Kopterit.net

Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: kaardian - 08 Tammikuu, 2010, 21:58:19

Otsikko: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: kaardian - 08 Tammikuu, 2010, 21:58:19
Tässä on tullut roplattua jos jonkinnäköstä Align-kloonia. HK-450 nyt on ihan oma lukunsa. Tässä äskettäin vaihdoin 500 reksään (alkuperää klooni) Alignin alkuperäisen alumiinisen nupin. Alkaa olemaan jo liki puhdas Aligni tämä :)

Mittailin tönärillä osien kokoeroja ja tutkin materiaalin ja viimeistelyn laatueroja ihan silmämääräsesti ja "hipelöimällä".

Tässä muutama ajatus mitkä heräsi:
- Alignin osissa on hieman erilaiset kulmat. Esim. lavanpitimen reuna (ks. IMG_0424 (ID 6733).jpg)
- Kloonien reunat on terävempiä.
- Välykset ovat merkittävästi isompia klooniosissa.
- Alignin osat sopivat paremmin paikoilleen.
- Alignin maali on sileämpää.

Aikaisemmin nupissa oli lavanpitimissä melkoinen välys, ne pääsivät liikkumaan millin tai kaksi "ylös alas". Nyt on jämäkkä ja tiukka kun on orkkis nuppi.

Nyt kun olen vertaillut näitä alkuperäisiä ja epäalkuperäisiä, CopterXiä ja kaikkee, niin ei voi muuta sanoa kuin että se on Align, vain jos siinä lukee niin.
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: 1m4s0_ - 09 Tammikuu, 2010, 00:28:59
Millaiset pehmeys erot on HK-copterx-align aluilla?
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: Puhi - 09 Tammikuu, 2010, 00:51:41
Kaverini on ainakin itsetehdyistä puukonteristä mittaillut kovuuksia koulussa, varmaan pystyis mittaan myös kopunosista... Pitääkin kysyä. Harmi vaan, et kaveri lähti just 10 minsaa sitten polkemaan fillarilla himaansa tikkaillastamme... ;D Mut kysyn siltä huomenna, pystyiskö alumiinista moista mittaan... Teki kyllä just dippatyön valmiiksi vesileikkauksesta. :)
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: Mick - 09 Tammikuu, 2010, 08:16:06
Ois kiva nähdä vertailu arvoja noista osista (Myötöraja ja murtolujuus)
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: kaardian - 09 Tammikuu, 2010, 09:31:02
Millaiset pehmeys erot on HK-copterx-align aluilla?

Ei ole enää CopterX nuppia, niin ei voi ottaa kuvia. Muistikuvan mukaan CopterX oli laadukas, mutta ei yhtä laadukas kuin Align.

Mokkiksen kanssa ihmeteltiin niitä viimme kesänä. Ensin oli HK-450 muovisena, ja sit sama mut CopterX alunuppi ja perä. Ne toimi ihan siedettävästi, mutta jotain eroa oli siliti. Ainakin se perän slideri jumitteli perässä ja siellä oli melkonen välys. Nuppi oli ihan kohtuu hyvä. (alan toistaa jo itseäni)...
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: 1m4s0_ - 09 Tammikuu, 2010, 12:04:30
Aivan, mutta lähinnä mietin et huomasitko mistään kuinka helposti ne eri merkkia alut oli solmussa tonteissa jne... its sen verran huomasin että copterx nupin keskiö taittuu vähän herkemmin kuin align, mutta on silti 2x halvempi niin ostin niitä muutaman ;D
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: kaardian - 09 Tammikuu, 2010, 18:01:44
Aivan, mutta lähinnä mietin et huomasitko mistään kuinka helposti ne eri merkkia alut oli solmussa tonteissa jne...

Juujaajoo! Tuo CopterX nuppi... Lavanpitimen linkkipallojuranssi vääntyi pehmeään peltoon torpatessa. Alignin oma ei vääntynyt vastaavassa torppauksessa.
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: Rotary - 09 Tammikuu, 2010, 23:21:35
Aivan, mutta lähinnä mietin et huomasitko mistään kuinka helposti ne eri merkkia alut oli solmussa tonteissa jne...

