Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: JCA - 05 Marraskuu, 2009, 00:25:37
-
Pakko vielä sanoa, säätökurssilla joku mainitsi (ei voi muistaa kuka, sorry), että 600 tappaa hyvin, 450 tarpeeksi hyvin ja 700 tappaa jo kunnolla. Eli varovaisuus on hyvin tärkeetä tässä harrastuksessa :)
-
Pakko vielä sanoa, säätökurssilla joku mainitsi (ei voi muistaa kuka, sorry), että 600 tappaa hyvin, 450 tarpeeksi hyvin ja 700 tappaa jo kunnolla.
Ihan vain off topicia jatkaakseni... Onko kukaan kuullut tositarinaa tai peräti löytää todisteita intterwebistä siitä, että minkään kokoinen rc-kopteri olisi tappanut? Siis suoraan, ei välillisesti (eli törmäys liikkuvaan motoristiin, joka ajaa puuhun häiriön johdosta ei kelpaa). Bonuspisteitä saa siitä, jos kopteri on 600-kokoluokaa pienempi.
Pahaa jälkeähän nämä toki tekevät kontaktin sattuessa, siitä foorumilla onkin jo ollut puhe.
-
Pakko vielä sanoa, säätökurssilla joku mainitsi (ei voi muistaa kuka, sorry), että 600 tappaa hyvin, 450 tarpeeksi hyvin ja 700 tappaa jo kunnolla.
Ihan vain off topicia jatkaakseni... Onko kukaan kuullut tositarinaa tai peräti löytää todisteita intterwebistä siitä, että minkään kokoinen rc-kopteri olisi tappanut? Siis suoraan, ei välillisesti (eli törmäys liikkuvaan motoristiin, joka ajaa puuhun häiriön johdosta ei kelpaa). Bonuspisteitä saa siitä, jos kopteri on 600-kokoluokaa pienempi.
Pahaa jälkeähän nämä toki tekevät kontaktin sattuessa, siitä foorumilla onkin jo ollut puhe.
Anssi jakoi tuolla säätökurssilla turvallisuusnivaskan, jossa oli heti ekoilla sivuilla muutama ensiksi netissä löytynyttä tapahtumaa, jossa kuoleman oli aiheuttanut RC-kopteri. Suomessa ei ole tämmöistä tapahtunut (tietääkseni), eli nämä tapaukset olivat maailmalta.
-
On, säätökurssilla meille jaettiin papereita:
"model helicopter kills child in brazil" lapsi oli 6 vuotias ja kopteri noin metrin pituinen, toinen: "man killed by model helicopter, houston. Fuel-powered", kolmas: "heli hits a boy - tragic accident, the boy is now still in critical codition, in the hospital after a head cergury.."
kokeile googlettaa "model helicopter kills".
-
Noista kuolemaan johtaneista antamani esimerkit ovat vaan muutama oikeasti tapahtuneista. Nuo löysin netistä 5min aikana satunnaisesti haettuna. Näitä löytyy useampi lisää mitä maailmalla on sattunut. Usein vamman saanut on sivullinen, ei itse lennättäjä.
Tosiasia on että Suomessa ei ole mitään vakavaa sattunut vielä, onneksi on pysytty niiden yksittäisten haavojen tasolla. Mutta tosiasia on myös se että kun harrastus laajenee kuin sikainfluenssa niin jossain vaiheessa sekin meillä on edessä että joku saa pahoja vammoja. Sen vuoksi asia otettiin esille kurssilla jotta jokainen muistaa ja muistaa muita huomauttaa jos toiminta on vaarallista. Kuitenkin se kuolemaan johtanut tapaus varmasti aiheuttaa meilla harrastamisen vaikeutumisen. Eli on jokaisen asia pitää huoli että toimii turvallisesti ja vastuuntuntuisesti.
Ja kyllä sillä 450 kokoisella jonka nuppi pyörii 4000 tta tappaa siinä missä se 90 nen massan avulla...
