Kopterit.net
Kilpailutoiminta => F3C Lajiryhmä => Arkisto => Aiheen aloitti: Timo - 22 Tammikuu, 2010, 13:47:32
-
Moido,
Joidenkin ihmisten kanssa on ollut juttua siitä, että pidettäisiin tänä keväänä viikonlopun mittainen kilpailemiseen keskittyvä leiri. Viikonlopun aikana käytäisiin läpi tuomarointia, tehokkaita harjoitusmetodeja, käytäisiin läpi miten kopteria tulisi lentää eri liikkeissä ja ylipäätään käytäisiin läpi ohjelman suorittamista. Tämän lisäksi käytäisiin läpi F3C, Eurosport ja Popular tyylisen ohjelman vaatimuksia kopterin säätämisen kannalta, käytäisiin läpi siis kopterin säätöjä noiden ohjelmien osalta. Tämän lisäksi keskitymme treenaamaan kentällä ja käymään porukalla läpi toistemme lentoa ja siinä olleita virheitä sekä korjaustapoja havaittuihin ongelmiin.
Leirin paikka ja ajankohta on vielä hieman avoinna. Grensecup järjestetään tänä keväänä Norjassa 8. - 9. toukokuuta ja mikäli sinne on lähdössä uusia naamoja Anssin, Arin, Juhon, Jukan ja minun lisäksi kilpailemaan joko F3C, Eurosport tai Popular luokkaan, niin silloin kisaleiri pidetään vähintään paria viikkoa ennen Grensencup-kisaa jolloin uudet kisaajat saavat jo hyötyä leiristä Norjaa varten. Jollei uusia naamoja ole lähdössä Norjaan, niin sitten varmaan leiri kannattaa ajoittaa toukokuulle ennen kevätleiriä.
Kuinkas moni on halukas osallistumaan kyseiselle leirille? Jos joku uusi kaveri on kiinnostunut lähtemään Norjaan, niin siitäkin saa kertoa tänne.
--
Timo
-
Moikka!
Norjaan tuskin tulee lähdettyä, mutta olisi ihan mielenkiintoinen varmaan tuollanenkin "kisasäätökurssi". Voisin ainakin kuuntelemaan ja katselemaan tulla, ajankohdasta riippuen :)
-
moi,
riippuu paljolti paikasta missä kurssi järjestetään..
-Teemu
-
Ajankohta on 17.-18.4. Näin sovimme syksyllä. Mun mielestä on kaksi paikkaa mistä valita. Joko Vesivehmaa tai Räyskälä koska molemmissa majoituksen saa helposti ja edullisesti. Samoin molemmissa pystyy lennättämään useammalla linjalla yhtäaikaa.
-
Moikka,
Forssan kenttä kävi minulla myös mielessä. Räyskälä on kuitenkin paljon aktiivisempi muulta toiminnaltaan. Useampi lentolinja on kuitenkin vähän vaikea järjestää, leijutusneliöitä kyllä saa useamman. Huhtikuun lumitilanne on myös asia joka vaikuttaa paikkan valintaan. Tärkeää on se, että meillä on käytössä joku sisätila jossa voidaan perehtyä näihin luentomaisiin osuuksiin.
--
Timo
-
Moikka,
Forssan kenttä kävi minulla myös mielessä. Räyskälä on kuitenkin paljon aktiivisempi muulta toiminnaltaan. Useampi lentolinja on kuitenkin vähän vaikea järjestää, leijutusneliöitä kyllä saa useamman. Huhtikuun lumitilanne on myös asia joka vaikuttaa paikkan valintaan. Tärkeää on se, että meillä on käytössä joku sisätila jossa voidaan perehtyä näihin luentomaisiin osuuksiin.
--
Timo
Kyllähän toi leiri kiinnostais jos ei satu muiden menojen kaa samaan aikaan toi kyllä aika vahvoilla kuitenki varsinki jos koneet kunnossa. ÄÄh meillä on NIK leiri jämillä just sillo.
-
Kiinnostaa kovastikin tämä leiri.
Jos jostain ihmeen syystä tämä järjestyisi ennen 15.4.10 niin nummelassakin voineevarsin vapaasti lentää. Pitkä kiitotie 04/22 on suljettu ja Airhotelista löytyy majoitus/kokustamistiloja kentän yhteydessä.
-
Kyllä leiri kiinnostaa, mutta Grensen jätän väliin vaikka kiinnostusta olisi siihenkin.
-Tero
-
Kyllähän tuo kiinnostaa, jos vaan aikataulut saa sopimaan kohdalleen. Norjaan en kyllä ole lähdössä vaikka varmasti mielenkiintoinen keikka voisi ollakin.
-
"maybe" I'm interested, depending on how busy this year will be.
Could anybody please lend me a flybar? ;D
-
"maybe" I'm interested, depending on how busy this year will be.
Could anybody please lend me a flybar? ;D
Want me to email you one?
-
yes, and duct-tape it to the rotorhead.
Nobody will notice :)
-
Grensecup järjestetään tänä keväänä Norjassa 8. - 9. toukokuuta
Missäspäin Norjaa tämä järjestetään? Nopeahko googlettelu huonoilla hakusanoilla ei tuottanut tulosta.
