Kopterit.net
Kuvagalleria => Kuvia torppauksista ja vahingoista => Aiheen aloitti: znake - 01 Marraskuu, 2009, 13:54:41
-
Nonniin, eka "oikea" torppi tehty!
Tänään säätökurssin perusteella pistelin belttiä hiukan parempaan säätöön. Ei siitä hyvä tullut, ja kentällä en jaksanu säätää loppuun asti, joten jäi vähän trimmien varaan. Tuo kurssilla joidenkin kanssa puhuttu swashin kallistuminen edelleen näkyi, beltillä kun servojen liikkeisiin ei pääse käsiksi. Jokatapauksessa beltistä tuli loppujen lopuksi ihan lennettävä ja tärinä oli poissaan :)!
No, sittenpä toista akkua kehiin ja belttiä vähän taivalle. Iha kivasti meni, vaikka kentän toisessa päässä ollut isä ja poika hirvitti sen verran, että pysyin täysin toisessa päässä kenttää ja lennättelin pienesti reunasta toiseen. Käytännössä sellaista päähän --> nokka ylös --> 180 käännös ja takas. Lopussa rupes opettelee kaasun hallintaa silleen, että ei ottas nii paljoo korkeutta. No, nopeestippa siinä sitten orientaatio hävis ja kopteri lähti tulee tonttiin. Nopee korjausliike tuli tehtyä, mutta se meni yli ja kaasuakin oli liian vähän --> tontiin tultiin kohtuullisella vauhdilla.
Hämmennyin sit sen verran, et vetäsin tikun alas --> idle edelleen päällä --> huuto vaan paheni ja vasta parin sekunnin jälkee napsasin idle veks ja servohuutoo lukuunottamatta hiljeni.
Ilmeisesti apulandarit otti kivasti vastaan (yks jalka katkes). Lapoja ei poikki, kummassakin pikku skraidu, mut aijon käyttää edelleen. Pääratas meni huonoon happeen ja kaks servoa meni ihan paskaksi. Toisessa rattaat, toinen kuumenee, joten jotai pahempaa hajalla. Ihmeellistä kyllä, lepari on täysin suora ja samoin näyttää pääakseli olevan. Ihmeellistä :O. Enpä osaa muuta tosta rikkinäistä löytää. Stabbariki ihan suora :O.
No, nyt täytyy vaihtaa pari servoa. Mulla on yks esky varastossa.. Mutta antakaas vinkkejä, kannattasko vaihtaa kaikki servot kerralla? Belt jää kohta kakkoskopuksi, enkä halua siihen hirveesti käyttää rahaa. Saako noita eskyn servoja vastaavia halvemmalla ulkomailta? (eskyt 9e). Mitä kannattas käyttää? Mitään metallia en tähän laita, sellaiset jotka just toimii ???
Toinen on yksisuuntalaakeri. Viimeks hajotin sellaisen ku yritin ottaa irti. Miten sen saa lähtemään tuolta rattaan sisältä?
Ohessa vielä kuvia:), ei edes kauheesti harmita. Tarttee palata omalle tasolleen ja leijutella eri päin....ei hukkus toi orientaatio nii helposti.
EDIT: Oli muuten eka kerta kun käskin avokkia ottaa D40 mukaan. Nytpä sille tuli heti käyttöä :D
-
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=662&Product_Name=HXT900_9g_/_1.6kg_/_.12sec_Micro_Servo (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=662&Product_Name=HXT900_9g_/_1.6kg_/_.12sec_Micro_Servo)
+ vararattaita
-
Jeps. Nyt tuli tonttiin hiukan pahemmin kun viimeksi! Ja juuri kun tajusin, miten kannattaa kopun kanssa alussa lähtee opettelemaan tästä tulee myöhemmin uusi säie.
