Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Picofly - 18 Joulukuu, 2009, 12:15:33
-
Avataanpa nyt tällainen talviaiheinen keskustelu.
Kylmistä keleistä huolimatta kynnet syyhyää päästä ilmaan, joten lensin tänään ruokatunnilla neljä akullista -16 asteen pakkasessa. Tuntuu, että juuri kylmemmässä ei enää viitsisi, ainakaan ilman mitään lisälämmittimiä. Nyt oli päällä vain normaali talvivaatetus.
Miten kylmässä itse kukin tarkenee lennättää?
-
Viime talvena 2 akkua lennättelin ~29 asteen pakkasella... se oli ihan virkistävä kokemus, ei paljon kylmemmässä enään viitsi lähteä edes koittamaan ^^
Varmaan ~ -20 on semmonen "järkevä" yläraja että se on vielä jotenkin nautinnollista..
-
Viime talvena -5C ja todella kosteassa kelissä. Kosteus jäätyi lapojen pinnoille :-(
-
+20... ;)
-
+20... ;)
Tää alkaa olemaan minimilämpö... 8)
-
Minkälaisia teknisiä asioita tulee eteen kun pakkasta on paljon? Haen vähän takaa noiden sähkövatkaimien käyttöön liittyviä vinkkejä vaikka -10°C. Pikkupakkasella tuossa tuli vähän lenneltyä ja lapoihin alkoi kertyä jäätä viime viikonloppuna. Nyt on paljon kylmempi. Kannattaako edes kokeilla? Miten akkujen kesto muuttuu yms?
-
Minkälaisia teknisiä asioita tulee eteen kun pakkasta on paljon? Haen vähän takaa noiden sähkövatkaimien käyttöön liittyviä vinkkejä vaikka -10°C. Pikkupakkasella tuossa tuli vähän lenneltyä ja lapoihin alkoi kertyä jäätä viime viikonloppuna. Nyt on paljon kylmempi. Kannattaako edes kokeilla? Miten akkujen kesto muuttuu yms?
Akun kesto ei muutu koska se pysyy lämpimänä käytöstä... riippuuu tietenki vispilästä ja mitä sillä tekee, kevyessä lentelyssä lämpeni itselläni vielä ihan tarpeeksi 450... ettei näkynyt mitään ikävää.
Mitä enemmän pakkasta niin yleensä "kuivempi" ilma... niin jäätä ei tule, itse en huomannut ainakaa... tai ainakaan ei haitannut... Gyrohan ei välttämättä toimi kovalla pakkasella, gy401 ainakin nuo 2 akullista ~15min toimi ihan hyvin
Nämä siis, 29 pakkasessa viime talvena.
-
Eipä kyllä,nyt tarkene mennä lennättämään.
Simulaattorilla takan läheisyydessä,on kivan
lämmin.Poltiksella kun lennätän pakkasella,
niin vastarin lipoakut eivät kovinkaan pitkään
kestä.
-
Saattaapa peräti olla, että akku antaa tasaisemmin virtaa, jos pysyy taisaisemmanlämpöisenä/viileänä? Ihan kiva ilma siellä oli. Sain Tarotin leijumaan tikkuihin koskematta melkein paikallaan, melkein ois voinut pitää käsiä taskuissa. :)
-
-8 - -12 selssiusta. Siinä rupee nakit jäätyyn liikaa muuten, ja jos nappaa vahinkossa fuilia käsille, ni se on kokolailla vilposta :)
-
-1 ilman kovempaa tuulta on iha ookoo viel.. Jos menee yli niin sitte sillä meikän FAI -lämmittimellä tarkenee viel joku -6 ..
Oon vilukissa :P
-
-20.5C :D
Näpit jääty lavanpitimiin kiinni kun kannoin kopteria takasi kotiin..
-
kyllä se sinne -5 -10 tietämille asettuu, tänään koitin -22 ja kuolema meinas tulla -mulle ja kopterille.. ei siitä enää nauttinut, kopteriin ei voinut koskea kun kaikki alumiini oli niin kylmää että...
-
-15, kova tuuli, paljainkäsin järven jäällä, tuli kyllä kotia ikävä..
-op-
-
Mun näpeille tossa syksyllä +3 astetta, vartin lennätys oli tarpeeksi kylmää ja sen jälkeen en ole lennättänyt.
Mieluiten yli +10 tyynellä säällä. Blade mSR:llä kotona on kiva treenailla :)
-
Ropelihattu veti pohjat ja nro 2 vilukissa on Iski ...
Palkinnot jaettu, jatkakaa rapeltämistä :D
-
Parina ensimäisenä talvena ei mittaria katteltu kun mentiin lennättämään.
Nyt on polttisvehkeet talviteloilla. Sähkökopuja vois käydä hallissa ajeluttamas, harmi vaan kun ei oo nyt yhtään lentokuntoista. Toisessa niinkin isoja vikoja, kun servo ja vastari pitäis ruuvata kiinni, mutta kun on saamaton niin on saamaton. :D
Suurin syy taitaa olla se, että nyt on ruuvaustilaa todella heikosti niin ei saa oikeen mitään aikaseksi.
-
Kyllä se mullakin muutamassa pakkasasteessa kulkee se raja, ei paljon kylmemmässä viitti ku hetken päästä on rillit huurussa ja sormet jäykkinä.
-
Noniin tänä aamuna puoliviisi ukkonen jyrähteli,ja
salamoi täällä etelässä.Semmoinen talvi.
-
Noniin tänä aamuna puoliviisi ukkonen jyrähteli,ja
salamoi täällä etelässä.Semmoinen talvi.
On muuten vissii aika harvinaista ukkonen talvella, itekin kerran nähnyt kuullut ;)
-
Kerran on tultu hytistyä meren jällä ja pakkasta oli -15.
Kolme tuntia tuli huiskittua,kopuja,lennokeita.
Aika jäätävä kokemus,ei tahdo enää koskaan palella niin.
-5 on ihan ok vielä.
En vaan voi ymmärtää millä ihmeen sisulla pohjosen poijaat vetelevät -15 asteessa ja sanovat että ihan ok....
Hyi helevatti ihan vilu tulee jo ajatuksestakin.
