Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: Einari Lindberg - 20 Joulukuu, 2009, 23:52:39
-
Ikävä ominaisuus noissa T-rexien swashplateissa. Menee kylmässä ihan sika jäykäksi kallistella. Huone lemmössä normaali, 10 asteisessa kellarissa hieman nihkeä, -10 ulkona ja lähes jumissa. Sama juttu oli menneessä 600:ssa ja nykyisessä 500:ssa. Onko tolle tehtävissä muuta, kuin ajaa kesällä väljäksi jotta toimii talvellakin?
-
Itsellä juuri korkattu 500 rexi (ESP) ja kyllä tuo tuolla pakkasissa varsin hyvin toimii..
Toki jos sitä säilyttäis pakkasessa niin ei mikään materiaali siitä tykkäisi, mutta toimii toi kun huoneenlämmöstä (~22C?) roudaa ulos ja leijuttaa 7-8 minuuttia -15C pakkasessa..
Ei siis minulla ainakaan ole vastaavaa ongelmaa. Voisiko siellä swashin välissä olla jonkinsortin töhnää mikä ei tykkää kylmästä? ???
-
Mullakaan ei oo mitään ongelmaa, onko sulla siellä just jokku rasvat välissä jotka vetää tönkkiin kylmässä?
-
Täälläkään ei ole koskaan ollut tuollaista pakkas ongelmaa Aligin koneiden swasheissä, kerran tosin washout jumittui pakkasessa, koska oli vääränlaista öljyä välissä.
-op-
-
Ei kans ongelmia ollut, ei tosin rasvojakaan :D
-
Ei ongelmia, tosin en enää rasvojakaan laita. Belttien kanssa sai aikanaan sormet mustiksi, en viitsi sellaista enää...
-
Itse swashplaten laakeri toimii hyvin, mutta se kuula siellä keskellä alkaa takkuamaan. Tuntuu siltä, että alumiininen ulkokuori supistuu kylmässä enemmän, kuin teräksinen kuula ja rupee tämän takia jumittaa.
-
Alumiinilla on melkein puolet rajumpi lämpölaajenemiskerroin
Teräs muistaakseni paljon nollia,12
AL paljon nollia,23
-
En kyllä entisessä viissatasessa tuollaista huomannut ainakaan viime talvena jolloin taisi pahimmillaan olla -20 pakkasta. Pitääpä seurata vastaavaa kuussatkusta kunhan saa sen ulos tuolta varastosta tässä joku päivä...
-
Ei taida olla ainakaan mitään puhdasta alumiinia tuo swash, jotain seoksiahan nämä osat taitaa usein olla? Itse en ole kyllä huomannut mitään ongelmaa, vaikka oon lennättänyt viissatkua jopa -25 asteessa.
-
Tuskin suurta eroa on seoksella, koska suurinta osaa esittää pääalkuaine alumiini itse, mutta ei taida jämppäämisen syynä olla tuo laajenemiskerroin...., ehkä vaan joku mämmi hyytyy välissä.. :)
-
Tuskin suurta eroa on seoksella, koska suurinta osaa esittää pääalkuaine alumiini itse, mutta ei taida jämppäämisen syynä olla tuo laajenemiskerroin...., ehkä vaan joku mämmi hyytyy välissä.. :)
Näinpä, tai sitten on joku valmistusvirhe washissa... eipä nuita ongelmia tunnu kenelläkään muulla olevan :D
-
Mämmiä ei ole välissä. Jos kuula on täysin kuiva mistään vieraista aineista, niin kerroppa dutchmen mitä muita vaihtoehtoja on, jos et lämpölaajenemiseen usko. Minä olen tuohon lämpölaajenemiseen 100 varma. lämpölaajeneminen siellä perimmäinen muuttuja kuitenkin on. oikein toimivan swashplaten tietysti pitäisi nuo laajenemiset sietää, mutta ehkä jostain valmistus virheestä tuo sitten saa reaktion aikaan, lämpölaajenemisen takia.
-
Mämmiä ei ole välissä.
Jos sitten laittais jotain hypersuper antifreezelubea, niin auttaskohan se?
Kuinka kovassa pakkasessa se hyytyy? vai riittääkö ihan -5 ?
Kokeile ihmeessä jotai lubea, ei siinä ainakaan häviä mitään :P
-
Kyllä tässä on jo kaikkea kokeiltu, heitin roskiin
-
Mites olisi aseöljy?
-
Ostin uuden swashplaten, samanlainen romu sekin on.
-
Ostin uuden swashplaten, samanlainen romu sekin on.
Outoa, just hetki sitten tyhjensin pari akkua, enkä huomannut mitään ihmeellistä, lämpömittari näytti noin -10, vaikka kopteri on sentääs HK :D
-
Oletko tarkistanit sormilla 'pyörittelemällä' linkistön toiminnan kylmässä?
-
Musta rupee tuntuu, että porukka pitää mua jotenkin tyhmänä, etten tajuu mitään. Swashplaten välissä ei edelleenkään ole mitään voitelu ainetta ja pallo linkit tähän ei vaikuta, swashplate on irti mun kädessä ilman mitään muuta osaa. -20 pakkasta ja kuula on niin jäykkä ettei sitä sormineen pysty liikuttaa. 0 astetta on semmoinen raja jonka alle en uskalla tuolla lennättää, alkaa leijutus tuntuma olla aika takkuista.
-
Kuulostaapa rajulta.
