Kopterit.net
Tekniikka => Polttomoottorit, turbiinit, äänenvaimentimet ja polttoaineet => Aiheen aloitti: roosa - 20 Maaliskuu, 2010, 02:29:30
-
eli kyseiseen mootoriin tuli vaihettua 1.kiertokanki 2. mäntä 3.männänrengas ja sit kysymys, et pitääkö tuo jotenkin ny ajaa sisään?jos tarvii, niin miten?
-
Joo hyvä olis ajaa sisään eli rikkaalla leijjutella vaikka tankillinen ja sitte jo voi ajaa taivaalla itse ajan yleensä taivaallakin aika rikkaalla seoksella.
-
itse ajan yleensä taivaallakin aika rikkaalla seoksella.
Egellä on niin kovat kuviot että se ei muuten näe sitä konetta jos sieltä ei jää kamalaa savu-vanaa-ja-viher-piipertäjät-taputtaa-päätä ::)
Vai mitä?
Omasta mielestä ei kannata yöunia menettää sisäänajon takia, eikös tuo nyt ole nykyajan koneistetuilla koneenosilla jo aika yksinkertainen toimenpide, hetken ajellaan rikkaalla, ja säädetään tämän jälkeen kone normi säätöihin. Suosin tosin itsekin hieman rikkaalla ajamista, koska siitä piikiltä on lyhyt matka leikkaukseen. :P nimittäin kiinnileikkaukseen.
-
itse ajan yleensä taivaallakin aika rikkaalla seoksella.
Egellä on niin kovat kuviot että se ei muuten näe sitä konetta jos sieltä ei jää kamalaa savu-vanaa-ja-viher-piipertäjät-taputtaa-päätä ::)
Vai mitä?
Omasta mielestä ei kannata yöunia menettää sisäänajon takia, eikös tuo nyt ole nykyajan koneistetuilla koneenosilla jo aika yksinkertainen toimenpide, hetken ajellaan rikkaalla, ja säädetään tämän jälkeen kone normi säätöihin. Suosin tosin itsekin hieman rikkaalla ajamista, koska siitä piikiltä on lyhyt matka leikkaukseen. :P nimittäin kiinnileikkaukseen.
Joo mitä enemmän savua sen parempi 8) tosin ei sähkökoptereissa. ;D
-
Moikka,
YS:n sisäänajautuminen kestää noin 4 - 6 gallonaa vähintään. Eli yksitankillinen rikkallaa leijuttelua ei ole yhtäkuin sisäänajo. 4 - 6 gallonaa kuitenkin lennoiksi muutettuna vastaa noin 24 - 36 lentoa. Syy miksi on neuvottu lentämään rikkaalla on se, että suurempi öljyn läpikulku pitää moottorin viileämpänä joka on hyvä juttu. Mutta rikkaalla käyvä kone ei käy puhtaasti ja tasaisesti joten liian rikkaalla ajaminen ei ole myöskään hyvä asia. Kaikkein tärkeintä sisäänajossa on se, ettei moottori kuumene liikaa jottei tiukat osat leikkaa kiinni. Tällä rikkaalla seoksella on hyvin vältetty sitä kuumenemista, se myös toisaalta pidentää sisäänajoaikaa.
Jenkkien F3C teamin Wayne Mann taisi joskus kirjoittaa runryderiin juttua tuosta sisäänajosta samalla kun kaveri kertoi siitä miten paljon sähkömoottoreihin siirtyminen tasoittaa kisoja koska polttomoottorin saaminen toimimaan hyvin on niin vaikeaa, että vain kourallinen ihmisiä mailmassa siinä onnistuu. Tähän koneen säätämiseen taisi liittyä sellainenkin, että uusi kone avataan atomeiksi ja sieltä hiotaan kaikki ylimääräiset työstövirheet pois, kansi kiristetään momenttiavaimella jne... Samalla kaveri taisi puhua sisäänajosta, että se tulisi suorittaa samalla polttoaineella mitä normaalisti lennetään ja normaaleilla seoksilla. Se siis tarkoittaa sitä, että ei varta vasten säädetään konetta tosi rikkaalle vaan säädetään seokset siten ettei moottori kuumene liikaa. Se on sitten ihan sama, että leijutteleeko vaiko lentääkö taivaalla sisäänajo vaiheen kunhan ne lämmöt pysyy kurissa.
Se miten sen näkee, että moottori alkaa olla sisäänajettu, niin sen näkee tehoista. Sisäänajamaton moottori lämpenee helposti eikä anna tehoa juurikaan ulos. Tästä syystä sitä pitää ajaa vähän rikkaammalla kuin sisäänajettua moottoria. Koneen sisäänajautuessa neuloja voi pikkuhiljaa laittaa kiinni. Tällöin tehoja saa enemmän koneesta ulos mutta lämmöt pysyy samana.
Eli jälleen ne lämmöt ovat määräävässä asemassa. Tämän vuoksi itse suosittelisin, että aloitat sisäänajon noilla neulan säädöillä mitä YS:n ohje suosittelee.
Tyhjäkäynti, 1,25 auki
Leijunta 1,75 auki
Täyskaasu 1,25 auki
Mikäli tyhjäkäynti on säädetty jo hyväksi käyttämällesi polttoaineelle, en koskisi siihen vaan itse säätäisin vain keskialuetta ja täydenkaasun neulaa mikäli kone käy tyhjäkäyntiä hyvin. Noilla asetuksilla sitten lentelet normaalia lentoasi ja muutaman minuutin päästä kokeilet sormella takakantta. Mikäli se ei ole lämmin, voit huoletta laittaa keskialuetta ja täydenkaasun neulaa pari napsua kiinni jolloin saat tehoa enemmän ja moottori käy paremmin. Tätä jatketaan kunnes päästään sinne optimiin joskus 4 - 6 lennetyn gallonan jälkeen. Tällöin ne seokset alkavatkin olla jo hyvin lähellä sitä millä lennetään sitten jatkossa. Toki sääkohtaiset pienet hienosäädöt aina pitää huomioida, että joskus vähän rikkaammalle joskus vähän laihemmalle kelistä riippue. Kyllä sen sitten lämmöistä ja käynnistä näkee pitääkö seokselle tehdä mitään.
--
Timo
-
KIITOKSET ASIANTUNTEVISTA VASTAUKSISTA.piti sit äsken mennä vähän konetta sisään ajaa ja mitä vielä VETTÄ TULEE KAATAMALLA >:( >:(p rallaa ku hatuttaa.no uus yritys iltapäivällä ;D
-
Täällä (http://testbed.fmi.fi/history_browser.php?imgtype=radar×tep=15) on hyvä sadetutka. Kohta alkaa sateet hiljeneen, tosin tulee sellasesta suunnasta ettei pitkälle näy tuossa tutkassa. Kuskaan tuota emäntää vielä vähän ja sitten uuteen sateeseen.