Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => E-Sky Sähkökopterit => Aiheen aloitti: B12 - 05 Huhtikuu, 2010, 19:42:09
-
Aloittelen tässä lennätyksiä ja pari asiaa kiinnitti huomiota CP v2 ajo-ominaisuuksissa. Reflex XTR:llä olen lennellyt eskyn kapulalla lähinnä trex 450 malleilla esim ezfly, joka vissiin on aika realistisena pidetty. Simussa kopteri reagoi suht terävästi ja on mielestäni helppo hallita siitä syystä. Se menee minne tikusta käskee. Toki jonkin verran saa pientä vispausta tehdä, että pysyy esim leijunnassa suht. paikoillaan. Simussa kopteri on jo aika hyvin hanskassa ja sillä voi tanssahdella silmien korkeudella katolleen ja takaisinkin ihan kohtuullisen varmoin ottein. Taivaalla voi vedellä myös rinkiä ja silmukoita, vaakakierteitä, immelmanneja ym perusleikkimistä ilman suuria ongelmia. 3D vispauksen ym väkkäräpyörityksen hienoutta en ymmärrä, mutta makuja on monia.
Ennen Reflexiä kävin kaksi kertaa koittamassa eskyä ja kippasin oikealle kyljelleen kummallakin kerralla. Noususta lähti vetämään vasemmalle ja pienellä korjausliikkeellä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta. Korjasin vähän lisää ja siitä nätisti kyljelleen tonttiin. Vähän meni usko koko asiaan vähäksi aikaa. no nyt sitten Reflexistä varmuutta saaneena uudelleen kokeilemaan. Tuntui lähes yhtä kauhealle kuin aiemminkin. Kopteri on miellyttävän vakaa, perä pitää ihan hyvin ja mekaaniset säädöt ja painopiste pitäisi olla kohdallaan. Ohjaukseen reagointi oli todella vetelää leijutuksessa ja suunta muuttuu kuin kuminauhasta vetäen. Ensin ei mitään ja sitten menee liikaa, eli helposti alkaa heijaamaan. Perä sentään vastasi äkäisesti ja piti hyvin suunnan.
Työn alla on toiseksi kopteriksi hk450 v2 ja siitä vertasin lepatuskumeja eskyyn. Eskyssä järjettömän paljon pehmeämpi kun lavanpitimistä keikuttaa. Eskyn kumit ovat valehtelematta kuin viinikumikarkit kovuudeltaan. Netissä kerrottiin että liian pehmeät kumit aiheuttavat juuri tuota ohjauksen viivettä. Sattumoisin hyllyssä oli sopivaa silikoniletkua, josta leikkasin käypäiset kumit alkuperäisten tilalle. Nuppi topakoitui todella paljon, mutta ei ole vieläkään ihan yhtä jäykkä kuin Hk:ssa. Kaksi akullista leijuttelin tänään ja tuntuma on kuin toiselta planeetalta. Kopteri on edelleen yhtä vakaa, mutta reagoi ohjaukseen ilman viiveitä. Hallinta helpottui todella paljon. Pieni korjaus aiheuttaa pienen liikkeen ja iso ison. Ennen pieni ei mitään ja iso viiveellä ison.
-
Luulisi tuon puutteen kumien jäykkyydessä aiheuttavan toimenpiteitä valmistajan osalta. Ainakin kaikkia vehkeitä on väitetty koelennettävän niin tehtaan kuin osan jälleenmyyjien toimesta.
Omassa beltissä hallinta onnistui loogisesti mukana tulleilla lepareilla. Niissä kuitenkin on eroja. Alunupin mukana tulleet kumit olivat erilaisia, kuin donitseja, orginaalien kiekkojen sijaan. Jäykkyydestä en tiedä. Vakaampi ajettava se näin on tai saattaa olla taidon karttumisen luoma illuusio...