Kopterit.net
Tekniikka => Asetukset, säädöt ja vinkit => Aiheen aloitti: tuupola - 09 Lokakuu, 2009, 21:31:02
-
Kaikki säädöt alkoi olla kunnossa ja tänään ilmeni uusi ongelma. Perä heilahtaa noin 45 astetta oikealle ja korjaa itsensä heti takaisin. Luulin ensin että kylmät sormet liikuttaa vahingossa rudderia, mutta sama tapahtui leijuttaessa niin että en edes koskenut vasempaan tikkuun.
Kun perä alkaa elämään tuntuu myös että kopteri ei reagoi rudder tikkuun mitenkään (aileron ja elevator toimii normaalisti). Ongelma alkoi tänään neljännellä akulla joka aiheutti melkein torppauksen. Kuudennen akun lopussa ongelma alkoi toistamaan itseään (perä heilahteli yhteensä kuutisen kertaa) ja lopetin lentämisen.
Eli debuggaus ideoita kaivataan. Lähiaikoina on muuttunu moottori. Ongelma esiintyi ensimmäisen kerran tänään. Ainoa säätömuutos edelliseen kertaan verrattuna oli CC:n governorin gainin laskeminen arvoon "low".
Mieleeni tulee seuraavat mahdollisuudet.
- Radio glitch
- Ilman kosteuden aiheuttama häiriö mankan potikassa
- Hyppivä hihna (mutta miksi myös leijuttamisessa?)
Muita ideoita?
-
Joku ratas pääsee luistamaan akselissaan?
-
check your rudder servo. Those don't last forever (poti).
If belt driven, are the teeth still in place?
Does the tail rotor hub slip (rotate) on the drive shaft?
-
Itsekkin veikkaisin servoa tai hihnaa...
-
Mikä gyro on kyseessä?
Gyrobot teki samanlaisia tamppuja muutaman kerran kun perä oli väärin säädetty.
-
Noniin kiristin hihnat ja tarkistin rattaat. Hihna oli löysänpuoleinen mutta rattaat ok. Tänään lentämään ja kaikki tuntui olevan kunnossa. Mutta sitten taas kuudennella akulla alkoi perä elämään. Akku oli jo lopussa joten otin alas ja vaihdoin uuden. Ehkä se on ESC:in low cut. Ei ollut, uudella akulla kopteri teki täysin omiaan.
Leijuttelin kopua sopivalla korkeudella niin että en edes koskenu vasempaan tikkuun. Välillä perä heilahti 45 astetta vasempaan. Välilla kopteri hyppäsi metrin verran ylöspäin pirottaen vasemmalle. Näytti siis suurinpiirtein samalta kun kova tuulenpuuska riepottelee kopteria + pirottaminen.
Mielenkiintoista se että ensimmäiset viisi akkua ei mitään ongelmia. Kuudennen lopussa pari kertaa perä elämään ja seitsemäs täysin holtiton. Staattinen sähkö tuntuisi loogiselta. Ainut että rungo on G10 joka ei johda sähköä ja peräputki on alumiinia. Mitään staattisen sähkön ongelmia ei ole ollut koko kesänä. Miksi nyt olisi? Voisiko tuo uusi moottori (HS2221-3595 eli Hyperionin tuunaama 2221-8) jotenkin kehittää staattista sähköä?
Seuraava vaihtoehto olisi governor. Jos se menee jotenkin sekaisin ja antaa täydet kaasut satunnaisesti. Miksi niin kuitenkaan ei tapahdu ensimmäisillä akuilla?
Voeh. Aurinko paistaa ja tyyntä ja näitä ilmoja ei enään paljoa tule...
-
Tuolla rungolla jne ei ole "NIIN" suurta merkitystä, itselläni oli 450 staattista sähköongelmaa vaikka oli lasikuiturunko + aluputki/hiilariputki... ja goviki kun oli align escisäs päällä niin kierrokset vaihteli ihan typerästi jne.
Vähän silikonisprayta hihnalle.
-
Oman kokemukseni (6 vispilää tähän mennessä) mukaan staattisen sähkön ongelmat ovat täysin indifferenttejä kopterin materiaalille. Kahdessä hiilikopterissa ei ole ollut ikinä mitään glitch-ongelmia, radioina 35mhz mao-mankka ja Spektrum ar6100:lla. Sen sijaan epilepsiaa on esiintynyt turhankin usein alumiinipuomisessa lasikuitukopterissa, jossa on surullisenkuuluisa ar6200.
Kokemukseni perusteella ar6200 ei kertakaikkiaan sovellu hihnavetoiseen kopteriin -piste. Satelliittivastari vilkuttelee valojaa tuon tuostakin ja totaalisia halvauksia on ilmennyt varmaankin kymmenkunta. Onneksi tyypilliset kohtaukset iskevät juuri nousussa tai laskussa eli maanpinnan välittömässä läheisyydessä jolloin suurempia vaurioita ei yleensä pääse syntymään.
