Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => E-Sky Sähkökopterit => Aiheen aloitti: glaslow - 03 Marraskuu, 2009, 13:41:15
-
Terve!
Minulla on ollut tässä syksyllä hankitussa King 3:sessa aikapaljon ongelmia perän kanssa. Ongelmat ovat melko lailla samankaltaisia kuin tässä Sampan ketjussa:
http://www.kopterit.net/index.php?topic=387.msg2699#msg2699 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=387.msg2699#msg2699).
Eli siis ottamatta kantaa Eskyn HH gyroon, nämä ongelmat vaikuttavat mekaanisilta. Perällä ei riittävästi auktoriteettia estosuuntaan. Näin ei mielestäni ollut aina. Kun vaihdoin alupäivitysnupin torpin jälkeen, en ole saanut perää enää hallintaan. Mutta nyt on perän osia matkalla leluja.netistä, joten kerron miten käy kun saan ne vaihdettua.
Mutta toinen kysymys joka mietityttää. Onko noissa Eskyn 6ch 2.4GHz radioissa ollenkaan throttle holdia? Ja jos on niin missä ihmeessä ???. Tänään tapahtui jotain hyvin kummallista kun yritin käydä pihalla leijuttelemassa, vaikkei perä täysin pidäkään. Moottori ei lähtenyt pyörimään, vaikka kaikki muu toimikin. Ei kuulunut myöskään kolmea piippausta, jotka normaalisti virrat kytkettäessä kuuluu. Olin ymmällä, mutta sisällä kun kokeilin hetken päästä niin ei vieläkään. Mutta sitten erehdyin kokeilemaan Idle up switchiä! Ja sitten kuulin piippaukset ja ennenkuin ehdin tehdä mitään, myös kone lähti pyörimään, kovaa. Hölmönä ekaksi sammutin radion ja eihän se mihinkään pysähtynyt. No, vaurioilta vältyttiin, mutta pelästyin pirusti.
Eli onko siinä voinut aluksi olla joku throttle hold tms. päällä, vai miksi ihmeessä moottori ei lähtenyt ensin pyörimään? Eikä siis myöskään piipannut ensin.
Jos joku tähän osaa vastata, niin olen hyvin kiitollinen. En haluaisi joutua uudestaan Idle upilla herättämään.
Olen siis uusi koptereiden kanssa, siirryin suoraan tuohon Kingiin verkkokaupan 25€ kolmikanavaisen koaksiaalin jälkeen.
- Lasse
-
Sulla on luultavasti ollut kaasutikku hieman ylhäällä, ei lähtenyt sen takia käyntiin.
-
Sulla on luultavasti ollut kaasutikku hieman ylhäällä, ei lähtenyt sen takia käyntiin.
Juuri näin.
-
Tuli vielä mieleen että olet saattanut vahingossa vaikka kalibroida persiilleen sen, muistaakseni tapahtui niin että kaasutikku täysin ylös, virrat päälle, sen jälkeen alas. Eli nyt sulla saattais olla se nolla jossain ylempänä. Ilman lapoja tai motin johdot irti kannattaa sitten näitä kokeilla!!!
Nyt tuli kirjotettua mitä sattuu, ei se kalibrointi noin menekään, mahtaakohan onnistua mitenkään?
-
Kun vaihdoin alupäivitysnupin torpin jälkeen, en ole saanut perää enää hallintaan.
Pyöriikö peräroottori oikeaan suuntaan? eli onko hihna mennyt fjongalle/kierteelle perä putkessa asennus vaiheessa?
-
Kun vaihdoin alupäivitysnupin torpin jälkeen, en ole saanut perää enää hallintaan.
Pyöriikö peräroottori oikeaan suuntaan? eli onko hihna mennyt fjongalle/kierteelle perä putkessa asennus vaiheessa?
Olen nähnyt sellasen kopterin ilmassa, jossa oli hihna mennyt väärinpäin -> ei niin mitään vaikutusta ollut, tais jopa paremmin toimia perä :D
-
Kun vaihdoin alupäivitysnupin torpin jälkeen, en ole saanut perää enää hallintaan.
Pyöriikö peräroottori oikeaan suuntaan? eli onko hihna mennyt fjongalle/kierteelle perä putkessa asennus vaiheessa?