-
Aloittelijana tulee pähkäiltyä materiaalien kestävyyttä mahdollisissa torpeissa. Quarkki ja mSR:ää ei oteta lukuun. Sanoisinko jotta -3? Ehkä vuodenpäästä -5.
-
Joulun ja vuodenvaihteen tienoo on tarjonnut hyvät puitteet erilaisten käsineiden/ kyniskkäiden testaamiseen ;D.
Apteekista ostetut valkoiset ohuet puuvillasormikkaat ja niiden päällä liukuesteillä varustetut kynsikkäät pitävät sormet yllättävän notkeina. Lensin joulupäivänä kahdeksan akullista tyynessä -16,5 asteen pakkaskelissä eivätkä sormet ehtineet puolentoista tunnin seisoskelun aikana kylmettyä tai kangistua. Sattuneesta syystä jouduin vielä neljännen akun jälkeen vaihtamaan kopteriini varanupin. Sekin onnistui hangen keskellä ihan hyvin, vaikka pikkuruisten M1,5 ja M2 ruuvien pyörittely keskellä lumista peltoa alkuun hieman arvelutti. Ohuiden puuvillasormikkaiden miinuspuoena on, että ne kastuvat helposti ja kuluvat muutaman lentosession jälkeen sormenpäistä puhki. Ne kuitenkin pitivät sormet paremmin lämpiminä kuin aikaisemmin käyttämäni pelkät kynsikkäät, joiden sisään olen sujauttanut kertakäyttöiset kädenlämmmittimet.
Tänään testasin urheiluliikkesstä hankittuja harmaita tekokuituisia alussormikkaita kyniskkäiden alla. Alussormikkaat ovat jonkin verran paksummat kuin apteekin puuvillasormikkaat, mutta näppituntuma säilyy silti kohtuullisen hyvänä. Lensin viisi akullista tuulisessa -12 asteen pakkaskelissä. Tuulta oli keskimäärin 5-7 m/s ja puuskissa jopa 8 m/s. Jouduin lennättämään kasvot vastatuuleen päin, mistä johtuen poskipäät ehtivät kohmettumaan ennen kuin sormia alkoi paleltaa. Vasta viidennen akullisen jälkeen sormenpäitä hieman kylmäsi, mutta pari akullista olisi luultavasti voinut vielä mennä ilman isompia ongelmia. Koe oli kuitenkin pakko lopettaa koska navakat puuskat alkoivat olla jo liikaa Gaui EP200:lle ja pelkäsin rikkovani kopterin laskeutumisvaiheessa.
Seuraava testiyhdistelmä (luultavasti sunnuntaina, jos kelit sallii) tulee olemaan ohuet mustat slikkiset alussormikkaat & kynsikkäät. Silkkisormikkaat ovat paksummat kuin puuvillasormikkaat mutta ohuemmat, kuin tekokuituiset alussormikkaat. Silkkisormikkaiden pinta on varsin liukas joten saapa nähdä säilyykö ohjaustuntuma sormenpäissä.
Ensimmäisessä kuvassa apteekin puuvillasormikkaat, seuraavana tekokuituiset alussormikkaat ja lopuksi alussormikkaiden päälle tulevat kynsikkäät, joiden kämmenpohjassa on hyvin pitävä säämiskä (tai mokkanahka?) .
Yllätyin itsekin miten hyvin näillä pärjää kun vaatetus on muuten kunnossa (merinovillainen urheilukerrasto, untuvatakki, tuulenpitävät ulkoiluhousut ja kengissä lämpöpohjalliset). Kopterikin tuntuu toimivan pakkasesta huolimatta kun lämmittää akut taskussa ennen lentoa. Gyrobot 700 täytyy kalibroida sisä / ulkolennätyssessioiden välillä uudelleen mutta ohjelmointiboxin kanssa siihen menee onneksi vain muutama sekunti.
-
-30 astetta (no jos ollaan tarkkoja -29,7) tuli lennettyä 500 ja 600 sähköreksejä jouluna Kuusamossa. Ihan hyvin pelitti vehkeet kun suoraan sisältä otti lentoon ilman mitään lennätystä edeltävää gyron jäähdyttelyä. Ainoa epämiellyttävä kokemus oli koskea alumiiniseen nuppiin lennon jälkeen :/
-
Picofly, kiva testi
Itsekkin kotoa löytyviä monenlaisia hanskoja koetellut, mutta lämpimäksi sormet saa niin katoaa tuntuma tikkuihin täysin ja lentämisestä ei tule mitään :S
Toissapäivänä sai torpattua 600 ~10-asteen pakkasesa koska sormet oli kohmeessa... kovissakin pakkasissa pystyy muuten olemaan mutta sormet on se kovin paikka kohmettuun. Olen jotain "puutarhakäsineitä" + sormikkaita pitänyt... parin asteen pakkasella toimii ihan hyvin mutta kymmenen asteen pinnassa alkaa olemaan jo huonot.. varsinkin kun sormenpäät pääsee kastumaan lumesta..
Mietin että miten paksut esim kinttaat toimivat jos tekee pienet viillot sormiin että saa tikun sisään, tulisi tuntuma tikkuun paremmin? ::)
Itsekkään en ole koskaan mitään koptereita viilennellyt ja hyvin ovat pelanneet pakkasessa.
-
-15 on se minkä alle tuskin meen, paitsi jos löydän hyvät hanskat...
Akuthan täytyy pitää lämpimässä, niin toimivat oikeen hyvin. Jos annat jäähtyä niin sieltä ei tuu yhtään mitään, se reaktio ei pääse käyntiin, eli ei myöskään ala itse lämmittämään itseään. Muoviosat saattavat hajota helpommin, mutta mä oon torpannu monesti lumeen ja ikinä ei oo menny lapoja, eli lavat tykkää kovasti lumesta. Ja lavathan on melkein ne kalliimmat yksittäiset osat.
-
tästä jos virkkaisi vain tuon alemman osion jonne kädet menee sisään. Eipä sitä radiota muuenkaan ehdi paljon tuijottelemaan lennon aikana. Timeri sit piippailee kyllä villakankaankin läpi :)
(http://kuvaton.com/kuvei/basic_day_laptop_plane.jpg)
-
-15 on se minkä alle tuskin meen, paitsi jos löydän hyvät hanskat...
