Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => E-Sky Sähkökopterit => Aiheen aloitti: Mick - 31 Lokakuu, 2009, 17:43:19
-
Eli mikähän tuossa mättää kun varsin tässä kokeilin tota vastaria tohon belttiin Niin vaikka kaasutikku on alhaalla niin silti lähtee Moottori pyörimään? Ainoastaan kun laittaa holdin päälle niin sitten pysähtyy..
Laitoin vielä uudelleen tohon copterx nopariin niin se ei lähe pyörii.
Onkohan toi beltin nopari paskana?
-
auttaako jos naputat kaasutrimmiä alaspäin
-
Joo se auttoi.
Kävin kokeilee belttiä ja torppasin schaisseksi. Ei toi eskyn gyro ihan toiminukkaan niinku piti. käänsin ilmassa perää niin sepä ei pysähtynykkään vaan jatko pyörimistä ku hullu.
PÄivän saldo: copterx sekä beltti torpattu
-
Korjaussuunta oikea gyrossa jos vaain pyöri... vai onko joku rate gyro, ja mekaaninensäätö pielessä?
-
Kyllä se oikeaan suuntaan kääntyi kun käänsi perää mut sit kun reilummin käänsin sitä rudderia niiin alko pyörii.
Otin vastarin irti ja nakkasin kopterin nurkkaan. pitää toi CX laittaa tulille on se sen verran paremman tuntunen kampe.
kävikö tohon (Se V2) osat suoraan vai miten se oli? Mahtas käydä noi Amig osat kanssa
-
menee saman otsikon alle vaikka erilainen ongelma...
eli vaihdoin kyseisen vastaanottimet V2 belttiin tuon ohjeen mukaan:
http://www.heliguy.com/Forum/belt-cp-dx6i-dx7-setup-t23564.html (http://www.heliguy.com/Forum/belt-cp-dx6i-dx7-setup-t23564.html)
nyt tuntuisi muuten toimivan kaikki järkevästi mutta DX7:ssa tuntuu olevan vivut sekaisin, eli kaasu on loikannut oikealle puolelle ja kun oikeaa vipua työntää niin pitäisi lähteä eteenpäin. Moottorin johdot on tietenkin irti, katselin vain noita nupin liikkeitä.
näin olen kytkenyt:
THRO: noparille
AIL: http://www.heliguy.com/Forum/images/userpix/8431_P4300056_1.jpg
ELEV: http://www.heliguy.com/Forum/images/userpix/8431_P4300054_1.jpg
RUDD: perän servo gyron (EK2-0704B) kautta
GEAR: gyrolta tuleva yksi keltainen johto
AUX: http://www.heliguy.com/Forum/images/userpix/8431_P4300055_1.jpg
Servojen asetukset:
Thro: N
Aile: R
Elev: N
Rudd: R
Gear: N
Pit: N
Aux: N
voiko sen tuolta lähettimen asetuksista ryssiä jotenkin... noi linkissä olevat ohjeet oli DX6 -lähettimelle joten valikot eivät ole samanlaiset kuin DX7 -radiossa.
Varmaan taas joku tosi tyhmä juttu, mutta hiplaan ekaa kertaa ton radion asetuksia
-
Mulla näyttäis olevan beltissä N R R R R N N
e: sulla on joku servo väärässä paikassa kiinni!!!
-
Mulla näyttäis olevan beltissä N R R R R N N
e: sulla on joku servo väärässä paikassa kiinni!!!
nyt toimii kuten pitää kun naputin servot ohjeesi mukaan
-
...paitsi että throttle toimii väärinpäin ???
-
Käännä sitten kaasukanava
-
Käännä sitten kaasukanava
miten? :) tuolta kun katson lähettimen monitorista ja heiluttelen kaasuvipua niin THRO ja PIT nousee ja AILE + ELEV laskee
-
Yritän toistaa vasta oppimaani: Se miten lähetin näyttää kaasukanavan toiminnan, ei välttämättä päädy samanlaisena moottorille asti. Kanavanhan saa käännettyä kumminpäin vaan sielät reverse valikosta, mutta on noparista kiinni, että miten se tämän ohjeen tulkitsee. Toisin sanoen, ilmeisesti, se pitää vaan kokeilla varovasti. Nopari ei todennäköisesti resetoidu, jos kaasukanava on täysillä...eli, jos nopeari ei piippaile, kannattaa kokeilla kääntää kanvana.
