Kopterit.net
Tekniikka => Polttomoottorit, turbiinit, äänenvaimentimet ja polttoaineet => Aiheen aloitti: mrsaila - 01 Marraskuu, 2009, 08:43:44
-
Tästä aiheesta oli säätökurssilla puhetta. Ratkaisu on yksinkertainen mutta saisiko joku laitettua kuvan tästä?
-
Rupesin siinä miettimään (ok tunnustan, että todella harvinainen olotila mulle, mutta...), että tuohan on hyvä idea. Miksei tuommoista ole kehitetty näin niinkuin laitteisiin. Esim erikoismalli kaasuservo, jossa on jokin jousikuorma yms. joka palauttaa servon kun sitä ei ohjata...tai sitten kaasuttimeen suoraan tuohon kaasuvipuun jokin jousikuorma joka pyrkii palauttamaan kaasun kiinni asentoon. eli samaa hommaa mitä tuo kumilanka ajaa. Ok tämä tietenkin tuo ongelmia tarkkuuteen tai siihen että toiseen suuntaan tarvitaan enemmän voimaa kuin toiseen.... mutta siis ainakaan itselleni tuommoisella ei olisi mitään merkitystä, siihen hyötyyn nähden, että kaasu tosissaan menisi "mekaanisesti" kiinni, kun sähköt häviää laitteesta, eikä näin ollen fail safe pääse sähköisesti oikeuksiinsa....
-
Niinpä. Itselleni kävi vähän samalla tavalla kuin siinä viedopätkässä. En hoksannut laittaa holdia päälle ajoissa, niin torpin jälkeen moottori jäi huutamaan täydellä kaasulla ->hetken päästä se kyllä sammu siihen kun kytkin räjähti täysin ja motti täynnä alumiinisilppua. Torpin kustannukset nousivat ainakin kolminkertaiseksi ja parin sentin hintaisella kuminauhavirityksellä tältä olisi säästynyt.
-
Tommonen viritys oli mulla. http://www.kopterit.net/index.php?topic=50.0
-
Laitoin tuon kuminauhan juurikin samalla tavalla kuin Egellä on eli se ei tullutkaan kiinni servoon vaan runkoon toisesta päästä. Täytyy vaan seurata kuminauhan kuntoa, rungossa olevan kolon reuna voi olla sen verran terävä, että kuminauha katkeaa ajan myötä.
T. Pekka
-
Vähän oftopikkia, mutta laitetaan nyt kun piti tuolla säätökurssilla mainita varmistusasioihin liittyen ao torpista.
Tässä on muutama huono tuuri osunut kohdalle, kun moinen tapahtuma on käynyt.
Ritari "ratsasti" pois Tuorlassa 23.8.2007 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=357.0)
-
En löytänyt tuosta lopputulemaa. Miten kävi ukon, kopterin ja harrastajan lopulta?
-
En löytänyt tuosta lopputulemaa. Miten kävi ukon, kopterin ja harrastajan lopulta?
Lopputuloksena on tuo ensimmäisen viestin mukainen "jäämistö", eli lavanpidin on kopteristilla ritarista jäljellä ja Piikkiössä lienee edelleen kopteria hallussaan pitävä 'ei niin mukavasti' käytäytyvä äijä.
-
No jo on, sai kyllä nauraa tuota ketjua lukiessa, mutta miten voi olla noin kusipää ihmisiä. Mie luulin, että maalaisjuntit on mukavaa väkeä (maajussille morsian..) :D
Eikö polaasi voi tosissaan tehdä asialle mitään???
-
Poliisihan on kohtalaisen hampaaton hullujen kanssa, lainsäädäntömme pitää siitä huolen.
Eikä niitä kiinnosta tommoset asiat, olemattomasta ylinopeudesta ja käyttämättömästä turvavyöstä sakottelu on turvallisempaa.
Multa saa löytäjän tiedot tarvittaessa YV:nä....jos haluaa vaikka joulukorttia lähettää mukavalle kaverille tms :)
-
Eikä niitä kiinnosta tommoset asiat, olemattomasta ylinopeudesta ja käyttämättömästä turvavyöstä sakottelu on turvallisempaa.
