Kopterit.net
Kuvagalleria => Kuvia torppauksista ja vahingoista => Aiheen aloitti: Pekka - 06 Huhtikuu, 2010, 18:11:16
-
Moi,
lyhyesti:
Minititania eilen Henttaalla lennättäessäni se syöksyi hankeen. Kaikki tapahtui äkillisesti.
Kiistän ohjaajan virheen seuraaviin seikkoihin vedoten:
- kaikki rattaat ovat ehjät
- stabbaritanko ei vääntynyt mitenkään pahasti
- toisessa päälavassa vaurio jättöreunassa
- oma tuntuma siitä, että kopteri ei tottele ohjausta. Tosin tapahtuma-aika oli hyvin lyhyt ja kun ei ollut asiaan mitenkään valmistautunut, niin muisti voi pettää.
Vauriot sellaisia tavallisia eli yllä mainittujen lisäksi ainakin pääakseli ja muuta mekaniikkaa ynnä koppa rikki. Loppu selviää kun tuon laittaa kuntoon. Ihan kuin moottori olisi pysähtynyt syystä tai toisesta, holdin laitoin päälle vasta Titanin ollessa maassa. Jätetään vielä kuitenkin se varaus siitä ohjaajan virheestä jäljelle, silminnäkijöitä ei ollut ja kaikki tosiaan tapahtui sen verran nopeasti.
-Pekka-
-
check the servos (probably HS-65?).
They sometimes lose force, without reason.
It can be tested on the ground, hold the servo horn or pushrod with one hand and move the sticks with the other. If one is weak, it's the culprit.
When my 450 was used more heavily, they failed occasionally without warning. And I think your mini titan gets used heavily, too :)
-
The servos moving the swashplate are Futaba S3153 and now they are all broken... I have made servo checkings occasionally. Now I have to decide whether to change the gears in the servos or just buy new ones.
I still can't understand why the main gear and the autorotation gear are not damaged at all. Also the tail boom is all right. How possible it is that the metal "sticks" in the main rotor hub would have jumped out of the holes in the seesaw? Just one thing that came to my mind...
-
the phase pins? They do like to come loose on T-Rexes, and slip out of the rotorhead. Don't know about the minititan, though.
-
Tuosta rattaiden menosta yms, itselläni on 1 pääratas mennyt 450 torpeissa... eli jos kerkesin holdin laittaa niin ei ole ihme että jäi ehjäksi, ja jos tuli vähän rungolleen maahan niin boomikin voi säilyä ehjänä. autoroto ratasta en ikinä ole saanut rikki. Jos swash laskee liian alas niin ne pinnit voi lähtä pois koloistaan, tai jos linkkejä on irronnut niin pääsee pois koloistaan ne pinnit.
-
Messu-uutisten joukkoon vakavaakin asiaa:
Tänään ensimmäistä kertaa kokeilemassa Minititania torpin jälkeen. Kopteri varovasti ilmaan normimoodissa, sitten idle päälle, en huomannut eroa normimoodiin, mikä on outoa. Lapaura myös ei-kohdallaan, joten kopteri alas, linkin säätöä ja uusi yritys. Mutta nyt ei tapahtunutkaan mitään vaan kopteri oli mykkä. Moottori ei pyörinyt ja servot eivät liikkuneet. Kokeilin myös toisella akulla ja lopputulos sama. Välillä sitten oli jotain pientä reagointia, vastarissa paloi valo ja servot liikkuivat jotenkin. Mutta ei siis jatkuvasti. Nopeudensäädin oli sormea polttavan kuuma. Luultavasti ainakin yksi servo hajosi (kärähti?) tuossa yhteydessä.
Myöhemmin sitten Jerkun kanssa mittailtiin jännitettä ja sieltä säätimestä tuli ulos 5.1 V. Mutta ei se Titani nyt toimi kunnolla, välillä vaan antaa jotain pientä elonmerkkiä.
Eli säädin on varmaan rikki ja jos on, niin se on jo toinen samanlainen, joka mulla on mennyt rikki.