Mulle kerrottiin näitä juttuja vasta eilen erään erittäin avuliaan nimieltämainitsemattoman Op:n toimesta. Op puhui asiaa, mutta en tiedä osaanko toistaa sen tänne oikein :). Mekin siis mun belttiä säädettiin DX7:n kanssa. (tosin cx nuppi).
EDIT:
Toinen erittäin jännä juttu mitä me huomattiin OP:n kanssa. Alussa mun beltti (orggis motti ja nopari, vastarina AR6110e) oli ihan pysähdyksissä normitilassa vasen tikku alhaalla. OP leijutteli kopua siinä hetken ja toi sen alas. Sit tapahtu sama mikä mullakin, motti jäi pyröimään hiljakseen!! HOLD päälle, ja sama jatkuu. Tarkistus monitorista, ja kanva on nollilla. Tässä just tulee noparin tulkkaus --> Vastarin antama "NOLLA" ei ollutkaan noparille ilmeisesti ihan nolla. Roottori pyöri selvästi hitaammin, kun mitkä kierrokset se saa kun tikkua lähti alhaalta ekan kerran nostamaan ylös päin.
Saaatiin motti pysähtyy vasta kun laitettiin holdissa kaasua -5%. Onko mulla sattunut vastaavaa :)?
-
en ole todellakaan uskaltanut kytkeä vielä moottorille sähköjä, eli en tiedä mitä noparille menee (alkuperäinen). Ohjaimen oikea tikku toimii kuten pitääkin, kaikki kolme servoa liikkuu kuten pitääkin, mutta vasenta tikkua nostaessa swashplate laskee tasaisesti alas ja tikkua alas vetäen nousee ylös...
-
en ole todellakaan uskaltanut kytkeä vielä moottorille sähköjä, eli en tiedä mitä noparille menee (alkuperäinen). Ohjaimen oikea tikku toimii kuten pitääkin, kaikki kolme servoa liikkuu kuten pitääkin, mutta vasenta tikkua nostaessa swashplate laskee tasaisesti alas ja tikkua alas vetäen nousee ylös...
Kokeileppas vaihtaa Swash Mix valikosta PIT:n arvo 60% --> -60%.
-
Aivan, täällä nyt hämmennetään lapakulmat ja kaasu
Tuo servojen laskeminen ei liity mitenkään moottorin toimintaan vaan lapakulmiin, teet kuten käärme neuvoi ja vaihda - merkin sinne swash mixiin.. sitten servot toimii oikein päin. Ja moottorin johdot kiinni ja kokeilla miten se toimii.
Riippuu tietenkin kopterista, CX/Align koptereissa swashin pitää nousta että tulee positiivisia kulmia, mutta esim eskyn HB CP2 kopterissa swash laskee positiivisilla kulmilla, miten beltissä?
-
Joo, olis pitäny lukee VIELÄKIN tarkemmin, vaikka aika tarkkaan luin. Onkelma taitaa olla tosiaan kollektive pitchissä..
Kun isket noparin ja motin kiinni, niin kannattaa kokeilla tikkualhaalla varovasti, silleen, että saat akun irti jos lähtee pyörimään. Jos nopari ei piippaa, niin sit näytät reverseä kaasukanavalle ja uusiksi. Kerro miten menee :)
1m4s0_ : Beltissä pitää nousta.
-
lapakulmia tosiaan tarkoitin vaikka kaasuvipu toi mun korvien välissä edelleen on :D
PIT -arvon muuttaminen toi ratkaisun, sen jälkeen uskalsin laittaa moottorin johdot kiinni todetakseni että kaasutrimmi oli "turhan korkealla", läheltä piti mutta ei sattunut!
Kiitoksia valtavasti taas neuvoista, nyt on uusi radio kiinni ja toimii periaatteessa kuten pitääkin, ainakin tossa testipenkissä, nyt alkaa säätäminen!
-
Kertoile jos haluut tietää millaisia käyriä mä sain belttiin asiantuntijalta :). Voin laittaa sulle esim käyrien arvot :).
