Kopterit.net
Tekniikka => Polttomoottorit, turbiinit, äänenvaimentimet ja polttoaineet => Aiheen aloitti: kaardian - 12 Lokakuu, 2009, 19:11:33
-
Mitenköhän paljon tuon yssin pitäisi täristä? Kyseessä on ST-malli.
Tärisee 50% kaasulla leijunnassa sen verran että tankissa oleva fuili alkaa vaahtoontuun... Hieman hankala selittää tätä tärinää, mutta noin yleisesti ajatellen, miten paljon teidän muiden yssit täräjää? Itselläni on vertailukohtana 50 yssi ja 53 redline, jotka eivät tärise yhtä hillittömästi.
Moottoria on sisäänajettu rikkaalla about gallonan verran nytten. Pikkasen laihemmalle säätäminen ei poistanut ongelmaa vielä.
-
Tuskin se itse motti tärisee kovinkaan paljon, vaan ennemminkin kytkin ja tuuletin. Kyllä munkin koneessa fuili värisee tankissa, mutta ei nyt sentään vaahtoudu. Näkyykös tärinä muissa koneen osissa? Entäs tyhjäkäynnillä, näkyykö tärinää? Ja voihan sitä värinää aiheutta muukin kuin moottori, esim. TT. Liimasitko sen laakerit huolella kiinni?
-op-
-
Oletko keskittänyt heittokellolla kytkimen ja tuulettimen? Ne on meinaan aika tärkeä juttu tärinöiden ja värinöiden osalta. Tuuletin kannattaa myös tasapainottaa esim potkurin tasapainotuslaitteella.
-
esim. TT. Liimasitko sen laakerit huolella kiinni?
-op-
Niin... mitenkähän tuon kanssa oli?
-
Eli siis liimataan se TT "kunnolla" vaikka oli kyllä kovin naheat ne laakerit paikoilleen. Pienen tipan lukitetta laitoin väliin ja ajattelin että hyvä tulee, mut taitaa se sitä epoksia kaivata?
Ja sitten heittokelloillaan kytkimen ja sen tuulettimen kanssa.
Tärinä on melko kova ilman että roottori(t) edes pyörii, joten syyttäisin sitä tuuletinta, jos näistä pitää arvata. Kytkimen ruuvit oli kyllä niin tiukat sovitukseltaan että en usko sen liikkuvan 0,01mm enempää mihinkään. Samoin se tuuletin tuntui asettuvan omaan tilaansa varsin mallikkaasti.
Tulossa on sen verran pitkä katkos joka tapauksessa lennättämiseen että ehtii vaikka purkaan koko värkin. Työkiireitä ja viikonloput jo ennalta sovittuja...
-
vihreää lukitetta tippa putkelle ja laakeri vetää siihen lukitteen päälle.. hyvin jämähtää ainaki 600...
lainaan säijettä sen verran että pitääkö 600:ssa keskittää tuo kytkin yms jotenkin(keskiviikkona varmaan oma kasaan)? muistikuva että joku sanoi että olisi "itsekeskittäviä".
Tuossa on eri systeemi?
-
Päivitetäänpä tähän säikeeseen vian selvitys: Tärinät hävis kun sai tyhjäkäyntineulan tehdasasetuksesta kireämmälle.
Elikkä neulat oli ihan mettässä. Säädin ne tehtaan arvoihin ja sitten Mokkis lainas pihaansa vähäsen. Nyt käy nätisti tyhjää, eikä tärise. Vielä pitää ylä- ja keskineula säätää, mutta suunta on oikea.
Tehtaan jäljiltä neulat oli ihan miten satuu ja käänsin niitä vielä enemmän auki, joten tilanne oli aikaisemmin täysin epätoivonen. Liian rikkaalla tyyliin 1,5kierrosta (joka neula) aiheutti sen että kone tuhketuu ja potkii miten sattuu.
Nyt kun lämmöt on vielä ihan kylmänä ja silti käy nätisti, niin alkaa usko palaamaan että 700 reksäkin lentää kunnolla vielä talven aikana.
Kiitokset Mokkikselle seurasta, pihasta ja startterista :)