-
Pakko vielä sanoa, säätökurssilla joku mainitsi (ei voi muistaa kuka, sorry), että 600 tappaa hyvin, 450 tarpeeksi hyvin ja 700 tappaa jo kunnolla.
Ihan vain off topicia jatkaakseni... Onko kukaan kuullut tositarinaa tai peräti löytää todisteita intterwebistä siitä, että minkään kokoinen rc-kopteri olisi tappanut? Siis suoraan, ei välillisesti (eli törmäys liikkuvaan motoristiin, joka ajaa puuhun häiriön johdosta ei kelpaa). Bonuspisteitä saa siitä, jos kopteri on 600-kokoluokaa pienempi.
Pahaa jälkeähän nämä toki tekevät kontaktin sattuessa, siitä foorumilla onkin jo ollut puhe.
Multa taitaa boonuspisteet isomman kokoluokan vuoksi jäädä saamatta, mutta keskityin näihin tehokkaasti tappavan kokoluokan uutisointeihin. Molemmissa on myös kuva tapahtumaan liittyen.
Hirobo Eagle WC II (http://rc.runryder.com/helicopter/t169336p1/) Koreassa koulun pihalla, 8v tyttö kuoli ja 2 muuta lasta sai pientä hittiä.
Koulussa oli tiede-kuukausi ja lennättäjä oli koulun kutsuma mies paikallisesta lennätysseurasta.
Paikalla 26 optettajaa ja 500 lasta ja viestiketjusta löytyvän kuvan perusteella on havaittavissa että on tuota turvavyöhykettäkin, mutta jotain kuitenkin kävi :(.
Äijä sai syytteen kuolemantuottamuksesta.
Yamaha Rmax (http://heli.brixtonjunkies.com/2009/08/19/yamaha-rmax-heli-kills-south-korea/) Koreassa myöskin.
Ruiskutushommia, joko lennättäjä tai jyväjemmari kuoli. (kielitaitoiset tarkistaa asian täältä (http://news.naver.com/main/read.nhn?mode=LSD&mid=sec&sid1=102&oid=003&aid=0002804520))
-
Kaskas, paljon on ikäviä näemmä sattunut! :o Tai no "paljon" on kovin suhteellinen käsite, mistään kun ei taida löytyä mitään suoraa prosenttilukua kuolemantapausten tai onnettomuuksien määrästä suhteessa harrastajien tai koptereiden määrään. Että kumpi mahtaa esimerkiksi olla vaarallisempi, kirves vai rc-kopteri?
-
http://www.youtube.com/watch?v=VdeyQaQNckA (http://www.youtube.com/watch?v=VdeyQaQNckA)
-
Ei nämä suinkaan ainoat ole. Vuosien varrelta löytyy useampia tapauksia. Eikä määrällä väliä koska yksikin on jo liikaa. Ja tärkeintä on ettei enempää tule. Syy moiseen accidenttiin kuitenkin on usein inhimillinen ja siten mahdollisesti vältettävissä toimimalla oikein. Ja muistaa että vaikka kuinka olisi maailman paras lennättäjä niin voi se tekninenkin vika päättää viedä kopterin tuhoja viemään.
-
Kaskas, paljon on ikäviä näemmä sattunut! :o Tai no "paljon" on kovin suhteellinen käsite, mistään kun ei taida löytyä mitään suoraa prosenttilukua kuolemantapausten tai onnettomuuksien määrästä suhteessa harrastajien tai koptereiden määrään. Että kumpi mahtaa esimerkiksi olla vaarallisempi, kirves vai rc-kopteri?
En tiedä mutta arvaan että rc-kopteri...
Ainakin jos tarkastellaan kuolemantapauksia suhteutettuna kirveiden ja koptereiden lukumääräiseen esiintymiseen.
Mutta tässä nyt mennään pahasti metsään. Yhtään kuolemantapausta EI SAA tulla.
