Kopterit.net
Kuvagalleria => MyFleet => Aiheen aloitti: Rity - 03 Maaliskuu, 2010, 18:45:20
-
Kävin leijuttelemassa tuossa hämärtyvässä pihassa, edelleen turvallisesti perä itseen päin. Sitten piti kokeilla vähän ottaa korkeutta... sillä samalla sekunnilla tajusin miksi kopterit ovat yleensä aika värikkäitä, tuo tummansininen canopy ja harmaa runko hävisi tosi nopeasti kun taustalla synkkä kuusimetsä ja lopuksi erotin enää gyron välkkyvät valot minkä avulla sain vatkaimen takaisin omalle tontille.
Hyvä fiilis! Kopu ja kuski edelleen ehjä!
Uskomatonta että en ole tehnyt tuolle CopterX:n kopukalle mitään sen jälkeen kun artta ja kaardian sitä säätivät, vähän kiristin päälapoja yksi ilta, leijuttelua kuitenkin öpaut 25 akullista.
Missä on se rassaaminen mitä sai Belttien kanssa tehdä jatkuvasti kun jokainen ilmaan nosto päättyi torppiin.
mSR ja simukin leijuu ihan mukavasti keula itseenpäin, mutta ei vaan kantti kestä vielä kääntää tuota 450 kopua, olisi ihan mielenkiintoista pitää sykemittaria noissa kopusessioissa :D
-
- Beltit myyty eteenpäin, saivat varmasti hyvän kodin
- CopterX 450 leijuu, alkaa varmaankin olla remmin vaihto edessä, pakkasessa lentelyt syönyt hammasta. Huomasin myös että lavoissa alkaa olla pientä klappia, vaikuttais että olisi leparikumit vaihdon tarpeessa, varmaankin aidot alignit mahtuu tilalle?
- Trex 600 NSP LE pussukoissa odottaa kasailua, vaimo on sitä mieltä että myös toi keittiön kasaaminen menisi sen edelle, mutta kyllä ajattelin vähän viikonloppuna lutrata lukitteen kanssa, vaikka yöllä otsalampun kanssa salaa.
- aika hyvin löysin täältä boardilta käytettynä kamaa, mm. motin(OS), putken, startterin, varaosaa jopa fluidia, joten enää uupuu kaasuservo, fluidipumppu, tulppia, headertankki.
Naapurin isäntä antoi luvan lennellä peltojensa päällä ja lupasi palauttaa kopun jos löytyy hänen mailtaan, kaikki jyväjemmarit ei ole m***kuja :D
-
stana prrrkl!!1
600n paketista puuttui ainakin Lower bearing blockin laakeri... >:( ylemmissä metallisissa laakeri olikin paikoillaan.
-
...eikä paikallisen laakerikauppiaan kirja tuntenut 9x17x5 -kokoista laakeria (689ZZ) joten tilasin sitten trexstoresta koko laakerisetin ja muuta tarpeellista samalla.
Alkaa olla aika hyvin nipussa, tuon laakerin kun saan niin saan rungon kasaan, kaikki mitä vaan on kiinnitettävissä on jo kiinni kylkilevyissä, TTi +perä kasattu, linkit pyöritetty, servot paikoillaan jne...
-
päästäisenä pyyhkäset hämeenlinnaan, niin saadaan muutkin nähä rexi ilmielävänä ilmassa :o :o
-
juu, Hämeenlinnassa on lähtöpaikka jo katottuna ja aurattuna.
-
juu, Hämeenlinnassa on lähtöpaikka jo katottuna ja aurattuna.
onko aurattu riittävästi lääniä, citymarketin parkkipaikka? 8)
-
ei ny cittaria, mutta isäntä kävi traktorilla vetämässä peltotieltä lumet pois. Onhan siinä pellolla lääniä, siitähän käytetään vain sitä ilmatilaa ;)
-
sit ku rupee kyllästyttää toi yksin ajelu, niin sit aircombattia ;) ;) ;) :D ;D kopuilla.olis ainaki hetken hauskaa
-
Missäs käytte HML:ssa lennättämäs..? Voisin tulla ihmetteleen tuon oman räpistimeni kanssa joku ilta.
t. Ari
-
tossa 10 tien kupeessa.on maajussilta luvat käydä.eli ajetaan turkuun päin vähän matkaa.jos satut tietää niin sanotun luolajan risteyksen.siitä noin 1-1,5 km eteenpäin ja vasemmalle ja olet perillä.maamerkkinä vois olla oikealle kääntyvä tie RENKOVAHANTIE sama risteys, mut käännytään vaa vsemmalle.jos sulla on navi, nii pistä tuo tien nimi siihe, niin pääset perille, ET SIIS KÄÄNNY OIKEALLE VAAN VASEMMALLE, siis jos ajat turkuun päin.nyt olet jo varmaan ihan sekasin.ohje on kirjotettu just herättyäni ;D ;D ;D
-
helvata, eihän mulla ole laturijohtoa tuolle alignin akulle! Aika hentoset piuhat, noinkohan noi JST-XH -liittimet saa niihin kiinni, niitä kun olisi muissakin akuissa?
-
- akkuun tuli sitten deansit kun sattui olemaan sopivasti käsillä.
- TrexStoresta tuli paketissa kaikkea tarpeellista, mutta väärä (DS520) kaasuservo... toivottavasti ehtii huomiseksi oikea tilalle, tai tulee toooosi pitkä perjantai ja pyhät muutenkin.
- Laakeri tuli myös, saa sentään rungon kokonaan kasaan.
- Nyt on startteri, moottorikin putkineen (os50) ja toisen pitäisi tulla samassa lähetyksessä missä odottelen fluideja, startterin tankoa yms... (Hopihopi jos luet tätä) ;)
kyllä tämä tästä...
-
Kopteri sillä mallilla että rungossa on kaikki muu kiinni paitsi peräputki ja nuppi, yritin starttailla tuossa iltasella, kerran lupasi vähän ja sitten ei mitn... en ole nyt ihan varma, mutta ihan kun startterilla pyörittäessä rupesi pyörimään "tyhjää", kokeilin tangolla pyöräyttää käsin niin oli kuitenkin puristuksia.
Pitää tutkia huomenna uusin silmin, noinkohan sain moottorin jo rikki ::)
-
Kannatti nukkua yön yli ja kysyä viisaammilta neuvoja...
uusi tulppa + enemmän kaasua = ekalla käyntiin!
eihän se nätisti käy mutta käy kuitenkin, hieno ja herkkä laji ;)
Huomasin juuri ettei mulla ole noin suurta lapakulmamittariakaan, pitää luottaa että manuskan linkkimitat pitää kutinsa :) Swashlevelerillä sain swashin ojennukseen ja silmämääräisesti nuppikin on ihan ok.
Nyt perä kiinni, spektrumiin asetuksia ja ihmettelyä...
-
ihmettelyn kohteena:
- peräservossa liikaa liikettä kumpaankin suuntaan
- pääratas ottaa kiinni canopyyn
- mihin sijoittelisi regun hehku+virta -kytkimen
- miten saan sen kokonaisena tuolta pienestä askarteluhuoneesta ulos :o
- kuinka pieneltä 450 tuntuukaan
- miksen saanut tuota eilen nippuun kun oli hieno keli, nyt sataa...
-
ihmettelyn kohteena:
- peräservossa liikaa liikettä kumpaankin suuntaan
- pääratas ottaa kiinni canopyyn
- mihin sijoittelisi regun hehku+virta -kytkimen
- miten saan sen kokonaisena tuolta pienestä askarteluhuoneesta ulos :o
- kuinka pieneltä 450 tuntuukaan
- miksen saanut tuota eilen nippuun kun oli hieno keli, nyt sataa...
1.pienennä gyron limittiä(mikä gyro mahtaa olla kyseessä)
2.modifoi kabiinia
3.ei ainakaan kopan alle, voi tulla hehkunapin painalluksesta ongelmia kun koppa on paikallaan.
4.moottorisahalla isompi auokko ;D ;D
5.lasten lelu( ;)
6.se vaan menee niin, et aurinkoiset päivät on kone p..kana ja ku vettä sataa niin kone kaipais ulkoilua
-
Selitin epäselvästi, tarkoitin siis että perän servo bindaa ja rankasti, liikkuu siis liikaa ääriasentoihin, aikani selasin Spektrumin valikkoja ja sain "Travel Adjust" -> RUDD -arvolla 23 siten että servo liikkuu niin paljon kun linkit kykenee liikkumaan. Onko oikea paikka säätää?