Olen nähnyt sellasen kopterin ilmassa, jossa oli hihna mennyt väärinpäin -> ei niin mitään vaikutusta ollut, tais jopa paremmin toimia perä :D
Itselläni oli juurikin tuollaisia ongelmia kun perä pyöri väärään suuntaan. Meni hetki hermoillessa kunnes löysin vian... :)
-
Moi vaan,
Sulla on luultavasti ollut kaasutikku hieman ylhäällä, ei lähtenyt sen takia käyntiin.
Tästä ei liene kyse, kokeilin kuitenkin siellä pihallakin useamman kerran. Mutta kaikki on mahdollista. Tämä jäi kuitenkin kertaan, saa nähdä mitä seuraavaksi kun ulkona käyn. Olen kyllä huomannut, että nuo kopukan "alkuvalmistelut" sujuvat muutenkin nykyään välillä tosi hitaasti, ei meinaa millään piipata.
Tuo perä on nyt itsellä se suurin huolen aihe, saas nähdä saisiko sen pitämään. Hihna on oikein päin, peräputkea en ole edes irroittanut. Kiristää olen kyllä kokeillut. Kuitenkin nuo perälavat on aikalailla nurmikkoa kyntäneet, ja muutenkin koko peräslideri ja kaikki vähän väljää. Nämä on kuitenkin niitä osia mitkä on jo matkalla. Ja sitten kun perä on mekaanisesti kunnossa, ni joudun varmaan kiukutella tuon gyron kanssa. Ei sekään meinaan hyvin toimi. Rate tilassa ehkä jotenkin, mutta tuo HH vaeltaa aina johonkin, ja joutuu trimmejä käytteleen. Siitä huolimatta että täällä sitä kielletään tekemästä. Jotain kummallista tuossa Eskyn radiossa ja gyrossa muutenkin on verrattuna muihin, ainakin foorumien perusteella.
Katsotaan saanko tänne myöhemmin sitten jotain positiivistakin sanottavaa mokomasta kopukasta ;)
- Lasse
-
Onko se perän hihnapyörän pieni lukitustappi paikoillaan pääakselilla?
-
Eli siis ottamatta kantaa Eskyn HH gyroon, nämä ongelmat vaikuttavat mekaanisilta. Perällä ei riittävästi auktoriteettia estosuuntaan. Näin ei mielestäni ollut aina. Kun vaihdoin alupäivitysnupin torpin jälkeen, en ole saanut perää enää hallintaan. Mutta nyt on perän osia matkalla leluja.netistä, joten kerron miten käy kun saan ne vaihdettua.
Kuullostaisi vähän siltä että lapakulmaa on saattanut nupin vaihdossa jäädä vähän liikaa ja nupissa/ pyrstössä ei olisi tarpeeksi kierroksia. Oletko koittanut pienentää lapakulmia tai tarkistaa niitä.
-
Itselläni oli aikoinaan tuo HBK2 ja sen mukana tullut mankka. Ja ainakaan siinä ei ollut mitään Throttle holdia. Vähän epäilen, että onko tuossakaan radiossa sitä.
Mä en nyt oo ihan varma muistanko nyt ton alignin noparin kanssa, mut jotenkin on semmonen muistikuva, että eskyn noparikin pitää semmoista fanfaaria silloin kun kytket akun kiinni ja sulla on jo ohjausta tikusta sinne. Eli toisinsanoen jos sulla on jo kaasutikku hieman ylhäällä ja laitat akun kiinni, niin mun mielestä se piippailee eri lailla. Mut enivei ei varmaa tietoa miksi se noin käyttäytyisi, mut tosissaan aina jos tekee noin, niin akku irti ja sen jälkeen tarkistaa, että oliko ne kaikki napit/vivut/trimmit sillain kun pitää käynnistyksessä olla.
Tuohon peräongelmaan. Tosissaan jos olet nupin siihen vaihtanut, niin onhan perussetuppi kunnossa. Eli idle päällä tikku keskellä, niin swashi on keskellä ja nupissa nollakulmat. Paljoa muuhun ei sitten pystykkään noilla radioilla vaikuttamaan.
Sitten "perän auktoriteetin puuttuminen"
-Kampeaako kokoajan tiettyyn suuntaan?
-kimpoileeko kumpaankiin suuntaan satunnaisesti?
-oletko säätänyt perän siten, että rate tilassa trimmit nollassa, että kopterin perä pysyis mahdollisimman hyvin paikoillaan? (peräservoa siirtämällä....tai linkin pituutta muuttamalla)
Ps. olikos tuossa uudessa mankassa jo tuo gyron gainin säätö?
