Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Vispilä - 15 Lokakuu, 2009, 12:12:53
-
http://www.youtube.com/watch?v=15IUqw5yCJA (http://www.youtube.com/watch?v=15IUqw5yCJA)
Align kehittää näköjään Flybarless yksikköä 8). Vanha uutinen varmaan mutta huomasin vasta tänään. Voipi tulla kova paketti, Align on aika hyvää kamaa tuonut markkinoille lähiaikoina. Vielä kun tekisivät tuosta systeemistä helppokäyttöisen!
-op-
-
Tästä oli juttua Helifreakissa jossain vaiheessa ja spekuloitiin oliko kyseessä Alignin oma FBL gyro vai ei. En nyt muista mihin tulokseen silloin keskustelu päätyi...
Se millä luulisin, että Align pystyy eniten kilpailemaan, on tuon gyrotin laatikon hinta. Alignin tuotantokapasiteetti/potentiaali on ihan eri luokassa kuin millään näistä muista valmistajista, jotka ovat vastaavan kikkarren markkinoille pukanneet. Tämä varmasti mahdollistaisi tuotteen tuomisen markkinoille huomattavasti matalammalla hinnalla kuin vaikka joku Gyrobot. Kunhan vain toimisi yhtä hyvin.
-
Itsekkin mietin että vieläkun tekisi halpa hintaisen niin voisi tännekkin taloon yksi tulla ^^
-
Voisihan tuo nuppi vähän matalampi olla.
Muuten hyvä.
-
No enpä nyt mistään löytänyt sitä ketjua, mutta aikas varma olen että jossain täällä oli jo valmis ketju siitä Alignin FL-760:stä?
Viitsiskö joku linkittää/neuvoa suuntaa?
Tai onko kellään vielä juttuja kerrottavana kyseisestä lelusta? On meinaan aika houkutteleva kun tulis ihan toi nuppi ja kaikkee mukana.. Kokeilun arvonen?
Align-FL760 Flybarless With T-Rex 500 Flybarless Head and Blades (http://www.fast-lad.co.uk/store/align-fl760_flybarless_with_t-rex_flybarless_head_blades-_h50124-p-9221.html)
-
Suomen oloihen tuo operating temperature on aika huolestuttava, jos meinaa talvella lennättää...
0C-65C ::)
-
yhdellä foorumilla oli keskustelua uudesta fbl systeemistä,beast-x ja siellä mainittiin
''Its made by Freakware in Germany,i read that they did the software for the Align system.
Also read that Szabo quoted the Align system as being developed in Germany at the start.''
pitääkö paikkansa,empä tiedä
-
specifying electronic hardware below 0 degrees would be suicidal for the vendor, unless it's made to military specs.
Reason: below zero there is formation of ice on surfaces. Above zero, the ice melts, and go figure what that does to an electronic flybarless controller.
-
Juu, se on aika itsestäänselvyys ettei noita sähkölaitteita tulisi pakkasella ja vesisateessa käyttää. Varsinkaan tommosta joka hallitsee koko kopterin elämää.. Kesäkäyttöön se mullakin tulisi, talvella kaikki ylimääräset romut pois kopterin kyydistä.
Mutta jos oletetaan, että tuota stabilaattoria käytetään kesällä kuivalla kelillä, niin onko toimiva? :)
Ei noita vissiin kovinkaan monella vielä ole..? Szabohan noita oli testailemassa joku aika sitten, ja oli vissiin ihan nätisti pitänyt, tai sit se vaan ei voi haukkua Alignin tuotteita kun on niin kovat sponsori-rahat vaarassa..
-
Juu, se on aika itsestäänselvyys ettei noita sähkölaitteita tulisi pakkasella ja vesisateessa käyttää. Varsinkaan tommosta joka hallitsee koko kopterin elämää.. Kesäkäyttöön se mullakin tulisi, talvella kaikki ylimääräset romut pois kopterin kyydistä.
Otat talveksi vastarinkin pois? ;D
Totta on että sähkölaitteita ei pitäisi käyttää talvella ulkona. Mutta komeasti tuntuvat silti toimivan, joskin onhan siinä riskinsä.
-
Nii, no joo, onhan se vastariki semmoone. Mut jotenkin tuntuu että toi FBL-sydeemi saa enempi tuhoa aikaan jos sekoaa. Yleisimmin vissiin jos vastariin on jotain tullu on kopteri vain menny pimeäksi.
-
Toimiihan ne veikkoset, eihän ne talvella mitään vielä lennossa sano kun on ns "kuivia"... mutta jos saa lunta tme ja kastuu niin sitten mennään.. eli lennosta pois ja antaa kuivua niin ei pitäisi onkelmia tulla.
Mutta tämä oli nyt 0-65 astetta niin ne on ongelmat voi tulla vaikka ei nuita muuttujia olisikaan.. jos on jotain komponenttia mikä ei kestä kylmää ja sen takia ei toimi.. silikonimömöt antureissa jähmettyy heti ja homma on seis ;D
RC-autosta oppinut että vastari siellä on ainut joka ei vedestä tykkää... toimii kyllä taas ku kuivaa ;D
And if product is made by military specs its not rated from 0-65... I think it would be near -60-65C
-
well Align promises a -20 degree lower limit for some products.
But probably they are robust enough to work underwater, or in a sealed enclosure.
-20 degrees, 0-95 % humidity, a 70 MHz DSP and an open case will be tough.
