Kopterit.net
Tekniikka => Teoria => Aiheen aloitti: mrsaila - 02 Marraskuu, 2009, 13:21:48
-
tuota tuota, törmäsin tälläiseen kuvaan ja tuli mieleen Säätökurssitla Anssin sanat siitä, että kuvattua kopterin lentoa katsottaessa voi nähdä leptaus effektin.
(http://www.wrotniak.net/photo/tech/_img/helicopter.jpg)
Tämä kyseinen effekti jossa lavat menevät U-muotoon johtuu kameran sulkimen rakenteesta ja sopivasta suljinnopeudesta, ei lepatuksesta.
Eli kameran suljin avautuu ja sulkeutuu kuvapään edessä nopeasti, jolloin lujaa pyörivä esine näyttää kuvassa taipuneelta. Tämä siksi ettei sulkimen liikkeen aikana lavat liikkuvat nopeammin kuin itse suljin. Digitaalikameroillakin tämä effekti on mahdollista saada aikaan, riippuen kameran kuvapään toteutusteknologiasta että käytössä olevista säätömahdollisuuksista
Mutta kysymys kuuluu: Saako lepatuksen jotenkin näkymään valokuvassa?
-
Ko kuvasta (+muista) on juttua täällä (http://www.golfwrx.com/forums/index.php?showtopic=237625)
Mikä tuolla keskustelussa sitten lienee oikeaa tietoa ja mikä oletusta, hieman vaikeahkoa filtteröidä :D
-
Alla olevassa kuvassa näkyy se mitä kuvailtiin kurssilla.
Tämä efekti ei tosin ole lepatus vaan ns. "lead lag". Eli "eteenpäin" tuleva lapa on taipunut hieman taakseppäin. Lepatus on sitten kopteria edestäpäin katsottuna sitä että eteenpäin tuleva lapa on korkeammalla ja taakeseppäin menevä matalemmalla.
Edit: toisaalta tossa asennossa ei ole selvää kumpi lapa on menossa "eteenpäin". Mutta idean saa tosta.
-
-
no niin, termit on sitten mulla sekaisin :P Sotkin Lead-Lag:in ja Lepatuksen keskenään, sorry.
-
Tämä efekti ei tosin ole lepatus vaan ns. "lead lag". Eli "eteenpäin" tuleva lapa on taipunut hieman taakseppäin. Lepatus on sitten kopteria edestäpäin katsottuna sitä että eteenpäin tuleva lapa on korkeammalla ja taakeseppäin menevä matalemmalla.
Eikö tuosta "lead lag'ista" voi aivan hyvin käyttää sitä suomenkielistä termiä "heiluntaliike". Helikopteriteoria-kirjassa kylläkin nupissa olevaa kyseisen liikkeen sallivaa niveltä kutsutaan sekä vastus- että heiluntaniveleksi (drag hinge, lead lag hinge), joten olisiko myöskin "vastusliike" kilpaileva termi?
Mutta onhan lavan heilahdusliike sillä tavoin tekemisissä lepatuksen kanssa että osan siitä aiheuttaa juuri lavan lepatus. Eli lavan lepattaessa lavan massakeskiön etäisyys pyörimisakselista vaihtelee ja massahitausmomentiin tästä syystä aiheutumaan pyrkivät vaihtelut kompensoituvat lavan hetkellistä pyörimisnopeutta muuttamalla. Toisen osan heiluntaliikkeestä synnyttävät lavan vastuksen vaihtelut ilmanopeuden suhteen etenevän ja pakenevan lavan puolilla.
-
Jonkinsortin lepattamista on havaittavissa:
http://www.youtube.com/watch?v=Ug6W7_tafnc
-
wasn't there also a longer version, where at 0:45 the cameraman starts to puke in a spiral ;D