Kopterit.net

Kuvagalleria => MyFleet => Aiheen aloitti: Rami - 18 Marraskuu, 2009, 16:10:26

Otsikko: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 18 Marraskuu, 2009, 16:10:26
HK450 ja CopterX 450 laitteet on toistaiseksi talvisäilössä ja lennossa vain HK250GT.

Tänään tässä taas lentelin 8 akullista ja vaikka hivenen tuuleekin niin kyllä tämä hk250gt näemmä sinne vaan menee minne käskee. Vasta- ja myötätuuli lennossa katoaa noste aikaajoin, et saattaa nousta taikka tipahtaa metrin.

Innostuin päivällä koittamaan peruuttelua, kasin päätteeksi 180' käännös ja peräedellä kaarroksen mut, siinä ei näemmä halpisperä enää pidäkkään. Eteenpäin lentäessä en nää sen enempää moitittavaa mut, vauhdilla peruuttaessa tuli hups ja oho tilanne josta tehtiin 10p. pelastus.
Pelimies ois siitä suorittanut jonkun asiallisen 3D kuvion, omat 3D kuviot on vielä aika vaiheessa.

Huomenna uudestaan, jos vain kelit sallii.

-----------

Puuhatilasta löytyy seuraavat systeemit,
1x Raptor 60 V2 futaban servoilla ja 401 gyrolla. TT70 Pro moottori. (http://photos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs099.snc3/16636_190511722276_739492276_2841682_5535061_n.jpg)
1x TREX500ESP
2x HK450, 4x hxt900, mystery 40A ja Futaba 401 gyro.
1x CopterX450EA, 4x hxt900, mystery 40A ja 401b gyro.
1x HK250GT 4x hxt900, turnigy 20A ja 401b gyro.
1x Easy metal xs coaxial + muutama extra lipo.


Laturit,
Imax B6
Imax tulitikkuaski 650mah
Robbe Duo-Power

Akkut,
3x 6S 30C 2800mah
8x EFly 25c 2200mah
2x ? 20c 1800mah
2x Turnigy 20c 800mah
2x Turnigy 20c 1000mah

Muut,
Spektrum DX6i ja 3xvastari
PhoenixRC simu

Kuva 1 (http://photos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs270.snc1/9728_152086877276_739492276_2536254_2080732_n.jpg)
Kuva 2 (http://photos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs270.snc1/9728_152086882276_739492276_2536255_5374402_n.jpg)

Tulevalle vuodelle taitaa muutama 450 kasaamaton paketti mennä myyntiin ja tilalle iso sähkis, trex600 tai jopa 700.
Aijemmin pohdin 500 mut, kaipa sitä pitää kerralla sitten pompata muutama askel ja jättää se 500 ostamatta.

*EDIT, Tallissa on nyt Raptor 60 nitro, pitää todeta et on se sähköllä paljon helpompaa touhuta, ei tarvitse lennätyksiä suunnitella niin paljoa etukäteen. Autossa kulkee miltei aina yksi sähkis ja sillä tulee miltei päivittäin lennettyä, liitin kiinni ja ilmoille.
Otsikko: Vs: Ramin HK laivue
Kirjoitti: Rami - 02 Joulukuu, 2009, 10:38:29
Ongelma HK450 on suorittanut onnistuneen neljän akullisen testilennon.
-6c pakkasessa vetää sormet vähän kohmeeseen mut, hauskaa on.
HK250GT:hen verrattuna iihaaan toista maata, innolla odotan et saan tuon 60 nitron taivaalle.

Budjetti HK450 sai kiinasta tekniikan,
Turnigy Typhoon 2215 motti, Turnigy 40A nopari, 4x htx900 servot, CopterX halpis gyro (ulkoisesti 401 kopio, sisältä en osaa sanoa, ja tuolla htx900 servolla ei testailla gyrojen eroja =) ), 4x efly 2200mah akut.

Akut on latauksessa ja radioon pitää luoda taivaslentotila, iltapäivästä uudestaa kentälle.

Otsikko: Vs: Ramin HK laivue
Kirjoitti: Rami - 02 Joulukuu, 2009, 16:11:12
9 akullista kerkesin lentää ennen pimeää ja nyt on laite lähellä totuutta.
Linkkejä hivenen muuttelemalla ollaan päästy asialliseen lopputulokseen, ei kampea mihinkään.

Taivaslentotilan tein ensimmäistä krt, pitää senkin käyttöä nyt sitten opetella kun tuo 60 rapukka on odottamassa testilentoa ja tiedä vaikka sitä uskaltautuu laittamaan 450:sen katolleen tässä lähiaikoina... Sen yrityksen jälkeen voikin varmaan ottaa hyllyltä toisen hk450 lentoon =)

Tuli hong kongista mailia, että ovat lähettäneet takuuna uuden Mystery b6 laturin aijemman rikkoituneen tilalle, taas kelpaa.

Otsikko: Vs: Ramin HK laivue
Kirjoitti: Rami - 06 Joulukuu, 2009, 18:09:24
HK450 #2 on nyt lentänyt 15 akullista taivaalla.
Paloittelin laitteen ja tutkin osia sieltä täältä, en löytänyt moitittavaa sen enempää mut, tässä HK450 nupissa on paljon enemmän väljää mitä aijemmassa HK450 kopussa, luulenko vain... Ei näissä halpiksissa taida tarkkuus olla se pääasia, että pientä laatueroa tuntuu olevan.
Ei haittaa omaa harrastamista tässä vaiheessa. Laite ei kampea leijuttelussa ja lentää sinne minne käskee.

Raptorilla olen kaksi tankillista lentänyt taivaalla ja siinä se menee.
Hain Sammyltä lapakulmamittarin lainaan ja tänään tarkastelin lapakulmia ja tekniikkaa.
Lineaarisilla käyrillä irtoaa nupista 5-2-10', pitänee mekaaninen setup käydä läpi tuon nupin osalta??

Tehtävälistalla on tuon Raptorin osalta nyt sitten tuo nupin säätö ja jos sillä sitten paranisi kopterin "laiskuus".
Leijuttelussa jos tyrkkään tikun kattoon niin kopu nousee, moottori ei booaa mut, liike on laiskahko.
Korpsen pirteään Hiroboon verrattuna täysin lussu. Lieko TT70 kone vai säädöt vaan hakusessa...
Hivenen on laite kyllä rikkaalla, pitänee säätää seuraavalla lentokerralla ja katsoa jos siitä saisi hivenen pirteyttä tuonne yläkierroksille.
Otsikko: Vs: Ramin HK/R60 laivue
Kirjoitti: Rami - 18 Joulukuu, 2009, 14:23:31
R60

R60 torpista on toivuttu ja haettu paikallisesta vauhtia kunnostukseen.
Purkasin koko laitteen nippeleihin ja aloitin aamusta kasailemaan, siitä se hiljalleen valmistuu.

135€:lla taidetaan selvitä tästä torpista.
Otsikko: Vs: Ramin HK/R60 laivue
Kirjoitti: Rami - 21 Joulukuu, 2009, 23:32:17
R60

Purkasin laitteen ihan atomeihin ja nyt kasattuna on mm. kiikuista klappi kadonnut. Aijemmin tuntui pientä väljää vaikka ruuvit olivatkin kireällä, nyt on jämpti siltä osin.

Kopteri on taas pitkälti nipussa, itseasiassa oli nipussa kunnes hivenen vielä muuttelin pa-letkuja.
Otin moottorin pois ja samalla katkaisin letkuliittimen kaasarista. No, huomenna Sabeen taas shoppailemaan.

Jostain muistaisin lukeneeni, että pa-letkut pitäisi olla mitoitettuja ohjeiden mukaan...?! Mosan manuaalissa ei ole sen tarkemmin mainittu pituuksista mtn.
Muutin hivenen systeemiä aijemmasta. Käänsin "varasäiliön", letkuliittimet on nyt taaksepäin. Pa-linjan saa hiven asiallisemmin kulkemaan ja jouhein mutkin. Tankkien välinen letku on puolet pidempi ja myös varasäiliöltä kaasuttimelle tuleva letku on nyt aavistuksen pidempi. En tiedä onko käytännössä eroa mut, parempi nyt kysyä jos jollain on ajatusta tästä hommasta?

Paine tulee vaimentimesta, TT70 Pro mosa siis kyseessä.

Gyroon en nyt ihan puhtaasti luota, et taitaa mennä tankillinen leijutellessa ja säätäessä.

Kovin on ollut taas rauhoittavaa kun pääsee talliin karkuun joulun askareita, muutama olut ja kasaamista. Jos nyt vielä uskaltaudun taivaalle niin pääsee fiilikseen.
Otsikko: Vs: Ramin HK/R60 laivue
Kirjoitti: 1m4s0_ - 21 Joulukuu, 2009, 23:59:57
Käsittääkseni sitten ei ole merkitystä sillä letkun pituudella kun paineet tulee putkesta ja olisi se mainittu manuaalissa...
YS50ST on tarkka letkusta jonka jälkeen tulee yksisuuntaventtiili. YS ottaa paineet motista.
Tuskin noilla pituuksillä on käytännössä merkitystä, kunhan saa fuilin aluksi niihin niin kyllä se sieltä sitten tulee.
Otsikko: Vs: Ramin HK/R60 laivue
Kirjoitti: Rami - 09 Tammikuu, 2010, 22:47:34
Aijempaan viestiin viitaten, letkujen pituuksiin siis.
Letkujen pituuksilla ei tässä tapauksessa ollut merkitystä. Letkut ovat huomattavasti pidemmät mitä aijemmin ja hyvin toimii. Ilmaa ei keräänny letkuihin joten se homma on ratkaistu, lentelin useamman tankillisen näiden muutoksien jälkeen.



Aijemmin jo kerkesin kirjoittamaan, et polttelis 500-600 sähkis. No, ostin kuitenkin 60 nitron sitten siihen väliin.
500 piti nyt sitten kuitenkin saada ja kattelin HK500GT mallia harrastekuninkaalta. Laskeskelin siihen servoja ja kaikki mitä tarvitseekin, samalla sattui flying-hobby-com:issa olemaan hyper discountissa TREX500ESP compo, se tilaukseen ja ebaystä 3 akkua ks.laitteeseen.
REXIN hinta oli sama mitä olisi tullut HK maksamaan.

- TREX500ESP full carbon/metal, torque tubella
- 6S 30c 2800mah akkuja 3x

Speed postilla on posteljooni tuomassa pakettia ja tulevalla vkolla toivottavasti saapuu pelipaikalle jotta pääsee kasaamaan, akut tulevat joskus kun kerkiävät. Tuleepahan kasattua rauhassa  ;)
Otsikko: Vs: Ramin HK/R60 laivue
Kirjoitti: Tuukka - 09 Tammikuu, 2010, 23:06:19

Aika mittava laivue alkaa olemaan koossa!
500 rexi on kyllä loistava valinta! Kaikinpuolin hyvä kone, simppeli säätää, hyvä teho/paino suhde, ei liian pieni ja kuitenkin huomattavasti halvemmat akut ym. ku isommissa.

 


Otsikko: Vs: Ramin HK/R60 laivue
Kirjoitti: Rami - 09 Tammikuu, 2010, 23:37:43
Kyllä, akut on halvempi ja ylläpito muutenkin on hivenen edullisempaa mitä isommissa.
Ensin ajattelin 600 sähköä mut, siinä hinnat pompsahtaa jo ihan toiselle portaalle. 500 on itseasiassa yllättävänkin edullinen osien ja tarvikkeiden osalta.

