Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Kloonit => Aiheen aloitti: Trnquill - 30 Marraskuu, 2009, 08:57:00
-
Huhut maailmalla kertovat, että HobbyCity olisi tuomassa joulukuussa myyntiin 600-koon HK-kopterin, HK-600GT:n. Hinnan pitäisi asettua 150:n dollarin tienoille. Videon perusteella näyttää ihan laadukkaalta kopiolta, joskaan alumiinin kestävyydestä ei kuvan perusteella voi tietenkään sanoa yhtään mitään.
Kannattaa avata linkki uuteen selainikkunaan (ei siis uuteen välilehteen), sivu pienentää ikkunan latauduttuaan:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/HK_movies.asp?idmovie=1512fa0bc9724e4480de1fe0dd560b18 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/HK_movies.asp?idmovie=1512fa0bc9724e4480de1fe0dd560b18)
Tämä lienee hieman parempi tarjous kuin 500GT verrattuna esimerkiksi Alignin ESP-kittiin. 500-luokassa aito ESP ei tule kaikkine sähköineen oikeastaan yhtään kalliimmaksi, kuin kopio + vastaavat sähköt. Tässä 600-kokoluokassa Align tarjoaa ESP-kitin mukana kuitenkin vain säätimen, BECin ja moottorin, joten jopa vastaavilla osilla ryyditetty HK jäänee tuntuvasti halvemmaksi.
Mukava seurailla foorumikirjoittelua, kun jo HK-viissatasen kanssakin ovat ihmiset olleet peloissaan osien "laadun" vuoksi. Mitähän tästä sanotaan... :)
-
Mielenkiintoinen löytö, pitää seurata tilanteen kehittymistä ja jos siltä näyttää niin tommoinen tilaukseen.
Tallissa on nitro 60 ja sen kanssa olen ihan uuvatti, hiljalleen sitä tästä oppii.
Oma fiilis tästä hommasta on sähkön puolella. Sähköllä tulee yllättäen lähdettyä kentälle ja lennätys paikkoja on "enemmän" tarjolla mitä nitrolle. Nitron kanssa pitää olla tarkkana että, minne sitä lähtee ulkoiluttamaan.
Nitro kaikkine rituaaleineen on mielenkiintoinen ja tempaa mukaansa, mut kyllä tässä vielä ollaan sähkön puolella.
500 tai 600 sähkö pitää hommata kesäksi. Oman duunin epäsäännöllisyys suosii sähköä, aamuisin olen lentänyt läheisellä aukealla ja siitä duuniin, illalla voi askareet venyä pitkälle ettei ole puhettakaan lentämisestä.
Seurataan HK600GT kehittymistä, jos ja kun tulee kokemuksia niin jakoon kaikki ajatukset.
-
Tässä Hobbyking sivuilta uutinen joka varmasti kiinnostaa useita.
"600GT, 450Pro & 700GT Heli's too arrive soon. 11/12/2009
Our HK-600GT all alloy/CF helicopter will be arriving at around the 10th of January. The 450Pro is based on the Align 450 Pro and will be available mid January. Also we have a 700GT helicopter in production now and the expected release date is around April 2010.
We will be introducing a new range of high performance heli motors specifically designed for our 450, 500 and 600 size heli's. Thes have an estimated release date of late February."
-
Lieköhän 700GT sähkö vai polttis? Onko tästä kuulunut huhuja?
-
On ne kyllä härskejä. Suorat kopiot koko mallistosta.
-
-
Oikesti pikkusen kauhistuttaa nuo 600 700 polttis HK:t
Onko noiden laatu OIKEASTI sellaista että uskaltaa jotain 700 hk laitosta lentää, aika kipeitä jo?
-
Oikesti pikkusen kauhistuttaa nuo 600 700 polttis HK:t
Onko noiden laatu OIKEASTI sellaista että uskaltaa jotain 700 hk laitosta lentää, aika kipeitä jo?
Niinpä. Ainakin 600 on kokonaan alumiinia ja hiilaria MUTTA muutamia klooniosia käpelöineenä en kovin luottavaisin mielin lähtisi niillä lentämään. Ainakin CopterX:n alumiini on kuin ruisleipää, murtuu ja vääntyy kun katsoo pahasti.
-
On ne kyllä härskejä. Suorat kopiot koko mallistosta.
-
Hobbycity myy nyt JR Vibe 90 SG kopiota :D Torque tube vaan puuttuu..
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10470&Product_Name=TZ-V2__.90_Size_Nitro_3D_Helicopter_Kit_ (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10470&Product_Name=TZ-V2__.90_Size_Nitro_3D_Helicopter_Kit_)
-
TZ oli ennesvanhaan Craptorin kopio... sitte ne kokeili omia suunnitelmiaan (TZ shark) jotka ei ilmeisesti oikeen myyny?? ja ny on näköjään otettu hieman mallia JR:n suunnitelmista... vai onko tuossa muuta samaa näköä ku canopyssä... mene ja tiedä... en oo koskaan .90 Vibeä nähny...
muoks...
BTW. http://www.tzheli.com/
-
vai onko tuossa muuta samaa näköä ku canopyssä... mene ja tiedä... en oo koskaan .90 Vibeä nähny...
muoks...
BTW. http://www.tzheli.com/
No kyllä tuossa nyt on minun mielestä jonkun verran yhtenäisyyttä jos katsoo vaikka runkolevyjä, nuppia, peräeviä...
http://www.world-of-heli.de/en/hubschrauber/jr-heli/verbrenner-nitro/vibe-90-sg.html (http://www.world-of-heli.de/en/hubschrauber/jr-heli/verbrenner-nitro/vibe-90-sg.html)
-
No kyllä tuossa nyt on minun mielestä jonkun verran yhtenäisyyttä jos katsoo vaikka runkolevyjä, nuppia, peräeviä...
OT: Näillä leveysasteilla ja tällä pakkasella on turha peräeviä katella. ::) :D
Kabiinit ja peräevät ei ehkä niitä ensimmäisiä, joista voisi päätellä onko joku kopio jostakin vai ei (muotoa ja väritystä lienee helppo muokata omanlaisekseen tai kopioksi, vaikka tekniikka siinä vieressä olisi mitä muuta tahansa)...
-
Kyllä tuo TZ 90 vois olla jopa ihan hyvä mekaniikka ekaksi 90 kopuksi.
Alkuperäisen Vibe 90SG hinnalla noita TZ-V2 90 kittejä saa 5.6 kpl ;) Hinta on kyllä kohdillaan.
TZ kopu tais saada jopa HobbyPeople Espoosta, toki hieman eri hintaan :)
Mutta jos kopiosta on tehty HK-V2 90 niin siitä ei sitten tiedä ???
-Samppa
-
Lähtisin veikkaamaan, että puhdas järjenkäyttö ja pieni ajatteleminen on kohdallaan näiden kloonien jne kohdalla.
Kyllä jokaisen pitäisi tajuta jos joku osa tms on selkeästi huonolaatuinen jne.
Ei sen puoleen, näyttää näissä "aidoissakin" olevan ihan pellen heikkoja osia mukana.
-
Joo itsekkin kierrän vielä pitkään kaukaa nuo todella halppis .50-> nitro vehkeet... sen verran voimaa siellä nupissa kun ne pitimet pettää tai joku muu räjähtää.
Sitten rueta kuuntelemaan kun amerikan maalla on pojat niillä lennelleeet että puuttuuko käsiä ja päitä ;D
-
No, nyt se näkyy tulleen. Hintaa on 139.99 dollaria.
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10953 (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10953)
-
No, nyt se näkyy tulleen. Hintaa on 139.99 dollaria.
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10953 (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10953)
Ja tätä on odotettu!
Onks toi nyt sit ihan suoraan 600 rekkula?
-
Näyttäs olevan 600E... kuvien perusteella.
-
Näyttäs olevan 600E... kuvien perusteella.