Oli vielä hemmetin tyhmä torppi. Päärattaasta kuulu vähä surinaa, mutta ajattelin, että vaihdan tän kerran jälkeen. Kuten säätökurssillakin oli puhetta, näin ei IKINÄ sais toimia [saa morkata]. No, kentälle päin alkoi kävelee äiti lapsiensa kanssa, joten menin leijuttelemaan ihan toiseen päähän, n. metrin korkeuteen. Siinä varmaan sattu joku arviointivirhe, ja kopu pääs tippuu maata kohti, ehkä 30cm --> laitoin jenkaa lisää, josta seurasi 3s pirotus. Kopu oli jossai 2m, enkä kerenny reagoida juurikaan (ei riitä hahmotuskyky) ja kopu kopsahti siihen viereen kyljelleen. Onneks lensi akku pois, nii ei tullu lisää damagea. Ilmeisesti siis yksisuuntalaakeri tai joku petti?
Laitan jatkoksi kuva kohta. Päältä päin damagea otti lavat, landarit, stabbarit, pääakseli, noi peäputken tukitangot(?), pääratas lopullisesti, lepari varmaan...lets see.
Oikeestaan ihan kiva päästä rakentelee taas. Pitää vaihtaa sinistä osaa tilalle, nii saa paremman näkösen tosta ;).
EDIT: Kuvat
EDIT2: Ei se ole torppi eikä mikään jos ei muutama servo mene. Ainakin kaksi eskyservoa rikki. Tilalle tulee kiinan halppiksia (12kpl), niin rahallisesti ei kovin paha juttu. Ovatpa mukavasti tänään saapuneet vielä Suomeen, saa ensiviikonlopuksi koneen kuosiin. :).
-
Nyt on servot vaihdettu kiinan tullokaisiin, canopyn osaa ajaa cxn orkkis canopy, osia vaihdettu landarit, lepari, pääakseli, peräpuomista useita, flybar jne.
Laitoin samalla flybariksi reksin (vähä pidempi) sellaisen painojen kanssa. Mitä nyt nopsaan kävin testaamassa niin pirusti on kyllä vakaampi. Vinkkinä kaikille belttiläiselle, että painoilla ja pidemmällä (?) flybarilla saa kyllä ihmeitä aikaan (kuten Vispilä omassa kirjoituksessaan ehdottikin).
-
Ja taas ottaa pannuun.
Olin tuossa tuulessa lennättelee, ku isot pojat sano, että kyllä pystyy.
No itseasiassa, ihan hyvin se pysy ilmassa ja pysty lopusas vetää tuulessa paremmin ympyrää, kun mitä tyynellä aiemmin.
Sit joku 3min ennen vikan akun loppua vedin sellaisen kaarroksen itsestä oikeelle ja hävis vähä orientaatio, että miten päin kopu on. Rahoitin tilanteen, sain kopun mielessä jotenkin päin ja rupesin oikasemaan. No, kopteri ei vastannu tai jatkoi kaatumista. Voi olla että otti tuuli tai sit ohjasin väärään suuntaan. Katoi kun se käänty katolleen noin 3-4m:ssä (normimode) vedin tikun alas ja odottelin että se tippuu alas. Tuli siis kun rätti, ilman kierroksia.
Vähän ottaa pannuun. Ainaki lavat, takalavat, pääakseli, evä menny. Varmaan muutaki, pitäs purkaa. Wäh.
Edit1:
Näyttää menneen 1x perälapa, 2x päälavat, peräevä (ylänurkka), pääakseli, 2x servo. Lisäks vähä mun oma akkuteline kärsi, mutta siihen nyt liimaa peliin. Eli halvalla selvittiin, henkiset (itsetunto)vauriot paljon isommat :(
-
Osanotot...
Kannattaa lepari pyöritellä vähän pöydällä. Jos lavat ja pääakseli menee niin kyllä leparikin yleensä on vino.