Talli piukassa tavaraa, muutama kasaamaton kitti pitää laittaa myyntiin jotta saa tilaa uusille =)

*EDIT, Tilaus on tehty 6.1, paketti lähtenyt 7.1 ja nyt 9.1 näyttäis olevan jo Belgiassa. Kyllä se perhana jo tulevalle vkolle tänne kerkiää.
Otsikko: Vs: Ramin HK/R60 laivue
Kirjoitti: 1m4s0_ - 10 Tammikuu, 2010, 00:11:05
Mitä akkuja ostit, oliko halvempia ku hobbykinkillä?
Otsikko: Vs: Ramin HK/R60 laivue
Kirjoitti: Rami - 10 Tammikuu, 2010, 00:21:30
Mitä akkuja ostit, oliko halvempia ku hobbykinkillä?


Ebaystä EFly akkuja, mulla on 3s akkuja 8kpl tuolta valmistajalta ja ne on toimineet varsin mallikkaasti monen monta latausta.
22.2v 30C 2800mah. Suunnilleen saman hintaisia mitä hobbykingillä, mut tarkoituksella otin toisaalta et jos kävis tuuri ja tullintäti ei lätkäsis lisää hintaa paketeille.
Otsikko: Vs: Ramin HK/R60 laivue
Kirjoitti: korpse - 10 Tammikuu, 2010, 00:49:48
oftopik: nii, olekkona jo belgiumissa?
Otsikko: Vs: Ramin HK/R60 laivue
Kirjoitti: Rami - 10 Tammikuu, 2010, 00:57:38
Olen juu, tässä just sytyttelen kynttilöitä täydellä teholla ja koitan saada asumukseen lämpöä.
Perkeleen Belgialaiset ei osaa taloja tehdä, kaikkialta vetää et ei meinaa kynttilät pysyä tulilla, laattalattiat on kanssa yksi mukavimmista vaihtoehdoista näin talviaikaan.

Säätelin yhden HK450 lentokuntoon ja jos huomenna on asiallinen keli niin pitänee käydä koittamassa.
Otsikko: Vs: Ramin HK/TREX/R60 laivue
Kirjoitti: Rami - 16 Tammikuu, 2010, 00:29:33
TREX500ESP on perheen uusin jäsen.
Aamulla hain paketin postista ja 10€ tullimaksun olivat kehdanneet laittaa maksettavaksi.

Ajattelin hivenen nakertaa nuppia ja jotain aikanikuluksi kunnes 6h myöhemmin totesin, et laite on jaloillaan ja liki testikunnossa.
Harvemmin pääsee 6h intensiivistä keskittymistä tapahtumaan, mut kopterit on näemmä näitä harvoja poikkeuksia.

Akut ovat jossain matkalla, jahka ne nyt saapuisi niin pääsisi ottamaan testit ensimmäisellä 500 sarjalaisellani.

Kaipa sitä kohta pitää sitten taas jotain uutta laittaa tilaukseen, oisko se 600+ sarjalainen sähkis... 600+ sarjalaisissa tosin tuppaa kulut nousemaan aika reilusti jo pelkkien akkujen osalta, mut ei kai siihenkään panostukseen kuole.
Otsikko: Vs: Ramin HK/TREX/R60 laivue
Kirjoitti: 1m4s0_ - 16 Tammikuu, 2010, 00:45:19
On tuo hieno värkki.. jos 600 suunnittelet niin ei kyllä paljon kavahda polttoaine kuluissa jos vettaa sähköön... jos katsoo noita kimppatilauksen hintoja, halpaa kuin saippua  8)
Otsikko: Vs: Ramin HK/TREX/R60 laivue
Kirjoitti: Trnquill - 16 Tammikuu, 2010, 00:58:43
Kaipa sitä kohta pitää sitten taas jotain uutta laittaa tilaukseen, oisko se 600+ sarjalainen sähkis... 600+ sarjalaisissa tosin tuppaa kulut nousemaan aika reilusti jo pelkkien akkujen osalta, mut ei kai siihenkään panostukseen kuole.
600 lentää kahdella 500:n akulla rinnan (jos 6S) tai sarjassa (12S, nopari + moottori vaihtoon), joten kun nyt jo omistat 500:sen, ei akuista tule välttämättä euroakaan lisäkuluja. :)
Otsikko: Vs: Ramin HK/TREX/R60 laivue
Kirjoitti: Rami - 15 Helmikuu, 2010, 21:03:06
Nyt on TREX500 lentänyt 6 akullista, pari akullista säätäen ja nyt sitten kasia ja kuvioita lennellen.
Ei vaan ole vielä osunut täysin tyyntä keliä, et pääsis oikeen hifistelemään swashin säätöjen kanssa.

Hienosti lentää, vakaa, tarvittaessa nopea liikkeissään ja moottoriltaan tehokas. R60 on mummo verrattuna tähän rexiin, karkaa taivaalle toooodella nopeasti mut, R60 on vielä "reilusti" vakaampi ja isossa on vaan jotenkin erillainen fiilis lennellä.
Ensimmäistä kertaa pistin expoja radioon kun tuntui olevan niin herkässä kaikki liikkeet.
Olen tyytyväinen tähän ostokseen, saas nähdä ensimmäisen torpin tullessa mitä nuo alkup.align servot sanovat.

5min lentoja olen ajellut ja latauksessa pääsee just 1400mAh. Saa nostaa lentoaikaa muutamalla minuutilla, tosin ei tässä vielä ole kiirettä kun tuppaa tossa 5 minuutissakin jäätymään sormet, talvi perhana.
Pitää muutama akku laittaa vielä tilaukseen, kun rupeaa kelit lämpenemään niin tuppaa tuo 3 akullista olemaan hiukan nafti.

Olen seurannut 600 hintoja mut, kyllä nyt saa riittää nämä laitteet, ei kerkeä kaikilla nyttenkään lentämään.
Paypal on vaan liian helppo maksuvälineenä, tulee tehtyä aikaajoin mitä merkillisimpiä heräteostoksia  :D
Otsikko: Vs: Ramin HK/TREX/R60 laivue
Kirjoitti: jepajee - 19 Helmikuu, 2010, 18:01:11
...kyllä nyt saa riittää nämä laitteet...

Nooh kaikiltahan meiltä tulee pieniä valkoisia valheita joskus :P
Kiva kuulla että 500 pörrää hyvin :)
Otsikko: Vs: Ramin HK/TREX/R60 laivue
Kirjoitti: Rami - 07 Lokakuu, 2010, 23:09:46
R60 on kaivettu esille, huomenna herkistellään ja pistetään laitteet tulille.

Hain sabesta uuden vastarinakun 2s 5000mah. Laturi huutaa ja imax 2in1 odottaa asennusta. Pääsen eroon hehkutikusta ja hivenen helpommalla tuolla kentällä.

Kesän touhunut 450 ja 500 kanssa, en muistanutkaan kuinka iso tuo r60 onkaan... pitää askarrella uuteen työtasoon jatkopala  :D
Otsikko: Vs: Ramin HK/TREX/R60 laivue
Kirjoitti: Rami - 12 Maaliskuu, 2011, 22:50:08
Uusin ostos, Blade mCPx on lentänyt reilut 30 akullista ilman ongelmia. Kyllä pienestäkin kopterista saadaan tehtyä varsin asiallinen, phoenix treenit siirtyy hiljalleen kentälle. Saa olla tarkkana rolleissa ja flipeissä kaasutikun kanssa, tuppaa perä aikaajoin karkaamaan jos pistää maximit.

Radiossa on naputeltuna valmiiksi annetut arvot ja lentää niin kasia kuin invertediä, mut tosiaan aikaajoin tuppaa perä karkaamaan. Pitää seurata ulkomaailman foorumeita ja tulevia modeja.

Otsikko: Vs: Ramin HK/TREX/R60 laivue
Kirjoitti: Rami - 06 Huhtikuu, 2011, 21:45:54
Päivitetään tännekkin välillä kuvia noista lentävistä laitteista, liitteenä muutama käytössä oleva kapistus.
Otsikko: Vs: Ramin HK/TREX/R60 laivue
Kirjoitti: Rami - 30 Toukokuu, 2011, 22:28:06
Radion päivitys on työlästä perhana.
Kaikille malleille bindaus, servot ja systeemit kiinni, johdotus ja radioon käppyrät.

Useamman illan olen askarrellut ja kohta on radiossa kaikki mitä pitääkin. Työlästä työlästä.
Empäs vaihda ratiota ihan hetkeen =)
Otsikko: Vs: Ramin HK/TREX/R60 laivue
Kirjoitti: Rami - 12 Elokuu, 2011, 01:04:27
Paljon lentänyt MT325 on pöydällä palasina, lähdin vaihtamaan nuppia ja silmäilin laitteen läpi.
No eihän siitä löytynyt ainuttakaan ehjää laakeria, kaikki on valmiita vaihtoon + hihna ja muutamat muut osat.

Nukutaan rauhassa ja katsotaan aamulla mikä on fiilis, päivittäiskö tuon nyt sitten himoitsemaani V2 vai haenko kassillisen varaosia... V2 - varaosien erotus tuskin on kovin suuri.


Mieltä lämmittää kokeilu mcpx kanssa,
Muiden ostoksien lomassa osui silmään 2mm hiilikuitutankoa. Askartelin 15mm pidemmän tailboomin ja perästähän tuli valtavasti parempi, pitää paremmin.
Oli todella hauska lentää kun perä pitää huomattavasti paremmin mitä ennen =)
Suosittelen testaamaan.


Rex450 kopiosta jonnekkin jo aijemmin kirjoitinkin kun katkes noparin johdot. Tinasin piuhat ja päälle kutistesukat. Pöydällä kaikki pelaa, mut kentällä alkoi ohjelma.
Palttiarallaa 50%/0´ kaasulla servot aloittaa sekoilemisen, hallitsemattomasti ylös-alas ja ihan randomina. Show saattaa kestää sekunnin tai useamman kunnes taas rauhoittuvat. Tarkistin johdot, bindasin uudestaan ja tsekkasin radion läpi, mut mitään poikkeavaa en löytänyt.
Tommosen tempunhan se teki ilmassa kunnes rauhoittui ja sain kuin sainkin ehjänä alas, silloin pidin selvänä 2/3 katkennutta johtoa...
Noparina on pari vuotta vanha hobbykingin Mystery blue serie 40A, onkos tuo tullut nyt sit valmiiksi?
Pitää perehtyä kun näiltä kaikilta muilta projekteilta kerkeää.

Otsikko: Vs: Ramin HK/TREX/R60 laivue
Kirjoitti: Rami - 04 Maaliskuu, 2012, 17:42:12
Kevättä rinnassa, la - su on taas lennetty useampi kymmenen akullista ja pari tankillista nitrolla sisäänajoa.

Trex600 lensi neljä akkuparia kunnes huomasin vastarin vilkkuttelevan, se homma on nyt "hallinnassa".
MT325 lensi pari akullista ja lentää kuten ennenkin.
MCPX sai uusia akkuja hobbykingiltä ja taas on reilusti enemmän puhtia kuin loppuun ajetuissa alkup.akuissa, aijemmin ostetut wellpower päivitys akutkin ovat jo hiipumassa. Hobbykingiltä tullut piuha on myös tervetullut päivitys lataukseen, http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=18867 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=18867)

Rapukka 60 sai uuden moottorin, gyron+servon ja becin, pari tankillista leijuttelin ja kevyesti kaartelin sisäänajoa. GY520 ja uusi servo tuntuu pitävän mitä nyt kehtasin kevyellä kaasukäyrällä pomputella. Viime torpissa tuli reilusti uutta nuppiin ja runkoon, lentää perhanan hyvin. Swashin ja endpointit tsekkasin swashlevelerillä ja painopiste kohdilleen vastariakulla, ready for action!
Miinuksena ThunderTigerin startterista sulanut painokytkin, pitää sen tilalle löytää korvaava kytkin. Saahan sitä tietysti porakoneellakin startattua, sorvasin pajalla alkup.vastaavan kartion joka natsaa porakoneeseen ja siihen sopii alkup.starttitanko kumituttineen.