Jossain ne väitti, että siinä olisi jotain niiden omaa suunnittelua kanssa
-
Joku voisi nyt tilata tämän ja testata että uskaltaako tuollaista käyttää, kuume isoon kopuun kasvaa, vaikka itselleni vannoin että seuraava olisi ihan "aito".
-
Eiköhän kohta löydy kokemuksia joltain foorumeilta... saldo on jo 0 :P
-
Mitä suuremmaksi mennään, sitä pienemmäksi kaventuu ero Alignin (tms.) ja halvan kopion välillä. Maailmalta löytyy kovin huonosti sikahalpaa elektroniikkaa 600-luokan kopteriin, joten sähköistä on hankala säästää tuntuvasti. Ja runkohan maksaa Alignillakin suurin piirtein saman, kuin nuo halpikset. Käytännössä vastaavilla sähköillä (kun ei oikein muutakaan voi hankkia) HK maksaa saman, kuin ESP.
No okei, kyllä eroa jää satanen tai satasia, mutta mitään "tosi vähän rungosta + saman verran sähköistä" -diiliä ei tässä kokoluokassa enää voi tehdä.
-
Hiljaista on ollut pitkään tällä rintamalla...
Ilmeisesti kukaan ei ole hairahtunut tämmöiseen isompaan klooniin. Huvikseni maailman foorumeita selailin ja ei tuolla nyt aivan kelvottoman kapistuksen mainetta tunnu olevan. En siis ole itse ostamassa, mutta kunhan ajatuksella leikittelen. No niin leikittelin tuon viissatkunkin kanssa.
HK mainostaa alumiinin laaduksikin 7075, eli samaa tavaraa kuin Alignilla ja muilla isoilla pojilla. Asiaa en epäile.
Tiedän kyllä mitä mieltä immeiset ovat halvempien sähköjen ja muiden komponenttien käytöstä isommissa koptereissa, mutta eipä taida ensikäden kokemustakaan olla, vaan ainoastaan mielikuvia.
Runko veroineen ~150€, hyvällä tuurilla ilman veroja ~120€
moottori ~25€
perus 100A nopari alkaen ~20€
servoja nyt on vaikka minkä hintaisia
samoin gyroja
lavoista puhumattakaan
Ilman akkuja olisi mahdollista kasata lentokuntoon jonkin verran alle 300€. Todennäköisesti läpyttelisi taivaalla ihan hienosti.
-
Tuonhan voi tilata suoraan DE warehousesta, jolloin veroilta välttyy varmasti. Tosin se hinta tais olla hitusen kalliimpi.
-
Kahoppas vaan, niinpä näkyy olevan germaanian varastollakin.
$153.61 + $27.79 = $181.40 / 1.377 = 131,74€ elikkä ei ollenkaan paha.
Kolmeen sataan saisi jo vähän hifistelläkin.
-
Kahoppas vaan, niinpä näkyy olevan germaanian varastollakin.
$153.61 + $27.79 = $181.40 / 1.377 = 131,74€ elikkä ei ollenkaan paha.
Kolmeen sataan saisi jo vähän hifistelläkin.
Kannattaa ootella että saksan varasto oppii pakkaamaan tuotteet...lue "Ottaa Pattiin" ketjusta kokemukseni harrastekuninkaan saksan varastosta.
V.
-
Itselläni ainakin tuli asiallisesti pakattuna saksasta, 3 tilausta jo sieltä tehnyt, 3kpl styrsalennokeita hyvin pakattu, 2kpl 550 akkuja hyvin pakattu, pienempiä akkuja hyvin pakattuna...
-
Joo itsekkin kierrän vielä pitkään kaukaa nuo todella halppis .50-> nitro vehkeet... sen verran voimaa siellä nupissa kun ne pitimet pettää tai joku muu räjähtää.
Sitten rueta kuuntelemaan kun amerikan maalla on pojat niillä lennelleeet että puuttuuko käsiä ja päitä ;D
Ilmiselvästi alkaa olla tekemisen puutetta kun tämmöisiä pohdiskelen, mutta liippaa todella läheltä tätä ketjua. Eli mikä tekee kloonikopterista niin vaarallisen? Onko asialle mitään faktapohjaa, vai onko kyse pelkästään mielikuvista ja ajatuksesta "sen on pakko olla huono ja vaarallinen, koska se on halvempi kuin Align". Vieläpä Kiinassa tehty, mutta niin on itse asiassa Alignkin, sillä ainakin toistaiseksi Taiwan kuuluu Kiinalle ihan siinä kuin HongKong.
Nettiä on tullut selattua liikaakin, mutta aika vähissä ovat kalustosta johtuvat vaaratilanteet olleet näiden kloonien kanssa. Yksi fakta on HK500GT:n muoviperä. Se hajoaa näyttävästi, jos perän kierrokset ylittävät turvallisen rajan. Tahtoo sanoa 1800kv (oikeasti 1900 tai yli kv) Turnigyn moottori ja 13T pinioni, mikä tulee kopterin mukana. Hobbyking suosittelee tätä vaarallista yhdistelmää.
Toinen on 3D-merkkiset sekä leluja.netin myymät hiilikuitulavat, joita on mennyt juuresta poikki ihan taivaalla. Muun merkkisistä halpislavoista ei ole vastaavia kuulunut.
Kohtuuhintaiset servot ja radiolaitteet eivät kaiketikaan ole aiheuttaneet totaalisia hallinan menetyksiä ja vaaratilanteita sen enempää kuin kalliimmatkaan? Huonot servot pääsääntöisesti ainoastaan aiheuttavat epätarkkuutta ohjaukseen, jos niin huonot ovat. Lähinnä Spektrumin vehkeissä ollut ongelmia vajaan kantomatkan takia joillakin vastareilla.
Mikä tuollaisen kopterin saisi sitten räjähtämään silmille? Alumiini on jokseenkin samaa kaikissa merkeissä. Kyse on parista vahvimmasta laadusta "lentokonealumiinia", eli 2024 ja 7175. Ainakin niissä mitä olen itse testaillut. Osat ovat ihan 1:1 kopioita mitoiltaan, joten itse osa kuten lavanpidin tuskin pettää. Lähinnä mieleen tulee lavanpitimen ruuvin katkeaminen, mutta niitä ei liene tiedossa? Sama juttu perällä. HK500GT:n perän räjähdykset kaiketikin alkavat perälavan irtoamisesta ylikierroksilla. Siitä seuraava lievä epätasapaino sitten murtaa muovisen peräkasetin. Muovisen pallolinkin hajoaminen aiheuttaa hallinnan menetyksen, mutta ei liene klooneissa sen yleisempää kuin merkkituotteissakaan?
-
Huomaa että tuosta kirjoituksesta on vuosi aikaa, ja ehkä se on ennakkoluuko, omalle kohdalle ei vielä ole sattunut halpaa ja hyvää, 450pro ebaysta oli ok. Ehkä kloonista tekee "pelottavamman" vaikka laatutarkkailun puute, sieltä pääsee läpi huonosti valettu lavanpidin vaikka tuossa 600 niin tuleehan se silmille jos kasaaja ei hoksaa. Mutta tosiaan noista ei ole kauheasti olee pahaa sanottu niin miksei voisi olla toimiva.
-
hip hei ;D
meikäläiselle tuli juuri 600gt kotiovelle. hetkenaikaa ehdin jo miettimään että mitähän sitä on taas tullut tilattua, oli meinaan saksanpojat keksineet laittaa hämäävän isoon pahvilaatikkoon tuon, eh, pahvilaatikon...
-
Noniin! Kasaamisesta sitten TARKKA seloste!! :)
-
mikä ihmeen kasaaminen, nyt ei ymmärrä? sehän on jo valmiiksi kasattu :P
mitäs alinkin mallia tämän nyt pitäis sitten vastata? esp kenties? löytyykö netistä ohjekirjaa kun tässä ei tietenkään ole sellaista laitettu mikaan.
-
Valmiiksi kasattukki? Kyl mie valmiiksi kasatun purkaisin ja tarkistisin lukitteet yms... Mun mielipide..
