Kopterit.net
Helikopterit => Skaalakopterit => Aiheen aloitti: jklockars - 10 Marraskuu, 2009, 00:52:51
-
Ropellihatun mediheliprojektin lueskelun jälkeen tälläinen tunnettu ideavaras ei voinut muuta, kun aloittaa oman pelastushelikopteri peten kasaamisen.
Ensin soitto Peten toiminnanjohtajalle, joka oli erittäin kiinnostunut projektista ja lupasi auttaa parhaansa mukaan.
Nyt sitten vasta alettiin miettimään itte projektia. Laatikosta löytyi vielä yksi kasaamaton HK:450 kopteri eli tästä lähdetään.
Pienen googlettelun ja visakortin itkettämisen jälkeen, tuloksena on seuraavaa: Helicoptersonlyltä ec-135 scale koppa, RC711:lta nuppiin hitec 5060 mg servot, flying-hobbystä heliartistin nelilapanen nuppi, ec-135:sen peräpuhallin (tai mikä fan systeam lieneekään nimeltään) ja heliguyltä helicommand 3d, stabiloinniksi.
Perälle tulee varmaankin futten 9257, jos ei nyt sitten mitään mullistavaa kävele yhtäkkiä vastaan. Moottori taas on Jonekselta tulossa, scorppioni, mutta en kuollaksenikaan muista sitä kilometrin pitkää numerosarjaa.
Käytännössä vielä puuttuu nopari, lavat ja valosarja. Valosarjasta ja lavoista saakin heittää ehdotuksia. Jotenkin tuntuis hassulta laittaa nelilapaiseen nuppiin 325 pitkät lavat, itte miettisin että vois olla lyhyemmätkin. Valosarjaa taas en oikein tiedä mistä tilais. Toinen ongelma on se, kun en edes tiedä vielä mitä valoja petessä on.
Tästä projektista lisää taas kun saa jotain osia kotiinpäin ja pääsee alottamaan.
-
Voihan ne lavat olla 325, mutta se meinaa sitä että moottori pitää olla tehokkaampi.... tosin muutenkin jo 4 lapanen nuppi ottaa enemmän ku 2.
Kysy sieltä peteltä että mitä valoja se kantaa ^^
Lavoiksi varmaan käy mitkätahansa, jotku lasikuituhalppis lavat? Maalaamalla saat scale lookkia niihinkin^^
Moottorin mukaan nopari, tutki millaisen noparin kyseinen scorppari tarttee.
-
Voihan ne lavat olla 325, mutta se meinaa sitä että moottori pitää olla tehokkaampi.... tosin muutenkin jo 4 lapanen nuppi ottaa enemmän ku 2.
Kysy sieltä peteltä että mitä valoja se kantaa ^^
Lavoiksi varmaan käy mitkätahansa, jotku lasikuituhalppis lavat? Maalaamalla saat scale lookkia niihinkin^^
Moottorin mukaan nopari, tutki millaisen noparin kyseinen scorppari tarttee.
Lähinnä sillä skaalamaisuudella mietin niitä lapoja, että mahtavatko olla ylipitkät?
Peteen olis tosiaan tarkoitus mennä tutustumaan ensi viikolla. Melkeen pakkohan se on kun pyydettiin. Samalla tosiaan pitää katsoa ne valot. Valoja vain tuntuu huonosti olevan myynnissä, ainoa varteenotettava vaihtoehto näytti olevan rclights.com, mutta siitä tais olla jo huonoja kokemuksia.
Nopariksi ajattelin laittaa kylmän viileästi turnigyn 40A halppis noparin.
Akuiksi 3s lipot, ettei moottorin kierrokset nouse liikaa.
-
4-lapanupilla ja fenestronilla 4S on vissiin vähän niinkuin must. Ei tahdo riittää potku muuten...
Mitä lapoihin tulee, niin oikean EC135:n mitat ovat: rungon pituus 10,21m, roottorin halkaisija 12,16m
Heliartistin koppa on 735mm pitkä ja 450:n roottorin halkaisija on 710mm joten liian pitkät nuo 325mm lapaset eivät todellakaan ole.
rc-lights.com:ista ei ole tietoa eikä kokemusta minulla, mutta http://www.rclighting.net/, tuonne älä astu edes virtuaalisella jalallasi...
Sälli on nimittäin hoitanut mun reklamaatiota varmaan jo kolmatta kuukautta ja kertaakaan ei ole oma-aloitteisesti mitään asian tiimoilta kertonut vaan kaikki on pitänyt kysyä itse.
