Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu sähkökoptereista => Aiheen aloitti: Dex1 - 17 Marraskuu, 2007, 14:58:39
-
Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa...
...Motivaatio kasvoi potenssiin 5 taas opetteluun, kun tänään sai vähän "isoa ilmaa" Belt CP:llä otettua ensimmäistä kertaa, leijuttelun ja kopterin korjailun lisäksi. :D
Leijuttelin pellon laidalla normaaliin tapaan ja harjoittelin vähän sivuttain ja eteenpäin "ryntäyksiä" eli pieni kiihdytys ja sitten aina pysäytys.
Kokeilin tehdä itseni ympärillä semmosta isoa ympyrää perä minuun päin koko ajan, eli kopteri meni kehää kylki edellä.
Sitten puolivahingossa hoksasin että kun keulaa kääntää sinne menosuuntaan niin sehän lentää hienosti kaarretta eteenpäin ;D ;D Tuli tuota puolikuuta sahattua sitten edestakaisin akullisen verran niin että aina lähti kaarteeseen kylki edellä ja sitten käänsi kopterin "kulkusuuntaan" kaarteessa, ja kaarteen lopuksi taas perä itseenpäin.
Piristi kummasti kun sai vähän vauhtia ja "oikeaa" lentoa aikaiseksi. ;) Jännä tunne miten tuo lennossa käyttäytyykin äkkiä ihan kuten lennokki, mutta sillä erotuksella että ohjaus menee täysin päälaelleen jos rudderia erehtyy tökkimään. ;)
Tuossa vaan on hieman vielä kontrolli hakusessa, ja tuo kopterin hahmottaminen taivaalla on pirun vaikeaa, välistä aivot sekoaa sivusuunnassa vasemman ja oikean tikun kesken kun kopterilla on vauhtia, ihmettelin kun kerran korjaus tuntui ihan nurinkuriselta kaarteessa, ja hoksasin että sehän on pirulainen keula melkein minuunpäin täydessä vauhdissa, äkkiä vaan perä itseenpäin ja juuri ehti pelastaa :D
Tässä on hyvä sivu kyllä noihin eri opetteluihin -> http://www.rchelicopterweb.com/LearningToFly/LearningToFly.htm
Mitä olette mieltä tuosta "opetussuunnitelmasta"...? Jotain olennaista mitä pitäisi opetella ennen toista tms.?
Korkeushallinta, nousu+lasku perä itseenpäin ja leijuttelu onnistuu perä itseenpäin+hetken aikaa side-oninakin, joten seuraavaksi täytynee paneutua tuohon allaolevaan, toivottavasti ei kauheasti tule romua :P
"Flat figure of eight with the nose following flight direction"
Olen jo järkeillyt etukäteen, että jos koitan liikuttaa kopteria ensin sivuttain ikäänkuin vasemmalle \\\\\ ja oikealle //// asennossa ja siitä pikkuhiljaa kokonaan sivuttain ja aina kääntää rudderilla päässä, niin lopultahan se menee "suikulaa" kasia itsestään? :D Lisää vaan sitten hieman etusuuntaa sinne päihin, ja kääntää nokkaa siinä sivuttaissuunnassa aina vielä hieman yli että tulee takaisinpäin.
Jos sitä ennenpitkää tuota kautta oppisi siten tuon koko 360 ympyrän kopterin suhteen niin ei olisi niin rajoittunutta tuo lentely...
-
...ja tänään se mätkähti täydellä kaasulla peltoon. ::)
- Pääakseli
- Flybar
- Väliakseli
- 2 servoa
- Pääratas
- Flybarin muovirunko
Tuli hahmotettua se asento taas tosiaan hieman väärin ja eikös se tullut painettua kylki edellä peltoon lavat edellä. :P
-
Näin voi käydä, ei huolta, uudet osat kiinni ja sitten koettamaan miten käy kun tulee perä edellä peltoon ;)
-op-
-
Joo, onneksi sentään noin pientä, mätkähdys oli palttiarallaa täydestä vauhdista ja kaasu pohjassa peltoon - joten mielenkiintosta oli että tuon enempää ei rikkoutunut.