-
Tuli pekka mieleen, koitappa ottaa ne kaksi rikkinäistä servoa irti vastarista ja koita sitten liikuttaa niitä jäljellä olevia.
-
Jep kokeile yksikerrallaa poista/lisätä sähköosia vastariin kiinni, luultavasti joku esim servo vetää kaiken kykkyyn kun haukkaa älyttömästi virtaa...
-
Mulla oli syksyllä TÄYSIN samanlaisia vikoja 450 rekkulassa.
- Nopari kuumeni
- Servot ei liikkunu kunnolla
- Servot kuumeni
--> Lopulta kaikki pimeäksi
Vaihtelin myös säätimen ja sekin paloi, eli vian alkulähteestä ei ole vieläkään mitään tietoa. Joko noi servot vaan ei kestä mitään (mitä epäilen), tai Alignin moottori on sökö. Koska kaikki nupin servot oli jo kertaalleen vaihdettu ja samaten säädin.
Teoria1: --> 2 servoa oli palanut, haukkoivat törkeästi virtaa --> säätimen sisänen BEC paloi --> kopteri mykäksi.
Teoria2: --> Säätimen BEC sanoi itsensä irti --> 3S lipon jänöt läpi suoraan servoille tmv --> Servot paloi (ihme ettei vastarikin).
Tuossa jokunen päivä sitten kokeiltiin Honkiaisella noita mun wanhoja Hitehcin HS5065MG:tä, 1 toimi, 2 haukkoi selkeästi enemmän virtaa ja kuumeni. Honkiaisen veneessä on sellanen led-pylväs mikä näyttää vastarinakun jänöä, siitä näkee kivasti kuinka paljon servot haukkaa virtaa kun pari lediä sammuu/vilkahtelee kun liikuttaa ohjaus-servoja. Nuo kaksi Hitecin viallista servoa haukkasi TODELLA paljon poweria, sammui monta lediä hetkeksi kun niitä liikutti.
Itse varmaan ostan 500 rekkulaani samanlaasen ledipylvään, näkee akun jännitteen ja näkee kivasti jo maassa jos on jotain vikaa jossain (servojen virran kulutus).
Muttajuu summasummarum: Servot käy läpi eks kerrallaan, tai vaihda suosiolla kaikki servot + säädin. Veikkaisin että torppauksessa siellä on joku servo voinut ottaa itseensä, kuumentua (piiri sanoo poks ja puff), imasee sähköä, rikkoo siinä ohessa parit muut servot omalla virrankulutuksellaan, ja sit säädinkin palaa.
Mutua ja kovaa sellasta, mutta tällästä pohdintaa nyt kuitenkin :)
-
Joo,
kokeilin eilen sitä, että otin nupin kaikki kolme servoa irti, kiinni jäi nopari ja peräservo ja gyro. Ja avot, peräservo ja moottori toimii ja valot palaa vastarissa. Kokeilen vielä noita servoja yksi kerrallaan ja raportoin sitten. Mineen jaksa nyt, pitkä päivä ja joku flunssantunka/kylmettyminen vaivaa. Ja Johnyn mainitsema jännite-/virtamittari on hyvän tuntuinen idea. Palaan asiaan myöhemmin.
-
Jep, siltähän se vähän vaikutti, kun ilman kuormaa antoi sen 5.1v ja kuormalla kyykkäsi hetken päästä. Tuli valitettavasti mieleen vasta kotia päin ajellessa. Nuppiservot vaihtoon vaan.
-
Jäi sanomatta, että nuppiservot eivät olleet kaikki samanlaisia. Oli 1*Futaba S3153 ja 2*Futaba S3154.
Pöydällä kokeillessa toimivat hyvin.......
-
Tämän jutun lopputulos on se, että nuppiservot vaihtuivat Alignin malliin. Ne ovat aavistuksen verran liian isot Minititanin servotelineisiin ja telineistä joutui hieman hiomaan tavaraa pois. Nyt kopteri on taas toiminut hyvin jo pitkään.
Ja torpin syy jäi epäselväksi. Ehkä tämä maapallo tosiaan siirtyi tässäkin tapauksessa, mutta enemmän taivun teknisen vian puolelle.