Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: simo-87 - 03 Tammikuu, 2010, 18:14:26
-
Morjes
Eli olis tarkoitus hommata pariin rekkulaan seuraava laite http://www.hobbyjp.com/product_info.php?cPath=59&products_id=421 (http://www.hobbyjp.com/product_info.php?cPath=59&products_id=421)
Servoksi ajateltiin http://www.trex-store.com/mikroservo-rc6x-p-134.html (http://www.trex-store.com/mikroservo-rc6x-p-134.html) hinta olis ihan kohdallaan mutta onko tarpeeksi riittävä moiseen laitteeseen/neulan vääntämiseen.
Jos jollain on muuta yleistä kokemusta kyseisestä laitteesta niin kertokaa mielipiteenne, ainakin laite helpoittais paljon moottorin säätöä ja pitäis sen aina oikeassa käynti lämmössään jos vaan toimii.
-
Ite tuossa mietin et miten talvella jos kovalla pakkasella lentää, vetääkö tuo seosruuvin ihan laihalle että saa lämpöä koneelle?
Tosin eihän se älyttömästi saa pyöritettyä sitä ruuvia jos linkillä käännetään.. vajaa ~puoli kiekkaa auki/kiinni?
Oon vähä samaa miettiny mut voi aina vähä sitä ruuvia itekki niksutella ja jossain välissä ainaki oppii säätämään ite sen kohdalleen...
-
Webrassa toi ainakin toimii kuin unelma. Toki 20 asteen pakkasessa ei oo tullu lennäteltyä, mutta onhan siinä säädettävät lämpötilat jos tuntuu että alkaa kiekumaan liian laihalla.
-
Jeps lämpötilathan pystyy säätämään kelien mukaan, ja kuitenkin se on aika pieni se vajaa puolen vartin säätöalue puoleensa, ja en ainakaan itse uskois etteise lämpötila nousis sylinteri putken läheisyydessä kunnonki pakkasella käynnistäessä tietenki se vetää äkkiä laihalle tai laihemmalle mut luulisi et kyllä lämmöt nousee aika pikaisesti ja sit säätö menee taas rikkaahkolle. kirjoitin ihan sian saksaa mut jotain kuitenkin koittakaa ymmärtää ;D
-
Sitä vaan meinasin että ~30 pakkasta ja tuuletin puhaltaa sylinteriä kylmäksi niin sehän on kokoajan -25 astetta ja tuo vekotin haluaa lämpöjä lisää ja kanittaa laihalla... eikä silti saa lämpöjä ylös ::)
Ja mitä isomman lämpötilan laittaa niin sitä laihemmallehan se mene
Kesällä tietenki eri juttu ku ei oo niin Gylmä.
-
Melko tehokas tuuletin sulla. ;D ;D Tolla periaatteella kesällä +20 asteen lämpötilassa sylinterin ulkolämpötila olis vaan 25 astetta.
Tuossa tosiaan oli muistaakseni vaihtoehdot 100-130 astetta 10 asteen välein. Eli jos oikeen kovilla pakkasilla menee lennättämään niin napsaa masiinaa vähän kylmemmälle. Väitän että toi 30 asteen säätövara kyllä riittää ihan taatusti suomen oloissa.
Toisekseen valmistajankaan mukaan säävaihtelut eivät vaikuta seossäätöihin. Eli kyllä varmasti tuollaisen voit laittaa kopteriin.
Enitenhän tuosta on iloa siinä vaiheessa jos tankki on pakopaineella paineistettu niin ei moottori pääse laihalle polttoaineen huvetessa. Itse en ainakaan sen suurempaa iloa tuosta saanut irti. Toki pro miehet saattaa saada tuosta muutakin iloa. Eikä nykyisessäkään moottorissa ole kyseistä kapinetta.
-
Tuo no tuo lämpötila heitti olikin nyt vähän liioteltu... aika kylmänä se käy ;D
-
Tuon saa säädettyä 90 asteeseenkin (kun yhtään valoa ei pala). Tietty siinä saa säädettyä ne rajat, että kuinka laihalle se saa päästää ja kuinka rikkaalle. Mielestäni ihan toimiva laite. Mulla oli tuo .50 Hyperissä, mutta jotenkin nyt tuntuu YS91SR:ssä, että sitä ei tartte. Johtusko sitten tuosta 3 neulasesta kaasarista, että saa säädettyä paremmin kohdalleen...?