Varmaankin ongelmaa voisi lieventää silikonilla, maadoituksilla ja etsimällä optimaalisia kiinnityskohtia vastareille, mutta helpointa on pysytellä ar6100:ssa (450-kokoluokassa), joka on paitsi häiriötön myös pienempi ja kevyempi.
-
CC:n firmwarestakin on uusi päivitys jossa on korjattu mm "ICE Controllers could (incorrectly) quickly ramp to full throttle if in governor mode". Katsotaan poistaisiko päivitys ongelmani.
-
Varmaankin ongelmaa voisi lieventää silikonilla, maadoituksilla ja etsimällä optimaalisia kiinnityskohtia vastareille, mutta helpointa on pysytellä ar6100:ssa (450-kokoluokassa), joka on paitsi häiriötön myös pienempi ja kevyempi.
Onneksi on ylimääräinen 6100 laatikossa :) Mulla on vielä kaikenlisäksi toi 6200 rungon sisällä peräputken lähellä.
-
250 itsellä on tuo 6200 eikä ole ongelmia, ar7000 450 puomin alla ja oli niitä taattisia onkelmia... tosiaan silikoonisprei hoiti ongelmat heti...
-
Staattinen sähkö tuntuisi loogiselta. Ainut että rungo on G10 joka ei johda sähköä ja peräputki on alumiinia. Mitään staattisen sähkön ongelmia ei ole ollut koko kesänä. Miksi nyt olisi? Voisiko tuo uusi moottori (HS2221-3595 eli Hyperionin tuunaama 2221-8) jotenkin kehittää staattista sähköä?
En ymmärrä mihin väite lasikuiturungon paremmuudesta perustuu. Eristeenä se on staattisen sähkön kannalta huonompi - jännite saa kasvaa korkeammaksi ennen läpilyöntiä. Ja mitä korkeampi jännite sitä suuremmat häiriöt varauksen purkautuessa. Hihna kuluu ja sen reuna rispaantuu käytössä jolloin hihnasta roikkuvat pienet kuidunpätkät muodostavat nopeammin staatista varausta. Hihaveto muistuttaa aika paljon Van de Graaff generaattoria :) Muodostunut varaus pitää purkaa hallitusti eikä lasikuiturunko auta tässä yhtään.
-
Olisikohan tässä yhteinen nimittäjä sateliittivastari?
-
6200 ei ole satelliitti vastaria... ja sillä eniten ongelmia?
Edit: Oma olikin 6100 ja siinä ei ole tuota ^^ sorry my bad ;D
-
6200 ei ole satelliitti vastaria... ja sillä eniten ongelmia?
No mikäs motkula siellä johdonpäässä sitten vilkuttelee?
-
Itsellä ei 6200 saa yhteyttä aikaiseksi lähettimen kanssa ilman tota satelliittia.
-
Olisikohan tässä yhteinen nimittäjä sateliittivastari?
Lennän itseasiassa ilman sateliittivastaria vaikka 6200 onkin.
-
6200 ei ole satelliitti vastaria... ja sillä eniten ongelmia?
Edit: Oma olikin 6100 ja siinä ei ole tuota ^^ sorry my bad ;D
Niin juuri, kuten sanottu 6100 on solidi vehje, muuta ei kannata harkita pikkukopuun.
-
Olisikohan tässä yhteinen nimittäjä sateliittivastari?
Lennän itseasiassa ilman sateliittivastaria vaikka 6200 onkin.
Aika jännä, olin siinä luulossa, että 6200 mykistyy kokonaan jos satelliitin poistaa.
Anyways, tsekkaa ettei hinnasi tai laakerisi ole ihan romuna ja koita sillä 6100:lla.
-
Aika jännä, olin siinä luulossa, että 6200 mykistyy kokonaan jos satelliitin poistaa.
Niin minäkin luulin kun foorumeita luin. Kasausvaiheessa kun tein säätöjä totesin että toimii ilmankin. Myöhemmin olen ollut laiska ja en ole koskaan jaksanut laittaa sitä kiinni (oikeasti en ole vain keksinyt mihin sen voisi johdottaa siististi).
-
Noparin softan päivitys ja taas kokeilemaan. Ilmaan leijumaan noin 5 metriin. 30 sekuntia meni ok. Sitten perä heilahti. Sitten sammui moottori. Ensimmäinen autorotaatio tuli tehty. Toinen ländäri murtui. Testasin maassa throttle hold päälle ja takaisin. Moottori lähti uudelleen pyörimään.
Kotiin lukemaan logeja. CSV dumpista löytyy tällainen:
0.7586 , 47.451 , 31.14 , 0.000 , 81.6 , 121.1 , 387
2.1771 , 0.000 , 31.29 , 11.026 , 14.7 , 81.2 , 370
# Start Of Session - Sample Time: 0.500
# Reset Source (Cause of reset): Loss of Radio Signal
Throttle , Power-Out , Voltage , Ripple , Current , Temperature , Speed
False , True , True , False , True , True , True
0.0000 , 0.000 , 0.00 , 0.000 , 0.0 , 76.8 , 0
Eli eli. Tuntuu siltä että vastari boottasi?
