Kopterit.net
Tekniikka => Lavat => Aiheen aloitti: Rotary - 03 Helmikuu, 2010, 22:26:04
-
Ei kukaan sattuisi tietämään mitään snadisti edukkaampia lapoja viissataseen? En viittis tuhota Radixeja ihan huvikseen. Ei ne nyt NIIN halpoja ole nekään.
Allun omat tuntuu menevän aika herkästi. Johtuiskohan balsarungosta kenties...hiilikuitulava ssa :-\
-
Joku täytehän noissa lavoissa aina on. Osassa se täyte on balsaa, osassa jotain foamia. Kyllähän balsa kestävämpää on kuin uretaanin tapainen vaahto. Sen enempää noista lavoista tietämättä, niin sabe myy ainakin sabin lapoja. Kyllä ne kaikki lavat about yhtä herkästi hajoaa.
--
Timo
-
Joku täytehän noissa lavoissa aina on. Osassa se täyte on balsaa, osassa jotain foamia. Kyllähän balsa kestävämpää on kuin uretaanin tapainen vaahto. Sen enempää noista lavoista tietämättä, niin sabe myy ainakin sabin lapoja. Kyllä ne kaikki lavat about yhtä herkästi hajoaa.
--
Timo
itseasiassa kaveri on nyt torpannut noi trex-storen "3D" lavat jo 3 kertaa ja ihmeen kaupalle ne on vieläkin ehjät.
Toi täyte on kanssa yksi mitä ihmettelen vähän. Sekin tuntuu tavallaan oikotieltä onneen. Helppo valu ja vähemmän kuitua
-
Heh, rotary taitaa olla laatutietoinen kun ei meinaa align tavarat kelvata. :D :D :D :D :D
-
Heh, rotary taitaa olla laatutietoinen kun ei meinaa align tavarat kelvata. :D :D :D :D :D
Hahahaha. ;D
No on se kumma kun on tottunut muissa hommissa vähän toisenlaiseen mainontaan, ei tässä muuta.
Olen ajanut elämäni kilpaa radalla ja siellä kun tuppaa toi tavara olemaan aika tarkasti sitä mitä sanotaan, niin tässä kopteri-hommassa (missä olen siis uusi) näitä "sinne päin"- juttuja tuppaa tulemaan vastaan koko ajan :D
Onhan se nyt kumma jos meen meetwurstia ostamaan ja saan lauantaimakkaraa ;D
Mut ei tosiaan, kyllä mä ymmärrän ton lapahomman, kokonaan kuidusta tehtu lapa maksais ihan sopivasti ja olisi ehkä jopa vähän painavakin.
Pitää tutkia josko joku halpislapa toimii, koska noita menee tässä vaiheessa aika hyvää vauhtia
-
Jep, kyllä ne tahtoo kaikki lavat mennä... varsinkin isommissa vehkeissä... 250 ei mene ikinä jos leijuttelusta torppaa kun on niin vähän voimaa.
Hobbykingiltä saa halpoja ja hyviä lapoja perus hommiin :)
Kannattaa torppien jälkeen katsoa että ne lavat on oikeasti ehjät.. eivät ole murtuneet yhtään mistään jne..
Lapoja ^^
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10136&Product_Name=HK-500GT_Fiberglass_Main_Blade_%281pair%29 (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10136&Product_Name=HK-500GT_Fiberglass_Main_Blade_%281pair%29)
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6592&Product_Name=TIG_425mm_Carbon_Fiber_Z-Weave (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6592&Product_Name=TIG_425mm_Carbon_Fiber_Z-Weave)
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10696&Product_Name=500_Size_Carbon_Fiber_helicopter_blades_430mm (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10696&Product_Name=500_Size_Carbon_Fiber_helicopter_blades_430mm)
Itse varmaan lähtisin noita TIG:n lapoja ostamaan, jos vähän fiksumpaa haluaa... välttävät nuo toisetkin, eivät ole hinnalla pilattuja ;D
Pyöräytä samalla 450 Pro:n TT:n rattaat jostain, voin ostaa ;D
-
Jep, kyllä ne tahtoo kaikki lavat mennä... varsinkin isommissa vehkeissä... 250 ei mene ikinä jos leijuttelusta torppaa kun on niin vähän voimaa.
Hobbykingiltä saa halpoja ja hyviä lapoja perus hommiin :)
Kannattaa torppien jälkeen katsoa että ne lavat on oikeasti ehjät.. eivät ole murtuneet yhtään mistään jne..