Akuthan täytyy pitää lämpimässä, niin toimivat oikeen hyvin. Jos annat jäähtyä niin sieltä ei tuu yhtään mitään, se reaktio ei pääse käyntiin, eli ei myöskään ala itse lämmittämään itseään. Muoviosat saattavat hajota helpommin, mutta mä oon torpannu monesti lumeen ja ikinä ei oo menny lapoja, eli lavat tykkää kovasti lumesta. Ja lavathan on melkein ne kalliimmat yksittäiset osat.
Niii in... 600 lavat eivät kyllä tykkää lumesta.
joka lavoilla tietenki riippuu millä nupinkiekoilla ne tekee tuttavuutta sinne
-
Itsekkin kotoa löytyviä monenlaisia hanskoja koetellut, mutta lämpimäksi sormet saa niin katoaa tuntuma tikkuihin täysin ja lentämisestä ei tule mitään. Olen jotain "puutarhakäsineitä" + sormikkaita pitänyt... parin asteen pakkasella toimii ihan hyvin mutta kymmenen asteen pinnassa alkaa olemaan jo huonot.. varsinkin kun sormenpäät pääsee kastumaan lumesta..
Omien - ei niin kovin tieteeellisten - testien perusteella ohuet sisäsormikkaat ja niiden päällä villakynsikkäät ovat selkeästi parhaayt käsineet talvikopterointiin. Olen kokeillut tänä talvena kaikenlaisia käsineitä - kelsisormikkaita, tavallisia villasormikkaita, ohuita nahkasormikkaita, pyöräilykäsineitä ja kynsikkäitä joiden sisällä on kertakäyttöiset kädenlämmittimet.
Mikään niistä ei tarjoa yhtä hyvää näppituntumaa ja pidä sormia yhtä lämpiminä kuin kynsikkääseen sujautettu ohut sisäsormikas. Ihanteellinen sisäsormikas olisi luonnollisesti mahdollisimman ohut ja ihonmyötäinen, pitäisi hyvin tuulta ja lämmittäisi myös märkänä. Silkkisen alussormikkaan jälkeen voisin kokeilla kynsikkäiden alla vielä nahkasormikkaiden ohutta villaista sisävuorta.
-
-15 astetta on raja. Varsinkaan polttiksen kanssa ei ole kiva touhuta kylmällä kelillä. Itse lennättäminen on leppoisaa, kun käyttää lähetinhuppua. Lennokkia lennätin joitain vuosia sitten reilun 30 asteen pakkasessa.
-
Ostin (taas) uudet hiihtohanskat, joissa on mukava grippi ja hyvä näppinäppäryys. Pettymys oli suuri, kun heti ekalla akulla noin -10 asteen pakkasessa huomasin, että hansikkaiden selkämys päästää tuulen ja kylmän läpi ihan kuin ei olisi hanskaa ollenkaan. Lopulta vedin käteen normaalit melko löysät nahkaiset talvihanskat ja kas kummaa, niillähän oli hyvä lennättää! En ollut edes kokeillut ottaa kopteria ilmaan ne kädessä ennen, koska löysinä hanskat "pyörivät sormissa" helposti. Mutta nahkainen pinta piti tikuissa todella hyvin ja sormella oli ihan ok tuntuma hanskan läpi. Lennän peukuilla.
Paras ratkaisu voisi olla nuo nahkahanskat + ohuet alussormittaa + nahkahanskoista peukku pois.
-
Kopteria en talvella lennätä lainkaan.
Lennokki puolelta on ollut sen verran karmeet kokemukset lennättämisestä talvipakkasella,
että vieläkin paleltaa, vaikka istun +100 asteisessa saunassa villahousut jalassa rukkaset kädessä.
-
...Ihanteellinen sisäsormikas olisi luonnollisesti mahdollisimman ohut ja ihonmyötäinen, pitäisi hyvin tuulta ja lämmittäisi myös märkänä...
neopreeni täyttää kaikki nuo vaatimukset. ei muutakun tutkimaan motocross/kalastus/rekeily/sukellus/vesihiihto ynnämuita urheilukauppoja.
itse kävin eilen lentelemässä perus sormikkaat käsissä, pakkasta taisi olla jotain väliltä 13-16 astetta, ei havaittavaa tuulta. jännä juttu että muuten pystyi kyllä touhuamaan ulkona, mutta kun piti raditota käsissä niin sormenpäät jäätyi miltei heti. varmaan puristan liikaa tai jännitän sormia jotenkin oudosti. liian tyköistuvat hanskat ei ole parhaat mahdolliset, sopivasti pitää olla väljää ilmatilaa. olen myös meinannut kokeilla tumppu/kinnas mallisia hanskoja, kun eihän tuossa lentelyssä periaatteessa tarvitse kun vähän peukaloja heiluttaa ::) kokemuksia?
muoviosat tuntuu tosiaan olevan erilaisia kylmässä. pallolinkit joutui pyörittelemään "väljiksi" sisällä että sai ulkona toimimaan. ja sain rikottua hihnan vetorattaan kun onnistuin koheltamaan kopterin perä edellä maastoon. onnesksi sentään oli koskematon hanki alla niin ei enempää mennyt särki. moneksi sirpaleeksi murtui kiekkko, mutta sisällä kun koitin väännellä palasia pihdeillä niin oli taas vahvaa ja joustavaa.
niin, hei vaan kaikille. jonkun hetken olen jo tätä foorumia lueskellut, nyt uskalsin ensimmäisen viestinkin kirjoittaa :)
-
Testailin tänään vielä pari käsineyhdistelmää: Stockmanin urheiluosastolta hankitut silkkiset alussormikkaat ja Clas Ohlssonin ohuet nyppyläsormikkaat kysikkäiden alla.
Tänään pakkasta oli -12,5 astetta ja ilma oli lähes tyyni - tuulennopeus oli alle 2 m/s. Pidin näppylähanskaa aluksi vasemmassa kädessä ja silkkikäsinettä oikeassa ja vaihdoin järjestystä kolmannen akullisen jälkeen. Testi keskeytyi viidenteen akulliseen, kun Gauin pakkasessa kangistunut landari napsahti laskussa poikki aivan mitättömän pienen pompun seurauksena.
