Kopterit.net

Yleiset => Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu sähkökoptereista => Aiheen aloitti: Rotary - 01 Marraskuu, 2009, 22:17:04

Otsikko: Näihin varmaan löytyy jo vastaukset, mutta kysymyksiä sähköosien valintaan
Kirjoitti: Rotary - 01 Marraskuu, 2009, 22:17:04
Okei, mietin etttä hommaisin jonkun esim kloonin kokoluokkaa 450-500 tuon rapukat rinnalle. Klooni juuri tuon edullisuuden takia...

Millä kaavalla tai periaatteella noihin valitaan moottorit ja noparit sun muut?

Olen tässä kahlannut nyt useammat kaupat läpi ja vaihtoehtoja riittää. Samoin hintoja.

Sais semmosen perus harjoitteluun soveltuvan paketin kasaan niin vois treenailla lempein mielin, eikä olis noi kalliit kilkkeet heti romuna niinkuin ton Raptorin kanssa helposti käy.

Kattelin nyt noita copter x ja vastaavia align kopioita, tosin ei tuo Align ole pois suljettu kuitenkaan.
Otsikko: Vs: Näihin varmaan löytyy jo vastaukset, mutta kysymyksiä sähköosien valintaan
Kirjoitti: 1m4s0_ - 01 Marraskuu, 2009, 22:42:30
Itse lähtisin cx450 runkoa tilamaan (ehirobo.com) ja säköosat (hobbyking.com)
plush 40A säädin + 3700kv 450 heli motti, hxt900 servot, zippy/turnigy 2200mah 3s1p akkuja
ebaysta gy401b gyro ja tälle servo vaikka käytetynä tai hobbykingiltä.
Otsikko: Vs: Näihin varmaan löytyy jo vastaukset, mutta kysymyksiä sähköosien valintaan
Kirjoitti: Kallio - 01 Marraskuu, 2009, 22:49:21
Jos hobbycitystä tilaat niin perälle MKS DS480 servo, maksaa alle 20€.
Otsikko: Vs: Näihin varmaan löytyy jo vastaukset, mutta kysymyksiä sähköosien valintaan
Kirjoitti: Vispilä - 02 Marraskuu, 2009, 09:23:11
Kaverilta hajos useampi HXT900:nen putkeen kopterissa ihan vaan leijutellessa, ei anna kovin hyvää kuvaa.. Ittellä lennokissa siivekkeillä toiminut ihan jees. En välttämättä kopteriin suosittelisi.


-op-
Otsikko: Vs: Näihin varmaan löytyy jo vastaukset, mutta kysymyksiä sähköosien valintaan
Kirjoitti: FreduV - 02 Marraskuu, 2009, 12:59:46
Kaverilta hajos useampi HXT900:nen putkeen kopterissa ihan vaan leijutellessa, ei anna kovin hyvää kuvaa.. Ittellä lennokissa siivekkeillä toiminut ihan jees. En välttämättä kopteriin suosittelisi.


-op-

En ole paljoa uusilla servoilla lennellyt, aina on tullut torpattua muutaman lentominuutin jälkeen. Sanotakoon, että molemmissa torpeissa on mennyt hampaita servoista, muuten ovat kyllä ehjän oloisia.
Otsikko: Vs: Näihin varmaan löytyy jo vastaukset, mutta kysymyksiä sähköosien valintaan
Kirjoitti: Zappo - 02 Marraskuu, 2009, 13:38:06
Mulla on HK450:ssa Hxt900 nupissa ja olen muutaman kymmenen akkua lennellyt. Hyvin on pelannut. Mun lento nyt semmosta leijuttelua ja ympyrän pyöritystä. Joku servo erä tietysti voi olla huonompi laatuista.
Otsikko: Vs: Näihin varmaan löytyy jo vastaukset, mutta kysymyksiä sähköosien valintaan
Kirjoitti: Rotary - 03 Marraskuu, 2009, 16:29:18
Kiitti vastauksista.