Lapoja ^^
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10136&Product_Name=HK-500GT_Fiberglass_Main_Blade_%281pair%29 (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10136&Product_Name=HK-500GT_Fiberglass_Main_Blade_%281pair%29)
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6592&Product_Name=TIG_425mm_Carbon_Fiber_Z-Weave (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6592&Product_Name=TIG_425mm_Carbon_Fiber_Z-Weave)
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10696&Product_Name=500_Size_Carbon_Fiber_helicopter_blades_430mm (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10696&Product_Name=500_Size_Carbon_Fiber_helicopter_blades_430mm)
Itse varmaan lähtisin noita TIG:n lapoja ostamaan, jos vähän fiksumpaa haluaa... välttävät nuo toisetkin, eivät ole hinnalla pilattuja ;D
Pyöräytä samalla 450 Pro:n TT:n rattaat jostain, voin ostaa ;D
Noita oo kanssa katellu. Me tilattiin muuten Ebaysta ihan hupia tommosia kelta-mustia lapoja 3 paria jollain tyyliin 5€ tai jotain ihan naurettavaa. No mähän sen lavan sitten katkaisin. Sisältä löytyi yllätykseksi foamia, eli ihan normi setti, lasikuitua ja yksi kerros hiilikuitua. Toi hiilikuitu todella yllätti. lapa on muutenkin ihan sika jäykkä. Pitää laittaa kaverin 450 kiinni noi ja katsoa mitä tapatuu.
Meinasin tossa et oisko ne kaikki TT:n rattaat pitäny laittaa alumiinisiksi. Ne muut ei kyllä silleen mene....Se musta vaan on AINA paskana ja rupee hermot menemään kun sen vaihtaminen tosiaan on ihan turhan työläs homma. Ton anti rotation gearin voi vaihtaa sentään kentälläkin minuuteissa.
-
Jepa, itellä on 450 on nuita hiilikuitu/valko värisiä, radix tyyppisiä lapoja, sitte on ollu muutama pari niitä valkosia jossa on viisto raita... aivan hyvin toimi, radix tyyppiset on kans melko jäykät ja hyvät.
Ne raidalliset on löysemmät mutta menee perus lennossa hienosti
600N menee ainaki ihan randomisti kaikki tt:n rattaat... olis hyvä ku ois kaikki alumiinia/titaania? ^^
Mulle on ihan sama mitä ne lavat on sisältä kuhan ne toimii ^^
-
Jepa, itellä on 450 on nuita hiilikuitu/valko värisiä, radix tyyppisiä lapoja, sitte on ollu muutama pari niitä valkosia jossa on viisto raita... aivan hyvin toimi, radix tyyppiset on kans melko jäykät ja hyvät.
Ne raidalliset on löysemmät mutta menee perus lennossa hienosti
600N menee ainaki ihan randomisti kaikki tt:n rattaat... olis hyvä ku ois kaikki alumiinia/titaania? ^^
Mulle on ihan sama mitä ne lavat on sisältä kuhan ne toimii ^^
Mun täytyy laittaa mailia jonnekkin noiden rattaiden suhteen.
Se tt.n pöötyratas voi olla vähän kusinen, koska siinä on se ristihahlo sisällä. Voi olla vähän tyyris teetettävä.
Alumiinia kannatan itse tuom hinnan takia. Titaanisia pitäisi varmaan tilata joku sata kappaletta että kannataisi
-
Laitoin mailia Tommis Billetille kuvien kera. Saapa nähdä.
Veikkaan, että joudutaan keräämään porukkaa mukaan tilaukseen, koska toi saattaa olla yksittäisena aika hapokkaan hintainen.
Meneeks mitkään rattaat sekasin esim. 500 ja 600 kokoluokissa?
-
Ei taida mennä... jos tästä nyt saa realistisesti hankittua alurattaita niin ottasin 450 ja 600.. ja kohtuu hintaan. satoja euroja en ala maksamaan :D
-
Ei taida mennä... jos tästä nyt saa realistisesti hankittua alurattaita niin ottasin 450 ja 600.. ja kohtuu hintaan. satoja euroja en ala maksamaan :D
Joo en mäkään ;D
Uskoisin, että kuka tahansa jolla on cnc-vehkeet, saa tuollaisen rattaan jos toisenkin tehtyä ilman muttia. Suurin hommahan on sen ohjelman tekeminen sorvia varten. Melkein löisin vetoa, että kaikkia näitä rattaita lyötyy jo valmiina jostain metallisena. Melkein uskallan sanoa, ettei kaikkia noita ole kehitetty pelkästään näitä meidän härveleitä varten
-
Niin on,
Eipä niitä ainakaan googlella löydy :(
-
Heh, joo ei sellaisia lapoja olekaan rc-koptereihin jotka olisi umpikuitua kokonaan.Ne on rakenteeltaan kaikki samanlaisia, eli eturuna on jotain epoxisettiä jakaosa on joko balsaa, foamia tai muuta kevyttä täyteainetta. Lasi ja hiilikuitukerrokset tulee sitten vaan päälle jäykistämään rakenteen. Ei mitään siipiä tehdä umpinaisiksi. Ei noita formuloidenkaan siipiä umpilaminoita...
