Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => E-Sky Sähkökopterit => Aiheen aloitti: Mika Lukumies - 14 Marraskuu, 2009, 00:28:05
-
Minkälaista öljyä olette linkeissä ja muissa nupin osissa käyttäneet?
Tällä hetkellä nupissa on valmistajan omat öljyt, mitkä lie Möllerin kalanmaksaöljyt. ;D
Eilen kävin ensimmäistä kertaa kopteria leijuttamassa, ilman lämpötila +2. Yllätyin meinaan positiivisesti, tässä kopterissa hinta/laatusuhde mielestäni erinomaisesti kohdallaan.
Tänään ilman lämpötila -6 astetta. Kopteri toimi ensimmäiset minuutit hyvin, mutta sitten alkoi tuntua ettei ohjaus ole enään niin tarkka/herkkä kuin se alussa oli. Kopteria tutkiessani, huomasin nupin linkit ym osat olevan hieman tiukan oloiset. Eli olisko kalanmaksaöljyt jäätyneet vai kutistuuko muovi pakkasessa noin paljon?
-
Paha sanoa, varmasti pätee joka kopteriin tämä keskustelu.
Itse en käytä mitään, ei ole tarvetta käyttää.
Nitrossa ne tahtoo öljyyntyä omastapuolestaan, mutta sähköissä en käytä.. ei tarvitse.
-
HBK3:een laittelin perän liukuun aina vähän aseöljyä, kun tykkäsi muuten ruveta jämähtelemään.
HK 450:een ei oo tarvinnu lisäillä minkäänlaista voitelua.
-
Mulla on beltis cx nuppi ja itse oon käyttäny ihan jotain silikoniöljyä tai vastaavaa markettikamaa.
En ainakaan eilen huomannu 3 akullisen verran pikkusen pyöriessä mitään, tosin mun taidoilla ei varmaan näy vaikka jäykistyskin. Sopiiko tollainen normi spray mitä prismasta esim. saa nii nupin rasvaukseen?
-
Ai niin, hihnalle käytän vähän silikonisprayta niin ei muodostu staattistasähköä.
-
Samapa kai se on mitä sinne työntää kuhan on tarpeeks juoksevaa :)
-
Paha sanoa, varmasti pätee joka kopteriin tämä keskustelu.
Itse en käytä mitään, ei ole tarvetta käyttää.
Nitrossa ne tahtoo öljyyntyä omastapuolestaan, mutta sähköissä en käytä.. ei tarvitse.
Tarkoitin lähinnä sitä, että kun pitää huolta osien voitelusta, niin osien kuluminen hidastuu vaikka ne ovatkin kulutus tavaraa.
Irrotin kopterista nupin, laitoin viideksi minuutiksi pakkaseen ja nuppi oli taas jäykän oloinen. Ei muuta kun nuppi palasiksi pöydälle, osien pesu fairylla, nuppi kasaan ja crc:tä perään.
Nyt toimii hyvin. :)
-
Ööö, tuskinpa tuosta pakastamisesta nyt mitään hyötyä oli?
-
Ööö, tuskinpa tuosta pakastamisesta nyt mitään hyötyä oli?
Luultavasti testattiin että jähmettyykö ne rasvat?
Tuskinpa nuissa linkeissä kuluminen on niin hurjaa että sitä saaataisiin huomattavasti rasvalla vähennettyä, liikettähän voi aina keventää voitelulla jos on toimivaa tavaraa.
-
Muovi kutistuu pakkasessa metallisten linkkipallojen ympärillä, siitä johtuu jäykistyminen. Linkkejä voi varovasti avarella linkkityökalulla. Veikkaan että torppaat koneestasi joka ikisen linkin kahtia ennenkuin ne kuluvat vaihtokuntoon... ::)
-
Ööö, tuskinpa tuosta pakastamisesta nyt mitään hyötyä oli?
Juu se oli rasvojen testausta vaan.
Tarkemmin ajatellen, Hermis kirjoitti ihan asiaa. ;D
-
Linkit ei ole ainoot jotka voi jumittaa nuppia talvella. Mulla meni koko 450:n washout base ihan jumiin kun käytin sellasta öljyä mikä jähmetty kylmässä. Nykyään en laita nuppiin mitään öljyjä, eipä tunnu olevan tarvetta.
-op-
-
Jos haluaa liukasteita käyttää, nii tässä vähän vinkkejä.
http://www.heliguy.com/Forum/lubrication-dos-donts-whats-and-whys-t35792.html (http://www.heliguy.com/Forum/lubrication-dos-donts-whats-and-whys-t35792.html)
Mitä tästä opin.
Tuo mineraaliöljypohjaisen voiteluaineen sopimattomuus muovin kanssa oli mulle aivan uutta. Enpä tosin tiedä vieläkään mikä liukaste pohjautuu synteettisen öljyyn.
Hieman silikoniöljyä perähihnalle riittänee mulle perusvoiteluksi. En käytä PTFE-sumutetta (kiinteä voiteluaine).