Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: Miika - 16 Helmikuu, 2010, 18:28:18
-
Moi,
Kävin leijuttelemassa muutaman akullisen Sporttia.
Toisen akun jälkeen huomasin koko moottorin ympäryksen ja oikeastaan koko päärattaan etupuolelle jäävän rungon olevan aivan vaalean muovipölyn peitossa.
Pikaisen analyysin jälkeen totesin pinjonion "hioneen" päärattaan rattaiden kärjet sileiksi.
Onko tämä normaalia uudella pinjonilla ja uudella päärattaalla? Vai pitääkö rattaan ja pinjonin välystä kasvattaa? Nyt välystä on sen verran, että yksi A4 paperi tulee "krepattuna" ulos, kun sen pyöräyttää rattaiden välistä. A4 paperi kaksinkerroin tulee läpi kun käyttää hieman enemmän voimaa.
Ensiksi säädin välyksen sanomalehdellä, mutta välyksestä tuli niin pieni, ettei lavat lähteneet pyörimään. Moottori koetti kyllä pyöriä, mutta lähti käytiin "tököttäen" ja "luovutti" n. 2 sekunnin yrittämisen jälkeen.
-
Jos pääratasta sormilla heilutellessa tuntuu pieni välys, niin on ok. Se rattaan kuluminen on ihan normaalia, sitä muovipölyä ilmestyy vaikka olis täydellinen välys.
-op-
-
Kiitos Vispilä nopeasta vastauksesta! :)
Kun pääratasta heiluttaa sormilla, niin tuntuu välystä.
Eli, ei muuta kuin kovaa treenausta.
PS. Sportti taitaa olla aika hyvin säädöissä nyt. Tikuista voi päästä irti ja kopteri lähtee hiljalleen etuvasemmalle vaeltamaan.
On se hieno laji! :D
-
Toisen akun jälkeen huomasin koko moottorin ympäryksen ja oikeastaan koko päärattaan etupuolelle jäävän rungon olevan aivan vaalean muovipölyn peitossa.
Se rattaan kuluminen on ihan normaalia, sitä muovipölyä ilmestyy vaikka olis täydellinen välys.
:o Oorrait ???
Eikait nyt sentäs noin paljon? Kyllähän mullakin on rexeistä päärattaan hampaiden päädyt vähän pyöristynyt, mut että muovipölyä näkyvillä?
Jos siellä semmonen pieni välys tuntuu niin sillon on ok, mut liika on varmasti aina liikaa :)
En tiiä, kuulostaa vaan kummalta..
-
Kyllä mullakin tulee uusista rattaista muovipölyä hiukan, vaikka on oikea välys.
-
Riippuu miten paljon sitä pölyä on ja tuleeko sitä joka lennolla paljon lisää, mutta jos välys on kohdillaan, en huolestuisi. Btw. rattaathan saattaa olla vähän epäkeskoja, joten se välys kannattaa tarkistaa useamman kerran kääntämällä ratasta aina jonkin verran kerrallaan.
-op-
-
Sitä pölyä oli siis paljon.
Niin paljon että runko näkyi paikoittain valkoisena, eikä musta hiilikuitu paistanut läpi.
Kyllä se aika oudolta tuntuu... Mutta kattellaan tuleeko sitä lisää, jos tulee, palaan kyselemään. :)
-
Ja semmonen pointti että jos se moottori pökköttelee niin sulla on ajoitus pielessä nopeudensäätimessä.
Ite en vielä nuita 450 siniä rattaita ole saanut pölyyntymään, hampaatki taitaa olla aika "terävät".
-
Ja semmonen pointti että jos se moottori pökköttelee niin sulla on ajoitus pielessä nopeudensäätimessä.
Ite en vielä nuita 450 siniä rattaita ole saanut pölyyntymään, hampaatki taitaa olla aika "terävät".
Mikähän mahtaa olla oikea ajoitus tolle 450M (http://www.fast-lad.co.uk/store/kx850177_450m_brushless_motor(3500kv)_rcm-bl450m-p-7333.html) + RCE-BL35X (http://www.trex-store.com/brushless-escgovernor-mode-rcebl35x-p-150.html) combolle?
Tehtaalla oli nopeudensäädin asetettu Mid-timingille ja olen kokeillut myös low asetusta. Tämän siis vaihdoin silloin kun etsin vikaa kun lavat vain pököttävät eivätkä pyöri. Nyt mennään mid asetuksella ja pököttelyä ilmenee vieläkin ulkona pakkasessa lentäessä.
Kokeilenko vielä high-asetusta?
-
Eihän ratas ota kiinni runkoon, jos se vaikka "lieppasee" pyöriessään? Pöly voisi tulla rungosta eikä rattaasta...?