Gyro on Alignin GP750, jonka säätöihin en ole vielä perehtynyt...
Seuraavaksi pitäisi perehtyä kaasun hinkkaamiseen, korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin.
- Kaasutikku alhaalla:
- trimmi keskellä -> moottori käy tyhjäkäyntiä nätisti
- trimmi ala-asennossa -> moottori sammuu
- trimmi ylhäällä -> alkaa kytkin ottaa kiinni, roottori pyöriä
Neuvoja throttle & pitch -käyriin?
Pitää kokeilla laittaa canopy venytykseen, ettei ratas ota kiinni. Canopyn reijät oli muuten TOSI pienet, kauhea homma saada kumit paikoilleen, eikä canopyn kiinnittäminen käynyt myöskään ihan helposti, pitää kokeilla vaikka fairia liukkariksi.
-
Selitin epäselvästi, tarkoitin siis että perän servo bindaa ja rankasti, liikkuu siis liikaa ääriasentoihin, aikani selasin Spektrumin valikkoja ja sain "Travel Adjust" -> RUDD -arvolla 23 siten että servo liikkuu niin paljon kun linkit kykenee liikkumaan. Onko oikea paikka säätää?
Gyro on Alignin GP750, jonka säätöihin en ole vielä perehtynyt...
Ota servoarmin linkkipalloa lähemmäs servoa.
Kun olet löytänyt oikean reiän armista jolla liikkeet ovat melko hyvät (lue: perä slideri ei pomppaa laitaan kun tikkua liikauttaa 2mm) säädä limit kuntoon gyron kautta. Eli travel adjustit nollaan. Rudderin travel adjustilla säädetään pironopeutta (?).
Limit säätö: Paina gyron nappulaa n. 3sek, jotta pääset ohjelmointivalikkoon. Painele samaa nappia niin monta kertaa että pääset hyppimään kohtaa limit.
Sitten vie ruddertikku hitaasti toiseen laitaan niin pitkälle ettei linkistö bindaa. Tee sama toiselle puolelle. Kun olet molemmat puolet säätänyt, palauta tikku keskelle ja paina gyron nappulaa.
Näin se taisi mennä. Itse tuon limit-säädön kanssa alkuun tappelin mutta muistaakseni sain sen noin toimimaan. :)
-
hmmm... kun menen tuohon gyron limit asetukseen niin servo käyttäytyy kuten pitääkin, siis jo siinä vaiheessa kun käännän tikkua vasemmalle ja oikealle, kun poistun asetuksista niin on samanlainen kun alunperinkin...
-
Radion traveladjust vaikuttaa vain perän pyörähdyn nopeuteen...
Kannattaa tutkia se manuali läpi, pitääkö gyrossa tallentaa asetukset jotenkin?
Limitillä tosiaan ettei bindaa, voi olla että arvot joita yrität tarjota gyrolle niin ovat liian pienet.. eli linkki pallo lähemmäs servon keskustaa ja kokeile uudestaan. Missä reijässä on linkki on nyt?
Varmaa helpoin kun laitat trimmin keskellä ja kaasukäyrän ensimmäisellä pistellää siihen tyhjäkäynnin, throttle holdiin arvo jossa on myös tyhjäkäynti. En näy hyötyä miksi trimmillä päisi laittaa kytkin ottamaan, tikullakai sitä lennettään. Trimmi keskellä niin on hyvä pari nipsua vaikka lisätä kun starttaa ja käynnissä niin puottaa takaisin keskelle jossa on tyhjäkäynti.. sammuttaa voi kun naputtaa muutaman kerran alaspäin. Itse sammutan sulkemalla letkun niin käy kone tyhjäksi, viimeisellä lennolla siis.
käyrät voi olla aluksi vaikka, käyriä on varmaan erinlaisia yhtäpaljon kun on käyttäjiäkin.
Norm thrott. tyhjäkäynti-40-50-60-100
Norm pitch. alhaalla -4 keskellä +5 ylhäällä +9 (leijuu avout keskitikulla)
Idle throttle. 100-inh-60-inh-100
Idle pitch. alhaalla -10 keskellä 0 ylhäällä +10
Kierrosluku mittarilla hyvä katsoa paljoko kiertää ja sovittaa kierrokset sen mukaan, itselläni taisi asettua reilut 2000 kiekkaa nuppiin vajaalla 60% kaasua
Itse säädin norm kaasykäyrän ys50st:lle että:
Tyhjäkäynti - kaasuttimen keskialueen ensim. merkki - keskimerkki - jälkimerkki - 100
Taitaa manuaalissakin olla "hoover throttle" tms mainittu näille merkeille.
-
Radion traveladjust vaikuttaa vain perän pyörähdyn nopeuteen...
Kannattaa tutkia se manuali läpi, pitääkö gyrossa tallentaa asetukset jotenkin?
Limitillä tosiaan ettei bindaa, voi olla että arvot joita yrität tarjota gyrolle niin ovat liian pienet.. eli linkki pallo lähemmäs servon keskustaa ja kokeile uudestaan. Missä reijässä on linkki on nyt?
siirsin linkin lähimpään reikään ja helpotti vähän, mutta ei se vieläkään hyvä ole. Gyrossa ei ole erikseen tallennusta.
-
Pyöräytät perälavan pitimitä 180-astetta, myös lavanpitimiin kiinnittyvät muovilinkit pitää kääntää.. ja lavat tietenkin
450 Prossa tulee liike-aluetta kivasti lisää perälle, sliderin saa näin lähemmäs akselin keskikohtaa ja liike on molempiin suuntii suht sama, sama perä tässä 600 taitaa olla vain isompana.. en ole omaa 600 tutkinut, ei ole ollut sen kanssa onkelmaa..
-
tota nui, jos päästäisenä et saa tota kuntoon, nii ota se kone ja muut vermeet töihis mukaan niin laitetaan se pelittää, kun et sä kummiska halua vapaa päivinäs tänne ajella
-
en tiedä ymmärsinkö vääriin, mutta ei mulla ole ongelmaa perän liikealueen niukkuudessa vaan siinä että pienellä tikunkäännöllä menee on slideri jo ihan tapissaan. Hädintuskin tikku edes puolivälissä. Pitää vielä ajatuksen kanssa näin uusin silmin katsoa toi perä että on varmasti oikein kasattu
Servolta lähtevä linkki on nyt noin 0,5mm päässä päärattaasta, hipasuista ei oteta.
roosa:
maanantaina pääsisin ehkä illemmalla tai sitten tiistaina töiden jälkeen. Siinä duunipaikan takapihalla sitä vois säätääkin?
-
Sun pitää kertoo sille gyrolle nyt, että kuinka paljon se saa pyörittää peräservoa. Tikkua kääntämällä kerrot, että haluat muuttaa kopterin suuntaa ja gyro koittaa totella. Nyt jos kopteri on pöydällä eikä siis liiku, gyro koittaa silti saada kopterin kääntymään lisäämällä perälavan kulmia.
Siis gyron manuaalista katsot, miten määritellään limitit ja ainakin spartanissa ne yksinkertaisesti näytetään viemällä tikulla servo haluttuihin ääriasentoihin ja napsauttamalla gyromoodin valintaa välillä.
-
Kimce, rity on tehnyt tuota mutta ei auta vaan se bindaa ja vaikuttaa ettei tallenna limit asetuksia. Näin olen ymmärtänyt.
Rity:
1. Jos sinulla on gyro rate modessa niin onko perän slideri lähempänä peräputken puolta?
2. Bindaako se MOLEMPIIN suuntiin, vai pelkästään toiseen?(jos molempiin, niin voi olla ettei talleta kumpaakaan arvoa jos toinen on liian pieni)
Jos kohta 1. on tilanne niin tuo perälapojen pyöräytys pitää saman tilanteen, mutta slideri on keskempänä liukuaan. Tällöin saa asetettua isomman arvon limitille ja saattaa auttaa.