Miten ne perän rattaat paukkuu jos niitä pitää alumiinistä alkaa tekemään? Oletteko miettineet sitä, että jos torpissa rattaat ei pauku, niin jotain vielä kalliimpaa voi hajota. Eli jonkin tason sulakkeeksikin ne on saatettu suunnitella.
--
Timo
-
Anteeksi kun huutelen täältä typeryyksiä väliin, mutta jos sinulla ei ole väliä onko nupissa Radixit vai Hobbykingit, niin tuskin huomaat onko perässä keppi- vai remmiveto. Sillä vaan että hihna kestää torppailla, ja kepin vaihtaminen hihnaan saattaa tulla jopa edullisemmaksi kuin muutaman rattaan teettäminen... ;) ;D ::)
-
no ei se ihan sama ole. =)
-
Sen enempää niiden TT:n rattaiden kokoja tietämättä,
http://www.sks.fi/inet/sks/contman.nsf/documents/EBA2384F4C4C8477C225723A00568DD1/$file/hammaspyorat_tangot_1107642_06.pdf (http://www.sks.fi/inet/sks/contman.nsf/documents/EBA2384F4C4C8477C225723A00568DD1/)
http://www.mekanex.se/pdf/pdfkat/126_135.pdf (http://www.mekanex.se/pdf/pdfkat/126_135.pdf)
Saattavat olla hitusen arvokkaampia kuin kopterivalmistajan omat.. jos edes löytyy sopivia.
-
Joo ei,
Itse mietin jos nuilla alurattailla saisi juuri sen autorotaatio-rattaan vat evö menemään, mutta tosin kovemassa tontissa se pitää kuitenkin atomeiksi purkaa kun vaihttaa s- mallisen putken+kardaanin..
Eipä näitä ole kyntöhommiin tarkoitettu, tosin eipä tuota enää satukkaan... joskus kun aloitteli niin kivet lenteli useammin ^^
Laittaisi sen rattaan sitten vaika halppismuoviseksi niin olisi pehmeämpi ;D ;D
Nyt kun lentää "muutakin" kuin lejuttelua harjoittelee niin alkaa huomaamaan vähän eroa lapojen välillä, varmaan saa prokin jossain välissä radixia nuppiin.. aluksi mennään halvoilla lavoilla että näkee onko kok laitet toimiva..
-
Veikkailisin että alkaa nuita Torque putkia menemään jos vähänkään lujemmat rattaat tulee kepin päihin!
-
Veikkailisin että alkaa nuita Torque putkia menemään jos vähänkään lujemmat rattaat tulee kepin päihin!
En tässä kohtaa vaihtaisi kuin sen musta, koska se sieltä aina menee.
Loppuviimein se on ihan sama, onko se tube vai AR-ratas, kunhan se musta ei mene. Sen vaihtaminen on pelleintä heti Matti Nykäsen jälkeen
-
Ei viitsi tuota listaus säijettä sotkea, mutta jos tuosta nyt laittat tuon mustan rattaan aluksi, niin veikkaan että 90% todnäk nuo valkoiset menee seuraavaksi... tosiaan jos 450,600 luokaan jossain niin voisin olla messissä, 500 rattailla en tee mitään ^^
Niitä sateervarjo mallisia rattaita mielellään ottaisin sitten, oikeastaan koko alusetti tuohon TT: etupäähän 450,600.
Hinnat ei ollut pahoja tuolla, jos siis saa ostajia mukaan..
-
Joo se voi olla että rupee paukkumaan sitten isompia osia tuon myötä, mutta samapa se on kokeilla tuommostakin.
-
Joo se voi olla että rupee paukkumaan sitten isompia osia tuon myötä, mutta samapa se on kokeilla tuommostakin.
