Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu polttiskoptereista => Aiheen aloitti: simo-87 - 25 Lokakuu, 2009, 21:31:27
-
Morjesta olis vähän aloittelijan kysymyksiä kyseisen moottorin sisäänajosta ja muista yleisistä moottorissa huomioitavissa asioissa lämpötilat ym. Lueskelin tossa muita kommentteja aiheesta ja sieltä ei oikein löytynyt semmosta selvää vastausta miten se homma pitäisi suorittaa oikea oppisesti. :-\
-
Moro!
Elikkä pistät neulat ensin ohjeen arvojen mukaan auki ja vaikka vähän enemmänkin. Yläneuloja ei kannata liian rikkaalle laittaa kuitenkaan, että motti ottaa edes vähän lämpöä (käden lämpöinen suunnilleen). On näin kylminä aikoina aika nahkeaa käynti jos lämpötila ei nouse tarpeeksi. Sitten pienellä kaasulla leijuttelua jokunen tankillinen, ei rajuja nousuja. Tämän jälkeen voi ajella vaikka ympyrää ja kevyttä taivasajoa, vähän aikaa idlessä kerrallaan. Sisäänajoa kun lennät sellaset 8 tankillista niin sitten voi alkaa neuloja kiristelemään.
Neulojen säädöt sisäänajon jälkeen sitten silleen, että löytyy tehoa ja käynti on tasaista, mutta ei käy laihalla. Tässä netistä löytämäni säätöohje:
http://www.raptortechnique.com/enginetuning.htm (http://www.raptortechnique.com/enginetuning.htm)
-op-
-
kiitoksia neuvvoista eiköhänse siitä lähde sujumaan
-
some "opinion"/comments. This isn't necessarily generally accepted truth.
- don't leave a brand-new motor idling for one hour. Make it run, then start hovering or whatever flying
- Modern motors don't require much break-in, since CNC machinery gives much more accurate parts today, compared to 10 years ago.
- do not use continuous full-throttle for breaking in. Neither continuous idle. Anything else in-between should be OK (see manual)
- if for some reason it dies all the time, get a hotter plug (Enya) for the first gallon or two
- for performance flying you want the idle needle as rich as possible, and the main needle as lean as possible. This way, the motor gets better cooling whenever it doesn't have to work full power
- the temperature tells only half of the story. A new motor runs very cool. When the rear bearing wears down, it gets hotter and hotter, no matter the needles.
- tighten the glowplug carefully, but don't overdo it. If you lose it in flight, it can be very hard to find ;D
- you'll notice a difference on the main needle at about +/- 4 clicks. The idle needle is very sensitive (if you can see the difference, you'll notice the motor behaving differently).
- typical settings: Main needle 1 1/2 to 2 turns open, idle needle "12.00 on a clock face". Mine is at 11.45, i.e. slightly rich.
-
tighten the glowplug carefully, but don't overdo it. If you lose it in flight, it can be very hard to find
Are you speaking from your own experience? ;D
-op-
-
>> Are you speaking from your own experience?
heh maybe I give up too early ... it's still at Hentta... somewhere
At least I managed to find the Raptor. That's something.
-
tighten the glowplug carefully, but don't overdo it. If you lose it in flight, it can be very hard to find
Are you speaking from your own experience? ;D
-op-
Totta ainakin tulppa kannatta kiristää kunnolla, mutta ei liikaa! Jos se pääsee hukkumaan lennon aikana, sitä on todellakin vaikea löytää! ;D
I am same opinion as vispilä!
I speaking from my own experience! ;D