Itselläni gy520 kanssa oli näin, että putken sisäreunaan oli niin lyhyt matka että gyro ei huolinut limit arvoa koska se oli liian pieni. Gripflip ja homma ok. Kaverin kanssa mietittiin miksi tuo manuaalin mukaan pitää kasata tuo perä nuin näissä pölynimureissa, että onko siinä virhe ohjeessa koska näin se toimii paljon "paremmin".
Tässä nyt vähän jankataan samoja asioita mutta jospa tämä selviäisi :)
-
pääsen vasta huomenna ihmettelemään tuota lisää, pitää kokeilla sitä perän rassaamista. Tuntuu tosiaan oudolta että kun gyro on setup -tilassa niin tuntuisi toimivan niin kun pitääkin, eli perä menee nätisti ääriasentoihin vasta silloin kun tikkukin on ihan reunassa.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=948174 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=948174)
Tässä on nyt selvästi joku liian simppeli ongelma mitä vaan en ymmärrä. Otan huomenna vaikka kuvia jos ei selviä...
-
voi helvatan16, olin tehnyt spektrumiin vanhan Beltin setupin päälle rexän asetukset ja gyro sens asetuksessa oli mitä sattuu, siksi outo käytös... varmasti löytyisi penkomalla, mutta kaipaan nyt henkilökohtaista tukea, mitä nakutan sinne arvoiksi mistä aloitan säätämisen?
-
gyro sens valikon ei pitäisi aiheuttaa bindaamista yms limitin sotkemista... sieltä voi vain määritellä herkkyyden eli gainin.
Tarkista vielä että sulla ei ole dr & exp asetuksia rudderille, kaikki trimmit nollilla jne eli nollaat kaikki perään liittyvät asetukset. laitat korjaussuunnat kohdalleen ja leijuttelulla etsin oikean linkinmitan että on suht paikoillaan eikä vaella, HH-tilaan ja limit on yms asetukset käyt läpi. Jos vielä on joku on ogelma niin on kumma.
Rate mode säätöjä varten käytä gainina ~30% ja HH:ssa vaikka 75 josta alat etsimään oikean arvon joka löytyy vain ilmassa.
Jos ei hyväksy vieläkään oikeaa limittiä kokokeile hyväksyykö se mitään limitin arvoja... eli vaikka jätät sliderin ja päätyjen väliin paljon väliä ja tarjoat sitä sille sitten, toimiiko?
-
Roosa kävi polttamassa pari toppaa tupakkia ja sai itse kopterin säätöihin, mutta moottorin kanssa enemmän murhetta, itse seisoin kaukana katsomassa sivusta kun hän yritti saada siitä selvää. Polttomoottorien maailma on niin vieras edelleen, joten ehkä Roosa itse osaa selittää paremmin, mutta liian herkästi tuntui ottavan kierroksia. Se oli kuitenkin jo ilmassa! :D
Nyt takaisin työpöydän ääreen ja ruuvien läpikäynti ja perälapoja ja vähän muutakin varaosaa tilaamaan, sen verran ehti hipasta tonttia
säätäjän HIROBO lenteli tankillisen verran tuossa pelloilla, kuului huuto: "hajos perä!", kopteri nätisti peltoon ja kuomun alta lumet pois, samalla selvisi että gyro olikin irronnut teipeistään!
-
säätäjän rapukkakin lenteli tankillisen verran tuossa pelloilla, kuului huuto: "hajos perä!", kopteri nätisti peltoon ja kuomun alta lumet pois, samalla selvisi että gyro olikin irronnut teipeistään!
kyseessä oli siis HIROBO ei rapukka
[/quote]
-
korjasin, sori :)
tänään mahdollisesti "vian" etsintä jatkuu, tällä hetkellä epäilyn aiheena on govi, radiossa switchi väärinpäin...
saisko tänne sellaisen punastuneen nolon hymiön?
-
- oudot käyntihäiriöt johtui siis siitä että govi oli päällä kun konetta säädettiin, nyt käy hienosti!
- lapaura on nyt kohdillaan
- perälapa sai eilen vähän osumaa, uutta odotellessa tarkistellaan ruuvien kireyksiä, nimittäin vaikka olen mielestäni aika tiukkaan vetänyt niin tavaraa on jo irronnut! Pakoputki löystyi irti, tosin siellä ei lukitetta ollutkaan. Kopu tärisi eilen aika paljon juurikin lapauran ja koneen käyntihäiriöiden vuoksi, joten ei ihme jos löystyy.
- roosa on tosissaan hoitanut säätelyn tosi hyvälle mallille ja olen siinä sivussa yrittänyt jotain oppiakin, itse en ole ohjaimeen vielä koskenutkaan 600:n kanssa, en uskaltanut asfalttipihalla kokeilla, etenkin kun lähettimen akku alkoi piippailla ja se perälapa oli tosiaan vähän osumaa saanut.
Tällä hetkellä ihmetellään:
- perän vatkaamista tässäkin TT rexissä, samoja oireita kun Roosan 500ESP:ssä oli, voi myös johtua siitä lavasta...
- lapojen tasapainoittelua
- DX7 ThrottleCut?
-
- lapojen tasapainoittelua
- DX7 ThrottleCut?
DX7ssa ei ole cuttia, mutta sen voi miksata
http://www.helifreak.com/showthread.php?t=45605 (http://www.helifreak.com/showthread.php?t=45605)
Lapojen tasapainoitukseen sopii kotoisammatkin tarvikkeet
-
ajattelin tehdä tuon saman vesilaseilla, mutta annoit juuri syyn käydä kaljakaupassa, nimittäin kotoa löytyy vain sandelsia ja olvia ja metsään olisi menty. Fostersia siis :)
-
450
eilen raahauduin ensimmäistä kertaa pellon laitaan kokeilemaan varovaista taivaslentoa, tuulenpuuskat teki hommasta jännempää ja lapasestahan se lähti, tuuhea kuusikko lähestyi ja toi tummansininen väri ja alumiiniset hilut ei helpottanut hahmottamista lainkaan joten kolmedeeksi meni...
Kopu kuitenkin ehjä edelleen ja jatkan tällä taivaslentelyn alkeita ja hankin värikkäämpää landaria, canopya ja peräevää. Tai sitten jotain törkykirkasta teippiä.
600
Nyt lähti nitroneitsyys, kaksi akullista leijuttelin tuossa pihamalla, muuttaakohan naapurin isäntä savupilven jälkeen vielä mieltä sen suhteen että saan lennättää hänen peltojensa päällä :)
Onhan toi aivan törkeän mukava vehje leijutella, sen näkee hyvin, ei turhia keiku jne. Ainoa miinus nyt alkuhuuman seasta on se perän pieni heiluminen. Hain tänään tuoreempaa lukitetta (Loctiten 222) kun tuntuu ettei peräputken tukien (en muista nimeä) ruuvit löystyilee. Samalla tarttu pikaliimaa mukaan jossa on jopa työstöaikaa, edellinen jämähti ihan heti kun tuli putelista ulos :D
Vähän takapainoinen vehjes tuo on, yritän vetää akkua edemmäs ja tarkoitus olisi hankkia isompi akku muutenkin useamman lentokerran toivossa. Suositelkaa!
Lavat sain oluttölkkien, kierretangon ja mutterien voimalla tasapainoon.
Huomenna Kärkkäisen kautta fluidipönikät kainalossa mökille.
Hieno laji!
-Riku
-
Mulla auttoi kuussatkussa perän pystyheilumiseen nupin kierroksien nosto ja normivägäykseen perän sliderin herkistäminen...
-
Mulla auttoi kuussatkussa perän pystyheilumiseen nupin kierroksien nosto ja normivägäykseen perän sliderin herkistäminen...
Pitää ottaa toi perä auki ja käydä huolella läpi. Sellaista aika rauhallista sivuttaista heilumista se on joka näkyy lähinnä paikoillaan leijuttaessa.
-
Just sellaista mullakin, oli eksynyt ruuvilukitetta sliderin ja perälavanpitimien välisen linkistön messinkiholkkeihin.
-
Just sellaista mullakin, oli eksynyt ruuvilukitetta sliderin ja perälavanpitimien välisen linkistön messinkiholkkeihin.
ei muuten mikään mahdottomuus, lutrasin sen lukitteen kanssa kun niitähän ei voi kiristää kovin kireälle...
-
Itselläni oli rauhallista 450 kun gyro sai tärinöitä itseensä, eli kannattaa kokeilla vaimmennusta... paksumpaa teippiä + metallilevy väliin.