-
Tere taas.
Tuohon peräongelmaan. Tosissaan jos olet nupin siihen vaihtanut, niin onhan perussetuppi kunnossa. Eli idle päällä tikku keskellä, niin swashi on keskellä ja nupissa nollakulmat. Paljoa muuhun ei sitten pystykkään noilla radioilla vaikuttamaan.
Sitten "perän auktoriteetin puuttuminen"
-Kampeaako kokoajan tiettyyn suuntaan?
Kyllä, tässä kyseisessä ongelma oli, että perä kampesi oikeastaan koko ajan samaan suuntaan. Perä ikäänkuin "yritti" kyllä pitää, gyro teki parhaansa jne., mutta jos hiukankin nopeammin laittoi kaasua, vaikka kädessä pitäen tai puolileijussa harjoitusjalaksilla, ei perä tuosta selvinnyt. Nyt olen viimeinkin kerinnyt vaihtaa kopukkaan nämä aiemmin mainitsemani uudet peräosat ja päässyt kokeilemaan lentoakin. Ja kyllä perän pitävyydessä ero on huomattava. Jotain siinä perässä oli pielessä, olikohan sitten lavat vai aavistuksen kiero akseli vai huono slideri vai mikälie.
Edelleen kuitenkaan ei voi sanoa, että perä toimii täysin tyydyttävästi. Eikä kyllä muutkaan ohjaukset sinänsä. Kaipa täytyy hyväksyä se, että klappia on vähän joka suuntaan. Perästä voisi sanoa vielä sen verran, että viikonlopun parin akunmittaisen lentokerran aikana perä oli muuten jees, mutta driftasi aina noin 1 aste/sekunti. Eli kopteri siis pyöri hissuksiin. Jos tätä koitti trimmillä korjata, niin vaelsi vaan jompaan kumpaan laitaan, mikä kai on luonnollista HH:lla. Siis ei voi sanoa että HH ihan kunnolla pelaa.
-oletko säätänyt perän siten, että rate tilassa trimmit nollassa, että kopterin perä pysyis mahdollisimman hyvin paikoillaan? (peräservoa siirtämällä....tai linkin pituutta muuttamalla)
Tuota täytyy seuraavaksi kokeilla, en muistanut koko rate-tilaa viikonloppuna koittaa, kun innoissani pystyin ees jonkin verran taas lentään/ leijuttelemaan. Mulla nää "leijutusharjoitukset" tuppaa muutenkin olemaan vähän hämäriä, sekalaista vaeltelua suuntaan ja toiseen ja korkeutta välillä, kunhan pysyy kopteri ilmassa. Mutta mitään en nyt rikkonut ;D
Ps. olikos tuossa uudessa mankassa jo tuo gyron gainin säätö?
Jep, mankassa on gyron gainin säätö. Mutta sitä en ymmärrä/ tiedä miten mankan gain-säätö ja sitten gyrossa oleva Delay-ruuvi suhtautuu toisiinsa. Eli mikä ero näillä on? Tai miten niitä pitää käyttää yhdessä?
Kopterin orkkis gyro on siis tämä http://www.leluja.net/tuotteet.html?id=24/498 (http://www.leluja.net/tuotteet.html?id=24/498).
Olisi kyllä tosi hienoa saada tämä nyt täyteen trimmiin, niin voisi kohta luopua vaikka noista harjoitusjalaksistakin 8)
-
Kyllä, tässä kyseisessä ongelma oli, että perä kampesi oikeastaan koko ajan samaan suuntaan. Perä ikäänkuin "yritti" kyllä pitää, gyro teki parhaansa jne., mutta jos hiukankin nopeammin laittoi kaasua, vaikka kädessä pitäen tai puolileijussa harjoitusjalaksilla, ei perä tuosta selvinnyt.
Yleistäen voisi sanoa, että kädessä pitäen tai harjoitusjalaksia maassa raahaten perän ei kuuluisikaan pitää. Gyro toimii oikein vasta sitten, kun kopteri on vapaasti ilmassa. Epätavallinen pyörimisen vastustus pistää poloisen aivan ymmälleen ja perä vatvoo milloin mihinkin.
Jep, mankassa on gyron gainin säätö. Mutta sitä en ymmärrä/ tiedä miten mankan gain-säätö ja sitten gyrossa oleva Delay-ruuvi suhtautuu toisiinsa. Eli mikä ero näillä on? Tai miten niitä pitää käyttää yhdessä?