Vahingolle ei voi mitään mutta kun pitää koneen kunnossa, testaa fail-Safen säännöllisesti eli ainakin aina kun säheltää jotain vastarin kanssa ja ennen kaikkea muistaa lentää taitojensa mukaan ja pitää riittävän suuret varoalueet!
Ja jokainen polttiskopteristi virittää kopteriinsa jonkun systeemin että moottori sammuu jos vastarista katoaa virrat.
Tässä kirjoittaessa heräsi myös ajatus että ensi kevätleirillä jo pidettäis jokaiselle kopterille turvatarkastus ennen lentolupaa. Tässä katsottaisiin Fail-Safen toiminta ja kopterin kunto pikaisella tarkastuksella.
Ja leirillä olisi kentälle selkeästi merkitty linja jonka varikon puolella ei kopterit lennä!
Nämä turva-asiat olisi saatava iskostumaan jokaiselle aivan kuten Anssi sanoi!
Ugh! Olen kirjoittanut.
-
Tosta Zapon laittamasta Youtube videosta näkee hyvin sen minkälainen juttu siitä tulee onnettomuuden jälkeen. Tällähetkellä suurin osa pulliaisista ei tiedä minkälaisia kopterit on ja ne mielletään lähinnä leluiksi. Onnettemuuden jälkeen tulee uutisryhmä paikalle kertoo tapahtumasta ja sitten tulee juttu helikopterin lennättäjistä ja pyörivistä lavoista. Kuvataan tappavaa 600:sta reksiä ilmassa. Välissä näkyi kieltokylttikin, missä kiellettiin kopterin lennättimen tietyllä alueella. Jutun jälkeen kaikki tietävät sen että kopteria lennättävät ovat edesvastuuttomia ihmisiä, sillä sirkkelin lennättäminen on vain ja ainoastaan vaarallista. Juttu loppuu siihen että Minititania pidetään kädessä ja kerrotaan että tämä ei ole lelu. Lennätyspaikkoja ei taatusti saa enää niin helposti tällaiseen toimintaan jne.
Toivotaan että sitä ensimmäistäkään onnettomuutta (ei tarvi olla kuolema) ei tule, jonka takia harrastaminen entisestään vaikeutuisi.
-
-
Tosta Zapon laittamasta Youtube videosta näkee hyvin sen minkälainen juttu siitä tulee onnettomuuden jälkeen. Tällähetkellä suurin osa pulliaisista ei tiedä minkälaisia kopterit on ja ne mielletään lähinnä leluiksi.
Aivan. Sama pätee akkujen latauksiinkin. Ei varmasti kovin moni vanhempi tiennyt lipojen oikeasta käytöstä ennen kuin jonkun talo paloi.
Näin etukäteen ennen kuin mitään suurempaa on sattunut, esim. yhdistys voisi kasata pienen varoituspaketin, jonka esim. kauppiaat voisivat lisätä kopteripaketin mukaan. Vieläpä niin, että alaikäisen ostaessa se annettaisi vanhempien luettavaksi. Käyttöohjeissahan on toki jotkut kuvat kertomassa käytöstä, mutta niiden perusteella ei vielä todellisia riskejä osaa arvioida eivätkä alaikäiselle kopterin ostavat vanhemmat näitä lue.
- Soft startin ja failsafen merkitys
- Turvaetäisyydet, lennätyspaikan valinta
- Vertaus lapojen leikkuuvoimasta (sormet yms.), tontissa lentävien osien iskuvoimasta (silmät)...
- Akkujen turvallinen käyttö
Tuon voisi puristaa vaikka yhdelle A4:lle, jonka kauppiaat saisivat halutessaan lisätä kopteripaketteihin mukaan. Voisi tehdä ihan hyvää kaupan (ja ry:n) maineelle (kauppiaathan myytäessä kyllä opastavat, mutta osa tilaa nettikaupan kautta tai ilman vanhempien mukanaoloa). Tietopaketin saa äkkiä kasattua foorumin keskusteluista.