Juujaajoo! Tuo CopterX nuppi... Lavanpitimen linkkipallojuranssi vääntyi pehmeään peltoon torpatessa. Alignin oma ei vääntynyt vastaavassa torppauksessa.

Pitää muistaa, että joka torppi on erilainen.

Mä ajattelisin asiaa myöskin niin, että noita halpoja voi ostaa kuitenkin varastoon useamman. Ei se kalliin kopun osa kuitenkaan NIIN kestävä ole, että se kestää mitä tahansa.

Kyllä näyttää kalliissakin kopussa paikat retkahtelevan ihan joka torpissa mitä ihmeellisemmin.
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: 1m4s0_ - 10 Tammikuu, 2010, 00:12:31
Hommassa on kaksi puolta... vaihtaako joka torpissa osan joka vääntyy halpavalmisjalla helposti... vai joka kolmannessa sen kalliimman  ::)
Tosin ihan hyvin on itelläni cx-keskiö nyt kestänyt... eipä tuo kyllä ole vähään aikaan lentänytkään..
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: kaardian - 20 Syyskuu, 2010, 20:45:20
Taloon saapui tänään CopterX 450 Pro. Ristus notta mitä kuraa!

- Perän kardaani ei pyröi kunnolla, en tiä mikä siellä jumittaa.
- Perän slideri ei liiku kunnolla, en tiedä mikä siellä jumittaa.
- Kabiini olikin muovia.
- Nuppi ihan käsittämättömän jäykkä, vaatii kovasti herkistelyä.
- Runkolevyt sen näköset että jokin rotta on ne kalvanut irti siitä levystä.
+ Pohjalevy pyöristetty reunoilta valmiiksi.
- Landarit kierossa.
- Puulavat
- Gyro on käsin kosketeltavasti huono (saatta leijutteluissa toimia)
+ Peräservon teline alumiinia
- Alumiiniosien laatu selkeästi Alignia huonompi
- Nopeasti kasattu, ja kaikki pistää vastaan

Tiesin että tilasin kopiovehkeen, mutta että näin huono! No yölentovehkeeksi tämä on tulossa. Eli vehje saa niskaansa yölavat ja muuta hilpettä kunhan tässä ennättää. Et sinänsä puulavat ei haittaa, muutoin kuin periaatteeltaan.

Tämä maksoin 120USD posteineen, mukana kaikki paitti lentoakku ja läetin. Vähän niinkuin Align 450 Pro Super Compo, mutta ei sinneppäinkään.

Onhan ne saman näköset päälleppäin, mutta ihan eri vehkeet. 1/4 hintaan 1/4 laatua. Kattotaan ny sitte... ehkä tästäkin tulee ihan hyvä kun laittaa olemassa olevista osista vaikkapa 9257 + sparttaanin, hs65mg:t herkistelee kaiken ja selvittelee miksi tuo perä ei pyöri vastuksetta.
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: Tohtori R - 20 Syyskuu, 2010, 21:01:19
Taloon saapui tänään CopterX 450 Pro. Ristus notta mitä kuraa!

- Perän kardaani ei pyröi kunnolla, en tiä mikä siellä jumittaa.
- Perän slideri ei liiku kunnolla, en tiedä mikä siellä jumittaa.
- Kabiini olikin muovia.
- Nuppi ihan käsittämättömän jäykkä, vaatii kovasti herkistelyä.
- Runkolevyt sen näköset että jokin rotta on ne kalvanut irti siitä levystä.
+ Pohjalevy pyöristetty reunoilta valmiiksi.
- Landarit kierossa.
- Puulavat
- Gyro on käsin kosketeltavasti huono (saatta leijutteluissa toimia)
+ Peräservon teline alumiinia
- Alumiiniosien laatu selkeästi Alignia huonompi
- Nopeasti kasattu, ja kaikki pistää vastaan

Tiesin että tilasin kopiovehkeen, mutta että näin huono! No yölentovehkeeksi tämä on tulossa. Eli vehje saa niskaansa yölavat ja muuta hilpettä kunhan tässä ennättää. Et sinänsä puulavat ei haittaa, muutoin kuin periaatteeltaan.