Mut se LAATU nyt kiinnostaa kun on aika harvinaisia viel tuo malli
-
Mut se LAATU nyt kiinnostaa kun on aika harvinaisia viel tuo malli
Mitä nyt palautetta ja mahtiketjuja maailmalta lukenut, laatu pitäisi olla täysin kelvollista. Toisin sanoen ihan soiva laite. Ehdottomasti kasattava huolella, kuten kaikki muutkin helihopperit. Malli on hyvin harvinainen ainoastaan suomessa. On niitä jenkeillä ja muilla brasilialaisilla ja kroaateilla ajossa vaikka kuinka.
-
juu se oli semmosta huumoria toi heitto, kyllä oli aikomus tarkistaa lukitteet.
senverran mitä nyt on kerkinyt tutustumaan, niin ei mitään kammottavan järkyttävää ole pompannut silmille, vielä. autorotaatiolaakeri on rasvattu vähän turhan reilusti, jonkunverran tullut yli. runkolevyt näyttää oikein kivoilta. linkkejä joutuu herkistelemään. alumiiniosien työstöjälki on pääsääntöisesti ok tasoa, mutta muutamassa osassa on jäänyt purseita poistamatta ennen eloksointia, näyttää "karskilta" jos oikein syynäämään alkaa.
muutama kännykällä otettu kuva, täytyy koittaa katsella jos tästä huushollista löytyisi jonkinnäköinen digipokkari.
(http://i78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/th_IMAG0015.jpg) (http://s78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/?action=view¤t=IMAG0015.jpg)(http://i78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/th_IMAG0012.jpg) (http://s78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/?action=view¤t=IMAG0012.jpg)(http://i78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/th_IMAG0016.jpg) (http://s78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/?action=view¤t=IMAG0016.jpg)(http://i78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/th_IMAG0018.jpg) (http://s78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/?action=view¤t=IMAG0018.jpg)(http://i78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/th_IMAG0021.jpg) (http://s78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/?action=view¤t=IMAG0021.jpg)(http://i78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/th_IMAG0024.jpg) (http://s78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/?action=view¤t=IMAG0024.jpg)
-
Se noissa kloonikoneistuksissa pistää aina silmään, että se viimeistelyhipulastu on usemmiten jätetty ajamatta. Se tiputtaa koneistusaikaa huomattavasti --> hintaa myös. Mopon ohjaukseen ei ole mitään vaikutusta, mutta ei ihan yhtä bling/insinööripornoa kuin jos olisi sipsuteltu vielä pieni hipulastu.
-
Hym yllättävän mielen kiintoine säie. Vaikka nyt ei ostos listalla olekkaa mitään kopua. Niin tulevaisuudessa vois laittaa toiseksi kopuksi jonkun vähän isomman. Toi HK;n 600 oli vakavassa harkinnassa jo ensimmäiseksi kopuksi, mutta hankinta ja yllä pito kustannus syistä päädyin kuitenkin klooni 450 PRO;n. Mutta sitten kun toinen kopu on ajan kohtainen niin pitää harkita tarkkaan. Pistä ihmeessä kattavaa raporttia kasauksesta ja ensi lennoista. Esim onko mitään niin huonoja osia et pitää jo uutena vaihtaa.
-
Projekti etenee pikkuhiljaa. Rungon ruuveissa ei ollut yhdessäkään lukitetta, samoin perälaatikossa. Perän vivusto ja peränuppi sensijaan oli liimattu. Ja akselin laakerit oli rasvattu. Alumiiniosat tuntuu olevan hyvin toleranssissa mutta kuten herra B12 jo totesi, loppuviimeistelyssä on hiukan säästelty. Kaksi ruuvin kantaa sain tuhottua, pieniä 1,5 kuusiokoloja. Ruuvithan vissiin ei ole koskaan ollut näissä kiinalaisissa hyviä, mutta tässä 600 kokoluokassa kun on ruuvit vähän isompia niin ei niin herkästi mene pyöreiksi. Ne harvat muoviosat mitä tuosta löytyy ei kyllä vakuuta yhtään. Kauhulla ajattelen niitä täysmuovisia 450 kokoisia HK settejä... :-\ :-\
-
On sen joku saanut ilmaan.
http://www.youtube.com/watch?v=f5EiuKRyx-8#ws (http://www.youtube.com/watch?v=f5EiuKRyx-8#ws)
-
Hienosti näyttää toimivan. Ei räjähtäny silmille voi hyvin olla mun seuraava kopu sitten joskus. Oli aika siisti autorotaatiokin hyvin riitti energia.
-
Ne harvat muoviosat mitä tuosta löytyy ei kyllä vakuuta yhtään. Kauhulla ajattelen niitä täysmuovisia 450 kokoisia HK settejä... :-\ :-\
Miten jos vertaa alingin vastaavaan muoviseen niin onko ne muoviosat laadukkaita?
-
Ei ole mulla velä ollut alinkia (aitoa tahi kopiota) niin en osaa sanoa, mutta jos tuohon gauin hurrikaaniin vertaa niin ei nuo nyt mitään loistavia ole.
-
Linkinpäät näyttää samalta paskalta mitä viissatkussa. Alignin tangot ja päät on VÄHÄN uskottavammat. Käytän itse ja suosittelen ;D
-
(http://i78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/th_IMAG0027.jpg) (http://s78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/?action=view¤t=IMAG0027.jpg)
tällainen kuva-arvoitus tälläkertaa. servoja olen sovitellut paikoilleen, ja voi elämän kevät etä osaa taas koetella. rakennussarjan mukana tuli hienot alumiinilevyt servojen kiinnitystä varten joihin oli kiinanpojat tehneet M3 kierteet, ja laittaneet mukaan M2 ruuvit. kylläpä ovat vekkuleita veijareita...
no eipä hätiä mitiä, ruuvikaupasta kourallinen sopivia kiinnikkeitä ja servot paikalleen. kappas kehveliä, eihän ne spoinutkaan vaan ottivat rungon keskellä kiinni toisiinsa. nooh, askartelin sitten pienet korokepalat servojen ja rungon väliin, ja sain servot istumaan paikoilleen. on muuten paskamaisen ahdas läpi asentaa nuita tuonne rungon sisään, minä kun luulin että helpottuisi tämmöiset hommat kun kopterin koko kasvaa. linkkejä aloin sitten seuraavaksi asentamaan, ja huomasin että nyt kun tuo servo on tuon korokepalan verran enemmän ulkona rungosta niin linkit eivät kulje suorassa linjassa ja pääsevät osumaan servohorniin jos/kun servo kääntyy tarpeeksi paljon.
onko aidossa kuussatasessa leveämpi runko tai jotain muuta eroa, vai onko nuo minun servot jotenkin epänormaalin kokoiset? nämä on ne dx7 spektrumin mukana tulleet.
moottoria mallasin koeluontoisesti paikoilleen ja totesin että pääratas ei ole kiero, ainakaan silminnähtävästi. swashplaten kuula on valmiiksi väljä, sitä ei tarvitse yhtään enempää herkistellä tai alkaa jo kolisemaan lennossa. ja yksi 1,5 kuusiokolo pyöreäksi taas.
pikkuhilaa edetään
-
Ei mahu mun Align:n 600 CF:ssäkään servot sinne samaan paikkaan ilman korotuspaloja.
Huomaa myös et linkit on servoarmien sisäpuolella kiinni.
Ohessa kuva:
(http://mikaelin.kuvat.fi/kuvat/T-REX%20600%20GF/servot.jpg/full)
-
Koska sulla ei ole niitä servojenmukana tulevia kumitutteja noissa kiinnityskorvakkseissa, niiden kanssa pitäisi kyllä mahtua.
Edellisessä kuvassa na on ja silti on tiukkaa... jännä homma kun ei ole ennen kuulunut moista onkelmaa.