-
Eihän ratas ota kiinni runkoon, jos se vaikka "lieppasee" pyöriessään? Pöly voisi tulla rungosta eikä rattaasta...?
Ainakaan käsin pyöritellessä ei ottanut muualle kiinni kuin pinjoniin.
Kattelin äsken ratasta, on siitä varmaan 1mm kulunut rattaiden kärjistä pois.... :-\
-
Onko sielä joku vikaerä ratas paikallaan vai oisko siinä välyksessä jotain? Voisko olla, että kun se on hieman kulunut niin pinjoni ei siihen saa täyttä otetta niin siksi kulahtaa lisää?
-
Riippuu mikä sulla on soft start asetuksena, low timing ja very low soft start pitäisi toimia.. ainakin vanhemmassa align vastaavassa combossa. Jos ei saa asettumaan niin itse hakisin uutta moottoria/säädintä että sais pököttelyn pois, ei kiva ::)
En tiedä onko tuo yleinen ongelma nuiden säädinten kanssa vai onko sulle tullut joku maanantai kappale?
Voihan sillä lentää jos se toimii, mutta suorituskyky voi kärsiä ja hyötysuhde...
-
Eihän ratas ota kiinni runkoon, jos se vaikka "lieppasee" pyöriessään? Pöly voisi tulla rungosta eikä rattaasta...?
Ainakaan käsin pyöritellessä ei ottanut muualle kiinni kuin pinjoniin.
Kattelin äsken ratasta, on siitä varmaan 1mm kulunut rattaiden kärjistä pois.... :-\
Selvitäpä pääseekö moottori & pinjoni mahdollisesti jostain asiaan kuulumattomasta syystä lennätystilanteessa pakenemaan "taipumaan" ns. taaksepäin ja sorvaamaan päärattaan hampaiden kärkiä ja mahdollisesti jopa hyppäämään yli hampaan. ???
PS. Siinä melkoset voimat pyrkii työntämään pinjonin pois päärattaalta.
-
Riippuu mikä sulla on soft start asetuksena, low timing ja very low soft start pitäisi toimia.. ainakin vanhemmassa align vastaavassa combossa. Jos ei saa asettumaan niin itse hakisin uutta moottoria/säädintä että sais pököttelyn pois, ei kiva ::)
En tiedä onko tuo yleinen ongelma nuiden säädinten kanssa vai onko sulle tullut joku maanantai kappale?
Voihan sillä lentää jos se toimii, mutta suorituskyky voi kärsiä ja hyötysuhde...
Softstarttia kun ei saa säädettyä... :o Tai en mää ainakaan semmosta ominaisuutta löytänyt nopeudensäätimestä. Siinä valitaan lentolaitteen tyyppi vaihtoehdoista
1. Lentokone
2. Helikopteri 1 +softstart
3. Helikopteri 2. +softstart +governor.
Mulla on valittu Helikopteri 1 +softstart.
Ja siinä on vielä semmonen jännä pointti, että kun lentää sisällä (=hallissa) kone toimii, mutta pakkasessa sitä pököttelyä ilmenee taas.
Selvitäpä pääseekö moottori & pinjoni mahdollisesti jostain asiaan kuulumattomasta syystä lennätystilanteessa pakenemaan "taipumaan" ns. taaksepäin ja sorvaamaan päärattaan hampaiden kärkiä ja mahdollisesti jopa hyppäämään yli hampaan. ???
PS. Siinä melkoset voimat pyrkii työntämään pinjonin pois päärattaalta.
Ainakin käsin vääntäessä on moottori paikoillaan, eikä liiku vaikka sormin koitan sitä vääntää.
-
Miksi mulla on kuitenki semmonen kutina että sitä vois erikseenki vielä säätää... >:(
-
Olisiko kellään antaa ohjeita sen softstartin säätöön?
Itse en manuaalia tavaamalla paljoa viisastunut.
Onko muilla Sportin omistajilla ongelmia moottorin tai nopeudensäätimen kanssa?
-
Tutkin tuota manuaalia niin näyttää ettei siinä näköjää olekkaan ohjelmoitavaa soft starttia.. on aina sama, sitte pitäs pelata sen timingin kanssa.. kokeilla kaikkia. Järjen mukaan pitäisi toimia ilman nykytteyä jollain, jos muillakin on samaa ongelmaa niin align pojilla on menny jotain hassusti.
-
Nyt on homma ratkennut!
Ratas ei enää kahden akun leijuttelussa pölyyntynyt yhtään eikä moottorikaan pökötellyt kylmässä. :)
Taisivat tarvia vain sisäänajoa.
-
Eli nyt on kotina että on ollut kuitenkin liian tiukalla... hienut itsensä kohdalleen niin ei ole moottorille niin paljon vastusta synkkaa paremmin ja ratas kulunut soppeliksi.