Molemmat tänään testatuista käsineistä tuntuivat kylmemmiltä kuin urheilukiikkeestä hankitut tekokuituiset alussormikkaat, joita olen käyttänyt muutaman kerran. Silkkisormikkaat tuntuivat hiukan kylmemmiltä kuin näppyläsormikkaat mutta olivat samalla tunnokkaammat. Ne eivät myöskään tuntuneet kynsikkäiden sisällä juuri nyppylähansikkaita liukkaammmilta. Ilman kynsikkäitä ja lähettimen kaulahihnaa tilanne olisi luonnollisesti toinen.
Testin voittajaksi olisin valmis julistamaan urhelukaupan tekokuituiset alussormikkaat. Ne pitivät sormenpäät lämpimänä meko pitkään mutta säilyttivät samalla suht. tyydyttävän ohjaustuntuman. Toinen sija menee joko apteekin puuvillasormikkaalle tai Clas Ohlsonin nyppyläsormikkaalle riippuen painottaako hyvää näppituntumaa vai lämmitystehoa.
Kuvassa vielä Clas Ohlossonin nyppyläsormikkaat ja Stockmanin urheiluosaston silkkiset alussormikkaat.
-
Loistavaa infoa! Hyvä.
-
Testin voittajaksi olisin valmis julistamaan urhelukaupan tekokuituiset alussormikkaat.
Vielä kun keksitään näille sormikkaille merkki ja malli, niin voi suuntia kohti urheilukauppaa. :)
-
Morjes.
Hankin itse alkutalvesta kuvissa olevan lähetin hupun/sääsuoja, huppu estää todella hyvin tuulen joten sormet eivät kangistu kesken lennon. Huppu on myös todella tilava ja näin ollen isommankin pilotin kädet mahtuvat helposti ja tilaa on myös hyvin kynäote ohjauksellekkin ;).
Huppuja myy ainakin tässä PK seudulla A-P/hobbypeople.
-
Onko nuissa hihaosissa minkäänlaista kiristys mahdollisuutta, ettei sieltä käy alytön viima sisään?
-
Onko nuissa hihaosissa minkäänlaista kiristys mahdollisuutta, ettei sieltä käy alytön viima sisään?
Kiristimiä ei ole, mutta olen kahdella eri takilla lentänyt missä on eripaksuiset hihat niin "kiristää" juuri sopivasti ettei tuuli pääse käsiaukoista sisään.
-
harrastusihmisten sivuilta en löytäny tuota kapistusta, paljoko oli hintaa?
-
Testin voittajaksi olisin valmis julistamaan urhelukaupan tekokuituiset alussormikkaat.
Vielä kun keksitään näille sormikkaille merkki ja malli, niin voi suuntia kohti urheilukauppaa. :)
Parhaiten lämmittäneiden sormikkaiden merkki on Hestra ja ostopaikka oli Stadium. Ne olivat testin kalleimmat käsineet, hinta oli 13,90€.
http://www.stadium.fi/urheilu/talviurheilu/vaatteet/058819/hestra-polartec-power-dry (http://www.stadium.fi/urheilu/talviurheilu/vaatteet/058819/hestra-polartec-power-dry)
Silkkisormikkaiden hinta oli 9,90€ ja Clas Ohlsonin nyppylähansikas maksaa 1,30€. 12 parin paketti apteekin valkoisia alussormikkaita maksaa muutaman euron.
Nämä ajattelin vielä testata. Ainakin kuvan perusteella voisi olettaa että ovat ihonmyötäiset: http://www.maanpuolustusyhtio.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=20230
-
Morjes.
Hankin itse alkutalvesta kuvissa olevan lähetin hupun/sääsuoja, huppu estää todella hyvin tuulen joten sormet eivät kangistu kesken lennon. Huppu on myös todella tilava ja näin ollen isommankin pilotin kädet mahtuvat helposti ja tilaa on myös hyvin kynäote ohjauksellekkin ;).
Huppuja myy ainakin tässä PK seudulla A-P/hobbypeople.
Itse olisin kans kiinnostunut tuosta lähetin hupusta mut en löytänyt sivuilta. :)
-
Laittakaa A-P:lle viestiä, hinta taisi olla joku 60-70 euroa.
Ainakin lauantaina oli joku 3-5 hyllyssä vielä.
-
Tässä esittelyvideopätkä melkein samanlaisesta.
http://www.raydiowarm.com/media/RAYDIOWARM%20ADDwmv.wmv (http://www.raydiowarm.com/media/RAYDIOWARM%20ADDwmv.wmv)
http://www.raydiowarm.com/ (http://www.raydiowarm.com/)
http://www.raydiowarm.com/new_mitts.htm (http://www.raydiowarm.com/new_mitts.htm)
Näköjään joku käyttää noita Antarktiksella...
Hinnoista: http://www.raydiowarm.com/images/Raydiowarm_Orders.pdf
Onhan tässä ainakin "hihoissa" "resorit".
http://www.trextuning.com/raydiowarm.php (http://www.trextuning.com/raydiowarm.php)
Joku modaillutkin noita.
http://www.flickr.com/photos/jstolpe/4084973873/ (http://www.flickr.com/photos/jstolpe/4084973873/)
Juttua sopivuudesta DX7:lle, tai oikeastaan kai 2,5 GHz vehkeille yleensä.
http://helifreak.com/showthread.php?t=117031 (http://helifreak.com/showthread.php?t=117031)
Tämä punainen ehkä suosittu, kun on lopussa aikakin yhdestä kaupasta.
http://www.ehobbies.com/nohtm1.html (http://www.ehobbies.com/nohtm1.html)
Edit: Tarkemmin kun mietin mulla on sähköpyörässä tuomoiset hihaosat, maksoivat kokonaiset 1 euro 20 senttiä pari, on jotain kopionahkaa, mutta hyvin ne viiman blokkaa.