-
Kiva lukea näin realistista juttua. Vaatii tosiaan pitkää pinnaa opetella asioita yrityksen ja erehdyksen menetelmällä ja edetä vain omien taitojen kehittymisen tahdissa. Rahaa voi säästyä, jos jättää välillä viimeisen akun käyttämättä tai puolitiehen, jos alkaa tuntua liian hauskalta tai varmalta.
-
Kiitos :)
Jostain syystä en oo saanu leparia menee kertaakaan. Se on ainaki tos cx:ssä sen verran paksu ja lyhyt, että tarttee aika paljo voimaa et vääntyy. Ja nyt varsinki ku tuli nollakierroksilla alas katollee, nii ei varmaan sen suuntasta voimaa hirvesti tullu. Lavoista toisesta oli lähteny vaan muovit päältä (puulavat) toinen oli haljennu pituussuunnassa kärjestä.
Lisäks huomasin et yks linkki oli murtunut siitä ympyrästä.
Edit: Avokki laittanu ruoan valmiiksi ja sano, että pitäs pöytä puhdistaa. Whoh, ja mulla on rakentelu vielä pahasti kesken....ei voi ymmärtää noita naisia ;)
-
Edit: Avokki laittanu ruoan valmiiksi ja sano, että pitäs pöytä puhdistaa. Whoh, ja mulla on rakentelu vielä pahasti kesken....ei voi ymmärtää noita naisia ;)
Kannattaa hankkia erikseen kopterihuone josta saa tarvittaessa oven kiinni (ei tarvii siivota niin usein) :)
-
Edit: Avokki laittanu ruoan valmiiksi ja sano, että pitäs pöytä puhdistaa. Whoh, ja mulla on rakentelu vielä pahasti kesken....ei voi ymmärtää noita naisia ;)
Mulla iski keittiön pöydänsiivousnakki myös viimeyönä, että pääsivät askartelemaan joulukortteja tänään (vieraitakin oli tulossa käymään). Kopterit vain seinälle ja muut rojut laatikkoon. Ei siinä mitään, jos korjaus/säädöt saatu tehtyä, mutta kesken hommien alkaisi vähän harmittamaan. Onhan sitä sitten kiva vallata tyhjä ja siisti pöytä hetken päästä uudestaan. Erillisessä huoneessa tuo ilo jäisi saamatta. Seuraavan kerran pöytä pitää saada vapaaksi kuulemma pipareiden leipomisen aikaan parin viikon päästä. :)
-
Znake !
Otan osaa sun torppiin, mut noita tulee kaikille, vaikka itse luuleekin, et nyt menee hyvin. Mut kyl se torppi tulee.....Itse kokeneena....on tullut ja tulee mullekin noita ens' kesänä ja monia 8)
Mutta noi kuuluu tähän mukavaan harrastukseen....valitet tavasti ???
-
Itsellä tuli tänään yhdestoista torppi tänävuonna. Mutta mä en treenaakaan simulla, se on tylsää :) Ainakin oppii korjaamaan. Kopu on yleensä parin tunnin päästä jälleen kunnossa.
-
Samaa mieltä, simulla on tylsää, kun ei ole mitään "motion on" asetusta (oikeista simulaattoreissa hydrauliikka päälle), että kirpaisi, jos mokaa. Oikealla RC-kopterilla tulee paremmin skarpattua.
Simulaattori käy hyvin tuttujen opastamiseen, saa kokeilla miltä se ohjaaminen tuntuu. Lennokki menee ihmeen hyvin ekallakin kertaa, mutta kopterit ei.
-
Nyt kyllä ottaa päähän.
Kasasin tänää kopun loppuu, katoin kulmat jne ja pihalle kokeilee lampun alle.