Tämä maksoin 120USD posteineen, mukana kaikki paitti lentoakku ja läetin. Vähän niinkuin Align 450 Pro Super Compo, mutta ei sinneppäinkään.

Onhan ne saman näköset päälleppäin, mutta ihan eri vehkeet. 1/4 hintaan 1/4 laatua. Kattotaan ny sitte... ehkä tästäkin tulee ihan hyvä kun laittaa olemassa olevista osista vaikkapa 9257 + sparttaanin, hs65mg:t herkistelee kaiken ja selvittelee miksi tuo perä ei pyöri vastuksetta.

ja noiden osanvaihtojen jälkeen se onki jo sitte saman hintanen ku olis ostanu suoraan kunnollisen!  ;D
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: mnentwig - 20 Syyskuu, 2010, 21:15:16
don't discard it too easily. You have to change a couple of parts, that's right. But it is possible to turn it into a rather decent heli, but I would have bought only the kit without electronics. Use the blades to stir paint...
My problem would be that it takes too much time away from flying.
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: kaardian - 20 Syyskuu, 2010, 21:18:44
ja noiden osanvaihtojen jälkeen se onki jo sitte saman hintanen ku olis ostanu suoraan kunnollisen!  ;D

Jep, juuri siksi mä ton hommasin, sattuu oleen kaikkee muuta ylimääräsenä, paitti runkoo. Uskon et kun ton purkaa ja kasaa uudestaan lukitteitten kera, ni tuo menee vähän paremmaks. Samalla pitää hioa nuo runkolevyjen reunat.

Kabiini oli oikeastaan se suurin pettymys, tommonen muovinen pas#a mikä ei mahdu mitenkään hyvin tuohon. Ottaa rattaisiin kiinni. Pitäs varmaan ottaa kuumailmapuhatimella se vähän eri muotoon...

Runko/kabiini modausta tulee kuitenkin eteen kun meinaan tehä yölentävän tästä...

don't discard it too easily. You have to change a couple of parts, that's right. But it is possible to turn it into a rather decent heli, but I would have bought only the kit without electronics. Use the blades to stir paint...
My problem would be that it takes too much time away from flying.

;D ha, I am doing the same with these blades, and it is raining... cannot fly out doors... so... to build something. The electronics in this kit... Well I'm using the motor and ESC. They were so cheap that I thought to give a try.
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: 1m4s0_ - 20 Syyskuu, 2010, 22:17:44
Toivotaan ettei ne nupin yms toleranssit ole ihan vrallaan... joudut jättään leparin ruuvitki melkee auki, että saa herkäksi  ;D
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: Jerkku - 20 Syyskuu, 2010, 22:32:33
Nooh jäbät, pääakselin swashdriverin ja swashin vaihtamalla siitä tulee ihan kelpo peli. Ite oon lentäny tollasella keväästä asti, tilasin tosin ilman sähköjä. Eikä se nyt niin karsee ollu, ylläolevat osat meni vaihtoon melkein heti liiallisten klappien takia, mutta muuten se on "riittävän" hyvä. Torppejakin tuntuu kestävän ihan hyvin, joku 5 niitä takana tuolla ja pari tosi rajuakin. Ei halvalla saa täysin hyvää, riittävän hyvää kylläkin  ;)
Ps. ne lavat mäkin heitin heti helevettihin.
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: B12 - 21 Syyskuu, 2010, 08:03:33
Lainaus
Toivotaan ettei ne nupin yms toleranssit ole ihan vrallaan... joudut jättään leparin ruuvitki melkee auki, että saa herkäksi  ;D

Silloin vika on leparissa. Painelaakerin olake liian lyhyt jos kanittaa ruuvin tiukkauksen jälkeen. Näitä on sattunut joskus.

