Kopterit.net

Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Ripa - 21 Tammikuu, 2010, 18:06:13

Otsikko: Epäonnistunut autorotaation harjoittelu, sisäpiirin tietoa
Kirjoitti: Ripa - 21 Tammikuu, 2010, 18:06:13
http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,92131.0.html (http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,92131.0.html)
Otsikko: Vs: Epäonnistunut autorotaation harjoittelu, sisäpiirin tietoa
Kirjoitti: simo-87 - 21 Tammikuu, 2010, 18:38:21
Joo ja sinne meni 15milj eekkeria kuin kankkulan kaivoon, kun olivat aikasemmin korjannut kyseisen koneen viime vahingosta ;D.
Otsikko: Vs: Epäonnistunut autorotaation harjoittelu, sisäpiirin tietoa
Kirjoitti: juza - 21 Tammikuu, 2010, 19:11:59
+35milj € hintanen kone..
Otsikko: Vs: Epäonnistunut autorotaation harjoittelu, sisäpiirin tietoa
Kirjoitti: 1m4s0_ - 21 Tammikuu, 2010, 19:31:48
TAITTUUU! EI TAITU! TAITTUUUUUUUUUUUUU!
Otsikko: Vs: Epäonnistunut autorotaation harjoittelu, sisäpiirin tietoa
Kirjoitti: simo-87 - 21 Tammikuu, 2010, 19:34:11
+35milj € hintanen kone..

Juu ja se vielä siihen päälle HUH HUH€€€€€€€€€€€€€€ jättäis koneet vaikka rakentamatta alas tulevat kuitenkin ;D ;D
Otsikko: Vs: Epäonnistunut autorotaation harjoittelu, sisäpiirin tietoa
Kirjoitti: Rotary - 21 Tammikuu, 2010, 20:32:13
Mä sanoisin ammattilaisena, et toi gyron gaini on vähän pielessä  ;D
Otsikko: Vs: Epäonnistunut autorotaation harjoittelu, sisäpiirin tietoa
Kirjoitti: simo-87 - 21 Tammikuu, 2010, 20:36:31
Eiii välttämättä saattoi seos ruuvitkin olla liian laihalla ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Epäonnistunut autorotaation harjoittelu, sisäpiirin tietoa
Kirjoitti: 1m4s0_ - 21 Tammikuu, 2010, 21:42:45
Ei ei pojat, kyllä tässä tippui vastarinakku kyydistä... siksi ohjausmenetetty..
Otsikko: Vs: Epäonnistunut autorotaation harjoittelu, sisäpiirin tietoa
Kirjoitti: koikkis69 - 21 Tammikuu, 2010, 22:11:09
Juu ja se vielä siihen päälle HUH HUH€€€€€€€€€€€€€€ jättäis koneet vaikka rakentamatta alas tulevat kuitenkin ;D ;D

juu oletko koskaan kuullut koneesta joka olisi jäänyt ilmaan....kaikki ne taitaa tulla alas ennemmin tai myöhemmin :D
Otsikko: Vs: Epäonnistunut autorotaation harjoittelu, sisäpiirin tietoa
Kirjoitti: simo-87 - 21 Tammikuu, 2010, 22:18:41
Juu ja se vielä siihen päälle HUH HUH€€€€€€€€€€€€€€ jättäis koneet vaikka rakentamatta alas tulevat kuitenkin ;D ;D

juu oletko koskaan kuullut koneesta joka olisi jäänyt ilmaan....kaikki ne taitaa tulla alas ennemmin tai myöhemmin :D