Ei ollu säädöt ihan kunnosas selvästikkään ja perä vaelsi, muta sain pidettyy kopterin suht hyvin ilmassa. Kopu oli selvästi herkempi ja hätäisempi ku viimeksi, tod.näk. koska vaihdoin flybarin lyhemmäksi. (vaihdan taas pidemmänm kivempi nii varsinku ku ei ole expoa käytös)
Yhtäkkiä kopu sit lähtikin kallistuu rajusti vasemmalle. Tod.näk toi oli sama juttu, kun mikä tapahtu viimeksi isommassa torpissa.. Nyt meni just hankitut lava ja flybar. En taida jaksaa purkaa, ku näyttää että mitää muuta ei menny. Lavatkaan ei menny pahaksi.
Osaako joku auttaa, että mistä tollainen vois johtua? Leijunnasta kopu lähti yhtä äkkiä kallistuu vasuriin, eikä hetkeen auttanu vastaohjaus. Sitten oltiikin jo maassa, mutta mukavasti kuitenkin moottori sammu ku tikku oli alhaalla. Hetkellinen pätkäisy siis ehkä...tai pelkästään se että jompi kumpi servo olis tehny hetken omiaan. Servoina siis HDX900.
Eli ihan kun a) kopteri lähtis tekee ihan itsekseen vasuriin ja b) ei vastaa hetkeen oikasuun tai oikaisu ei auta.
-
Voisko niistä linkeistä joku hirttää kiinni. Liikkuvatko esim. ne silmukkalinkit väljästi vielä muutamankymmenen minuutin kylmähoidonkin jälkeen?
-
Kuulostaa radio häiriöltä.
-
Toi kun on modattu beltti...ja joskus peukalo on mulla keskellä kämmentä, niin ihan hyvin voi olla että esim swasohjurissa vähä kinnaa.. Toisaalta toi vakkaridariokin voi ihan hyvin temppuilla, en ihmettelis sitäkään yhtään.
All in All, pitää toivoo että toi pysyy ilmassa jouluaattoon asti, sit saan uudet rojut sinne sisään :)
-
Kopu oli selvästi herkempi ja hätäisempi ku viimeksi, tod.näk. koska vaihdoin flybarin lyhemmäksi. (vaihdan taas pidemmänm kivempi nii varsinku ku ei ole expoa käytös)
Flybar rod / stabilizer bar/ stabbaritanko on muuten siitä hassu kapistus, että pituutta vaihtamalla kopterin käytös muuttuu toisinpäin.
Lyhyempi tanko = Rauhoittaa cyclic vastetta
Pidempi tanko = räväkämmin cycliciin vastaava kopteri
Stabbarin lavat ja paino vaikuttavat myös stabiloinnin toimivuuteen.
Painavilla stabbarin lavoilla ja lisäpainoilla varustettuna kopteri on rauhallinen kuin lumiukko, mutta vastapainona saat tuuliherkän kopterin.
Lisäksi lapasten (stabbarin) muoto vaikuttaa, mutta niistä en osaa sano mitään kun ei ole tullut vertailtua.
-
Laittakaapa vähän close-up kuvia raadoista, niin onnettomuustutkintalauta kunta pääsee hommiin...
-
Ei siitä kovin pahaa raatoa tullut ja se on sen jälkeen jo lentänyt & saanut uudet osat. Vanhat lienee jossain kaatopaikalla Tampereen läheisyydessä. Mutta, toi sama kävi tosiaan myöhemmin uudelleen ja sain pelastettua tilanteen. Laitan sit kuvia kun ton takia taas torppaan :P
-
Servoina siis HDX900.
Siinä vika, ne ei kestä kauaa ja kun päättävät hajota niin seurauksena usein syöksy maahan kylki tai nokka edellä. Nimim. kokemusta on kun kaverilla oli juuri samat servot 450:ssä.
-op-
-
Servoina siis HDX900.
Siinä vika, ne ei kestä kauaa ja kun päättävät hajota niin seurauksena usein syöksy maahan kylki tai nokka edellä. Nimim. kokemusta on kun kaverilla oli juuri samat servot 450:ssä.
-op-
Konkarin kanssa en rupea sen enempää väittelemään mut, miten kauan on kauan?