Lainaus
Aikaisemmin nupissa oli lavanpitimissä melkoinen välys, ne pääsivät liikkumaan millin tai kaksi "ylös alas". Nyt on jämäkkä ja tiukka kun on orkkis nuppi.

Lavanpitimissä ei oikein voi välystä olla. Luultavasti laakeripesissä hiukan reilu toleranssi, mutta laakerit kuuluu liimata pesiinsä joka tapauksessa, oli merkki mikä tahansa. Näissä vehkeissä on kaikissa laakereissa liukusovite. Krymppiä ei ole, sillä kovin monelta kopteristilta tuskin onnistuisi laakerin asennus siinä tapauksessa. Jos laakerin liimauksen jälkeen on välystä, välys tulee laakereista.

Kyllä kloonin kanssa elämään pystyy, mutta joitain niksejä on hyvä tietää. samoin vaatii sellaista pientä teknistä kypsyneisyyttä ja syy/seuraussuhteiden ymmärtämistä. Pelkkä ruuvi auki/kiinni-taito ei oikein riitä. Lyhyesti: Jos on ihan käsi mekaniikan sanssa, ehkä on viisainta ostaa vaikka se Align.
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: B12 - 21 Syyskuu, 2010, 10:05:40
No nyt kun noista alumiinin kovuuksista on ollut juttua kyllästymiseen asti ja kaikki ihan silkkaa mutua.

Kovuusmittalaitteet löytyy ja voin hoitaa kovuusmittaukset kopterin osille, jotta saadaan selvyys asiaan. Materiaaleista käy kaikki metallit käytännössä. kappaleessa pitää olla vähän suoraa pintaa ja ihan älyttömän pientä ei voi mitata. lavanpidin olisi aika hyvä esimerkki. Suoraa pintaa olisi kiva olla n. 10x10mm. Esim. nupin keskiöön pitää koneistaa suoraa pintaa, jolloin osa on entinen sen jälkeen.

Jos joku haluaa verrata esim klooni/alkuperäisen osan kovuuseroa, voi lähettää osan minulle. Viisainta olisi olla esim torpattu romuosa, mutta itse mittaus ei jätä kuin pienen jäljen kappaleeseen. Mittaus ei maksa mitään. Osan saa takaisin, jos mukana valmiiksi täytetty palautuskuori postimerkillä varustettuna. Yhteystiedot saa privaviestillä.
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: 1m4s0_ - 21 Syyskuu, 2010, 16:40:41
Miten tuo mittaus nyt "auttaa" kun on konkreettisesti itse todistanut kun on molempia rapannut ja tumpannut, tietenkin niille jotka eivät molempia laitteita ole rapanneet niin voi olla lukuja siinä jota katsella.. ja ne jotka eivät ole molempia "hajottaneet" niin on paha sanoa juuta tai jaata.
Käytäntö on tällaista kertonut.
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: B12 - 21 Syyskuu, 2010, 16:59:30
No eihän se mittaus mitään auta, koska jokainen "tietää", että kloonialumiini on "paljon" pehmeämpää, sitä suorastaan voi vuolla kynnellä. Ei sitä tarvitse millään testillä todistaa. Aattelin vaan, jos jotakuta olisi kiinnostanut mustaa valkoisella, mutta ei sit.
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: Dutchman - 21 Syyskuu, 2010, 17:26:08
Kiinnostaa varmasti! Mulla olisi yksi 450 kloonin hubi, josta voisin ilomielin luopua mittauksen hyväksi. Luotan mittaukseen ennemin, kuin sankariin joka välillä ei osaa sanoa kloonin alumiinin pehmeydestä, ja taas toisessa kailotetaan materiaalin huonoudesta, ja kolmannessa muistutetaan materiaalin ääripaskuudesta. Testeillä saisi puolueetonta tietoa kaikille kopterin rakentajille pro:sta aloittelijoihin.
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: Trnquill - 21 Syyskuu, 2010, 17:43:54
Mittausten tieteellisyyttä saattaa syödä se, että klooniosien (ja miksei alkuperäistenkin) laatu vaihtelee. Kärjistettynä välillä osia voidaan valaa Align-alumiinista, välillä kynttilöistä jos alumiini on loppu. Kaikkiin päälle CopterX:n logo ja kauppaan. Harmi kun hankkiuduin klooniromuista juuri eroon, olis liiennyt useampikin taipunut kiina-hubi.
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: 1m4s0_ - 21 Syyskuu, 2010, 17:45:34
Niin, mutta ainahan voi vääristää mittaustuloksia ;)
No ei, ei tartte nokkiinsa ottaa(ainakin moisen kuvan sain). saahan sitä toki mittoa jos haluaa... mutta pers tuntuma on tullut että "se on align, vain siinä lukee niin"
Miksi nuo "aidot" olisi sitten niin paljon parempia jos klooneissa olisi "yhtä hyvät" materiaalit?
kopioita kerran ovat, tietenkin jos toleranssit heittää.. joka taas saattaa aiheuttaa toisenlaista rasitusta osille.. eli ei mittauskaan välttämättä todista mitään jos alumiinin "laatu" on lähellekkään yhtähyvää.

