Kopterit.net

Yleiset => Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu polttiskoptereista => Aiheen aloitti: simo-87 - 08 Marraskuu, 2009, 17:08:45

Otsikko: Header tankki
Kirjoitti: simo-87 - 08 Marraskuu, 2009, 17:08:45
Moro

Kysyn ihan mielenkiinnolla että mitä tarkoittaa kun jossain kopteri paketissa lukee että ei tarvi erillistä header tankkia että tankin paineistus on järjestetty niin et miten se sit muka niin on järkätty.
Otsikko: Vs: Header tankki
Kirjoitti: Maikko - 08 Marraskuu, 2009, 17:20:03
Uskon että siinä viitataan YS-moottereiden paineistukseen, jossa siis otetaan paineet suoraan motin takakannesta eikä äänenvaimentimesta. Tämä takaa suuremman paineen tankkiin, jolloin polttoaineen saanti helpottuu vaikka ei sitä header tankkia olisikkaan.

Itsellä on nyt juuri mielessä Header tankin poistaminen N9:stä. ElyQ:ssa ajan ilman headeria ja mulla on käytössä OS bubbless clunk. Siinä toimii ihan hyvin vaikka meneekin loppulennosta hieman laihemmalle. Pari kertaa DX7:n timer pettänyt ja olen ajanut tankin tyhjäksi ja ei sinne kyllä silloin juuri mitään jää.

Kukaa ajaa SR:llä ilman headeria ja onko ollut ongelmia polttoaineen syötössä lopputankilla nopeissa suunnan vaihdoksissa etc "3d liikkeissä". Tällähetkellä mulla on kiinni ihan normaali kitin mukana tullut klunkki letku.

Ps: en myönnä että olisin varastanut threadin, sillä about samasta asiasta puhutaan edelleen  ;)

-
Otsikko: Vs: Header tankki
Kirjoitti: Vispilä - 08 Marraskuu, 2009, 17:44:52
Lainaus
Tämä takaa suuremman paineen tankkiin, jolloin polttoaineen saanti helpottuu vaikka ei sitä header tankkia olisikkaan.

Luulen, että paineen määrä päätankissa (YS vs OS) ei vaikuta siihen tartteeko headeria vai ei, koska ilmaa se klunkki haukkaa jokatapauksessa, jos klunkki ei yletä fuiliin. Eikös se olisi päinvastoin, mitä kovempi paine sitä enemmän ilmaa letkuun pääsee kerralla.

Luulen että headerista olisi enemmän hyötyä silloin, jos moottorissa ei ole painetta tasaavaa regulaattoria. Käsittääkseni se YS:n regu toimii niin, että se rikastaa seosta jos fuilin tulo heikkenee. Toinen juttu mikä voisi lisätä headerin tarvetta on huonosti suunniteltu päätankki, jolloin klunkki imee ilmakuplia enemmän kuin suotavaa. Headerihan estää myös ilmakuplien pääsyn moottoriin.

Lainaus
Kukaa ajaa SR:llä ilman headeria ja onko ollut ongelmia polttoaineen syötössä lopputankilla nopeissa suunnan vaihdoksissa etc "3d liikkeissä".

Mulla ei oo headeria, eikä mene laihalle muutoin kuin silloin kun cräckää kerralla pidemmän aikaa, 20s or so.

Jotkut valmistajat tosiaan sanoo ettei tartte käyttää headeria, kuten Align. Voisi johtua mm. hienosta innovaatiosta porata kaksi reikää tankkiin, toinen keskelle ja toinen reunaan, sitä keskimmäistä käyttäessä klunkki ylettää paremmin reunoihin. Ittellä on tosin siinä reunimmaisessa eikä mitään ongelmia.

-op-
Otsikko: Vs: Header tankki
Kirjoitti: 1m4s0_ - 08 Marraskuu, 2009, 17:47:50
Itse ymmärrän myös tuon etta tankki on "hienosti" suunniteltu siten että polttoaineen saanti on paras kovemmassakin höykytyksessä... mutta eikai ilman hörppäystäkään voi välttää lopputankista kun takista on 5/7 osaa ilmaa...