Viimeksi kun nitron kanssa pelleilin niin meni hermot hehkutikkuun, ostin tämmöisen http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1679_1690_1698&products_id=50344 (http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1679_1690_1698&products_id=50344) , 3S akulla toimii mainiosti ja 3S akkuja mulla on aina laukussa niin ei tarvitse latailla erikseen hehkutikkua ja pelleillä sen kanssa.
Otsikko: Vs: Ramin HK/TREX/R60 laivue
Kirjoitti: Rami - 24 Maaliskuu, 2012, 20:06:37
Oli oikeen otollinen päivä, MT325 tonttiin ihan puhtaasta aivopierusta ja rex250 katkaisi virrat kesken lennon.

MT325 kärsi perus tappiot, kahdet cyc.servon rattaat, mainshaft, lepari ja landarit, maingear meni itseasiassa kanssa vaihtoon ja päälapaset.

Rex250 katkaisi sähköt kesken lennon jo toistamiseen, en tiedä rupeaako HK nopari vaiko Orange vastari kenkkuilemaan.
Mainshaft on aavistuksen lintassa, muuta tuhoa ei tullut. On tuolla noparilla lennettykkin kyllä paljon, kaipa ne kaikki aikanaan hajoaa  ::)

Toissa vkolla tippui Rapukka taivaalta, tail control rod petti liimauksesta ja vaihtelevasti pirotellen sain laskeuduttua pellolle. Päälapaset meni vaihtoon, muuta vaihdettavaa en löytänyt. Uusi tail control rod on kiinni ja liimattu epoxilla. Jos huomenna sillekkin antaisi muutaman tankillisen lentoaikaa.

Otsikko: Vs: Ramin HK/TREX/R60 laivue
Kirjoitti: Jussi. - 24 Maaliskuu, 2012, 20:32:58
Oli oikeen otollinen päivä
Kävin muuten tuossa viimeviikolla siinä nurkilla, tosin hollannin puolella (eindhoven) mutta sielläkin näytti olevan täydellinen lentokeli ja paljon potentiaalisia lentopaikkoja. Hienoa seutua kopteristille?
Otsikko: Vs: Ramin HK/TREX/R60 laivue
Kirjoitti: Rami - 24 Maaliskuu, 2012, 23:19:50
Monta hienoa paikkaa ja ennen kaikkea paljon harrastajia. Jos eindhovenissa olit niin siitä palttiarallaa 30min ajomatka Lommellin viereen Moliin jossa on hyvä heli kenttä. Siellä käy monet proot treenaamassa, siellä aidalla notkuin monta iltaa. Useampi kerholainen lensi muunmuassa Venlon kisoissa, oli hieno katsoa kun laitteet meni sinne minne pitikin, lentominuutteja oli paljon ja torppeja vain pari kolme.

Nyt olen Itävallassa ja täällä Gliderit on huudossa, aikaajoin tuolla kukkulan takana olevalla kentällä on rivissa isoja glidereita, heli harrastajia ei tässä nurkilla juurikaan ole, lentokoneita sitten enemmänkin.

Otsikko: Vs: Ramin HK/TREX/R60 laivue
Kirjoitti: Rami - 15 Toukokuu, 2012, 23:28:07
Päivitetään tännekkin tuo HK600GT testilaite.

Laatikossa lojui tarpeettomina 600 sähköt, ajattelin kasata näistä harrastekunkun 600 sarjalaisen sähkiksen ja testimielessä raportoida HK600GT osien laadusta tämmöisellä perus harrastajalla.
Omaa lentoa voisi kai lähinnä kuvailla sporttimaiseksi 3d lentelyksi.

Setuppina on,
Savox SC1258TG nupissa, perällä Futaba S9254 + GY401
Castle CC Pro BEC ja moottorina Align 600XL + 65A nopari
Align 95mm perähuiskat ja SB 600mm pääläpyskät

Kittiä harkitsevat voivat seurata raportteja HK600 säikeestä,
http://www.kopterit.net/index.php/topic,7030.0.html (http://www.kopterit.net/index.php/topic,7030.0.html)
Otsikko: Vs: Ramin HK/TREX/R60 laivue
Kirjoitti: Rami - 24 Kesäkuu, 2012, 22:23:52
Uusin heräteostos on käytetty Raptor Titan 50 SE redline 0.53 motilla, savoxin ja futten servoilla + 401 gyrolla.

Rapicon 30% nitroa tuli ostettua muutama gallona. 6 tankillista olen säätänyt mottia ja se on miltei hyvä. Luin OP:n säijettä muutaman vuoden takaa ja sen voisi miltei kopioida tähän suoraan motin säätämisen osalta =)

Käy ja kukkuu, lähtee hienosti käyntiin, tyhjäkäyntiä käy puhtaasti ja kierroksia ottaa ok. Idle on keskeltä 60% mitä ohjekirja suosittelee, kierrokset on siinä siedettävät, en ole mitannut vaan menee ihan korvakuulolta.
Ongelmaa on harvakseltaan pätkivä käynti, olen koittanut väännellä ja käännellä kaikkia kolmea mahdollista säätöä kaasarissa, mut en saa paremmaksi. Ei ole huono näinkään, mut voisi olla hitusen parempi, käyntihäiriö häiritsee perää aavistuksen josta syntyy napakkaa pientä heilahtelua.

Kaipa tämä tästä vielä saadaan alueelle, kevyttä kasia kaartelin ja tunnustelin menemään tuossa säädön ohella.

Jaa niin, kopterin mukana tuli Align rce-b6t regu hehkulla, sen laitoin laatikkoon ja teen tässä samalla testiä elämäni ensimmäisen life akun kanssa, 2s life suoraan vastarille. Tuntuisi toimivan ainakin toistaiseksi, perälle ei ole 5.1v stepdownia eikä mitään, kaikkia syötetään suoraan 2s lifellä setupin yksinkertaistamiseksi.

-----------

HK600 on lentänyt 26 akullista, kentällä taas tutkin mahdollisia kulumia, mut en löytänyt mitään huomautettavaa.
Hihnakin on hk laatua ja sillä on nyt lennetty kiristämättä 26 lentoa, en voi moittia. Toistaiseksi olen varsin tyytyväinen hk600gt pilotti.
Otsikko: Vs: Ramin HK/TREX/R60 laivue
Kirjoitti: pilot4fn - 25 Kesäkuu, 2012, 09:17:52
Uusin heräteostos on käytetty Raptor Titan 50 SE redline 0.53 motilla, savoxin ja futten servoilla + 401 gyrolla.

Jaa niin, kopterin mukana tuli Align rce-b6t regu hehkulla, sen laitoin laatikkoon ja teen tässä samalla testiä elämäni ensimmäisen life akun kanssa, 2s life suoraan vastarille. Tuntuisi toimivan ainakin toistaiseksi, perälle ei ole 5.1v stepdownia eikä mitään, kaikkia syötetään suoraan 2s lifellä setupin yksinkertaistamiseksi.
JOstakin muistelen lukeneeni, että Futten GY401 ois aika nirso sähkön suhteen, eli kaikki yli 6V vois päästää sen päiviltä ??? Sitten taas, saatan jopa muistaa väärinkin... ::)
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 27 Kesäkuu, 2012, 22:14:08
Puntaroin Lifen ja perus 2s/becin välillä ja tutkin nettiä useamman illan, en kuitenkaan löytänyt mistään sen enempää miinusta kuin positiivistakaan sanottavaa Lifestä - 401 gyron kaverina.

Nyt on 10 tankillista ajettu, tänään viimeisillä tankeilla rupesin kevyesti flippailemaan ja tunnustelemaan gyroa ja aavistuksen laskin rosentteja. Toimii ainakin toistaiseksi, tod.näköisesti huomenna tulee peltoon gyro failin takia  :-\

Nyt on tosiaan 10 tankillista takana ja toistaiseksi olen tyytyväinen. Motti on vielä hitusen pielessä, olen koittanut muutamaa kliksua sinne tänne, mut ei tule paremmaksi. Tehoa on enkä pumpissa saa pahemmin puutumaan, 60% kaasulla leijunnassa aikaajoin röpää ihan hitusen, rikkaalla vai laihalla... kenties se siitä aikanaan asettuu kun jokaisella tankillisella muuttaa aavistuksen ja kuullostelee.

1600mah 2S lifeä vielä tunnustelen ja nyt lensin viisi tankillista aina tarkistaen jännitteen ja siihen se tuntuis nyt istuvan. Pitää painopiste vielä tarkastaa ja sen mukaan tilata suurempi/painavampi 2S life tuon pienen tilalle. Huomenna jatkuu testit.

EDIT.
Niin, kopterin mukana tuli Spartanin DS760 gyro, sen vaihdoin Futten 401 gyroon kun sen kanssa on tullut paljon lennettyä ja siitä on semmonen näppituntuma. Kenties spartan pääsee myöhemmin takaisin kyytiin, toistaiseksi testailen 450 sarjalaisessa.

Spartanin gyron laitoin testimielessä MiniTitaniin Savöx SH-0262MG kaveriksi, sillä setillä on lennetty toistakymmentä akullista enkä osaa sanoa, omassa käytössä en osaa valita spartanin ds760 - 401 futten väliltä, molemmat toimii hyvin =)
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 26 Heinäkuu, 2012, 22:11:03
Trex600nitro LE lensi ensilentonsa, ostin tovi sitten käytettynä prop.at foorumilta.

Purku, tsekkaus ja muutamien laakereiden vaihdolla laite on ns.uudenveroinen.
Tänään lentelin 4 tankillista ja mitä tuohon align 3g fbl systeemiin tulee niin en osaa sanoa, on meinaan tämän talouden ensimmäinen fbl laite.

TREX600N LE
Nupissa 3x Align DS610
Perässä Savox SH-1290MG
Kaasulla Align DS620
Motti YS 56 SR + Hatorin 566 vaimennin
Align 2-1 regu hehkulla
Spektrum AR7610 vastari sateelliitilla
Align 3G gyrona

Kopterissa oli kiinni Turnigyn päälapaset jotka jäi paikoilleen, painopiste ja paino samat, että olkoon kiinni.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 26 Heinäkuu, 2012, 22:24:48
Kalustoa on hyllyt pullollaan, kuukaus-pari sitten ostin käytettynä Raptor 50 SE titanin prop.at forumilta.

Purkasin, tsekkasin kaikki ja niputin kun en löytänyt mitään vaihdettavaa. Sittemmin rontti 10 tankillista lennetty.
Motti on vielä aavistuksen pielessä kun aikaajoin pätkäsee. Joka ei sinänsä haittaa, mut eipä se tommonen pitäisi olla...

Futaban servot
TT 53 redline moottori tt redline putkella
Futten 401 gyro + Savox SH-1290MG
2S life ilman becciä setupin yksinkertaistamiseksi

Lentää hienosti en voi moittia.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Lauri P - 26 Heinäkuu, 2012, 22:44:39
Hyvä meininki!
kuinka monta seuraavaa postausta sulla alkaa noin: "uutta kalustoa,ostin tovi sitten käytettynä prop.at foorumilta." ;D

oliko halpa toi reksi? hyvältä näyttää,paitsi kuinkahan noi turnigyn lavat? en tosin oo kauhiasti kuullu kokemuksia tuossa kokoluokassa mut hiukan kyl kannattaa ettiä kokemuksia maailmalta..