-
(http://i78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/th_IMAG0027.jpg) (http://s78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/?action=view¤t=IMAG0027.jpg)
tällainen kuva-arvoitus tälläkertaa. servoja olen sovitellut paikoilleen, ja voi elämän kevät etä osaa taas koetella. rakennussarjan mukana tuli hienot alumiinilevyt servojen kiinnitystä varten joihin oli kiinanpojat tehneet M3 kierteet, ja laittaneet mukaan M2 ruuvit. kylläpä ovat vekkuleita veijareita...
no eipä hätiä mitiä, ruuvikaupasta kourallinen sopivia kiinnikkeitä ja servot paikalleen. kappas kehveliä, eihän ne spoinutkaan vaan ottivat rungon keskellä kiinni toisiinsa. nooh, askartelin sitten pienet korokepalat servojen ja rungon väliin, ja sain servot istumaan paikoilleen. on muuten paskamaisen ahdas läpi asentaa nuita tuonne rungon sisään, minä kun luulin että helpottuisi tämmöiset hommat kun kopterin koko kasvaa. linkkejä aloin sitten seuraavaksi asentamaan, ja huomasin että nyt kun tuo servo on tuon korokepalan verran enemmän ulkona rungosta niin linkit eivät kulje suorassa linjassa ja pääsevät osumaan servohorniin jos/kun servo kääntyy tarpeeksi paljon.
onko aidossa kuussatasessa leveämpi runko tai jotain muuta eroa, vai onko nuo minun servot jotenkin epänormaalin kokoiset? nämä on ne dx7 spektrumin mukana tulleet.
moottoria mallasin koeluontoisesti paikoilleen ja totesin että pääratas ei ole kiero, ainakaan silminnähtävästi. swashplaten kuula on valmiiksi väljä, sitä ei tarvitse yhtään enempää herkistellä tai alkaa jo kolisemaan lennossa. ja yksi 1,5 kuusiokolo pyöreäksi taas.
pikkuhilaa edetään
Eikö noita servolinkkejä pitäis kiinnittää servorattaiden toiselle puolelle? Etteivät ole noin laajalla kulmalla.
Siis noi A1 kiiniikkeet rattaiden toisellepuolelle.
-
(http://i78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/th_IMAG0027.jpg) (http://s78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/?action=view¤t=IMAG0027.jpg)
tällainen kuva-arvoitus tälläkertaa. servoja olen sovitellut paikoilleen, ja voi elämän kevät etä osaa taas koetella. rakennussarjan mukana tuli hienot alumiinilevyt servojen kiinnitystä varten joihin oli kiinanpojat tehneet M3 kierteet, ja laittaneet mukaan M2 ruuvit. kylläpä ovat vekkuleita veijareita...
no eipä hätiä mitiä, ruuvikaupasta kourallinen sopivia kiinnikkeitä ja servot paikalleen. kappas kehveliä, eihän ne spoinutkaan vaan ottivat rungon keskellä kiinni toisiinsa. nooh, askartelin sitten pienet korokepalat servojen ja rungon väliin, ja sain servot istumaan paikoilleen. on muuten paskamaisen ahdas läpi asentaa nuita tuonne rungon sisään, minä kun luulin että helpottuisi tämmöiset hommat kun kopterin koko kasvaa. linkkejä aloin sitten seuraavaksi asentamaan, ja huomasin että nyt kun tuo servo on tuon korokepalan verran enemmän ulkona rungosta niin linkit eivät kulje suorassa linjassa ja pääsevät osumaan servohorniin jos/kun servo kääntyy tarpeeksi paljon.
onko aidossa kuussatasessa leveämpi runko tai jotain muuta eroa, vai onko nuo minun servot jotenkin epänormaalin kokoiset? nämä on ne dx7 spektrumin mukana tulleet.
moottoria mallasin koeluontoisesti paikoilleen ja totesin että pääratas ei ole kiero, ainakaan silminnähtävästi. swashplaten kuula on valmiiksi väljä, sitä ei tarvitse yhtään enempää herkistellä tai alkaa jo kolisemaan lennossa. ja yksi 1,5 kuusiokolo pyöreäksi taas.
pikkuhilaa edetään
Eikö noita servolinkkejä pitäis kiinnittää servorattaiden toiselle puolelle? Etteivät ole noin laajalla kulmalla.
Siis noi A1 kiiniikkeet rattaiden toisellepuolelle.
Jep niin minäki tekisin. Sitte huomasin että puuttuu pallojen kiinnitys ruuvveista mutterit toiselta puolelta ja nekin tietysti pitää lukitteella pistää.
-
Tossa mun kuvassa varmaan havainnollistettu aika hyvin noi armit.
-
Eipä mahtunut linkkipallot "väärälle" puolelle, otti kiinni servon runkoon :-\
Täytyy koittaa miettiä joku toinen ratkaisu tuohon.
-
Eipä mahtunut linkkipallot "väärälle" puolelle, otti kiinni servon runkoon :-\
Täytyy koittaa miettiä joku toinen ratkaisu tuohon.
Ehkä olet jo tietoinen mutta niitä linkkipalloja on kahdenlaisia. Lyhyt ja pitkä.
-
En tiedä onko nuo minun kuulat pitkiä vai lyhyitä, tuli joko servojen taikka gaui hurrikaanin mukana. Tuossa kloonikitissä ei ollut minkäänlaisia palloja kyydissä.
-
Trex-storesta oikeat pallot tilalle :-*
-
noniin, löytyi romujen seasta quick uk alumiiniset servopyörät jotka on senverran väljemmät että mahtui linkkipallot "väärälle" puolelle. näillä sai nuo linkit parempaan asentoon. ei ole vieläkään aivan suorassa mutta eipähän enää osu mihinkään. täytyy joskus muistaa askarrella vähän paksummat korotuspalat servojen alle.
ja näkyy nuo kuulatkin tuossa kuvassa, joku voisi kommentoida että onko nuo korkeat vai matalat?
(http://i78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/th_IMAG0029.jpg) (http://s78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/?action=view¤t=IMAG0029.jpg)
-
Matalat.
-
korotuspalat tarvit
-
(http://78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/th_VIDEO00) (http://s78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/?action=view¤t=VIDEO0002.mp4)
kivasti heiluu ;D
ei ole tainnut koneistus mennä ihan nappiinn swashplatessa. hassu juttu sinänsä kun on tuossa gaui hurrikaanissa aivan sama vika, vaikka sen pitäisi olla jonkunlainen laatutuote. kaksi swashplatea on mulla siihen kun en kerrasta uskonut, molemmat gauin tekemiä ja molemmat vpatti. vika korjaantui kun laittoi alinkin viissatasen swashplaten, pitää varmaan tähänkin tehdä samanlainen korjausoperaatio.
tai sitten antaa vaan hytkyä :D
-
Minulla ainakin ollut kaikissa kloonituotteissa merkistä riippumatta tuo sama "vika", eli enemmän tai vähemmän väljä pallonivel swashplatessa. En ole asian kanssa sen enempää stressannut, sillä ei vaikuta menoon puoleen eikä toiseen. Alignin swashplate on vähemmällä välyksellä varustettu ainakin nelipuolikkaassa. Kaiken kukkuraksi tuo vipotus lakkaa kun linkit ja muut rensselit ovat kaikki kiinni.
-
Itse vaihtasin Alignin swashin tilalle. Ei tee hyvä tommonen vispaus pidemmän päälle. Mistä sitä tietää vaikka katkeis swashi keskeltä kahtia pahimmassa tapausessa :)
-op-
-
nytkähti taas vähän eteenpäin projekti, kolahti nuppi postiin.