Itse olen 450 kokosella trex cloonilla lentänyt rontti 100 akullista hxt900 servoilla ilman ongelmia.
Näillä servoilla olen tiputtanut laitteen kolmesti tonttiin ja kerran olen yhteen servoon vaihtanut rattaat.
Kaikki kolme tonttia on ollut omia virheitä. Akku loppui, ensimmäinen 3d yritys ja kertaalleen petti koordinaatio ihan täysin.
En väitä, että ovat parhaat mutta, hinnaltaan ja laadultaan toimivat. Omalta osaltani en osaa moittia, en toki 3d:tä lennä, pelkkiä kaseja ja kuvioita.
*EDIT, Niin siis itselläni on HXT900 servoja, piti oikeen kopterista tarkistaa =)
-
Itsekkin olen lukenut että nuita servoja on kehuttu, mutta varmasti sinne sekaan mahtuu useampikin niitä susia... joillakin sitten on hyvä tuuri ja niitä on sitten useampi samalla kaverilla :(
-
Eihän näistä HXT, HDX ota selvää...
http://www.kopterit.net/index.php?topic=7060.msg61603#msg61603 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=7060.msg61603#msg61603)
-
Tutun kuuloista. Itsellä syy oli radiossa. voihan sitä kokeilla aukasta se radio ja heilutella niitä potentiometrin piirilevyjä jos kopteri rupee sätkimään niin kakkka mikä kakkka
-
Jooh, itekki oon menny servoissa sekaisin.. tässä ja muissa säikeissä. Olevinaan tarkistin jostain, että ne oli servoja joissa oli D-niikun-daavid kirjain mukana...mutta ei ne olekkaan.
HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=662 (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=662)
Siinä on ne, mitä mulla oikeesti on.
Voi siis johtuu noista. Jotenkin kuitenkin pidän itsekkin todennäköisempänä radiovikaa. Onneksi toi radio kuitenkin lähtee kiitämään multa aika äkkiä :)! Joulupukki kun tuo mulle dx-seiskan :)!!!
-
miten kauan on kauan?
Ekalla lennolla meinasi tulla tonttiin kaverin 450 kun uusi, juuri pussista otettu HXT900 veti swashin laitaan, no vaihdettiin servo, toisella tai kolmannella lennolla väpätti eri servo ja meinas tulla tonttiin. Taisi olla vielä kolmannenkin servon kanssa ongelmia, sitten vaihdettiin hs65MGt ja loppui ongelmat. Kaikki ongelmat leijutellessa.
Mulla on toiminut lennokissa siivekeservona HXT900nen jo pitkään, joten ehkä niitä on sitten hyviä ja huonoja yksiloitä.
-
Mulla on ollut varmaan puoli vuotta samat HXT:t ???, muistaakseni yhdestä meni joskus rattaat.
-
Noniin, päästiinhän se hyvissä säädöisäkin oleva kopu torppaamaan.
40cm lumihangen päällä taivaslentoa harjoittelin, alla jotain 9 akullista, joista 4 jo mulle erittäin sujuvaa menoa. Tiukkia kaarroksia välissä, nose-inniä muutamia kymmeniä sekuntteja ja muuta. Sitten, yks akku vielä latingissa, ja tunnin tauon jälkeen pyydän veljeä että lähtee kuvaamaan. Minuutin verran erittäin vapisevaa menoa ja sitten orientaation hukkuminen --> en luottanut itseeni vaan silmiini ja kyljellään penkassa.
Meni canopyholderit (toinen meni, laitoin metalliset tilalle, joita ei saanu kiinni kunnolla, joten testilennolla toinen metallinen hävis, nyt siis kaksi paritonta), flypar ja pääratas. Pääakseli tai lepari on jompi kumpi vähän tod.näk. todella hienosti vino, koska vähän tärisee tietyillä kierroksilla. En nyt kuitenkaa vaihda, ku ei ole täällä maalla hyviä työkaluja mukana.