Tässä raju vinkki omalla vastuulla tehtäväksi. Pistäppä se mötikkä kehumaan muutamaksi minuutiksi, sitten jäähtymisen jälkeen jotain kevyttä öljyä (ase-lukko-ompelukoneöljyä) tippa. Jos swashissa on jotain muovista, älä keitä! Visiona on totaalinen rasvanpoisto ja kevyt öljyäminen... Seuraava vinkki onkin jo sitten sellainen "ei alakerta, tota mä en ainakaan tee"-konsti, rajumpi, joka vaatii jo mahdollisen alan kaupassa käynnin...
-
Isompia servoja kyytiin, alkaa liikkumaan :D
e:^ eikös joku liuotin olisi parempi rasvan poistoon?
-
e:^ eikös joku liuotin olisi parempi rasvan poistoon?
Pähkäilinkin kotikonstia, ellei liuotinta löydy. Liuottimeksi käy esim. emännältä liisattu kynsilakanpoisto-aine. Voi olla, että lähtee maalitkin... Wyrtin kliineri on kyllä tosi hyvää matskua rasvan poistoon.
-
Tehkääs semmoinen testi, että ottakaa servoilta tulevat linkit kokonaan irti ja viekää kopteri ulos vartiksi ja koittakaa.
-
Pistin jonkun jämä nupin pihalle, oli siellä reilun vartin, ei mitään tahmausta :D
-
Voisko jämppääminen johtua sitten servoista, mitä Einari käsittääkseni ajoi takaa...
-
Lainaus
Voisko jämppääminen johtua sitten servoista, mitä Einari käsittääkseni ajoi takaa...
Mä sanon tän vielä kerran. Mulla on irtonainen swashplate kädessäni, juuri pakkasesta tulleena ja ihan jumissa. Siihen ei servot eikä mikään muukaan liity Se ei ole tahmea kuten kuten jähmettynyt rasva, vaan jumissa.
-
Pistin jonkun jämä nupin pihalle, oli siellä reilun vartin, ei mitään tahmausta
Onkohan kyseessä HK nuppi mitä aikaisemmin mainostit? Koittakaapas trex nupilla
-
Kauanko sen pitää olla pakkasessa?
ps. Itse käytin/käytän pakastinta 600:n torque tuben rattaiden vaihtoon.
-
Multa loppus konstit järkevyyden rajoissa. Itse voisin koittaa seuraavaa, joka uhraa yhden swashin...
Lämpimänä tippa hiomatahnaa, karkeus ehkä min. 600, sitten kylmään, jonka jälkeen varovainen avarrushionta. Voisiko tuossa olla ns. talvi-swashplate??
-
Multa loppus konstit järkevyyden rajoissa. Itse voisin koittaa seuraavaa, joka uhraa yhden swashin...
Lämpimänä tippa hiomatahnaa, karkeus ehkä min. 600, sitten kylmään, jonka jälkeen varovainen avarrushionta. Voisiko tuossa olla ns. talvi-swashplate??
Ihan vastaavaa on kokeiltu ja yksi swasplate tuhottu. Ei tässä mitkään konstit auta. Ainut lääke tähän on Hirobo, täytyy varmaan vaihtaa leptoniin.
Kauanko sen pitää olla pakkasessa
Kyllä siihen vartti riittää
-
Ainut lääke tähän on HiroboSitten tarttee laittaa tippa hiroboa... ;D
-
onpa se kumma jos muilla ei oo moista ongelmaa... itselläni ei ainakaa 450 mitää kummallista 15 min aikana ollut viime talvena ~29 pakkasella... 600 ei ongelmaa ~3 tankillista 10-15 asteen pakksella :S
-
http://www.hobbyjp.com/product_info.php?cPath=21_74&products_id=965 (http://www.hobbyjp.com/product_info.php?cPath=21_74&products_id=965)
-
Musta rupee tuntuu, että porukka pitää mua jotenkin tyhmänä, etten tajuu mitään. Swashplaten välissä ei edelleenkään ole mitään voitelu ainetta ja pallo linkit tähän ei vaikuta, swashplate on irti mun kädessä ilman mitään muuta osaa. -20 pakkasta ja kuula on niin jäykkä ettei sitä sormineen pysty liikuttaa. 0 astetta on semmoinen raja jonka alle en uskalla tuolla lennättää, alkaa leijutus tuntuma olla aika takkuista.
Omalta osaltani ainakin syvimmät pahoittelut, jos moista tunnetta kommenttin sai aikaan.
Tarkoituksenani oli vain yrittää löytää mahdollinen aiheuttaja tuolle swashin takkuamiselle, mutta kun en täältä netin takaa millään voinut tietää että swashi on irto-osana testattu, niin moisia pahan fiiliksen heättäjiä sitten kirjoitin.
Jouluja
-
OT: Kun nyt valituksen alkuun päästiin, niin mua vähän hämää myös sellainen, ettei näitä ole tehty vesitiiviiksi, kyllähän noilla oikeillakin voi vesisateessa lentää. Lennokeilla kans radiot ja sähkösälä on yleensä siellä rungon sisässä. Tuurilla voi vähän vesiroiskeita kestää. Täyskotelo varmaan auttaisi vähän, vai liekö nekin liian avoimia...
-
Pistin jonkun jämä nupin pihalle, oli siellä reilun vartin, ei mitään tahmausta
Onkohan kyseessä HK nuppi mitä aikaisemmin mainostit? Koittakaapas trex nupilla
Tais olla beltin nuppi :D