(http://i78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/th_IMAG0033.jpg) (http://s78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/?action=view¤t=IMAG0033.jpg) (http://i78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/th_IMAG0037.jpg) (http://s78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/?action=view¤t=IMAG0037.jpg)
hopikuninkaalta on peräisin, tämä malli:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10743 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10743)
nuppi on oikein mukavan näköinen ja oloinen. painelaakeroitu, laakerit oli rasvattu ja ruuvit liimattu, työstöjälki hyvää. tästä päätellen ei ole HK:n omaa tuoatantoa vaan jonkun muun firman tekele. tietääkö kukaan minkä vehkeen nuppi tuo on alunperin? kiinnostaisi tietää että mistä tuohon saisi lepatusakseleita (muualta kuin HK:lta) sitten kun se aika koittaa. akseli on 6x92 millinen tasapaksu jööti.
tuo toinen osa (mikäs sen nimi voisi olla?) sensijaan oli pienoinen pettymys. nuo linkkivivut (mitkä lie nämäkin nimeltään) on niin onnettoman lyhyet että alkaa heti kanittamaan kun oikea tikku lähestyy jotakin reunaa ja lapakulmia on sopivasti. pomppasi linkit pois palloista kun ihan laitaan asti käänsi servoja. ongelma ratkesi vaihtamalla alikilin osia tilalle :)
edit: niin tosiaan, nyt olis joutilaana hk600gt alumiininuppi. onko kiinnostuneita? :D
-
Mitä noihin asennuspulmiin tulee, niin suosittelen katsomaan T-REX 600 CF Combon manuaaliata:
http://www.heliguy.com/i/align-t-rex-600-manual.pdf (http://www.heliguy.com/i/align-t-rex-600-manual.pdf)
- ja hankkimaan suosiolla Alingin servorattaat, ym jotka sopii suoraan mitoitukseen. Myös titaaniset kiertäen säätyvät linkit on mukavat käyttää.
Lisää vinkkejä: http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=en&tl=fi&u=http%3A%2F%2Fwww.myrcguides.com%2FHK600GT.html&anno=2 (http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=en&tl=fi&u=http%3A%2F%2Fwww.myrcguides.com%2FHK600GT.html&anno=2)
Sen verran on käyttökokemuksia HK-600 GT:stä, että olen jo tarvinnut korvaavia Alingin osia T-Rex 600 ESP:stäni :(
Pakasten myötä HK-600 kopukasta murtui laskuteline ihan omia aikojaan. Pikakorjattuna - 10 astetta pakkasta - teline taittui kokonaan ehjältä puolelta. Muovissa ei ole kuituseosta mukana, eli varsinaisia etelän vehkeitä! Vähintäänkin epäilyttää kopterssa käytetyn muovilaadun kestäminen kotoisessa talvessa.
Myös laskutelineen tosi pehmeät putket on vaihtuneet napakamaksi Alingiksi.
Alkuperäinen pääratas on vielä käytössä, mutta melkoinen "rouheltaja" ja väpättäjä. Myös HK:n varaosarattaat on otettu liian kiirusti muotista. Alingin rattaat pyörii tuntuvasti tasaisemmin. Vaikka pinjonin ratasvälys on kohdallaan myös siinä tiukassa reunassa (epämuotoinen), on runkoon ilmestynyt rattaasta purua (huolimatta voitelurasvasta). Kestänee aikansa ja sitten Aling laatua tilalle. Hihnan vetorattaankin osasin vaihtaa Alingiksi, koska HK:n alkuperäiset tunnetusti luistaa akselilla. Nämä halpis HK:t taitaa olla Alingin parhaita varaosa-asiakkaita :)
Tietysti lavat sipaisi tannerta (telineen pettäessä) ja akselit piti tietysti myös tutkia.
Pientä vipatusta, joten uusi Kingiläinen akseli sorviin mittakellon alle. Mutta mitä ihmettä! - ne kaikki kolme varaosiksi hankittut on koneistettu epäkeskoksi kavennusosaltaan! Ei ole laadussa hurraamista ???
Koska minulla on kokonainen HK-600 varanuppi, niin puran ja mittaan kuinka hyvin siinä noi koneistukset on osuneet kohdalleen. Jotenkin se luottamus näihin halpiksiin horjuu. Mutta koska mekaaminen on kivaa, pienet vastoinkäymiset kuulunee samaan edulliseen hintaan.
Taas siis tarvittiin T-Rex 600 ESP:n osia avuksi. Sorvissa tarkastettuna Alingin akseli on hiottu täysin virheettömäksi ja sillä HK-600 "väpinä" rauhoittui. Huonoa se että tämä HK:n elvytys on rampauttanut T-Rex 600 ESP:ni, mutta onneksi storesta saa lisäpalikoita, joita HK syö ihan kiitettävästi.
Tässä vaiheessa suosittelen lämpimästi Alingin osia HK-600 GT:n ilmaan saattamiseksi. HK:n omia osia en enään huoli tähän nuukailuprojektiin ???
Mutta lentää tämäkin, ainakin leppoisalla pappatasolla 8)
-
ei pitäisi provosoitua tällasia kirjoittelemaan ollenkaan mutta ihan pakko on vaan ihmetellä että
mikä ihme ajaa ihmiset ostamaan näitä kopioita ku täältä saa jatkuvasti lukea varottavia esimerkkejä!
niinkuin tämäkin! ja kun ottaa huomioon vielä mitä maksaa kiinakopio jos sen varustaa asiallisilla
sähköillä! yleensä pyöritää ihan samassa lukemassa jos ei jopa kalliimmissa...
toiset sitte ehdottelee että kannattaa laittaa HK "kulutusosia" aitoihin... eli just näitä kieroja akseleita
ja rattaita! ei voi ymmärtää alkuunkaan! ???
kyllä noissa aidoissakin riittää ropattavaa ihan riittävästi jos joku sitä välttämättä kaipaa!
-
ei pitäisi provosoitua tällasia kirjoittelemaan ollenkaan mutta ihan pakko on vaan ihmetellä että
mikä ihme ajaa ihmiset ostamaan näitä kopioita ku täältä saa jatkuvasti lukea varottavia esimerkkejä!
niinkuin tämäkin! ja kun ottaa huomioon vielä mitä maksaa kiinakopio jos sen varustaa asiallisilla
sähköillä! yleensä pyöritää ihan samassa lukemassa jos ei jopa kalliimmissa...
toiset sitte ehdottelee että kannattaa laittaa HK "kulutusosia" aitoihin... eli just näitä kieroja akseleita
ja rattaita! ei voi ymmärtää alkuunkaan! ???
kyllä noissa aidoissakin riittää ropattavaa ihan riittävästi jos joku sitä välttämättä kaipaa!
Tuota samaa olen itsekkin ihmetellyt ???
Yhden HK:n purkanut/niputtanut, eikä ikinä enää toista tule!
Onneksi sain omani pois ;) Jälkikäteen ajateltuna viisaampi olisi ollut prässiin pistää!
-
Juurikin näin. itse olen ehdottanut kulutusosia käytettäväksi, en puhu hobbykingin osista vaan hkpartilta tulevista.. merkkiä tarot. Kyllä noilla ainakin 450 lensi moitteetta. 550 ei ole tulossa minkään muun osia koskaan, korkeintaan jotain päivitys hilua.
-
ei pitäisi provosoitua tällasia kirjoittelemaan ollenkaan mutta ihan pakko on vaan ihmetellä että
mikä ihme ajaa ihmiset ostamaan näitä kopioita ku täältä saa jatkuvasti lukea varottavia esimerkkejä!
niinkuin tämäkin! ja kun ottaa huomioon vielä mitä maksaa kiinakopio jos sen varustaa asiallisilla
sähköillä! yleensä pyöritää ihan samassa lukemassa jos ei jopa kalliimmissa...
toiset sitte ehdottelee että kannattaa laittaa HK "kulutusosia" aitoihin... eli just näitä kieroja akseleita
ja rattaita! ei voi ymmärtää alkuunkaan! ???
kyllä noissa aidoissakin riittää ropattavaa ihan riittävästi jos joku sitä välttämättä kaipaa!
Toiset tykkää mekata =) On myös nuukia jotka haluaa päästä pikkurahalla eteenpäin.
Itse sorruin kokeiluun kaverin vaikutuksesta. Hän on erikoistunut saamaan kaiken "puoli ilmaiseksi" ja halvemmalla, eli Ebayn kanta-asiakkaana saa nippuun pari-kolme kopteria, siinä missä saan aikaan yhden merkkituotteen.