-
SOFTAPÄIVITYSTÄ
BREAKING: Align 3G Flybarless Gryo FL760 Software Update
Looks like Align has released a software update for the FL760 gyro. There are no notes on what this changes, improves or fixes. You will need to have the USB programmer and a Windows machine in order to perform the update.
http://www.rcheliresource.com/breaking-align-3g-flybarless-gryo-fl760-software-update/ (http://www.rcheliresource.com/breaking-align-3g-flybarless-gryo-fl760-software-update/)
-
Hei elekee työ ruvetko tiällä englantia viäntämään, kun myö savolaiset ei ookeen sitä ymmärretä. ;)
Oli mulla asiaakin.
Käykö tuo Align flybarless myös muihin koptereihin kuin niiden omiin?
-
Käykö tuo Align flybarless myös muihin koptereihin kuin niiden omiin?
Kyllä käy, ei se oo allerginen muille merkeille :)
-
Tuleekos siinä mukana joku tietokoneohjelma millä sitä säädetään? Liittyykö gyro, joka ohjaa peräservoa, jotenkin tähän flybarless-systeemiin. Eilen luulin jo tajuavani miten se flybarless toimii, mutta en sit kuitenkaan.
-
Sen voi säätää itse ohjausyksiköstä nappia painelemalla, peräservon gyro ei siihen liity. Tässä Align 3G flybarless setin kanssa EI tarvitse erillistä gyroa perälle.
-
Jos olen itse ymmärtänyt oikein, niin stabbaritangon kanssa olevassa kopterissa gyro hoitaa perän, ja hanskaa ainoastaan yhden ulottuvuuden, jonka voi ajatella olevan samansuuntainen gyron pohjalevyn kanssa. Otetaan stabbaritanko pois ja swash pääsee tekemään ei-haluttuja liikkeitä (oik-vasen, eteen-taakse), kun kopteria ohjataan. Siksi tarvitaan sitten vielä pari ulottuvuutta lisää, jolloin tämmöiseen 3-ulottuvuuden/akselin (eli 3G?) gyron läpi voidaan ajatella piirtyvän ne 3 tasoa ja jossa gyro on origo.
Olen teekkari.
-
Olen teekkari.
;D :D
normi gyro hoitaa perän kiertymistä (rudder)
toi flybareless mokkula hoitaa samalla lailla myös kallistelut (elevator, aileron)
eli simuloi stabbaritankoa :)
-
Vaikka stabbarit otetaan pois ei swashpääse tekemään omiaan koska se on kiinni nupin servoissa ja ne pitää sen jämptinä mutta..
Vakauttamatonta kopteria voisi "melkein" verrata magneetteihin joissa pidät samoja napoja vastakkain, kopteri on epävakaa ja haluaa "keikkua", tässä taas pätee sääntö.. isompi vakaampi, joskus koe mielessä tein täysin vakauttamattoman 450 kopterin, lennettävissä ja hauska mutta sanoisinki erittäin haastava.
Align 3G FBL vs "perinteinen" FB:
FB kopterissa ainut gyro tosiaan on perällä eli yhdellä (pystysuuntaisella) akselilla. FBL kopterissa taas tulee 3-akselinen gyro, joka siis vaikauttaa tahattomia liikkeitä esim tuulen yms kallisteluja joka ulottuvuudessa, mutta leijunnassa käyttäytyy aika samalla tavalla kuin perinteinen FB eli EI pysy automaattisesti paikallaan. Joissain FBL järjestelmissä on "kelvoton" gyro perälle, jolloin VOI käyttää erillistä gyroa, mutta Align tapauksessa on oikein toimiva gyro.
Käytännössä siis jos kopterissa on virrat ja kallistelet kopteri niin elektroniikka kompensoi liikettä, kallistat kopterin nokkaa -> swash kallistuu taaksepäin
kallistat kopteria vasemmalle -> swash kallistuu oikealle jne
Radiosta tulevat ohjaus liikkeet välittyvät kuitenkin normaalisti swashille.
Mainittakoon eri järjestelmissä (mm helicommandin jotkin versiot) sisältävät ominaisuuden jossa kopteri pyritään pitämään paikoillaan. Järjestelmässä on kamera joka kuvaa maata ja yrittää pitää "kohteen" ruudussa, esim punainen ympyrä maassa jota järjestelmä pitää kiintopisteenä ja ohjastaa kopterin tekniikkaa pitämään sen sektorissa.
Asiat on ehkä tullut moneen kertaan jo esille mutta ei se mitään.
Tosiaan FBL systeemillä saadaan FB kopterin "vakaus" elektroniikalla ja FBL mukaanaan tuoma suuri ketteryys(nopeus) ja se teho mikä aikaisemmin meni FB-lapojen ilmassa vetämiseen on nyt käytettävissä muualle(lentämiseen ^^)!
FB kopterissahan vakautus säätelee itsesään "lapakulmia"(heilutat stabbi tangosta, päälavat liikkuvat), nyt kun se otetaan pois niin lavat pääset "haukkaileen" enemmän "itsekseen" virtausten yms vaikutuksesta. Elektroniikka tulee gyrojen muodossa toimittamaan tuon saman liikkeen(tarvittavat korjaukset) servojen kautta swashille kuin aikaisemmin FB suoraa lapoihin jotta kopteri pysyy "vaaterissa".
Toivottavasti tästä saa selvää ja asia virheitä saa korjata ^^
-
Kiitos vastauksista. FBL varmaan jossain vaiheessa asennettava johonkin kopteriin, kuulostaa niin mielenkiintoiselta.