3G on tietääkseni ihan toimiva kunhan sen saa säätöihin,ite oon tykästyny nyt 3GX:ään ku se ollu 500 ja 250 rexeissä.helppo tehä setuppi ja tuntuu hyvältä lentää.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Sandu - 26 Heinäkuu, 2012, 22:54:27
Jonnishan lentelee sen 700N:nää turnigyn lavoilla, hyvin näyttäis toimivan :)
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 26 Heinäkuu, 2012, 23:26:14
Ei se halpa ollut, normaalissa hinnassa. Halusin vaan kokeilla rexin nitroa kun näyttää simppeliltä ja helpolta huoltaa tuohon rapukkaan verrattuna ja hyllyllä on myös tuo trex600E josta saa hätävarana lainattua osia molempiin suuntiin.

Mitä nyt purkaa - kasaa rupeamien jälkeen mietin niin eipä niissä loppujenlopuksi ollutkaan niin paljon eroa.

Turnigyn lapaset tosiaan vähän askarruttaa. Kierroksista en osaa sanoa kun varovasti testailin 70% flat idlellä, kaipa ne normaalit 2000rpm kierroksetkin kestää kun ovat muillakin kestäneet. Hobbykingiltä tuli tilattua tachometer jolla saa tsekattua kierrokset, pitää kaveri vaan saada kentälle kun yksin tuo zoomailu ja leijuttelu ei oikeen tunnu turvalliselta.

Tänään oli tarkoitus vain käyttää moottoria, mut miten sattukaan, motti oli melko hyvä jo heti kättelyssä ettei tarvinnut aloittaa startti - ruuvaus - startti ruljanssia. Ryhdyin sitten leijuttamaan testimielessä, align 3g setuppikin oli aika asiallinen, et mikä siinä sitten kun kaartelemaan kaseja ja tunnustelemaan fbl systeemiä.

Kasatessa kiertelin ja vääntelin noita turnigyn lapasia. Ei raksu eikä poksu ja kuten kirjoitinkin, painopiste ja painot olivat kohdillaan niin ajattelin antaa mahdollisuuden. Aijemmin päivällä laitoin freakwarelle tilauksen jossa on uudet lapaset, eipä niitä ainakaan nyt toistaiseksi tarvit kun tuntuu noilla pysyvän ilmassa. Tuntumasta en osaa sanoa, menee muutama tankillinen vielä totutellessa tuohon fbl fiilikseen.
FBL ensireaktio verrattua tanko vehkeeseen on, melko junamainen käytös, kuin raiteilla menisi.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: KL - 28 Heinäkuu, 2012, 11:44:35
On muuten komia peli tuo 50 Raptor SE. Paljonko tuollaisesta irtoaa kulmia? Jossain vaiheessa olisi kiva hankkia toinen 50-kokoinen nitro ja katsellut kanssa tuota rapukkaa 600-rexin lisäksi.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 29 Heinäkuu, 2012, 22:41:24
Mulla on idle1 12´ molempiin suuntiin, ohjekirjassa antavat 15´ idle2, en tiedä vaikka sais muutaman extran vielä houkuteltua? Omiin tarpeisiin karkaa noilla 12 kulmilla jo ihan riittävästi. Pari päivää sitten Hobbykingiltä tipahti turnigyn tachometer jotta pääsee tsekkaamaan kierrokset nupista. Pitää tsekata idle2 kondikseen kun on faktaa kiekoista eikä aja ylikierroksilla.

Laadukas peli, tykkään.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 11 Elokuu, 2012, 08:45:28
Ajankuluksi laskeskelin kalenterista kaikki lennot mitä on kuluvana vuonna tullut lennettyä koptereilla ja kiinteäsiipisillä.
Melko surkee saavutus, mennään jo kuitenkin Elokuuta perhana ja kalenterissa on 187 lentoa   :o

Pari 3vkon taukoa laskee rajusti lentomääriä, työt haittaa harrastamista...
Lotto on vetämässä, jos sitä vois lauantaina siirtyä täysipäiväiseksi harrastelijaksi  :D
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 28 Elokuu, 2012, 10:03:18
On tullut taas lennettyä epäsäännöllisen säännöllisesti ja tehty testiä siinä samassa.

HK250GT sai harrastekunkulta 250 FBL nupin ja prop.at saitilta käytettynä uuden Align 3G fbl boxin, tällä setillä on nyt lennetty reilut 10 akullista.
Tämmä nuppi siis kyseessä, http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24975__Flybarless_Rotor_Head_Assembly_Trex_250_HK250.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24975__Flybarless_Rotor_Head_Assembly_Trex_250_HK250.html)

Align 3G boxista ei ole raportoitavaa, toimii mielestäni varsin hyvin.
Mitä nuppiin tulee niin laadultaan ok ja Align varaosat sopivat suoraan, siitä suuri plussa verrattuna esim. microhelin fbl nuppiin.


Raptor 50 lensi eilen 4 tankillista ja hiljalleen motti on hyvä. Onhan sitä jokaisen tankillisen välissä muutama kliksu ruuvattukkin. Tänään kelien salliessa ois tarkoitus mitata lämpöjäkin vähän tarkemmin kunhan vain muistan ottaa tuon lämpömittarin mukaan kentälle.

Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 28 Elokuu, 2012, 21:45:58
Muistin kuin muistinkin ottaa tuon ir-temp. mittarin mukaan ja tsekkailin lämpöjä tuosta tt 0.53 redline koneesta.

Aloittaessa lämmöt oli lohkon-sylinterin juuresta oikealta puolelta mitattuna 90´, ja alaosasta 105´. Tällä setilla tehoa piisasi ja kävi nätisti, sormia tosin poltti kun koitti pitää pohjasta kiinni.
Koitin laskea lämpöjä 80´, mutta siitä ei tule mitään, käy kyllä kohtuu nätisti, mut tehoa ei ole kuin pienen ponin verran. Hiljalleen tiputtelin laihemmalle ja 85´ kohdilla tehot on sopivat ja käy nätistä.

Mitä olen harrastajien kanssa puhunut ja mitä netistä lukenut niin esim. tuo pohjassa 5-10s sormien pitäminen polttamatta on sopiva lämpötila. Omia sormia polttaa siinä parin sekunnin jälkeen, liekö sitten liian herkät sormet tähän harrastukseen  ;D
Kaipa nuo lämmöt on vähän moottori/fuili/keli kohtaisia, omalla lentopaikalla ollaan about 400m merenpinnasta ja fuilina Rapicon 30% nitro.

600 rexissä on ys56sr motti ja siinä lämmöt on hiukan päälle 80´, eikä tehosta ole puutetta. Pohjassa pystyy pitämään näppejäkin useamman sekunnin polttamatta, onko rexissä sitten tehokkaampi tuuletus yhdistettynä "laadukkaampaan" moottoriin...


5 tankillista lentelin, toimii kyllä hienosti tuo 50 SE rapukka.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 02 Lokakuu, 2012, 22:08:47
Rupee töiltä jäämään taas aikaa harrastamiseen ja tänään pääsinkin pitkästä aikaa kentälle.

600 nitron pääakselin laakerit taitaa aavistuksen viheltää ja akselissa tuntui hivenen väljää...
Eikös prkl laakeripukkien ruuveja availlessa yhdestä ruuvista pääsi kanta pyörähtämään  >:( Sen kanssa saa nyt pari päivää taistella kunnes laakerit ja lynx upgrade ruuvit tulee fast-ladilta.

Kyllä oli mukavaa, aurinko paistaa +19 eikä tuulta nimeksikään, huomenna tarttee varmaan herätellä 50 rapukka kun tämä 600nitro on vaiheessa.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 03 Lokakuu, 2012, 21:34:09
Ja kelit vaan paranee, asteen pari lämpimämpää kuin eilen, tuuletonta ja pilvetöntä  8)

Pari tankillista lensin rapukalla, hienosti toimii. Enemmänkin olisi tullut lennettyä, mut sattu muutkin kerholaiset olemaan kentällä ja lentoaika näin ollen jäi vähän lyhyeen.

600N sai uudet laakerit pääakselille ja uuden kytkimen kun vanhan kytkimen yxsuuntalaakeri piti melkoista rutinaa. Uusi on sisässä ja parempi kuin ennen, mut ei kuitenkaan niin hiljainen kuin rapukan systeemi, mistä lie johtuvan kun kuluvat osat ovat kuitenkin uusia lukuunottamatta clutch/start shaftia jossa ei tuntunut pykäliä ja pyörii kevyesti, ääntä vaan pitää kun sormilla pyörittelee...
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 06 Lokakuu, 2012, 22:34:57
250 rexillä on känkkäränkkä kun ei suostu "käynnistymään". Motti lähtee softstartilla pyörimään, mut sammuu kuitenkin miltein heti.

Tämä ongelma ilmeni jokunen vko takaperin ja sen jälkeen laitoin kopterin jäähylle. Nyt sain aikaiseksi vaihtaa moottorin toiseen vastaavaan align 250 mosaan ja sillä tuntuisi toimivan.

Kiinni olleella motilla on lennetty monta akullista, et kaipa siinä on vaan tunnit täynnä. Irroitin moottorin rungosta ja käynnistäessä ei kestä yhtään rasitusta, tyhjänä pyörii kyllä ongelmitta, mut hivenenkin sormilla rasittaessa sammuu.

No onneksi on varaosia vähän liikaakin, kaikki osat tulee näemmä käytettyä ennemmin tai myöhemmin.

-----------

Mitä tuohon aijemmin asentamaani Align 3G purkkiin + HK 250 FBL headiin tulee niin kerkesin 12 akullista lentää ennen tuota motin hajoamista. Lentää hienosti, huomattavasti paremmin kuin väljällä fb nupilla. Vähän turhankin huolettomasti tulee paiskittua, pysyy hienosti raiteilla  8)

Ei vaella eikä notku, ainut mitä tässä testatessa huomasin oli erittäin nopea sukeltaminen maksimi nopeudelle vaakalennosta, sitä en saanut säädettyä pois ilman, ettei olisi ilmennyt vaellusta tai foblaamista.

Harvemmin sitä tulee kuitenkaan tuolla 250 kokoisella tehtyä nopeusennätyksiä, et pärjään näinkin...

Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 14 Lokakuu, 2012, 19:21:35
Tuohon torpattuun trex500 tsekkailin osia ja tässä etsiskellessä havahduin ihmettelemään noita lentäviä ja varaosia mitä on kertynyt muovilaatikkoihin. 500 landareita ei ollut ja servoillekkin vain yksi ratassrj, muuten kyllä löytyy ties mitä tingentangelia.

Trex(HK)250 fbl x2, toinen f3c kopalla
Trex(HK) 450
MT325
Trex500
HK500GT
HK600GT
Align 600 nitro le fbl
TT 50 Titan SE
TT 60 v2
Raven 30E
ja WOW glideri, tämä joutaisi kiertoon kun ei ole tullut lennettyä sitten kevään.

Mitä HK 250 ja HK 450 sarjalaisiin tulee niin, niitä on torpatessa tullut päivitettyä Align osilla tai muilla laadukkailla tuning osilla, kaikki lentokunnossa.
HK250 on saanut HK fbl nupin ja siinä en näe mitään murhetta.
HK450 on Tarotin TT perä joka pienellä muutoksella on toiminut moitteitta pitemmän aikaa.

Raven 30E ja Hype WOW glideri on talouden ainoat kiinteäsiipiset. Ravenilla tulee aika-ajoin lennettyä, tämä on vaan hivenen tarkka laskeutumisesta kun tuppaa menemään nenälleen. Vaihdoin isommat pyörät keulille niin ei ole niin ronkeli, silti nurmelle laskeuduttaessa on syytä olla tarkkana ettei "haukkaa".

Raven on lentänyt 30 lentoa kuluneella kaudella ja WOW ainoastaan 4, viime vuonna WOW oli kovemmassa käytössä ja uskaltaisin veikata 50 lentoa.