600 -kokoluokka on kuitenkin sen verran iso ja "vaarallinen", johon en enään suosittele edullisia kloonikoptereita. Siinä pitää oikeasi tietää mitä on tekemässä ja jos tietää, niin ei taatusti osta näitä halpiksia! 450 kokoluokkaan mahtuu suht vaaratonta kokeilumieltä, mutta isommissa pitää kaiken olla oikeasti kohdallaan!
Minut on nyt rokotettu halpoja kopioita vastaan, kiitos HK-600 GT:n. Siitäkin huolimatta, että sain siitä ihan toimivan "treenikopterin" Alingin osilla. Sitä voin nyt piiskata T-Rex 600 ESP:tä säästellen =)
Jäi omasta kokemuksesta mainitsematta, että Kingiltä tuli myös 30 euron moottori HK-600 GT:n mukana. Sattuneesta syystä se on korvattu nyt yli satasen Alingilla! Syy moiseen on siinä, että halpismoottorin mangneettikehä otti puolikaasulla ankkurikäämitykseen. Mangneetit tietysti irtoisi ja särkyi.
Myös moottorin pinjoni oli niin väljä akselille, että siihen mahtui peräti 0.15 mm soviteholkki väliin. Mutta tämäkin kuuluu näihin halpisten "ominaisuuksiin". "Pelle pelottmat" varmaan nauttii saamalla näköiskopioista käyttökelpoisia erilaisilla kikkailuilla. Haastava harrastus sekin =)
Mutta sehän on jo selvää, että halpiskamojen myyjän takuupalvelut on kohtuuttoman hankalaa maapallon toiselle laidalle. Molempien osapulten englanti riittää tilausten tekemiseen, mutta reklamaatiot ja niiden selvittäminen vaatikin jo korkeakouluopintoja.
Köyhällä ei vaan ole oikeesti varaa halpaan...
-
Uusi havainto HK-600 muovilaadusta ja sen sopimattomudesta pakkaskeleille.
Eilinen -23 astetta pakkasta oli liikaa muoviselle rungon pohjalevylle, jonka telinekiinnitykset alkoi repsottamaan lennättäessä. Enään en pura Rexin ESP:stä osia, vaan kopterit on maadoitettuna kunnes posti tuo korvaavat Alingin osat.
Herää myös kysymys HK-muovisten linkkien laadusta? Vaikuttaa kovasti samanlaiselle kiiltävälle (pakkashauraalle ?) laadulle kuin muutkin muoviosat. Aika näyttää kuinka täydellinen Aling muoviosapäivitys tähän HK-600 GP:hen vielä talven mittaan tulee?
-
Eihän sulla ole lavanpitimet muovia tuossa? ;D
Niinpä niin, köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa... halvasta tulee äkkiä kallista ;D
-
Eihän sulla ole lavanpitimet muovia tuossa? ;D
Olloselta muuten kerrankin erittäin hyvä kysymys! en olis ite kovin lähellä tollasta pakkasella!
(varsinkaan jos lavanpitimet on muovia! vaikka ei niistä kiinan ruuveistakaan kovin hyvää oo kuulunu!)
-
Alumiininuppi tuossa pitäisi olla.
(http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/catalog/HK600GT-2.jpg)
Ilmeisesti pallolinkeistä oli kyse. Nylonia vissiin ovat merkistä riippumatta, joten pitäisi vähän kestää pakkastakin. Itse kyllä hiukan varauksella suhtaudun hirmupakkasilla lennättelyyn, oli merkki mikä hyvänsä. Tuskin mitään lelukopteria tai lelukopterin elektroniikkaa on suunniteltu toimimaan saatikka testattu jossakin 30 asteen pakkasessa.
-
Ompa mukava taas lukea tämmöistä HK;sta. Kun taas kävi mielessä että pitäiskö sittenkin tilata HK 600 gt, kun niin kovasti tekis mieli isompaa kopua. Mutta eipä se tuo sen kummempi laadultaan kuin HK 450 PRO. Ja kun ton 450;n kanssa kävi niin et Alignin PRO compo ois tullu halvemmaks. Laskeskelin tossa aamulla et HK 600 GT halppis sähköillä tulis maksaan noin 350€ + vastari ja akut Ja sitä kun rupee sit modaamaan Alignin osilla + vaikka gyrolla niin hinta vaan yhtä äkkiä tuplaantuu. Ja kun Fastladiltä saa T-rex 600 ESP;n 700€ supercompona vastaria ja akkuja vaille niin jää kyllä HK tilaamatta.
-
joo eimuutako äkkiä nyt mikla alkuperästä tilaan ennenku sorrut halpikseen!! :P
-
Ja kun Fastladiltä saa T-rex 600 ESP;n 700€ supercompona vastaria ja akkuja vaille niin jää kyllä HK tilaamatta.
Kysyppä tarjous myös kotimaiselta, T-Rex Storelta....jos ei ole toimitusaika viikon päälle.
Ville
-
Ja kun Fastladiltä saa T-rex 600 ESP;n 700€ supercompona vastaria ja akkuja vaille niin jää kyllä HK tilaamatta.
Kysyppä tarjous myös kotimaiselta, T-Rex Storelta....jos ei ole toimitusaika viikon päälle.
Ville
No jos joskus tilaan niin voishan sitä tarjouksen kysyä. Tietysti suosin aina kotimaan laatu kauppoja jos mahdollista. Ja jos Store pystyy samaan hintaan niin sieltä tilaisin mut ite kun laskin storen kaupassa hintoja niin paketille tulis yli 900€ hintaa. No se on sitten sen ajan murhe toi 600;n ESP on kyllä sen hintainen investointi ettei tule vielä vähään aikaan ajan kohtaiseksi. Ja sit kun tulee niin voi olla et laitan suoraan jo 700;n.
Tuo HK 600 GT vain sai ajatukset sekaisin kun sen sais niin halvalla. Nuo HK;t pitäis lailla kieltää. Kun tosi halvalla hankinta hinnalla aiheuttavat kiusallisia houkutuksia. Ja yllättävät sitten kauhean kalliilla ylläpitokuluilla ;D
-
njuu, on ollut vähän laiskempaa tämän projektin askartelu nyt viimeaikoina mutta jotain on sentään tapahtunut. nyt kun moottori ja säädin on saapunut suomeen alkaa kaikki osat olemaan läjässä. paitsi tietysti unohtui tilata pinjoni tuon moottorin mukana >:( onneksi rekkukaupassa oli sopivia :D puuttuu vain se loppurykäisy että saisi napitettua tuon kasaan ja koelennolle.
säädin on tällainen: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9130 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9130)
jännästi on kiinan pojat väsänneet kipinäsujoankin siihen
(http://i78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/th_IMAG0043.jpg) (http://s78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/?action=view¤t=IMAG0043.jpg)
moottori on tällainen: http://www.fast-lad.co.uk/store/scorpion_hk4025-550kv_shaft_brushless_motor-p-13251.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/scorpion_hk4025-550kv_shaft_brushless_motor-p-13251.html)
pitäisi ainakin speksien mukaan olla tehoja reservissä ;D ei meinannut mahtua rungon sisään ennenkuin vähän dremelillä teki tilaa.
toivottavasti ei merkittävästi heikentynyt runko :-\
(http://i78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/th_IMAG0061.jpg) (http://s78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/?action=view¤t=IMAG0061.jpg)
nyt kun tässä säikeessä on (taas) puitu että onko nämä kloonit halpoja/kannattavia ostoksia, niin minä itse kehottaisin kiinnittämään huomiota siihen seikkaan että align runko maksaa noin tuplamäärän ja on tehty lasikuidusta ja muovista. sähköosia joutuu molempiin hommaamaan yhtä paljon jos haluaa lentää yli 6S akuilla (niin kuin minä). ja ehkä se kaikkein useimmin unohtunut asia: on totta että näissä klooneissa on joitain kohtia jotka ovat huonoja, mutta kuitenkin loppu eli suurin osa on ihan lentokelpoista laatua. eli siis kun nuo muutamat kohdat tarkistaa ja tarvittaessa uusii niin saa ihan kelpo kamppeen.
