Kopterit.net

Yleiset => Muu keskustelu => Aiheen aloitti: Tipi - 18 Lokakuu, 2009, 16:26:39

Otsikko: Lapakulmat
Kirjoitti: Tipi - 18 Lokakuu, 2009, 16:26:39
Moi !

Olis täs alkutaipalella yksi kysymys mitä oon yrittänyt turhaan pohtia.
Millaisia arvoja laitetaan lapoihin kun tehdään normi sekä idleä ?
Eli leijutteluun -4  - +8-9 astetta , mutta paljonko laitetaan kun tikku on keskellä ?
Laitetaanko siihen 0 astetta ?
Entäs kun tehdään lento idleä millaiset lapakulmat kun tikku keskellä ?
3d idles on varmaan tikkukeskellä 0 astetta , oliko oikein ?
Otsikko: Vs: Lapakulmat
Kirjoitti: 1m4s0_ - 18 Lokakuu, 2009, 16:28:47
Idlellä 0-asettta keskellä niin on molempiin suuntaan mahd symmetrinen lentää vaikka 3D:tä
Leijunassa toiset käyttää -4 -> 0 -> + ~10 kopteri leijuu ~3/4 tikulla.
tai -4 -> +4 -> + ~10 Niin kopteri leijuu keskitikulla

Arvot voi vaihdella jotain asteita miten kukanenkin tahtoo.
Otsikko: Vs: Lapakulmat
Kirjoitti: Ege - 18 Lokakuu, 2009, 16:29:12
Toi on maku asia mulla on normimodessa tikkukeskellä 5 ja alhaalla -2  sitte taivaslennossa  idleup tikku ylhäällä 8 ja tikku keskellä 0 ja alhaalla -7  riippuu tosiaan myös koneen koosta 30 Rapukassa mulla oli tikkukeskellä 6 astetta leijjunnassa.
Otsikko: Vs: Lapakulmat
Kirjoitti: mnentwig - 18 Lokakuu, 2009, 16:47:03
for example my 600 NSP:
N: 25-30-50-x-89
I: 0-x-50-x-100

if you want to go the F3C route -> optimize for upright => asymmetric
if you want to go the 3D route -> symmetric
the latter is arguably less complicated because there is one "degree of freedom" less in your setup: Pitch at midstick is 50 % (=0 degrees) because of symmetry.

Note, the "N" curve above is fully linear in the flying region from 30 upwards.
Otsikko: Vs: Lapakulmat
Kirjoitti: Tipi - 19 Lokakuu, 2009, 21:43:54
Eli !
Siis kahta kuppikuntaa lapakulmissa ,
0 astetta ja 4-6 astetta toinen ryhmä.
Mites ne fai miehet onko heillä 0 astetta keskellä vai jotain muuta ?
Otsikko: Vs: Lapakulmat
Kirjoitti: masu - 19 Lokakuu, 2009, 22:14:00
Jos haluat leijuttaa mahdollisimman tarkasti, niin leijuntakulmien ja kierrosten laittaminen keskitikkuun (ja siitä ylös ja alas suht tasaisesti lapakulmaa) tuo lisää peukaloresoluutiota eli kulmat eivät vaihdu yhtä paljon saman kokoisella tikun liikkeellä kuin siinä tapauksessa, että positiivisten kulmien alue hanskattaisiin vain tikun liikkeellä keskikohdan yläpuolella (kopteri leijuisi noin 70-75% kohdalla tikun liikeradasta). Taivaslennossa tuskin kukaan käyttää leijuntakulmia keskitikussa, koska siinä tapauksessa tulisi todella epälineearinen vaste peukalon liikkeelle, jos käyrillä käänneltäisi niin, että ylhäällä olisi +10 ja alhaalla -10. Eli taivaslentoon aina 0-kulmat keskelle.

Käytännössä siis ainoa suurempi ero FAI ja 3D setupissa on tuo leijuntamoodi. 3D:ssä ehkä viritetään vähän suuremmat kulmat käyttöön ja samat maksimit positiivisella ja negatiivisella pyrkien lineaarisuuteen, että kopteri käyttäytyisi samalla tavalla olipa sitten oikein tai "väärin" päin, mutta periaate on taivaslentoon ihan sama.
Otsikko: Vs: Lapakulmat
Kirjoitti: mnentwig - 19 Lokakuu, 2009, 22:56:35
For the record, this is what the manual tells us (below). I don't like it and therefore ignore it.
My own "philosophy" goes somewhere towards "keep it simple and stupid and don't jump when switching to throttle hold mode".

BTW I did one such jump with JKo's Extreme .90. It bounces well  ;D
Otsikko: Vs: Lapakulmat
Kirjoitti: masu - 20 Lokakuu, 2009, 12:03:52
Uh... the "sport flight" pitch curve looks really, really ugly ;D