Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Rotary - 06 Joulukuu, 2009, 12:46:22
-
Ajattelin aloittaa tällaisen topickin, koska olen ottamassa testiin akkuja markkinoiden halvemmasta päästä.
Nyt kaipaankin sitten niitä yleisimpien akkumallien speksejä, jotta tiedän mitä ostaa.
Ajattelin vetää rajan kokoluokkaan 500, jolloin nuo hirmuiset kennohirviöt putoaa tästä testistä pois. Puhtaasti hinnan takia.
Eli siis.
Laittakaa ihmeessä tulemaan esim. 250-500 kokoluokan kopujen yleisimmin käytettyjen akkukokojen speksejä, niin tilailen niitä eri myyjiltä ja teen niille läjän testejä + kirjaan ne tänne kuvien kera.
Noita akkuvalmistajia ei maailmassa kuitenkaan ole jokaiselle akkumerkille omaa, joten mielenkiinto noita halvempia merkkejä kohtaan on kieltämättä suuri.
Lisää testin toteutuksesta ja yksityiskohdista lisätään myöhemmin.
-
Mulla on tämmösiä -> http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6306
-
Mulla on tämmösiä -> http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6306
Mulla myös kolme noita samoja 450:ssä.
Ja tällaisia pari:
Turnigy 2200mAh 3S 30C (http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9394)
500:ssa näitä pari:
Turnigy 3000mAh 6S 20C (http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9262)
-
450:
Fippy flightmax 2200mah 3s 20-30C ( :-*)
Turnigy 2200mah 3s 20-30C ( :-*)
Mystery 2200mah 3s 20-30C
Flightpower evo25 2170mah 3s
250:
Fippy flightmax 800mah 3s 20C ( :-*)
Turnigy 800 3s 20C ( :-*)
* :-* Akkuja joihin olen todella tyytyväinen ^^
Mysteryt on kans hinta/laatu suhteeltaan ok, alkavat jo kuolemaan huonon käytön takia (ylipurkua, lojunut käyttämättömänä varmaan 8kk)
Flightpower, vaikka onkin merkkiakku niin saa ehkä huonoimmat pojot... ulkoisesti huonosti toteutettu akku (liittimen johdot + ja - typerästi eripuolilta akkua ja päällysteestä en tykkää ;D) ja erot nuihin flightmax ja turnigyn akkuihin ei ole kummoiset, ehkä vähän pidempään saa mehua enemmän ulos... Siitä en ole valmis maksamaan *** summia
Niin ja fligtpowerista yksi kenno pudonnut 0.1v muita alemmas jo, mysteryn halppis akku on vielä ihan tasoissa... toinen on pudonnut ~0.05v yhdestä kennosta
Piti laittaa vähä omaa näkemystä ^^
-
Ajattelin vetää rajan kokoluokkaan 500, jolloin nuo hirmuiset kennohirviöt putoaa tästä testistä pois. Puhtaasti hinnan takia.
Saisiko kumminkin 600:siin pistettyjä akkuja kanssa...., itelle tulee ostettavaksi, niin tietäisi mihin porukka on satsannu... ???
-
Ajattelin vetää rajan kokoluokkaan 500, jolloin nuo hirmuiset kennohirviöt putoaa tästä testistä pois. Puhtaasti hinnan takia.
Saisiko kumminkin 600:siin pistettyjä akkuja kanssa...., itelle tulee ostettavaksi, niin tietäisi mihin porukka on satsannu... ???
ei huono idea loppuviimein.
-
Tärkeintä varmaan, että saisi eri valmistajien erikapasiteettiset kennot testaukseen. Akkupaketin organisaatio, eli montako kennoa rinnan ja/tai sarjassa ei liene se päällimmäinen asia ihmetellä. Akkupaketin kokoonpanoa ihmetellessä voi nousta esille, miten hyvin erilaisilla paketoinneilla saadaan hukkalämpö poistettua, joka taas vaikuttanee moneen asiaan (ainakin joku valmistaja kertoi käyttävänsä Formula 1:stä tuttua mustaa lämpöähaihduttavaa materiaalia; tuskinpa nämä nyt pienemmissä akuissa heti esille nousevat ja eikös tässä ollutkin tarkoitus aloittaa halvimmista akuista - tosin näissäkin hankaluutena, ettei tiedä missä kennot valmistettu ja mistä erästä tulleet, miten testattu/valikoitu, miten varastoitu jne. - voipa jollain brändillä saada akkupaketteja eri ajanjaksona erilaisilla kennoillakin, jos kennojen toimittaja tai valmistusprosessi muuttunut).