Se mitä lähinnä mietin, on se, että onko tuon mootorin ja noparin valintaan olemassa joku sääntö?

Eli siis kopukan koko suhteessa pataan jne.

Noita vaihtoehtoja kun on ihan varmasti tarpeeksi.

Voiko samalla sanoa että vaikka X kokoiseen kopukkaan mahtuu ja sopii tietty akku jne.

Näitä kun vähän saisi valaistua, niin päsisi tutkimaan vaihtoehtoja
Otsikko: Vs: Näihin varmaan löytyy jo vastaukset, mutta kysymyksiä sähköosien valintaan
Kirjoitti: Kallio - 03 Marraskuu, 2009, 16:54:35
Eli siis kopukan koko suhteessa pataan jne.

Aika usein saattaa lukea moottorin tiedoissa mihin kokoluokkaan se on sopiva.
Otsikko: Vs: Näihin varmaan löytyy jo vastaukset, mutta kysymyksiä sähköosien valintaan
Kirjoitti: Vispilä - 03 Marraskuu, 2009, 16:59:47
Moottorin valinnassa tärkein sääntö tietenkin se, että mitä tehokkaampi sitä parempi  ;). Mut yleensä valmistaja ilmoittaa minkä kokoisille koneille motti sopii. Säädin valitaan virtojen mukaan, mieluummin ylä- kuin alakanttiin, 450:ssä yleinen koko 40A ja akkuna 3s tai 4s 2200mAh. Kannattaa vähän kattella mitä sähköjä muut käyttää.

Tässä vähän sähkövertailua, ei mikään hirveen tarkka taulukko mutta suuntaa antava:

(kokoluokka, säädin, moottorin teho, akku)

100, 10-15A, ~80W, 2-3s ~500mAh
250, 15-20A, ~150W, 2-3 800-1000mAh
400, 30-40A, 200-400W, 3s 1800-2200mAh
450, 40-50A, 300-500W, 3-4s 2200mAh
500, 60-90A, 800-1500W, 5-6s 2200-2600mAh
600, 90-120A, 1500W- 4000W, 6-12s 3700-5000mAh
700, ~120A, ~4000-7000W, 10-14s, 3700mAh - 6000mAh


-op-
Otsikko: Vs: Näihin varmaan löytyy jo vastaukset, mutta kysymyksiä sähköosien valintaan
Kirjoitti: Rotary - 03 Marraskuu, 2009, 17:02:24
Moottorin valinnassa tärkein sääntö tietenkin se, että mitä tehokkaampi sitä parempi  ;). Mut yleensä valmistaja ilmoittaa minkä kokoisille koneille motti sopii. Säädin valitaan virtojen mukaan, mieluummin ylä- kuin alakanttiin, 450:ssä yleinen koko 40A ja akkuna 3s tai 4s 2200mAh. Kannattaa vähän kattella mitä sähköjä muut käyttää.

Tässä vähän sähkövertailua, ei mikään hirveen tarkka taulukko mutta suuntaa antava:

(kokoluokka, säädin, moottorin teho, akku)

100, 10-15A, ~80W, 2-3s ~500mAh
250, 15-20A, ~150W, 2-3 800-1000mAh
400, 30-40A, 200-400W, 3s 1800-2200mAh
450, 40-50A, 300-500W, 3-4s 2200mAh
500, 60-90A, 800-1500W, 5-6s 2200-2600mAh
600, 90-120A, 1500W- 4000W, 6-12s 3700-5000mAh
700, ~120A, ~4000-7000W, 10-14s, 3700mAh - 6000mAh


-op-

no tällä pääsee jo vauhtiin.