 ::) no jaa  ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Epäonnistunut autorotaation harjoittelu, sisäpiirin tietoa
Kirjoitti: Rotary - 21 Tammikuu, 2010, 22:19:16
Juu ja se vielä siihen päälle HUH HUH€€€€€€€€€€€€€€ jättäis koneet vaikka rakentamatta alas tulevat kuitenkin ;D ;D

juu oletko koskaan kuullut koneesta joka olisi jäänyt ilmaan....kaikki ne taitaa tulla alas ennemmin tai myöhemmin :D

tätä odotellessa....nythän ne aloittaa ne avaruusmatkat.....että sillä pohjalla  :P
Otsikko: Vs: Epäonnistunut autorotaation harjoittelu, sisäpiirin tietoa
Kirjoitti: mrsaila - 22 Tammikuu, 2010, 09:35:34
Juu ja se vielä siihen päälle HUH HUH€€€€€€€€€€€€€€ jättäis koneet vaikka rakentamatta alas tulevat kuitenkin ;D ;D

juu oletko koskaan kuullut koneesta joka olisi jäänyt ilmaan....kaikki ne taitaa tulla alas ennemmin tai myöhemmin :D

 ::) no jaa  ;D ;D ;D
Mikä menee ylös tulee myös alas, paitsi landarit! -Nimetön pilotti
Otsikko: Vs: Epäonnistunut autorotaation harjoittelu, sisäpiirin tietoa
Kirjoitti: elvis - 22 Tammikuu, 2010, 10:07:21
Siis kyllä harmittaa, Patrialla on jotain vanhoja tuttuja, jotka varmaankin ovat sekaantuneet tähänkin modifikaatioon. Vaikka ovatkin vähän rasittavia, niin on tämä heillekin turhan kova rangaistus  :-\

Jos tosiaan koko modifikaatio on saatu tehtyä vain 15M€:lla, niin luulenpa että siellä on muutamakin innostunut kaveri tehnyt hommia omallakin ajallaan. Johan tuossa osatkin on maksaneet melkein sen verran, Boeinginkin saivat avaamaan uudelleen jo suljetun tuotantolinjan siksi aikaa että osia saatiin.

Tuskinpa se nyt ketään lohduttaa että ei aina hyvin mene ruotsalaisillakaan:
http://www.youtube.com/watch?v=lbtzsVQx6KY (http://www.youtube.com/watch?v=lbtzsVQx6KY)
ja vielä
http://www.youtube.com/watch?v=U0LBj_8xs_w (http://www.youtube.com/watch?v=U0LBj_8xs_w)
Sittemminhän ilmeisesti ohjausjärjestelmät on saatu JASissa kuntoon eikä sieltä ole kuulunut aikoihin ikäviä uutisia. Onnettomuudet nyt vaan kuuluvat raja-aitoja murtavien protojen kehittelyyn, onneksi ihmisuhreilta ollaan pitkälti säästytty.

Hattua pitää nostaa hurreille että kuitenkin pystyvät vielä nykyaikana kehittämään ihan suurvaltojen hävittäjiä ominaisuuksiltaan vastaavan lentolaitteen. Suomessa jouduttiin tyytymään referenssinä Airbusin lentojarruihin ennen vähän takapakkia ottaneeseen Hornetin modifikaatioon.
Otsikko: Vs: Epäonnistunut autorotaation harjoittelu, sisäpiirin tietoa
Kirjoitti: Sammy - 22 Tammikuu, 2010, 10:18:53
Elviksen ekasta pätkästä leikkaamaton versio.
http://www.youtube.com/watch?v=vgTQ3eDkCn0 (http://www.youtube.com/watch?v=vgTQ3eDkCn0)

Noita saabisteja näyttää tipahtelevan (elviksen toinen pätkä eri suunnista)
http://www.youtube.com/watch?v=4iToQ2FykoI (http://www.youtube.com/watch?v=4iToQ2FykoI)
Otsikko: Vs: Epäonnistunut autorotaation harjoittelu, sisäpiirin tietoa
Kirjoitti: elvis - 22 Tammikuu, 2010, 10:29:02
uskomatonta ettei tuo ensimmäinen jassi räjähtänyt!! Eikös hävittäjissäkin ole polttoaine aika pitkälti siivissä?

Juu, siivissä on tankkeja, runkotankkejakin löytyy ja pallejakin (irrotettavia lisätankkeja) käytetään. Polttoaine nyt vaan on kerosiinia, suunnilleen dieselin tapaista ainetta, joka ei oikeastaan räjähdä. Eikä edes syty kovin helposti.