-
Täältä ostin itse omaan MD500 valot hyvin toimineet.
http://www.verticalhobby.com/kauppa/tarvikkeet-lights-c-23_46.html (http://www.verticalhobby.com/kauppa/tarvikkeet-lights-c-23_46.html)
-
Täältä ostin itse omaan MD500 valot hyvin toimineet.
http://www.verticalhobby.com/kauppa/tarvikkeet-lights-c-23_46.html (http://www.verticalhobby.com/kauppa/tarvikkeet-lights-c-23_46.html)
Tuo on muuten varmasti lähes paras mahdollinen valosatsi, mutta ainakin silloin kun minä olin valo-ostoksilla, oli hyllyssä vain settejä 5mm ledeillä. 450 vaatii ehdottomasti 3mm ledit jos mielii säilyttää jonkinasteisen skaalan valojenkin osalta. Tosin muistaakseni tilaamalla olisi 3mm settejä saanut mutta en jaksanut silloin odotella. No, miten kävikään. Nyt on valot vinksin vonksin ja tatti otsassa... ;D
Mietin itsekin että koska ledit on edellisestä sarjasta jäljellä ja jo kopassa kiinni, taidan ostaa ohjausyksikön ko. puljusta.
-
4-lapanupilla ja fenestronilla 4S on vissiin vähän niinkuin must. Ei tahdo riittää potku muuten...
Mitä lapoihin tulee, niin oikean EC135:n mitat ovat: rungon pituus 10,21m, roottorin halkaisija 12,16m
Heliartistin koppa on 735mm pitkä ja 450:n roottorin halkaisija on 710mm joten liian pitkät nuo 325mm lapaset eivät todellakaan ole.
rc-lights.com:ista ei ole tietoa eikä kokemusta minulla, mutta http://www.rclighting.net/, tuonne älä astu edes virtuaalisella jalallasi...
Sälli on nimittäin hoitanut mun reklamaatiota varmaan jo kolmatta kuukautta ja kertaakaan ei ole oma-aloitteisesti mitään asian tiimoilta kertonut vaan kaikki on pitänyt kysyä itse.
Totta tosiaan, enpä edes lapojen pituutta huomannut verrata oikeaan. Ehkä tässä pitäisi ottaa enemmänkin skaalamainen ajattelutapa. :D Nyt on yksi ongelma vähemmän.
Valoja olen ajatellut kysyä verticalista jahka nyt saa tietää mitä valoja petessä on perus navigointivalojen lisäksi..
Tota 4s lipoa olen kanssa miettinyt ja nyt en oikeastaan tiedä kummalla sen tekisi. 3s lipoa olen miettinyt sen takia, että en hae mitään pitkiä lennätysaikoja kopterilta n. 5min on ihan riittävä. Lisäksi olen miettinyt että laittaisiko erillisen vastarinakun helicommandin takia. Toisaalta toinen akku tuo lisää painoa eli on poissa suoraan lennätysajasta. Kun taas jos laitan 4s lipon niin moottori ottaa kierroksia taas muutaman tuhat enemmän. Moottorin kv-luku on siis 2580. Eli ideoita otetaan vastaan.
Lisätään vielä, että sähkökopterien kanssa en ole tosiaan pelannut juurikaan aikaisemmin. Sitäkin vähemmän skaalakopterien kanssa, joten tässä projektissa voidaan sanoa, että olen ihan täysin aloittelija.
Eli ideoita erillisestä vastarinakusta ja lipoista saa heitellä, niin ja tietenkin kaikesta muustakin.
-
4s akkuhan tuo "vaan" lisää voimaa, voi olla että 3s:llä ei jaksa pyörittää niin helposti "raskasta" nuppia niin kuumenee jne. pistä vaan 4s niin ei tule myöhemmin miettittyä että olisiko pitänyt, ei kuitenkaan paljon kalliimpi, käsittääkseni turnigyn 40A plush säädin kelpuuttaa 4s akkuja myös.
Ja tuohossa kokoluokassa varmasti helicommandi saa virtansa ihan normi akusta, tosin varmaan tarvitaan erillinen stepdown jännitteen pudottamikseksi, helicommandiin en ole perehtynyt...
Ja jos ei sopivaa sarjaa löydy niin ainahan näppäränä voit itse tehdä ;)
Voithan kysyä peten johtajistolta että sponsoroiko ne sulle sen tarroitukseen oikeessa mittakaavassa ::)
-
4s akkuhan tuo "vaan" lisää voimaa, voi olla että 3s:llä ei jaksa pyörittää niin helposti "raskasta" nuppia niin kuumenee jne.