Vielä mielenkiintosempaa on se, että molemmat lavat selvisivät ilman naarmun naarmua. :D
Tuo on hiukan kökkö homma, leijutellessa ja side-on / nose-in harjottelussa saa aina pelastettua kaasun kanssa, mutta tuossa kun tulee epävarmuus kopterin asennosta vauhdissa, ei kaasu pelastakkaan enää mitään vaan päinvastoin. :(
Se on vaan silmät kiinni ja kädet irti tikuista. :P
-
Tässä on hyvä sivu kyllä noihin eri opetteluihin -> http://www.rchelicopterweb.com/LearningToFly/LearningToFly.htm
Mitä olette mieltä tuosta "opetussuunnitelmasta"...? Jotain olennaista mitä pitäisi opetella ennen toista tms.?
Mun mielestä harjotteluvälineenä pitäs olla myös simu ja ton piroflipin voi siirtää ihan ensimmäiseksi listalle ;) It's just me
Vielä mielenkiintosempaa on se, että molemmat lavat selvisivät ilman naarmun naarmua
Ohhoh aika mielenkiintoista tosiaan jos se kerran tuli täydellä kaasulla kylelleen ???
-op-
-
Ohhoh aika mielenkiintoista tosiaan jos se kerran tuli täydellä kaasulla kylelleen ???
-op-
Joo, kaverin beltissä sama ilmiö - kopteri kellisti kyljelleen kovalle asfaltille, koko nuppi meni säleiksi - joka tukivarsi ja akselit uusiksi, mutta lavoissa ei naarmuakaan. Henkimaailman juttuja? ???
-
Henkimaailman juttuja? ???
Joo niitäpä hyvinkin.. Kävispä mullekkin aina noin niin ei tartteis aina olla vaihtamassa lapoja ;D
-op-
-
Piristi kummasti kun sai vähän vauhtia ja "oikeaa" lentoa aikaiseksi. ;) Jännä tunne miten tuo lennossa käyttäytyykin äkkiä ihan kuten lennokki, mutta sillä erotuksella että ohjaus menee täysin päälaelleen jos rudderia erehtyy tökkimään. ;)
Hmmm....ei kai sulla vaan perä toimi väärin päin, eli ohjaat perää, tarkoitus olisi ohjata keulaa, eli tikku oikealle- kopterin keula kääntyy oikealle.
Tuli vaan mieleen, tuo kun on yleisin virhe mitä on tullut vastaan kun joku on opetellut kopteroimaan omin avuin.
-
Piristi kummasti kun sai vähän vauhtia ja "oikeaa" lentoa aikaiseksi. ;) Jännä tunne miten tuo lennossa käyttäytyykin äkkiä ihan kuten lennokki, mutta sillä erotuksella että ohjaus menee täysin päälaelleen jos rudderia erehtyy tökkimään. ;)
Hmmm....ei kai sulla vaan perä toimi väärin päin, eli ohjaat perää, tarkoitus olisi ohjata keulaa, eli tikku oikealle- kopterin keula kääntyy oikealle.
Tuli vaan mieleen, tuo kun on yleisin virhe mitä on tullut vastaan kun joku on opetellut kopteroimaan omin avuin.
Kyllä se ihan oikein toimii. :)
-
Pieni pätkä lentelystä:
http://www.futurez.fi/videos/vids/ ja tuolta se belt-cp-1.wmv lataa koneelle. 41,8mt.
-
Pieni pätkä lentelystä:
http://www.futurez.fi/videos/vids/ ja tuolta se belt-cp-1.wmv lataa koneelle. 41,8mt.
Todella hienosti tehty video, pro meininkiä 8)
-
Pieni pätkä lentelystä:
http://www.futurez.fi/videos/vids/ ja tuolta se belt-cp-1.wmv lataa koneelle. 41,8mt.
Todella hienosti tehty video, pro meininkiä 8)
Ei kai sentään, varmaan kolmatta kertaa käytin MediaStudiota :D