-
Millaisia leikkausvoimia näissä muuten on?
kokoluokka/voima ?
-
Tämä on täysin OT ja menee ehkä jopa hieman pilkun nussimiseen... ;)
Eikö otsikko kannattaisi muuttaa Rc-kopteri tappaa muotoon eikä Rc-kopteri tappoi.
Itse oletin löytäväni tämän otsikon alta uutislinkin ulkomaailmaan jossa kerrotaan lennätäjän tappaneen jonkun Rc-kopterilla.
Eihän toi iso asia oo, muuta jos tykkäät. En pahastu vaikka jäisi tähän muotoon. :)
-
Millaisia leikkausvoimia näissä muuten on?
kokoluokka/voima ?
esim. .50 polttiskoneessa n.2hv ~8:1 alennusvaihteen takana (en tiedä voiko suoraan sanoa että vastais 16hv suoralla vedolla), vrt ruohonleikkurin ehkä n. 5hv suoralla vedolla ~ about varmaan samaa luokkaa !?!
Tokikaan kuitulapa ei kestä iskeytymistä mihinkään kovaan toisin kuin teräksinen leikkurin terä... Onneksi....
-
Laskiko joku että toi lavan nopeus kehän päässä ois jotain 300kmh. jos laskee että toi 30g painava lapa lentäis tuota nopeutta
niin energiaa ois jotain 104j luokkaa. pienoiskiväärin iskuenergia on 150j.
mutta tuossa kun lapa pyörii ja toinen pää on akselilla missä vähemmän nopeutta. tiedä miten se vaikuttas tuohon energiaan.
joku rofeessori osais varmaan laskea
-
Mutta tässä nyt mennään pahasti metsään. Yhtään kuolemantapausta EI SAA tulla.
En minä sillä että "antaa mennä kun kuollaan kumminkin", enkä halua vähätellä asiaa tai koptereiden vaarallisuutta. Mutta muistuttaisin siltä että suhteellisuuden taju pitää pitää aina mukana yhtälössä, ettei mennä itse sinne kukkahattutätilinjalle.
Jos halutaan että kukaan ei loukkaannu kopterin vuoksi, pitää meidän (ja muidenkin) kaikkien lopettaa kopterointi. Niin yksinkertaista se on. Kopteria (tai mitään muutakaan esinettä) ei vain yksinkertaisesti voi saada niin turvalliseksi, etteikö sillä saisi haaveria aikaan. Vaikka kuinka olisi failsafet ja kuminauhat kunnossa ja pilotti vimosenpäälle pro. Vahinkoja sattuu ja sillä selvä. Pääasia on vain minimoida riskit.
Toki "ei yhtään loukkaantumista" on jalo tavoite virallisesti lausuttuna, mutta realistina en näe sitä mahdollisena.
Edellä mainitsemallani "kopteri vs. kirves" -esimerkillä halusin vain herätellä samasta harhaluulosta, kuin lentokoneet vs. auto. Helposti luullaan että lentäminen olisi vaarallista, vaikka todellisuudessa autoillessa kuoleman- ja loukkaantumisen vaara on moninkertainen. Otanta on toki säälittävän pieni, mutta: tuttavistani yksi on joutunut kirveen vuoksi sairaalahoitoon, kopterin takia ei ainuttakaan. Koptereita on kolmella ihmisellä, metsätöitä tekee kaksi.
-
Edellä mainitsemallani "kopteri vs. kirves" -esimerkillä halusin vain herätellä samasta harhaluulosta, kuin lentokoneet vs. auto. Helposti luullaan että lentäminen olisi vaarallista, vaikka todellisuudessa autoillessa kuoleman- ja loukkaantumisen vaara on moninkertainen. Otanta on toki säälittävän pieni, mutta: tuttavistani yksi on joutunut kirveen vuoksi sairaalahoitoon, kopterin takia ei ainuttakaan. Koptereita on kolmella ihmisellä, metsätöitä tekee kaksi.