Kyllä tuo yhden kennon ja 3,7v lisäys vaikuttaa kierroksiin suoraan.
KV luku ilmoittaa montako kierrosta minuutissa moottori pyörii per voltti.
Esimerkiksi 2850 KV moottorin kierrosluku kasvaa huomattavasti lisäämällä yhden kennon (3,7v*2.850kv = 9.546 kierrosta minuutissa per kenno).
Nupin kierroslaskurilla (http://heli.dacsa.net/CalculatorV2/Default.aspx) voi vertailla eroja helposti
Tässä yksi laskuri (http://dhrc.rchomepage.com/calc.htm?kv=1820&voltage=11.1&pinion=25&gearTeeth=180&drag=.90&dia=560&mah=1320&AUW=360&s=2.07&packv=11.10&time=38.34&drain=1.00&) jolla voi vertailla erilaisia asioita.
Täällä (http://progressiverc.com/Brushless_Motor.html) on aikamoinen lista eri moottoreista muutamine spekseineen.
-
Joo klockarssille on tosiaan minulta tulossa tuo skorpparin motti.
4 s pakalla on tuolla tullut pöristyä,kuten myös 3 s pakallakin 3 s vaati vain ihan yyber ison pinjonin että sai kierroksia nuppiin kunnon revittelyyn.
Mottihan on skorpparin 2221-12 ja vääntöä riittää varmasti 3 s pakalla.
On muuten taloudellisia koneita nuo skorpparit.
Sitten taasen nuo skorpparin noparit puolestaan aika syvältä.
Testattiin skorpionin oliko se 55A noparia keskenään hobbycityn 40A nopariin ja arvatkaapas kumpi antoi paremmin potkua ulos?
Vastaus: Kiinanihme.
-
Sammyn nupin kierroslaskurilla pyörittelin ja vaikuttais siltä, että 15pinjoni, 3s lipo ja toi scorpparin moottori olis ihan jees. Ainakin alkuun niillä kokeilen. 100% kaasulla antoi 2400 rinkiä nuppiin, eli vähän liikaa mutta eihän sinne tartte 100% kaasuja laittaa.
Erillistä vastarinakkua ajattelin sen takia, kun joku suositteli helicommandin kanssa sellaista, ettei sekoa jos nopari menee säätötilaan. Tästä en tiedä miksi niin tekis, mutta enpä näistä sähköistä kyllä mitään tiedäkkään. Luovuin akkuajatukseta ja aattelin korvata erillisen akun erillisellä, becillä. Käsittääkseni sen pitäis ajaa sama asia.
Tuolla juttua siitä erillisestä akusta. http://www.kopterit.net/index.php?topic=2005.0
-
Tuo erillinen akku oli tarkoitettu kun ohjelmoidaan Helicommandia jotta ei tapahdu vahinkoja.
-
Tuo erillinen akku oli tarkoitettu kun ohjelmoidaan Helicommandia jotta ei tapahdu vahinkoja.
No niin tämä selvensi paljon, mä ihmettelinki että miksi se niin tekis. Kiitos tiedosta.
-
kannattaa ottaa huomioon se että Helicommand & mixeri "lauta" ovat aika isoja osia joten skaalakopan sisällä tulee ahdasta. Suosittelen että teet 1:1 osat vaikka puusta ennen kalliin laitteen tilausta ja sovitat rungon+muut osat kopan sisään ja koitat palikat saada mahtumaan mukaan.
-Mikael
-
Pientä mutta vain hyvin pientä päivitystä tilanteeseen. Tavaraa tipahtelee hiljakseen postilaatikkoon.
Tänään tuli helicommandi pienien viluväreiden saattelemana, pelkäsin sen jo kadonneen matkalla kun ei sitä meinannut alata ollenkaan kuulumaan. Paketti auki ja siinä vaiheessa idiootti huomaa jättäneensä pc-adapterin ja ohjelman kauppaan. No ei muuta kun nöyrästi googlettamaan. Onneksi löyty helposti, eikä ollut edes kallis.
Eli kotinsa on tähän mennessä löytänyt. Kopteri, moottori, kaikki servot ja tuo kauan odotettu helicommandi.
Skaalakoppa (jota on helicommandiakin kauemman odotettu) pyörii jossain New Yorkin ja suomen välillä. Helicoptersonlyllä näytti olevan sellainen tapa, että tavara ei lähde ennen perään kyselyitä.
Nopari ja lavat näyttää majailevan Vantaan ulkomaanterminaalissa, joten niillä on vielä tällä viikolla toiveita tulla.