Mulla olis torpista videokin, mutta nyt vielä vi*** niin paljo, että en jaksa laittaa. Ehkä myöhemmin. Nyt kopu on taas lennettävässä kunnossa, eli ehkäpä aamulla yritän saada jotain videolle. Samalla ehkä laitan torpinki tänne.
EDIT: Pitäs vissii pyytää joku joskus salakuvaamaan, ku aina tutisee heti ku kamera paikalla :(
-
Itse käytän kameralla pientä tripodia ja suuntaa jonnekkin... pyörittelee sitten siellä ;D
-
Itse käytän kameralla pientä tripodia ja suuntaa jonnekkin... pyörittelee sitten siellä ;D
[OT]
Ne on muuten älyttömän tylsiä ja ärsyttäviä videoita semmoset ku kamera on paikallaan ja kopteri lentelee välillä kuvasta ulos jne, IMO! :D
[/OT]
Itellä oli muuten kans alkuun jotain ihme aristelua kun broidi kuvaili, sitten se vain loppu ja nyt saa olla vaikka maikkarin tv-reportterit kuvaamassa eikä yhtään tutise kädet (ei vissii..). :)
Unohtaa sen kameran, unhotaa kaiken, keskittyy vain siihen kopteriin niin lento muuttuu ihan erilaiseksi. Ainaskii itellä.
-
Joo, kun mun ekat taivaslennot kesällä "Kaapo" kuvas, niin ei häirinnyt ollenkaan ;)
Yritin lentää, minkä sen aikaisen kokemukseni mukaan kykenin ja onneksi tuli melko
mukavaa videoo, omasta mielestäni, jota on mukavaa katsella jälkeenpäin ja kiva
seurata omaa kehitystä. Perskutti, kun ei kukaan kuvannut mun ekaa ja ainutta T-Rex600ESP:n
sähköä Röylän pelloilla. Siis, taivaslentoa 8) No, sen hetki tulee uudestaan vielä ens' kesänä :) :) :)
-
Nonniin, tässä se surkea räpellys on. Ihan hirveää laittaa näytille ja katsella itse, kun ei meinaa millään pysyä toi kopteri hanskassa. Kaikki käännökset venyy, nose-in ei pysähdy missään välissä paikalleen eikä edes leijuttelu onnistu :(. Kyseessä siis mun Belt, AR vastarilla, DX7:lla ja CX nupilla.
Pitää yrittää ensi kerralla saada edes normaalitasoinen lennättely videolle, nii ei tarttee jokaista tänne laitettavaa päktää hävetä :(.
No, mutta kuitenkin. Alla olevassa videossa alussa tutisee, eikä perä pidä kunnolla. Nose-inniä en saa missää välissä pysähtymään paikalleen ja taivaslennossa perää en saa tikulla pysymään hallinnassa (gyro driftaa). Lopussa kun kopu menee noita koivuja vasten niin orientaatio häviää ja tulee pienehkö paniikki, jolloin väärään suuntaan nykäisy tikusta johtaa...kinoksiin..
http://www.youtube.com/watch?v=KJnxcDKOStQ (http://www.youtube.com/watch?v=KJnxcDKOStQ)
Vaihdettavaksi meni siis canopyholderi, pääakseli, pääratas ja flybar. Aika pienillä siis päästiin (edes jotai positiivista). Kopun kuivasin heti torpin jälkee föönillä, lienee ollut kohtuullisen hyvä oivallus siinä mielentilassa..