-
Putsasin perän linkit lukitetöhnästä, nyt vaikuttaisi rauhoittuneen! Tykkään tuosta vempeleestä aina vaan enemmän. Roosa teki turvallisuussyistä aika rauhalliset ohjelmat radioon, kohtaa kaipaa vähän lisää liikettä :)
-
Jos joku paikka tahmaa, tai muuten epäilee ongelmaa toimivuudessa, eikös sen huomaa kun liikuttelee servoja ja analoogisesti seuraa toimivuutta linkkien päässä puoleen ja toiseen. Jos toisesta suunnasta palautuu eri paikkaan, kuin toisesta, tai servo liikkuu, mutta mitään ei tapahdu, tai sitten loppupäässä liikkuu viiveellä, joku tahmaa. Muutenhan liike menee koko linkistön läpi aina perille asti ilman ongelmia. Väljät todettaneen samalla tavoin. Eli toisin sanoen katsotaan silmällä, miten liikkuu, servon liikkeen myös kuulee, eli ei tarvitse katsoa kuin sinne liikkeen loppupäähän.
Tuossa kun kiikareita ruuvailen aseisiin, silmällä havaitsee helpoiten, jos joku mättää, pitää vin tietää, mitä katsoo.
-
Tuossa peräservossa on sen verran potkua, ettei sitä huomannut mitenkään servoa liikutellessa. Myös virrat pois servoa vasten käännellessä tuntui ihan normaalilta, vasta kun otti koko peräasetelman pois akselilta ja liikutteli kädessä se tuntui jäykältä.
-
Vajaa gallona leijuteltu, tuntuu soppa maistuvan! Liian rikkaalla kait edelleen, seosruuvi avattu 1,5 kierrosta ja siitä kiristetty pikkuhiljaa varttikierros, mut edelleen riittää savua.
Tänään tuli sitten treenattua autorotaatiokin kun löpö loppui kopun ollessa noin 4-5m korkeudessa, ei oppikirjan mukaan, mut kopu ehjä!
Perän linkkien jumittelu ei tosiaan näkynyt muuta kun purettuna...
-
Ei sitä savua saa yrittää poistaa laihentamalla, aika reippaasti nämä savuttaa ku on kohdallaan... pian leipoo kiinni kun liian laihalle menee..
-
ok, ruuvailen sen turvallisesti 1,5 kierrosta auki kunnes joku viisaampi saa katsoa sitä. Aurinko paistaa aika kivasti täällä mökillä, varmaan pari tankillista joutuu pörräämään ennen kotiinlähtöä, tuossa menee vaan ikävästi sähköjohto juuri keskellä hakkuuaukeaa missä olen savutellut.
-
juu se pitää savuttaa.kokeile muutaman minuutin lennon jälkeen koneen takakannesta sormilla, et onko lämmin.pitäis pystyä pitään sormia muutaman sekunnin(5) ilman, et sormet palaa.kannattaa muuteki jättää se kone vähä rikkaammalle, niin kestää kone paremmin.ei siinä ny paljon, jos ollenkaan häviä tehoissa.ainakaan me sunnuntai lentäjät ei sitä juuri huomata ;D ;D.
-
pitää liikutella sitä kopteria enemmän ilmassa niin ei savua niin paljoa :) Ruuvasin siihen vähän vajaa 1,5 kierrokseen eikä polta sormia, tehotkin riittää hyvin.
Kanta-Hämeen Sunnuntailentelijät ry
-
copterx450 tuhojen jälkeen on 600 pysynyt myös maassa ja vain simulaattorilla pörräillyt todetakseni että vielä riittää treenattavaa :D
Eilen tuli Alignin 450seV2 joka alkaa olla jo hyvällä mallilla kasailujen suhteen, uusia servoja odottelin tänään postista, mutta itella on parantanut yrityspalvelujaan ja yrityksien välillä posti kulkee nykyään kaksi päivää entisen yhden sijasta.
-
Päivitellääs...
450 on kasassa ja leijunutkin, omituista tärinää tai värähtelyä tekee ilmassa. Gyrona on copterx:n perältä siirretty GY520. Peräremmin vaihdoin jo kun loikkasi perärattaalta pois ???
Oli kyllä ihan mukavaa puuhaa kasata kun ei tarvinut pelätä ruuvien korkkaamista :)
-
Ootko ottanu sen perän hihnan ohjurin pois?
Jos et niin ota, pysyy paremmin hihna paikoillaan sitten...
-
Ootko ottanu sen perän hihnan ohjurin pois?
Jos et niin ota, pysyy paremmin hihna paikoillaan sitten...
Jos se vielä hyppää pois niin vaihdan copterx:n perän, ei siinä ollut tuollaista ongelmaa... ;D
Toi ihmeellinen värinä ihmetyttää, katselen linkit läpi kunhan joudun, mutta kasatessa katselin että ei turhia kireyksiä pitäisi olla.
Sana "puistatus" voisi kuvata parhaiten tuota käytöstä :)
-
Taisi olla värinät kierroksista kiinni, vaihdoin kaasukäyrän lineaariseksi 0-100 niin värinät loppui, tosin perä alkoi vähän kampeilemaan, mutta pitää säädellä ja tutkia. Aiemmin oli manuaalista luntatut: 0-40-70-85-100.
Herkkä laji :)
-
Jos on liian vähän kiekkoja niin kopteri nyökyttää, perä/nokka ylös alas... sitten voi olla myös että liian vähillä kierroksilla perä hakee ja hakee jne
Kannattaa kokeilla vaikka 0-45-55-60-100, voi olla tasaisempi leijuttaa kun ei ole niin suurta muutosta kierroksissa, vaan pelkästään lapakulmissa. Arvot voi hakea sopivat, itse ainakin pidän näin normi modessa että keskimmäiset 3 pistettä ovat lähellä toisiaan :p
Jos kaasua antaessa perä heittää sivulle niin lisää gainia ja/tai säädä linkkiä keskemmäs servolla.
-
Jos on liian vähän kiekkoja niin kopteri nyökyttää, perä/nokka ylös alas... sitten voi olla myös että liian vähillä kierroksilla perä hakee ja hakee jne
Kannattaa kokeilla vaikka 0-45-55-60-100, voi olla tasaisempi leijuttaa kun ei ole niin suurta muutosta kierroksissa, vaan pelkästään lapakulmissa. Arvot voi hakea sopivat, itse ainakin pidän näin normi modessa että keskimmäiset 3 pistettä ovat lähellä toisiaan :p
Jos kaasua antaessa perä heittää sivulle niin lisää gainia ja/tai säädä linkkiä keskemmäs servolla.
kyllähän se oli paljon vakaampi leijuttaa, pitää vain kehitellä pitchcurve jotta leijuisi keskitikulla paremmin. Vinkkejä otetaan vastaan, nupista irtoaa -11 +11. Yritän kovasti nyt sada tolkkua ja säätää itse paremmin, mutta nyt tarvitaan taas apua alkuun pääsyyn...
-
Kokeile vaikka
Alhaalla -4
Keskellä +4
Ylhäällä +9
Riittää normi-modelle ja pitäis leijua about keskitikulla, voit muuttaa keskiarvoa että saat ihan keskitikulle sen leijun.
-
Kokeile vaikka
Alhaalla -4
Keskellä +4
Ylhäällä +9
Riittää normi-modelle ja pitäis leijua about keskitikulla, voit muuttaa keskiarvoa että saat ihan keskitikulle sen leijun.
Sinä se jaksat neuvoa, kiitos :)
Hakkailen ne samalla tuonne jaossa olleeseen exceliin, jospa visuaaliset käppyrät avautuisi paremmin.
-
Nyt on muutama akullinen leijuteltu ja tuntuu että leijuu tosi pienillä kierroksilla, ainakin se on tosi hiljainen, mutta kyllä se tuntuu keikkuvan eteen ja taakse. Toisaalta ollut aika tuulisia päiviä kun olen leijutellut.
- Nopari on defaulteilla, tiedä sitten pitäisikö sieltä ronkkia
- lähdenkö vaan nostamaan kaasukäyrää
- En usko että akuissakaan on puhti loppu kun vanhalla copterx -kopulla toimivat vielä hienosti ja tuossa leijuttelussa ole timeriin laittanut 7min ja tuntuu hyvin riittävän.