Lähiaikoina on pistetty kiertoon Funjet, 2x mcpx ja muutamia osia joille ei enää ollut tarvetta.

------------------

Hyllyltä löytyy myös 2x xray t3 tarvikkeineen, vanhemmassa 13.5T sähköt ja toinen delta 7T sähköillä.
Hauskaa touhua, tulee vaan semmoinen säätämisen kierre kun koittaa kaikkensa saada paremman kierrosajan... Transponderi olisi pitänyt jättää ostamatta niin ei tarttisi noita aikoja niin seurailla  ;D




*EDIT, unohdin HK500GT kopterin.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 20 Lokakuu, 2012, 11:14:46
500 trex lensi 7 akullista. Servoissa uudet rattaat ja tsekkasin nupin joka on omalla mittapuulla tiptop, ja lentääkin tiptop. Canopy vaan sylettää niin vietävästi, seuraavassa tilauksessa pitää hommata uus koppa perskutti.


Aijemmin kesällä ostin käytettynä 50 rapukan, siinä mukana seurasi toinen mekaniikka nuppeineen päivineen. Runkoa tsekkaillessa hiffasin, että tuon saisi helposti konvertoitua sähköksi ja googlettamalla löytyi muutama threadi ks.asiasta.

Servot tähän projektiin löytyisi hyllystä, motti ja nopari tarttis ostaa, mut kaipa tähän voisi hommata laadukkaan Combon hobbykingiltä =)
Töiden kanssa on hiljaista ja sormet syyhyää jotta pääsis jotain pientä askartelemaan.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 20 Lokakuu, 2012, 11:43:06
HK600GT on lentänyt 50 akullista, bravo!

Tailboomin ympärille pyöräytin pakkausteippiä kierroksen-kaksi kun tuppasi tailboom liikkumaan, tämä ongelma ilmeni parin viime vkon aikana kun kelit kylmenee ja parina päivänä oltiin reilusti alle +10 asteen. Nyt on kelit taas kuin kalivorniassa, t-paita päälle ja kentälle  8)

Mitä tuohon kopteriin näin yleisesti tulee niin mekaniikka itsessään toimii kyllä hyvin, sitä en lähde moittimaan.
600 sarjalaisen nupissa pieni välys ei tunnu lennossa joka antaa hivenen anteeksi mittatoleransseja, pienemmässä 250 hk koperissa hk nuppi on kuin helistin joka tekee kopterista todella rauhattoman.

50 lentoa summattuna yhteen ei tuota paljoa kerrottavaa,
- Maingear meni vaihtoon miltei ensimmäisillä akullisilla kun välystä ei saanut kohdilleen soikean rattaan takia, autorot.gear on kuitenkin HK
- Damper rubberit meni vaihtoon muutaman akullisen jälkeen
- Tailboomiin teippi jotta tailboomin saa kunnolla kiristettyä, tätä "ongelmaa" on kyllä muissakin koptereissa, että tätä en nyt varsinaisesti laske HK surkeaksi laaduksi.


Toistaiseksi lennän hymyssä suin, saas nähdä kuinka kauan  ;D
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 22 Tammikuu, 2013, 23:07:50
Kyllä tässä rupee olemaan taas pikkuhiljaa tilaa kun hävittää vähemmälle käytölle jääneet helit, kiitos vaan foorumilaisille kaupoista.

Tallissa on vielä muutama lentävä, näistä en tohtisi luopua, mut kyllä noita tänäänkin käsissä pyörittelin ja mietin jos jostain luopuisin...

Trex(HK)250 fbl x2, toinen f3c kopalla
Trex500
HK600GT
Align 600 nitro le fbl
TT 50 Titan SE
TT 60 v2
Raven 30E
ja WOW glideri, tämä joutaisi kiertoon kun ei ole tullut lennettyä sitten kevään 2012.

Kesää odotellessa...

Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 30 Huhtikuu, 2013, 22:52:52
Kauden ensimmäiset tankilliset 600 fbl rexillä  8)

Lensi hienosti, mutta neljännellä tankillisella alkoi kampeamaan oikealle todella rajusti, tarkastin kaikki ja rauhallisesti koitin leijutella, ei tule mitään, meinaa karata käsistä....

Laakereita koitin tarkastalle sen mitä nyt pyörittelemällä selviää, ainakin yksisuuntalaakeri on ihan yhtä puuta ja tuntuu pääakselillakin vähän väljää... Talvella ei ole huollettu, laiskoteltu vaan ja tässä sen näkee mitä siitäkin saa =)
RCSrewzilta bearing kitti tilauksessa, otin samalla 500 rexiinkin täydellisen laakerisarjan.

Kaikenkaikkiaan hyvä meininki, hienoa päästä taas lentämään ja ulkonahan pärjää t-paidalla ja shortseilla.
Muutamia akullisia olen lentänyt muilla vehkeillä, mutta nyt on kausi virallisesti avattu.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 09 Toukokuu, 2013, 21:41:42
Aurinko paistaa ja on niin mukavaa.

50 rapukka on lentänyt parin päivän aikana 15 tankillista, hieno laite.

500 rexi on ollut huomion keskipisteenä tässä viimeisen päivän.
Uudet laakerit sisään ja futten 401 gyro sai väistyä Align GP900 tieltä. GP900 on tullut jossain kaupassa kylkiäisinä ja ajattelin nyt sitten testailla sitäkin.
Muutaman ärräpään jälkeen sain selätettyä tämän, gyron gear kanava pitää vaihtaa Aux2 kanavaan niin rupeaa toimimaan. Temppuilin kentällä kaikkea mahdollista aina bindauksesta mekaaniseen setuppiin kunnes hoksasin "virheen".
Todella jämpi perä, uudet laakerit ja kaikki tietysti auttaa, mutta kyllä tämä on nyt todella hieno lentää, saa räimiä eikä tarttee olla varpasillaan, että irtooko perä vai ei, mahtava härveli.

Mitä tuohon GP900 gyroon tulee niin siinä kävi eilen pieni käpälä.
Aamuyöstä etsin muutamaa osaa ja sattumalta osui tämä gp900 gyro käsiin. Aijemmin on jo käynyt mielessä tuon 250 fbl rexin päivittäminen uudella fbl mokkulalla joka tukee sateelliitteja. Aijemmin kiinni oli Align 3G ja tietysti sen kaverina vastari, se yhdistelmä ei ollut kaikkein kevein tuon rääpäleen kyydissä, lensi kyllä hienosti.
No kuitenkin, aamuyöstä tosiaan asensin gp900 gyron, johdot kaikki kivasti ja homma kuntoon setuppia lukuunottamatta. Muutaman oluen jälkeen havahduin ihmettelemään ettei ohjekirjassa mainita mitään swashin asetuksista...  :o
No niimpä, harvemmin tail gyrolla swashia ohjataan  ;D

250 rexiin tilasin kiinan fbl purkin ja sen kaveriksi sateelliitin, saa senkin sitten taas jaloilleen.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 14 Toukokuu, 2013, 17:20:14
500 lentää uusien laakereiden myötä kuin unelma, gyro toimii myös hienosti.

------------------------------

60 Rapukan herättelin tulille ja rempan jälkeen on pientä oiretta havaittavissa.

TT 70H motti on kiinni ja sillä on lennetty monta gallonaa ja toimi moitteitta. Tuli semmonen fiilis, että parempi tehdä huolto ennen täystuhoa. Tonilta Sabesta löytyi sopivasti varastopoistoja niin sehän passas mulle, nyt on uudet hilut motissa.

No, ei mulla tyhmällä tietenkään ole aijempia säätöjä paperilla, ja ohjekirjassa ei anneta kuin neulalle 3 kierrosta auki, seos ruuvi pitää hakea sitten kohdilleen kun motti on tulilla.
Käy tyhmäkäyntiä ihan nätisti, seos 2.5 kier. ja neula 1.75 kier., hiukankin enemmän neulaa auki niin zippaan heti kierroksia nostettaessa.
Minuutin leijuttelin ja siinä lohkon juuressa ois voinu lättyjä paistaa... On melko laihalla, pitää kyllä aika tyhjää ja kimeetä ääntäkin.
Koitin availla hiljalleen neulaa, mutta aina sama tarina, sammuu ns. varoittamatta kun päästään siihen 50% kaasun tietämille.

Meni kentällä hermo prkl. Pitää avata kaasari ja kattoa mitä siellä on nyt vikana.
Kentällä ruuvasin seosruuvin ja neulan pois ja näin silmämääräisesti ei näkynyt mitään moitittavaa, o-renkaatkin näytti olevan ihan kunnossa. Sisälle kaasariin en nähnyt ja työkalut kentällä olivat vähän rajoittuneet, et en pystynyt tekemään mitään sen suurempaa tarkastusta.

Normaalisti huollon jälkeen pelit toimii kuin unelma, mutta tällä kertaa mentiin takapakkia :)

Jos jollakulla on vielä vastaava motti käytössä ja infot paperilla niin sopii laittaa tulemaan tänne mulle. Jos ohjekirjassa on annettu neulalle 3 kierrosta auki niin kaipa se siinä nurkilla pitää olla, nyt olen kuitenkin miltei 1.5 kiinni oletusarvosta niin ei se ihan tervettä ole. Ehkä toisen huollon myötä selviää mikä tuota pentelettä oikeen vaivaa.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 23 Toukokuu, 2013, 23:20:24
Trex 600 Nitroon on vaihdettu kaikki laakerit, mottia lukuunottamatta, mutta tämä ei ratkaissut aijempaa ongelmaa.

Ensimmäinen tankillinen on mitä makeinta lentämistä, menee niin hienosti.
Toisella tankillisella alkaa laitteet vaeltamaan, ihan holtitonta kampeamista oikealle...
Ja näin on käynyt viimeisellä kolmella lentokerralla, ensimmäinen tankillinen menee hienosti, toisella alkaakin sitten ohjelma.

Otin motin auki ja laakerit on pykälillä. Ilmeisesti tästä tulee sitten lämmetessään sen verran vibraa, että koko komeus menee ihan sekaisin...?

Uudet laakerit sisään ja menoksi. Muut hilut ovat kuin uusia, mäntä, sylinteriputki, veivi jne.

----------------------------------------

Pitkästä aikaa otin Raven 30E kiinteäsiipisenkin mukaan kentälle.

Mulla oli tossa pari ylimääräistä 4S 5000mah akkua ja lähdin niillä koittamaan, aijempaan 3S setuppiin verrattuna on enemmän tehoa, kiipeää pilviin melko rivakasti.

Emt, on toi lentokoneella lentäminen taas niin turhan tuntuista, ainakin itse kyllästyn siihen melko nopeasti.
Ihan hauska välillä lentää, mutta ei siinä vaan ole semmoista tuntua kuin kopteria paiskoessa.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 02 Kesäkuu, 2013, 14:43:22
Voe rähmä kun jaksaa sataa, nyt mennään jo neljättä päivää ja ihan solkenaan tulee.
Auto on laitettu trailerille ja jolla köytetty kuistin kaiteeseen, pääsee edes kuivinjaloin kylille kauppaan  ;D

Eipä tässä himassa ole sen enempää tekemistä niin kaivoin 50 rapukan rungon esiin ja siihen olevat "ylimääräiset" osat.
Talvella osui silmään muutama threadi tommoisen sähköistämisestä ja nyt kun on aikaa niin perehdyin tähän ja suunnitelma on valmiina, osat on myös tilattu. Lähinnä nyt motti ja nopari puuttui omasta varastosta + pientä tilpehööriä, kuten sopiva pinioni, pääratas ja moottoripukki.