-
Grensecup järjestetään tänä keväänä Norjassa 8. - 9. toukokuuta
Missäspäin Norjaa tämä järjestetään? Nopeahko googlettelu huonoilla hakusanoilla ei tuottanut tulosta.
Eiköhän se mahda Elverumissa olla tänäkin vuonna.
- Ilkka
-
Joo Elverumissa. Ja paikan nimi on Starmoen, ISON nurmisen lentokentän aivan kupeessa. Ei paikkana mikään hienoin mutta reissuna hieno kokemus!
-
Moro,
Syystä ja toisesta on leirin kutsu virallisesti venynyt. Kuitenkin olemme 17.-18.4. kokoontumassa Forssaan pitämään treenileiriä F3C Fai, eurosport ja popular luokille. Tarkoituksena olisi käytännössä käydä ohjelmia läoi ja antaa ohjausta harjoittelulle sekä tekniikan hiomiseen. Forssan kenttä on yleisesti käytössä kyseisenä viikonloppuno joten olemme paikallla ihan kuin kaikki muutkin harrastaja joen sopi sijaa tuo. Pyritään että kaikki pääsisevät lentämään kuitenkin ja saamaan ohjausta.
Toimintaa kentällä on sää varauksin lauantaina klo 10 eteenpäin. Jos tarvitset majoitusta niin hotelli pumupienkelillä on edulliset huoneet F3C team Finlandin mainitsemalla.
Ja kun kuitenkin tulee kysymyksiä miksei F3N ole listassa niin tulimme siihen tulokseen että kaikkea ei ehditä samaan viikonloppuun saamaan. F3N:stä kiinnostuneille on tarpeen hioa oma viikonloppu ja siihen keskittyen. Voisimme sellaista miettiä esim Vesivehmaalle jos itärajalta olisi paikalle tulijoita niin matkakin hieman lyhempi. Palataan siihen ensi viikonlopun jälkeen.
Kisaamisesta kiinnostuneet ovat siis tervetulleet paikalle ja ilmoittautumisia voi laittaa näkyville tähän.
Terv Anssi
Ilmoittauneet:
F3C
Anssi Aunola
Ari Holmström
Timo Keränen
Juho Heikkilä?
Jukka Heikkilä?
Sami Tarikka?
Tero Vartiainen?
Eurosport
?
Popular
?
-
Ilmoittauneet:
F3C
Anssi Aunola
Ari Holmström
Timo Keränen
Juho Heikkilä?
Jukka Heikkilä?
Sami Tarikka?
Tero Vartiainen?
Markus Nentwig?
Eurosport
?
Popular
?
-
Moi,
I just had a meeting with my lawyer :) reading the rules (http://alpha924.server4you.de/FAI/Sporting_code/Section4/SC4_Vol_F3_Helicopters_10.pdf).
Two questions:
1. FIGURE “M” WITH HALF PIROUETTES
* All piros are the same direction, right? (because that's what the picture shows)
* The direction of the piro doesn't matter? (because 3. diamond explicitly tells "nose to the pilot", it's not mentioned here)
* are the altitudes in the drawing correct? The text tells something completely different.
2. SEMI CIRCLE WITH PIROUETTE
* There are NO stops during the piro, correct? (because they aren't mentioned anywhere)
-
Two questions:
1. FIGURE “M” WITH HALF PIROUETTES
* All piros are the same direction, right? (because that's what the picture shows)
* The direction of the piro doesn't matter? (because 3. diamond explicitly tells "nose to the pilot", it's not mentioned here)
* are the altitudes in the drawing correct? The text tells something completely different.
Pictures is pictures and rules is rules. Rule tell you how you have to fly. Pictures show only idea. Eli pyritään lentämään liikkeet kuten tekstissä sanotaan, kuvat vain auttavat tulkitsemaan tekstiä.
M-kuviosta ei ole tosiaan mainittu mitään piruettisuunnista, tällöin ne voidaan ajaa miten päin vain. Tämä on vain minun tulkintani. Viimeistään EM-kilpailuissa selviää, miten ne piruetit saa lentää. En ihmettelisi mikäli EM-kisoissa kilpailijoille ilmoitetaan, että M-kuvion piruetit lennetään eri suuntiin kuten ennenkin. Mutta lennetään me täällä Suomessa nyt kuten säännöissä tällä hetkellä lukee. Eli piruetin suuntaa saa vaihtaa jokaisen 180 piruetin jälkeen jos mieli tekee.
2. SEMI CIRCLE WITH PIROUETTE
* There are NO stops during the piro, correct? (because they aren't mentioned anywhere)
Juuri näin, jos siellä olisi pysähdykset, niin se mainittaisiin. Tai mainittaisiin edes, että puoliympyrän aikana suoritetaan neljä 90-asteen piruettia, tällöin voisi päätellä, että ehkä siellä piruettien välissä pitää jotain tehdä, joko pysähtyä tai vaihtaa suuntaa. Mutta nyt kirjoitetaan, että lennetään puoliympyrä tehden samalla täysipiruetti. Eli ei mitään pysätyksiä muualle kuin lippujen päälle.
