Kopterit.net

Tekniikka => Polttomoottorit, turbiinit, äänenvaimentimet ja polttoaineet => Aiheen aloitti: Rity - 31 Maaliskuu, 2010, 21:07:31

Otsikko: OS 50SX-H Hyper -kysymyksiä/ongelmia
Kirjoitti: Rity - 31 Maaliskuu, 2010, 21:07:31
Tänään kantautui ensimmäinen (käytetty) polttomoottori tähän talouteen, en ole siis koskaan hypistellyt moista käsissäni, joten siksi kyselen tyhmiä...

- kuuluuko akselissa olla pituussuunnassa klappia?
- akselin washer puuttui, menen huomenna ruuvikauppaan kyselemään, muistaakseni kopterin manuskassa oli halkaisija 14mm, reikä 9,5mm, paksuus 1mm, eipä siltä kai erikoisia ominaisuuksia vaadita? Reikä ja paksuus on tietenkin tärkeä olla oikein, mutta onkohan vaaraa jos halkaisija on esim 15mm jos sopivaa ei suorilta löydy?

ärsyttää toi washerin puuttuminen, taas tyssäs kopun kasaaminen pienen metallirinkulan takia!

Otsikko: Vs: OS 50SX-H Hyper -kysymyksiä/ongelmia
Kirjoitti: Rity - 12 Heinäkuu, 2010, 21:01:47
tuo edellinen ongelma on jo ratkaistu, mutta tänään tupsahti uusi...

Oli jäänyt edellisesta kerrasta tankki täyteen, joten päätin tänään pörrätä sen pois tuossa pihamaalla, meni ihan ok, tuntuu vaan että on ihan liikaa kierroksia moottorissa, käyrät tehty manuaalin mukaan, govi ei käytössä (kunhan saisi muuten säätöihin ensin).

Tankkasin kopterin ja starttaamaan... Moottori ei pyörähtänytkään, luulin ensin että startterin akku hyytyy, kallistelin kopteria ja huomasin että pakoputkesta tippuu fluidia. Tässä vaiheessa mainittakoon että tankatessa oli moottorille menevä letku suljettu, mikäli se suljin vaan pitää (600:n mukana tullut). Ruuvasin tulpan irti ja pyöritin moottoria startilla kunnes tulpanreijästä ei lentänyt tavaraa pihalle. Tulppa takaisin kiinni ja tämän jälkeen sainkin moottorin käyntiin, mutta kävi tosi huonosti röpöttämällä ja putkesta lensi fluidia, vaikka yritin käännellä seosruuvia varovasti siinä kahden ja puolentoista kierroksen välimaastossa. Meni hermot, laitoin 450:n akut lataukseen ja otin kaljan :)

Ei hajuakaan kuinka paljon koneella on rullattu, ostin käytettynä ja itse olen käyttänyt (lähinnä leijutellut) sellaiset kolme gallonaa, alkaiskohan olla konerempan paikka?
Otsikko: Vs: OS 50SX-H Hyper -kysymyksiä/ongelmia
Kirjoitti: 1m4s0_ - 12 Heinäkuu, 2010, 22:40:41
Tuskin, kaasarissa joku roska  8)
Otsikko: Vs: OS 50SX-H Hyper -kysymyksiä/ongelmia
Kirjoitti: floodi - 13 Heinäkuu, 2010, 07:12:09
Oisko ollut vaan rikkaalla? Manuaali kertoo, että 1,5 kierrosta ruuvi auki on tarkoitettu sisäänajoon.

Otsikko: Vs: OS 50SX-H Hyper -kysymyksiä/ongelmia
Kirjoitti: simo-87 - 13 Heinäkuu, 2010, 16:28:35
Joo rikkaalla tuo on niinkuin riku sanoikin että ne on sisäänajo säädöt nuo 1,5-2,0 kierrosta, näil helteillä tuo 1,5:kin on liikaa sisäänajossa, ei muuta kuin ruuvia kireemmälle itsellä neula auki n1kierros ja vieläkin tulee sukkana raakaa fuilia putken läpi ;D
Otsikko: Vs: OS 50SX-H Hyper -kysymyksiä/ongelmia
Kirjoitti: Rity - 13 Heinäkuu, 2010, 18:13:14
no niin...

tankkasin tosiaan eilen tuota kopua ja samalla puhuin puhelimeen, ajattelin että vedänpä nyt kerrankin piripintaan ja samalla kellotan kuinka kauan tankillisella ajaa. Kopu olikin sen verran kallellaan että oli työntänyt paineletkusta fluidit pakoputkeen! Kaadoin putkesta öpaut desin fluidia pois!  ;D kantapään kautta piti sitten tämäkin opetella...