Eli siis noi nopareiden arvot on amppeereissa? Kulkeeks noissa noin poskettomia virtoja ihan tosissaan?
Otsikko: Vs: Näihin varmaan löytyy jo vastaukset, mutta kysymyksiä sähköosien valintaan
Kirjoitti: Rotary - 03 Marraskuu, 2009, 17:12:17
Ainiin...mitä eroa on käytännössa outrunnerilla ja inrunnerilla?
Otsikko: Vs: Näihin varmaan löytyy jo vastaukset, mutta kysymyksiä sähköosien valintaan
Kirjoitti: Kallio - 03 Marraskuu, 2009, 17:23:18
Ainiin...mitä eroa on käytännössa outrunnerilla ja inrunnerilla?

Jostain kuullut että olis ulkopyörijässä(outrunner) ainakin vääntöä enempi.
Otsikko: Vs: Näihin varmaan löytyy jo vastaukset, mutta kysymyksiä sähköosien valintaan
Kirjoitti: Vispilä - 03 Marraskuu, 2009, 17:26:30
Virrat on melko kovia juu. Inrunnerissa (sisäpyörijä) uloimpana on käämit ja keskellä magneetit jotka pyörii akselin mukana, outrunnerissa (ulkopyörijä) on sisällä käämit ja ulkokehällä magneetit jotka pyörii rungon mukana. Siis inrunnerissa runko ei pyöri, outrunnerissa pyörii.

Lainaus
Jostain kuullut että olis ulkopyörijässä(outrunner) ainakin vääntöä enempi.
Niin on, koska on pidempi vipuvarsi.

(http://hobbycity.com/hobbycity/store/catalog/B2030-3500.jpg)
(http://hobbycity.com/hobbycity/store/catalog/1811-2000.jpg)


-op-
Otsikko: Vs: Näihin varmaan löytyy jo vastaukset, mutta kysymyksiä sähköosien valintaan
Kirjoitti: Rotary - 14 Marraskuu, 2009, 01:47:07
Onks tolla käytännössä kuinka paljon merkitystä, kumpaa käyttää? out-in?
Otsikko: Vs: Näihin varmaan löytyy jo vastaukset, mutta kysymyksiä sähköosien valintaan
Kirjoitti: Jussi. - 14 Marraskuu, 2009, 01:55:03
Eipä noita inrunnereita paljoa koptereissa näy. Ovat kaikki melkein noita outrunnereita.

Joko keksit mikä kopteri niin aletaan haarukoimaan halpoja sähköjä?
Otsikko: Vs: Näihin varmaan löytyy jo vastaukset, mutta kysymyksiä sähköosien valintaan
Kirjoitti: Rotary - 14 Marraskuu, 2009, 08:50:34
Eipä noita inrunnereita paljoa koptereissa näy. Ovat kaikki melkein noita outrunnereita.

Joko keksit mikä kopteri niin aletaan haarukoimaan halpoja sähköjä?


mä kattelin tota copter x black angelia tai sitten 450 se kittiä. molemmissa näyttäis olevan hiilari runko
Otsikko: Vs: Näihin varmaan löytyy jo vastaukset, mutta kysymyksiä sähköosien valintaan
Kirjoitti: Jussi. - 14 Marraskuu, 2009, 09:55:49
Ei mitään kokemusta copter-x:Stä, mutta tuo ei vaikuta ihan kloonilta... => reksin osat ei ehkä sovi.  Perinteisestihän ostetaan kiinasta halpa kloonikopteri ja sitten osa kerrallaan päivitetään se jullen puodissa 450v2:ski. Tässä yhtälössä kaikki voittaa: Pilotti kokemusta ja muut rahaa.

Eli 450:seen sähköt.
Tämmöstä kattelin hobbykingistä, kokemusta näistä 9257:Sta, noparista ja motista. Muut osat on yllätys.
Gyroon kannattaa varmaan panostaa enemmän mutta tuo voi toimia välttävästi hyvän servon kanssa eikä ole kallis kokeilu (ehkä).  Mä voin ostaa sen sulta sitten kahdeksalla eurolla jos et tykkää.