Suomi on oikeus/(dellinen) valtio my ass! Olen kyllä täysin samaa mieltä. Raiskaajat, varkaat, murhaajat ym. mukavat (no ehkä vähän omituiset, mutta muuten mukavat) hemmot saa tallustella hyvillä mielin kukkaniityillä, kunhan ne hel**** apinat jotka ajaa kuivalla kelillä suoralla leveällä tiellä satasen rajotuksella (muun liikenteen ollessa tietysti mitätöntä) 115km/h saadaan maksamaan itsensä kipeäksi (ja samalla kustantamaan ensin esitellyn varattoman osan oikeudenkäyntikulut)!! HÄHÄÄ! Valtio rikastuu, nämä törkeät vaaralliset rikolliset köyhtyvät! Oikein niiille! HAH!
(Ihan pakko välihuomauttaa, että itsellä sakkojen loppusumma on 0€, mutta se ei estä provosoimasta ;) )
[Eikä yhtään OT,mutku joku muu alotti...]
-
En löytänyt tuosta lopputulemaa. Miten kävi ukon, kopterin ja harrastajan lopulta?
Harrastaja myi ainakin lopun kalustonsa melkein kokonaan mulle,joten eipä varmaankaan enään paljoa lentele.
-
Noh tässä kun seurasi tämän ja tuon ritarin katoamisen viestiketjuja, niin täytyy todeta, ettei välttämättä kannatakkaan asentaa tuota kuminauhaa, koska ilman sitä kaikkien tapahtumien yhteentörmäyksessä voi tutustua uusiin mukaviin ihmisiin.... kuten maajusseihin...... tai sitten asialla on myös kääntöpuoli, jos se lentäisikin jonkun todella kauniin 20-vuotiaan naisen pelloille (jotka hän on siis saanut juuri perittyään suuren omaisuuden).. ja siitähän se idea sitten lähti..
-
Mitkäs servot olisi herkkyyden suhteen sopivia tuohon kumilanka palautukseen? Tietysti kaikki nopeat superservot ja peräservot, mutta jos kuvernöörin valmistaja varoittaa käyttämästä kyseisiä servoja niin mitä jää jäljelle? JR DS8231 on todella herkkä, mutta hidas. Voisi varmaan toimiakin, mutta vähän nopeampaa haluaisin. Onko S9252 kuinka herkkä?
-
Mietiskelin tuossa että eikös se kuminauha syö aika paljon akkua kun servo joutuu perjaatteessa koko ajan vääntämään vastaan? Vai puhutaanko niin pienestã häviõstä, ettei sillä ole mitään merkitystä?
Joki hifimpi vaihtoehto vois olla joku elektronisesti ohjattu venttiili, kun sähkõt katoaa niin venttiili menee kiinni ja fuilin syöttö katkeaa.. Ehdotuksena vain, kun tuli ohimennen mieleen. ;D
-
Mietiskelin tuossa että eikös se kuminauha syö aika paljon akkua kun servo joutuu perjaatteessa koko ajan vääntämään vastaan? Vai puhutaanko niin pienestã häviõstä, ettei sillä ole mitään merkitystä?
Joki hifimpi vaihtoehto vois olla joku elektronisesti ohjattu venttiili, kun sähkõt katoaa niin venttiili menee kiinni ja fuilin syöttö katkeaa.. Ehdotuksena vain, kun tuli ohimennen mieleen. ;D
Ja eikös noi sähköventtiilit yleensä perustu 'sähkömagneettikäämiin' mikä ei myöskään toimi ilman sähköä.
-
jos sähkö pitää ventiiliä auki niin sittehän se menee kiinni kun sähköt katkeaa... mutta pitäisi voimaa varmaa vähän enemmän siellä, paineistettu tankki kuitenkin jne?