Edit2: Tämmöset vielä sisään ja korvaa nuo USB:t vaikka deanseillä (lähinnä vitsi).
http://usb.brando.com/prod_detail.php?prod_id=00009 (http://usb.brando.com/prod_detail.php?prod_id=00009)
-
Myös Alex:lla www.rcmarket.org
http://www.rcmarket.org/raydiowarm-tx-full-protection-pr-14564.html (http://www.rcmarket.org/raydiowarm-tx-full-protection-pr-14564.html)
59€ kpl
Voi yrittää tinkiäkin.
AD
-
Mä tein (tai siis suunnittelin, muut toteutti) viime talvena toppakankaasta itse tommosen lähetinhupun raydiowarmin mittojen mukaan. Se toimii kyllä ihan ok, mutta minua hieman häiritsi, että kaikki kohtuullisen herkästi kääntyilevät idle kytkimet jne oli siellä hupun sisällä samalla, kun sitä yritti räpeltää käteen. Sai olla varovainen varsinkin polttiksen kanssa, kun se oli kuitenkin pakko käynnistää ilman sitä huppua ja sitten alkaa änkemään käsiä sinne sisään koneen pyöriessä tyhjäkäynnillä. Jotenki en tykänny...
Tänä talvena onkin lennot jääny aika vähäselle ulkona ja 700:sen moottorikin on ängetty täyteen afterrunia :). Kyllä se pitää tulille vielä lyödä, kun kelit lauhtuu...
-
Mä tein (tai siis suunnittelin, muut toteutti) viime talvena toppakankaasta itse tommosen lähetinhupun raydiowarmin mittojen mukaan. Se toimii kyllä ihan ok, mutta minua hieman häiritsi, että kaikki kohtuullisen herkästi kääntyilevät idle kytkimet jne oli siellä hupun sisällä samalla, kun sitä yritti räpeltää käteen. Sai olla varovainen varsinkin polttiksen kanssa, kun se oli kuitenkin pakko käynnistää ilman sitä huppua ja sitten alkaa änkemään käsiä sinne sisään koneen pyöriessä tyhjäkäynnillä. Jotenki en tykänny...
Tänä talvena onkin lennot jääny aika vähäselle ulkona ja 700:sen moottorikin on ängetty täyteen afterrunia :). Kyllä se pitää tulille vielä lyödä, kun kelit lauhtuu...
Toinen miinuspuoli on, että kädet pitää ottaa hupun alta sään armoille aina kun siirtää kopteria tai vaihtaa akkuja...
-
RaydioWarm vaatii hieman totuttelua ja joka kerta hieman veivaamista sen mukavamman asennon saamiseksi, mutta luo mukavan tuulettoman ympäristön käpälille.
<pölöä hööpöhöpöä>
Keittämällä käpälät ennen lennätyssessiota sitä suorastaan toivoo vähän kireämpääkin pakkasta ;D
</pölöä hööpöhöpöä>
-
moro ;D ;D
Taidan unohtaa vielä toistaiseks tuon lähetinhupun, kävin tänään hanska kaupassa ja löytyi erittäin hyvät sormikkaat hintaan 2,90€ luulin eka et täytyis reijjät peukaloihin tehdä tikun tuntuman takia mut juuri testailin lähetin kourassa ja erittäin hyvä tuntuma peukaloissa vaikka vähän villaa välissä onkin. ;D
-
Testasin vielä kaksi aluskäsinettä: Maanpuolustuskaupasta hankitut, 10% villaa sisältävät Magic Glovet (10 €) ja Polartech Power Dry-käsineet Lassin Retkiaitasta (19,90 €). Magic Glovet olivat tähänastisista käsineistä suurin pettymys - tiukat, epämukavat ja tunnottoman paksut. En viitsinyt edes kokeilla niitä ulkona kopterin kanssa. Polartech Power Dry sitä vastoin nappasi niukasti mukavimman käsineen tittelin. Käsine on ohut ja istuu hyvin ainakin omaan kouraani. Leikkaus on todella onnistunut, sillä saumat on sijoitetu niin, etteivät ne osu sormenpäihin. Sen vuoksi tikun ja sormen välissä on vain yksinkertainen ohut kangas ja sormituntuma säilyy varsin hyvänä. Neulos tuntuu hieman harvemmalta, kuin Hestran käsineessä ja tuuli pääsee sen vuoksi hiukan herkemmin kankaan läpi. Toisaalta, käsine myös kuivuu nopeasti. Olen testannut Power Dry - käsinettä vasta muutaman akullisen verran -8 asteen pikkupakkasella. Sunnuntaina ne pääsevät luultavasti tositoimiin kunnon pakkasessa :).
Kuvassa vielä Polartechin Power Dry-käsine sekä huonoksi osoittautunut Magic Glove. Näiden lisäksi aion testata vielä yhden, DuPontin Thermastat-kuidusta valmistetun aluskäsineen : http://fundive.fi/varustemyynti/product_info.php?cPath=38&products_id=388. Sen jälkeen vaatekaapissa onkin riittävästi käsineitä kaikkiin lähivuosien tarpeisiin :)
-
Moi!
Itse lennätin HBK3 sta n. -20 asteen pakkasessa parikymmentä minuuttia ja lopussa tuli sitten vähän voimakkaampi lasku tehtyä. Vein kopun sisälle ja rupesin akkua irrottamaan ja huomasin että runko vasemmalta puolelta oli haljennut kahdesta kohtaan. Lämpösenä taivuttelin runkoa ja ei mitenkään antanut periksi. Pakkanen mahdollisesti hieman kovetti muoviosia.
-
Moi!
Itse lennätin HBK3 sta n. -20 asteen pakkasessa parikymmentä minuuttia ja lopussa tuli sitten vähän voimakkaampi lasku tehtyä. Vein kopun sisälle ja rupesin akkua irrottamaan ja huomasin että runko vasemmalta puolelta oli haljennut kahdesta kohtaan. Lämpösenä taivuttelin runkoa ja ei mitenkään antanut periksi. Pakkanen mahdollisesti hieman kovetti muoviosia.