-
Mäki laitoin muistaakseni kaasuun -7
N R R R N N N onnoi reveersit
ja lapakulmakäyrä on näkyy tikku alhaalla 100% ja tikku ylhäällä 0% noin piti laittaa koska kun lisäs kaasua niin swash liikku väärään suuntaan ja swash mixistä en saanu toimimaan vaikka laitto -60
-
ja lapakulmakäyrä on näkyy tikku alhaalla 100% ja tikku ylhäällä 0% noin piti laittaa koska kun lisäs kaasua niin swash liikku väärään suuntaan ja swash mixistä en saanu toimimaan vaikka laitto -60
No kyllä sen vaan pitäisi toimia, jos sen tekee oikein. En nyt ihan heti usko että sulla olisi jotenkin erilainen radio :). Ettet olisi vahingossa laittanut yhden lentotilan käyräksi 0-100 ja toisen 100-0, ja käyttänyt vahingossa 100-0 käyrää 0-100:n sijaan, kun muutit pitch arvoa swash valikosta? Silloinhan se näyttäisi että ei toimi oikein.
-op-
-
ja lapakulmakäyrä on näkyy tikku alhaalla 100% ja tikku ylhäällä 0% noin piti laittaa koska kun lisäs kaasua niin swash liikku väärään suuntaan ja swash mixistä en saanu toimimaan vaikka laitto -60
No kyllä sen vaan pitäisi toimia, jos sen tekee oikein. En nyt ihan heti usko että sulla olisi jotenkin erilainen radio :). Ettet olisi vahingossa laittanut yhden lentotilan käyräksi 0-100 ja toisen 100-0, ja käyttänyt vahingossa 100-0 käyrää 0-100:n sijaan, kun muutit pitch arvoa swash valikosta? Silloinhan se näyttäisi että ei toimi oikein.
-op-
En muista mikä siinä oli mutta normi modessa oli tosiaan lapakäyrä 100-0 ja kaasukäyrä 0-100 sillä mä lensin se vähän aikaa. samakai se käytännössä miten päin nuo on jos toimii. Kai sen nyt sais oikein laillakin toimimaan mutta eipä tullu sen enempää rassattua silloin
-
<offtopikki>
Itse olen nähnyt sen verran vaivaa tuon kaasun toimimisen sekä fail safen toiminnan tarkistamiseksi, että olen testannut nuo moottori irti päärattaasta.
Kaasun toiminta on helppo testata ja näkee samalla että soft start toimii.
Fail safe on myös helppo testata, kun on todennut että kaasu toimii oikein päin ja soft start on halutun lainen, sammuta radiosta virta. Jos motti päättää heittää jenkaa nuppiin, niin ei muuta ku akku irti ja bindaamaan uudestaa kaasutikku alhaalla. Bindauksen jälkeen testit uusiksi ja sitten moottori kiinni päärattaalle.
Spektrumin vehkeiden kanssa on turha kuvitella, että säätämällä fail safe tilaan vaikka 60% kaasua ja vähän lapakulmia kopteri pysyisi ilmassa odottelemassa radioyhteyden palaamista. Jos vastari jostain syystä buuttaa itsensä, se herää henkiin 5-7 sekunnissa ja silloin on kopteri jossain muualla kuin siellä missä se radioyhteys katkesi.
Tämä ei ole mitenkään Rity'lle suunnattu viesti, vaan omaa ylimääräistä kirjoittelua turvallisuusasioista tuon kaasun toiminnan toteamisesta ja fail safe toiminnoista spektrumin vermeillä :)
</offtopikki>
-
Kanavanhan saa käännettyä kumminpäin vaan sielät reverse valikosta, mutta on noparista kiinni, että miten se tämän ohjeen tulkitsee.
Joo, Spektrumin radioilla ei tartte yleensä tehdä mitään, Futaban radioilla pitää se kaasukanava olla reversellä. Voi olla, että on poikkeuksiakin, mutta ei oo tullut vielä eteen ainakaan mulla.
-op-
-
Kiitoksia Sammylle viisaista sanoista, ei tullut mieleenkään että moottorin olisi voinut ottaa irti päärattaasta. Sen verran tuli sydämentykytyksiä että muistaa taas turvallisuuteenkin panostaa :)
-
Hei,
Ohessa omia asetuksiani expeliin listattuna. Siellä saattaa olla omilta jäljiltä jotain hölmöyksiäkin, sekä tietysti kopteriyksilökohtaisia asetuksia. Perussetupin teki Vispilä, kiitokset siitä siis hänelle :).
Toivottavasti on apua, saa myös kommentoida muuten :)!