiden jännite-ero on ja mitä akkujen sisäiset resistanssit ja kaapeleiden resistanssit ovat. Eli paljonko virtaa ja watteja hetkellisesti maksimissaan. Ehkei paljoa, jos jännite-erotkin melko pieniä (3s-pakoilla max 3*(4,1-3,7) = voltin luokkaa per pakka ja jos tuo jännite-ero jää jonkin puolen ohmin yli niin virta pari amppeeria maks, paremmilla akuilla, jossa pienempi sisäinen resistanssi, niin suurempi virta)??? Mitä noi "huippu" lipo-kennojen sisäiset resistanssit on?

Edit: Voisiko ajatella näin (yksi täysi ja yksi hyvin tyhjä):

3 * (4,2 V - 3,6 V)  / (3 * 0,1 ohm) = 6 A

Tai näin (yksi täysi ja kaksi hyvin tyhjää):

3 * (4,2 V - 3,6 V)  / ((3 * 0,1 ohm)/2) = 12 A

Johtojen resistanssia ei huomioitu ja kennon resistanssiksi ajateltu 0,1 ohm, kennon resistanssi saattaa olla paljon pienempi (en ole tutustunut aiheeseen)...jolloin virta voi olla pahimmillaan paljon suurempi...

Edit2: Taitaa olla ihan tuurista kiinni. Halvoilla kennoilla (suuremmat sisäiset resistanssit), joissa katsoo jännitteet suht kohdilleen voi olla ok, mutta huonolla tuurilla (ja jos ei katso jännitteitä, menee täysi ja kuollut pakka yhten), saattaa hätäiselle tulla ikävä loppu, arvaisin...
Otsikko: Vs: kahden 4s1p akun rinnankytkentä
Kirjoitti: Jussi. - 18 Huhtikuu, 2010, 00:13:09
Loppupäässä on jpietarin testejä jotka sivuavat vahvasti tätäkin asiaa

http://www.kopterit.net/index.php?topic=4613.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=4613.0)
Otsikko: Vs: kahden 4s1p akun rinnankytkentä
Kirjoitti: mika - 18 Huhtikuu, 2010, 22:52:37
Kaikista noista ongelmista pääsee eroon ku laitta tämmöisenhttp://www.batteryspace.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=2778 per/akkupaketti ja sitten tinailee akunpiuhat rinnan!sanokee jos olen väärässä?

-mika
Otsikko: Vs: kahden 4s1p akun rinnankytkentä
Kirjoitti: mika - 18 Huhtikuu, 2010, 23:35:35
Tässä vielä parempi PCM :)http://www.batteryspace.com/pcmwithequilibriumfunctionandfuelgaugefor148vli-ionbatterypackat10alimit.aspx