Hyvä pointti tuokin. Mietin tässä justiin, että jos olis hyvä lentää pakkasella. Antaa kopterin jäähtyä vähän ensin. Jos sitten tulee kovempaa laskua, niin 40 senttiä lunta pitäisi pehmentää aika mukavasti. Voiskin mennä yhden akullisen lentämään. Vielä kun uskaltaisi lähteä tästä parvekkeelta ja lentää takaisinkin, niin sitten olis homma niin sanotusti hallussa. ;)
-
Poikkeus vahvistaa säännön että en lennätä jäätävilla pakkasilla, kuitenkin Lauantaina tuli tuossa Vispilän kanssa päristeltyä tankillinen Caliberilla trimmauslentoa ja M24:lla pari akkua.
Kylmää oli :D .. ja nakit jäässä.
-
Tänään seisottiin oulussa joku 3h tuntia ulkosalla 15 pakkasella, ei muuten palellut ollenkaan... vähän varpaita meinasi palella (sukat+villasukat+REINOT) ;D
Muita kenkiä en käytäkkään ku reinoja 8)
600 ilmaan ei saanut, päätti yksisuuntalaakeri sanoa itsensä irti joten ei käynnistelty >:(
2 akullista pyörittelin 450 rekkulaa :P
Seurattiin lopun aikaa muiden lentelyä ja Timo koe ponnistu veljen jumper lennokin 8)
-
Muita kenkiä en käytäkkään ku reinoja 8)
Höpö höpö, Imasolla ei ole reinoja, se on se kuva mikä jaetaan julkisuudessa. Totuus on se että Imaso diggaa enemmän niistä Ainoista, ne kun on niin ihqun vaaleenpunaisetkin :P
-
Muita kenkiä en käytäkkään ku reinoja 8)
Höpö höpö, Imasolla ei ole reinoja, se on se kuva mikä jaetaan julkisuudessa. Totuus on se että Imaso diggaa enemmän niistä Ainoista, ne kun on niin ihqun vaaleenpunaisetkin :P
Hei, otetaanpa selvää asioista enneku tullaan huuteleen 8)
AINOT ovat niiitä punaisia "tohveleita" jossa on se ihmeen tupsu päällä.
Reinot ovat ruskeita JA vaaleanpunaisia...
Kyllä minulle kelpaisi ne pinkitkin, alkaa nuo ruskeat jo olla kuluneet ;D
http://www.reinokauppa.fi/WebRoot/Planeetta/Shops/reinokauppa/4830/1D68/040D/D663/EDFB/54EA/405C/951F/aino.gif (http://www.reinokauppa.fi/WebRoot/Planeetta/Shops/reinokauppa/4830/1D68/040D/D663/EDFB/54EA/405C/951F/aino.gif)
http://www.reinokauppa.fi/WebRoot/Planeetta/Shops/reinokauppa/4830/3F93/9136/0F17/5E8E/54EA/405C/9F40/11840_0020_naiset.jpg (http://www.reinokauppa.fi/WebRoot/Planeetta/Shops/reinokauppa/4830/3F93/9136/0F17/5E8E/54EA/405C/9F40/11840_0020_naiset.jpg)
http://www.varuste.net/tuotekuvat2/17752_reino.jpg (http://www.varuste.net/tuotekuvat2/17752_reino.jpg)
;D ;D
-
Eilen pääsin pörräämään neljä akullista mainiossa kelissä, pakkasta reilut 15 pinnaa ja täysin tyyni.
Tuulettomassa ilmassa paljaat sormet kestää pari akkua kerrallaan ennen kuin piti käydä sisällä lämmittelemässä.
Lumi oli niin kuivaa ja kevyttä, että kopteria pystyi liuttamaan jalakset puuterissa peräroottorin kauhoessa omaa uraansa lumeen. Tosin kahta metriä pidempiä jälkiä ei näillä taidoilla saanut lumenpintaa piirreltyä (ehjällä kopulla, vauhdilla tumppaamalla olisi saanut varmaan komeankin kraaterin).
-
-18oC ja piti käydä pihassa koittamassa 500 reksän torgue tubee ja sparttaania. Vähäsen leijuttelin ja ihmettelin niin kyllähän ne pelittää. Nyt ei perä vispannu enää yhtään sillain väärällä tavalla. Nupin laakereiden rasva vaan rupes meneen koppuraan :D melko hankalaksi menee lennättäminen, mutta tuo 450 Pro oli vielä kiikkerämpi kun nuppi "jääty". 500 oli jokseenkin "vakaa".
Alumiinisiin osiin ei halua koskea kun ne on ilmavirrassa viilennetty. Eikä se lennättäminenkään mitään kivaa enää ole noin kylmässä. No sunnuntaina sit sisävuorolle hämylinnaan...
-
Tänään -18-asteessa Järvenpäässä pari akullista leijuttelua demomielessä kaverin omakotitalon pihalla (Tarot 450:llä akullinen ja 600E:llä akullinen). Ei tosiaan hirveitä viitsi tuossa säässä säädellä ulkosalla :D (Tarotin lavat tuntuivat melko kireiltä, mutta eipä se onneksi menoa haitannut, demo meni kunnialla läpi, vakaita olivat kumpainenkin tuossa säässä ja leijutteluun tarvittavat ohjausliikkeet menivät perille sen yhden akun ajan). Lämmitin koptereita puolisen tuntia sisällä, ennen lennätystä. Nää on aika kivoja, jos katsojille on tarjolla myös lämmin ja turvallinen paikka katseluun vaikka sisältä (tai jonkin esteen takaa; botero valmiina, jos hommat menee pieleen) ja tekee selväksi vaarat etukäteen. Jokatapauksessa säästä huolimatta oli taas tosi kiva näyttää, että lentäähän nuo, vaikkakin aikalailla "paikoillaan" leijuvat. :)
-
Mitäs, jos kysyttäisiin niin, että mikä on kylmin missä olette lennättäneet (tuossa varmaan etu pohjoisen ääriolosuhteissa elävillä sisseillä)? Nyt ei ole kyse siitä, että missä viitsii, tai on kiva lennättää, vaan kylmimmästä säästä, missä on tullut kokeiltua (vaikka olisikin päättänyt, ettei toista kertaa kokeile). Ainaisena pessimistinä odottelen pakkasten kiristyvän... :(
-
Kylmin missä on lennättänyt... taitaa olla joku 35 astetta pakasta viimetalvena, täällä rannikolla vielä niin kostea ilma että olihan se yhtä hel...tiä... sen muutaman minuutin mitä viitsi ulkona seistä. Pihalla jotain säätää yritin.