Vähä kuten trnquill tuumasi.
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: Dutchman - 21 Syyskuu, 2010, 18:02:45
Mikä idea on mitata jotakin, ja sitten vääristää tulosta??
Mua ainakin kiinnostaa materiaalien kovuus erot. On ne sitten pieniä tai suuria.
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: B12 - 21 Syyskuu, 2010, 18:34:59
No voi hittolainen teidän kanssa. Nyt olis mahdollisuus saada ilmaiseksi mittaustulokset ihan Det Norske Veritasin auditoiman ISO9000 laatujärjestelmän ja sisäisen laatukäsikirjan mukaan kalibroiduilla ja huolletuilla monen tonnin vehkeillä standardin mukaan ilmastoidussa mittaustilassa ja +20 asteen lämpötilassa. Mikä siinä niin pelottaa? Sekö, että ne osat ovatkin loppujen lopuksi kaikki yhtä ja samaa koneistusystävällistä liuotushehkutettua ja keinovanhennettua alumiinilaatua?
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: 1m4s0_ - 21 Syyskuu, 2010, 18:36:42
Sepä se ;)
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: Dutchman - 21 Syyskuu, 2010, 18:43:55
Pistin sulle B12 privaa, niin saadaan ees jotain tulosta..
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: Dutchman - 21 Syyskuu, 2010, 18:55:28
Kiitos osoitteesta. Hubi lähtee liikkeelle vielä tänään..
Eli mun osa oli HK 450:sen hubi, väriltään harmaa. Vinoksi meni kun ohjastelin kopukan vauhdilla korkealle mäntyyn. Oikeastaan kopteri oli yllättävän ehjänä törmäyksen jälkeen.
Oisko kellään laittaa Alignia tai Copterx:ää kehiin, niin saataisiin verrokkia...
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: Trnquill - 21 Syyskuu, 2010, 19:36:15
Multa lähtee CopterX:n headblock (sininen) ja Alignin flybar cagen pää (musta, todennäköisesti liian pieni testattavaksi). Muita Alignin aluosia ei romulaatikosta löytynyt; tuo flybar cagen päätypalakin on siellä pelkästään hajonneen ruuvin, ei vääntyneen alumiinin vuoksi. ;)
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: B12 - 23 Syyskuu, 2010, 15:54:23
Tattista, osat tuli kaikki perille. Mittamies on pekkasilla perjantain, joten mittaus maanantaina. Luulisin, että kaikki osat saadaan mitattua myös The Align.
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: kaardian - 23 Syyskuu, 2010, 19:03:12
...The Align.