-
Joo syo se varmasti sahkoa sekin, mutta syoko niin paljon? Yleensakkin onko viisasta rasittaa servoa enempaa.. Tuollaista vastausta odotinkin, mutta juu, jokainen omalla tavallaan. En sano etteiko kuminauha viritys olisi hyva, ehdotin vain vaihtoehtoa. :)
-
Siinä on kans hyvä vaihtoehto jos kuminauhaa ei löydy.
http://www.youtube.com/watch?v=kGZ9_BHunq0 (http://www.youtube.com/watch?v=kGZ9_BHunq0)
-
Hieno video !
Jos en väärin ymmärtänyt niin vetääkö jousi kaasun kiinni kun linkki irtoaa servon ja kaasun väliltä ;) ?
Muuten oli hieno viritelmä toi jousi homma.
Vai pitäisikö se jousen toinen pää laittaa siihen kaasu vipuun kiinni ?
-
Jousi vetää kaasun nollaan kun virrat katoaa kopterista eikä sillonkun linkki irtoaa mut sais yhden ominaisuuden lisää jos jousen laittais kaasuttimen päähän kiinni mut taitaa se olla aika harvinaista et linkki irtois kaasuttimesta.
Siinä on mun kääsu viritelmä :)
http://kopterit.nettisivu.org/files/2009/12/kaasu1.avi (http://kopterit.nettisivu.org/files/2009/12/kaasu1.avi)
-
Katselin tuossa mun Rapukkaa ja siihen näiden viritysten tekeminen on hankalaa johtuen servon sijoittelusta. En halua laittaa kuminauhaa kiinni tuonne nokkaan vastari/akku-hyllylle, koska kokemuksesta tiedän että se on torpissa ensimmäinen paikka mikä menee rikki ja juuri sen rikkoutuminen aiheuttaa akun irtoamisen.
-
Joo siinä onkin vähän hankalampi paikka rexiin verrattuna. Tuli mieleen vie tuosta jousi viritelmästä paljonkohan se vie tosiaan sitä sähköä, en ole ilman sitä kokeillut vie konetta käyttää mutta kaks lentoa on ihan maksimi mitä tuolla alingin vaki akulla pystyy lentämään, tuntuu jotenkin pieneltä määrältä vai johtuuko enimmäkseen vaan kylmästä.
-
Käviskös pikku hornin muutos ja vieteri / kuminauha vihreen viivan tilalle?
-
Käviskös pikku hornin muutos ja vieteri / kuminauha vihreen viivan tilalle?
Kiitos vinkistä, pitääpä tsekata miten homma toimii käytännössä
-
Käviskös pikku hornin muutos ja vieteri / kuminauha vihreen viivan tilalle?
Kiitos vinkistä, pitääpä tsekata miten homma toimii käytännössä
Tämmöinen siitä sitten tuli
-
No, niin, nyt on yllättävän monimutkaisen näköinen teknologia korvannut kuminauhan/jousen :D.
http://www.fast-lad.co.uk/store/throttle_safe-p-10080.html?osCsid=60bbd8b5be4e20bd0f8088abd544aa4b (http://www.fast-lad.co.uk/store/throttle_safe-p-10080.html?osCsid=60bbd8b5be4e20bd0f8088abd544aa4b)
Tuossa on myös kaasun sulkeminen siinä tapauksessa, että radiosignaali häviää, mutta samanhan saavuttaa oikein tehdyllä failsafe asetuksella.
-
No, niin, nyt on yllättävän monimutkaisen näköinen teknologia korvannut kuminauhan/jousen :D.
http://www.fast-lad.co.uk/store/throttle_safe-p-10080.html?osCsid=60bbd8b5be4e20bd0f8088abd544aa4b (http://www.fast-lad.co.uk/store/throttle_safe-p-10080.html?osCsid=60bbd8b5be4e20bd0f8088abd544aa4b)
Tuossa on myös kaasun sulkeminen siinä tapauksessa, että radiosignaali häviää, mutta samanhan saavuttaa oikein tehdyllä failsafe asetuksella.
Tossa näytti olevan failsafen failsafe, tai oikeestaan failsafe sille, että vastarilta loppuu virta eikä failsafe pääse sammuttamaan moottoria.