Nopari: RCE-BL35X 35A harjattoman säädin governor toiminnolla
Motti: 430XL +12T pinioni
Akut: 2200mAh Turningy
-
Jos kopteri "nyökyttää" eli perä tekee ylös-alas liikettä niin nosta kaasukäyrän "leijuta kohtaa" eli vaikka 3 keskimmäistä käyrän pistettä vaikka 5%, jos ei riitä niin lisää.
-
Niksi Pirkka:
Kävelin töissä silmät auki, löysin kaksi joutilasta porakoneen salkkua ja oitis hyötykäyttöön :)
Laturi ja poweri on pohjassa kiinni ja akut tulee velcrolla kanteen kiinni, toiseen laukkuun tulee radio, varaosia ja työkalut. Jos löydän kolmannen niin sinne tulee nitron startterit ja B6 -laturi yms.
Mikä parasta, nämä saa pinottua ja lukittua toisiinsa kiinni.
-
Koneet on kunnossa mutta nyt on kuskissa vikaa..
Simulla leijuttelen ja lentelen taivaslentoa ja kopukin pysyy siellä ilmassa. Olen viimeaikoina simussa treenaillut hissukseen lentoa, jopa siten että kuussatkulla pörrään siellä urheilusalissa, eipä tule karkailtua ja oppii ripeisiin korjausliikkeisiin paniikin tullen :)
mutta... kun menen pihalle 450:n kanssa niin tuntuu etten hahmota ollenkaan miten päin se vatkain on taivaalla. Pitää varmaan käydä optikolla ja hommata värikkäämpää landaria ja evää.
ärsyttää... >:(
-
Tänään taas aktivoiduttu kopterien suhteen:
- tilasin kumpaankin reksään räikeät peräevät ja landarit
450
leijuttelin pari akullista pihassa, totesin että tuulee liikaa
600N
ei ole aikoihin ollut ilmassa kun tulin varovaiseksi copterx -torpin jälkeen, tänään piti kaivaa esiin ja pari tankillista leijuttelin pihassa ja pellolla.
Tuuli teki kepposiaan myös tälle, ei tosin riepotellut kuten pienempää vaan lähinnä oli vaikeuksia saada se maahan (toivon saavani leiriltä kumpaankin kopuun kivat idlekäyrät).
On se vaan mukavan vakaa kapistus, kiitos roosan säätöjen.
mSR
odottelee edelleen uutta moottoreita
Phoenix
tämänkin ajan olisin voinut treenata sillä
Hyvä fiilis!
-
450
hitsinpimpulat, se tupsahti saviseen peltoon, stabbaritanko ja pääakseli mutkalla, lavat poikki. Ei pahempaa näin nopeasti katsottuna. Varovaista taivaslentoa pörräsin ja sitten vaan huomasin että alkaa perä painaa kohti tonttia. Yritin työntää oikeaa tikkua eteenpäin, mutta myöhäistä oli. Kokeilin ensimmäistä kertaa taivaslentoa expojen kanssa (25%) joten olisikohan se hämännyt...
Huomasin myös että DX7:n antenni oli jäänyt 90-asteen kulmaan, kopu oli n. 15m päässä, tuli vaan mieleen joku radiohäiriö tjsp...
ei muuta kun ehjää osaa kiinni ja uutta matoa koukkuun! :)
600
takan päällä koristeena
mSR
odottelee edelleen sabesta moottoria...
-
450 elvytetty copterx stabbaritangolla ja pääakselilla, Alignin lavoilla ja linkillä ja taas lentää, paitsi että vesisade taas häiritsi harrastusta.
Tiedä sitten uskaltaisko pienessä tihkusateessa pitää ilmassa, toistaiseksi en ole.
-
Nyt on 450 canopy räikeän oranssi, erottuu aika hyvin taivaalta, tuuliset kelit vaan häirinnyt harrastusta.
Olen pähkinyt että miksi hemmetissä taivaslentely onnistuu ihan ok simussa mutta kun seison pellon laidassa niin tuntuu tosi takkuiselta, kopu vaappuu sivuille, keikkuu, menee vähän "sivuluisussa".
Eilen sitten tajusin että mulla on simussa kopterissa paljon enemmän vauhtia ja pellon laidalla vastaavasti yritän lentää rauhallisesti (hitaasti). Kokeilin sitten simussa lentää 450 trexillä mahdollisimman hitaasti suoraan tai ympyrää niin yhtä kauhealta se näytti kuin livenäkin.
Tähän olisi helppo ratkaisu: "lennä lujaa pihalla", mutta kun haluan lentää hissukseen, joten pitääpi siis treenata rauhallista ajoa simussa ja keksiä millä tuon nelipuolikkaan saisi vakaammaksi.
-
Sain 450 copterx:n aika hyviin säätöihin ja ihan ominpäin, Saldona kaksi akullista pellon päällä ja kolme paarmanpuremaa nilkoissa. Noi pirulaiset tuntuu olevan erityisen kiukkusia tänä kesänä ja hitto kun ne on pääskyn kokoisiakin.
Alkaa taivaslentelykin tuntua jo mukavalta, ei enää tarvi puristaa mankkaa rystyset valkoisina. Lennätyksiä takana 3924989 kpl, joten ihan hyvin ;D
-
Tuttu juttu :D
Muistan kun 600 kävin leijutteleen yhdellä metsäpellolla... sain vehkeet ilmaan niin jes eihän täällä ole itikoitakaan... hetken päästä hyvä kun kopteria näki, ei paljo voinut edes hätistellä ku piti keskittyä lentämään... seuraavana päivänä näki mitkä paikat oli paljaana :D
Pitää vaan kestää se jatkuva pistely ja surina kun koittavat tunkea silmiin ja korviin ja !!!
-
Tuttua noi ötökät mullekin. Vähän vaikee siin' on keskittyä, mutta pakkohan se on 8)
Kyllä mä sain viime kesänä 450:n rexin rauhalliseksi, kun muutin kaasukäyriä. Ja hyvin leijuu 20 sentin korkeudessakin melko kovallakin tuulella.
-
kiinnittelin copterx canopyyn avainperäkameran ja testailin tärinänvaimennusta (vaahtomuovi). Lentelin kotipihassani, meno on huteraa ja vähän hätäisiä liikkeitä kun huidon hyttysiä samalla enkä ole perehtynyt expojen maailmaan (paitsi tölkkiexpoja oli yksi alla). Kissat on jo näköjään tottunut vatkaimiin :D
katto pitäis uusia...
http://www.youtube.com/watch?v=HjPYV6akkwM (http://www.youtube.com/watch?v=HjPYV6akkwM)
-
kiinnittelin copterx canopyyn avainperäkameran ja testailin tärinänvaimennusta (vaahtomuovi). Lentelin kotipihassani, meno on huteraa ja vähän hätäisiä liikkeitä kun huidon hyttysiä samalla enkä ole perehtynyt expojen maailmaan (paitsi tölkkiexpoja oli yksi alla). Kissat on jo näköjään tottunut vatkaimiin :D
katto pitäis uusia...
http://www.youtube.com/watch?v=HjPYV6akkwM (http://www.youtube.com/watch?v=HjPYV6akkwM)
Olisko tosta kamerankiinnitysvirityks estä mahdollista saada kuvaa? Hyvin tuntuu toimivan tärinänvaimennus! :) Omalla 450 kopulla en ole saanu ku sotkua kuvaan... 600:n kyydissä ei tarvii muuta ku palan tarranauhaa eikä tärise juuri ollenkaan ;D
-T
-
Ja saisko linkkiä, mistä tuo kamera on ostettu? ::)
Kiinnostaisi mokoma kapistus itseäkin.
-
Kateeksi käy, kun suoraan kotipihalla on noin tilaa lennätellä... :) Sinullakin on ilmeisesti HobbyKingiltä tilattu Turnigyn kamera, vai kuinka? Minä olen toistaiseksi lennätellyt sitä vain kävelemällä kamera kädessä ympäri pihaa. Millä muuten katsot videot suoraan PC:ssä? Wintoosan mediaplayer toistaa vain äänen ja VLC 0.98a:lla videon toisto nykii tolkuttomasti.
P.S. Joko muuten teidän perheenne koko on kasvanut :) ?