-
Tärkeintä varmaan, että saisi eri valmistajien erikapasiteettiset kennot testaukseen. Akkupaketin organisaatio, eli montako kennoa rinnan ja/tai sarjassa ei liene se päällimmäinen asia ihmetellä. Akkupaketin kokoonpanoa ihmetellessä voi nousta esille, miten hyvin erilaisilla paketoinneilla saadaan hukkalämpö poistettua, joka taas vaikuttanee moneen asiaan (ainakin joku valmistaja kertoi käyttävänsä Formula 1:stä tuttua mustaa lämpöähaihduttavaa materiaalia; tuskinpa nämä nyt pienemmissä akuissa heti esille nousevat ja eikös tässä ollutkin tarkoitus aloittaa halvimmista akuista - tosin näissäkin hankaluutena, ettei tiedä missä kennot valmistettu ja mistä erästä tulleet, miten testattu/valikoitu, miten varastoitu jne. - voipa jollain brändillä saada akkupaketteja eri ajanjaksona erilaisilla kennoillakin, jos kennojen toimittaja tai valmistusprosessi muuttunut).
Onko kuitenkin näin harrastus käyttäjille niin tärkeää infoa?
Tiettää vain miltä akuilta saa parasta vastinetta rahalle luotettavuudet yms eikä jotain mitään ylimääräisiä hifistelyjä jollain formulamateriaaleilla ;D
Loppujenlopuksi nuo sisältyy nuihin päätesteihin vaikkei niitä suoraan tutkitakkaan.
-
Jep, tärkeimpänä seikkana pidän itse turvallisuutta, koska tämän tyyppinen tuote saattaa aiheuttaa suurta vaaraa jos se ei ole asianmukainen.
Toinen merkittävä asia jota painotan on tuo akun pitkäikäisyys. Tämä ei suoraan ilmene kuin ajan kanssa, mutta oletan huonoimpien akkujen notkahtavan ennen 20 lataus-purku sykliä selvästi.
Itse en pidä näissä budjettiluokan akuissa taas sitä yhden "lennon kestoa" niin tavattoman tärkeänä, koska vastaavasti näitä akkuja saa 2-3 kpl yhden todistettavasti laadukkaan akun hinnalla.
Tämä taas palvelee perus harrastajan tarpeita mielestäni paremmin. Aika moni kuitenkin varmaan lentää lyhyitä lentoja kerrallaan.
-
Toinen merkittävä asia jota painotan on tuo akun pitkäikäisyys. Tämä ei suoraan ilmene kuin ajan kanssa, mutta oletan huonoimpien akkujen notkahtavan ennen 20 lataus-purku sykliä selvästi.
No zippyt ja turnigyt kestää ainakin tuon ihan keveästi.... tuplatkin. Veikkaan ettei noin vähän kestäviä edes löydy enään miltään valmistajalta, jos ei ole jotain valmistusvikaa tms.
oma veikkaus alkaa olemaan 60-80 syklin välillä "selvä" huonontuminen... siis asiallisesti käytetyissä akuissa. Rääkkäämällä ja huonosti pitämällä saa kaikki akut "hajoamaan" äkkiä.
Itse en pidä näissä budjettiluokan akuissa taas sitä yhden "lennon kestoa" niin tavattoman tärkeänä, koska vastaavasti näitä akkuja saa 2-3 kpl yhden todistettavasti laadukkaan akun hinnalla.
Tämä taas palvelee perus harrastajan tarpeita mielestäni paremmin. Aika moni kuitenkin varmaan lentää lyhyitä lentoja kerrallaan.
Ja nämä halvemmat kestävät yhtä pitkiä lentoja kuin paremmatkin... vertasin mysteryä ja flightpowerin akkua ja samat kestää... ei se kopterin virrantarve kasva akkujen merkkin mukaan :P
Ennemmin näissä tulee juuri se että kauanko jännite säilyy tarpeeksi "korkeana" ja miten C-luku pitää paikkansa.
Tosin kovassa 3D:ssä ja rääkissä tuo jännitenotkahdus tekee juuri sen että lennot loppuu kun säätimen cutoff puuttuu peliin. Leijuttelussa mennään samoja linjoja merkkiakkujen kans.
Itselläni on juuri halppisakkuja ostaessani pointti että saan vaikka 3x8min lentoa samalla hinnalla kuin kalliimman ostamalla 1x8min...
-
Jos hyperioneita, ainakin pienestä päästä 1300 tms. Olis kiva, laatuja ainakin pitäis olla.