--
Timo
-
Thanks will read it slowly later, now at work.
Here is my problem:
The MA lifts off from the helipad and hovers at 2m. MA backs up, stops and hovers over flag 1(2). MA
ascends 2.5m while performing a 180º pirouette and stops for 1 second, continues ascent while performing
a 180º pirouette and stops at 5m. MA descends 2.5m at 45º while performing a 180º pirouette and stops
for 1 second. MA continues 45º descent while performing a 180º pirouette and stops at 2m. MA ascends
2.5m at 45º while performing a 180º pirouette and stops for 1 second, continues ascent while performing a
180º pirouette and stops at 5m. MA descends 2.5m while performing a 180º pirouette and stops for 1
second, continues descent while performing a 180º pirouette and stops at 2m
Reading this word by word, the second ascent and the second descent are only 50 cm!
- start at 2 m
- ascend 2.5 m => now at 4.50 m
- stop at 5 m
-
He he ;)
Sattuuhan noita virheitä kaikille. Tuo on aika hyvä huomio, tekstissä on tosiaan virhe. Voisin korjata sen tähän alle.
The MA lifts off from the helipad and hovers at 2m. MA backs up, stops and hovers over flag 1(2). MA
ascends 2.5m while performing a 180º pirouette and stops for 1 second, continues ascent while performing
a 180º pirouette and stops at 7m. MA descends 2.5m at 45º while performing a 180º pirouette and stops
for 1 second. MA continues 45º descent while performing a 180º pirouette and stops at 2m. MA ascends
2.5m at 45º while performing a 180º pirouette and stops for 1 second, continues ascent while performing a
180º pirouette and stops at 7m. MA descends 2.5m while performing a 180º pirouette and stops for 1
second, continues descent while performing a 180º pirouette and stops at 2m
Muutetaan siis 5m kohdat 7m arvolle, niin kaikki täsmää. Samoin jos pidämme liikkeen 0m tasoa siinä 2m korkeudella joka on liikkeen alaraja, niin silloin 5m on ihan oikean luku. Tällöin alussa tehtävä nousu suoritetaan -2m sinne nolla tasolla. Samoin liikkeen lopussa keskiympyrän päällä laskeutuminen suoritetaan 0m tasosta takaisin maan kamaralle -2m korkeuteen ;)
--
Timo
-
Thx :)
-
Huomenta,
Mikäli joku on kiinnostunut tulemaan huomenna Forssan lentokentälle paikanpäälle. Niin kannattaa tietysti seurata sääennusteita. Jokioinen on muutaman km päässä kyseisestä lentokentästä joten kun katsoon ennusteet Jokioisista, saa melko hyvin Forssan kentän ennusteen.
http://www.fmi.fi/saa/paikalli.html?place=Jokioinen (http://www.fmi.fi/saa/paikalli.html?place=Jokioinen)
http://www.foreca.fi/Suomi/tasmasaa/Jokioinen (http://www.foreca.fi/Suomi/tasmasaa/Jokioinen)
Mikäli keli näyttää siltä, että sataa rajusti ja on kylmä, niin tuskin olemme paikalla ennen kuin sää paranee.
--
Timo
-
Terve,
Jätän tämän lystin välistä tällä kertaa. Olen hengessä mukana ja yritän käydä pari keikkaa ajamassa itse itseäni kouluttaen :-\ Ohjaus olisi kyllä ollut tarpeen...
-Tero
-
I might cancel, too. am not too keen on spending a day in the rain. But let's see tomorrow.
-
today's lesson:
Pullbacks against the wind leads to quite an up-hill battle ...
-
Tuli vietettyä päivä tuulessa ihan katseluoppilaana kun sedät treenaa tuulessa, jossa en nostanut auton takaluukussa ollutta 450 rekkua ulos hetkeksikään kovan tuulen vuoksi.
Itse saavuin Forssan kentälle kympin nurkilla ja näin että joku kentällä jo onkin. Lentotyylistä arvelin Markuksen olevan paikalla ja oikeaan se osuikin.
Tällöin sää oli vielä aurinkoin mutta melko kylmä.
Markuksen intensiivisellä tahdilla tapahtuvaa lennätystä katsellessa aika kului nopeasti ja vajaan tunnin kuluttua saapui Timo, Juho, Jukka, Anssi ja Ari paikalle.
Viimeksi mainitun viisikon sekä jo aiemmin paikalla olleen Markuksen lennätystä tuli seurailtua aina tuonne hiiren verran yli viiteen, jolloin alkoi sadekuurojen jälkeen satamaan räntää. Tässä vaiheessa Äijät pakkasivat kamppeet kasaan ja lähdettiin kentältä.
En voi muuta kuin sanoa että kovia ukkoja oli jokainen Forssa kentällä tänään lennättänyt, oli meinaan aikamoinen puhuri.
Näkemystä kovaan tuleen ja äijien asennetta treenaamiseen kuvailee jonkun FAI-ukon lausahdus, että aika kylmää on, mutta pääseepähän treenaamaan vähän vaativimmassakin olosuhteissa.