Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => E-Sky Sähkökopterit => Aiheen aloitti: jukkis - 18 Joulukuu, 2007, 22:00:54
-
Moi
ihan vasta harrastuksen aloittanut ja muutaman akullisen leijutusta harjoitelleena törmään seuraavaan ongelmaan että toi perää pyörittävä hihna hyppää jatkuvasti ohjain rullalta ja hidastaa siten perän pyörimistä. En tajua mikä sen aiheuttaa että ei pysy. Olen joka kerta kiristänyt hihnaa ja tarkistanut että kaikki ok. Mutta jokin vaan mättää?
Jukkis
-
Jos peräputken ja rungon välissä on liikaa klappia niin sitä ei saa kiristettyä kunnolla, jolloin hihna löystyy lennon aikana ja alkaa hyppimään. Pistä putken päähän kierros tai pari sähköteippiä jolla lähtee klappi pois ja kiristä sitten hihna sopivalle. Jos ei auttanut niin kysy uudestaan :)
-op-
-
Vispilä ehti tällä kertaa ensiksi, mutta juuri tuo on kingin tyyppivika. Saisikohan tätä säiettä kiinteäksi ja kingin manuaaliin linkin tänne että kaikki osaa tulla kattomaan miten homma korjataan...
-
Moi
Ok tuota vähän epäilin mutta en vieläkää ole ihan varma että se hihna löystyy vaan voisiko yksi syy olla että
kylmä ilma myös vaikuttaa siihen putken pituuteen? Ja myös olen arponut että kun kieroksia lisää niin se hihna silleen värisee juuri ennen isompaa ratasta heti sen apurullan jälkeen.
No tutkaillaan.
Jukkis
-
Itsellä toi hihnan rullien päältä pois kulkeminen johtui peräputkessa olevan vaaka siiven(tällekkin varmaan on jokin nimi?) väärästä asennosta. Siiven kiinnikkeistä lähtevät jäykistetangot väänsivät peräputkea alaspäin(runko antoi periksi), ja tästä joutuen hihna kulki väärässä linjassa. Eli siipeä hieman eteenpäin ja homma korjaantui. Aikaa vian tajuamisen meni kyllä hetki...
Pakko vielä lisätä että kun vikaa etsin kiristin hihnaa aivan liian kireälle. ja turhaan. Roottorit pyörivät todella tahmeasti tän jälkeen. Nyt kun hihna suorassa niin hihnan ei tarvitse olla ihan älyttömän kireellä ettei luista.
-
Itsellä toi hihnan rullien päältä pois kulkeminen johtui peräputkessa olevan vaaka siiven(tällekkin varmaan on jokin nimi?) väärästä asennosta. Siiven kiinnikkeistä lähtevät jäykistetangot väänsivät peräputkea alaspäin(runko antoi periksi), ja tästä joutuen hihna kulki väärässä linjassa. Eli siipeä hieman taaksepäin ja homma korjaantui. Aikaa vian tajuamisen meni kyllä hetki...
Tätä olen itse vähän kans miettinyt mutta sen toteaminen vähän hankalaa. Kerro miten käy.
Jukkis
-
Mulla samaan vikaan liitttyvä ongelma. Keula kääntyy jatkuvasti hitaasti vasemmalle. Johtuu kai hihnasta. Kiinalaset pienet sormet on yrittänyt lukita peräputken pikaliimalla paikoilleen. Olen tarkistanut kireyden monesti, eikä se edes ole aina löystynyt. Servoa olen siirtänyt kanssa, ei vaikuta. Rupeen epäilemään jo gyroa. Huomasin että servonkeskikohta oli vaeltanut työntäen linkkiä taaksepäin? Gyro paskana? Akku irti ja takas niin servo keskittyi taas normaalisti. Ensi leijutus harjoituksista ei tule mitään. Nyt kolmen akun jälkeen moottorin hiilet jumittaa tai ovat jo loppumassa ja lapojen kärjistä lähtee muovit irti vaikka mihinkään eivät ole osuneen. Hyvää ei saa halvalla..
-
Mulla samaan vikaan liitttyvä ongelma. Keula kääntyy jatkuvasti hitaasti vasemmalle. Johtuu kai hihnasta. Kiinalaset pienet sormet on yrittänyt lukita peräputken pikaliimalla paikoilleen. Olen tarkistanut kireyden monesti, eikä se edes ole aina löystynyt. Servoa olen siirtänyt kanssa, ei vaikuta. Rupeen epäilemään jo gyroa. Huomasin että servonkeskikohta oli vaeltanut työntäen linkkiä taaksepäin? Gyro paskana? Akku irti ja takas niin servo keskittyi taas normaalisti. Ensi leijutus harjoituksista ei tule mitään. Nyt kolmen akun jälkeen moottorin hiilet jumittaa tai ovat jo loppumassa ja lapojen kärjistä lähtee muovit irti vaikka mihinkään eivät ole osuneen. Hyvää ei saa halvalla..