jos tähän nyt jonkunnäköinen loppuyhteenveto pitäisi keksiä niin toteaisin että ei ole välttämättä ensimmäiseksi kopteriksi suositeltava (poikkeusia tietenkin on) mutta ehkäpä jo toisena kopterina voisi mennä, itselläni tämä on kolmas. kun vaan jaksaa ajatuksella kasata ja lukea paljon kokemuksia foorumeilta niin kyllä nämäkin ilmaan nousee. jokainen tehköön omat valintansa omien prioriteettiensa mukaan, toiset tykkää lentää ja toiset ropata. ja muistetaan että tämän on kumminkin tarkoitus olla mukavaa ajanvietettä!
tulipas taas avauduttua, elkää polarisoituko :)
-
nyt se lensi :D
tai no, leijui hetkenaikaa. ilmassa kumminkin kävi tänään ja on edelleen kaikin puolin ehjä. säätämistä on vielä paljon jäljellä, mutta ainakin beastin perusasetukset on oikealla hehtaarilla kun leijui hian eleettömän oloisesti tuulesta ja ground efectistä huolimatta. lapaurakin tuli haettua kohdilleen. nopeudensäätimen soft start toimi hyvin, muuta siitä ei vielä osaa sanoa. kuvankin otin nyt kun on vielä ehjä ja koppakin tuli töhrittyä spreillä. saa nähdä pysyykö kiinni tuossa muovissa kun oli vähän rasvaisen tuntuista laatua.
(http://i78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/th_IMAG0063.jpg) (http://s78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/?action=view¤t=IMAG0063.jpg)
-
Juu hienostihan se leijui vaikka aluksi oli lapaura noin 5cm vituillaan :D Kyllä beasti hoitaa.
Kato et ne kaikki linkit on ehjät kun niitä tuli siellä kentällä aika paljon revittyä ja kiristä kaikki ruuvvit sun muut ton ekan lennon jälkee :)
Varsinkin se perä, joka oli irti :D
-
eilen tapahtui leijutus numero kaksi, ja tälläkertaa tuli jo vähän tuhoakin. päärattaasta katosi hampaat johonkin, hassun rutinan saattelemana. tämä ei suurena yllätyksenä tullut ja olin osannut varautua aidolla alignin varaosalla. ratasta vaihdellessa huomasin että se päärattaan ja yksisuuntaislaakerin yhdistävä alumiininapa oli kolme kymmenystä liian iso alingin rataalle. tämän sai helposti hoidettua porakoneella ja hiomapaperilla. toinen asia minkä huomasin, yksisuuntaislaakerin holkkiin/akseliin on ilmestynyt uria. onkohan nuo mahtanut tulla hätälaskun seurauksena. lisäksi meni yhden nuppiservon rattaat ja landarin putken päästä hävisi tulppa, eli vähällä selvisin :)
kertokaapas mistä minä saan DS821 servon ratassarjan.
(http://i78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/th_IMAG0086.jpg) (http://s78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/?action=view¤t=IMAG0086.jpg) (http://i78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/th_IMAG0091.jpg) (http://s78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/?action=view¤t=IMAG0091.jpg) (http://i78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/th_IMAG0098.jpg) (http://s78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/?action=view¤t=IMAG0098.jpg) (http://i78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/th_IMAG0101.jpg) (http://s78.photobucket.com/albums/j108/Kumppari/kopterit/hk%20600gt/?action=view¤t=IMAG0101.jpg)
-
Et todellakaa ala ettii rattaita tohon :D Laita kunno nuppiservot niin mun ei tartte sohvien takana katsoa :D
Mutta hätälasku tapahtu hienosti hankeen :) Ihan oli tyylipuhdas
-
hommasin kans ton hk:n.vielä pientä säätöä vailla ja kelien lämpeämistä odotellessa eka leijutukselle.mut tais luvata melko kovia pakkasia loppuviikoksin >:(
-
Terve,
"Varoitus: tähän aiheeseen ei ole kirjoitettu ainakaan 120 päivään.
Jos et välttämättä halua vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista."
Miksi ei,tämä vastauksena tuohon varoitukseen.
Terve arvon harrastajat,
Tuli ostettua moinen Helikopteri, on se ISO "lue kunniotusta herättävä, jopa peloittava"
Jari "Jaska" Virtanen
Ps. Soon on tossa pöydällä, linkit mitattuna, servot asennettuna ja muutkin osat tontilla.
Saa ottaa kantaa.
Jaska
Edit:Puuttuva t.
-
moro ihan kelpo vehje mul ei oo ollu mitään pahaa sanottavaa kopusta on pelannut hyvin mut ei sillä mitään 3d:tä oo vedätettykkään ;D
-
jouduin vaihtamaan koko perä hässäkän kopteriin laakeri vian takia(sai koko paketin 19,90dollaria hk;sta)mut sitten siihen ongelmaan vaihdon jälkeen perä hakee tasaisesti puolelta toiselle.ennen perän vaihtoa ei vaellellut minnekkään mikä lie muuttunut?
-
Millasista osista kasasit ton koneen... Ma tilasin jokunen paiva sitten ton 600 sarjan kitin ja voisin vahan peesata "ammattimiehen" kasaamasta jotain... ;) ja ehka itsekkin voisin jotain vinkkeja antaa sulle myohemmin..
-
Kaapissa olleet 600 sarjalaisen sähköosat ovat päässeet taas käyttöön, HK600GT kasattu ja lennetty 8 akullista.
Testimielessä lähes kaikki on alkuperäistä HK:ta rattaat, hihna, laakerit, kaikki on hobbyking. Linkit on tosin Alignin, HK linkit olivat kamalan väljät.
Setuppina siis seuraavat,
Savox SC1258TG nupissa, perällä Futaba S9254 + GY401.
Castle CC Pro BEC ja moottorina Align 600XL + 65A nopari.
Align 95mm perähuiskat ja SB 600mm pääläpyskät.
Koko setin kruunaa HK ämpärimuovi canopy!
Ajoakkuina TREX500 käyttämiäni 6S Turnigy 3.0 40C, rinnankytkettynä siis 6S 6000mah ja tällä setillä ajoaikaa 5min, idlellä flat 95% kaasukäyrä.
Oma lento on semmosta sporttimaista 3d räpellystä, lennon jälkeen ollaan turvallisesti about 3.75V kennojännitteillä ja akut on haaleita.
Tähän mennessä huomautettavaa on löytynyt nupista ja päärattaasta.
Kasatessa nuppia huomasin muutaman prikan olevan kadoksissa, muuten kaikki ok.
Swashissa on hivenen väljää, omassa ajossa tuo ei haittaa. Pääratas on kananmunan mallinen. Välystä on mahdoton saada sopivaksi, paikkapaikoin liian tiukka välys kun toisaalla on ihan nippanappa, että pinioni on vielä rattaassa kiinni. Ratas hakee vielä paikkaansa ja muovipölyä on aavistus jokaisen akkuparin jälkeen havaittavissa. Seurataan tilannetta ja tutkitaan mitkä osat rupeavat antautumaan.
Seuraavana huoltolistalla on ainakin Tail control guiden vaihtaminen muovisiin tai HK metallisten modaaminen, rudder control rod metallisessa tail control guidessa pitää vikisevää ääntä ja tuskin se kitkattomin vaihtoehtokaan on... Olisi hyvä vaihtaa kenties jo nyt, mut ei jaksa ruveta purkamaan kun on vasta just saatu kasaan.
Kasauskuvia en jaksanut räpsiä kun näitä laitteita on pallo pullollaan, enemmän kiinnostaa osien kestävyys tämmösellä perus harrastajalla.
Jatketaan tutkiskelua ja palataan taas asiaan kunhan on jotain raportoitavaa.
-
"Koko setin kruunaa HK ämpärimuovi canopy!" Toi pelasti mun paivan... ;D ;D
Yks tyyppi maalas mun HK ämpärimuovi canopyn parilla kympilla.... Tuskin kestaa maali pinnassa , mut oli niin ruma et ei karsiny enaa katsella... ;D Lasikuituinen koppa pitais tulla muitten osien mukana joskus..