Kaapissa on jouten jääneitä Futten S3050 servoja, nopeutta näillä oli muistaakseni 0.20/0.16 tjsp, sopivat sunnuntaiajeluun.
Motti ja nopari tulee tietenkin harrastekunkulta, Turnigy 1180kv ja sen kaveriksi K-Force 150A.
Motti on laskettu 6S akuille. 9T pinionilla ja E550 rapukan 111T päärattaalla ollaan 1900rpm nurkilla.
Akut 6S, samat millä ajan 500 rexiä. Periaatteessa sama setuppi kuin 600 rexissä, 2x 6S 3000mah akut rinnan = 6S 6000mah.

Akuille ois kolme mahdollista asennus vaihtoehtoa, päällekkäin, rinnakkain tai peräkkäin.
Peräkkäin tai rinnakkain tuntuisi ainakin nyt loogisimmalta kun painopistettä koitan miettiä, mutta se selviää kun saan vähän noita osia kiinni.

Eihän tässä mitään järkeä ole, et askarrellaan ajankuluksi  :D
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 24 Heinäkuu, 2013, 22:15:04
50 E rapukka on jaloillaan. Muutama pieni osa on vielä tilauksessa, muuten on valmiina setuppiin ja testilentoon.

Mitä tuohon 600 nitro rexin tärinöihin tulee niin taitaa tuo Align fbl nuppi olla valmis.
Lapapitimissä tuntuu klappia, ihan kun laakerit ois liian pienet... Toinen on ok ja toisessa on klappia sen verran että huomaa ihan selvästi.
Pitää varmaan laittaa uusi nuppi tilaukseen, jos se siitä sitten rauhoittuisi.
RJX ja muita nuppeja saa aika edullisesti, en tiedä josko semmoista sitten koittais  ::)
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 08 Elokuu, 2013, 20:43:04
50 sähkörapukka on lentänyt pari akullista ja siinä se, vielä on ehjänä.

6S 6000mah akuilla lentoaika 5min ja kennojännitteet 3.75V, ladatut milliamppeerit näkee kunhan akut tuosta latautuvat, mutta ihan kohtuullinen lentoaika.

Mod1 rattaat ja pinioni pitää melkosta meteliä verrattuna esim. trexin pienempään hammastukseen.

Liitteenä muutama kuva joista selviää mitä on tehty.
HK600 moottoripukki, pohjalevy 3mm hiilikuidustu ja runkopuolikkaita on koneistettu jotta 111T pääratas mahtuu pyörimään, rattaan edestä on miltei 10mm kairattu pois.

Noparille pitää vielä katsoa paikka, mahtuis hyvin runkolevyjen väliin, mutta painopiste saisi olla ehkä edempänä. Jos noparin pistäis eteen, servotelineen alle niin painopiste vois olla aika jees, tulee vaan tolkuttoman pitkät johdot motilta noparille, mut haittaneeko tuo...?

EDIT.
Nopari on siirretty servotelineen alle ja nyt painopiste on just eikä melkeen.
Lapakulmamittari tailboomin päällä ja ylösnostettaessa ei lukemat muutu nimeksikään, hyvä näin.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 09 Elokuu, 2013, 17:04:21
Tommonen systeemi siinä nyt sitten on, akut rinnakkain ja nopari edessä.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 30 Elokuu, 2013, 21:46:56
Taas on lennetty yhdellä laitteella ensilento, ja homma toimii.

Laatikossa oli ylimääräisenä 500 rexin sähköt, tuli sitten sopivasti myyntiin 500 mekaniikka niin korjasin sen talteen ja siihen hobbykingiltä DFC nuppi ja puuttuvat tilpehöörit, lapoja myöden.

Pientä palautetta pitää antaa harrastekunkulle,
1. HK500 moottoripukin ruuveista, reijät on 3mm ja ruuvit paketissa 2.5mm  ;D
2. DFC nuppi tuntuu hyvältä ja jämptiltä, alimmat linkit oli vaan niin merkillisen mittaiset ettei ne ainakaan omaan rexiin sopinut mitenkään päin. Onneksi omassa varaosalajitelmassa oli sopivat linkit niin homma on sen myötä kunnossa.
3. DFC akseli hobbykingiltä, ei ollu reikä osunut kohalleen. Ei saanut pulttia rattaan-akselin läpi ilman voimaa ja ähellystä, piti porata toiselta puolelta reikä isommaksi niin meni pultti paikalleen niin kuin pitääkin.

Akkulevy meni sentään suoraan paikalleen ja ruuvitkin oli oikeat, pääakselin laakeripukit laakereineen oli kanssa "virheettömät".
Palttiarallaa 50% tilatuista osista meni heittämällä kiinni, ei huono  :)

Setuppi,
Align DS510 servot nupissa ja perällä Graupner DES677BB
Align motti ja nopari
Spektrum AR7200BX fbl boksi
HK päälavat ja ne on vielä FB painotuksella, RJX hobbyn takalavat.

Neljä akullista lensin kun ei ollu latauskalustoa mukana kentällä. Toivottavasti huomenna keli sallii, jos näin niin pitää raahata sähköt mukaan jotta saa pidettyä kopterit ilmassa.

Lensi ilman tärinöitä ja värinöitä, nopeessa lennossa tuppas vähän täristämään, mutta gainin laskulla rauhoittui ja nyt lentää ihan kivasti.

Tilasin myös HK servoholderin peräservolle , mut empäs taas muistanut, että tuo Graupneri on vähän pienempi kuin Futten S9257...
Lasikuitulevyä oli onneksi pieni pala laatikossa niin sai senkin loppujen lopuksi kiinni.

Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 02 Syyskuu, 2013, 00:29:17
600 nitro rexi tuppaa tärisemään, tailfin tärisee ihan inan leijuttaessa, muuten en huomaa tärinöitä kopterissa.
Gyro tuppaa vaan korjaamaan ihan penteleesti oikeelle, jostain tulee vibraa runkoon, mutta mistä...

Torguetuben otin auki ja laakerin pikiksellä ohjekirjan antamaan 5-7cm keskipisteestä eteenpäin, se on nyt ainakin 6cm kohdalla.
Nuppia pyörittäessä tt tuppaa tekemään pientä ympyrää, mahtaisko tästä tulla sitten sen verran tärinää että gyro kiukuttelee  ::)

Pitää tilata uusi tt niin sitten sen näkee.


-------------------------


Aijemmassa postauksessa oli pientä ongelmaa TT70 motin kanssa.
Neulojen ero oli ilmeisesti liian suuri, siksi ei suostunut menemään yli 50% kaasun, sammui nanosekunnissa ilman mitään varoitusta.
Nyt on neulat haettu kohdilleen ja käy nätisti yläkierroksillakin.

On toi 60 rapukka vaan aika traktorin, en muistanutkaan, et se oli noin kankea. Siinä on kuitenkin Futten BLS451 servot nupissa, et ei pitäis olla niistä kiinni, alueet on kanssa miltei maksimissa. Lentää kyllä vakaasti, ei pienet puuskat haittaa menoa.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: pilot4fn - 02 Syyskuu, 2013, 06:22:09
Etsin piiiitkään omasta 600NP:stä tärinää noin vuosi sitten ja siinä tärinä aiheutti perän lavanpitimien klappi. Niiden vaihdon jälkeen lentänyt todellä hyvin.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 22 Syyskuu, 2013, 19:43:31
500 dfc lentää hyvin, peräakselissa\laakereissa oli vähän pykälää ja tuppas viimeksi olemaan vähän villi, mutta nyt uusien laakereiden ja akselin myötä lentää hienosti. Hk 500 dfc nupissa ei ole moitittavaa, swashissa on pientä väljää mut menköön nyt niin kauan kun pysyy yhdessä.

P#€#%@le, 600 nitroon laitoin uuden torquetuben ja perään lapapitimet, leijuttaessa ei peräevä värise laisinkaan, mutta muutaman minuutin leijuttelun jälkeen rupee laite kaatumaan oikealle ja sen verran reippaasti, että saa ihan tosissaan ruveta ohjaamaan.
En löydä mistään klappia, ei ylimääräistä ääntä tai mitään muutakaan, ei vaan suostu stana.

Taidan laittaa tutun ja turvallisen tankonupin tilaukseen, jos sillä sitten rupeis homma taas toimimaan.

50 rapukan peräremmi rupee olemaan viimeisillään, on kireällä, mut tuppaa pomppaan vas. etummaisen ohjurirullan alle, enenmpää en tohdi kiristää ja tailboom on kyllä paikallaan, että se ei pääse liikkumaan.
Onko vanha remmi ruvennu vaan joustamaan tjsp, uusi remmi ja samalla alu tailboom clamp estämään boomin liikkumist niin saa taas muutaman tankillisen paiskoa.

Tämä 50 rapukka on luottopakki, muut kiukuttelee niin tämä lentää ja hyvin lentääkin.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 22 Syyskuu, 2013, 21:49:49
50 rapukassa olikin tailboom poikki perän tail casen sisältä  :o
Taitaa olla tunnit täynnä, ilman torppia on hajonnut.
Kun remmi oli kireällä niin perä oli kuin yhtäpuuta, remmin löystyttyä tippu perä kuin concorden keula, aika liki tais olla torppi, tuskimpa ois montaa tankillista enää kestänyt.

No, nyt on elyq 50 vision tailboom ja remmi + tailboom clamp niin ei liiku enää prkl.

Luottopakki on taas kuin uusi, tai no saas nyt nähdä miten lentää... Osletettavasti paremmin kuin ennen operaatiota  :)
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: KL - 23 Syyskuu, 2013, 00:50:15
Tämä 50 rapukka on luottopakki, muut kiukuttelee niin tämä lentää ja hyvin lentääkin.

Pitikin myydä oma 50 Rapukka aikoinaan pois. Se tosiaan toimi kuin kello ja lensi hienosti.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 04 Lokakuu, 2013, 16:37:27
Sain kuin sainkin selätettyä tuon 600 rexän värinät ja tärinät.

Menköön nyt omaan piikkiin nämä tärinät.
Tuulettimessa on normaalisti 4 ruuvia. Yksi ruuvi on kateissa, tästä tais tulla vähän tärinää ja tuuletin ei pyörinyt ihan suorassa, et en tiedä oisko ottanut kiinni tuuletinkoppaan... tuuletinkopassa näkyy kirkasrantu johon joku on hangannut.
Ja tuulettimen/kytkimen asennuspalassa on kaksi kiristysruuvia, toinen oli 12mm pitkä ja toinen 16mm pitkä, ei tainnu tämäkään auttaa tärinään.

Tänään lensin useamman tankillisen ja nyt toimii kuten ennenkin, ei tärise eikä värise.


Trex250 sai Align3GX aivot ja hän lentää myös iloisesti, aikaajoin turhankin mielissään kun tuppaa perä väpättämään.
Gainin laskulla perästä tulee vähän veltto, pitää varmaan koittaa lisätä hiukan delayta niin josko sillä sitten muuttuisi paremmaksi.

Kuvassa iso- ja pikkuveli.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 06 Lokakuu, 2013, 21:48:58
CSI Turku on tutkinut ja tehnyt tarkkaakin tarkempaa tutkimustyötä, mikrometri tarkkuudella tarkasteltaessa on perälapasetkin ihan vinksinvonksin ja nämä ovat pari, Align numerosarja täsmää keskenään.