Purkissa on oma akku, jotta sitten ton vastarin akulta tulevan virran katkettua otetaan virtaa tältä hianolta purkilta :D
Seuraavaksi tosta tulee tarjolle vikapurkki V2, jossa on liitin ulkoiselle akulle sisäisen akun häiriötilanteessa. V2 pro sisältää kaksi liitintä, jolloin saat kaksi ulkoista akkua...
Kuminauha/jousi lienee pienempi, kevyempi ja varmempi ratkaisu, joka ei välitä pikku sähkökatkoksista.
-
Minulla oli kaasuservona vuoden yksi ja kaksi nappisotien aikainen peräservo eli Futaban S9253 ja sitten tuollainen kuminauhaviritys. Kuminauhaa laittaessani mietin kyllä sitä, miten se rasittaa servoa ja lisää sähkönkulutusta. Mutta eipä ole hyötyä laittaa kuminauhaa, jos se on liian löysä eikä palauta kaasua nollille tarvittaessa. Eli tuli laitettua riittävän kireälle jotta palautus tapahtui. (Liian kireälle?)
No tänään sitten kävi niin, että laskin kopterin maahan muuta säätöä varten eikä se sitten noussutkaan enää ylös... Ja viaksi paljastui hajonnut kaasuservo. Olisihan tuo voinut hajota ilmassakin, joten tuurilla mentiin tuo tilanne.
Toistaiseksi olen luopunut kuminauhasta ja koko palautussysteemistä. Olisiko kuitenkin niin, että tuo S9253 on huonohko servo kuminauhaviritykseen? Eli siinähän ei nyt sitä vääntöä muistaakseni kovin paljoa ole. Ja olihan se jo vanhakin.
-
Ajattelin kesän ratoksi askarrella sceaduun jouseen perustuvan varmistusviritelmän. Piipahdettuani ensin K-rautaan ja sitten Claes Ohlssonille jouduin toteamaan että jousia ei ihan joka kaupasta saa. Olisiko kenelläkään vinkkejä hyvistä jousiapajoista?
-
Ajattelin kesän ratoksi askarrella sceaduun jouseen perustuvan varmistusviritelmän. Piipahdettuani ensin K-rautaan ja sitten Claes Ohlssonille jouduin toteamaan että jousia ei ihan joka kaupasta saa. Olisiko kenelläkään vinkkejä hyvistä jousiapajoista?
Align lapakulmamittarista toinen jousi pois tai otat jousen pois Align linkkipihdeistä. Pihtejä on mielestäni mukavampi käyttää kun ne eivät aukea itsestään.
-
Ajattelin kesän ratoksi askarrella sceaduun jouseen perustuvan varmistusviritelmän. Piipahdettuani ensin K-rautaan ja sitten Claes Ohlssonille jouduin toteamaan että jousia ei ihan joka kaupasta saa. Olisiko kenelläkään vinkkejä hyvistä jousiapajoista?
Tiimari (http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=19069.htm&tuote=19069)
motonet (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/882017/0)
http://kauppa.talousmarkka.fi/jousilajitelma__pr_4022706141906.html (http://kauppa.talousmarkka.fi/jousilajitelma__pr_4022706141906.html)
http://www.ahoyhtiot.fi/jousilajitelma-200kpl-p-808.html (http://www.ahoyhtiot.fi/jousilajitelma-200kpl-p-808.html)
-
Tiimari (http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=19069.htm&tuote=19069)
motonet (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/882017/0)
http://kauppa.talousmarkka.fi/jousilajitelma__pr_4022706141906.html (http://kauppa.talousmarkka.fi/jousilajitelma__pr_4022706141906.html)
http://www.ahoyhtiot.fi/jousilajitelma-200kpl-p-808.html (http://www.ahoyhtiot.fi/jousilajitelma-200kpl-p-808.html)
Kiitos pitää varmaan poiketa motonettiin - muutenkin tarve hoitaa aurinkosuojat auton ikkunoihin ;)
-
omani löysin Teboilin hyllystä. Kannattaa kysellä vaikkapa pienkonekorjaamoista tms. yleensä kaikissa polttomoottorivehkeissa kun on kaasarissa palautinjousi jollainen soveltuu myös kopterikäyttöön.
-Teenu