Nuppi ja fenestroni on vieläkin backorderina flyinghobbyssä.
Valosarja on vielä tilaamatta...
Eli hitaasti projekti etenee. Mutta kiirekös tässä. No josko se lähtis vähän vauhdikkaammin etenemään, kunhan saa sen kopan maailmalta ja väriteltyä sen oikeisiin väreihin. Kun en millään viitti alata kasailemaan ennemmin ennen kun on osat kotona.
-
Jos saa kysyä, niin mikähän versio helicommandista tuli, mistä ja mihin hintaan? :)
-
Jos saa kysyä, niin mikähän versio helicommandista tuli, mistä ja mihin hintaan? :)
Ainahan kysyä saa :) 3d versio on kyseessä, Heligay:ltä tuli hintaan 400 ja rapiat.
-
Onneksi löyty helposti, eikä ollut edes kallis.
Sivuhuomautuksena: Onhan se aivan törkeän kallis! Viiskymppiä posteineen. Vai mihin hintaan löysit? Adapteri sinällään kun ei ole kuin sarjaliitin, pari passiivista pintaliitoskomponenttia, pätkä kaapelia ja servoliitin. Osien hinta pari euroa. Softan saa netistä (tietysti laskettu mukaan tuotteen hintaan, mutta eniveis). Ja tämän kaiken lisäksi pitää haalia vielä jostain USB-sarja -adapteri, kun mitään COM-portteja ei nykykoneista enää löydy. Huhhei.
Muiden vehkeiden (servot, gyrot, ESCit, ...) adapterit maksavat parikymppiä ja sopivat suoraan USBiin.
-
Päivitellään tännekkin hieman tilannetta. Eli projekti seisoo edelleen siinä pisteessä, että osat on nuppia ja fenestronia vaille kotona. Nupista tuli flyin-hobbyltä mailia, että sen tulossa kestää pari kuukautta joten peruin sen ja tein uuden tilauksen eHIROBOLTA copter-x:n nelilapanupista. Fenestronin ja nupin pitäis nyt tulla parin viikon sisällä.
Valosarjaan löytyi kätevä konsti, eli tilasin valot suoraan affenilta, joka osaa niistä kertoa paremmin.
Lisäksi tässä nuppia ja fenestronia odotellassa Pete on päättänyt lopettaa toimintansa, joten kaikkien yksityiskohtien kysyminen on hieman hankalaa. Ihmettelinkin kun sovimme että menen Vaasaan kopteria katsomaan niin ei mailiin koskaan tullut vastausta ja samoin kävi pyytämieni valokuvien kanssa. Selvis sitten syy nihkeeseen vastaukseen juurikin toi Peten rahoituksen loppuminen.
No nyt tehdään vanhoista valokuvista, joita löysin onneksi paloasemalta aika mukavasti. Väri tosin saattaa poiketa esikuvastaan mutta vetääsen vanhana automaalarina siihen jonkun sinnepäin keltaisen. Teippaukset koitan katsoa valokuvista ja Ahaa-mainos on ne luvannut tehdä.
-
Hitaasti taas on kopteri edistynyt, kun aika ei meinaa millään riittää. Nyt alkaa kopteri olemaan tekniikkansa puolesta setuppia vaille valmista.
Fenestroni ei ollut mikään mukavin laite asentaa paikalleen. Koppaa muutenkin moitin, kun oikeestaan ainoa mahdollisuus asentaa tavaraa kopterin sisälle on tuulilasi. Välillä meinaa tulla melko ahdasta kun pitää kaksi kättä ja työkalut saada kopan sisälle.
Helicommandi löysi keulalta paikkansa ja muutenkin sain tavarat mukavasti mahtumaan kopteriin niin että sinne jäi jopa vielä tilaakin. Toki vähän piti kopteria modata, että helicommandin sai suoraan ja silmän tuijottamaan alaspäin tekemättä isoja reikiä pohjaan.
Pari kuvaa viimeisimmästä tilanteesta. Kuvat on huonoja kun puhelimella ne nappasin. Ens kerralla kun meen kasaamaan niin otan kameran mukaan ja voin laittaa sitten parempia kuvia tännekkin.
-
Kuin paljo tuo commando saa tärinöitä itseensä tuossa?
-
Tuskin sen enempää kun muuallakaan. Gyroteipillähän se on kiinni tossa telineessään. Paikkanahan toi tosiaan ei ole paras, mutta ei ollut paljon muitakaan mahdollisuuksia.
-
Heh, vaikka on keulilla, niin softasta pitää valita, että olisi asennettu perään. :)