Gain ja Delay eivät suhtaudu suoranaisesti mitenkään toisiinsa, jos asian haluaa ajatella yksinkertaisesti. Delaylla kerrotaan gyrolle, kuinka nopea peräservo on. Gain puolestaan kertoo korjauksen voimakkuuden. Eli kaksi täysin eri asiaa. Toki käytännössä nuo vaikuttavat myös toisiinsa, mutta siitä kokeneemmat saavat kertoa enemmän. Nykyteknologian mukaisilla peräservoilla nyrkkisääntö on se, että delay nollaan ja sitten gainilla perä pitämään väpättämättä.
-
Muttakun, tuo on Esky. Gain/delay on sama ruuvi gyron päässä. ;D Eipä tästä sen enempää. Aiemmin noita testailin jossain säikeessä vanhemman vakiomankan kanssa.
-
Muttakun, tuo on Esky. Gain/delay on sama ruuvi gyron päässä. ;D
Olisiko niin että kun radiolta tulee gaini, potikan nimi on Delay. Sitten kun gainia ei tule radiolta, eli ko. johto on irti, potikan nimi on Gain? ::)
-
Muistaakseni gain-johto irti tuota ei saanut toimimaan. Muakin kiinnostaa ottaa tuo gyro taas jossain välissä testipenkkiin ja kokeilla säätöä radiolla, jossa gain-säätö, tätähän en ole vielä kokeillut. Olisi kiva verrata johonkin muuhun gyroon omakohtaisesti testimielessä. Nykyinen koti-isän rooli vain vähän rajoittaa kokeiluja päiväsaikaan.
-
On kyllä aika heikonlaiset ohjeet. Belt cp v2 ohje kertoo niin, että: "gyron ruuvit on tehtaalla laitettu kohdilleen, älä koske". Gyron ohjeessa ei kerrota tosin sitäkään.
Tässä käytännössä vain linkit manuaaleihin: "http://www.helifreak.com/showthread.php?t=120556".
Tässä joitain vanhoja keskusteluja aiheesta (joku arveli delay-asetuksen olevan ok 75%, kun hidas servo ja joku oli sitä mieltä, että saa vakiogainin, kun laittaa gain-liittimen vastariin väärin päin, eli maadoittamalla signaalikarvan):
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=867594 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=867594)
http://www.esky-heli.com/esky-head-lock-gyro-ek20704b-000855-p-2999.html (http://www.esky-heli.com/esky-head-lock-gyro-ek20704b-000855-p-2999.html)
-
On kyllä aika heikonlaiset ohjeet. Belt cp v2 ohje kertoo niin, että: "gyron ruuvit on tehtaalla laitettu kohdilleen, älä koske". Gyron ohjeessa ei kerrota tosin sitäkään.
Tässä käytännössä vain linkit manuaaleihin: "http://www.helifreak.com/showthread.php?t=120556".
Tässä joitain vanhoja keskusteluja aiheesta (joku arveli delay-asetuksen olevan ok 75%, kun hidas servo ja joku oli sitä mieltä, että saa vakiogainin, kun laittaa gain-liittimen vastariin väärin päin, eli maadoittamalla signaalikarvan):
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=867594 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=867594)
http://www.esky-heli.com/esky-head-lock-gyro-ek20704b-000855-p-2999.html (http://www.esky-heli.com/esky-head-lock-gyro-ek20704b-000855-p-2999.html)
Olisko tuosta mitään apua?
http://kotisivukone.fi/files/leluja.kotisivukone.com/Kayttoohjemanuaalit/ohje_hl_ek2-0704b.pdf (http://kotisivukone.fi/files/leluja.kotisivukone.com/Kayttoohjemanuaalit/ohje_hl_ek2-0704b.pdf)
-
Ei, koska on sama, johon ketjun aloittaja jo tuolla aiemmin viittasi. Kiinalaisesta käännetty ensin käännöskoneella englanniksi ja englannista suomeksi, virheet ja epämääräisyys vain lisääntynyt. Ainakin mun mielestä.
-
Ei, koska on sama, johon ketjun aloittaja jo tuolla aiemmin viittasi. Kiinalaisesta käännetty ensin käännöskoneella englanniksi ja englannista suomeksi, virheet ja epämääräisyys vain lisääntynyt. Ainakin mun mielestä.
Minusta kyseinen läpyskä on aika selkeä, noin vähään sana määrään on aika vaikea saada 'tulkintavaikeutta' aikaiseksi...