Toisaalta vaikka kaksi kavereistasi vetää toisen kätensä kyynärpäästä poikki ja kolmas kaataa puun itsensä ja vaikka kaverimetsurin päälle, niin mediassa metsurista ei tehdä mitään paholaista, ihmiset tuskin alkaa ajattelemaan että metsurit on syvältä, metsätöitä suomesta tuskin kielletään...eikä välttämättä hommakaan vaikeudu. Jos sun toinen kopterikaveri taas ajaa 700 reksukan idlellä kymmenen hengen porukkaan ropelliedellä, jolloin kahdeltä lähtee sormet ja yhdellä lapa uppoaa päälaesta päänläpi kaulaan asti, niin todennäköisesti media suhtautuu hiukan eri tavalla ja vaikutukset ovat myös kopteristien näkökulmasta hiukan isompia. En sano,että kaikki kopterointi menisi saman tien jäihin, mutta ainakin asenteisiin se varmasti vaikuttaa..
Tällä haluan siis sanoa, että kyse on hiukan eri asioista ja koska tämä on erittäin harvinaista hommaa, josta hyvin vähän ihmisiä ymmärtää mitään, niin meidän pitää olla ..ihan senkin takia.. muita varovaisempia.
EDIT: Ja ennen kun kukaan kommentoi, niin ensiarvoisen tärkeää on tottakai se että kellekkään ihmiselle käy mitään...maine on sitten ihan toisen luokan juttu. Mutta halusin nyt ottaa esille eroja meidän ja metsurien välillä :P
-
Millaisia leikkausvoimia näissä muuten on?
kokoluokka/voima ?
Nopeita arvioita 450:n lasikuitulavoista (googlattu pituus ja massa), jos lähtevät 3000rpm:llä irti:
- Lähtönopeus 212 km/h
- Liike-energia heti irrotessaan 92 J
(Karkea approksimaatio, korjatkoon joka muistaa kaavat paremmin)
mutta tuossa kun lapa pyörii ja toinen pää on akselilla missä vähemmän nopeutta. tiedä miten se vaikuttas tuohon energiaan.
joku rofeessori osais varmaan laskea
Laskin tuon ihan pyörivän, toisesta päästään akseloidun ohuen tangon inertian kautta:
E = ½*(m*l^2)/3*(2*pi*rpm/60)^2
, jossa
m = yhden lavan massa
l = yhden lavan pituus (nyt jää tosin nupin vaikutus pois, mutta ei ole niin tarkkaa)
rpm = nuppi kierroksia minuutissa
pi = 3,14159...
Tämä siis yhdelle lavalle.
Vastaavasti lavan lähtönopeus [km/h]:
V = 3,6*\sqrt{E/(½*m)}
E on edellä laskettu energia ja m on yhden lavan massa
Pienoiskiväärin aliäänipaukut taitavat olla tuossa sadan joulen kieppeillä (tosin ei ole verrattavissa tähän kun niiden tappavuus ei niinkään perustu iskuun vaan läpäisyyn). Ja vastaavasti pyörivät lavat (myös se toinen lapa lisää energiaa kun jatkaa liikettään) iskevät noin 190 Joulen energialla.
Muistaakseni myytinmurtajissa joskus kertoivat tappavia energioita kun testasivat paperista tehtyä jousipyssyä. En muista tarkemmin, mutta on selvää että lavat ovat kuin pyörivä samuraimiekka jos osuu kohdalle. Samoin mahdollisesti irtoavat osat tulevat sellaisella nopeudella että seuraavat lennätykset voivat tapahtua yhdellä silmällä.
-
Laitan vielä toisen viestin, kun edellisessä alkoi rivit hyppimään.