-
En tohtinut lentää viimistä akkuparia kun Damper Rubber näytti "pursuavan" kupariprikan alta ja tutkiskellessa kumit antoivatkin aika reilusti periksi.
Nyt on sisässä 70´ Alignin kumit elikkä ne harmaat. Mustia 80´ ei omasta varaosa lajitelmasta löytynyt, mut kaipa noilla harmaillakin muutaman akullisen lentää, pitää ostaa mustat kun Align kauppaan seuraavaksi pääsen.
Eli, HK damper rubberit kesti 11 akullista.
-
Työt haittaa pahasti harrastamista, tänään pääsin taas kentälle ja HK600 sai lentoaikaa muutamia akkupareja.
15 akullista kesti maingear, kaipa sillä vielä jonkun lennon olisi lentänyt... Hampaat on niin terävät, että on ihan hilkulla ettei lyö tyhjää ja pitää muutamassa kohdassa raksauksen ettei hampaat oikeen natsaisi kunnolla kohdakkain pinionin kanssa, uusi ratas sisään ja testi jatkuu.
Mitä nyt muita osia heiluttelin ja tutkiskelin niin muuta moitittavaa en löytänyt, katsotaan mitä seuraavaksi on vaihdettava.
-
No, nyt se näkyy tulleen. Hintaa on 139.99 dollaria.
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10953 (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10953)
Mulla sen hinnaksi tulee $129,99... Olenkohan kaatanut liikaa rahaa HarrasteKunkulle ::)
-
Mulla sen hinnaksi tulee $129,99... Olenkohan kaatanut liikaa rahaa HarrasteKunkulle ::)
Sen hinta laski kaikille jossain vaiheessa. Sitte ku sulla on se "Bug the boss"-nappi, niin voi alkaa miettimään sitä "liikaa" :P (ja ei, mulla ei oo semmosta)
BTW. Saksasta kyseinen kitti buddy-codella ~140e posteineen, HK:sta ~132e posteineen + verot.
-
Viitisko joku jeesata mua sen verran , että mittais omasta Hk600 nupista kuinka paljon nupin keskion pinnit tulee ulos
?... Mulla ne oli 23mm aluksi mut naputtelin ne 18mm ja ne taitaa nyt ala asennossa tulla ulos ohjaus urista eli liikaa työnsin niitä sisälle.. oisko niksia milla saan vedettya niitä nyt takasin , tuntuu olevan aika tiukassa kun yritin pihdeilla..:D Pitäskö lämmmittää tai jotain...
-
Viitisko joku jeesata mua sen verran , että mittais omasta Hk600 nupista kuinka paljon nupin keskion pinnit tulee ulos
?... Mulla ne oli 23mm aluksi mut naputtelin ne 18mm ja ne taitaa nyt ala asennossa tulla ulos ohjaus urista eli liikaa työnsin niitä sisälle.. oisko niksia milla saan vedettya niitä nyt takasin , tuntuu olevan aika tiukassa kun yritin pihdeilla..:D Pitäskö lämmmittää tai jotain...
Mulla noi pinnit on 24mm pitkät ja hyvin toimii.
-
Ok. Kitos sulle... yritetaan kiskoo jollain takas ne pinnit siihen mittaan...:D Tiukassa on voi sanoa.:D
-
Saattaa lähteä jos lämmität tota nuppia uunissa samaan tyyliin kuin moottorin laakeria vaihtaessa.
200 asteinen uuni ja 8 - 10 minuuttia moottorilohko uunissa jolloin teräs laakerit putoo kopsauttamalla pois.
Jos teet tämän, saattaa nupin pinnoite kylläkin kärsiä ???
-
Mä kokeilen tota juttua. En usko et pinnotus karsii lammittelin sytkärillä sita jo tossa moneen otteeseen , mut ilman toivottua tulosta.:D ja ei toi osa maksa HK.ssa kun jonku 6 dollaria , mut onhan siina postimaksu päälle ja hitonmoinen odottaminen.... Kitooooos....
-
Saattaa lähteä jos lämmität tota nuppia uunissa samaan tyyliin kuin moottorin laakeria vaihtaessa.
200 asteinen uuni ja 8 - 10 minuuttia moottorilohko uunissa jolloin teräs laakerit putoo kopsauttamalla pois.
Jos teet tämän, saattaa nupin pinnoite kylläkin kärsiä ???
Pinnoite on tuossa vaiheessa ongelmista pienin. Kaikki osat ovat lämpökäsiteltyä lentokonealumiinia, joka muuttuu todella pehmeäksi kun saa kuumia.
-
Kaikki osat ovat lämpökäsiteltyä lentokonealumiinia, joka muuttuu todella pehmeäksi kun saa kuumia.
Ainakin pienemmät HK-nupit tuntuvat uutenakin aika penteleen pehmeiltä oman kokemuksen mukaan. Tuosta jos vielä pehmiää, niin luultavasti vaatii extra soft startin, ettei väänny kierteelle jo spool upissa ;)
-
Ainakin pienemmät HK-nupit tuntuvat uutenakin aika penteleen pehmeiltä oman kokemuksen mukaan. Tuosta jos vielä pehmiää, niin luultavasti vaatii extra soft startin, ettei väänny kierteelle jo spool upissa ;)
Onhan noista väännetty peistä ja kinattukin aikojen alusta asti ;D
Kovuuksia on mitattu ja mitään pehmeää ne eivät ole olleet. http://www.kopterit.net/index.php/topic,7354.0.html (http://www.kopterit.net/index.php/topic,7354.0.html)
-
HK600GT on lentänyt 26 akullista, kentällä taas tutkin mahdollisia kulumia, mut en löytänyt mitään huomautettavaa.
Hihnakin on hk laatua ja sillä on nyt lennetty kiristämättä 26 lentoa, en voi moittia. Toistaiseksi olen varsin tyytyväinen hk600gt pilotti.
Jatketaan testiä ja raportoidaan taas muutaman akullisen päästä.
-
50 akullista täynnä tämän laitteen kanssa ja muutamaa miinusta lukuunottamatta täysin toimiva laite.
- Damping rubberit meni vaihtoon jo alkumetreillä
- Maingear piti vaihtaa 15 akullisen kohdalla kun ei tohtinut enää lentää, olisi ennemmin tai myöhemmin sorvannut rattaan sileäksi
- Tailboomiin kierros- pari teippiä, nyt saa kiristettyä boomin niin ettei tarvitse hajoittaa muoviosia ylikiristämällä
Pitäisi löytää enemmän aikaa tähän harrastamiseen ja keskittyä enemmän yhteen laitteeseen niin lentoja kertyisi kopterikohtaisesti paljon enemmän, liikaa kalustoa ja liian vähän aikaa...
-
Hauska kuulla että HK edelleen toimii kaiken valloillaan olevan Kiinankopteri-halveksunnan keskelläkin ;D
-
HK600GT kopteri on edelleen käytössä, tosin lentoja kertyy kohtuu harvaan kun kalustoa on melkoisesti ja kentällä 6S akkujen lataaminen vaatii omat askareensa.
No kuitenkin, 80 lentoa täynnä ja ainut mikä harmittaa, on nupin main rotor housing. Siinä on tyhjää sen verran, että feat.shaftia pystyy heiluttamaan vähintään millin.
Align alkup.osassa on muovinen holkki main rotor housingin sisässä, tässä semmoista ei ole.
Jos jostain projektista jää tuommoinen feat.shaft sleeve yli niin pitää varmaan koneistaa Align mittoihin ja jatkaa lentämistä jotta saadaan jotain oikeita kulumia.
Tätä ongelmaa lukuunottamatta nuppi on ehta, ei ole vastaava helistin kuin hk250 fb nuppi.
*EDIT.
HK nuppi on Align mitoissa, mutta tästä HK nupista on feathering shaft sleeve unohtunut, tästä tulee kaikki tuo väljä tuohon nuppiin.