Niin siis ainoa looginen osa on juuri ne sateenvarjot ja Autorotaatio. uskon enemmän siihen isoon autorotaatioon, koska se on suorassa kontaktissa vedon suhteen.
Mä laitan niitä sateenvarjoja mukaan kanssa sinne, niin tutkitaan. Mä puhuin Tommin kanssa tänään puhelimessa ja siinä pähkäiltiin juuri noita valkoisia sateenvarjoja. Ne on todella pieniä jopa tuossa 500 kokoisessa ja ne rattaan hampaat vielä pienenee toiseen suuntaan ihan sikana. Sen työstäminen voi olla kusisempi homma. Tai sitten ei. 600 kokoisia asoa mulla ei ole täällä yhtään, joten niitä en saa nyt mukaan.
-
Lähinnä siis sitä mietin, että jotkut osat on tarkotuksella heikompia, ikäänkuin sulakkeita.
Jos laitetaan rattaisto metalliseksi niin kyllä siellä sit joku muu rupee vääntymään, esim. tässä tapauksessa jos tuo ei syö sitä sateenvarjoratasta niin sieltä rupee paukkumaan jotain muuta, esmerkiks TT tmv..
-
Lähinnä siis sitä mietin, että jotkut osat on tarkotuksella heikompia, ikäänkuin sulakkeita.
Jos laitetaan rattaisto metalliseksi niin kyllä siellä sit joku muu rupee vääntymään, esim. tässä tapauksessa jos tuo ei syö sitä sateenvarjoratasta niin sieltä rupee paukkumaan jotain muuta, esmerkiks TT tmv..
Mä lyön melkein ton kopterin vetoa, että se on AR-ratas.
Eikä sekään haittaa, jos tt menee, koska se on kuitenkin ihan ok hintainen ja sen vaihtaminen ei ole työlästä. Sitäpaitsi uskon että se on niin kiertojäykkä, että sen hajotessa, on torppi jo aika kova.
Toi nykyinen musta ratashan hajoaa samantien. Mulla on nyt noi hiilari perälavat naarannu kiinni 3 kertaa ja niissä ei ole edes naarmua!!! rattaita on kyllä menny joka kerta.
-
Iltaa,
Mulla on 500:lla rekkulalla varmaan joku 50 lentoa takana eikä yhtäkään osaa ole paukkunut... Ettei nyt vaan yritettäisi korjata vahvemmilla rattailla jotain muuta ongelmaa... ;)
En tiedä miten alumiiniratas kestää muovista vastaan jos sen perän mustan rattaan tekisi alumiinistä. Se on kuitenkin melko todennäköistä, että kaksi alumiiniratasta kiinni toisissaan syövät itsensä sileiksi varmaan ekalla akullisella. Tämän vuoksi niitä kartiorattaita ei ehkä kannata alumiinistä alkaa vääntämään. Teräs tms. voisi jo kestääkin mutta ne taas painaa melko törkeästi ja tuo trex 500 esp on jo muutenkin peräpainoinen ainakin itselläni.
Ehkä helpoin ratkaisu olisi laittaa korkeampi peräevä kopteriin ja vaikka joku pieni suksi sen alareunaan jolloin se uppoaisi maahan niin herkästi. Toisaalta sitten taipuu peräputki jos kovaa tullaan laskuun peräedellä....
--
Timo
-
Iltaa,
Mulla on 500:lla rekkulalla varmaan joku 50 lentoa takana eikä yhtäkään osaa ole paukkunut... Ettei nyt vaan yritettäisi korjata vahvemmilla rattailla jotain muuta ongelmaa... ;)
En tiedä miten alumiiniratas kestää muovista vastaan jos sen perän mustan rattaan tekisi alumiinistä. Se on kuitenkin melko todennäköistä, että kaksi alumiiniratasta kiinni toisissaan syövät itsensä sileiksi varmaan ekalla akullisella. Tämän vuoksi niitä kartiorattaita ei ehkä kannata alumiinistä alkaa vääntämään. Teräs tms. voisi jo kestääkin mutta ne taas painaa melko törkeästi ja tuo trex 500 esp on jo muutenkin peräpainoinen ainakin itselläni.
Ehkä helpoin ratkaisu olisi laittaa korkeampi peräevä kopteriin ja vaikka joku pieni suksi sen alareunaan jolloin se uppoaisi maahan niin herkästi. Toisaalta sitten taipuu peräputki jos kovaa tullaan laskuun peräedellä....