-
Jos ei oo kaveria niin sitte tekee "kameraturretin" :D
Joka kuvaa sitä liikkuvaa kohdetta siellä (youtube videot osiossa ali paintballase versio), jos paikoillaan oleva kamera ahdistaa ;D
-
Tuohon nose-in leijutukseen semmonen juttu, että kokeiles sitä viitisen minuuttia simulaattorilla silleen, että on aileronin ja elevatorin suunnat vaihdettu. Järjellä ajateltuna pitäs olla samanlaista, kun tavallinen peräitseenpäin leijuttelu, mutta eipäs olekaan, vaan ainakin mulle oli tosi hankalaa. Tämän jälkeen teet nose-in leijuttelua uudelleen, mutta reverset oikein. Mulla ainakin naksahti tuolla keinolla ja tuntui heti helpommalta, kokeilin vain simulaattorissa.
-
Minä katselin että ajelit aika alhaalla ja lähellä itseäsi tuota noseinniäkin.
Voi tietty kameran kuva huijata.
Itse harjoittelen mahdollisimman ylhäällä omaa noseinniäni jolloin jää aikaa ottaa kiinni kone jos ja kun se karkaa.
Ja aina ensin käännän perän itseeni päin ja rauhoitan koneen ennen uutta aloitusta. Ja itseni. ;D
Ja huomatkaa että perusasioiden pitää olla kunnossa ennen kuin yrittää mitään isompaa.
Eli leijuttelu hanskaan!
-
Laitampa tänne linkin tuohon onnistuneempaan videoon, jossa kopu ei sentäs tule alas :).
--> (http://www.kopterit.net/index.php?topic=7010.msg63757#msg63757 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=7010.msg63757#msg63757))
Siinä siis vähän onnistuneempaa lennätystä, vaikkei pitää huippuhetkiä...ja videon laatukin on tosi huono :(.
-
Meni uutena vuotena, eilen illalla kolme ja tänää kolme akkua ihan mukavasti. Paitsi se viimeinen. Taivaslentoa eilen, tänää idlelentoa ja leijuttelua aika rauhallisesti, tavoitteena totutella nopeisii liikkeisiin idlellä (pomputtelu yms). Ei siis mitään vaikeaa...olevinaan.
Viimeisellä akulla kopu pääsi jostain syystä tulemaan mun sivulle (olin rannassa), otti vähä oksiin kiinni ja siitäkös paniikki tuli. Belt tuli jalkojen juureen laiturille ja pieksi itsensä siinä solmuun, kun enhän mä mitää holdia osannu silllo tökätä päälle.
Vahinkoja paljon. Kuvia tulee ku pääsen kotii mökiltä...tai sitten ku jaksaa ottaa. Nyt ei oikei kliinnosta taas.
-
Noh noh, kyllä se siitä...
Itse sain ?toissapäivänä? 600 nitron tumpattua, ihan kohmeisten sormien takia.. ei mennyt komento perille nopeati ku piti :D
Kaikki komeus löytys videoltaki ku jaksas vaan kaapata koneelle
Lähti 180€ tilaus fast ladille... ;D
Tämä vaan jos lievittäs vähä tuskaasi ;D
Edit:
Oliko znake vuoden ensimmäinen torppaaja?
Itselläni lähtee nyt puhtaalta pöydältä... saa nähdä koska kopsahtaa 8)
-
Vuoden eka torppaaja, JEE! Lievästi kyseenalainen kunnia. Jokatapauksessa, sattui siis joskus klo 0930 aamusta :)!
Ihmeen vähä meni kuitenkin osia paskaksi... Saa nyt nähdä kun ton topin saa kuntoon.... Pihtejä ja osien vääntelyy ainaki vähä tarvitaan. Tosi vaikee alkaa rakentaa tota uusiksi ja säätää itse säätöihin.
Rikkinäisiä löytynyt:
2 servoa, pääakseli, lepari (mun eka), päälavat, molemmat peräputken pitimet sekä niiden päässä oleva poikittainen siipi, pari linkkiä, peräputki vähä lommolla, canopy meni korjaukseen..... varmasti vielä rikkonaista kamaa löytyy topista yms.