Tietysti hieno efekti saadaan silloin jos kone tulee kovaa vauhtia tonttiin niin että polttoaine pisaroituu ja höyrystyy pilveksi ja samalla pilvessä lentelee kaikenlaisia kuumia metalliosia niin että pilvi syttyy ja aiheuttaa Hollywood-efektin (ison liekkipallon). Mutta ei sekään oikeastaan räjähdys ole..
Otsikko: Vs: Epäonnistunut autorotaation harjoittelu, sisäpiirin tietoa
Kirjoitti: elvis - 24 Tammikuu, 2010, 17:28:22
Jaa ei syty? Mitähän me ollaan ymmärretty eritavalla :D Ingenöörit kuitenkin miettivät geelimäisiä yms polttoaineita, jotta kuolonuhrien määrä kovalle maalle laskeutuessa laskisi edes vähän alle 100%.. Kun polttoaine syttyy massiivisesti niin kai sitä voi räjähdykseksi sanoa?

Ja kummasti tuo suomen hornetti RÄJÄHTI pitkin peltoa, palaen siten, että hiilikuitua on ilma sakeana ja siivous on tehtävä naamari päässä.. Tulipalo ja siitä aiheutuvat hiilikuitukaasut ovat suurin kuoleman kylväjä lentokoneturmissa..

Joo, kaikenlaisia geeliviritelmiä on toki kokeiltu. Paha vain, että maahantörmäyksessä vapautuu niin paljon energiaa, että geelikin käytännössä pisaroituu. Geelipolttoainetta on mm. kokeiltu täysikokoisella, kauko-ohjatulla matkustajalentokoneellak in aikoinaan, mutta aikaan saatiin ihan vastaava liekkimeri (ei räjähdys  ;) ) kuin tavallisellakin löpöllä. En nyt löydä tuubista muuta kuin tavallisella polttoaineella lennetyn lentokoneen törmäyskoetta
http://www.youtube.com/watch?v=AWuvGoKdWFM (http://www.youtube.com/watch?v=AWuvGoKdWFM)
mutta sama tulos oli geelilläkin. Mutta tulipalo tuo on, no ok, räjähdysmäinen sellainen..

Mutta miksi sitten Hornet räjähti atomeiksi ja hiilikuitupölyksi? No, jos kone on tullut pystysyöksyä ehkä karvan verran yli äänen nopeutta (~343m/s), on härvelillä kineettistä energiaa noin 1/2 x 18000kg (?) x (343m/s)**2 = 1060 MJ, joka on vapautunut sekunnin murto-osassa.. Yksi tonni trotyyliä antaa räjähdysenergiaksi 4184 MJ (ks http://en.wikipedia.org/wiki/TNT_equivalent (http://en.wikipedia.org/wiki/TNT_equivalent)) eli törmäys vastaa tilannetta jossa Hornet olisi räjäytetty 253 kg:lla trotyyliä. Tuohon tietysti tulee polttoaineen palaminen lisäksi. Tuo massa törmäyksessä on tässä vähän arvaus, mitä lie tarkkaan painanut, tankeissa oli ilmeisesti ainakin reservit + jonkin verran muutakin testilentomassaa mukana.
Otsikko: Vs: Epäonnistunut autorotaation harjoittelu, sisäpiirin tietoa
Kirjoitti: 1m4s0_ - 24 Tammikuu, 2010, 19:47:48
Kivan kokonen skaala  8)
Hornet pläjähti pitkin peltoa, ei räjähtänyt  ;D
Ei vaan... mitä eroa ole räjähdysmäisellä palolla ja räjähdyksellä, yhtä ikäviä molemmat  :D
Otsikko: Vs: Epäonnistunut autorotaation harjoittelu, sisäpiirin tietoa
Kirjoitti: fosa - 24 Tammikuu, 2010, 21:27:06
Eiköhän se aika pian selviä et tapahtuko palaminen, deflagraatio, räjähdys vai jtn ihan muuta.. ::)