-
mitä materiaalia sun peräputki on?
kylmässä säässä alumiini tuppaa kutistumaan. Eli jos sisällä lämpimässä kiristää hihnaa niin ulkona saattaa löystyä kylmän ilman ansiosta.
-
eikai vielä oo niin kylmää että hihnaan vaikuttas oleellisesti...?
Joo tuossa vaikuttaa että siellä on yhteys käyny poikki jossai välis, joku kulma jossa on huono yhteys? auttaisko se satelliitti tuossa?
-
Etäisyys noin kolme metriä kun toi tapahtui. Itse veikkaan tällä hetkellä staattisen sähkön aiheuttamaa boottia tai throttle kanavan huonoa liitintä.
-
noparista -> vastarille johdossa semottinen mikä lie ferriittirautarenkulahäs sällä? ^^ voi auttaa jotain jos ei ole..
-
Vaihdoin vastariksi 6100:n. Ja lentämään. Seitsemän akullista lennetty ilman minkäänlaisia ongelmia. Luulin jo että ongelma ratkaistu mutta sitten kahdeksannella akulla kopteri pomppasi puoli metriä ylöspäin. Leijutin hieman lähemmäs. Sitten vain kopteri kallistui vasemmalle. Ohjaus ei totellut. Vähän ennen maata throttle hold päälle. Sekään ei totellut. Kuulin kuin moottori söi rattaasta kaikki hampaat. Noin sekunti myöhemmin tuntui että throttle hold meni päälle ja moottori sammui.
Voeh...
-
Eli edelleen kuulostas vastarin ja lähettimen kommunikointi häikältä?
Voisko vika olla lähettimen päässä, jos eri vastarillaki tekee?
Vai toimiiko muiden koptereiden kanssa ok?
-
Eikös lähettimen signaalin katketessa vastarin pitäisi mennä fail-safe-tilaan ja sammuttaa kone jos olet bindannut vastarin kaasutikku ala-asennossa?
Ellei lähetin lähettele omia aikojaan virheellistä ohjauskäskyjä vaikuttaa, että kopterin päässä on sähkövikaa. Joko vastari saa sähköiskuja joita edes ar6100 ei kestä tai sitten syy piilee noparissa itsessään. Voisiko vaurioitunut nopari tehdä tuota lyödä hanat tiskiin ja sitten katkaista vastarilta virrat?
Tälläiset epämääräiset sähköhäiriöt kyllä harmittavat enemmän kun turpeeseen päätyvät rehelliset näppivirheet.
-
Musta toi kyllä kuulostaa siltä että sielä on jotain vikaa radion ja vastarin välillä.
Eikös holdi oo vaan radion päässä oleva asia, eli sulkee kaasu kanavan, ettei vastarin tai moottorin pitäisi päästä vaikuttaan siihen. Tulee vain käsky radiolta, että sulje kaasu.
Ekassa viestissä olit laittanu, että vaihdoit govin low-asetukselle. Koitappas pistää takas sille millä se oli ennen.
Ja hullu idea: Onko moottorin johdot kunnolla kiinni ja eristetty, etteivät pääse yhteen?
-
Vaihdoin vastariksi 6100:n. Ja lentämään. Seitsemän akullista lennetty ilman minkäänlaisia ongelmia. Luulin jo että ongelma ratkaistu mutta sitten kahdeksannella akulla kopteri pomppasi puoli metriä ylöspäin. Leijutin hieman lähemmäs. Sitten vain kopteri kallistui vasemmalle. Ohjaus ei totellut. Vähän ennen maata throttle hold päälle. Sekään ei totellut. Kuulin kuin moottori söi rattaasta kaikki hampaat. Noin sekunti myöhemmin tuntui että throttle hold meni päälle ja moottori sammui.
Debuggaessa totesin että vastarin vaihdon yhteydessä olin bindannut väärin. Koska mulla oli CC:n governoria varten kolme flatti käyrää (100, 75 ja 25) jäi failsafessa nähtävästi tuo 75 kaasukäyrä päälle. Nyt olisi varmaa ainakin se että vastari on bootannut ja mennyt failsafeen. Väärin bindauksen vuoksi failsafessa kuitenkin kierroksia noin 2700 joka ehti tuoda hammaspeikon. Kun vastari sai uudelleen yhteyden meni failsafe (sekunnin kuluttua) päälle.
Vastarin boottauksen on aiheuttanut joko staattinen sähkö tai brownoutti. Brownoutti voisi johtua siitä että staattisen sähkön aiheuttama glitchi heittää kaikki servot johonkin ääriasentoon ja aiheuttaa väliaikaisen virtapiikin joka puolestaan aiheuttaa BEC:in antaman volttimäärän tipahtamisen alle 3.8 joka aiheuttaisi brownoutin ja boottaamisen.
Noh kohta on kopteri kasassa ja sitten tyyntä ilmaa odottelemaan.