-
Hiukan reilu -20 astetta on mun ennätys, ei ollut kivaa.
-
Kylmin missä on lennättänyt... taitaa olla joku 35 astetta pakasta viimetalvena, täällä rannikolla vielä niin kostea ilma että olihan se yhtä hel...tiä... sen muutaman minuutin mitä viitsi ulkona seistä. Pihalla jotain säätää yritin.
No niin... :) :o
Toivottavasti tuommoista ei tarjota testikeliksi tänä talvena täällä etelämpänä, hulluna voisin vaikka lähteä kokeilemaan... ::)
-
Toivottavasti tuommoista ei tarjota testikeliksi tänä talvena täällä etelämpänä, hulluna voisin vaikka lähteä kokeilemaan... ::)
Eilen illalla oltiin jo aika lähellä Espoossa, lämmöt oli pihalla -26.5C fiiatin mittarin mukaan ja -27C HTC Heron mukaan..
E: En siis lentänyt eilen noissa pakkasissa :)
-
Moikka,
Täällä kun tehdään noita pakkasennätyksiä, niin muistuttaisin tässäkin säikeessa. Että pakkasella kopterin linkit kutistuu melkoisesti ja sen vuoksi jäykistyneet linkit muuttavat kopterin toimintaa ihan älyttömän paljon. Siksi talvilennättelijöiden kannattaakin herkistää linkit talvikeliin sopivaksi, siis herkistys ulkona jolloin niistä tulee sopivat. Kesällä ne tosin on sitten ihan väljät, kesäksi voi sitten uusia linkit.
--
Timo
-
Voiko kopteria lennättää sisältä ikkunan takaa? pelaako radio yhteys?
-
Pelaa, aivan helposti...
Mutta mitä suunnittelit, ei sitä oikein muutakun ehkä leijuttaa... ja itseä ei ainakaan kiinnosta rampata vaihtamaan se akku ja takaisin sisälle ;D
-
Henttaalla oli tänään täydelliset olosuhteet saattaa tämän keskustelun sivujuonteena kummitellut talvinen käsinetesti päätökseen. Pakkasta oli -16 astetta ja ilmassa vieno tuulenvire.
Kokeilin alkuun kahden akun verran Marigold industrial aluskäsineitä, jotka on valmistettu DuPontin lämpöäeristävästä ThermaLite-kuidusta. Sormikkaat ovat "yhden koon mallia" ja puristavat turhan tiukasti, vaikka käteni ei edes ole erityisen iso. Ei hyvä.
Seuraavat kuusi akullista lensin testin voittajakandidaattien kanssa - tarkoituksena selvittää niiden keskinäinen paremmuus: Toisessa kädessä oli kynsikkään alla aluskäsine mallia "Hestra" ja toisessa aluskäsine mallia "Polartech". Hestra osottautui näistä kahdesta selvästi lämpimämmäksi. Polartechin sisällä olevia sormia alkoi ikävästi nipistellä jo neljännen akun jälkeen mutta Hestra piti sormet notkeina testin loppuun saakka. Jos tuulta olisi ollut enemmän,olisi ero luultavasti vielä korostunut. Testin voittaja on siis Stadium Sportin aluskäsine Hestra.
Tässä vielä kaikki testaamani käsineet. Ne on kaikki testtu noin 16 asteen pakkasessa ja testilentoja kertyi kaikkiaan satakunta. Kärkisijat 1 ja 2 olivat melko selvät. Sijojen 3-5 paremmussjärjestys voi vaihdella riippuen siitä painottaako hyvää pitoa, näppituntumaa vai lämmöneristyskykyä. Testin huonoimmat käsineet 6 ja 7.erottuivat taas varsin selkeästi.
1. Aluskäsine "Hestra" (kokonaisuutena testin paras, lämmittää hyvin kynsikkään alla ja on riittävän mukava)
2. Aluskäsine "Polartech" (mukavan tuntuinen kädessä mutta viileämpi kuin Hestra, käsineen pinta tarttuu ärsyttävästi Velcroon kiinni)
3. Ohut näppylähansikas, malli Clas Ohlson (materiaali puuuvillaa, viileämpi kuin kaksi edellistä, sormissa hyvä pito)
4. Silkkinen aluskäsine, Stockmannin urheiluosasto (viileämmän tuntuinen kuin voittajakäsine, hieman liukkaampi pinta kuin yllä luetelluissa sormikkaissa, pitää tuulta paremmin kuin Polartech)
5. Apteekin puuvillainen alussormikas (hyvä näppituntuma mutta kastuu helposti ja on märkänä kylmä, kuluu nopeasti puhki sormenpäistä)
6. Aluskäsine Marigold Industrial,Fundive Oy (yhden koon malli, liian tiukka, neulos on paksumpaa kuin muissa käsineissä ->huono näppituntuma)
7. Magic Glove, maanpuolustuskauppa (yhden koon malli - useimmille varmasti liian tiukka, tunnoton, liukas. Vältä näitä!)
Kuvassa vielä viimeinen testikäsine, Marigold Industrial.
-
Todella hyvää tutkivaa journalismia. Papukaijanmerkki täältä sinne. 8)
Noi Hestra käsineet on ilmeisesti nämä (http://www.stadium.fi/urheilu/talviurheilu/vaatteet/058819/hestra-polartec-power-dry). Jossain pyöräilyfoorumilla noi oli käyttänyt noita kylmän kelin polkemisiin, joten ilmeisesti pitää kylmää hyvin.
Eilen löysin hukassa olleet (oli siellä mihin olin ne jättänyt ;)) viimekauden lennätyshanskat. Tämän vuoden kylmän sään lennättelyt on jäänyt melkein nollaan, mutta ehkä siihen pitää tehdä muutos. Pitää harkita josko hakisi vielä varmuuden vuoksi noi Hestratkin, kun ovat testivoittajatkin ;D
-
-
Hmm.. Omat lennätykset on ollu about 20 astetta sisällä sekä ulkona :P
Mietiskelinkin tässä et pitäskö nykästä heti kunnolla rekvisiittaa ja laittaa
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.30367 (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.30367) tai
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.17299 (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.17299)
Vois olla lämmintä ainakin kämmenelle, mut sormenpääthän siinä taitaapi paleltua.. Tossa kalliimmassa on vielä umpinaine toi peukalonpää, et voi tulla ongelmaa sen kanssa.