-
Kamera on tuollainen avaimenperäkamera:
http://cgi.ebay.com/MINI-DV-Spy-Camera-Key-Chain-Video-DV-Camcorder-720x480-/150446266368?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item23074bd800 (http://cgi.ebay.com/MINI-DV-Spy-Camera-Key-Chain-Video-DV-Camcorder-720x480-/150446266368?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item23074bd800)
Kiinnitys näkyy kuvassa ja sisältää tuotesijoittelua:
- CopterX canopy, aitoa ämpärimuovia
- Hobby Kingin sinistä velcroa
- Hobby King kaksipuoleista paksua "gyroteippiä", tosin liian paksua ja pehmeää ehkä gyron alle mutta sillä sai kameran hyvin solumuoviin kiinni
- Eskyn solumuovi(?) palikasta leikattu vaimennus, tämä siis se millä lavat kiinnitetään peräputkeen kuljetuksen ajaksi.
- Alignin velcronauhaa
- Sisäpuolella on töistä lainattua tosi pehmeää solumuovia missä teippi kiinni, tarkoitus vaimentaa kopun rungon tärinöitä.
Kuten työnjäljestä näkee, askarteluhommissakin komeilee peukalo keskellä kämmentä :D
Tuo kamerahan tallentaa .AVI muodossa, katselen millä milloinkin, yleensä VLC Playerilla tai QuickTimePlayerilla, ja tietenkin macilla ;)
EDIT: ja muksun savustus ulos jatkuu edelleen :)
-
Kiitos tästä! :) Pitää alkaa virittelemään jotain tuon tapaista heti kun säät ei salli lennättämistä :D
-T
-
Taas on kopuja ulkoilutettu kotipihasta. Töissä askarreltu vanhoista lastenvaunuista kuljetus/huoltoalusta otettu myös vihdoin käyttöön, näppärästi kulkee fluidit, työkalut yms mukana ja koputkin jalaksista tasossa kiinni. Alhaalla on vanhat UPS -akut startteria varten ja tulevaisuudessa pumpulle ja autoradiolle ;)
450 taivaslentely alkaa tuntua mukavalta, joten kuussatku piti myös saada tulille, leijuttelua ja eikun taivaalle. Katsoin että tankissa on litkua vielä hetkeksi, mutta niinhän siinä kävi että pääsin harjoittelemaan autorotaatiota neljästä metristä rypsipeltoon. Kopu säilyi ehjänä.
Timeriin on naputettu 8min mutta tankki jäi vähän vajaaksi koska pumppu meni rikki, siksi silmäpelillä seurailin tilannetta.
Koput ehjiä, loistava fiilis!
-
Se on sitten kopterikausi aloitettu Mommilassakin! Sen verran vanhaksi ja mukavuudenhaluiseksi tullut etten enää viitsinyt särkeä vehkeitä pimeässä talvipakkasessa.
450
Katselin viikonvaihteessa vain että kaikki on suunnilleen kiinni, akut latinkiin ja varovaista leijuttelua pihassa. Tänään sitten pellonlaitaan kuusi akullista varovaista taivaslentelyä, alkoi sykekin olla viimeisillä akuilla lähellä normaalia. Tuo peltoalue vieressä on sen verran kapea ettei kahdeksikkoa kummempaa uskalla.
600 N
Sama juttu, ruuvien tarkistelu ja huomasin lavanpitimeen tuleva linkkipallo oli lähes kokonaan irti, puoli kierrosta kun pyöräytti niin oli irti ja kopu on nostettu talviteloille suoraan ajosta :o ! Moottori pärähti hämmästyttävän helposti käyntiin, piti tehdä yhtä ja toista talven aikana, mutta niinpä jäi tekemättä :)
Sen verran paljon oli vielä lunta pellonlaidassa, joten en päässyt kopukärryn kanssa liikkumaan, pihassa leijuttelua ja tuntuihan se taas valtavalta nelipätkän jälkeen.
Hieno aurinkoinen keli ja mikä parasta, ei vielä paarmoja! :D
-
Ekat silmukat tehty 450:lla, rumia kuin mitkä mutta kymmenisen ehdin kokeilla kunnes akut loppuivat.
Hieno fiilis, eihän tässä kauaa ole vielä harrastettukaan... :)
-
450 tupsahti turpeeseen :D
hyvinkin puuskaisessa tuulessa treenailin silmukoita kun ei vaan taipunut enää vaan tuli nokka edellä hankeen.
Aika pienin vahingoin, ottaen huomioon että tuli suhteellisen lujaa.
Pikaisesti katsottuna:
- pohjalevy murtui edestä
- toiseen lapaan tuli pieni jälki, mutta vaihtoon menee
- ehkä pääakseli
- ehkä lepari
- takalavat
- stabbari vääntyi aavistuksen, voi olla että taipuu vielä suoraksi
ei muuta kun vempain kuntoon ja uudestaan taivaalle ettei mene hartiat lukkoon. Eipä ne nyt mene, koska tässä viikon aikana on jokin naksahtanut ja pulssi on paljon tasaisempi kun nostaa härvelit ilmaan.
-
Turpeeseen tupsahtamisia sattuu aina :). Silmukat on melko hankalia tuulessa, taidat ensi kerralla koettaa vähän ylempänä? ;)
-
Silmukat on melko hankalia tuulessa, taidat ensi kerralla koettaa vähän ylempänä? ;)
Kyllä se nytkin oli aika korkealla alunperin, siinä vaiheessa kun tultiin nokka alaspäin tuntui vaan että ilma hävisi alta ja sitten tupsahti. Kaikki kävi kyllä tosi nopeasti, en edes ehtinyt panikoimaan! Aiemmat torpit on mennyt kuin hidastettuna, mutta tässä en ehtinyt tehdä mitään :D
Omasta varaosahyllystä löytyy muut osat paitsi pohjalevy ja lepariakseli, täytyy nyt samalla tilata noita kriittisiä osia kunnes pelto kasvaa taas rypsiä niin tulee pehmeitä torppeja.
Tuleepahan käytyä kopteri läpi kun en saanut talvella aikaiseksi, laakerit olisi ainakin syytä tsekata ja vaihtaa.
Pitää kait sitten treenata 600 nitrolla niitä silmukoita, tosin edelleen pakoputkesta lentää soppaa jonkun verran, kone ei lämpene kauheasti mutta ei savutakkaan mielestäni liikaa, kaipa se on vielä liian rikkaalla.
-
450
huomenna tilaillaan varaosia
600N
OSsin takalaakerissa tuli todennäköisesti käyttötunnit täyteen, alkoi pitää aikamoista rohinaa. Sylinteriputki lähti irti kuumailmapuhaltimella, mutta laakerit on niin lujaa kiinni ettei ainakaan vielä irronnut, jatkamma huomenna.
[spoiler]Hirobo Freya OP...
Tällainen käytetty "aihio" tuli nurkkiin, pitänee ottaa jossain vaiheessa tutkintaan josko siitä saisi vielä toimivan pelin. Ainakin seuraavia pitäisi hommata:
- Nupin servot
- GY611:n kaveriksi pitäisi keksiä servo.
- Canopy (tai jos löytyisi pilkkahintaan joku umpikoppa)
- YS 91 ST:n mäntä
ensimmäistä kertaa näin freyan noin läheltä, joten puutelista varmasti kasvaa, mutta tuossa nyt ainakin aluksi. Suosituksia otetaan vastaan ja kaikki muutkin vihjeet ja neuvot erittäin tervetulleita. Sunnuntailentelijälle on turhaa ehdottaa hifiservoja :)
En edes tiedä mikä tuon virallinen malli on, metallinuppi siinä on ::) [/spoiler]
-
laakerit on niin lujaa kiinni ettei ainakaan vielä irronnut
Laitoitko lohkon uuniin, siten irtosi mulla ainakin hienosti...
-
Laitoitko lohkon uuniin, siten irtosi mulla ainakin hienosti...
Kokeilin vasta puhaltimella antaa lämpöä, rouva oli sitä mieltä että tälle illalle on harrastettu jo riittävästi, joten jatkan huomenna. Uunissa lähti ossin automoottorin laakeri ainakin hyvin.
-
Saben paketti tuli päivässä, TrexStoren paketti on itellan sekoiluissa, eiköhän se huomenna tule.
450
odottelee niitä osia edelleen...