Nuppiservot inloabbia
http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5193&Product_Name=HGD_digital_202_Carbon_Gear_BB_-9.1g_/_.11s_/_1.5kg (http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5193&Product_Name=HGD_digital_202_Carbon_Gear_BB_-9.1g_/_.11s_/_1.5kg)

Perään futaba
http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9751 (http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9751)

Nopariksi
http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9304&Product_Name=TURNIGY_Plush_40amp_Speed_Controller_(DE_Warehouse (http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9304&Product_Name=TURNIGY_Plush_40amp_Speed_Controller_(DE_Warehouse))

Motti
http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8137&Product_Name=Turnigy_2836_Brushless_450-Size_Heli_Motor_3700kv (http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8137&Product_Name=Turnigy_2836_Brushless_450-Size_Heli_Motor_3700kv)

GYRO
http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10113 (http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10113)

Sitten ~2000-2600 3s 30-40C akkuja

Laturiksi ichargerin 106B jos ei vielä ole.

Kaikkein helpommalla pääset tosin kun laitat t-rex storeen mailin, että myypäs mulle avaimetkäteen 450.
Otsikko: Vs: Näihin varmaan löytyy jo vastaukset, mutta kysymyksiä sähköosien valintaan
Kirjoitti: 1m4s0_ - 14 Marraskuu, 2009, 10:48:26
Harza:lla on tuota black angel jos se valaisis sitä ^^
Otsikko: Vs: Näihin varmaan löytyy jo vastaukset, mutta kysymyksiä sähköosien valintaan
Kirjoitti: Harza72 - 14 Marraskuu, 2009, 11:59:34
Black angel on erittäin asiallinen laite ja lentää nätisti, tehty siististi ja työnjälki on hyvä , erittäin hiljainen eli ei perinteistä rekkulan rattaiden surinaa. Ei mitään samaa T-rex 450sen kanssa täysin eri konstruktio. Voin suositella laitetta.  http://www.copterx.com/kit_ba.html

EDIT:

vaikka tämä ei ole myydään palsta niin avaudun tässä vähän:

1 x CX450SE V2 (hiilari) kitti löytyy mun kaapista ylimääräisenä ja löytyy tullin kuittikin veroista :)

Jos Black Angel kitti kiinnostaa, niin olen tilaamassa itselle osia kyseiseen laitteeseen joskus ? lähiaikoina ja saan myös aika sopuisasti myös noita koko black angel kitteja ja varaosia kaikkiin copterx kopukoihin

Harri

Otsikko: Vs: Näihin varmaan löytyy jo vastaukset, mutta kysymyksiä sähköosien valintaan
Kirjoitti: Rambe - 06 Maaliskuu, 2010, 19:58:30
Täältähän löytyi tietoa eri kokoluokkien moteista, mutta kertokaas asiaan perehtyneet, mitä tarkoittaa toi kv-lukema ja miten se vaikuttaa. ???
Otsikko: Vs: Näihin varmaan löytyy jo vastaukset, mutta kysymyksiä sähköosien valintaan
Kirjoitti: 1m4s0_ - 06 Maaliskuu, 2010, 20:11:22
kv=kierrosta per voltti..
Eli esim 4000kv motti kiertää, 3s lipolla 11x 4000 eli 44000 kierrosta minuutissa ilman kuormaa joka välityksillä ja kaasukäyrillä tällätään nuppiin sopivaksi
Mutta mitä isompi kv-luku niin moottori kiertää enemmän.*

edit:
Englanti jos taittuu niin tämmönen sivu
http://www.rctoys.com/rc-products-catalog/RC-PARTS-BRUSHLESS-MOTORS.html (http://www.rctoys.com/rc-products-catalog/RC-PARTS-BRUSHLESS-MOTORS.html)
0.5 sek haku googlella ja tuo ekalinkki ;)