-
Moro pitkästä aikaa,
Ei ole tullut töiden ja muiden kiireiden takia lennäteltyä eikä käytyä juuri foorumillakaan. Nyt kun ilmat vähän lämpes, niin pari kertaa oon uskaltautunut ulos. Simuharjoittelun tuloksena peruslentely om rutinisoitunut selvästi. Vielä töitä teettää kopterin kulkusuunnan ja kulman hahmottaminen oikeassa tilanteessa. Vaikea tarkkaan sanoa aina esim kopun sivusuuntaista kulmaa/suoruutta ja tarkkaa sivuttaista liikesuutnaa oik-vas suuntaisesti itsen sutheen lennettäessä.
Cx kopua en oo vieläkään liiemmin käyttänyt, beltin kanssa ei niin isoa huolta enää ole. Viimeviikolla dx7:ssa romahti jännite yhtäkkia, ohjain alkoi piippaamaan ja samalla katos ohjainsignaali, tai se ainakin pätki. Lumen ansiosta ei kuitenkaa käyny kopterille mitään. Tänään peruslentely tuntu taas todella helpolle joten piti heti elan akun aikana keksii jotain uutta. Ajattelin, että heitän beltin takakautta ympäri. Vähä korkeutta ja tikku laitaan paikallaan leijutuksesta. No, eihän se tietenkää menny niiku simussa, kopu menetti korkeutta ennen ku käänty ja hiekkaan tultiin vauhdilla. Nopeesti katsottuna meni 2 servoa, pääakseli, pääratas, flybar ja todnäk lepari. Myös lavat kärsi.
Syynä taitamattomuuden lisäksi on varmaan pari asiaa. Ensinnäkin päällä oli idle1, jossa mulla on liian vähä kiekkoja. Sen huomaa pomputtelussa jo. Olis pitäny vaihtaa idle 2. Toinen juttu on raskas stabbari. Mulla on orggis ohjaimen peruja pitkä stabbaritanko ja painot vielä päissä. Kopteri om siis kierrosten ja näiden painojen tuloksena hyvin hidas kääntymään.
Oppia ikä kaikki. Nyt kopu kuntoo ja pässiäisena uusi yritys. Pitää katsoa että on ainakin idle 2, stabbarin painoista en ehkä vielä ole valmis luopuun.
-
Kyllä se menee pienemmilläkin nupin kiekoilla (rajansa kaikella kuitenkin) ja stabbarin painojen kanssa... siinä pitää vain olla tarkempana pitchin ja cyclikin suhteiden kanssa, pehmeä flippi.. ei saa hakata tikku laidasta laitaan :)
Uutta yritystä vain ;)
-
Nyt pitäs Znakelle sanoa iso SOOSOO ja heristää sormea. Korjailin tän illan kopua, vaihtelin servot, akselit ym. Ihan iloisesti meni, alkaa osata jo räpeltää noiden kanssa.
No, kopu tuli kasaan, kokeilin sisällä vähän pyörittää, näytti ok. sit ajattelin, että kokeilempa tuossa olkkarin pöydällä lapakulmat.. HOLDilla oli siis tarkoitus kattella julmat kuntoon.
Olin kerenny laittaa päärattaan ym paikoilleen, niin ajattelin et enpä jaksa turhaan pinionia tai muuta irroitella. No, nostin koneen pöydälle ja tikkua ylös...samantien kuulu bufff noparista ja alku savu haisemaan. Eipä ollukka hold päällä. Luojan kiitos että palo nopari....muuten olis tullu kiire tökätä ikkua alaspäin. Näinhän ei pitäs tehdä...ja tiedostin kyllä vaarat, mutta ei vaan jaksanut. Ei näin, ainakaan olohuoneen pöydällä.
Loppuhyvin kaikki hyvin, nopari menee beltistä vaihtoon..ja nyt sit pääsiäinen pitää yrittää pitää huolella rakennettu CX ilmassa. Taitaa jäädä temppuyritykset väliin..