600N
OSsin laakerit vaihdettu, takalaakeri piti aika rohinaa, sain kopun kasaan ja vajaan tankillisen leijuttelin, nyt tiedän miltä tuon moottorin pitää kuulostaa kun laakerit on kunnossa, ne on ilmeisesti rallattanut niin kauan kun motti on mulla ollut, käytettynä ostin.
Freya
eilen riisuin pienempiin osiin, vähän putsailin ja ihailin linkistöjä, mielenkiintoinen kun tottunut tuohon Align -tyyppiseen ratkaisuun. Intoa olisi kovasti laittaa se kuntoon mahdollisimman pian, mutta taloudellinen tilanne mahdollistaa tämän rauhallisen tutkiskelun :) Jos jollain olisi myydä tähän edullisesti nuppiservot niin laittakaa YV:tä, samoin tarvetta canopylle, ämpärimuovinenkin kelpaa, myös alkuperäiset landarit hakusessa, nuo ei lienee ole omat.
Laakerisetin varmaan tilaan suosiolla, ei tiedä yhtään kuinka vanhat ja monta kertaa torpatut nuo ovat :)
Moottori -aihioita on kolme kappaletta, kaksi kpl YS 91ST ja yksi YS 91SR, en ole vielä ehtinyt kartoittaa missä kunnossa ne on, pyörivät osina laatikossa, josko niistä yhden toimivan saisi järkevin kustannuksin.
Mukana tuli myös hilpeän keltaiseksi maalattu runko, sillä voi lennellä sitten aina pääsiäisenä noitien seassa.
-
Siellähän on jo fuilit valmiina tankissa ;)
-
Siellähän on jo fuilit valmiina tankissa ;)
Eipä tarvi tuhlata aikaa tankkaamiseen sitten kun on rojut kasassa
-
450
osat tuli, pääsee ehjäämään tämänkin kopterin. Alkaa vaan tuntua aika pikkuiselta 600N ja Freyan rassaamisen jälkeen.
kopussa oli alunperinkin tällainen;
http://www.trex-store.com/bottom-platesecf-p-311.html (http://www.trex-store.com/bottom-platesecf-p-311.html)
mutta katsoin että SE V2 -versioon tyrkytetään tällaista:
http://www.trex-store.com/bottom-plate-p-1856.html (http://www.trex-store.com/bottom-plate-p-1856.html)
otin kuitenkin tuon ensimmäisen varmuuden vuoksi, mutta ilmeisesti tuo alempikin kävisi.
600N
Myös toinen OS SX on kunnossa, TrexStoresta tuli tarvittavat kilkkeet että saan tarvittaessa varamoottorin "heittämällä" kiinni.
Freya
investointeja:
- Radix 710 FAI -lavat
- Kolmas YS 91ST +putki, voi rauhassa rempata ne kaksi muuta mottia hyllyyn vaihtokoneiksi :)
Alkaa taas varaosahamstraus, mutta mikään ei ole niin ärsyttävää kun torstai tai perjantai -iltana rikot kopterin ja olit suunnitellut viikonlopuksi ahkeraa lennättelyä.
Ihanan kallista...
-
450
alkaa akut hyytymään, pitäisi tilata uusia, tosin kiinnostus nyt enemmän noiden isojen retaleiden kanssa.
600N
Yritin eilen ruuvata kaasukäyrää, lysti loppui kun ilmeisesti tulppan käyttötunnit tuli täyteen, ainakaan ei hehkuttanut enää ja tulpanavainta ei tietenkään ollut mukana, enkä jaksanut hakea.
Freya
runko jälleen kasassa, myös linkistöä ruuvattu manuaalin mukaiseksi, servoja ei ole vielä kiinni joten on nyt vaan suurinpiirtein.
Perässä oli pystyevä kyllä kiinni kun purin sitä, mutta en ajatuksen kanssa katsonut miten se oli kiinnitetty koska vasenta peräpuoliskoa oli modifioitu siten ettei evä mene alkuperäisiin reikiin. Lainasin sitten keltaiseksi maalatusta puoliskon ja yritän bensalla liotella maaleja pois.
Tällä hetkellä havaitut puutteet:
- Collar joka tulee moottorin ja tuulettimen väliin
- alkuperäiset landarit
- pakoputki (kaupoista sovittu)
- Tail Unit Case (vasen puoli riittää)
- laakereita (tilattu)
jos tällaisia pyörii nurkissa niin ottakaapa yhteyttä yv:nä
Seuraavaksi nupin kimppuun.
-
yritän bensalla liotella maaleja pois
Tuskinpa bensalla lähtee jos nitrokopteriin on maalattu, koita selluohentimella (nitro thinner).
-
Tuskinpa bensalla lähtee jos nitrokopteriin on maalattu, koita selluohentimella (nitro thinner).
se on nyt muutaman tunnin muhinut tuolla ja lohkeilee siten että lähtee rapsuttelemalla. Katsotaan huomenna kuinka irtoaa, mutta en tuon palasen liottelujen takia ajatellut investointeja tehdä, mutta laitan tuon nitro thinnerin korvan taakse, jos vaikka innostuisi liottelemaan tuon keltaisen rungon, pitää vaan ensin keksiä että miksi ihmeessä :D
-
oli tarkoitus kasailla pitkin kesää Freya kuntoon, pikkuhiljaa keräillä osia... pa*kanmarjat!
toivottavasti nuo omat servoarmit käy, olishan ne pyöreät paljon hienommat
http://static.rcgroups.com/forums/attachments/2/7/4/6/t1533657-202-thumb-futm0552.jpg (http://static.rcgroups.com/forums/attachments/2/7/4/6/t1533657-202-thumb-futm0552.jpg)
-
Jälleen sain sovittua naapurin isäntien kanssa lennätyspaikoista.
Aamupäivästä iltapäivään pääsee kotipihasta pörräämään ja iltapäivästä kun aurinko osuu huonosti voi mennä sitten tuonne tienvarteen lennättämään (n.300m joutuu siirtymään). Tiedä sitten kuinka tuon tien yli viitsii lennätellä, vaikka ei siitä montaa autoa tunnissa kulje, kummallakin puolella on kuitenkin lääniä hyvin jäädä odottelemaan jos tiellä trafiikkia.
ylempi kuva siis omasta pihasta ja alempi tienvarresta, kuvat ei ole ihan 180 astetta.
-
Freya:
taas pitäisi osia tilata, odotellaan tilipäivää :)
600N:
innostuin tätä säätelemään, rustasin kaasu ja lapakäyrät uusiksi, sillä seurauksella että nyt perä vaeltaa normitilassa vastapäivään ja idlellä myötäpäivään. Ennen säätelyjäni perä piti vähän paremmin, viime kesänä jopa erinomaisesti leijuttelussa.
Nuppi säädetty siten että sieltä lähtee +-13, vaikkakin tavoitteena vakaa taivaslentelykone.
Gyro: GP 750
Tälläista löytyisi DX7:n asetuksista:
Thro Curve
norm: 3-32-40-47-100
st-1: 70-47-100
st-2: 100-50-100
Pitch Curve:
norm: 36,5-51,5-66,5-75-100
st-1: 28,5-64,5-93,5
st-2: 100-50-100
Gyro Sens:
0= 67
1: 42
fmode kaikki: 0
D/R & EXPO
ail+elev
norm:
EXP: +20
D/R: 80
idle:
EXP: +25
D/R: 95
-
Freya:
valmistuu pikkuhiljaa (dejavu), pitäisi vielä nuppi purkaa kuitenkin ja käydä läpi ja vaihdella vähän bling -osaa mitä jäi Hollolan reissulta mukaan.
600N
ilmeisesti pakoputken o-renkaat roiskii löpöä, moottori ihan metukassa lennätyksen jälkeen. Putki ostettu joskus käytettynä, joten hyvä aika vaihtaa ne renkaat kun ei hajuakaan iästä. Perän outoudet katosi mystisesti.
450
tällä on tullut enimmäkseen päristettyä kun mahtuu parhaiten tuolle kapeahkolle lentosektorille suhteutettuna taitoihini. Silmukat alkaa näyttää ajoittain jo silmukoille, varovaista vaakakierrettäkin on kokeiltu, meinaa vaan vauhti loppua aina kesken.
