Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: Dutchman - 26 Lokakuu, 2009, 19:54:31
-
Perusteltuja oikeita vastauksia, ei mutu-juttuja. Kopterin koon, ja voimanlähteen voi kukin itse valita.
Aloitan itse: En tiedä! Mun servot valitsi myyjä, itse olin monttu auki ja totesin että: Ai, no tollaset sitte... ???
-
Varmatoimiset, kohtuuhintaiset ja rattaita helposti saatavilla. Aivan halvimmat servot tulee kalliiksi ja vievät turhaan aikaa jos eivät toimi kunnolla tai hajoavat ilmassa, über pro super fast servot on taas ominaisuuksiltaan ylimitoitetut aloittelijalle, ja vievät vaan turhaan rahaa konetta rakentaessa. Siitä rahasta on enemmän hyötyä esim. kunnon gyron hommauksessa.
Ja ihan kaikkia myyjiä en uskoisi, lyövät tiskiin sen mitä silmät kiinni hyllyyn kurkottaessa sattuu, ja syyksi miksi juuri ne osat on hyviä kuulee yleensä jotain luokkaa "nää on paremmat kuin nuo toiset koska nää on kalliimmat". Ei kaikissa kaupoissa näin, onneksi, mutta valitettavasti joissain :-\. Kokeneemmalla ei ole ongelmaa kun osaa jo vähän itsekkin päätellä mikä on hyvä, mutta jos aloittelija sattuu johonkin näistä B luokan liikkeistä niin helposti menee turhaan hukkaan rahaa ja aikaa, monella on varmaan tästä kokemuksia. Hyvä esimerkki on yksi liike, joka myi lennokkeihin tarkoitetun gyron aloittelijan kopteriin, ja maksoikin vielä reilusti enemmän kuin monet markkinoiden parhaat kopterigyrot.
-op-
-
Jotain tuollaista voisinkin voida tapahtuvan, ja yhteen tyrkytykseen kieltäydyikin. Kaupasta, josta 500:seen reksiin sain servot, niin uskon kyllä myyjän valintaan.
Mutta mihin pitäisi kiinnittää huomiota? Varmastikkin metallirattaat? Entäs nopeuden tärkeys? Vaikuttaako lennätystyyli? Eri servot leijutukseen/taivaslentoon kuin 3D:hen? Kaikki nupin servot oltava identtisiä vissiin??
-
Nupin servot samanlaiset, vääntöä pitää olla "tarpeeksi" mikä mahtanee olla oikea määrä riippuu kopterista.
Nupissa saa olla hitaammat servotki 0.1-0.2sec/60 astetta, 0.2 taitaa olla jo aika hitaat..
Perälle sitten joku ~0.07sec/60 astetta ja vääntöä tarpeeksi riippuen kopterista.
Suurtamerkitystä ei ole onko metalli vai muovi rattaat, lähinnä torpeissa tulee vastaan nuo, metalli kerstää paremmin mutta kuoret voi olla sitte seuraavia jotka hajoaa.
Aloittelija, eikä varmasti vähän kokeneempikaan tarvitse mitään älyttömän nopeita nuppiservoja, nopeilla servoilla saa ns. kräkkäyksen mahdolliseksi joka käytetään antamaan lisämakua temppuilluun... vispilä tuosta tietää enemmän, itselläni pitkä matka vielä moiseen. Mutta kovassa 3D:ssä nopeus on tietenkin eduksi mutta perus servoillakin temppuilee aika pitkälle.
Itse kiinnitän lähinnä hintaan,nopeuteen ja vähän vääntöön, myös siihen miten suosittu servo yleensäkkin on.
-
Moo,
Omassa 450:ssä oli aluksi "kiinan halppissähköt", jotka eivät todellakaan toimineet edes leijjuttelussa... puhun siis näistä muutaman eukon servoista. Välillä kopu nytkähteli ja kallisteli iteksiään ilmassa. Tämä ongelma ratkesi servoja päivittämällä. Nupissa 3x Hitec HS-65HB ja perää komentaa GY401 ja S9257. Nyt homma toimii todella mallikkaasti, eikä talouskaan päivitykseen kaatunut :). Sen opin, että sähköjä ei kannata hankkia sikaa säkissä periaatteella, vaan kuunnella mitä kokeneet pilotit ovat asiasta mieltä. Itse olen täältä foorumilta saanut todella hyvää infoa... niin ja toki myös suoraan OP:n tietopankista :).
-R
-
>> Onko aloittelijalle nyrkkisääntö/sääntöä servojen valintaan??
Mine are (that's all personal opinion)
- don't overpay, unless you're rich. Servos can be outrageously expensive in Finland. Fastlad is your friend, and you can still get them much cheaper if you shop around.
- buy one spare swash servo. If you buy a wheelset, buy proper servo grease. It's a one-time investment.
- for hover training, get metal gear and wooden blades. In an "incident", the blades splinter and the servos usually survive (at least on a 450).
- Some servos are known to draw more current than some BECs can handle. Either get a setup that is proven. Or do your homework.