Kun vaihdoin kaikki laakerit tähän trex 600 nitro laitteeseen niin samalla vaihdoin perälapaset kun tarvitsin lapaset toiseen projektiin. Tietenkin tähän ykköspyssyyn laitoin uudet lapaset niin on ainakin tiptop, tai näin ajattelin, mutta ompas Align pojilla melkoinen heitto näissä lapasissa...
Onko muilla näin paljon heittoa perälapasissa?
Joskus olen takalapasia kattonut juomalasien välissä, ja aijemmat setit on ollut todella liki, tämä pari on nyt joku sekunda setti.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 06 Lokakuu, 2013, 23:41:17
Nyt on FBI, Karhukopla ja kaikki muutkin hälytetty paikalle, siltä ainakin näyttää kun nyppäsin kaikista 600 koptereista lapaset pois ja katson parhaan parin tuohon ainoaan fbl laitteeseen.
Neljä 600 sarjalaista on lentokunnossa ja yksi laatikossa + pari settiä varalapasia joista nyt sitten valitaan parhaat ja A, huomenna ois syytä olla kohtuullinen keli ja B, kopterin ois syytä olla näyttämättä ainuttakaan vastalausetta.

Kuvassa toinen Align setti, numeroltaan on myös pari ja tämmöinen sen pitäisi ollakkin, just eikä melkeen.

Muissa koptereissa olleet lapaset on hyvin lähellä. Miten onkaan osunut, että suoraan paketista on paskin setti osunut just tuohon fbl laitteeseen.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 07 Lokakuu, 2013, 20:23:12
Eilen meni taas ylitöiksi, mutta työt palkittiin ja tänään kopteri lensi taas ilman värinöitä.

Perä ei millään kierrosalueella täristä, lapaset on nyt ainakin kohdallaan.
Tuubi oli myös pois ja tarkastin kaikki laakerit ja tuubin laakerin mittasin, mutta kaikki tuntui olevan kondiksessa.
Tänään lensin viisi tankillista ja nyt meni ilman ongelmia, ei pienintäkään oiretta =)

Fuili on miltei loppu, et pitää varmaan huomenna tai keskiviikkona ajella paikalliseen rc supermarkettiin hakemaan muutama pönttö menovettä.

Taitaa aistia toi kopteri, että jollei rupee hiljalleen lentämään kunnolla niin hän on äkkiä myyntipalstalla =P
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 13 Lokakuu, 2013, 20:53:56
Oikein maukas päivä, aurinkoa, tyyntä ja oisko ollu +15. Meni enemmänkin istuskeluksi, mut mikäs siinä, tuli ainakin nautittua säästä.

Kaiken kaikkiaan lentoja kertyi 11,
Raptor 50SE 2
Raptor 50E 4
Trex 600 N 5

Oli pakko käydä hakemassa muutama varaosa kesken päivän ja siihen tuhraantui taas muutaman minuutti, vaikka kohtuu lähellä kenttää asunkin.
600 nitrosta meni heti kättelyssä canopyn alimmainen muovikiinnike, räks poikki ja pari lentoa siitä meni tail boom support end.
50 rapukasta meni tailboomista yksi ohjuri, se on monesti liimattu ja nyt haurauttaan napsahti poikki, no varaosat on kotosalla, et tunnin työ ja kaikki on taas RTF.

Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 16 Lokakuu, 2013, 19:38:54
On päässyt pahasti pölyttymään tämä kunnon työjuhta, eli rex 500.

Tankonuppi ei tee mitään ennalta-arvaamatonta. Mä en ole vielä päässy sisään noihin fbl laitteisiin vaikka niitten kanssa on nyt vähän tullutkin touhuttua. Pitäis varmaan säädellä ja koittaa, että mitä kaikkea pc-softalla saa säädettyä...

Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 19 Lokakuu, 2013, 23:56:49
Tänään oli taas niin magia keli, jotain pahaa tämä taitaa enteillä, mahtaisko huomenna tulla sitten jo lunta!?

50 Rapukka 5 lentoa
HK600GT 5 lentoa

Kaveri treenaa jotain tunnistamattomia liikesarjoja mcpx kopterilla ja aikaajoin tuppaa vähän karkaamaan, mut onneksi kentällä on kestävä turvaverkko, muuten ois voinu kerhotalon seinään tulla naarmu =)
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 20 Lokakuu, 2013, 19:37:13
Maukas päivä kaiken kaikkiaan, sen mitä iltapäivästä kerkes kentällä pyörähtämään.

Raptor 50 SE 3 lentoa
HK600GT 5 lentoa ja tälle tuli täyteen 75 lentoa kaikenkaikkiaan.

Mitä tähän HK600GT kopteriin ja lennettyihin 75 lentoon tulee, niin ei ole paljoa pahaa kerrottavaa.
Kaikki laakerit on vielä alkuperäisiä ja mitä niitä nyt tässä pystyy seuraamaan niin ei tunnu pykäliä. Koitetaan päästä 100 rajalle ja katsotaan sitten millaista laakeripölyä on laite täynnä =)

Nyt rupee töiltä jäämään taas aikaa niin kerkee kentällekkin, mut nyt ollaan ihan kelien armoilla, toistaiseksi kelit on ollut ihan top... Kohta saa varmaan kaivaa Phoenixin esille ja ruveta treenaamaan sisätiloissa.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 27 Lokakuu, 2013, 21:05:09
Tänään oli kentällä mukana suurempiakin voimia, oli melko lähellä 60 rapukan tontti...

Litkut tankkiin ja kaikki kunnossa, mut miten ei perä oikeen toiminut. Aikani runkkasin johtoja ja sieltähän se löytyi,  johto on katkennut sisäänmenon kohdalta. Siinä ja tässä, et oli kontaktia.

Graupneri DES808 tilauksessa niin saa tuon perän taas kuntoon.
Mulla on 50 rapukassa tommonen DES808 ja se toimii hyvin, 45,00€ servosta on myös kohtuullinen ja kestää 6.0V.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 28 Lokakuu, 2013, 20:20:48
Torpin jälkeen kasasin 500DFC kopterin ja kerkesin manaamaan HK nupin kun ahistaa aika pahasti align alkup.osilla.
Aattelin mittatoleranssien tekevän kepposia, joten tilasin muiden romujen yhteydessä Align DFC nupin.

Fast-ladilta saapunut paketti pöydälle ja tutkimaan osia, koitin mittailla mitä nyt tönärillä saa mitattua ja main rotor housing on sama, samoin lapapitimet. Osia vertailin assembly manuaaliin ja sieltähän se ero löytyi, align alkup.manuaalissa on annettu lapapitimien sisällä olevalle prikalle 0.8mm paksuus, paketissa on kuitenkin 0.5mm prikat, hhmm...

Kyllä on taas merkillistä, kasasin HK nupin noilla 0.5 prikoilla ja se on siinä, liikkuu kuin silkkiä vaan, prkl kun ei voi enää manuaaliinkaan luottaa.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 06 Marraskuu, 2013, 23:29:42
HK600GT kopteriin laitoin Align nupin kun semmoinen sattui tulemaan sopivasti vastaan.
HK nupin purkasin pöydälle ja mielenkiinnosta mittailin main rotor housingia kun siinä on niin perhanasti väljää.

Nuppi oli uutena auki kun pistin rasvaa ja lukitteet. Silloin osui silmään ettei nupissa ollut muovista holkkia, feathering shaft sleeve.
Ajattelin tietysti ettei semmosta sinne kuulukkaan kun ei kerta ollut sisässä. Tässä mittaillessa totesin Align ja HK nupin olevan täydellisiä kopioita, HK nupista on vaan unohtunut tuo sleeve. Uusilla kumeilla nuppi on jämpti, mutta näillä 70 akullista lennetyillä harmailla tuntuu reilusti välystä.
Pitää pajalla varmaan tehdä tommonen muoviholkki ja tutkia mikä on tilanne.

-----------------

Toinen 600 nitro räksästä muutettiin fb laitteeksi, ihan vaan testimielessä.
Align nuppi ja tänään tuli viimeinen puuttuva palikka freakwaresta, uusi swashi. Lapakulmat ja perän limitit kuntoon.

Perässä Spartan DS760 + Align DS620.
Kaikki kiinni ja homma toimii. Onnekseni rupesin sorkkimaan johtoja ja siitä tämä he***tti  alkoi. Servo heittää nurkkaan ja gyron valo vilkahtaa...
Sekunnissa kaikki on kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Johtoja olen heilutellut, liittimet tarkastettu, servoa testattu ilman gyroa ja ties mitä, 10min yhtäjaksoisen räpläämisen aikana gyro saattaa tehdä kerran-kaksi tämän ja muuten ok.

Koitin toisella vastarilla ja virtalähteellä, en saanut mitään ongelmaa aikaan. Pistin Futten GY401 kopterissa kiinni olevaan vastariin ja koitin heilutella johtoja, mut ei niin ei, ei ongelman ongelmaa.

Taitaa tulla pitkä yö...

Oluet on loppu ja viimeistä Ikean päärynäsiideriä viedään, en luovuta ennen kuin tämä selviää.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 07 Marraskuu, 2013, 00:28:18
Nyt kun kelailee taaksepäin niin tulee näitä ajatuksia.

Toi HK600 kopteri tippui kerran taivaalta gyro failin takia... Rotaatiolla pirotelle heinikkoon, tämän seurauksena taisin vaihtaa landarit, muuten ei tullut tuhoa. Mitään ongelmaa en löytänyt vaikka kuinka etsin, vastari ei vilkutellut eikä mitään muutakaan.
Silloin perä sekosi ja kopterissa oli tämä sama vastari joka on nyt tuossa 600 nitrossa ja siinä on ongelmaa tuon Spartanin kanssa.
Spektrum AR8000 ja dsmX sateelliitti sen kaverina, tämä setti meni uutena tuon HK600 kopterin kyytiin, että ei ollut torpattu, uitettu nitrossa tms.

Kaipa uudessakin voi olla murhetta, hhmm...
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 11 Marraskuu, 2013, 22:54:08
Vaihdoin tuohon Spartaniin gainin servoliittimen ja sorkin tuossa toissa päivänä koko salkkareitten ajan johtoja eikä tehnyt mitään odottamatonta. Vanhalla liittimellä oli ihan siinä ja tässä, että oli kontaktia.

Trex 600 N 2. on päivitetty FB laitteeksi, servoina DS610 ja perällä DS620 + spartan ds760.
Mottina on Align OS 55 HZ Max. Tämän sain tankillisella hyvään säätöön. Sattuiko tuuri, eikö ole niin nirso säädöstä vai mistä mahtoi johtua, mut käy nätisti ja tehoa tuntuu olevan. Lämmöt on rontti 85´ sylinterin juuresta mitattuna.

Mulla on fbl laitteitten kanssa vähän semmosta arkuutta havaittavissa, en ihan 100% luota siihen. Tankonupilla ei tarttee ihmetellä ja on siinä vaan erillainen tuntuma, se ei tee mitään omaa ja yllättävää.
Olen jonkun kymmenen akullista ja tankillista lentänyt tangottomalla laitteella eikä ne ole kyllä mitään odottamatonta tehnyt. Ainut oli tuon toisen nitron tärinät/värinät jotka aiheutti hiukan päänvaivaa, mutta muuten ei ole ollut varsinaisia ongelmia.

Tuossa hyllyllä on tuo 450 poro odottamassa servoja, 6S setuppi ja Align 3gx kiinni. Se saa ruveta toimimaan työjuhtana tässä kylmenevinä talvipäivinä, josko sillä pääsis oikeen kunnolla sinuiksi noihin säätöihin.
Siihen on maltillisesti kaksi 6s akkua, niihin saa kentällä työnnettyä äkkiä virtaa sisään, ei tarttee odotella ja ihmetellä sen pitempään.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 11 Marraskuu, 2013, 23:02:07
Vaihdoin tuohon Spartaniin gainin servoliittimen ja sorkin tuossa toissa päivänä koko salkkareitten ajan johtoja eikä tehnyt mitään odottamatonta. Vanhalla liittimellä oli ihan siinä ja tässä, että oli kontaktia.

