Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: roosa - 22 Maaliskuu, 2010, 20:41:01
-
en tiedä kuuluuko tämä tänne osioon, mut kysyn.radiona on tuo futten 9c ja haluaisin kokeilla miksauksia, kun koppero tuppaa suoraan lentäessä kaartumaan oikealle.eli kun noista sähköisistä miksauksista ei ole liiemmin kokemusta, niin joku viisas vois neuvoa miten tämä tehdään, vai mennäänkö niin ku tähän saakka, eli väännetään tikkua vasemmalle.tämä kai on kopperolle ominaista, et pyrkii kaartumaan oikealle.vai onko?
-
Ei se nyt ihan ominaista ole, ootko tarkistanu että vehje on ihan säädöissä mekaanisesti swashplate suorassa yms.?
-
kaikki on mekaanisesti säädetty oikein.ainaki omasta mielestä.leijuu todella nätisti
-
No siinä tapauksessa saa viisaammat vastata. Aika jännä, itselläni ei ole vaakalennossa kepakot väännelly mihinkään kun olen ne säätöihin saanut. F3C kuskeilta löytyy varmasti lääke tuohon.
-
Jos leijuu suorassa mutta eteenpäin lentäessä kaatuu, pitänee säätää aileron ja elevator servojen endpointeja (jos CCPM miksaus) että swash on suorassa isommillakin pitchin arvoilla. Joillain koptereilla tuntuu olevan taipumuksia vänkyillä kovavauhtisessa lennossa vaikka swash olisikin suorassa. Johtunee painopisteestä tai jostain nupin ominaisuudesta jota en ymmärrä..
-
Sama homma jos laitat kopterin kiipeämään suoraan ylöspäin jos kallistuu jonnekkin niin endpointtia säätämällä nousemaan suoraan.
-
Kumpa tuo olisikin helppoa...
Tosiaan leijunta ja taivaslento on kopterin lentotiloina hyvin erilaisia. Siihen on kolme vaikuttavaa tekijää. Yksi on roottorin kasvaneet kierrokset, toinen on kopterin mekaniikan kohtaama ilmavirtaus ja hyvin merkittävä tekijä on roottorin kohtaama ilmavirta joka on täysin poikkeava siitä mitä se on silloin kun kopteri leijuu tyynessä paikoillaan.
Lepatuksen ihan perusjuttuja on se, että jos lepatus ei toimi nupissa hyvin, kallistuu kopteri oikealle tai vasemma roottorin kohdatessa ilmavirtaa edestä päin riippurn roottorin pyörimissuunnasta. Vaikeaksi asian tekee se, että mikäli kopteri kallistuu sivulle sitä enemmän mitä lujempaa sillä lennetään, niin sitä todennäköisimmin ongelma tulee nupista. Sitä on vaikea miksata radiolla, koska miksaus pitäisi kohdistaa roottorin kohtaamaan ilmannopeuteen, siis lentonopeuteen. Tämä on helppoa todentaa, jos kopteri leijuu idle-up päällä paikoillaa ja laitetaan lapakulmat ylös, pitäisi kopterin vain nousta pystysuoraan ylös lähtemättä kallistumaan mihinkään. Jos näin on, kopteri on mekaanisesti rakennettu tosiaan ihan oikein eikä mitään end pointteja kannata alkaa säätämään. Tällöin ongelmasi johtuu nupista ja ne ongelmat on paljon vaikeampi korjata. Mikäli idle-up testissä kopteri lähtee kallistumaan johonkin suuntaan kun leijunnasta lyödään täydet lapakulmat, niin sen saa end pointeilla korjattua.
Sitten on eräs vielä melkoisen hankala asia, kopteri lentää taivaalla suoraan hyvin, mutta elevaattoria ohjatessa kopteri kallistuu oikealle tai vasemmalle paljon, esimerkiksi pystykäännöksissä. Itse olen taistellut tämän ongelman kanssa melko paljon, eikä sitä ole edes radion miksauksilla saanut hallintaan. On tuntunut siltä, että vaikka korjaavaa miksausta laittaisikin, niin ei se auta ja mitä enempi sitä laittaa, niin sen vaikeammaksi kopterin lento käy. Tuntuu hyvin järjettömältä enkä tarkkaan osaa sanoa mistä se johtuu.
Pitäisi melkein nähdä kyseinen ongelma jotta voisi vähän diagnosoida sitä paremmin ja antaa tarkempia korjausohjeita.