Futaba 8FG
Eilen kävin hakemassa, aloittelin iltasella piipittelyn, ekana vastarin sai ainoa täysin toimiva kone, eli 450 (niin... olisi voinut funtsia tarkemmin). Mukavan tuntuinen käteen, namiskoja enempi kuin laki sallii ja säädettävää riittää. Logiikkakin aukeaa varmasti pikkuhiljaa.
DX7
menee myyntiin ainakin kolmen vastarin ja mSR:n kanssa, myynti-ilmo tulee myöhemmin, mutta jos kiinnostusta niin tarjouksia voi esittää yv:nä
Yak
odottelee uusia akkuja. Avasin mattoveitsellä keulan, tarkoituksena parantaa moottoripukin kiinnitystä, unohdin ottaa akun pois sisältä, terä meni läpi että suhahti, kirjaimellisesti, onneksi ei koneeseen tullut isompia vahinkoja, yksi ilmanottoaukko vaan lisää.
Phoenix
innostuin taas pörräämään, pitää hommata futelle adapteri. Pitäisi kait hinkata asetuksista enempi että saisi realistisemman, 600 ja 450 on simussa paljon kiikkerämpiä kuin omat kopuni.
-
450
vaihdoin Futaban vastarin, säätelin aikani ja kaikki meni hienosti, sitten yhtäkkiä tapahtui jotain, eli ihan kaikki servot alkoi pitää omaa elämäänsä ja sätkimään. Lopuksi pit -servo sitten jämähti, se jäkittää vastaan eli virtaa sinne tulee mutta ei liiku. Aileron oireilee myös, eli kun liikuttelen hitaasti niin puolessavälissä tekee sellaisia "värinöitä".
Nyt ennen kun kukaan ehtii futabaa moittimaan niin heitin takaisin spektrumin vastarin kiinni ja tekee samaa (alignin 410), voiko yksi viallinen servo sotkea koko paletin?
p.s. aika kiva tuo 8FG :)
-
Sulla tulee virta noparin BEC:in kautta? voitko kokeilla jollain vastariakulla tai toisella noparilla.. minulla nimittäin hajosi yhdestä noparista BEC niin että jännite heitteli miten sattuu ja servojen elämä oli sen mukasta ku vastari resetoikin välillä.
Sitte toinen että eihän ollu HiSpeed mode päällä vastarista? sitä ei varmaan ne 410 kestä kun eivät kestä beastinkaan takana kovaa taajuutta.
-
Sitte toinen että eihän ollu HiSpeed mode päällä vastarista? sitä ei varmaan ne 410 kestä kun eivät kestä beastinkaan takana kovaa taajuutta.
kestää ne DS410 servot biistin takana 200Hz signaalia sen minkä kestää ihan normaalisti toimien kunnes pimenevät yhtäkkiä mystisesti! mitään sätkyjä ei kyllä tule... (tai ainakaan itse en ole kuullut vaikka muutamasta pimenemisestä on kyllä kuullu/todistanu)
-
onneksi nämä outoudet tapahtui tuossa työpöydällä, kopteri tosiaan otettu suoraan lennosta tuohon pöydälle vastarin vaihtoon. Yks servo on jumissa, virta tulee mutta ei liiku, ei pysty käsinkään vääntelemään kun virrat päällä, ilman virtoja pystyy liikuttelemaan ja toinen tekee puolenvälin tienoilla sen värähdyksen, tikun kun jättää oikeaan kohtaan niin jää tosiaan väpättämään itsekseen. Elevatorin servo toimii miten pitääkin.
Nopari on se alkuperäinen kopun mukana tullut.
Siirrän tämän kopun nyt sivumpaan ja katselen ajan kanssa jos löytyisi edulliset nuppiservot ja keskityn noihin isompiin...
-
600 ESP
tällainen tuli sitten hankittua eilen käytettynä.
Kävin kaikki linkistöt läpi jonka seurauksena sain nupista 12 astetta kummastakin päästä, aiemman kymmenen sijaan, ikäänkuin noilla kahdella prosentilla olisi merkitystä minun lentelyissäni.
Hinkkasin (kerrankin) huolella ja ajatuksen kanssa koneen pöydällä mahdollisimman hyvin ja kävin juuri tekemässä pikaiset leijuttelutestit, lapaurassa ehkä ihan pikkuriikkinen heitto, mutta kopteri oli aivan järjettömän vakaa. Gyroksi laitoin freyaan ostetun 520:n HobbyKingin teipillä (kaksi kerrosta) ja ainakin tuossa tyynessä kelissä piti tosi hyvin.
Kopterin mukana tuli kolme 5000mah turnipsia, kaksi sen verran turvoksissa että arveluttaa käyttää edes leijutteluissa.
Myös 8FG tuli sisäänajettua, pientä totuttelua vaatii kytkimien suhteen, mutta istui hyvin käteen.
-
600 ESP
tällainen tuli sitten hankittua eilen käytettynä.
Kävin kaikki linkistöt läpi jonka seurauksena sain nupista 12 astetta kummastakin päästä, aiemman kymmenen sijaan, ikäänkuin noilla kahdella prosentilla olisi merkitystä minun lentelyissäni.
Ei varmaan kenelläkään niin kahden prosentin päälle ole, mutta jos saat 10 kasvatettua 12 niin se on jo 20%! :)
-
voi voi... ja sitten kauhistelemaan akkujen hintoja :-\
-
Hiljaista ollut päivityksien osalta...
450
tästä hajosi servo kun vaihdoin vastaria työpöydällä, se vaan pimeni ja alkoi pitää omaa elämää, tyhmänä tilasin tietenkin samalaiset servot tilalle, 410M. Vastari meni kuussatkuun, joten pitäisi sellainenkin hommata.
600ESP
tästä on tullut lempikopuni, sähkö on vaan niin helppo... Turnipsin 5000mah akkuja on nyt 7kpl, ei tarvi jatkuvasti latailla, paitsi vastarinakkuja, niitä on vain kaksi.
600N
tämä jäänyt pahasti heitteille 600ESP:n tultua, myös naapurin isäntä kyseli kesäkuussa että mites puhtaasti tuo polttaa öljyt yms. myrkyt pois, kun pörräsin hänen pelloillaan. Oli vielä vähän rikkaalla, joten savusta pystyi kyllä päättelemään jotain :)
Nyt on pellot niitetty ja sain perheeltäni hetken laatuaikaa, joten otin kopterin esiin ja vaihdoin Futaban vastarin paikoilleen, oma aikansa meni setupin tekemisessä, mutta sain kun sainkin jotain järkevää aikaiseksi. Sitten pihalle testaamaan ja säätelin gyron gainia, perä piti vaan ihmeellistä vatkausta, kunnes heitti nopeasti 180 astetta, tässä vaiheessa holdia päälle ja kopteri tuli siitä parista metristä ihan nätisti nurmikkoon, mutta nurmi oli sen verran pitkää että TT:n eturattaasta meni kaksi hammasta sileäksi. Gyrona on GP750, kaikissa muissa onkin GY520, joten pitänee tähänkin hommata niin voi lopettaa säätämisen.
Freya
Pitäisi nuppi purkaa ja kasailla muutenkin loppuun, en ole saanut aikaiseksi, aika vähän kortilla... Ehkä sitten ensi kesäksi :)
-
leluhylly
-
"Varoitus: tähän aiheeseen ei ole kirjoitettu ainakaan 120 päivään.
Jos et välttämättä halua vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista." :D :D
No niin, kuten myyntipalstalta on voinut todeta, nurkkia siivotaan ahkerasti ja ei en ole Goblinia tilaamassa enkä tyystin luovuttanut :D
Myyn nitrorojut pois kun ei vaan riitä aika harrastuksille, nitrossa on tietenkin se oma fiilis kun löytyy ääntä ja savua, jätän kuitenkin vain 600 ESP:n hyllyyn, riittää minun sunnuntailentelyille :)
Tuo Freya on käyty lähes kokonaan läpi, peräservo puuttuu ja ehkä jotain pientä, siinä olisi jollekin hyvä projekti kevääksi, kaksi Nova-4 -koppaakin löytyisi, muutama muovirunko, pari lasikuitu-canopya ja kaikenmaailman osaa, uutta ja käytettyä.
Laitan myynti-ilmon kun saan perattua tavaroita, yv:tä voipi laittaa jos isoa nitroa tekee mieli ;)