Enpä muista koska olisin viimeks näin alkanu ääneen hymyileen. Johtunee siittä että kävin punttisalilla... Mutta että oikeen Tö Alain... ;D
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: B12 - 27 Syyskuu, 2010, 14:12:48
Noniin, kappaleet ois mitattu.

Copterx nupin keskiö ka~120HB
HK450 nupin keskiö   ka~120HB
FMT500 lavanpidin    ka  124HB
Align 500? stabbarin kehys 140-145HB

Align voitti taiston. Äxän ja HKn osat ovat samaa ainetta. En tiedä miten paljon vaikutti alikilin kappaleen pienempi paksuus ja litteämpi muoto, mutta sen sai painettua paremmin terästasoa vasten. Kaikista kappaleista viilasin eloksoinnin ensin pois pintaa kovettamasta. Mittauksia tehtiin 8kpl/näyte.

Loppupäätelmänä Alignin alumiini on vähän kovempaa, mutta ei mitenkään valtavasti. Kloonit on kaikki sorvattu samasta kangesta. Alumiinilaadut ovat helvetin tiukkoja kaikissa tapauksissa. Mitään räkäpaskaa eivät todellakaan ole. Veikkaisin laaduiksi seuraavia:

2024 Aluminum
Copper is the main alloying ingredient in 2024. It is very strong compared to most aluminum alloys, and has average machinability, but the copper component of this alloy makes it susceptible to corrosion (many items in this alloy are produced with a clad surface to protect the underlying material.) In addition, 2024 is not considered to be weldable.

Finally, the fatigue resistance of 2024 make it a primary choice when the application is expected to be under stress or strain for prolonged periods. It is commonly used in aerospace applications.

2024-T3 Aluminum
Minimum Properties    Ultimate Tensile Strength, psi    70,000
Yield Strength, psi    50,000
Brinell Hardness    120
Rockwell Hardness    B75
Chemistry    Aluminum (Al)    90.7 - 94.7%
Chromium (Cr)    0.1% max
Copper (Cu)    3.8 - 4.9%
Iron (Fe)    0.5% max
Magnesium (Mg)    1.2 - 1.8%
Manganese (Mn)    0.3 - 0.9%
Silicon (Si)    0.5% max

ja

7075 Aluminum

7075 is the other "aircraft grade" aluminum that is carried by OnlineMetals. Its principal alloying ingredients are zinc and copper, which make it one of the highest-strength aluminum alloys that are available. In fact, its typical strength in the T6 temper is higher than most mild steels.

7075 also has average-to-good ratings for machinability, corrosion resistance, and anodizing response. Like 2024, however, it is not considered to be weldable.
7075-T6 Aluminum
Physical and Mechanical Properties    Ultimate Tensile Strength, psi    83,000
Yield Strength, psi    73,000
Brinell Hardness    150
Rockwell Hardness    B87
Chemistry    Aluminum (Al)    87.1 - 91.4%
Zinc (Zn)    5.1 - 6.1% max
Copper (Cu)    1.2 - 2.0%
Chromium (Cr)    0.18 - 0.28%
Iron (Fe)    0.5 max
Magnesium (Mg)    2.1 - 2.9%
Manganese (Mn)    0.3% max
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: Tohtori R - 27 Syyskuu, 2010, 14:29:37
no nyt on hyvää dataa! ei jää jossiteltavaa!

meinasin itsekkin aikasemmin huomauttaa että se
"aito" kalikka on huomattavasti ohuempi ku noi muut mutta ei kai sillä näköjään oo väliä sitte!

nyt olis vielä kiva tietää mitä se Jussin sormin vääntelemä HKalunuppi oli ;D (tinaa?  :D )
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: Xen - 27 Syyskuu, 2010, 15:14:08
Hienoa faktaa, kerrankin kun vehkeet millä mitata eikä vain mutuilla.

Tässäpä linkki noihin alumiinilaatuihin (http://www.onlinemetals.com/aluminumguide.cfm), niin voi itse katsella yleisimpien alumiinien käyttötarkoitusta ja kovuusarvoja. Kyllä sitä pehmeääkin alumiinia on saatavilla..
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: Maikko - 27 Syyskuu, 2010, 15:14:56
Hatunnosto tästä mittauksesta.

