Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: vps - 08 Marraskuu, 2009, 11:18:30
-
Potilaana tällä kertaa Align DS420 servo. Asentelin sen paikoilleen, sähköt päälle ja ennenkuin ehdin hätiin se kerkesi bindata jonkin aikaa. Tuloksena totaalinen, mekaaninen jumitila. Ei uskalla sormin vääntää, eikä servotesterillä saa minkäänlaista elämää aikaiseksi.
Mahtaisko tuolle olla jotain tehtävissä?
-
Moottori varmaan paloi ja jäi jumiin. Pura servo ja tarkista rattaat ja moottori.
-
Jotain tuollaista pelkäsinkin... pitää avata. No, saapa siitä rattaat varaosiksi uuteen.
Kiitos!
-
Oli mulla vastaavanlainen tilanne yksi kerta, servo bindasi hetken aikaa ja kuumeni. Se servo ei hetken päästä enään toiminut, tai toimi aina välillä, mutta sillain nykien. Avasin sen niin sieltä oli yksi höyryvoimala puhaltanut höyryt pellolle. :(
Mennyttä se servo on..
Kaikenlaisia fail-safeja sun muuta löytyy noista vastareista/lähettimistä, miksei servoissa ole jotain failsafea, että kun alkaa lämpö nousemaan liian korkeaksi tai paikat pettämään niin se lopettaisi vääntämisen? :D
-
Kaikenlaisia fail-safeja sun muuta löytyy noista vastareista/lähettimistä, miksei servoissa ole jotain failsafea, että kun alkaa lämpö nousemaan liian korkeaksi tai paikat pettämään niin se lopettaisi vääntämisen? :D
Veikkaan että...
- Failsafen toimintahäiriö voi johtaa kopterin tuhoutumiseen.
- Todennäköisyys tuon failsafen toimintahäiriölle on suurempi kuin servon hajoaminen.
- Maksaa ylimääräistä.
Kurkkaa vielä rattaat. Yksi jumittanut HS65 lähti toimimaan kun löysin erittäin pienen vian yhdestä rattaasta. Ensin rattaat irti ja koita pyöriikö moottori, sitten suurennuslasin/luupin kanssa rattaita läpi.
-
Niin, lähettimissäkin on failsafe, mitä jos siihen tulee härö..? ::)
Kiinalaiset tekee monimutkaisempaakin tekniikkaa halvalla..
Vaan oliskait niissä servoissa jo joku suoja jos olis yksinkertanen ja älykäs idea, mene ja tiedä. Toisaalta, noi servot tykkää palaa yksistäänkin, hiukkasen kettuuntunut kun nyt 4kk olen yrittänyt päästä harrastukseen kiinni ja takana on tasan 1 kunnon leijutus. Joku omassa kopterissa tykkää polttaa servoja, ens liksa meneekin siihen, kun suurin osa kopterin sähköistä uusitaan (servot, säädit ja motti). Rahaa palanut sen verran, että sillä olis saanu jo jonkun isommankin kopterin.. Tämä nyt ei taas tänne kuulunut, mutta piti vaan taas avautua..
-
Kaikenlaisia fail-safeja sun muuta löytyy noista vastareista/lähettimistä, miksei servoissa ole jotain failsafea, että kun alkaa lämpö nousemaan liian korkeaksi tai paikat pettämään niin se lopettaisi vääntämisen? :D
Onhan niitä olemassa. Mulla on liidokissa neljä Henge MD933 servoa jotka ei pitäisi valmistajan mukaan hajota vaikka ne jumittaisi mekaanisesti. Ohjauselektroniikka ilmeisesti mittaa moottorin virtaa ja osaa rajoittaa sitä jumitilanteessa.
http://www.henge-rc.com/showproduct.asp?lt=1125&bid=134 (http://www.henge-rc.com/showproduct.asp?lt=1125&bid=134)
-
Niin, lähettimissäkin on failsafe, mitä jos siihen tulee härö..?
Vähän turhan hätäsenä mietin vaan yksinkertaisimpia ratkaisuja (termistori, sulake ym.) jotka todennäköisesti sammuttavat servon normaalissakin käytössä kun häiriöitä, tärinöitä ja lämpötilavaihteluita riittää. Toki joku virtarajoitus onnistuu, samoin kuin ylijännitesuojaus kunnollisilla suppressoreilla. Eli jäljelle ei jää kuin parin sentin valmistuskustannusten nousu... (ja uusien servojen myynnin lasku kun varaosia ei tarvitse ostaa).
hiukkasen kettuuntunut kun nyt 4kk olen yrittänyt päästä harrastukseen kiinni ja takana on tasan 1 kunnon leijutus.
No voihan paska. Onko löytynyt mitään järkevää selitystä? BEC työntelee omiaan? Erillinen regulointi käyttöön?
-
No voihan paska. Onko löytynyt mitään järkevää selitystä? BEC työntelee omiaan? Erillinen regulointi käyttöön?
Eipä ole, vissiin säädin paukkuu ja sen myötä servot tmv. Mutta miksi mulla on kaksi samanlaista säädintä jo mennyt, se lienee pienehkö mysteeri. Siksipä menee kaikki sähköt kopterista uusiksi, gyroa, peräservoa ja akkuja lukuunottamatta. Ei uskalla edes tota alikilin mottia siinä ennää pittää. Mielummin kaikki uusiksi kuin nupin servojen ja säätimen vaihto aina jokaisen leijutuksen jälkeen :D