-
Moro :)
Niin oliskos toi yllä mainittu servo ihan riittävä tuossa käytössä vai tarviiko jotain parempaa.
-
Moro :)
Niin oliskos toi yllä mainittu servo ihan riittävä tuossa käytössä vai tarviiko jotain parempaa.
Servolla ei ole oikeastaan merkitystä. Neulaa on helppo kääntää (siitä otetaan se kuormitusjousikin pois) eli vääntöä ei tarvitse olla ja se ei hinkkaa sitä mitenkään nopeasti eestaas eli nopeudellakaan ei ole väliä. Mikä tahansa servo käy :).
-
ok kiitoksia neuvoista, eimuuta kuin koht tilailemaan carbsmarttia :)
-
Olisin kaivannut vinkkejä miten kiinnittää horni säätöneulaan kiinni? SmartCarb:in mukana tullut horni on liian väljä YS91:een, eikä sitä saa kiristettyä mitenkään siihen. Samoin QuickUK:n throttle horn:it ovat liian järeitä tähän käyttöön.
edit: niin onhan siihen olemassa "remote needle valve" mutta se on törkeen hintainen
-
No eikai sillä mitään sen suurempaa merkitystä ole paitsi että ei tarvi tehdä niitä pieniäkään neulan säätöjä sään vaihtelun takia, ja pitäähänse moottorin lämmöt aina halutussa arvossa mikä on mahdotonta ilma garbsmarttia, garbsmartti säätää myös automaattisesti neulaa oikein talvella laihemmalle ja kesällä rikkaammalle ;D ;D ;D
-
Olisin kaivannut vinkkejä miten kiinnittää horni säätöneulaan kiinni? SmartCarb:in mukana tullut horni on liian väljä YS91:een, eikä sitä saa kiristettyä mitenkään siihen. Samoin QuickUK:n throttle horn:it ovat liian järeitä tähän käyttöön.
edit: niin onhan siihen olemassa "remote needle valve" mutta se on törkeen hintainen
Mulla on Carbsmartin kanssa Futaban S3102 servo. Sen hornit menevät kivasti neulan päälle. Siinä neulassahan reikä, jossa on muistaakseni M2.5 kierre, joten hornin voi kiristää paikalleen.
-
garbsmartti säätää myös automaattisesti neulaa oikein talvella laihemmalle ja kesällä rikkaammalle ;D ;D ;D
Eli juuri väärinpäin :D
-
garbsmartti säätää myös automaattisesti neulaa oikein talvella laihemmalle ja kesällä rikkaammalle ;D ;D ;D
Eli juuri väärinpäin :D
;D
-
en tiiä mutta niin se lämpötilaan perustuva säätö toimii. Ensin lähdetään laihalla liikkeelle ja sitten seosta rikastetaan kun käyntilämpö on saavutettu.
Ulkoilma on tässä se tekijä, talvella käyntilämpöä on vaikeampi saavuttaa joten laihemmalla mennään..
http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=seossaadin (http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=seossaadin)
-
garbsmartti säätää myös automaattisesti neulaa oikein talvella laihemmalle ja kesällä rikkaammalle ;D ;D ;D
Eli juuri väärinpäin :D
1m4s0 on aivan oikeassa, talvella neula pitää olla enemmän auki, eli rikkaammalla kuin kesällä, johtuen mm. siitä, että kylmä ilma on "tiiviimpää" ja moottori saa paremman täytöksen, eli ilmaa tulee enemmän ja näin ollen polttoainettakin tarvitaan enemmän -vrt. turbon välijäähdytin. Jos olet lennättänyt talvella ja kesällä, niin tiedät kyllä tämän. Jos neula on "kesäsäädöissä", niin moottori kakoo, eikä ota kierroksia ja käy kuumana ja leikkaa kiinni jos jatkat...sitä ennen pitäisi siis CarbSmartin taas rikastaa seosta.
CarbSmartti toimii varmaan siten, että sillä on joku "lämpötilaikkuna", missä se säätää ja tämän ikkunan ulkopuolella se ei säädä.
- 4D -