Trex 600 N 2. on päivitetty FB laitteeksi, servoina DS610 ja perällä DS620 + spartan ds760.
Mottina on Align OS 55 HZ Max. Tämän sain tankillisella hyvään säätöön. Sattuiko tuuri, eikö ole niin nirso säädöstä vai mistä mahtoi johtua, mut käy nätisti ja tehoa tuntuu olevan. Lämmöt on rontti 85´ sylinterin juuresta mitattuna.

Mulla on fbl laitteitten kanssa vähän semmosta arkuutta havaittavissa, en ihan 100% luota siihen. Tankonupilla ei tarttee ihmetellä ja on siinä vaan erillainen tuntuma, se ei tee mitään omaa ja yllättävää.
Olen jonkun kymmenen akullista ja tankillista lentänyt tangottomalla laitteella eikä ne ole kyllä mitään odottamatonta tehnyt. Ainut oli tuon toisen nitron tärinät/värinät jotka aiheutti hiukan päänvaivaa, mutta muuten ei ole ollut varsinaisia ongelmia.

Tuossa hyllyllä on tuo 450 poro odottamassa servoja, 6S setuppi ja Align 3gx kiinni. Se saa ruveta toimimaan työjuhtana tässä kylmenevinä talvipäivinä, josko sillä pääsis oikeen kunnolla sinuiksi noihin säätöihin.
Siihen on maltillisesti kaksi 6s akkua, niihin saa kentällä työnnettyä äkkiä virtaa sisään, ei tarttee odotella ja ihmetellä sen pitempään.

Onko sulla Hatori ton OS:n perässä. Hatorilla tulee mukavasti tehoa ja on aika laaja säätöalue.
Jos menee vähän laihalle alkaa polttaa tulppia.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 11 Marraskuu, 2013, 23:34:54
No itseasiassa, liitteenä kuva tuosta putkesta.

Googlen kuvista koitin katsella, mutta ei osunut silmään ihan vastaavaa putkea. Makkarat on samanlaiset mitä Hatoreissa, mut mallia en osaa sanoa. Voi olla joku muukin putki, en itseasiassa tiedä mikä tötterö tämä on.

Pimp my helicopter, taaempi landari on matalampi mitä etummainen... Ei ollut laatikossa muita landareita niin oli pakko korvata vanha hajonnut tuolla matalammalla. Pitää seuraavaan tilaukseen laittaa oikeat landarit.
Tämä yhdistelmä on tuolla nurmikentällä oikeen tt rattaiden hammaspeikko =)
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Sandu - 12 Marraskuu, 2013, 00:01:41
Ei tullut mieleen laittaa matalampia eteen? ;)
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 12 Marraskuu, 2013, 08:28:45
v.loppuna kävi käpälä ja nyt landarit on vaan työnnetty putkien päälle, ei ole edes ruuvattu kiinni, sen verran vaan paikallaan, että koperi pysyy pystyssä.
Ei tässä viikolla enää kerkeä kentälle kun pitää askarrella töissä. Viikonlopuksi uudet landarit kiinni ja kentälle.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 14 Marraskuu, 2013, 19:35:59
600GT kopteri on siirtynyt fbl aikaan.
600 nitron mukana tullut Align 3G nuppi on kiinni ja sitä ohjaamassa Align 3GX.

Toivottavasti viikonloppuna kelit sallii niin pääsee testaamaan ja läppäri mukaan kentälle niin voisi testata softasta käsin erillaisia säätöjä. Jos tästä saisi vähän tankonuppimaisen fiiliksen niin ero näiden kaikkien lentävien välillä ei olisi niin suuri.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 01 Joulukuu, 2013, 18:10:53
Align trex 600 fb kopterin Spartan DS760 gyro vaihtui Spartan Quarkkiin, pari tankillista kävin kentällä pyörittämässä ja toimii kuin muutkin gyrot.

Hienosti pitää, pallon siirsin servoarmilla reikää sisemmäs niin loppui stopeissa väpätys. DS760 oli samaa väpätystä havaittavissa, mutta sen kanssa en jaksanut tahkoa sen enempää. Tuo DS760 katkoo välillä signaalia, en ole saanut paikallistettua tuota vikaa sen enempää ja on todella randomia, tämän takia pistin tuon Quarkin kiinni ja nyt mennään ilman turhaa mietintää, et pysyykö perä vai ei.

Tuossa on nyt DS610 servot nupissa, perällä ja kaasulla Savox 1257, gyrona Spartan Quark ja virrat suoraan 2s LiFestä.
Motti Align OS 50 HZ Hyper ja putki on toistaiseksi tuntematon, olen koittanut tehdä salapoliisityötä ja surffannut googlessa, mut eipä ole vielä osunut silmään ihan vastaavaa putkea.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 08 Joulukuu, 2013, 16:35:00
Sekaiseen laivueeseen tuli taas uusi kopteri.

Raptor 50X
Motti, RedLine .53
Nupissa, Graupner DES808BB
Perällä, Graupner DES807BB + Futten GY401

Simppeli runkorakenne, tykkään.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 15 Tammikuu, 2014, 18:25:02
450 Pro alzrc lentää sievästi.
6S setuppi tuo tohon 450 sarjalaiseen mukavasti potkua =)

Align 3GX mokkula 4.0 firmiksellä
Nupisssa S306G-HV servot
Perällä EMAX ES9257
Jamara Xetronic 60A nopari ja Turnigy SK3 helidrive 1700kv motti
Turnigy siniset 1300mah 6s akut x2


Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 19 Tammikuu, 2014, 09:33:25
450 poron perän kanssa on vähän erimielisyyksiä.

Perä mekaanisesti on herkkä, ei tahmaa, liikkuu kevyesti.
Ensilennolla perän servoarmin pallo oli 10mm keskikohdasta, sittemmin siirsin 7.5mm, mut vieläkin on pirossa vähän pakkia ja nopeassa lennossa perän saa wägäämään.
Gainin laskulla wägäykset loppuu, mut perästä tulee kuminauhamainen ja vauhdilla peruuttaessa perä antaa periksi.

Jos kelit sallii niin pitää lähteä kentälle ja koittaa pistää hivenen delaytä perään.
Perässä on paketissa tulleet Alzrc perälavat jotka eivät ehkä nekään ole ihan ne parhaimmat, näyttävät aika rajuilta meinaan. Pakissa on Align kuitulavat, et ehkä niitä pitää koittaa.

Kyllä tolla nyttenkin lentää, mut nopeissa manuuvereissa on pientä pelkoa pe******ä.

Tovi menikin ilman 450 laitetta, silloin tuntui niin ajanhaaskaukselta tommone neljäpuokki... Mut onhan tommonenkin aika metka laite, kaikissa kokoluokissa on vaan sitä jotain.
Ja suurena plussana tuossa on tuo akkujen lataaminen, kentällä autonakku riittää virtalähteeksi ja kopterin saa pidettyä taivaalla miltei tauotta.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 17 Kesäkuu, 2014, 21:48:05
Lentoja kertyy harvakseltaan, mutta nyt kun kelit sallii niin päivässä saattaa tulla parikymmentä lentoa.
Kalusto on ehjänä ilman torppeja, osia on joutunut tosin vaihtamaan entistäenemmän.

Rapukan kytkin rupes kilkattamaan, onneksi ei tullut muuta tuhoa. Lentoja +100.

HK600GT remmiperän vetoratas on kulunut 1/2 alkuperäisestä paksuudesta, laakeri ei tunnu ainakaan näin sormin pykältävän sen suuremmin, mahtaako materiaali olla vaan niin pehmeää, et murunee silmissä...
Tällä on nyt ulkomuistista about 120 lentoa. Nuppia ja tuota vetoratasta lukuunottamatta kaikki on vielä alkuperäistä hobbykingiä.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 13 Marraskuu, 2014, 22:58:07
Koptereita on tullut vaan lisää, mitään ei malta myydä pois... Puuhatila pullollaan.

Viimeisimpien joukossa 450L Domi kitti. Conradista löysin, avattu paketti joka on jostain syystä palautettu takaisin myymälään, 325,00€ köyhdyin tästä kitistä, ja siinä oli siis kaikki mukana.

Gaui X3 tuli kaverilta, valitteli Gauia niin äänekkääksi että hänen oli pakko saada KDS chase tilalle. No 80,00€ kymmenen akullista lentäneesta X3 mekaniikasta ei ollu paha jotta korjasin senkin talteen =)
Gaui X3 on Domin motilla ja noparilla, servot TGY S306G-HV ja Spektrumin fbl purkki, lentää hienosti ja tykkään tosta akun pika kiinnityksestä, samoin kuin rexin domissa.

JR Forza 450 on JR kitti sähköillä ja Allun 3GX spektrumin sateelliitilla. Hienosti sekin lentää, mut 3S setuppi on vähän niin ja näin. Pitäiskö koittaa miten se jaksais Govi modella, ei lopussa tippuis kiekat niin paljon..?

AlzRC lentää myös hyvin, siinä on HK sähköt kaikkineen, tai no Allun 3GX gyro on kiinni.
Tämän kanssa on hiukan jumppaa, uusimman 3GX päivityksen myötä perä antaa hiukan pakkia stopeissa. Pitäis tohon softaan varmaan perehtyä hiukan enemmän  ::)
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 29 Kesäkuu, 2015, 23:09:52
Tallissa tapahtuu,
JR Forza450 lähti uudelle omistajalle ja Domi tömähti tonttiin sen verran ettei semmoista enää tallista löydykkään, sähköjä lukuunottamatta.

Luottopakit eli 600 nitro rexit saa lentoaikaa, sen minkä perse kestää niin tankki täyteen ja taivaalle. Nitrossa on omat hommansa, mut omalle kohdalle sopii paremmin tankkaaminen kuin akkujen lataaminen ja laturin räplääminen. Tuppaa olemaan lentäminen niin epäsäännöllistä, nitro ja kenttäpakki on helppo ottaa kantoon ja kentälle.

Kelit suosii, rilli tulilla ja kenttä kondiksessa.
Otsikko: Vs: Ramin hubschraubenit 2012
Kirjoitti: Rami - 30 Kesäkuu, 2015, 22:22:32
En tiedä mikä nyt on vikana, tuntuu taas tapahtuvat vähän turhan paljon.
Domi pölähti peltoon ihan omasta virheestä. f3a kone tippui samaan peltoon, koppa irtosi ja en tiedä oisko osunut vastariin ja elen piuhat irti, elen piuha oli ainakin maassa irti ja ilman kontrollia se sinne peltoon pölähtikin et vois olla, ja pitkälti samaan kohtaankin domin kanssa. Tänään sitten 50SE rapukka viereiselle pellolle.

Rapukka sananmukaisesti räjähti ilmassa, en osaa sanoa mitä tapahtui. Sen verran pamahti ettei ole ennen tommosta käynytkään. Vaakalennosta PUM, canopy leijali irrallaan ja kone tippui muutamassa osassa maahan.
Canopyn irtoamiseen en usko, etummaiset thumb screwit oli vielä paikallaan. Toinen lapa repi pultin lapapitimistä irti ja se on jossain pellolla, en onnistunut paikantamaan.

Runko on ehjä mikä ei ole mikään uutinen Rapukan käyttäjille, mut muuten onkin sitten vähän sälää roskapussissa.

Kone tosiaan tippui metriseen heinään ilman kierroksia, peräputkessa on parit jäljet et boomstrike on tullut, mut vaikea uskoa et vaakalennossa pamahtaa.

Tää oli tämmönen viikko. Jos rakentais ton vaiheessaolevan 55 yakin renkailleen niin vois mennä senkin nyt vielä tutustuttamaan tonne meijän peltoon.


50 Rapukan pääakseli on ottanut sopivan osuman.