Mutta muistuttaisin siltä että suhteellisuuden taju pitää pitää aina mukana yhtälössä, ettei mennä itse sinne kukkahattutätilinjalle.
Joo, en halua kukkahattuilla tai rajoittaa kenenkään harrastusta. Olisi vaan hyvä, että ihmiset ymmärtäisivät millaisesta laitteesta on kyse, kun a) ostetaan kopteri muksulle joululahjaksi, b) tehdään lentonäytös perheen pienimmille pienessä tumussa, c) päästetään muksut (tai koirat) kentälle juoksemaan ja ihmettelemään kun joku lennättää kopteria, d) jätetään akut latautumaan auton akkulaturilla, e) roiskitaan sormet seinille kun ekaa kertaa laitetaan akku kiinni, f) lennätetään hieman säröytyneillä lavoilla... jne.
Ei kaikki sanomatta tajua, että nämäkin voivat olla vaarallisia - myös ihan leijunnassa. Luultavasti foorumilaiset ymmärtävät, mutta eivät kaikki kopteria ostavat (vaikka juurikin ne joululahjaksi paketin ostavat).
-
Hienohan se olisi jos onnettomuuksia ei tapahtuisi, mutta ellei "human factroria" pystytä eliminoimaan niin onnettomuuksia tulee tapahtumaan. Kaikki onnettomuudet johtuu siitä ettei kaikkia asioita ole otettu huomioon, mikä on yleensäkkin mahdotonta ihmisen kapasiteetilla, koska muuttujia on niin paljon. Onnettomuuksia voi kylläkin vähentää keskittymällä niihin muuttujiin joihin on helpointa vaikuttaa: lennätyspaikan valinta, huolellinen rakentaminen, riskien välttäminen jne. Eli ei testailla niitä koneen maksimitehoja tai perän pitoa olohuoneessa vaan odotetaan että sää paranee. Paras tapa vähentää sormien harventumista lienee paremman puutteessa se, että miettii ennenkuin tekee, pätee ihan kaikkeen elämiseen. Kaikkea ei voi ennaltaehkäistä, mutta mitä vähemmän scheissea tapahtuu sitä parempi :).
Suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa on vaan asiat yleensäkkin niin hyvin, että täytyy aina löytää joku uusi kohu, että kansalaiset saisi jonkun puheenaiheen kahvipöytään ja ettei vahingossakaan muisteta miten hyvin asiat itseasiassa on. Usein nää kohut päättyy ko. asian kieltämiseen, että saavat pukumiehet tunteen että nyt on jotain tehty asian eteen. Jos ihmisillä olisi tarpeeksi suhteellisuustajua, niin asioita ei kiellettäisi turhaan vaan keskityttäisiin oikeiden ongelmien ratkomiseen. Median suurin herkku on juurikin kaikki surkutarinat ja mitä enemmän paisuttelevat sitä paremmin menee kaupaksi, joten voi vain kuvitella IS:n otsikot jos Erkki Esimerkki katkaisee jonkun käden sillä uudella bling bling kopteri X 90:llään. Tätähän tapahtuu joka päivä muissa aktiviteeteissa, kuten vaikka metsuroinnissa ja autoilussa, mutta ei niistä jakseta tehdä isoa numeroa. Sattuu nämä kopterit vaan olemaan sen verran harvinaisia, että kieltopykälä ilmestyy lakiin herkemmin kuin muissa suuremman porukan jutuissa.
-op-
-
Toisaalta vaikka kaksi kavereistasi vetää toisen kätensä kyynärpäästä poikki ja kolmas kaataa puun itsensä ja vaikka kaverimetsurin päälle, niin mediassa metsurista ei tehdä mitään paholaista, ihmiset tuskin alkaa ajattelemaan että metsurit on syvältä, metsätöitä suomesta tuskin kielletään...eikä välttämättä hommakaan vaikeudu. Jos sun toinen kopterikaveri taas ajaa 700 reksukan idlellä kymmenen hengen porukkaan ropelliedellä, jolloin kahdeltä lähtee sormet ja yhdellä lapa uppoaa päälaesta päänläpi kaulaan asti, niin todennäköisesti media suhtautuu hiukan eri tavalla ja vaikutukset ovat myös kopteristien näkökulmasta hiukan isompia. En sano,että kaikki kopterointi menisi saman tien jäihin, mutta ainakin asenteisiin se varmasti vaikuttaa..