Aligniahan ei yleisesti mielletä kovin laadukkaaksi, joten vieläkin mielenkiintoisempaa olisi mitata jonkun ns. laatumerkin alumiinit tähän samaan settiin. Merkeistä tarkoitan esimerkiki Hirobo tai JR. Kasamakin vois olla varmaan mielenkiintoinen.

-
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: B12 - 27 Syyskuu, 2010, 15:25:28
Veikkaan, että "laatumerkitkin" ovat samaa 7075-T6 laatua kuin tuo Align, sillä sen kummempaa ei oikein ole olemassakaan. Alikilin kovuus oli hiukan alakanttiin, sillä 150 brinelliä olisi speksattu tuolle 7075-T6-laadulle.

edit: Siis tuo Alignin 145HB ei täytä 7075-T6 minimiä. Onko sitten mittausepätarkkuutta, vai onko noissa kaikssa sama alumiinilaatu, mutta Alignilla ylittää minimin ja klooneilla mennään rimaa hipoen. Mistäpä mää näitä tiedän.
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: elvis - 27 Syyskuu, 2010, 15:58:41
Kupariseosteinen 2024 ja sinkkiseosteinen 7075 ovat lentokonelaatuja, lujia, mutta monessa suhteessa hankalia (hinta, lämpökäsittelyt, muokkaus, korroosio jne.)  HB -arvo 145 on aika raju ja mätsää lähinnä keinovanhennettuun 7075-T6:een http://www.matweb.com/search/datasheet.aspx?MatGUID=4f19a42be94546b686bbf43f79c51b7d (http://www.matweb.com/search/datasheet.aspx?MatGUID=4f19a42be94546b686bbf43f79c51b7d).

Molempien väsymiskestävyys on kuitenkin aika onneton, ja kopun nupissa niiden käyttö tuntuu aika erikoiselta. No, ehkä niiden mitoitus on sen verran rajusti yli (mitoitettu kestämään isommatkin torpit ilman että lavat irtoavat) että kopun muun eliniän aikana nupin väsyminen ei vielä tule vastaan. Kannattaa kuitenkin vähän seurata josko nupissa näkyisi hiushalkeamia, ainakin vanhemmissa kopuissa.

.. tai sitten nupit ovat titaania niin kuin isoissa koptereissa..? Joidenkin titaaniseostenkin HB taitaa olla tuota luokkaa, mutta väsymiskestävyys selvästi parempi.
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: Dutchman - 27 Syyskuu, 2010, 16:01:52
Kiitos faktoista! Oli mukava saada jotakin mittaustulosta. Mitenköhän mahtaa olla.., kun eloksointi koventaa alumiinia ja päivitysosia saa kiillotettuna, niin mahtaakohan päivitykset ollakkin loppupelissä huononne "kalliilla" rahalla...  ;D
Itse kumminkin epäilen, mutta mahtaakohan eloksoinnin värillä olla merkitystä kovuuteen millään lailla? Onko kellään tietoa kyseisestä asiasta??
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: Certi - 27 Syyskuu, 2010, 16:21:40
Kiitos faktoista! Oli mukava saada jotakin mittaustulosta. Mitenköhän mahtaa olla.., kun eloksointi koventaa alumiinia ja päivitysosia saa kiillotettuna, niin mahtaakohan päivitykset ollakkin loppupelissä huononne "kalliilla" rahalla...  ;D
Itse kumminkin epäilen, mutta mahtaakohan eloksoinnin värillä olla merkitystä kovuuteen millään lailla? Onko kellään tietoa kyseisestä asiasta??

Värillä ei ole väliä, koska eloksointi tehdään samalla kemiallisella menetelmällä. Voi eloksoida myös ihan puhtaan alumiinin väriin, se väriaine on vain silmäkarkkia.
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: Hanska - 27 Syyskuu, 2010, 18:17:02
Hienoa faktaa, kerrankin kun vehkeet millä mitata eikä vain mutuilla.