Jos sulla on siinä se mukana tullut gyro niin ei oo mikään ihmekkään että nokka kääntyy itsestään, mulla oli kerran tuollanen ms44 gyro ja kun kytki virrat ja odotti noin 15 sekkaa niin alko servo vetää itestään toiseen suuntaan. Lennossa se oli niin huono gyro että oli suurempiakin ongelmia mistä selvitä kuin pelkkä hidas kampeaminen :)
-op-
-
Kiinni on tosiaan mukana tullut vakio gyro. Uuden harjattoman moottorin ja säätimen tilasin tosiaan jo samana päivänä kun posti toi kopterisetin. Myös isompi akku ja pientä hilpettä on tulossa. Mulla on tossa iskemätön futaba 401, se oli tarkoitus laittaa t-rex 600 jonka "pukki" toi myös keskiviikkona. Mutta kai toi king2 pitäis saada toimimaan myös vakio gyrolla?
-
Itsellä toi hihnan rullien päältä pois kulkeminen johtui peräputkessa olevan vaaka siiven(tällekkin varmaan on jokin nimi?) väärästä asennosta. Siiven kiinnikkeistä lähtevät jäykistetangot väänsivät peräputkea alaspäin(runko antoi periksi), ja tästä joutuen hihna kulki väärässä linjassa. Eli siipeä hieman eteenpäin ja homma korjaantui. Aikaa vian tajuamisen meni kyllä hetki...
Pakko vielä lisätä että kun vikaa etsin kiristin hihnaa aivan liian kireälle. ja turhaan. Roottorit pyörivät todella tahmeasti tän jälkeen. Nyt kun hihna suorassa niin hihnan ei tarvitse olla ihan älyttömän kireellä ettei luista.
Hei hei hei!!! Itsellä juuri samanlainen tapaus ja ongelmaa korjasin hihnaa kiristämällä. Tiesin, että hihna on jo liian kireällä, mutta kun ei pysynyt paikoillaan löysemmälle jättämällä. Kokeilinpa nyt sitten löysyttää hihnan optimikireyteen (ei vielä aiheuta lisäkitkaa lapojen pyörintään) ja samalla säädin perän vaakasiipiä hieman eteenpäin. Nyt näyttää hihna pysyvän ohjureissaan. Hieman se huojuu ylös-alas, mutta ei hyppää pois paikoiltaan.
Kyllä se honeybeekin tästä vielä säätöihin tulee, kunhan saan paremman gyron ja peräservon vielä hankittua ja asennettua.
-
Nyt vihdoin toimii niinkun pitää. Vaihdoin toisen gyron, hihnan, taka roottorin akselin hihnapyörineen ja hiilikuitulavat. Peräputken kiinnityksen varmistin kanssa uudelleen purkamalla. Se kiinan poika oli pistänyt pikaliimaa joka paikkaan, vittumainen purkaa. Myös peräservon linkit ja kiinnitys antoi periksi, niistä kun vielä poisti välystä niin servon liike välittyy sinne mihin pitääkin. Nyt kun tulisi tyynenpää ja löytäisi jonkun rauhallisen paikan täältä espoosta niin voisi harjotella leijutusta muuallakin kun olohuoneessa. Oli jo pari läheltäpiti tilannetta huonekalujen kanssa. ;)
-
Mulla on siinä vasemman puoleisessa rullassa väliaikanen (pysyvä) hätä korjaus, se hihna kun aina pomppas pois rullalta. Löysäsin rullan ruuvia ja laitoin pahvista tehdyn U mallisen "prikan" sinne alle että sain rullaa aavistuksen alas päin. Hyvin on toiminu. En oo jaksanu vaihtaa sinne oikeeta prikkaa.
-
Meillä on samaa vikaa, tosin hihna oli pudonnut sen perästä katsottuna vasemmanpuoleisen rullan alalaipan päälle. Onkos se vaikea mitata, että se takaputki on linjassa, mihin verrattuna. Mitä kaikkea on purettava tieltä, jos hihna vaihdetaan ?
-
Entäpä jos se hiha on kierteellä siellä putken sisällä??? Minä kun asensin minititaniin peräputkea, niin tuosta kuului inhottava ääni ja se hyppi rattailta.
Toinen mahdollinen syy: Jos sieltä rattaista puuttuu hampaita ??? Aika epä todennäköistä... mutta mahdollista :D.