Veikkaan että media suhtautuu aivan samalla tavalla kopteristiin ja kirvesmieheen, mikäli kumpi tahansa säntää ihmisjoukkoon "lavat heiluen"... :D Lähinnä pohdin tuossa vertailussani toimijan itselleen tekemiä vammoja.
Koptereita voisi kai hyvin verrata käsiaseisiin. Oikein käytettynä turvallisia ja mukava harrastus, huolimattomuuden seurauksena tappavaa tavaraa. Jos nyt unohdetaan tarkoitukselliset sivullisten ammuskelut - ihan heti ei tule mieleen minkälainen ruuvi pitäisi olla kuupasta löysällä että lähtisi suorittamaan "koulukopterointia". Ja vaikka aseilla tapahtuu onnettomuuksia, ei niitä silti olla kieltämässä. Suurempi kieltomyönteisyys vaati pari kouluammuntaa, eli tarkoituksellista ja alleviivaavan julmaa tekoa.
Irtoava lapa ei muuten ole niin vaarallinen, kuin ammus. Lavan liike-energia häviää olemattomaksi (tai ainakin lävistävästä naarmuttamaksi...) hyvin lyhyellä matkalla epäedullisten lento-ominaisuuksien vuoksi. Eli käytännössä lapa ei lähde yleensä kopterista kuten nuoli jousesta. Toki vieressä seisten tulee pahaa jälkeä, mutta joku 5-10 metriä on jo sangen näppärä turvaetäisyys. Sama juttu kuin haulikolla ampuessa: vierestä päästellen katoaa puoli kaveria, 50 metrin päästä nahkatakki on jo toimiva luotiliivi ja vahingoilta vältytään.
-
Moikka,
Millaisia leikkausvoimia näissä muuten on?
kokoluokka/voima ?
2006 EM-kisoissa Hirobon Lepton EX lensi euroopan ensilentoja. Kopteria lennätti entinen euroopanmestari, kaveri on kolmen parhaan joukkoon sijoittunut kaikissa em-kisoissa menneen 10-vuoden aikana. Hän esitteli meille sitä eräänä iltana asuntolan pihalla ja taisi lentää jotain piroflippirinkulaa kun se lähti sillä lapasesta ja onneks osui puuhun eikä yleisöön joka oli lähellä. Siitä puusta katkesi reilu peukalon paksuinen oksa aivan kuin se olisi vesurilla lyöty poikki.
Niin ja toi on tosiaan samaa kokoa trex 500:n kanssa. Mitä se leikkuukyky onkaan isommilla...
--
Timo
-
Joo, nuo lavat eivät kauaksi lennä kun hidastuvat nopeasti. Silti ihan vieressä jos lähtee niin pahaa jälkeä voi tulla silmään. Henki ei varmasti irtoavista osista lähde, mutta silmien puolesta jännittää varsinkin lapauraa tarkistaessa. Samoin isommissa koptereissa on monesti turvavaijeri lavan sisällä estämässä palojen irtoamisen.
Tarkotuksena ei ole pelotella ketään. Pitää vaan kaikkien ymmärtää riskit ja mahdollisuuksiensa mukaan pyrkiä minimoimaan ne. Parempi on varoitella etukäteen, kuin että homma kiellettäisi ikävien - tietämättömyydestä johtuvien - tapaturmien seurauksena. Joku voi nimittäin kokeilla jotain tällaista vaikka vain vähän suuremmalla 450:llä:
http://www.youtube.com/watch?v=t2GVe7Rffrw (http://www.youtube.com/watch?v=t2GVe7Rffrw)
[kukkahattuhymiö]
Joka ei pelkää raajojen silpoutumisia, niin voi youtubesta etsiä videon "What Happens if an RC heli Hits you in the leg". En laita suoraa linkkiä kun aika rumaa jälkeä tullut. Kopterin kokoluokasta ei tietoa.