-
Tänään oli 450 rekku kaksi akullista ilmassa takapihalla... 8,5 pakkasta näytti mittari ja enempiä en olis pystynyt näppylähanskoilla lennättään... Keli oli mitä hienoin, aurinko paistoi täysillä ja tyyntä.
-
Oma suosikkini, Bauer "delicate piano tuner glove".
(http://www.coloradoavalanchecares.com/wordpress/wp-content/plugins/wp-o-matic/cache/c15c5_hockey_gloves_post.jpg)
Tatsi säilyy ja tarvittaessa turhia nupinsäätöohjeita huutelevaa jannua voi kiskaista pataan surutta ilman että rystyset hajoaa...
Noh, leikki leikkinä...
-
Oma suosikkini, Bauer "delicate piano tuner glove".
(http://www.coloradoavalanchecares.com/wordpress/wp-content/plugins/wp-o-matic/cache/c15c5_hockey_gloves_post.jpg)
Tatsi säilyy ja tarvittaessa turhia nupinsäätöohjeita huutelevaa jannua voi kiskaista pataan surutta ilman että rystyset hajoaa...
Noh, leikki leikkinä...
Nää on parhaat hand launchissa ja kiinniotossa
-
Voiko kopteria lennättää sisältä ikkunan takaa? pelaako radio yhteys?
Samaa myös miettinyt, mutta ne äänet, ne pitäisi saada jollain sieltä ulkoa vaikka nappikuulokkeisiin. Paikka pitäisi olla myös ulkopuolisilta suljettu alue eli aidattu omakotitalon takapiha, jonne näkyvyys isoista ikkunoista ja jonne ulkopuolisilta pääsy kielletty (eivät näkisi lennättäjää, josta voisivat päätellä turvallisen alueen - lennättäjän takana). Autosta (joka osin myös faraday-häkki -radiolähetys voi olla ongelma) lennättäminen jossain jalkapallokentän nurkalta tms. ei mun mielestä tule kuuloonkaan - sivulliset ovat arvaamattomia.
-
Samaa myös miettinyt, mutta ne äänet, ne pitäisi saada jollain sieltä ulkoa vaikka nappikuulokkeisiin.
Ulkomaanelävien foorumilla näkyy silloin tällöin FPV-videoita, jotka on lennätetty asunnon sisältä, esimerkiksi olohuoneen 46" töllöä katsellen. Moottorin pirinät tietysti monen tonnin kotiteatterisysteemeistä ilmoille. Siinä jos missä on fiilistä! :P Lennätettävä härveli on ollut aina lennokki/liidokki, mutta turvallisuudesta ei siltikään oikein voi puhua. Muutenkin tuolla rajojen ulkopuolella tunnutaan aika surutta FPV-lennettävän kaupunkien ja asuinalueiden päällä (lennokeilla).
-
Itse ajattelin hommata vanhan puhelinkopin ja keskelle pihaa lennätyskopiksi kun ei noi kelit näköjään suosi.
Nykylapsille tiedoksi että puhelinkoppi on sellainen urealta haiseva lasiseinänen koppi, aikaa ennen kännyköitä ;)
-
Eikös joku ollut ostanut tuollaisen vanhan puhelinkopin (kun niitä vielä sai) ja muuntanut sen pihasaunaksi. :P
-
Tuntus hieman ahtaalta, kun kiukaalle pitää olla tilaa sekä saunojalle.. En tosin tiedä kuin järeitä on isoimmat kopit ollu, täälläpäin ei paljoa mahtunut ylimäärästä jos oikein muistan...
-
Arabien matkapuhelin... ;D
(http://lh5.ggpht.com/_wtBk-1RgrWI/SzoXMIMeE_I/AAAAAAAACEc/DbqTqmNnkPo/s576/matkapuhelin.jpg)
-
Tareq vetää joukkoa ?
-
Ei alle viiden asteen... ;D Ei mitään nautintoa kun on ihan kohmeessa! Ne meni sormet jo poikasena jäillä.. ??? Siis paleltuivat pahasti.. :-\
-
Tässä näistä puhelinkopeista vanhaa juttua.
http://www.ylioppilaslehti.fi/2005/09/16/osta-hyva-puhelinkoppi/ (http://www.ylioppilaslehti.fi/2005/09/16/osta-hyva-puhelinkoppi/)
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200808098077360_uu.shtml (http://www.iltalehti.fi/uutiset/200808098077360_uu.shtml)
-
Stadiumissa oli Hestra-käsineet myyty loppuun, ei viittinyt ottaa ainutta hyllyynjäänyttä XXL:ää, joten tämmöinen sitten tuli. Varautumista seuraavaa vilukautta ja, jos ei koptereita (liikaa mekaniikkaa ja elektroniikkaa arktisiin oloihin), niin lennokkeja varten. Toiveissa lumipyrytöntä ja kohtuullisen vähäistä pakkasta.
-
Monta oravannahkaa maksoi?
-
Tarkistin maileista. 39,95 puntaa plus posti.
Samalla huomasin kiinasta työkaverilta tulleen mailin, jossa luki, että tänään oli +23 astetta ja huomenna +25. Nyt harmittaa!
-
Tuli lennätettyä useampi lento -15c asteessa näin hiihtoloman kunniaksi maalla vieraillessani. Olin budjetoinut lennättämistä niin pitihän sitä lennättää. Hyvin meni kun sisälämpöisestä suoraan kopteri käyntiin ja kävellen pelipaikalle. Reilun viiden minuutin jälkeen alas ja sisälle takaisin. Toisto sitten kun oli sormet lämmenneet.
Hihnaa piti kiristää, sillä meni aika löysäksi kylmässä. Mutta mutta, vesi kielellä odotan viikonloppua. Pitäisi lauhtua!
-
-
been out today, barely -1 degree. I haven't enjoyed flying this much for a long long time... the flying season is officially (re)opened :)