Sain samalla varmaankin käypäset käppyrät tehtyä, nekin opettelin kantapään kautta... edelliset säädöt kun tein niin leijutellessakin oli aivan törkeät kovan kierrokset... tajusin nyt vasta ne kolme viivaa siellä kaasarin kyljessä :)

Nyt sain sen mielestäni mukaviin säätöihin, ainoa mikä jäi epäselväksi on että pitääkö moottorin sammua kun nappaan holdin päälle, vai jäädä tyhjäkäynnille?

joskus syssymmällä sitten govin ihmettelyä...
Otsikko: Vs: OS 50SX-H Hyper -kysymyksiä/ongelmia
Kirjoitti: JCA - 13 Heinäkuu, 2010, 19:24:08

Oikealla alhaalla..
(http://farm4.static.flickr.com/3144/2678861272_1702f172e8.jpg)
Otsikko: Vs: OS 50SX-H Hyper -kysymyksiä/ongelmia
Kirjoitti: simo-87 - 13 Heinäkuu, 2010, 19:36:39
joo se hold on maku asia, oikeaoppisesti koneen tulisi sammua kun tehdään autorotaatio mutta  parempi se olisi josse käymään jäisi epäonnistuneen autorotaation takia.  :)
Otsikko: Vs: OS 50SX-H Hyper -kysymyksiä/ongelmia
Kirjoitti: Rity - 13 Heinäkuu, 2010, 19:48:32
joo se hold on maku asia, oikeaoppisesti koneen tulisi sammua kun tehdään autorotaatio mutta  parempi se olisi josse käymään jäisi epäonnistuneen autorotaation takia.  :)

Näin itsekin järkeilin sen, eli pitää hinkata se vielä kuntoon.
Otsikko: Vs: OS 50SX-H Hyper -kysymyksiä/ongelmia
Kirjoitti: Rity - 12 Elokuu, 2010, 10:48:10
noniin, hyllystä löytyi tuo varamoottori joka tuli ostettua käytettynä ja nyt olisi tarkoitus laittaa kuntoon (saattaa jo ollakin sitä, mutta kun en historiaa tunne).
Tuossa tuntuu akselista vetäessä pieni klappi, joten voisiko olla laakerit loppu? Avaan ton kuitenkin, koska ei ole koskaan tullut kurkattua noin pienen moottorin sisään :)

Mikä tuo "ylimääräinen" säätöneula kaasarin kyljessä on, ainakaan toisessa moottorissa ei ole sellaista...

Otsikko: Vs: OS 50SX-H Hyper -kysymyksiä/ongelmia
Kirjoitti: SJo1 - 12 Elokuu, 2010, 12:23:03
Tässä on sulle moottorin manuaali:

OS .50SX-H Hyper manuaali (http://manuals.hobbico.com/osm/50sx-h-hyper-manual.pdf)

-Samppa

Otsikko: Vs: OS 50SX-H Hyper -kysymyksiä/ongelmia
Kirjoitti: ArthurDent - 12 Elokuu, 2010, 12:31:26
Tuohon taitaa olla vaihdettu kaasutin 2 neulasesta 3 neulaseksi.

Vasemmalta oikealle neulat:

Mid Needle (keskialue)
Idle Screw (tyhjäkäynti / seos)
Main Needle (pääneula)


AD
Otsikko: Vs: OS 50SX-H Hyper -kysymyksiä/ongelmia
Kirjoitti: Rity - 12 Elokuu, 2010, 12:39:53
kiitoksia, manuaaleja katselinkin aiemmin, tuo kaasari vaan hämmensi.
Otsikko: Vs: OS 50SX-H Hyper -kysymyksiä/ongelmia
Kirjoitti: ArthurDent - 12 Elokuu, 2010, 12:40:36
Tässäpä hiukan selostusta kaasareiden toiminnasta.

AD
Otsikko: Vs: OS 50SX-H Hyper -kysymyksiä/ongelmia
Kirjoitti: Rity - 14 Elokuu, 2010, 16:11:09
Tässäpä hiukan selostusta kaasareiden toiminnasta.

AD

tämä olikin hyvä ohje, kiitos!

Vaihdoin laakerit ja akselin edestakainen klappi tuntuu edelleen, akselin päästä kun nykii niin kolisee takakanteen.

Nyt kun pyörittelin käsin pari kertaa niin tuntuu että menee sylinteri, putki ja rengaskin vaihtoon, aika onnettomat puristukset. Noi kun uusii niin ei olla kovin kaukana uuden moottorin hinnasta...
Onko muuten alignin motti täysin sama kuin os, eli käykö osat ristiin?
Otsikko: Vs: OS 50SX-H Hyper -kysymyksiä/ongelmia
Kirjoitti: 4D - 14 Elokuu, 2010, 19:46:11
Harvemmin sitä sylinteriputkea tarvitsee vaihtaa, useimmiten mäntä renkaineen riittää. Sylinteriputki vain jos siinä on syvä hankaumia ja/tai uria. Edestakainen klappi häviää kun laitat siihen sen kytkin-/puhallinasetelman kiinni ja oikeanpaksuisen aluslevyn väliin. Alignin motti on tiettävästi ihan sama.

- 4D -