-
http://gammagoblin.blogspot.com/2007/12/rc-helicopter-shotgun-ideal-christmas.html (http://gammagoblin.blogspot.com/2007/12/rc-helicopter-shotgun-ideal-christmas.html)
toi tappaa varmasti jos sillä johonki osuis
-
Koptereita voisi kai hyvin verrata käsiaseisiin. Oikein käytettynä turvallisia ja mukava harrastus, huolimattomuuden seurauksena tappavaa tavaraa. Jos nyt unohdetaan tarkoitukselliset sivullisten ammuskelut - ihan heti ei tule mieleen minkälainen ruuvi pitäisi olla kuupasta löysällä että lähtisi suorittamaan "koulukopterointia". Ja vaikka aseilla tapahtuu onnettomuuksia, ei niitä silti olla kieltämässä. Suurempi kieltomyönteisyys vaati pari kouluammuntaa, eli tarkoituksellista ja alleviivaavan julmaa tekoa.
Joo, oot kyllä ihan oikeessa siinä. Esim. aseiden laet on tiukentuneet vasta vähän ja takana on kuitenkin lukuisia ja lukuisia tahallisia ampumistapauksia... Kopterilla olis tod näk. kyseessä onnettomuus, sillä tuhoja saa aikaan tahtoessaa paljon helpomminkin kun rc helillä. Mut siinä mielessä rc helillä tollainen paljon julkisutta saanut onnettomuus ei olis kiva, että muutenkaan niiden imago ei välttämättä ihan huipussaan tälläkään hetkellä olis. Nyt niitä pidetään leluina, sit niit pidettäs tappavina leluina.
-
Millaisia leikkausvoimia näissä muuten on?
kokoluokka/voima ?
Vanha juttu jo, mutta vastaan silti :) Kerran on kokemusta, kun hölmöyksissä 700:lla laskua yritettiin "terassimaton päälle" mikä oli heinikossa. Kopteri holdilla alas, mutta reunat nousi ja naps ne oli lavoissa sillä seurauksella, että metossa yli puolen metrin repeämä. Hyvin tuntui energiaa olevan lavoissa vaikka holdi oli päällä.
-
Valistakaa nyt minua, kun mä en ole keksinyt mitä asiaa se matto ajaa nousu ja laskupaikalla?
Isolla kepakolla ainakin voi laskea vaikka mihin kivikkoon tai heinikkoon.
-
Valistakaa nyt minua, kun mä en ole keksinyt mitä asiaa se matto ajaa nousu ja laskupaikalla?
Isolla kepakolla ainakin voi laskea vaikka mihin kivikkoon tai heinikkoon.
Ei siitä muuta iloa ole kuin jännitys tuleeko torppi :D Kaipa sitä ajateltiin, että näin saisi heinäpellon lentokentäksi :/
-
Hiekkasella alueella ihan kiva kun ei se hiekka lenna lapoihin tai vaikka kone ime sisäänsä (liekö ees mahollista?).
En mä muualle sitä mattoa laittas, Henttaalla sellanen oli jo vähän pakollinen loppuvaiheessa ku hiekka pöllysi ja kivet lenteli. Tosin joku kiinteämpi alusta lienee parempi kun matto.
-
Mulla melkein aina hiekka-alusta eikä ole pölynny. Jaa nyt valhettelen, pari jälkeä on seiskasatasen takalavoissa.
-
sulkekaa tämä tread.
Juttua nyt jostakin muusta nyt kuin vakavasta otsikosta. Ei leikin asia!