Tässäpä linkki noihin alumiinilaatuihin (http://www.onlinemetals.com/aluminumguide.cfm), niin voi itse katsella yleisimpien alumiinien käyttötarkoitusta ja kovuusarvoja. Kyllä sitä pehmeääkin alumiinia on saatavilla..

Tuli muuten ohimennen mieleen että eikös jenkit käytä aavistuksen eri laatumerkintöjä noilla alumiineilla kuin täällä euroopassa?  ::)

-Hanska
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: Juhis - 27 Syyskuu, 2010, 18:27:30
Hobbyking mainostaa 500:ssa 2024-aluosia.. Ja 600:ssa 7075.. Taitanevat pitää paikkansa. Nelipuolikkaissa ei mitään mainintaa..
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: kaardian - 27 Syyskuu, 2010, 19:29:13
Arvon herra B12, olette teollanne ansainneet oluen/siiderin/lonkeron/limsan. Tarjoan sen seuraavassa tapahtumassa, missä olemme molemmat paikalla. (Pikkujoulut tulossa)

Sopiiko udella, että teidätkö jonkin näppärän tavan mitata samaan tapaan laakereiden kestävyyttä?
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: B12 - 27 Syyskuu, 2010, 19:46:19
kalja maistuu aina :)

Ei vaineskaan. Ihan mukava kantaa korsi kekoon, jos se nyt jotakuta auttaa tai sivistystä lisää. Laakerin koolista voi kyllä kovuuden mitata, mutta ovat niin turkasen pieniä nuo koptereissa käytetyt. Laakerin kestävyyden mittaus on sitten lähes labrahommia. Siinä laakeria ajetaan suurella kuormalla ja lasketaan montako miljoonaa pyörähdystä kestää. Niitä ei mittaile paljoa muut kuin laakerivalmistajat.

Alumiiniosia (ylipäätään metalli) voin mittailla edelleenkin, jos sopivia näytteitä romulaarista löytyy. Etenkin jos olisi niitä todella huonoksi epäiltyjä. Tällä kertaa olivat kloonitkin ihan "aerospace" laatua.
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: 1m4s0_ - 02 Lokakuu, 2010, 20:19:33
(http://media.riemurasia.net/albumit/mmedia/xi/e5m/4kiq/47219/749261017.gif)
Align  ;D
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: Lauri P - 02 Lokakuu, 2010, 21:16:12
toi joka joutuu niinku perääntyyn on sit HK?? :D
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: Jerkku - 02 Lokakuu, 2010, 21:35:04
Ei vaan Gaui  ;)
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: Lauri P - 02 Lokakuu, 2010, 22:11:03
jaa...no...tuota... :D
saas sit nähdä pitääkö tou gaui vaihtaa 250 rekkulaan jahka kuussatku ilmaantuu taloon!!se varmaan syö tuon pikkugauin !;D

....ei sitä gauia noin vain syödä...on se nii loistokaveri!
Otsikko: Vs: Se on Align, vain jos siinä lukee niin...
Kirjoitti: B12 - 11 Lokakuu, 2010, 08:59:01
Nyt olisi mitattu FMT 500 rexikloonin lavanpidin. osa on uusi ja käyttöön menevä, joten en hakannut täyteen monttuja. Tehtiin kolme mittausta. mainittakoon yleistietona, että kovuusmittauksen tulos on aina usean mittauksen keskiarvo. Hajonta on normaalia ja etenkin noilla iskevillä kenttätyylisillä mittareilla.

1. 116HB
2. 133HB
3. 122HB

ka 123,7HB

Eli kovaa on alumiini tässäkin. Vähän kovempaa kuin HK ja CopterX, mutta pehmeempää kuin Align. Laatu ilmeisesti samaa 2024 "lentokonealumiinia" kuin klooniosat tähänkin asti.