--
Timo
Pakko mun on kokeilla tota aluratasta jos nyt saan tilaajia. Viimeks se meni lumesta paskaks. kulu zzzzup...ja se oli siinä. Ei edes kovaa ottanut
-
Miten tiukalla sulla on ne perälavat? Nehän saa about heilua melkein vapaasti, niiden ei siis tarvi olla läheskään yhtä tiukalla mitä päälavat.
--
Timo
-
Miten tiukalla sulla on ne perälavat? Nehän saa about heilua melkein vapaasti, niiden ei siis tarvi olla läheskään yhtä tiukalla mitä päälavat.
--
Timo
ne on semmoset et ne on nahkeet ;D
-
Mulla nuo perälavat heiluu ihan vapaasti, ei siis ole kuin ruuveilla kiinni, muttei kovinkaan kireällä.
Perällä tehty lumeenkin uraa, mutta ei ole vielä mithään paukkunut. Viimesimmässä torppauksessa meni se tail geari huonoksi, mutta siinä meni myös pääratasta ja lavat yms :)
-
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10696&Product_Name=500_Size_Carbon_Fiber_helicopter_blades_430mm (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10696&Product_Name=500_Size_Carbon_Fiber_helicopter_blades_430mm)
Noita tilasin 3 paria ja parissa lavassa kiinnitysreikä on niin vinossa, että lapaura on mennyttä. Ihan OK lavat muuten, vaikka eivät Alignin vastaavien tarkkuudelle pärjää. Kokemusta ei tosin ole kovin paljoa, mutta kai noissa on eroa, kun keltanokkakin eroa löytää :) . Kelpaavat ainakin minulle kuitenkin toistaiseksi.
Tuo TT-ratas oli täälläkin kuluvaa tavaraa, kunnes laitoin isomman peräevän. Siitä on apua, mutta nykyisin on normievä kiinni, kun ei noita huonoja laskeutumisia enää tule ja jos tulee, niin se on kunnon tälli ;)
-
Mulla oli rave 450 testilapoina tollaset ja niistä ei hyvä fiilis jäänyt. Nimittäin räjähtivät ilmsassa, molemmat tyvestä poikki. Kierroksia oli n 2700rpm Nyt sitten huomasin 600:ssa jossa myös samanmoiset 600mm kuitu lavat, että toisen tyvessä on halkio. EN IKINÄ ENÄÄ EDES TESTAA KO. MERKKISILLÄ LAVOILLA!
-Rane
-
FMT:hen kattelen varalapoja. Mukana tuli aika rujon näköiset, mutta mitä nyt vähän testaillut vasta, ihan toimivat lasikuitu (?) lapaset. Pinta ei mitään erityisen nättiä, mutta painoeroa vain 0,2g ja lapaura sattui kerrasta kohdalleen. Tämän näköisissä 325mm lavoissa ainakin on yleensä puuydin ja kuori lasikuitua ja hiilikuitua sekaisin. Ilmeisesti tämmöiset:
http://cgi.ebay.com/2X-425MM-430MM-Glass-Fiber-Rotor-Main-Blade-T-REX-500-/280442963092?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item414bb40494 (http://cgi.ebay.com/2X-425MM-430MM-Glass-Fiber-Rotor-Main-Blade-T-REX-500-/280442963092?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item414bb40494) Omissa tosin lavan kärki pyöreämmän muotoinen.
Sitten asiaan. Tuo FMTmodel mainostaa keltamustille lavoille painoksi 117g/pari=58,5g kpl. Kaikki nuo sikahalvat ebay-lavat ovat 115-125g/pari myyjän mukaan. Kitin mukana tulleet punnitsin 64,1g ja 64,3g painoisiksi.
Kaikki hiilikuitulavatkin ovat ihan saman painoisia.
http://www.fast-lad.co.uk/store/edge_423mm_premium_blades_%3Cb%3Eflybar_version%3C/b%3E_le-423fb-p-9256.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/edge_423mm_premium_blades_%3Cb%3Eflybar_version%3C/b%3E_le-423fb-p-9256.html) 65g
http://www.fast-lad.co.uk/store/h50111_425f_carbon_fiber_blades-p-4256.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/h50111_425f_carbon_fiber_blades-p-4256.html) 60g
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10696 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10696) 63g
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8948 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8948) 60g (lasikuitu)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=12926 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=12926) 59g
Onko sille jokin syy, miksi kaikki 500:n lavat painavat ~60g/kpl? 325mm lavoissa on iso hajonta painossa eri merkkinen ja mallien välillä, mutta viissatkun lavat ovat kaikki saman painoisia +- pari grammaa.