--
Timo
-
Oftopikkia mutta Timo, hyvä signeeraus sulla viesteissäsi 8)
-
leijuu tosiaan idle päällä nätisti, mut tähän mitä TIMO kirjoitit, et kaasua leijunnasta lisää ja katsoa nouseeko suoraan vai lähteekö jonnekipäin, niin en ole kiinnittäny huomiota.ja sit noista endpointeista sen verran, et lasketaanko niitä vai nostetaan elvator/aileron ja kumpaa puolta vai molempia.tyhmä kun olen, niin joutuu viisammilta kysyä, ettei ny mennä enempää metsään.kopperona toimii muute hirobon evo op mekaanisella miksauksella eli ei ccpm.toimiiko tuo endpointit ny tässä tapauksessa ???voipi olla et tääki vika on taas tikkkujen käsitteliässä ::) ::), nii ku yleensä kaikki ;D ;D
-
leijuu tosiaan idle päällä nätisti, mut tähän mitä TIMO kirjoitit, et kaasua leijunnasta lisää ja katsoa nouseeko suoraan vai lähteekö jonnekipäin, niin en ole kiinnittäny huomiota.ja sit noista endpointeista sen verran, et lasketaanko niitä vai nostetaan elvator/aileron ja kumpaa puolta vai molempia.tyhmä kun olen, niin joutuu viisammilta kysyä, ettei ny mennä enempää metsään.kopperona toimii muute hirobon evo op mekaanisella miksauksella eli ei ccpm.toimiiko tuo endpointit ny tässä tapauksessa ???voipi olla et tääki vika on taas tikkkujen käsitteliässä ::) ::), nii ku yleensä kaikki ;D ;D
Katos sama kone ku mulla, minä olen tehnyt ton mixauksen joka lentotilaan erikseen, ja trimmillä mikä on väärätapa, pitäs tehä Swash mixillä mut en osaa et se siitä.
-
Moikka,
kopperona toimii muute hirobon evo op mekaanisella miksauksella eli ei ccpm.toimiiko tuo endpointit ny tässä tapauksessa ???voipi olla et tääki vika on taas tikkkujen käsitteliässä ::) ::).
Ei toimi endpointtien säätö mekaanisella miksauksella. Tosiaan vain CCPM:llä. Siinä freyassa on ne X-lever palat joihin servojen linkit menee ja josta lähtee linkit eteenpäin kallistuslevyn alle. Tarkista, että ne palat on oikein päin. Eli ne voi olla sulla ylösalaisin. Muistaakseni siinä alaosassa on pallot lähempänä toisiaan kuin yläosassa. Varmista myös, että vasemmalla on vasemman puole ja oikealla oikean puolen x-lever pala. Jos nuo ei ole oikein, niin kopteri toimii kyllä mutta juuri pitchin ääriasennoissa tulee kuvaamiasi ongelmia. Muistan joskus menneinä vuosina kun oli Freya joka piti mixerillä trimmata ihan kauheasti jotta se ei kammennut. Sitten joskus huomattiin, että juuri ne X-lever palat taisi olla ylösalaisin. Ne kun korjattiin, poistui mixauksen tarvekin.
--
Timo
-
eli tarkistin nämä x-leverit.on oikeilla paikoillaan, mut hirobon omistajat voisitteko kattoa omista kopperoistanne, et pitääkö r/l merkit olla oikeinpäin, eikä ylösalasin, niin ku mulla.ohjekirjasta en tätä selvitä.
-
eli tarkistin nämä x-leverit.on oikeilla paikoillaan, mut hirobon omistajat voisitteko kattoa omista kopperoistanne, et pitääkö r/l merkit olla oikeinpäin, eikä ylösalasin, niin ku mulla.ohjekirjasta en tätä selvitä.
Katon ja ilmotan miten mulla
-
Eli mullakin on 1 kopterissa siten että R on ylösalasin ja L myös ja on muoviset. katon vielä tosta toisesta.
-
2 koneessa on metalliset ja ei lue ollenkaan L tai R outoa mutta toi taitaa ollakkin Arin kasaama.
-
Niin, ne alumiiniset palat ovat samanlaisia keskenään, siksi niissä ei lue mitään. Eli ei lainkaan outoa. Ne muovipalat ovat oikein päin juuri silloin, kun se kirjain on ylösalaisin. Vähän epäloogista kieltämättä. Oleellista on se, että se puoli jossa kuulien etäisyys on suurempi, on alahaalla ja yläpuolella kuulat ovat lähempänä toisiaan.
Näin ollen kokeilisin ehkä tuon kopterin kohdalla käyttää sitä radion pitch -> aileron miksausta asian korjaamiseen.
--
Timo
-
Pitää ensi kerralla varmaan kiinnittää huomiota kun 700:lla lennän, ihan mielenkiinnosta lentää vaikka silmukkaa koskematta aileroniin. Kun en ole ikinä huomannut mitään kampeamisia, ainakaan en kiinnitä huomiota. Täydellä pitchillä saattaa kallistua mutta korjaan tikkua kääntämällä huomaamatta. Enkä oo ikinä käyttänyt miksauksia mihinkään. Ehkä se on niin että jos asuu sikalassa, ei huomaa hajua :)
-op-
-
Viime kesänä kun laitoin Rex 450:llä leijunnasta nokan alas ja hanat auki, niin kopu kampes...muistaakseni ihan "sikana" vasemmalle, mut kun sen huomasin, niin korjasin tilanteen tikulla. Ehkäpä mun kannattais säätää kopu uusix ???
-
Tuohon vaikuttaa aika moni asia, roottorin kierroksetkin voi vaikuttaa siihen koska se vaikuttaa. Eli teoriassa parin sadan kierroksen ero nupissa saattaa aiheuttaa sen, että ongelma ei ole tai se on. Lavat vaikuttaa siihen ja tuuri miten on saanut kopterin rakennettua jne. Aina on sekin mahdollista, että kopteri vähän kampeaa mutta siihen ei kiinnitä huomiota. Nämä ovat aina vähän vaikeita tilanteita koska ei aina ole selvää mistä ongelma johtuu.
--
Timo
-
eli ilmeisesti olen kopun kasannu oikein(ehkä) ;D.mut kokeilen noita ehdottamianne kokeiluja sit viikonloppuna, kun on taas aikaa lennellä.paitsi, et kuinka ollakkaan viikonlopuksi luvattu vesisateita >:( >:( >:( >:(.kiitokset tästä kuuluu PEKKA POUDALLE
-
Lainataampa tätä topiccia niin ei tarvitse uutta kirjoittaa. Eli ongelma ois 9c ajastimen kanssa.
Eli käsittääksenihän tuon ajastimen saa kytkettyä kaasutikkuun. Eli ajastin on toiminnassa kun kaasua päällä? Silloinhan sitä akkua yleensä näissä sähkövatkaimissa kuluu :). En kuitenkaan saa ajastinta rullaamaan mihinkään suuntaan vaikka switch kohdassa on throttle stick. Asentoja saa nuoli ylös 0% ja nuoli alas 0% sekä NULL. Mitään ei kuitenkaan tapahdu vaikka kaasua vääntelee. Onko jotain asetuksia vielä mitä en ole huomannut kytkeä päälle tai jotain ???
-
En muista miten tuo meni, itse päädyin pitämään perus nappi ajastukset.. muistaakseni toimi vielä niin että jos vaikka ~20 tikulta lähtee ajastin päälle, idlellä kun käytetään miinuskulmilla niin ajastin toppaa.. tms ::)
-
En muista miten tuo meni, itse päädyin pitämään perus nappi ajastukset.. muistaakseni toimi vielä niin että jos vaikka ~20 tikulta lähtee ajastin päälle, idlellä kun käytetään miinuskulmilla niin ajastin toppaa.. tms ::)
Joo voi olla noin, mutta leijuttelussa se itsellä vielä toimis ja ois ihan kätevä. Toistaiseksi vielä on tullut otettua kopteri alaskin suht usein...varmaan harvenee tässä ajan saatossa ja kun säädöt alkaa olla kohdallaan.
-
Tässä (http://www.kopterit.net/index.php?topic=6122.msg63121#msg63121) jotain 7c:n ajastimesta. Olisiko sinnepäinkään? Mulla on kokemusta vain 12FG:n ajastimesta ja hyvin toimii kaasutikusta leijuttelukäytössä pääosin positiivisia lapakulmia käytettäessä.
-
[url=http://]Tässä[/url] jotain 7c:n ajastimesta....
Unohtuiko linkistä linkki? :D
Itse olen ajastimen asettanut toimimaan siitä D-katkaisijasta, mutta ei meinaa aina muistaa napsauttaa sitä päälle. Tuo kaasusta toimiva voisi tosiaan olla leijuttelussa kätevä. Kun ei vielä muuta osaa
-
No hitsi...Nyt on.
http://www.kopterit.net/index.php?topic=6122.msg63121#msg63121 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=6122.msg63121#msg63121)
-
Sain toimimaan. 9c:ssä ei voi valita kuin throttle stickin tai jonkin kytkimistä. Kaasutikku piti olla hivenen ylöspäin kohdassa josta haluaa ajastimen starttaavan. Ihan pohjalla 0% ja ajastin ei lähtenyt juoksemaan. Hivenen kaasua ja nuoli ylöspäin 12% tuli lukemaksi. Kun kaasua antaa tuohon 12%:n pisteeseen alkaa ajastin juoksemaan. Joo nyt toimii leijuttelussa. Kun en muuta osaa ;)